LIVE onsdag 16.00 Samsung Galaxy Unpacked for Every Fan
m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Philips TV 70 tum kostar nu bara 8990 kr (tidigare 16490 kr)

Apple släpper statistikverktyg för podcasts
Kommer underlätta för branschen

Under årets WWDC-konferens tidigare i år så meddelade Apple att man höll på att utveckla ett analysverktyg för podcast och detta verktyg ska nu vara släppt i en beta-version. Den innebär att podcastare, annonsörer och andra nu ska kunna få tillförlitlig statistik över hur många som lyssnar på specifika podcastar via Apples podcast-app. Detta är något som branschen har efterlyst länge då det har varit rätt mycket vilda västern när det kommer till att redovisa statistik på hur många lyssnare vissa podcasts faktiskt har. Tidigare i år drog Sveriges Annonsörers KIA-index igång en tjänst som de kallar för Poddindex där det redovisas räckvidd och lyssnarsiffror för svenska podcasts. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

KIA-index lanserar Poddindex
Håll koll på vilka podcast som har flest lyssnare

KIA-index, tjänsten från Sveriges Annonsörer som för statistik över hur många besökare och besök svenska webbplatser har, lanserar nu tjänsten Poddindex som ska föra statistik över svenska podcasts. Poddindex mätmetod är utvecklad av KIA-index tillsammans med Sveriges Radio, MTG Sverige, Acast samt Bauer Media. Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, säger i ett blogginlägg: "Det finns i dag en osäkerhet kring podcasts och hur många faktiska lyssnare de faktiskt har. Det vill vi råda bot på med poddindex.se. Vi vill göra det lättare för annonsörer att göra välgrundade beslut när det kommer till var de ska välja att placera sina annonsinvesteringar i det nya heta mediet. Man kommer se faktiska tal i form räckvidd, tvättad från robotar och multipla nedladdningar med data som är validerad och granskad." På Poddindex listas podcastens namn, vem som är leverantör av podcasten samt räckvidden och antal lyssningar på podcasten. Det går att sortera på variabler som leverantör, datum och det går även att fritextsöka efter önskad podcast. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Sveriges Television är störst på webben i Sverige
Petar ner Aftonbladet

Aftonbladet har länge prenumererat på förstaplatsen när det gäller antalet besökare på webben men förra veckan fick man för första gången se sig slagna av Sveriges Television. Under vecka 50 hade Sveriges Television:s webbplatser SVT.se, SVTPlay.se samt Kunskapskanalen.se sammanlagt 5 179 970 unika besökare medan Aftonbladets webbplatser hade 5 048 821 unika besökare. Som jämförelse kan nämnas att Feber.se hade 179 877 unika besökare förra veckan vilket gjorde att vi precis missade att ta oss in på den svenska topp-100-listan för vecka 50 som ni hittar på länken nedan. Tumnagel
61.3°
+
Wille Wilhelmsson
0