m

Adamastor P003RL - ny sportbil från Portugal
Det finns dock några krav för att du ska få köpa den

Adamastor är ett företag från Portugal som bygger sportbilar och nu presenterar de en gatlegal modell som troligtvis ändå trivs bäst på banan - P003RL. Bilen har ett FIA-godkänt rörramschassi och en kaross i kompositmaterial. Under skalet sitter en motor från Ford på antingen 2,0 eller 2,3 liter. Maskinen sitter i mitten och du kan välja mellan en manuell eller automatisk växellåda. Det finns även en dogleg-låda med rakskurna drev för den som är lite mer hardcore. Om du skulle vilja köpa en kommer Adamastor först att utvärdera hur vass du är bakom ratten. Sen vill man också se att du utvecklas och blir bättre under tiden du äger bilen. Du måste klara av kraven man har satt upp och "uppkörningen" sker på racerbanan Circuito Vasco Sameiro i Portugal. Får du godkänt får du tillåtelse att köpa en bil. Vad priset är får vi dock inte reda på för tillfället. Tumnagel
30.2°
+
Bobby Green
0

Kitcar med Tesla och Volt-prylar
Verkar rätt så pigg

Den specialbyggda bilen vi ser här baseras på kitcaren Factory Five 818C och den har fått motorer från en Tesla P85D på fram och bakaxeln. Dessa matas i sin tur av ett batteripack på 32 kWh som man hämtat från en Chevrolet Bolt. Räckvidden anges till 20 mil och bilen körs på både gata och bana. Här får vi se när man kör lite med den på en dragstrip, och bilen pinnar på rätt så bra. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0
2016

Råttan har kommit ikapp och förbi sitt italienska syskon
Jag har kört nya Audi R8 V10 Plus

2003 presenterade Lamborghini instegsmodellen Gallardo och den fick leva i hela tio år. Hela tiden förbättrades modellen och det kom onormalt många specialversioner hit och dit. Komponenter och teknik kom från förra generationen Audi S6, Audi RS6, Audi S8 och hjärtat i bilen var den 5,2 liter stora V10:an som är ett beprövat kraftpaket. 2006 presenterade Audi sin del av kakan - R8. I princip en Gallardo med annat skal och fyra stora ringar i grillen. Lite sämre prestanda dock, och med en prislapp som inte var lika läskig som Lambons. Och så har det alltid varit eftersom man ville undvika intern konkurrens mellan bilarna, tills nu. 2014 rullade Lamborghini äntligen ut ersättaren till Gallardo - Huracán. Förbättrad på alla punkter, vassare utseende och givetvis mer effekt och bättre prestanda. I början på förra året var det dags för Audi att presentera nya R8 och då var det helt plötsligt andra bullar på fatet. Den nya bilen suddar ut gränsen mellan de två modellerna då den är lika snabb till 100 och till och med har en högre toppfart än Huracán. Helt plötsligt handlar valet mellan de två modellerna om vilket utseende man gillar bäst, och vilken nyckel man vill skylta med på barbordet. Audins knippa glänser kanske inte lika mycket, men i verkligheten innebär den numera ett strå vassare bil. Och det betyder också en del. Tumnagel
52.0°
+
Bobby Green
0
2012
2010

Gator - ny amfibiebil från Watercar
Billigare alternativ till Python

WaterCar kommer nu med en billigare variant av amfibiebil för den som inte vill punga ut 200 000 dollar för Corvettemotorförsedda Python. Gator är en kitcar som är billigare och som du färdigställer själv innan det är dags att lägga ut från bryggan. Gator ser typ ut som en Jeep Wrangler och när du beställer kitet får du kaross i glasfiber, växellåda, vattenjet drivaxlar, komplett fjädring, strålkastare, styrningsdon och lite annat smått och gott i rostfritt stål. Kitet blir ditt för 29 500 dollar och det enda som du behöver göra är att lyfta i motor och chassi från en bubbla innan du kan ta på dig kaptensmössan och ge dig ut på det böljande blå. Något att fundera på till våren när isen smält kanske? Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Envis 26-åring byggde sin egna K1 Attack Roadster
Tog totalt 4000 timmar

