m

Nu är Rezvanis monster-pickis här
Hercules 6x6 bjuder på upp till 1318 hästar

Ibland kan man behöva köra riktigt stora stenar och då är det bra att ha ett fordon som klarar av uppdraget. Rezvani Motors senaste modell Hercules 6x6 gör troligtvis det. Den kostar från 225.000 dollar men för den slanten får du bara en V6:a på 3,6 liter som ger 289 hästar. Det finns även en dieselsexa på 3,0 liter som ger 260 hästar. Dessa är dock alldeles för fjuttiga för den här typen av bil. Det finns också en SRT-V8:a på 6,4 liter som ger 507 hästar och vill du ha den får du slänga upp ytterligare 40.000 dollar. Men det räcker liksom inte heller riktigt. Så den du ska köpa är versionen med en kompressormatad V8:a på sju liter som ger hela 1318 hästar och 1341 newtonmeter i vrid. Det är det enda rimliga i det här fallet. Men den kostar 249.000 dollar - extra! De klenare motoralternativen går att få med antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Värstingen går dock endast att få med samma åttastegade automat som återfinns i Ram 1500 RX. Drivningen sker på alla sex hjulen men du kan även välja mellan 6x2, 6x4 eller 6x6 när du kör. Bilen baseras på Jeep Gladiator men den har förlängts rejält och mäter nu 6,2 meter på längden för att få plats med de dubbla bakhjulen och ett flak som mäter 2,43 meter. Bilens bredd ligger på 2,15 meter och den är 2 meter hög. Den rullar på 37 tum stora offroad-hjul och innanför dessa sitter åttakolvsok som greppar 400 millimeter stora bromsskivor. Den som verkligen vill sticka ut köper Military Edition som ger dig kevlarskydd, skottsäkert glas, punkteringsfria däck, självläkande bränsletank, skydd mot explosioner undertill och möjligheten att stå emot EMP-attacker. Den här har även förstärkt fjädring, elektriska dörrhandtag och möjligheten att skicka ut en rökridå. Som om inte det vore nog får man även ett night vision-system, intercom, gasmasker, första hjälpen-prylar och lampor som kan blända fienden. För den här militärversionen får du betala 325.000 dollar. Bygg din version på länken nedan. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - banracern KTM X-Bow GTX
Blir din för 230.000 euro

I februari fick vi se KTM:s nya banracer X-Bow GTX som koncept och nu är den här i produktionsutförande. Bilen blir din för 230.000 euro och för den slanten får du alltså en maskin som endast får köras på banan. Bilen har en täckt kaross i kolfiber och på insidan skyddas man självklart av en FIA-godkänd fullbur. Stolen man placerar ändan i är i kolfiber-kevlar och ett sexpunktsbälte håller dig på plats. Ratten som är mockaklädd har alla funktioner du kan tänka dig inbyggda i sig. Till skillnad mot X-Bow GT4 har GTX elektronisk servo vilket förutom att spara vikt även går att ställa in för att passa föraren ännu bättre. Vikten på bilen ligger på 1048 kilo och bakom sittbrunnen sitter en Audi-femma på 2,5 liter som ger hela 530 hästar och 650 newtonmeter. Till maskinen kopplas en Holinger MF-sexstegad sekventiell låda som driver bakhjulen. Bromseriet består av sexkolvsok med 378 millimeter stora skivor fram, fyrkolvsok med 355 millimeter stora skivor bak. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Spyros Panopoulos Project Chaos - superbil med 3000 hästar
Har 3D-printade kolvar och stakar

Nämen sedär, en ny superbil från en uppstickare! Den här ligger en herre vid namn Spyros Panopoulos bakom och han kallar sin bil för Project Chaos. Skapelsen ska ha en dubbelturbomatad V10:a på 4,0 liter som levererar inte mindre än 2000 hästar. Motorn ska ha kamaxlar i titan och Inconel-behandlade ventiler men det mest uppseendeväckande måste ju ändå var att både kolvarna och vevstakarna är 3D-printade. Varvstoppet ska ligga på 11.000. Väljer man istället versionen med kolvar och stakar i kolfiber höjs effekten till 3000 hästar, och varvstoppet till 12.000. Motorn ska vara kopplad till en åttastegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. Några fartresurser vet vi dock inte för tillfället. Project Chaos baseras kring en kolfiber-monocoque klädd med kevlarkaross. Avgassystemet är i titan och de ganska spektakulära bakljusen är också framtagna med hjälp av 3D-skrivare, precis som fälgarna som även de är i titan. Temat fortsätter med bromsoken i magnesium som även de är framtagna med tekniken. Bromsskivorna som är keramiska mäter 428 millimeter fram, 416 bak. Två stycken personer får plats på insidan och körupplevelsen ska vara förstärkt med hjälp av augmented reality. Målet är att visa upp bilen på mässan i Genève nästa år. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
2019

