m

LIVE Kolla in när NASA och SpaceX skickar astronauter till ISS
Tredje gången bemannad Crew Dragon åker till rymdstationen

Idag är det dags för NASA och SpaceX att för tredje gången skicka astronauter till den internationella rymdstationen ISS. Det hela kommer att ske under det så kallade Crew-2-uppdraget där SpaceX kommer att skicka fyra astronauter till ISS i samma Crew Dragon-kapsel som användes under Demo-2-uppdraget, den första bemannade flygningen med Crew Dragon till ISS vilken skedde maj 2020. SpaceX kommer även att återanvända det försteg till Falcon 9-raketen som sköt upp Crew-1-uppdraget till ISS i november förra året. De fyra astronauterna som idag beger sig till ISS är NASA:s Shane Kimbrough och Megan McArthur, ESA:s Thomas Pesquet från Frankrike samt JAXA:s astronaut Akihiko Hoshide. Crew-2-uppdraget är planerat att skjutas upp från Kennedy Space Center klockan 11:49 svensk tid och ni kan kolla in hur det hela går i NASA:s livesändning här ovanför. Tumnagel
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA förbereder sig för SLS andra stora motortest
Blir förhoppningsvis även det sista

NASA har börjar förbereda sig på det andra stora motortestet av världens hittills kraftfullaste raket Space Launch System, SLS, efter att deras första test misslyckades tidigare i år. Under marktestet av SLS ska man testa raketens fyra RS-25-motorer och man siktar på att låta dessa rulla i åtta minuter. Under det första testet av motorerna i januari avbröts testet efter 67 sekunder då man upptäckt att något var fel med raketens fjärde motor. Går testet på NASA:s Stennis Space Center som man hoppats kommer man att flytta SLS till Kennedy Space Center där resten av hårdvaran för en uppskjutning av raketen väntar. När SLS har bevisats fungera tillfredsställande kommer den att användas för framtida uppdrag till månen och förhoppningsvis även till Mars. Exakt när NASA planerar att genomföra SLS andra motortest finns det inga uppgifter om men man har tillstånd att göra detta från klockan 20:00 svensk tid ikväll. Här nedanför kan ni följa NASA:s livesändning som även den drar igång klockan 20:00 ikväll. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

SSC Tuatara ska nu vara världens snabbaste produktionsbil
Men man missade 300 mph-gränsen

Soppan kring SSC North Americas superbil Tuatara började i oktober förra året när man hävdade att man toppat 532,9 km/h med bilen och därmed satt ett nytt rekord för produktionsbilar. Det hela visade sig vara knas och företaget lovade att återkomma med en ordentlig rekordkörning där inget skulle vara felaktigt. Nu säger man sig ha klått rekordet för snabbaste produktionsbilen i världen genom att snitta 455,2 km/h (282,9 mph) under körningar på Kennedy Space Center. Målet var ju såklart 300 mph (482,8 km/h) men det räckte inte den 3,7 kilometer långa raksträckan till. Det tidigare rekordet hålls av Koenigsegg som 2017 fick upp en Agera RS i 447,2 km/h. Grundaren Jerod Shelby säger följande: "We had Racelogic there with their VBOX equipment, we had Life Racing, we had Garmin, and we had IMRA, which is the International Mile Racing Association. We used equipment from all four groups and had staff there from three of those groups. But when it came down to it, it seems that everyone in the car community looks at Racelogic and VBOX as the most respected measurement tool, so they had multiple redundant systems in the car, and they had a gentleman named Jim Lau, their American representative, present for all the tests." Tumnagel
28.8°
+
Bobby Green
0
2020

