m

Det här är Porsche Vision Gran Turismo
Eldriven, liten och vrålsnygg

Det är ett tag tills Gran Turismo 7 kommer, men nu får vi i alla fall se en av de specialbilar som kommer till spelet. Serien av Vision Gran Turismos är lång, sedan 2013 har det dykt upp mer eller mindre galna koncept från tillverkarna. Oftast har de varit galna, på gränsen till fullständigt orealistiska men den här lilla Porschen går åt ett lite annat håll. Här är det litet som gäller och jag gillar det. Eller älskar det. Konceptet är specialgjort för Gran Turismo 7 och kommer självklart att vara med i spelet som släpps i mars nästa år. Jag har fått se bilen, som finns på riktigt, och den är otroligt fet i sin litenhet. Fronten är väldigt låg och sluttande och eftersom det knappt finns någonstans att sätta mer "normala Porsche-lyktor så har man valt en lite annan design på framlyktorna. Vid en första anblick så känns de kanske inte så Porsche, men alla deras elbilar har de där fyra lamporna i sina lyktor så det är lite av ett signum för en modern el-Porsche. Om man jämför med Porsches koncept Mission R så är Vision Gran Turismo ännu lägre, framförallt visuellt. Mission R är ju knappast en bil på styltor. Bak hittar vi en hel del likheter med Mission R och man jobbar med samma typ av ljusramp. En ljusramp som ska gå att justera och då används som spoiler. Coolt. Både fram och bak jobbar man mycket med nakna däck som inte göms av plåt eller plast. Toppen av baken är stilren med ljusrampen och den upplysta logotypen, nederdelen är däremot betydligt fetare. Kupéen är inte någon stor historia, men det handlar om racing och inte en GT-bil detta. För att komma in i bilen så lyfter man upp hela taket och framrutan, praktiskt om någon har parkerat nära en. Inredningen är, för mig, en perfekt mix mellan racing och enkelhet. Ratten är magisk, ser ut att fungera till vardags men är sandigt så otroligt potent med alla knappar och vred. Notera de två i botten, som liksom sitter på ramen. Den här hade de gärna fått använda i andra modeller. Instrumenteringen känns igen från Taycan men här är den lite mer futuristisk på en glasskiva. I övrigt är det fullt av kolfiber. Även om det finns en fysisk version av den här bilen så lär den inte gå att köpa. Den lilla bilen uppfyller inte många lag- eller regelkrav varken från Transportstyrelsen eller racing-serierna. Men man kan ju drömma. Tumnagel
41.2°
+
Roger Åberg
0

Nothing släpper ear 1 i svart
Black is the new black

Nothing släppte tidigare i år ett par hörlurar vid namn ear 1 och lurarna var endast tillgängliga i vitt. Nu har gänget meddelat att true wireless-lurarna också kommer bli tillgängliga i svart. Givetvis kommer har lurar och fodral genomskinligt hölje, men plasten i fodralet och på utsidan av lurarnas topp är svart. Den nya färgen är den enda nyheten med lurarna, men om man inte gillade det vita höljet på de förra så är det ju ändå trevligt att lurarna nu erbjuds i en ny skrud. Ear 1 kommer med upp till totalt 34 timmars batteritid, varav nästan 6 timmar i lurarna med brusreducering avstängt, ultralätt design med en vikt på 4,7 gram, ljud som justerats av teenage engineering samt andra flådigheter som trådlös laddning. I vanlig hype-ordning kommer lurarna släppas hos utvalda återförsäljare runt om i världen 8 december, mer info om detta lär dyka upp inom kort, och release via Nothing.tech kommer ske 13 december klockan 12:00. Priset kommer ligga på 119 euro. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