Dartz har byggt ännu en film-bil
Baseras på en Hummer H2

Den lettiska biltillverkaren/customfirman Dartz har vi skrivit om tidigare, och ni kanske känner igen deras byggen från filmen The Dictator som släpptes 2012. Det vi ser här är deras senaste skapelse som också är framtagen för en kommande actionfilm, dock vet vi inte vilken ännu. Den kallas för Dartz Prombron Black Stallion och under det kantiga skalet finns en gammal Hummer H2. Karossen är tillverkad i kevlar och kolfiber och utseendet är nog något som bara en mor kan älska. Film-bilen finns bara i ett exemplar men det ska även släppas en version för privatpersoner senare. Vill man inte ha H2-prylar kan man få den med Hellcat-motorn, en annan växellåda och vassare fjädring. Priset för en Prombron Black Stallion kommer att börja på minst 300.000 euro. Tumnagel
32.1°
+
Bobby Green
0

Pete Lau fortsätter teasa OnePlus TV
Visar riktigt tjusig baksida

OnePlus-chefen fortsätter teasa OnePlus TV och nu har vi fått se baksidan av besten. Det verkar som att gänget tar lite designinspiration från deras mobilskal och kör samma kevlar-design som används i företaget Karbon-fodral. Utöver det ser vi en tjusig arm som möjligtvis låter användaren vrida på TV:n utan större problem. OnePlus TV kommer presenteras senare i september. Tumnagel
41.2°
+
André Stray
0

Nomad släpper sladdar gjorda av Kevlar
Starkt ska det vara

Sladdar går sönder, förr eller senare. Framförallt är det väl i och för sig kontakterna som går sönder, inte själva sladden. Hur som helst så släpper nu tillbehörsföretaget Nomad sladdar gjorda av Kevlar och de verkar klara av det mesta. I alla fall själva sladden. Priserna ligger på mellan 30 och 45 dollar. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Far och son håller på att skriva ut en Lamborghini Aventador
Ambitiöst projekt

Sterling Backus älskar verkligen Lamborghini Aventador. En sådan är dock ganska så dyr, så han bestämde sig istället för att tillsammans med sin son skriva ut en replika av bilen. Skapelsen kallar han för AXAS Interceptor och än så länge har han investerat 20.000 dollar i bygget. Hela karossen har skapats med hjälp av en 3D-skrivare och termoplast, så även strålkastarna, bakljusen, luftintagen och diverse delar till interiören. Det mesta har sedan klätts med kolfiber och kevlar. Istället för V12:an på 6,5 liter kommer man att använda sig av en LS1-V8:a från Corvette på 5,7 liter. Denna ska sedan få dubbla turbo. Transaxeln har man hämtat från en Porsche 996 och chassiet är helt byggt från grunden. Lite småprylar som sidorutorna, glaset i backspeglarna, torkararmarna och backspegeln är faktiskt från en riktig Lamborghini. Ratten kommer från Audi. Bygget har hållit på i runt ett och ett halvt år och det är en bra bit kvar, men far och son verkar fortfarande ha motivation för att färdigställa projektet. Se alla klipp på länken nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Nu är äntligen helt eldrivna Aston Martin Rapide här
Men bara 155 stycken blir till

Det var längesedan nu som Aston Martin först började prata om att de skulle bygga en helt eldriven version av modellen Rapide. Nu är den dock officiellt presenterad på Auto Shanghai i Kina. Inga direkta överraskningar när det kommer till utseendet och troligtvis en bil som kommer att bli väldigt ovanligt att se ute på vägarna - man kommer nämligen endast att tillverka 155 stycken. Det här blir Astons första elbil och också den första som tillverkas i den nya fabriken i St Athan. Bilen är framtagen tillsammans med Williams Advanced Engineering och under huven finns ett batteripack på 65 kWh inbakat i kolfiber och Kevlar. Batteriet matar två stycken elmotorer på bakaxeln som tillsammans genererar 612 hästar och 950 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på omkring fyra sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Räckvidden på en full laddning ska vara över 32 mil enligt WLTP. Vad man får betala för en Rapide E framgår tyvärr inte. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Förboka Samsung Galaxy Fold 26 april
Kommer bland annat vara tillgänglig via Tele2