Nu är den här - Hennessey Venom F5
Siktar på toppfart över 500 km/h

Precis som utlovat presenterar nu Hennessey Performance deras helt egentillverkade superbil Venom F5. Som tidigare är målet att kunna pressa den här kärran över 500 km/h och för att göra det har man tryck in rejält med effekt under skalet. Bilens design har förändrats en aning sen vi såg den första gången för ett par år sedan. I mina ögon ser den rätt så välbyggd ut med en trevlig interiör och dörrar som öppnas på ett sådant vis som signalerar framgång hos den som kliver in och ur bilen. Venom F5 firar företagets 30-årsjubileum och är uppföljaren till Venom GT. F5 kommer från tornadon med samma namn, dessa kan nå vindstyrkor på upp till 512 km/h. Venom F5 baseras kring en kolfibermonocoque som väger 86 kilo. Tack vare användandet av lättviktsmaterial genom hela bilen stannar vågen till slut på 1360 kilo. Motorn är en speciellt framtagen V8:a på 6,6 liter. Man kallar den för Fury och den baseras på ett motorblock i gjutjärn. Topparna är i aluminium och det finns ett torrsumpsystem. På motorn sitter två stycken turbosnurror och dessa hjälper till att göra denna maskin till "the most powerful production road car engine ever made". Effekten anges till 1842 hästar och 1617 newtonmeter i vrid. Till paketet kopplas en sjustegad semiautomatisk växellåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på under tre sekunder, 0-200 på under fem. Bilen är designad för att klara hastigheter över 500 km/h, men det återstår att se om den klarar att spräcka den gränsen. Endast 24 stycken exemplar kommer att tillverkas och priset börjar på 2,1 miljoner dollar - innan skatt och leveranskostnader. De första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år. Nästa år ska Hennessey också testa bilens prestanda på riktigt då man ska genomföra ett oberoende verifierat toppfartstest på den 5,2 kilometer långa flygraka som finns på Kennedy Space Center. Man ska genomföra testet enligt konstens alla regler så att det inte blir samma härva som det blev för SSC. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Kolla in när SpaceX skickar en Dragon till ISS
Alltid fascinerande

Om cirka 17 minuter kommer SpaceX skjuta upp en ny Dragon capsule, denna gång från Kennedy Space Center i Florida. Den ska åka upp till den internationella rymdstationen ISS och ska docka med ISS helt autonomt. Denna Dragon är något uppdaterad från tidigare modeller då den har 20 procent mer lastutrymme och ska kunna klara upp till fem turer till ISS. Du kan följa uppskjutet direkt via klippet ovan. Tumnagel
47.3°
+
Frode Wikesjö
0

Dokumentärserie om Challenger-katastrofen
Producerad av J.J. Abrams

Den 28 januari 1986 sköts rymdfärjan Challenger upp för att göra sin tionde rymdfärd. Starten gick helt enligt planerna men 73 sekunder efter uppskjutet exploderade rymdfärjan ovanför Kennedy Space Center. Alla sju personer ombord omkom. Läraren Christa McAuliffe som var med skulle ha blivit den första civila personen i rymden, och många av hennes elever tittade på den direktsända uppskjutningen på TV. I den nya dokumentärserien Challenger: Final Flight som är i fyra delar får vi en tillbakablick över vad som hände. Serien har premiär den 16 september och är producerad av J.J. Abrams och Glen Zipper. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0

Idag lyfter Mars 2020 mot Mars
Kolla in live när NASA:s rover lyfter från jorden

Senare idag är det tänkt att NASA:s nästa Mars-farkost Mars 2020 Perseverance ska lyfta från jorden och här kan ni kolla in det live. NASA:s rover Perseverance ska tillsammans med sin tillhörande drönar-helikopter bege sig på den långa resan till Mars. Uppskjutningen från jorden kommer att ske med en Atlas V-raket från Kennedy Space Center i Florida. Går allt som det ska så ska rovern och helikoptern vara framme vid Mars 7 februari 2021. Perseverance är tänkt att landa vid Jezero-kratern på Mars och dess huvuduppgift kommer att bli att söka efter tecken på om det funnits liv på Mars tidigare. NASA:s live-sändning från dagens uppskjutning drar igång 13:00 och ni kan kolla in den i liveströmmen här ovanför. Tumnagel
42.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Företag planerar att flyga turister till stratosfären i en ballong
En biljett till Space Neptune kommer att kosta 1,2 miljoner kronor