DB Schenker beställer 1470 stycken Volta Zero
Ska användas i Europa

Nu meddelar DB Schenker att de har ingått ett samarbete med Volta Trucks som bygger eldrivna lastbilar. Inte mindre än 1470 stycken exemplar av modellen Zero ska vara beställda och när de väl levereras ska de börja rulla runt om i Europa. Detta ska vara den största beställningen av eldrivna lastbilar i Europa hittills och DB Schenker blir det första företaget att använda sig av bilarna från Volta. Från och med nästa vår kommer de att börja testa de första prototyperna ute på vägarna. DB kommer då att utvärdera ordentligt och behöver något justeras implementerar man det i serieproduktionen av de beställda bilarna. Tumnagel
50.8°
+
Bobby Green
0

Nu börjar Volkswagen ID.5 och ID.5 GTX att säljas
Kostar från 549.900 kronor

I början av månaden visade Volkswagen upp modellen ID.5 - ett syskon till ID.4 fast med coupé-former. Nu börjar bilen att säljas och den kostar från 549.900 kronor. För den slanten får du ID.5 Pro Performance med 204 hästar och bakhjulsdrift. Den tar sig 51,2 mil på en laddning och går att snabbladda med upp till 135 kW. Dragkrog finns som tillval och på den får man hänga upp till ett ton (1,2 ton för GTX). Det finns än så länge bara två stycken versioner att välja mellan och den andra är ID.5 GTX som är toppversionen av ID.5. Den har precis som Pro Performance ett batteripack på 77 kWh men istället 299 hästar och fyrhjulsdrift. 0-100 km/h ska gå på 6,3 sekunder och toppfarten anges till 180 km/h. Räckvidden på en laddning ska ligga på 48,8 mil och denna ska man kunna snabbladda med upp till 150 kW istället. GTX kostar från 609.900 kronor. Alla priser är innan klimatbonusen på 70.000 kronor. Man kan också privatleasa och då kostar ID.5 Pro Performance 5496 kronor per månad, ID.4 GTX 6295 kronor per månad. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Fiender i Deathloop har blivit smartare
Reagerar mer på dina upptåg

Deathloop är ett rackarns underhållande spel som kombinerar tidsloopmekanik med pussel och tight skjutande. Utvecklarna Arkane fortsätter göra spelupplevelsen bättre och har släppt en uppdatering som primärt fokuserar på fiendernas AI. Fienderna har ansetts vara lite väl lätta att smyga förbi, men med den nya uppdateringen kommer fiender att vara mer uppmärksam om sin omgivning. Bland annat kommer fiender reagera när deras fiendepolare som står bredvid blir mördade eller när kulor viner förbi deras huvuden. Fienderna har också fått bättre hörsel och syn och ska kunna räkna ut varifrån granater kastas samt en rad andra tillskott. Utöver detta är det numera även möjligt att mappa om kontrollen på PS5 samt justera field of view och motion blur. Samtliga ändringar hittar ni via länken här nere till vänster. Deathloop reas för tillfället ut via Playstation Store med 50 procents lägre pris, vilket är en rätt bra deal. Fysiska exemplar av spelet reas även ut i vissa butiker. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Xpengs bilar lanseras i Sverige i början av nästa år
Fler kinesiska elbilar i landet

Det fullkomligt strömmar (pun intended) in elbilstillverkare från alla möjliga håll och många ser en marknad för sina bilar även här i lilla Sverige. Kinesiska Xpeng Motors är en av dem och nästa steg i deras europeiska expansionsresa är att lansera sina modeller i Danmark, Nederländerna och Sverige i början av nästa år. Bilarna säljs redan i Norge vilket vi har skrivit om tidigare. Den första modellen att lanseras här blir Xpeng P7 som är en eldriven sedan. Tumnagel
24.9°
+
Bobby Green
0