Är du sugen på att vara bland de första som får lägga vantarna på Samsungs kommande Galaxy Fold? Då har vi goda nyheter då telefonen kommer kunna förbokas 26 april och release sker 3 maj. Tele2 har meddelat att de kommer vara bland de första operatörerna som erbjuder telefonen via sina kanaler och hos Tele2 kommer monstermaskinen kosta 22.300 kronor. Givetvis kommer även Samsung kommer sälja Galaxy Fold via sin hemsida samt i Samsung-butiker. Samsung Galaxy Fold kommer finnas tillgänglig i färgerna Space Silver och Cosmos Black. Samtliga sålda Galaxy Fold kommer med ett par Galaxy Buds-hörlurar, ett ordentligt skal i kevlar samt ett års försäkring via Samsung Care+. Tumnagel
22.0°
+
André Stray
0
2018

Nu finns det en "militär"-version av Rezvanis Tank
Skottsäkert fort på hjul

Om du känner dig lite osäker här i livet och känner att du behöver något som står pall mot dina fiender i trafiken har nu Rezvani Motors något för dig. Modellen Tank presenteras nämligen i en "militär"-version vilket innebär att den har skottsäker plåt i klass B7 runt om, explosionsskydd undertill och att batteriet, bränsletanken och kylaren är klädda i Kevlar. Vidare finns det även mörkerkameror, sirener och ett megafonsystem. Det finns även en "rökridå"-funktion där du kan trycka på en knapp och baktill släppa ut massa rök så att dina fiender tappar bort dig. Dörrhandtagen är även elektrifierade så om någon obehörig är där och pillar får de sig en elstöt. Under huven sitter det en V8:a på 6,4 liter som ger 500 hästar. Om du tycker att det för klent kan du även få Hellcat-motorn vilket innebär en kompressormatad V8:a på 6,2 liter med över 700 hästar. Priset börjar på 295.000 dollar. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Vi har pillat på OnePlus 6
Får tummen upp trots glas och läpp

Är det något som OnePlus alltid har varit riktigt vassa på så har det varit byggkvalitet. Därför blev jag lite ledsen i ögat när rykten började florera om att OnePlus 6 körde en glasbaksida i stället för metall. Glas känns inte lika härligt att hålla i som metall och sedan har vi den här lilla grejen med fingeravtryck och glansiga ytor. Med denna primära inställning så blev jag, som vanligt, imponerad av vad OnePlus har sammanställt. Tumnagel
44.2°
+
André Stray
0
2017

Den här Mini-buggyn är redo för Dakarrallyt
Verkar kul

Mini presenterar nu den nya John Cooper Works-buggyn som man kommer att tävla med i Dakarrallyt som drar igång i januari nästa år. Köra kommer team X-raid att göra och det som de har till sitt förfogande är en bil med bra markfrigång, lång fjädringsväg och en rak dieselsexa på 3,0 liter med 340 hästar och 800 Newtonmeter som driver bakhjulen. Utseendemässigt ser den verkligen inte ut som en Mini men den ska trots detta vara utvecklad i samarbete med Mini Design. Den unika karossen är tillverkad av kevlar och kolfiberförstärkt plast. Buggyn kommer att få sällskap av JCW Rally som vi känner igen sedan tidigare. Den ser likandan ut som förra året men ska bland annat ha fått ett nytt lättare chassi. Mini kommer att delta i rallyt med tre stycken buggys och fyra JCW Rally. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Rezvani har en SUV på gång
Kommer att ha extrema offroad-egenskaper