Det amerikanska startup-företaget Space Perspective har presenterat sina planer på att flyga turister till stratosfären i en enorm vätgasballong där de ska kunna kolla in jorden från ovan. Ballongen och dess tillhörande kabin har fått namnet Space Neptune och tanken är att den ska ta piloter och upp till åtta passagerare upp till cirka 30 kilometer ovanför jorden. Space Neptune är tänkt att lyfta från Space Perspectives anläggning på Kennedy Space Center och ska stiga mot himlen med en hastighet av cirka 20 km/h. Väl uppe på 30 kilometers höjd ska ballongen sakta börja singla ner mot jorden igen och landa i Atlanten där besättning och passagerare ska plockas upp av ett väntande skepp. Runt sex timmar förväntar hela åkturen ta. Tester av Space Neptune förväntas påbörjas nästa år och om cirka 3 - 4 år hoppas Space Perspective börja kunna flyga passagerare till stratosfären. En biljett kommer att kosta 125.000 dollar vilket motsvarar närmare 1,2 miljoner kronor. Tumnagel
45.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX har testat sin linbana
Är tänkt att användas om något ballar ur

Snart är det dags för SpaceX att göra sin första bemannade flygning till den internationella rymdstationen ISS. Inför det har man givetvis tagit fram en lång rad räddningssystem som ska användas i händelse av att något skulle gå fel vid uppskjutningen av Falcon 9-raketen och den tillhörande astronaut-kapseln Crew Dragon. En av dessa anordningar är en linbana som är tänkt att användas om raketen och dess tillhörande plattform snabbt måste utrymmas, till exempel om det skulle uppstå en brand. Nu har SpaceX och NASA testat denna linbana på Kennedy Space Centers Launch Complex 39 i Florida. I klippet här ovanför kan ni kolla in hur övningen gick och där får vi se hur personalen lämnar raketrampen i ett antal individuella linbane-korgar vilka snabbt tar dem ner till marken. Väl på marken möts personalen av armerade fordon som är byggda för att stå emot både explosioner och brand. Tanken är att SpaceX och Crew Dragon ska ta de båda astronauterna Robert L. Behnken och Douglas G. Hurley till den internationella rymdstationen ISS någon gång nästa månad. Exakt hur det blir med det återstår antagligen att se då detta, precis som det mesta i vår värld nu för tiden, antagligen är beroende av hur den pågående pandemin utvecklas. Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lindsey Stirling besöker NASA
Och framför Artemis på violin

Den amerikanske violinsten Lindsey Stirling har tagit sig en sväng förbi NASA:s Kennedy Space Center och där passat på att spela in musikvideon ni kan kolla in ovan. Stirling framför i videon låten "Artemis", ett musikstycke som har samma namn som NASA:s rymdprogram som siktar på att landa en man och världens första kvinna på månen 2024. I videon har NASA även klippt in lite texter om framstående kvinnor inom rymdindustrin historiskt. NASA planerar att redan nästa år skicka upp "föråkaren" Artemis 1 för att ta ett varv runt månen. Den ska mest ses som en testflygning för att säkerställa att Orion-kapseln som används även ska kunna skicka människor till månen längre fram. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Genovation har slagit rekord med eldrivna GXE - igen
Toppade 340,8 km/h

Vi har tidigare skrivit om företaget Genovation och deras eldrivna GXE som är en ombyggd Chevrolet Corvette. Senast var i september när de lyckades slå sitt egna hastighetsrekord och klockade 338,28 km/h. Nu har man slagit även detta eftersom man lyckats nå 340,8 km/h. Det hela genomfördes på Kennedy Space Centers landningsbana för rymdfärjor precis som förra gången. Rekordet är dock inte officiellt eftersom man inte körde åt båda hållen och fick ut en genomsnittshastighet. Målet är att någon gång nå 354 km/h (220 mph). Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Genovation slår sitt egna rekord med eldrivna Corvetten
Lyckades nå 338.28 km/h

Vi har tidigare skrivit om företaget Genovation som har byggt om en Corvette till eldrift. Man kallar skapelsen för GXE och den är riktigt snabb. I mars 2016 körde man över 300 km/h med bilen och på senare tid har man även nått 336 km/h. Nu har man även slagit denna tid då man lyckades komma upp i 338,28 km/h på Kennedy Space Centers landningsbana. Under skalet finns ett batteripack på 60 kWh och dubbla elmotorer som tillsammans ger 811 hästar och 949 newtonmeter i vrid. Bilen går faktiskt att få med sjuväxlad manuell låda, eller en åttastegad automatlåda. Räckvidden anges till 28 mil. Planen är att börja leverera bilen som endast tillverkas i 75 stycken exemplar senare i år. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

One More Orbit vill flyga snabbast runt jorden
Rekordförsök drar igång nästa vecka