26-årige Oliver Ashley ville prompt ha en K1 Attack Roadster från första gången han såg bilen. K1 Attack är en kitcar som tillverkas och monteras av ett litet företag i Slovakien, och när de inte kunde leverera bilen när Oliver ville tog han helt enkelt saken i egna händer och byggde bilen själv. Sen Oliver fick en låda med chassiet, karossdelar och lite fler komponenter från tillverkaren har det tagit honom tre år, och sammanlagt 4000 timmar att montera ihop bilen. 70 000 hårt förvärvade pund har också gått åt allt som allt. Oliver kontaktade Clarion som tillverkar bilmultimedia och frågade om de ville använda hans bil som en rullande utställning för sina prylar, vilket de givetvis tackade ja till, så nu har han även bilen proppad med ny teknik. Under skalet på K1:an ruvar en trimmad Civic Type R-motor på 2 liter och 246 hästar kopplad till Hondas sexväxlade manuella låda. Oliver planerar även att montera en kompressor senare i år för att få lite mer knuff i maskineriet. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Westfield Sportcars iRACER
Kitcarbyggaren satsar på eldrift

Westfield kanske du har hört talas om tidigare? De är väl mest kända för att ha byggt en kitcar-version av Lotus 7 men har nu ett elbilsprojekt på gång, också det en racerbil. iRACER är en bakhjulsdriven racerbil anpassad för bankörning och borde inte skämmas för sig väl på plats. Bilen väger bara 600 kilo och drivs av två stycken elmotorer som tillsammans genererar 80kW. Den produktionsklara racern ska göra 0-100 km/h på under 5 sekunder och ha en begränsad toppfart på runt 180 km/h. Batterierna är gömda under golvet för att hålla en låg tyngdpunkt, och vill man utöka räckvidden ytterligare med fler batterier finns det plats för detta i fronten. På racerbanan ska man komma cirka nio mil på en laddning och med ett trefasuttag ska det inte ta mer än två timmar att ladda upp bilen fullt igen. iRACER kommer att delta i EV Cup som är den första racingserien för elbilar nästa år. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
2009

Surpasse V
Kitcar med potential

Kitcar-tillverkaren Suzusho ska visa sin sportbil Surpasse V på bilsalongen i Tokyo denna månaden. Bilen är en kompakt sportvagn i ungefär samma storleksklass som Lotus Elise med stort fokus på låg vikt och prestanda. Under huven på Surpasse V sitter det en mittmonterad 2,3-liters turbomatad motor på 272 hästkrafter från Mazda. Detta i kombination med vikten på endast 850 kilo kan nog bli mycket spännande. Fler siffror och uppgifter angående bilen finns för närvarande inte tyvärr. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0
2008

Tryck ihop en Z06 med en Enzo...
...och få en Arash AF-10!

Om ett par år är det tänkt att brittiska Arash AF-10 ska bli verklighet och nyligen gjorde CAR Magazine en intervju med företagaren. Med en exteriör helt i kolfiber (inte helt olik Ferrari Enzo designmässigt) ska bilen väga in på under 1200 kg. Växellådan ska inte också ha paralleller till tidigare nämnda, medan motorn är hämtad från Corvette Z06 och producerar 530 hk. Försäljningen börjar i mitten av 2009 och prislappen förväntas landa på 210 000 euro. Men skulle man verkligen överväga ett köp om man hade pengarna? Kitcar-känslan ligger väldigt nära till hands... Tumnagel
37.0°
+
Erik Svensson
0
2007

DiMora Motorcars Natalia SLS 2 ska bli världens bästa bil...
...och den dyraste

Alla bilar ska, eller bör, fylla ett syfte. Någonstans så tycker alla tillverkare att just deras bilar är unika, men frågan är om amerikanska DiMora Motorcars inte fått lite hybris när de målet upp målen för deras Natalia SLS 2. Saxat från hemsidan: DiMora Motorcar is creating the worldx27s first hand-built, $2 million, sixteen-cylinder production automobile. The Natalia. The worldx27s most luxurious, expensive, and technologically-advanced creation. Ambitionen att bygga världens lyxigaste, dyraste och mest teknikspäckade bil är väl bra, men det kan vara bra att ha något att backa upp det med. Det DiMora visat upp tidigare klassas mer som kitcar än Maybach. Nu ska inte jag vara den som är den, utan vi önskar DiMora Motorcars lycka till och ser fram emot att få uppleva det här bygget live någon gång i framtden. Gärna under min livstid. Tumnagel
37.0°
+
James Hunt
0