Rezvani som bygger snabba sportbilar baserade på Ariel Atom breddar nu sin portfölj och börjar smygvisa sin nästa modell - en SUV. Den beskrivs med orden "extreme new utility vehicle inspired by the military" och till skillnad från de övriga bilarna kommer den här att fokusera på offroad-egenskaper, ha fyra dörrar och plats för fem stycken personer. Bilen kommer att ha ett rambyggt chassi, fyrhjulsdrift, hasplåtar, massa markfrigång och en "extrem" offroad-fjädring. På tillvalslistan kommer det bland annat att finnas karosspaneler i kevlar, bränsletank i kevlar och skottsäkert glas. Allt för att man ska kunna skydda sig mot en eventuell attack. Två stycken olika motoralternativ kommer att erbjudas men vad det handlar om får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Rezvani tar redan emot beställningar och skulle du vara sugen får du langa upp 1 000 dollar i deposition. De första leveranserna ska ske senare i år. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
2016

Dartz har ny monster-SUV på gång
Det här är Prombron Black Alligator

Det lettiska företaget Dartz finns fortfarande och de har faktiskt en ny modell på gång. Den heter Prombron Black Alligator och är som väntat ett riktigt monster. Här får vi de första bilderna på skapelsen. Bilen baseras på Mercedes-AMG GLS 63 vilket bland annat innebär att det under huven sitter en dubbelturbomatad V8:a på 5,5 liter. Man kan få den med upp till 1 600 hästar och med ett vrid på 1 500 Newtonmeter. Karossen ska vara en blandning av kevlar och kolfiber. Vill du att bilen ska vara extra säker ber du att få den bepansrad med extra titan också. Insidan kläs bland annat med alligatorskinn och om man vill går det att få vissa detaljer gjorda av stingrocka, struts och pytonorm. På tillvalslistan finns även något man kallar för Anti-Paparazzi Pack som innehåller högljudda sirener, laserljus, system som upptäcker drönare och möjligheten att kapa någons videoström. Bisarra saker såklart som man inte ens vet om de fungerar, som alltid från Dartz. Alla bilar tillverkas helt enligt köparens preferenser och inga önskemål är för stora eller konstiga. Vill du ha en ratt där emblemet är i vitt guld med 292 stycken svarta diamanter och två rubiner så fixar man det. Och ja, det var en kund som ville ha det. Tumnagel
28.7°
+
Bobby Green
0

Vi klämmer lite på OnePlus 3
Nytt på kontoret

Vad är det här? OnePlus verkar jobba med snabba puckar. 3 visades upp igår kväll och nu har telefonen anlänt till kontoret med lite flådiga tillbehör som snabbladdare till bilen samt fem skal som gör telefonen lite mer greppvänlig. För er som inte är insatta är OnePlus en uppstickare, om man fortfarande får kalla företaget för det, på mobilmarknaden som för två år sedan rörde runt i mobilgrytan med releasen av One som levererade topprestanda till ett riktigt lågt pris. Förra året fortsatte OnePlus trenden och släppte 2 och nu är gänget aktuella igen med 3. Precis som de tidigare toppmodellerna från företaget är 3 utrustad med topphårdvara. Det vill säga Snapdragon 820, Adreno 530, 6GB LPDDR4-ram och 64GB lagring. Utöver det har OnePlus klämt in en kamera på baksidan med upplösningen 16 megapixel och frontkameran tar bilder med 8 megapixels upplösning. Batteriet ligger på 3000mAh och kan laddas från 0 till 60 procent på 30 minuter med den nya Dash-laddaren. Andra företag pressar in den här hårdvaran i telefoner och sätter prislappar som sträcker sig till 8 000 svenska riksdaler. OnePlus går en annan väg och pressar priserna rejält och 3 kostar för tillfället 3 695 kronor, vilket gör att man får en hel del prestanda per krona jämfört med andra topptelefoner på marknaden. Vad är vårt första intryck? Till skillnad från tidigare modeller känns 3 aningen identitetslös. One och 2 stack ut med sin utbytbara baksida men 3 har ett unibody-skal av aluminium som känns aningen sterilt i handen jämfört med föregångarna. Med det sagt har telefonen ändå rätt trevlig form och ligger riktigt bra i handen. Aluminiumhöljet gör telefonen rätt hal, vilket förstärks av storleken, men som tur är finns det ett gäng skal till telefonen som gör luren mer greppvänlig. För tillfället kör vi Kevlar-skalet som ökar greppvänligheten avsevärt. Utöver att telefonen håller sig i handen med skalet så fixar skalet även problemet med den utstickande kameran, som för övrigt sticker ut drygt 1,5 mm på telefonens baksida. Att Snapdragon 820 är en riktigt kraftfull systemkrets är någonting vi känt till sedan urminnes tider, i alla fall sen i våras, och i 3 presterar kretsen lika bra som i andra enheter. Telefonen känns riktigt rapp och du kan hoppa mellan olika appar riktigt snabbt. Något som jag gillar är att fingeravtrycksläsaren har fått en rejäl uppgradering. Den har blivit betydligt mycket snabbare och har hittills registrerat alla tryckningar som gjorts på den, till skillnad från fingeravtrycksläsaren på 2 som lever sitt eget liv. Vad ser vi mest fram mot att testa? För tillfället är min favorittelefon på marknaden HTC 10 som levererar en riktigt stabil mobilupplevelse då den är extremt välbyggd och riktigt snabb. Någonting jag är nyfiken på är om OnePlus 3 kan putta ner 10 från tronen. Sedan ska det bli intressant att se hur telefonens kamera presterar. Om ni har några frågor om luren så är det bara att skriva ner dem i kommentarerna. Tumnagel
45.3°
+
André Stray
0