Den före detta astronauten Terry Virts och entreprenören Hamish Harding kommer snart att inleda sitt rekordförsök "One More Orbit" där de siktar på att slå världsrekordet i att flyga runt jorden i ett flygplan. Det nuvarande rekordet ligger på 52 timmar och 30 minuter och sattes av ett flygplan av modellen Bombardier Global Express 2008. One More Orbit kommer dock att använda sig av det lite mindre flygplanet Gulfstream G650ER, ett flygplan som har en räckvidd på cirka 12.000 kilometer och en toppfat på Mach 0.925. One More Orbit planerar att starta på Kennedy Space Center i Florida och därefter göra tre mellanlandningar innan man återvänder till Kennedy Space Center och landar där. Rekordförsöket drar igång 9 juli och man tror att man kan kapa det nuvarande världsrekordet med 23 minuter om allt går som det ska. Här nedanför kan ni kolla in rutten One More Orbit planerar att flyga under sitt rekordförsök. Tumnagel
34.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

SpaceX landade två av Falcon Heavys startraketer
Mittenraketen missade dock målet

Under gårdagens uppskjut av Falcon Heavy lyckades SpaceX landa två av startraketerna som sköt upp Elon Musks Tesla till rymden men mittenraketen, den kraftfullaste av de tre startraketerna, lyckades inte riktigt landa som det var tänkt. De både sidoraketerna gjorde en mycket snygg landning precis som det var tänkt på NASA:s Kennedy Space Center på Cape Canaverals Landing Zone 1 och Landing Zone 2. Mittenraketen, den så kallade "center core", var tänkt att återvända till jorden och landa på ett av SpaceX drönarskepp i havet. Tyvärr verkar någon beräkning eller något annat gått fel och mitten-raketen landade inte på pråmen utan slog istället ned i havet cirka 100 meter från drönarskeppet och den hade då en hastighet på närmare 500 km/h. Kraschlandningen ledde till att två av motorerna på SpaceX obemannade drönarskepp slogs ut. Hur som helst så får man nog anse att SpaceX första testflygning med Falcon Heavy var något av en succé och SpaceX har än en gång bevisat att de är ett företag att räkna med inför framtida rymdutforskningar. I klippet ovan kan ni kolla in när SpaceX testade Falcon Heavys mittenraket förra våren. Tumnagel
51.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Gatlegal Ford GT toppar 470 km/h
Får bromsskärmen att flyga iväg

Johnny Bohmer äger en Ford GT från 2006 som inte är helt original då den bland annat har fått dubbla turbosnurror monterade på sin V8:a. Men den är fullt laglig att framföra på väg trots detta. Johnny ville se hur fort den gick och fick tillgång till rakan som finns på Kennedy Space Center i Florida. Innan det var dags att bromsa stod hastighetsmätaren på 292,9 mph vilket i km/h blir inte mindre än 470. Världsrekordet ligger på 472,5 km/h så här blev det alltså inget nytt, men inte så illa pinkat ändå. Hade rakan varit längre hade det troligtvis gått att pressa upp den lite till, och enligt ägaren är 315 mph (506 km/h) inte omöjligt i framtiden. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

SpaceX har gjort sitt tolfte uppdrag till ISS
Har med sig en superdator och annat till rymdstationen

Igår sköt SpaceX upp ytterligare en Dragon-kapsel med hjälp av en Falcon 9-raket till den internationella rymdstationen ISS. Allt verkar ha gått bra och startraketen från Falcon 9 återvände som planerat till jorden och ska ha landat utan problem nio minuter efter raketen sköts upp från NASA:s Kennedy Space Center. Detta var SpaceX tolfte uppdrag till ISS och även det sista uppdraget där man använder en nytillverkad Dragon-kapsel. Under framtida leveransuppdrag till ISS planerar SpaceX att använda Dragon-kapslar som har använts tidigare. Bland materialet som levereras till ISS finns bland annat en hel del forsknings-utrustning men även en specialtillverkad superdator vilket ska vara den första superdatorn som tagits i bruk på ISS. Imorgon 16 augusti är det tänkt att Dragon-kapseln ska vara framme vid ISS. Ni kan kolla in en halvtimma lång film från gårdagens raketuppskjutning ovan men är ni bara intresserade av att se själva lyftet så sker det cirka 13:30 in i klippet. Tumnagel
48.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