Ytterligare en el-sportbil på väg
Tesla får lite konkurrens

Det relativt färska segmentet el-sportbilar kommer snart att bli något trängre. Hittils har Tesla Motors fått i princip fritt spelutrymme med sin Tesla Roadster, som fått bra kritik och visat att el-bilar kan vara kul. Nu presenterar brittiska Lightning Car Company de första detaljerna kring sin kommande GT. Bilen ska producera motsvarande 700 hästkrafter och 750 Nm, det läckra med el-motorer är att 100% av kraften är tillgäng hela tiden. Med hjälp av fyra elmotorer, en vid varje hjul, så ska GT avverka 0-100 km/h på under 4 sekunder. Bilen är helt byggd i kolfiber och aluminium vilket innebär en vikt på endast 1 350 kg med batterier. Bilen kommer att finnas i tre version; vanliga GT, en lättviktsversion som får namnet GTS och en långfärdsversion med ett extra batteripack som gör att bilen klarar 40 mil utan att laddas. När batterierna väl behöver laddas så tar den proceduren endast 10 minuter. De första klara prototyperna kommer att visas i slutet av året, och man räknar med att komma igång med försäljningen under slutet av 2008. Förutom att bilen i dagsläget ser ut som en TVR-kitcar så låter det här onekligen som ett spännande projekt. Undra om man kan få elbilar att låta bra på något sätt? Tumnagel
37.3°
+
James Hunt
0

Mer av Lamborghini Kitcar, jag menar Alar
Snabbare än Veyron?

Om man observerar nya Lamborghini Alar noga så ser det ut som ett monster från en rätt känd Schwarzenegger-rulle. Vi har tidigare skrivit om det senaste tillskottet i den Sydamerikanska Lamborghini-familjen, helt designad och tillverkad i Argentina. De senaste prestandauppgifterna ska man dock inte skratta åt (hur mycket man nu kan ta dom på allvar). 0-100 klaras av på 3,6 sekunder och accelerationen fortsätter sedan hela vägen upp till 410 km/h - 3 km/h snabbare än en Buggati Veyron alltså. Inte illa för en gammal Diablo. Enligt den argentinska generalagenten så finns det något gammalt licensavtal som gör det här bygget möjligt. Vad Lamborghini officiellt tycker om saken är nog inte svårt att gissa. Tumnagel
35.9°
+
James Hunt
0

De första bilderna på Lamborghini Alar
Avtalet VW, och gud, glömde

Det du nu stirrar på är nya Lamborghini Alar. Nej det är inte en kitcar, och ja, det är en "äkta" Lambo. Den kommer däremot inte från Santx27Agata, utan från Argentina. På något sätt har den officiella importören i Sydamerika lyckats skriva ett avtal med Lamborghini där de får bygga en egen linje med bilar som baserar sig på nuvarande modeller, och sälja dessa under namnet Lamborghini. Hur detta gått till har nog ingen någon aning om. Allra minst VAG. Alar bygger på Diablo, som stylats om för att likna en alien. Bilen är ritad av Joan Ferci, Alar är argentinarens tredje modell, han har också modellerna Coatl och Eros GT-1 på sitt samvete (se i galleriet nedan). Under huven hittar vi Lambos V12 på 700 hästkrafter. Toppfarten ska enligt uppgift ligga på runt 360 km/h. Det finns alltså människor som spenderar en massa pengar på att bygga en bil kitcar som ska likna en Diablo, och så finns det folk som bygger om Diablos så att de ska se ut som en kitcar. Världen har blivit galen. Tumnagel
36.1°
+
James Hunt
0