Uppdaterad Supra visar upp Nero
Släpps i april

Kabelmakarna Supra har nu visat upp ett par sprillans nya lurar. Nero är gjorda av bland annat kevlar och militärklassat kompositmaterial och lurarna ska därför vara rätt slitstarka och lätta. Något som är smidigt med lurarna är att du kan utnyttja treknappskontrollen oavsett om du kopplar in lurarna i en iOS-, Android- eller Windows Phone-enhet och för att skifta mellan enheterna behöver du bara använda reglaget på kontrollens baksida. Supra Nero kommer dyka upp hos ett gäng olika återförsäljare i april. Pris är för tillfället okänt. Uppdatering: Supra Nero kommer kosta 499 kronor i butik. Tumnagel
41.5°
+
André Stray
0

Här är Virgin Galactics nya rymddräkt
Framtagen i samarbete med Adidas

Virgin Galactic har visat upp en prototyp av sina kommande rymddräkter som kommer att bäras av piloterna som någon gång i framtiden kommer att ta företagets farkoster till rymden. Dräkterna är utvecklade i samarbete med Adidas märke Y-3 och tillverkade i ett kevlarliknande material som kallas för Nomex Meta Aramid som ska ha vissa av kevlars egenskaper men vara mer flexibelt och bekvämt att ha på sig. Förutom rymddräkter till piloterna kommer Y-3 även vara med i arbetet att ta fram kläder för Virgin Galactics framtida rymdturister och markpersonalen på Space Port America i New Mexico. Nästa månad kommer företaget även att visa upp sitt nya rymdskepp som man tagit fram efter att deras SpaceShipTwo olyckligt exploderade efter start 2014. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Mantis är en klo till din quadkopter
Gör din drönare lite mer användbar

Ben Kardoosh är snubben bakom Mantis som kort och gott är en klo som du kan fästa på din drönare. Klon fästs i drönaren med Kevlar-rep och själva klon är konstruerad på ett sådant vis att det inte behövs någon motor eller liknande för att lyfta saker. Ben har startat en Kickstarter för Mantis och behöver ha 5 000 pund för att projektet ska bli verklighet. Känner du att du skulle vilja ha en Mantis-klo så kan du donera 25 pund för att få den ultralätta standardmodellen och 39 pund för den Hardcore Sheffield Stainless-modellen som ska vara betydligt tåligare än den ultralätta varianten. Ovan ser ni en video där Mantis plockar upp olika saker. Länk till Kickstartersidan hittar ni här nere till vänster. Tumnagel
43.5°
+
André Stray
0
2014

Dartz presenterar Prombron Black Shark
Monster med paparazziskydd

Biltillverkaren Dartz visar nu upp sin senaste skapelse som de har valt att kalla Prombron Black Shark. Bilen som är baserad på Mercedes GL kommer med antingen en V8:a eller V12:a, får som mest 1 500 hästar och är utrustad med alla möjliga olika saker - som exempelvis skydd mot paparazzifotografer. Om en fotograf skulle komma för nära kan man köra in dörrhandtagen i karossen och samtidigt ge de nyfikna en stöt. Fönstren ska också vara utrustade med elektrokromatiskt glas vilket ska göra det extra svårt att fota in i bilen. Karossen har fått sig en kevlar-titan-bepansring som gör den säker mot attacker utifrån. Grillen är skottsäker för att försäkra att någon inte ska kunna skjuta sönder motorn och för att kunna köra bilen krävs det att du skannar både ditt ena öga och ditt fingeravtryck. Endast fem stycken exemplar kommer att byggas men vad de kostar framgår tyvärr inte. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