USA:s rymdplan X-37B återigen på jorden
Har snurrat runt vår planet i 718 dagar

Det amerikanska flygvapnets obemannade rymdplan X-37B har för fjärde gången landat på jorden efter att ha tillbringat en längre tid i rymden. Den här gången låg X-37B i omloppsbana runt jorden i 718 dagar innan det återvände till jorden och med hjälp av autopiloten landade på klassiska Kennedy Space Centers landningsbana. Det var där USA:s rymdfärjor landade mellan 1984 - 2011 men det var första gången X37-B landade där, de tidigare tre landningarna har skett på Vandenberg Air Force Base i Kalifornien. X-37B kan väl enklast beskrivas som en mindre version av USA:s rymdfärjor och den har ett lastutrymme på 2x1,2 meter där diverse grejer kan fraktas. Exakt vad X-37B pysslar med på sina uppdrag brukar det amerikanska flygvapnet inte uppge vilket har gett upphov till en lång rad spekulationer. Det har bland annat snackats om allt från att rymdplanet rymdsätter satelliter som är för känsliga för att skjutas upp från jorden till övervakning av bygget av Kinas kommande rymdstation. US Airforce säger dock att X-37B endast används i test- och forskningssyfte. Bland annat ska det användas för att kontrollera hur viss utrustning klarar av att befinna sig i rymden. I en gammal intervju säger den dåvande chefen för US Air Force Space Command bland annat: "It’s really for cool things. For instance, it goes up to space but, unlike other satellites, it actually comes back. Anything that we put in the payload bay that we take up to space, we can now bring back, and we can learn from that." Tumnagel
46.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX kommer inte att skicka Red Dragon till Mars 2018
Siktar nu istället på 2020-talet

Förra året uppgav Elon Musks rymdföretag SpaceX att man hade planer på att skjuta upp en obemannad Dragon 2-kapsel till Mars redan 2018 men nu verkar man ha tänkt igenom det förslaget lite noggrannare och insett att tiden inte räcker till. Anledningen till att SpaceX flyttar fram sin Mars-resa beror på att företaget vill lägga mer resurser och fokusera mer på sina bemannade rymdresor till den internationella rymdstationen ISS med sin Falcon Heavy-raket och kapseln Crew Dragon. Detta är en del av USA:s Commercial Crew Program där SpaceX och Boeing ska flyga astronauter till ISS. Även detta projekt dras med förseningar och ursprungligen skulle de första astronauterna skickas upp till ISS med amerikanska farkoster 2017 men nu ser det ut som om det kan dröja ända tills 2019 innan detta sker. SpaceX siktar nu på att skicka Red Dragon till Mars någon gång under 2020-talet. Detta var något som SpaceX VD Gwynne Shotwell meddelade inför uppskjutet av en Dragon-kapsel som skulle frakta material till ISS som skulle ske från den historiska uppskjutningsrampen vid Launch Complex 39A på NASA Kennedy Space Center idag. Det var där NASA en gång i tiden brukade skjuta upp astronauter till månen och även sina numera pensionerade rymdfärjor. Detta var första gången som SpaceX skulle skjuta upp en raket därifrån. Ironiskt nog så blev även dagens raketuppskjutning inställd på grund av tekniska problem och SpaceX kan som tidigast skjuta upp Dragon-kapseln till ISS i morgon söndag meddelade man i en tweet. I klippet nedan kan ni kolla in hela SpaceX tal inför dagens, numera inställda, raketuppskjutning. Tumnagel
36.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX planerar att skjuta upp en raket varannan vecka
När deras nya avskjutningsramp är klar

Nästa vecka kommer SpaceX nya avskjutningsramp i Florida stå klar och i samband med det planerar företaget att börja skjuta upp raketer med kortare mellanrum än man någonsin tidigare har gjort. Enligt Reuters så planerar SpaceX att skjuta upp raketer till rymden varannan eller var tredje vecka när väl deras nya avskjutningsramp på NASA:s Kennedy Space Center är färdigbyggd. Det blir SpaceX tredje avskjutningsramp för raketer och man håller även på att bygga en fjärde ramp i Texas. Sedan 2010 har SpaceX skjutit upp 29 stycken av sina Falcon 9-raketer och 27 av dessa uppskjutningar har lyckats. Från 2018 kommer SpaceX att börja transportera NASA:s astronauter till och från den internationella rymdstationen ISS. Tumnagel
51.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Kolla in NASA:s robot RASSOR
Grävarrobot avsedd för rymduppdrag

