m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

Nytt förslag på kilometerskatt
Dyrare i stan, billigare på landsbygden

IVL Svenska Miljöinstitutet och Chalmers levererar nu en forskningsrapport i vilken man föreslår en lösning på kilometerskatt. Enkelt uttryckt så innebär den att man sänker skatten på bensin och istället inför en skatt per körd mil. – Vi föreslår en geografiskt differentierad skatt utifrån tre områden. En nivå är de större städerna. Där föreslår vi en skatt på drygt fem kronor per mil. Nästa område är mindre städer och större vägar och där föreslår vi en skatt på en krona per mil. Sedan har vi ren landsbygd där vi inte föreslår någon skatt alls, utan just en mindre drivmedelsskatt, säger Anders Roth på IVL till Ekot. Forskarna föreslår att varje bil får en GPS-tracker och så dras skatten utifrån informationen till denna. Övervakning är dock inte härligt, varför många är kritiska till denna idé. – Det finns sätt att lösa det. I till exempel Singapore betalar man in pengar i förväg på ett kort och sedan kommer aldrig myndigheterna att se var du kör någonstans. Vi tror att man måste ta väldigt noga på de här integritetsfrågorna och utreda det noga, säger Anders Roth. Tumnagel
4.9°
+
Roger Åberg
0
2019

Förslag till kilometerskatt presenterat
Gör det lite billigare att köra elbil än bensinbil

Sedan två år tillbaka har det börjat snackas om att införa en slags kilometerskatt för fordon, en skatt som skulle kunna kompensera för det skattebortfall från bensinförsäljning som uppstått i takt med att allt fler byter från bensindrivna bilar till eldrivna bilar. På konferensen Hållbara transporter presenterade arrangören IVL Svenska Miljöinstitutet ett förslag på hur en eventuell kilometerskatt skulle kunna komma att se ut i framtiden. Enligt förslaget så kommer det att bli något billigare att köra eldrivna bilar och laddhybrider än fordon som enbart drivs av fossilt bränsle som till exempel bensin och diesel. Laddbara bilar 4,50 – 5 kronor per mil plus trängselskatt i storstäderna 0,40 – 1,60 kronor per mil i mindre städer och på större vägar 0 kronor på landsbygdenBilar som enbart drivs på fossilt bränsle 4,50 – 6 kronor per mil plus trängselskatt i storstäderna 0,50 – 2 kronor per mil i mindre städer och på större vägar 0 kronor på landsbygden Skulle ett förslag som ser ut som det ovan bli verklighet så skulle det enligt tidningen Auto Motor & Sport innebära att en genomsnittlig storstadsbilist skulle få betala cirka 850 kronor i kilometerskatt per månad. För en resa mellan Malmö och Stockholm skulle kilometerskatten landa på 100 - 125 kronor skriver Tesla Club Sweden. Det ska observeras att det här än så länge bara är ett förslag. Det har tidigare snackats om att kilometerskatt på bilar är något som skulle kunna införas i Sverige om fem till tio år. Förslaget som IVL Svenska Miljöinstitutet nu har presenterat lär sannolikt debatteras och omarbetas några gånger innan det faktiskt blir verklighet. Om det ens blir någon kilometerskatt. Tumnagel
-32.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kilometerskatt kommer inom fem till tio år
Experterna är enade

IVL Svenska Miljöinstitutet håller på med ett forskningsprojekt där olika experter tillfrågas om den kommande kilometerskatten. För den kommer, frågan är bara när och hur. I dag så drivs ju merparten av bilarna på bensin och diesel som är hårt beskattade (runt 6.50 kronor per liter). Pengarna som staten får in på den skatten kan sedan användas för att bygga vägar, laga potthål, sätta upp fartkameror eller vad nu staten får för sig att göra för slantarna. De här pengarna behövs och kommer att behövas även när elbilen är dominerande. Att beskatta el är däremot inte en god idé av flera skäl och därför har man börjat fundera på en kilometerskatt, alltså att man får betala utefter hur många mil man kör per år. Men exakt hur skatten ska tas ut är långt ifrån klart. IVLs expertgrupp med 20 olika forskare, politiker och företrädare från näringsliv och organisationer har alltså svarat på ett antal frågor till rapporten som kommer att presenteras under året. En slutsats som experterna har kommit fram till är att boende på landet inte ska betala lika mycket per kilometer som de som bor i stan, men reseavdraget bör samtidigt tas bort. Även om det inte är klart hur skatten ska tas ut så kommer den. Exakt när blir ju en politisk fråga, men experterna tror att den kommer inom fem till tio år. Tumnagel
1.0°
+
Roger Åberg
0
2017

Elbilarna kan tvinga fram kilometerskatt
Skatteintäkterna från vanliga bilar kommer inte räcka

Elbilar börjar ta mer och mer plats på vägarna, och en efter en ersätter de bensin- och dieselbilar. Trevligt på många håll såklart men det kommer att ha en stor effekt - på skatten. När fossildrivna bilar minskar kommer färre såklart att tanka och då minskar skatteintäkterna. För att råda bot på detta föreslås därför en kilometerskatt som ska täcka upp de förlorade skatteinkomsterna. Anders Roth som är projektledare och expert på hållbar mobilitet vid IVL Svenska Miljöinstitutet säger följande: "Vi går mot en allt mer automatiserad och elektrifierad fordonsflotta, vilket i grunden är positivt, men när den fossildrivna biltrafiken minskar och vi tankar mindre bensin och diesel kan skatteintäkterna minska. Samtidigt finns också en risk att körsträckorna ökar, i takt med att självkörande fordon blir lättillgängliga och billiga. En väl utformad kilometerskatt kan lösa flera frågor. En central sådan är det så kallade Pajala/Stockholmssyndromet. Det vill säga att en bränsleskatt, till skillnad från kilometerskatt, aldrig kan ta hänsyn till samhällsekonomiska kostnader för buller, trängsel och utsläpp i glesbygdstrafik jämfört med storstadskörning." Så här skriver IVL: "Syftet med en kilometerskatt på personbilar är att minska trafikens effekter, som miljöföroreningar och trängsel, genom att göra det dyrare att köra en smutsig bil under trängseltid i storstäder, jämfört med en ren bil i glesbygd. Exakt hur en sådan skatt ska utformas för att fungera även i en föränderlig och kanske post-fossil framtid måste noga utredas." Utredningen kring kilometerskatten ska pågå i två år och kommer alltså först att träda i kraft 2020 om förslaget klubbas igenom. Tumnagel
-18.2°
+
Bobby Green
0