OnePlus visar upp One
Telefon med CyanogenMod

I dag offentliggjorde uppstickaren OnePlus sin CyanogenMod-baserade telefon One. Denna telefon har en Snapdragon 801 quad-core-processor på 2.5GHz, Adreno 330 GPU, en Gorilla Glass 3-skyddad 1080p-skärm på 5,5 tum, 3GB med RAM, ett batteri på 3,100mAh, en kamera med 13 megapixlar (Sony Exmor IMX214-sensor) och stereohögtalare på undersidan. Telefonens väger 162 gram och är som tjockast 8,9 millimeter. Telefonens baksida kan bytas ut, inte bara mot andra färger utan även annat material så som bambu, trä och kevlar. Priset för telefonen kommer ligga på 299 dollar för en olåst variant med 16GB minne eller 349 dollar för en med 64GB med minne. Dock kan inte vem som helst köpa den då de fösta lurarna endast säljs till speciellt inbjudna människor. Dock om man köper en så kan man bjuda in andra människor till att köpa en. Tumnagel
56.0°
+
Frode Wikesjö
0
2013

The Bolt - ny superbil från Storbritannien
Kommer i version som gör över 480 km/h

Den brittiska biltillverkaren Keating är tillbaks med en ny superbil de kallar för The Bolt. Bilen som fortfarande är en prototyp har en LS7-V8:a på 7.0 liter under huven. Den ger 505 hästar och har ett vrid på 636 Nm och driver bakhjulen. En ännu vassare version ska dock vara på gång, och den sägs göra 0-100 km/h på bara två sekunder och ha en toppfart på över 480 km/h. Låter lite för bra för att vara sant va? Karossen ska vara i kolfiber och kevlar, medan chassiet är byggt i aluminium. En beställning på en The Bolt ska gå att göra nu, men när den i så fall kommer att vara färdig och vad den då kommer att kosta är oklart. Alla bilar byggs på beställning helt efter kundens önskemål. Tumnagel
29.0°
+
Bobby Green
0

J.M. Brabazon - ny superbil från Belgien
Med hybrid-teknik

Den belgiska biltillverkaren Minerva har faktiskt funnits sedan början av 1900-talet. Företaget grundades i Antwerpen och byggde lyxbilar fram till 1938, för att sedan avvecklas och försvinna helt 1956. Men nu vaknar de till liv igen när de presenterar superbilen J.M. Brabazon. Det vi har framför oss är en kärra med en V12:a som driver bakhjulen och två elmotorer som driver framhjulen. Allt kopplat till en sekventiell växellåda. Effekten är oklar men det sägs att den ska göra över 400 km/h. Karossen ska vara i kevlar och byggd kring en monocoque i kolfiber. Om den här faktiskt kommer att bli verklighet, vad den då kommer att kosta och när den kan tänkas släppas är oklart för tillfället. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
2012

En närmare titt på Jay Lenos konceptbil från 2006
Jetmotor-försedda EcoJet

På 2006-års upplaga av showen SEMA visade Jay Leno upp en konceptbil som han tagit fram tillsammans med General Motors. Den hette EcoJet och var en rejäl framtidsvision med jetmotor under skalet. Nu får vi en närmare titt på åket. Projektet tog åtta månader att färdigställa och målet var att ta fram en bil som inte var jättedum mot miljön men roligare än en Toyota Prius. Baktill stoppade man i en Honeywell LT-101-motor på 650 hästar i en ram hämtad från Corvette Z06. Karossen tillverkades i kevlar som sedan täcktes med kolfiber som i sin tur lackades med miljövänlig färg. Ett helt galet bygge som väsnas mer än en hårtork. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Här är Motorola Razr i
Använder sig av en Intel-processor

Motorola fortsätter med sitt Razr-namn och lanserar nu Razr i varav den största nyheten är att vi hittar en Intel-processor inuti telefonen. Telefonen har en 4,3 tum stor AMOLED-skärm, batteri på hela 2 000 mAh, kamera på åtta megapixel samt att den är byggd till viss del i en sorts kevlarmaterial och är vattenavstötande. Vi hittar även NFC och Android 4.0 i den nya telefonen, alltså inte den senaste versionen av Android. Processorn är på 2GHz och den stora frågan är väl hur Intels senaste mobilprocessor står sig mot de mer etablerade processorerna? Det var i alla fall en fråga som Engadget ställde sig och gjorde därför ett litet benchmark-test på den nya telefonen, ni kan hitta resultatet bland bilderna nedan. Den visar sig vara bra men en av dagens bästa processorer, den dubbelkärninga Snapdragon S4 på 1,5GHz slår den på nästan allt. Tumnagel
39.1°
+
Gordon Andersson
0

Aston Martin uppdaterar DB9
Faceliftad, lyxigare och kraftigare

Aston Martin skyndar långsamt som vanligt. Nya DB9 är en förfining av det som redan finns och ingen revolution modellmässigt. Inför modellår 2013 uppdateras den varsamt med lite nyheter under skalet som den senaste generationens adaptiva dämpning, mer effekt och en liten facelift. Samtidigt läggs modellen Virage ned som helt enkelt var för nära besläktad med sina syskon. Precis som tidigare erbjuds bilen som Coupé eller Volante (Cab). Nytt är nosen som numera liknar nya Vanquish medan det där bak inte har hänt så mycket nytt. Den nedre grillen i fronten hjälper till att skicka kylande luftströmmar till de keramiska bromsarna som är standard. På insidan ska bilen ha blivit mer elegant, lyxigare och som vanligt vältras man i mysig läderklädsel. För den som vill sporta till bilen lite finns lättviktsstolar (-17 kilo) som tillval i kolfiber och kevlar. Dessa går dock bara att beställa om man skippar baksätet. Under huven ruvar en ny generation av AM11-V12-motorn, samma som sitter i Vanquish. Den har finjusterats lite extra just för DB9 och lämnar 510 hästar och har ett vrid på 620 Nm, vilket alltså är något snällare än i Vanquish som har 565 hästar men samma vrid. För att matcha effekten har chassiet finjusterats och nästa generations adaptiva dämpningssystem tar hand om åkturen. Tre olika lägen finns, "Normal", "Sport" och "Track". Som sagt sitter det nu även biffigare bromsar från Brembo som standard (398 mm fram, 360 mm bak). Dessa sparar 12.5 kilo. Bilen går att beställa redan idag och förväntad leverans i Europa är någon gång i Oktober. Priset för coupén börjar på 187 015 pund, för Volanten får man hosta upp 202 772 pund. Massa mer info hittas på länken. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Trämassa kan ersätta stål, kevlar, kolfiber m.m.
Nytt häftigt material verkar kunna det mesta

Nya material är alltid intressanta då de ofta kan revolutionera olika prylar och områden. Några exempel är kolfiber som har varit till stor hjälp hos bland annat bilar och kamerastativ samt kevlar som har revolutionerat massor av områden. Det senaste i materialforskning är NCC (nanocrystalline cellulose) vilket är ett material gjort av trämassa. Materialet ska per gram vara åtta gånger så starkt som rostfritt stål vilket inte är fy skam men det är tydligen inte slut där. Materialet leder elektricitet samt går att göra genomskinligt och böjbart. Att det hela bygger på trämassa gör materialet även väldigt billigt att tillverka samt att om man behöver mer är det bara att odla mer. Dessa saker har gjort att amerikanska militären undersöker om det går att använda till skottsäkert glas samt skyddsvästar med mera. Pioneer håller på att testa detta för att se om det kan vara bra för att bygga böjbara skärmar och då vi kan äta NCC så testas det även i matindustrin för att se vad för gott man kan koka ihop. Den första fabriken som började tillverka detta material öppnade i början av året i Kanada och efter det så har faktsikt en fabrik öppnats här i Sverige och nu även en tredje i USA. Att Kanada och Sverige var de första länderna är inte så konstigt då vi har väldigt mycket skog och träproduktion, kanske kan detta bli Sveriges nästa stora exportmarknad efter musikindustrin. Tumnagel
50.4°
+
Gordon Andersson
0
Nästa sida