Här är ett kort klipp på NASA:s robot RASSOR (Regolith Advanced Surface Systems Operations Robot) som än så länge bara är en prototyp. Tanken bakom RASSOR är att den i framtiden eventuellt ska kunna landsättas på en himlakropp, till exempel månen eller Mars, för att därefter gräva fram material som kan användas för att framställa vatten, syre och raketbränsle. Roboten testas just nu på Kennedy Space Center och Rob Mueller som arbetar med RASSOR säger: "This is not your typical NASA rover with lots of very sophisticated instruments on it that are quite fragile. It can dig, it can climb, it can flip over. If it does flip over, it can right itself up again." NASA tror att RASSOR kommer att kunna förflytta sig fem gånger snabbare än Mars-farkosten Curiosity vilket skulle innebära att RASSOR har en topphastighet på 1 kilometer om dagen. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA rekryteringsaffischer inför Mars-resan
"We want you"

Inom vår livstid kommer människan med stor sannolikhet ha bosatt sig på Mars och då kanske det blir vanligt att rekryteringsaffischer som dessa dyker upp här nere på jorden. Just affischerna som syns i bildspelet nedan ingick i en Mars-utställning på Kennedy Space Center 2009 och i första skede kommer det antagligen inte att vara bönder och lärare som skickas dit. Vill du skriva ut en eller flera av planscherna så hittas de i större format på länken nedan. Tumnagel
56.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oväntat möte med en Falcon 9-raket
SpaceX raket tog landvägen hem

Den 9 april lyckades SpaceX sätta en perfekt landning på en pråm ute i havet med sin Falcon 9-raket och nu ser det ut som om denna har återvänt till land. I klippet ovan kan ni se när en grupp turister åker förbi den återanvändbara Falcon 9-raketen när den anländer till Kennedy Space Center i Florida. Nedan hittar ni en bild som SpaceX grundare Elon Musk twittrade där man kan se Falcon 9-raketen som landade på pråmen bredvid den som man landade på land i december 2015. Tumnagel
50.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

OneWeb ska tillverka 15 satelliter i veckan i sin nya fabrik
Företaget som ska bygga upp ett rymdbaserat internet

OneWeb, företaget som satsar på att bygga upp ett rymdbaserat internet har meddelat att man kommer att bygga upp en fabrik som ska ta fram satelliter till detta höghastighetnät och den kommer att ligga nära Kennedy Space Center i Florida. När fabriken väl är byggd, det är oklart när detta sker då företaget inte ens har meddelat när fabriken ska börja byggas, kommer man att få en kapacitet för att tillverka 15 stycken satelliter i veckan uppger företaget. För att täcka in hela jorden med internet från rymden kommer det att krävas mellan 700 - 900 utav dessa minisatelliter och man hoppas att börja skjuta upp satelliterna någon gång under 2018. I slutet av 2019 hoppas man att nätet ska vara redo att ta i bruk. Bakom OneWeb finns bland andra Richard Bransons Virgin Group, Qualcomm, Airbus och lite andra företag. Tumnagel
50.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

I dag är det 30 år sedan Challenger-olyckan
NASA hyllar astronauterna

Den 28 januari 1986 skickade NASA upp rymdfärjan Challenger men bara 73 sekunder efter start exploderade den och alla sju personer i besättningen omkom. Efter olyckan stoppades rymdprogrammet i 32 månader och specialkommissionen Rogers Commission tillsattes av den dåvarande presidenten Ronald Reagan för att utreda vad som hade hänt. Challengerolyckan har sedan dess ofta förekommit som en fallstudie när man diskuterat ingenjörssäkerhet och etik på arbetsplatsen. För att hylla astronauterna har man i dag bland annat haft kransnedläggningsceremonier på Arlington National Cemetery och på Kennedy Space Center. Tumnagel
52.9°
+
Bobby Green
0
2015

Kolla in Boeings Starlinerfabrik på Kennedy Space Center
Rymdfarkost som ska ta människor till rymden

Förra veckan meddelade Boeing och NASA att Boeings kommande bemannade rymdfarkost Starliner, som även går under namnet CST-100, skulle börja byggas i en anläggning på Kennedy Space Center där man tidigare huserade det numera nedlagda amerikanska rymdskyttelprogrammet. Här är ett, delvis animerat klipp, där NASA visar upp hur man tänker sig att Starlinerfabriken på Kennedy Space Center kommer att se ut och fungera när man väl byggt klar anläggningen efter Boeings önskemål. Fabrikens officiella namn kommer bli "Commercial Crew and Cargo Processing Facility" och man förväntar sig att Starliner redan 2017 kommer att vara flygfärdig och kunna transportera rymdfarare till den internationella rymdstationen ISS. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing döper sin nya rymdfarkost till Starliner
CST-100 var antagligen inte tillräckligt sexigt

Idag invigde NASA den anläggning där man kommer att bygga Boeings kommande rymdfarkost avsedd för kommersiella rymdtransporter som till exempel rymdturism och i samband med det så avslöjade man att farkosten, som hittills gått under namne CST-100, kommer att få namnet Starliner. Anläggningen ligger i en av hangarerna på Kennedy Space Center där man tidigare arbetat med det numera nedlagda rymdskyttelprogrammet och kommer att kallas för "The Boeing Company’s Commercial Crew and Cargo Processing Facility". Man tror att de första testerna med Starliner kan påbörjas nästa år och man hoppas att kunna flyga den bemannad sent 2017 men på grund av diverse neddragningar i budgeten kan detta komma att skjutas upp till 2018. Nedan hittas ett rätt så intetsägande klipp på Starliner som Boeing släppte i samband med presentationen idag. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vrakdelar från Challenger och Columbia visas upp för första gången
Rymdfärjorna som exploderade

NASA visar nu för första gången upp vrakdelar publikt från de två förolyckade rymdfärjorna Challenger och Columbia på Kennedy Space Center i Florida. Rymdfärjan Challenger [wiki] exploderade 73 sekunder efter start 1986 vilket ledde till att samtliga sju astronauter ombord omkom. Columbia [wiki] tog sig till rymden men bröts isär när den skulle återvända till jorden 2003 och även då omkom samtliga sju som var ombord på rymdfärjan. Vrakdelarna är en del av en större utställning på Kennedy Space Center som man kallar för "Forever Remembered" och där man visar upp en vrakdel från Challengers flygkropp samt Columbias framruta. I videosnurran nedan hittas klipp från de två olyckorna. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Orionkapseln utan kläder
Så här ser den ut

I slutet av förra året testflög NASA framtidens rymdkapsel Orion för första gången och här kan ni kolla in hur kapseln ser ut när den är tillbaka på jorden och man har plockat av farkostens skyddande värmesköldar. Orion är nu tillbaka på Kennedy Space Center i den amerikanska delstaten Florida där man kommer att underhålla farkosten för att senare analysera hur den klarade av sin fyra och en halv timma långa testflygning runt jorden. Till höger på bilden kan ni se en av värmesköldarna och som synes klarade den amerikanska flaggan av ett återinträde i jordens atmosfär alldeles utmärkt. NASA borde helt klart börja sälja den färgen de använde till flaggan då den verkar mycket stryktålig. Tumnagel
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

Kolla in när Morpheus lyfter och landar
Gick bättre den här gången

För cirka två år sedan så testflög NASA sin farkost Morpheus men det gick inget vidare som ni kan se i den inlänkade artikeln nedan. Igår testade man dock månlandaren igen och denna gången gick det bättre. Tanken bakom Project Morpheus är att ta fram en farkost som helt autonomt ska kunna lyfta och landa på månen. Den har kapacitet att lasta 500 kilo med material som den till exempel skulle kunna leverera till en framtida månbas. Testflygningen genomfördes på Kennedy Space Center och här är två olika klipp från det. Tumnagel
45.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Såhär kommer NASA att jobba i framtiden
Enklare montering och uppskjutning av raketer

NASA håller just nu på med en stor ombyggnad vid Kennedy Space Center som ska leda till ett uppsnabbat arbetsflöde för att enklare kunna skicka upp mängder av saker till rymden i framtiden. Första steget är nu klart och det visar NASA genom denna video som går igenom hur raketer kommer att monteras ihop och skjutas upp i rymden i framtiden. Tumnagel
39.2°
+
Gordon Andersson
0
Nästa sida