Volkswagen lyfter T-Roc
Det förtjänar den

Det har blivit dags för Volkswagens lilla crossover T-Roc att få sig ett lyft och så här ser detta ut. Alla versioner uppdateras vilket alltså innefattar standard-versionen, T-Roc R och T-Roc Cabriolet. Nytt är fronten som har nya strålkastare, en LED-list mellan dessa (om du köper Matrix-strålkastare) och en ny stötfångare med stående DRL-ljus. Baktill hittar vi också nya lampor som är lite mörkare än tidigare och som fått sig lite LED. Även den bakre stötfångaren är omgjord. Det finns även nya fälgar i storlekarna 16-19 tum att välja mellan. Insidan får en mjukare instrumentbräda, ett instrumentkluster bestående av en skärm på åtta tum och ett infotainment-system som går att få med 6,5, 8 eller 9,2 tum stor skärm. Dessa stödjer Apple CarPlay och Android Auto. Uppdaterade T-Roc får även samma ratt som Golf använder sig av. Inget har gjorts med motoralternativen. Vad faceliften kommer att kosta och är i skrivande stund oklart. Kommer gå att beställa från mitten av januari nästa år, lansering sker under årets första kvartal. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

De nya klimatbonusreglerna skjuts upp
I minst tre månader

Den 1 januari 2022 var planen att bonus-malus-systemet skulle justeras ytterligare. Man skulle bland annat sänka gränsen för att nya bilar ska ha rätt till bonus från 60 till 50 gram koldioxid per kilometer. Det högsta bonusbeloppet för en laddhybrid skulle även sänkas från 45.000 till 20.000 kronor. Men nu är det oklart om de nya reglerna blir godkända enligt EU:s regelverk så därför skjuts ändringarna upp i minst tre månader. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Audi uppdaterar A8
Flaggskeppet förfinas ytterligare

Audi ger ny flaggskeppet A8 en facelift och förutom uppdaterad design fylls den med ännu mer teknik än tidigare. Bilen får nya strålkastare och digitala OLED-bakljus och på modernt manér utför dessa nu en slags dans när man låser och låser upp bilen. Även grillen har breddats lite och fått mer krom och luftintagen på sidorna är mer uppträtta. Som väntat kan man bocka för mängder av saker i tillvalslistan och nu även ett S line exteriörpaket som blir första gången för A8. Detta ger bilen ett lite sportigare utseende. Elva stycken exteriörfärger erbjuds och distriktgrön, firmamentblå, manhattangrå och ultrablå är nya. Fyra olika motoralternativ erbjuds - 3.0 TDI, 3.0 TFSI, laddhybriden TFSI e med V6:a eller S8 som har V8:a. Uppdaterade A8 börjar säljas i december och A8 50 TDI quattro kostar från 1.052.000 kr. A8 60 TFSI e quattro börjar på 1.199.900 kr och S8 kostar från 1.498.100 kronor. Thomas berättar om alla uppdateringar i klippet här nedan, eller så finns de listade i pressmeddelandet. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Helt eldrivna Toyota bZ4X går från koncept till verklighet
Går att boka från december

I våras presenterade Toyota den helt eldrivna suven bZ4X som koncept. Nu presenteras den i färdigt utförande samtidigt som vi får reda på mer fakta om den. Bilen ska gå att boka från december månad och lansering sker till våren. bZ4X är byggd på e-TNGA som är en plattform framtagen för elbilar. Instegsversionen har framhjulsdrift, elmotor på 204 hästar och 265 newtonmeter, gör 0-100 km/h på 8,4 sekunder och toppar 160 km/h. Det kommer även en version med fyrhjulsdrift och dubbla motorer på 218 hästar, 336 newtonmeter och som gör 0-100 km/h på 7,7 sekunder. Oavsett version så är batteripacket på 71,4 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig minst 45 mil. Värmepump är standard och man ska kunna snabbladda med upp till 150 kW. Från och med hösten 2022 erbjuds modellen även med inbyggd trefasladdare som klarar 11 kW. En annan sak på tillvalslistan är att man kan få solceller på taket. I bagagen ska det gå in 452 liter med baksätet uppfällt, vad som ryms när man fäller detta är dock oklart. Senare kommer bilen även med steer-by-wire-teknik vilket innebär att ratten och framhjulen inte har någon mekanisk förbindelse. bZ4X blir den första serieproducerade bilen med tekniken och när den väl är här kommer den traditionella runda ratten att skippas till förmån för något man kallar för One Motion Grip Control - en ratt utan överdel. Vad bZ4X kommer att kosta framgår inte just nu. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida