m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Philips TV 70 tum kostar nu bara 8990 kr (tidigare 16490 kr)

Tesla presenterar Model S Plaid
Snabb, stark och uthållig

Precis som väntat presenterade Tesla Model S Plaid under nattens konferens. Den här har det snackats om ett tag men nu vet vi vad det handlar om, och det går bra att beställa ett exemplar nu. Leveranserna drar igång i slutet av 2021 och det man får om man köper är en Model S där man har skruvat upp allt till 11. Utseendemässigt verkar bilen ha fått sig ett lite bitigare kjolpaket och en vinge på bakluckan. Under skalet finns tre stycken elmotorer som tillsammans genererar över 1100 hästar och som ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 2,1 sekunder, kvartsmilen avklaras på under nio sekunder och toppfarten ska ligga på 320 km/h. Räckvidden ska ligga på över 84 mil. Siffrorna gör att den här blir den snabbast accelererande produktionsbilen hittills, snabbare än nyligen presenterade Lucid Air. När Rimac C_Two, Pininfarina Battista, Lotus Evija och Tesla Roadster anländer lär nog Plaid petas ner från den tronen dock. Men såna här fartegenskaper i en stor fyrdörrars sedan är ändå sjukt imponerande. Prislappen för en Model S Plaid börjar på 1.499.900 kronor. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Nya BMW M3 och M4 läcker ut
Läckra?

Imorgon ska BMW dra täcket av nya M3 och M4 men officiella bilder på prestanda-versionerna har i vanlig ordning läckt ut. Den enorma grillen är som ni redan vet på plats och den får sällskap av dubbla luftutsläpp på huven, tjocka kjolpaket och fyra stycken avgaspipor baktill. Bilarna är lika på många punkter men bakljusen är mer slimmade på coupé-modellen M4. Mer information om modellerna kommer när de är officiellt släppta. Vad tycker ni om bilarna? Tumnagel
0.0°
+
Bobby Green
0

Doug spanar in Hondan från 2 Fast 2 Furious
Klädd med badrumsmatta

I filmen 2 Fast 2 Furious kör karaktären Suki en rosa Honda S2000 som trimmats och fått ett kjolpaket från Veilside, större fälgar och en rejäl vinge på bakluckan. Denna bil har nu Doug DeMuro tagit sig en närmare titt på. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

BMW släpper utmanare till Volkswagen Golf GTI
128ti är 80 kilo lättare än M135i xDrive

Under den här otroligt kraftiga maskeringen (ironi) döljer sig BMW 128ti. Det är en halvbusig version av lilla 1-serien för dig som tycker att M135i xDrive är lite för extrem men ändå vill ha något med knuff i. En utmanare till Volkswagen Golf GTI helt enkelt. Namnet ti kommer från Turismo Internationale och det fanns bland annat även på 02-serien för en herrans massa år sedan. I det här fallet betyder det att bilen har en turbomatad fyra på 2,0 liter - samma maskin som sitter i M135i xDrive fast med mindre effekt. Här ger den 265 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Till paketet sitter en åttastegad Steptronic-låda med Torsen-diff och 0-100 km/h ska gå på 6,1 sekunder. Bilen är 80 kilo lättare än M135i xDrive och det beror mycket på att 128ti endast är framhjulsdriven. Vidare sitter det M Sport-dämpare som sänker bilen en centimeter jämfört med 118i och det finns även M Sport-bromsar som man lånat från M135i xDrive. Utseendemässigt handlar det om lite aggressivare kjolpaket runt om och större fälgar. Lansering sker i november men vad denna version kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Det här är Project Geländewagen
Ett samarbete mellan Mercedes och Virgil Abloh

Nej, det ni ser här är faktiskt inte en leksaksbil utan en ombyggd G-Klass i full storlek. Det här är ett påhitt framtaget av Mercedes chefsdesigner Gorden Wagener och designern Virgil Abloh och temat är racing. På utsidan och insidan har det mesta strippats bort och kvar finns alltså något som skulle kunna fungera inom racing-världen. Bilen har fått ett helt nytt aggressivare kjolpaket med skärmbreddare och jättestora hjul som ytterligare får det hela att se ut som en leksak. Man har medvetet gjort bilen "halvfärdig" genom att slipa ner lacken på vissa ställen och lämna synliga svetsningar här och där. Vad tycker ni om skapelsen? Tumnagel
34.2°
+
Bobby Green
0

Hyundai uppdaterar Kona
Kommer i N Line-version

Hyundai presenterar nu ännu en gång en uppdaterad version av modellen Kona. Förutom lite nytt utseende är det nya att den erbjuds i N Line-version. Ingen riktig N alltså, utan en N Line som innebär lite sportigare detaljer. Bilen har fått nya DRL-ljus, en ny nedre del på stötfångaren, svart grill, nya bakljus och nya strålkastare. N Line får fräsigare kjolpaket runt om, större fälgar och tre extra små luftintag i nosen. Under huven har bland annat den starkaste T-GDI Smartstream-motorn uppdateras. Den turbomatade fyran är på 1,6 liter, ger 200 hästar och kopplas till en sjustegad dubbelkopplingslåda. Den här kan man få med drivning på endast framhjulen eller alla fyra. Det finns även fler bensin- och dieselmotorer och mildhybrider att välja mellan. En hybrid erbjuds också och den kombinerar en bensinfyra på 1,6 liter med en elmotor som får sin kraft från ett batteripack på 1,56 kWh. Effekten är 140 hästar och paketet kopplas till en sexstegad dubbelkopplingslåda som driver framhjulen. Insidan har ett digitalt instrumentkluster på 10,25 tum och man kan få samma storlek på infotainmentskärmen på mittkonsolen. Annars är det nya färger, nya materialval och stämningsljus som är nyheterna här. De första exemplaren av uppdateringen ska komma till återförsäljare i slutet av året. Några priser har vi tyvärr inte än. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Lister presenterar Stealth
En Jaguar F-Pace SVR med 676 hästar

Hösten 2018 visade Lister Cars upp LFP. Det var en ombyggd Jaguar F-Pace SVR som man trimmat till 670 hästar och eftersom topphastigheten höjts till hela 322 km/h blev det här världens snabbaste SUV. Nu rullar man ut Stealth som verkar vara samma bil men i ett lite uppdaterat utförande. Den här kallar man för "Britain’s fastest and most powerful SUV" och med sina 676 hästar och 720 newtonmeter i vrid ska den göra 0-100 km/h på 3,7 sekunder och toppa 314 km/h. Den nya effekten ur den fem liter stora V8:an har man fått genom nya löphjul till kompressorn, annat luftfiltersystem, en helt ny laddluftkylare och en omprogrammerad ECU. Vidare sticker bilen ut med nya 23 tum stora fälgar, ett nytt aggressivare kjolpaket i kolfiber, skärmbreddare och större diffusor baktill. Man får även ett nytt avgassystem i rostfritt med kolfiber-ändar och uppdaterade bromsar. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas och på prislappen står det 109.950 pund. Det är 34.575 pund mer än vad en vanlig F-Pace SVR kostar. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

ABT piffar till Audi RS Q8
Den här bjuder på 750 hästar

Tyska ABT Sportsline presenterar nu ABT RSQ8-R vilket är deras version av Audis super-SUV RS Q8. Motorn har trimmats upp från 600 till 750 hästar vilket bland annat gör att den kan toppa 315 km/h. Vridet har ökat från 800 till 920 newtonmeter och 0-100 km/h går nu på 3,4 istället för 3,8 sekunder. I övrigt har den fått ett helt nytt kjolpaket runt om, större fälgar på 23 tum, vassare bromsar, nytt sportavgassystem och en ny interiör. 125 stycken exemplar kommer att tillverkas och på prislappen står det 68.137 euro. Det priset gäller alltså bara för alla uppgraderingar, bilen får du stå för själv. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Audi presenterar nya S3 Sportback och S3 Sedan
Första S3:an har nu hunnit bli över 20 år

I mars presenterade Audi nya A3 Sportback och månaden efter det var det dags för nya A3 Sedan. Nu rullar man ut båda dessa versioner i det sportigare S-utförandet. Här får man en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 310 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på alla fyra hjulen via en sjustegad S tronic-låda och 0-100 km/h ska gå på 4,8 sekunder. Toppfarten är begränsad till 250 km/h. Till detta får man som väntat ett sportigare utseende med aggressivare kjolpaket runt om, större fälgar och fyra stycken runda avgaspipor baktill. Försäljningen av nya S3 drar igång nu i augusti och de första bilarna ska landa hos återförsäljare i mitten av oktober. S3 Sportback kostar från 474.000 kronor medan S3 Sedan börjar på 483.000 kronor. Läs alla nyheter i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Mansory har gett sig på nya Ford GT
Skåda Le Mansory

Tuning- och stylingfirman Mansory har nu lagt sina händer på Fords senaste upplaga av modellen GT. Förutom att ge bilen ett helt nytt utseende på många ställen har gänget trimmat motorn till 710 hästar. Den nya karossen som är i kolfiber är fem centimeter bredare än original och strålkastarna har bytts ut mot helt nya, ett par som är väldigt lika de man satte på den Aventador ni kan läsa om i den inlänkade artikeln nedan. Endast tre stycken exemplar ska byggas men vad dessa kostar framgår inte. Shmee150 har tagit sig en titt på åket och nedan går han igenom allt som är gjort och tar sig en provsväng. Tumnagel
33.3°
+
Bobby Green
0

Nu är även uppdaterade Cupra Ateca presenterad
Klart den här också ska få sig ett lyft

För en vecka sedan rullade Seat ut den uppdaterade versionen av suven Ateca, och nu visas samma behandling för prestandasyskonet Cupra Ateca. Den här får samma grejer som Seat Ateca men lite roligare kjolpaket, större fälgar, vassare bromsar, lite fräsigare interiör och lite fler muskler under huven. Motorn är en turboladdad fyra på 2,0 liter som ger 300 hästar och 400 newtonmeter i vridmoment. Drivningen sker på alla fyra hjulen och dit kommer kraften via en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 5,2 sekunder och toppfarten anges till 247 km/h. Vad uppdaterade Cupra Ateca kostar och när den lanseras är oklart för tillfället. Läs mer i pressemeddelandet nedan. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Mansory presenterar ombyggd Lamborghini Aventador SVJ
Påminner mig om Diablo facelift

Tuning och styling-företaget Mansory presenterar nu sitt senaste projekt som är en Lamborghini Aventador SVJ man har byggt om. Den här kallar man för Mansory Cabrera och fronten ger i alla fall mig lite vibbar av Lamborghini Diablo facelift. Strålkastarna har nämligen bytts ut helt vilket ger ett nytt utseende på bilen. I övrigt har man begåvat den med ett helt nytt kjolpaket som givetvis är tillverkat i kolfiber. Nästan allt är sedan lackat i kulören Vento Verde. Baklysena är oförändrade men får sällskap av en enorm diffusor och en rejäl vinge. Insidan går i samma färgtema och är fyllt med massa kolfiber och Alcantara. I hjulhusen sitter nya smidda lättmetallfälgar som mäter 9x20 tum fram, 13×21 bak. Dessa är klädda med Pirelli P Zero-gummi som mäter 255/30 fram och 355/25 bak. V12:an i SVJ lämnar 770 hästar och 720 newtonmeter men detta var tydligen inte tillräckligt för Mansory såg även till att öka detta till 810 hästar och 780 newtonmeter. 0-100 km/h ska nu gå 0,2 sekunder snabbare vilket innebär 2,6 sekunder. Toppfarten ökar med 5 km/h till 355. För att runda av det hela har man även monterat ett helt nytt avgassystem med fyra stycken utblås. Endast tre stycken exemplar kommer att tillverkas men vad de kostar är oklart för tillfället. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Gumperts Nathalie nu i produktionsform
Skumma vätgasbilen blir din för 407.000 euro

För ett år sedan visade Gumpert upp sin metanol-drivna bränslecellsbil Nathalie och nu är det dags att presentera produktionsversionen. Tekniken under skalet producerar vätgas som i sin tur ser till att driva en elmotor. Vdn och grundaren Roland Gumpert säger följande om den nya bilen: "It was my vision of an electric car that does not stop when the battery is empty that paved the way for this innovation. Today, one year later, we’re able to present to you the world’s first production car with a Methanol-Fuel-Cell which does not rely on charging stations or designated hydrogen stations." Det som förändrats från förra årets prototyp är bland annat att man av någon anledning valt att installera saxdörrar. Dessa är tråkigt nog stängda på alla bilder så vi får inte se hur det ser ut med dörrarna uppfällda. I övrigt har man tightat till designen på kjolpaketet lite och bytt ut vingen mot en större. Metanoltanken rymmer 65 liter och den fyller man på tre minuter. Med full tank ska räckvidden ligga på 82 mil. 0-100 km/h ska gå på snabba 2,5 sekunder och toppfarten anges till 300 km/h. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften skickas dit av två stycken två-stegade växellådor som är synkade. 500 stycken exemplar av Nathalie ska byggas och varje kostar från 407.000 euro. De första leveranserna ska ske i början av 2021. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Skoda Octavia RS
Nu som laddhybrid

För 19 år sedan klev Skoda in i sitt nya RS-träsk med Octavia RS (vRS). I november visades den senaste generationen av Octavia upp och nu är det alltså dags att presentera den i RS-kostym. Nytt är, som vi tidigare har meddelat, att RS nu har gått och blivit laddhybrid. Under huven sitter en bensinfyra på 1,4 liter som tillsammans med en elmotor levererar 245 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 7,3 sekunder och toppfarten ligger på 225 km/h. Drivningen sker endast på framhjulen och kraften kommer dit via en sexstegad dubbelkopplingslåda. Batteripacket som är på 13 kWh gör att man kan köra upp till sex mil på bara el. Utseendemässigt får sedanen och kombin lite fräsigare kjolpaket, större fälgar, rödmålade bromsok och liten vinge på bakluckan. Insidan går i svart och har en treekrad ratt, växelpaddlar bakom den, sportstolar och aluminiumpedaler. Vad de nya RS-versionerna kommer att kosta och när de lanseras är oklart just nu. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Volkswagen rullar ut nya Golf GTI, GTE och GTD
Inga överraskningar

Efter ett par teasers presenterar Volkswagen nu nya Golf GTI, GTE och GTD. Som väntat handlar det inte om några jättestora överraskningar utan trion har alla fått det senaste utseendet, lite mer effekt och blivit effektivare på alla vis. Om vi börjar med originalet, GTI, så är det en bil som får ett lite fräsigare kjolpaket, en avgaspipa på varje sida, takvinge, större fälgar i 17 tum (18 och 19 finns som tillval) och klassiskt rutmönster interiört. Under huven sitter en turbomatad bensinfyra på 2,0 liter som ger 245 hästar och 370 newtonmeter i vrid. Sexpetad manuell låda är standard, sjustegad dubbelkopplingslåda är tillval. Några accelerationssiffror eller toppfart får vi inte reda på nu. Golf GTD har också en turbomatad fyra på 2,0 liter men här går den istället på diesel. Effekten anges till 200 hästar och 400 newtonmeter i vrid. GTD kan man endast få med dubbelkopplingslåda. Golf GTE är laddhybriden som kombinerar en turbomatad bensinfyra på 1,4 liter och 150 hästar med en elmotor på 114 hästar. Tillsammans genereras 245 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Till detta paket kopplas endast en sexstegad dubbelkopplingslåda. Batteripacket har blivit 50 procent större och är numera på 13 kWh. På bara el ska man kunna ta sig runt sex mil och toppfarten är då 130 km/h. Nytt chassimässigt är det nya systemet Vehicle Dynamics Manager. Detta tar hand om XDS-diffen och den adaptiva fjädringen för att bjuda på en så behaglig och stabil tur som möjligt. Du behöver heller inte bara rätta dig efter Comfort, Eco och Sport-lägena längre utan kan finjustera dessa ytterligare. Bilen kan alltså bli ännu mer bekväm än vad knappen Comfort ställer in när du trycker på den, justera bara via den digitala slidern på skärmen. När Golf i dessa nya smaker lanseras och vad de då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Mercedes-AMG presenterar nya GLE 63 Coupé
Alla behöver slank SUV med 612 hästar

Mercedes presenterar nu den senaste upplagan av bilen ingen behöver - GLE 63 Coupé. En SUV med sluttande taklinje och upp till 612 hästar. Fullt rimligt alltså. Bland uppdateringarna hittar vi det senaste utseendet för GLE och eftersom det här handlar om AMG-versioner är det stora hjul, kjolpaket och gapande luftintag som gäller. Väljer du GLE 63 Coupé S får du förutom lite mer effekt även 22-tummare som standard. Kraften hämtar man ur den numera välkända turbomatade V8:an på 4,0 liter som här ersätter den gamla på 5,5 liter. I standardutförande ger den 571 hästar och 750 newtonmeter i vrid. S:en levererar alltså hela 612 hästar och här är vridet istället 850 newtonmeter. Båda två är dessutom utrustade med EQ Boost som kan pytsa till ytterligare 21 hästar och 250 newtonmeter om det skulle behövas. Drivningen sker på alla fyra hjulen och för GLE 63 Coupé tar det fyra sekunder från 0-100 km/h, för S:en avklaras detta på bara 3,8 sekunder. Toppfart 250 respektive 280 km/h. Keramiska bromsar finns som tillval annars är det sexkolvsok med 400 millimeter stora skivor fram som gäller. Bak sitter skivor som mäter 370 millimeter. Premiär blir det i Genève nästa månad. Några priser har vi inte fått än. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Opel Insignia GSi facelift är här
Och nya motoralternativ

För en månad sedan delade Opel med sig av ansiktslyfta Insignia och nu presenterar man prestandaversionen GSi med det nya nyllet på Brussels Motor Show. Det som skiljer utseendemässigt sedan tidigare är bland annat en ny grill och nya adaptiva LED-strålkastare. Insidan får ett uppdaterat instrumentkluster och ett omarbetat infotainmentsystem. GSi innebär även fetare kjolpaket runt om och större fälgar. Motorn är en ny turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 230 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Den är kopplad till en ny niostegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Det finns adaptiv fjädring med inställningarna Standard, Tour, Sport och Competition. Styrning har förbättrats och för bromseriet står Brembo. Vid sidan om att visa upp uppdaterade GSi berättade Opel om deras nya tre- och fyrcylindriga motorer till Insignia som nu alla ingår i samma familj. De tidigare alternativen kom från tre olika motorfamiljer. Minst är en trecylindrig bensinturbo på 1,4 liter som ger 145 hästar och 236 newtonmeter i vrid. Sen finns det en diesel på 1,5 liter som ger 122 hästar och 300 newtonmeter. Vill man ha fyra burkar finns det även här både bensin och diesel (presenteras senare i år) att välja mellan. Bensinmaskinen som är på 2,0 liter bjuder i sitt svagaste läge på 200 hästar och 350 newtonmeter och har numera cylinderdeaktivering. Vad man får betala för nya Insignia GSi vet vi tyvärr inte just nu. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

FUCKS - Subarus senaste specialare
En annorlunda Forester

Subaru ställer just nu ut en specialversion av modellen Forester på Singapore Auto Show. Den har ett fräsigt kjolpaket, andra fälgar och lack som sticker ut lite. Kanske inget speciellt att höja på ögonbrynen över om det inte vore för namnet de gett bilen - Forester Ultimate Customized Kit Special. Eller FUCKS som det förkortas vilket givetvis är roligt för oss som har barnslig humor. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0
2019

JRM presenterar gatlegal Nissan GT-R
400 kilo lättare, bakhjulsdriven och med 660 hästar

Det brittiska företaget JRM har byggt och kör med en Nissan GT-R GT3 i mästerskap världen över. Nu presenterar de GT23 som är en specialversion framtagen för gatan. Den är trimmad till 660 hästar, har sekventiell växellåda och så har man plockat bort framhjulsdriften vilket säkerligen ger en busigare bil och i samma veva en bantning med hela 400 kilo så att vågen numera stannar på 1375 kilo. Vidare får bilen fullt justerbar fjädring och ett komplett kjolpaket med jättevinge för bättre downforce. Prislappen ska ligga på saftiga 500.000 dollar men när man kan köpa bilen eller liknande framgår tyvärr inte. Endast 23 stycken exemplar kommer att tillverkas. Visa det här inlägget på Instagram **BREAKING NEWS** Introducing the new JRM GT23. We’ve taken our world-championship winning expertise and developed a race car…that is road legal. It’s a limited edition - only 23 will ever be made. Preorders are open now – link in bio. #newcar #car #carreveal #carlife #racecarfortheroad #gt23 #jrmgt23 #carwithoutlimits #gt3 #gt #racecar #motorsport #racetrack #track #roadlegal #Nurburgring #godzilla #instacar #carsofinstagram #carlaunch #firstlook #NISSANGTR #nismo #nissan #r35 #nissangtrnismogt3 #supercarkiller Ett inlägg delat av JRM group (@jrmgroupofficial) 11 Dec 2019 kl. 1:02 PST Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Snabbaste och mest kraftfulla Minin är här
Din för runt 500.000 kronor

Efter en del teasers och läckta bilder är nu nya Mini John Cooper Works GP officiell. Mycket från konceptet har fått följa med och det här blir som väntat den hårigaste Minin du kan köpa. Och det är inget för den som har tänkt att åka på roadtrip med polarna - på vanligt GP-manér saknas nämligen baksäte och där sitter istället ett stag som styvar upp. Den nya bilen kommer endast att tillverkas i 3000 stycken exemplar. Varje kostar omkring en halv miljon och för pengarna får du ett litet krutpaket med en turbomatad fyra på 2,0 liter under huven. Maskinen ger 306 hästar och 450 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på framhjulen som får lite hjälp av en mekanisk diffbroms att hitta greppet. 0-100 km/h ska gå på 5,2 sekunder och kraften hittar till backen via en åttastegad automatlåda. Toppfarten ligger på 265 km/h. När det är dags att stanna tar 360 millimeter stora skivor fram hand om det mesta av jobbet. Utseendemässigt har bilen ett komplett kjolpaket, skärmbreddare i kolfiber som breddar mer än bara runt hjulen, 18-tumsfälgar och en jättevinge på bakluckan. Jämfört med en Cooper S är bilen en centimeter lägre. Lanseringen sker i mars nästa år. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Lister har piffat till Jaguar I-Pace
Bantad och trimmad

Lister har ju som vi tidigare har skrivit byggt om och fixat med några av Jaguars modeller. Den senaste som de för tillfället benämner som koncept är eldrivna I-Pace som de har begåvat med ett nytt kjolpaket i kolfiber komplett med skärmbreddare, takvinge och fram- och baksplitter. Fälgarna är också unika och innanför dessa sitter keramiska bromsar och fullt justerbar fjädring som tar ner ekipaget mot backen en aning. Jämfört med en vanlig I-Pace ska man ha bantat bilen 100 kilo så nu stannar vågen istället på 2033 kilo. Man har även fipplat med mjukvaran för att få ut lite mer effekt men några siffror bjuds vi tyvärr inte på för tillfället. 0-100 km/h ska dock nu gå på 4,1 istället för 4,6 sekunder. Tillverkningen kommer att vara i en begränsad upplaga och prislappen kommer att ligga omkring 125.000 pund. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Hyundai visar VelosterRaptor N Concept
Beskrivs som en "Type R-dödare"

Om några dagar, den 5 november närmare bestämt, slår portarna till årets upplaga av SEMA-mässan upp i Las Vegas. Där kommer det att finnas allehanda olika specialbyggda bilar i massa olika smaker. Hyundai kommer bland annat att ha med sig en den här som man kallar för VelosterRaptor N Concept och beskriver som en "Type R-dödare". Bilen baseras på en Veloster N som original har 275 hästar, den här ska dock ha trimmats upp till över 320 hästar. Detta har gjorts möjligt genom ny mjukvara, vatteninsprutningskit, större intercooler, modifierad turbo, ett annat insug och ett annat avgassystem. I övrigt får den ett nytt kjolpaket, sänkt fjädring och hjul med centrumbult. Om man kommer att erbjuda några av uppgraderingarna som tillval senare återstår att se. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

BMW presenterar 2-serie Gran Coupé
Minst i slanka fyrdörrars-ligan

BMW presenterar nu ytterligare en medlem i Gran Coupé-familjen och denna gång är det 2-serien det handlar om. Den här får väl närmast ses som en konkurrent till Mercedes modell CLA och receptet är alltså typ en sedan fast med coupé-form på bakdelen. Utseendemässigt påminner bilen mycket om senaste 1-serie i fronten men baken är betydligt mer slimmad och påminner lite om X4 kanske. Bilen mäter 4,52 meter i längd, 1,8 i bredd och är 1,42 meter hög. Hjulbasen anges till 2,67 meter och i bagagerummet ska man få in 430 liter. Versionen vi ser på bilderna är den sportigare M235i vilket bland annat innebär M-kjolpaket runt om, större fälgar, en liten läpp på bakluckan och fetare avgaspipor. Insidan är som i 1-serien och det är inga direkta överraskningar här. Motorn är samma turbomatade fyra på 2,0 liter med 306 hästar. Drivningen sker på alla fyra och 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder. Det finns även mildare versioner i form av 218i som har samma motor som Mini - en trecylindrig sak på 1,5 liter som ger 140 hästar och som endast driver på framhjulen. Sen finns det även en diesel som heter 220d. Prislappen kommer att börja på strax under 26.000 pund, M235i kostar från 37.255 pund. Några svenska priser har vi inte fått än. Världspremiären äger rum på Los Angeles Auto Show i november och marknadslanseringen är i mars nästa år. Läs allt om den nya modellen på länken nedan. Tumnagel
27.6°
+
Bobby Green
0

BMW rullar ut M8 Gran Coupé
Stor lyxvagn med upp till 625 hästar

I somras presenterade BMW äntligen nya M8 efter ett helg gäng med teasers. Två veckor senare rullades nya 8-serie Gran Coupé ut och nu får vi även ta del av den i M8-form. Det här är en stor och slank coupé med fyra dörrar och upp till 625 hästar under huven i Competition-utförande. Vanliga M8 Gran Coupé bjuder på 600 hästar och kraften hämtar man från den välbeprövade dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter. Vridet anges till 750 newtonmeter. Maskinen kopplas till en åttastegad M Steptronic-låda som ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,3 sekunder och toppfarten är hela 305 km/h om man har valt till M Driverx27s Package. Competition kapar tiden till 100 med 0,1 sekund men annars är det samma siffror som gäller. Givetvis är även chassiet vässat i M-utförande och det finns en aktiv M-diff, rappare styrning, annan adaptiv fjädring och biffigare bromsar. Keramiska finns som tillval. Utseendemässigt handlar det om ett argare kjolpaket runt om, kolfiberarmerat plasttak, 20-tumsfälgar, läpp på bakluckan och fyra stycken avgaspipor. Lanseringen sker i april nästa år. Priset börjar på 130.000 dollar och vill man ha Competition får man lägga till 13.000 dollar extra. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

Techarts Porsche 911 Carrera 4S är vassare än GT3
Bjuder på 510 hästar

Den tyska tuningfirman Techart har nu tagit sig an Porsche 911 Carrera 4S generation 992 och resultatet är något riktigt vasst, faktiskt vassare än Porsches egna GT3 - i alla fall när det kommer till effekten. Den turbomatade boxersexan på 3,0 liter har fått ytterligare 60 hästar och lämnar här 510 vilket alltså är tio fler än GT3. Vridet har även det ökats, från 609 till 689 newtonmeter. Till detta får man även ett nytt sportavgassystem som ska se till att andas bättre och bjuda på en lite skönare sång. Techart har självklart inte lämnat utsidan och insidan av bilen orörda så här är det ett nytt vindtunneltestat kjolpaket som gäller och en stor vinge på bakluckan om man skulle vilja. I hjulhusen sitter det smidda Daytona II-fälgar som går att få i 20 eller 21 tum. Interiört handlar det din fantasi för här kan du i princip få vad du vill - mer och högre kvalitet på lädret, ull, kolfiberdetaljer, aluminiumpedaler, handgjord ratt och upplysta trösklar. Pris får man på förfrågan. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Nya BMW X5 M och X6 M är här
Bjuder på upp till 625 hästar

BMW rullar nu ut den senaste generationen av X5 M och X6 M. Suvarna har som vanligt ordentligt med pulver under huven och båda två får en turbomatad V8:a på 4,4 liter som ger 600 hästar och 750 newtonmeter i vrid.. Väljer man Competition-versionen får man dock hela 625 hästar att leka med. Motorn är kopplad till en åttastegad M Steptronic-låda som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på bara 3,9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Väljer man till M Driverx27s Package kan man dock brumma på upp till 290 km/h. Bilarna har adaptiv fjädring och aktiva krängningshämmare. Även chassiet och styrningen har uppgraderats i detta M-utförande. Bromsarna är biffigare och fram sitter 395 millimeter stora skivor med sexkolvsok. Utseendemässigt är det aggressivare kjolpaket, större fälgar som mäter 21 tum och lite vingar som gäller. Självklart sitter det ett sportavgassystem monterat och detta mynnar ut i fyra stycken runda pipor baktill. Competition-versionen skiljer sig bland annat genom ännu vassare avgassystem, 22-tummare baktill och svarta detaljer på backspeglar, grill och emblem. Bilarna lanseras i april och priset för en X5 M börjar på 1.245.000 kronor (Competition 1.389.000 kronor) medan X6 M kostar från 1.277.000 kronor (Competition 1.421.000 kronor). Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

ABT har snickrat ihop en ganska fet Audi A1
Finns bara i ett exemplar

Tuning- och stylingfirman ABT presenterar nu en Audi A1 som de byggt i ett endaste exemplar. Den kallas påhittigt nog för 1 of 1 och får ett helt unikt kjolpaket, en helt omgjord insida, mycket speciella 19-tumsfälgar och trim som tar effekten till 400 hästar. Idén till bygget kommer från Daniel Abt som är son till företagets grundare Hans-Jürgen Abt. Hela bilen är folierad i ett rätt så spännande mönster och den ena sidan är röd medan den andra är svart. Ni kanske känner igen stilen från Jon Olssons extrema Audi RS 6 Avant och det beror på att det är samma kille som har tagit fram det vi ser här - Erik Aleksanjan. Vad tycks? Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Nya Audi Q3 nu även som RS
Crossover med femcylindrigt knuff

Att blanda RS och SUV kan för många anses som ofog men detta är tydligen det folket vill ha. Förra sommaren rullade Audi ut nya Q3 och nu presenterar man denna version i RS-utförande. Större fälgar, kjolpaket, gällare färger, vassare bromsar och chassi och självklart även en roligare motor. Och, ingen diesel här! Utan man har faktiskt hållit fast vid en gammal goding - den raka femman. Den är på 2,5 liter, har turbo och ger här 400 hästar och 480 newtonmeter. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen och dit kommer kraften via en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h går på 4,5 sekunder. Vill man kan man såklart speca upp bilen till tänderna och det går faktiskt även att få keramiska bromsar till den här. Rimligt! Nya Q3 kommer även som Sportback för den som vill ha lite slankare linjer på bakluckan och det är alltså den gröna på bilderna här. En version som några har fått för sig att kalla för baby-Urus... Bilarna går att beställa från och med nästa månad och leverans väntas ske i slutet av året. I Tyskland kostar RS Q3 från 63.500 euro medan RS Q3 Sportback är något dyrare med 65.000 euro. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Hennessey moddar Porsche Taycan
Första gången de tar sig an en elbil

Tuningfirman Hennessey är mest kända för att vråla upp muskliga amerikanska bilar till elva och ge dem omkring 1000 hästar eller liknande. Deras nästa projekt skiljer sig dock lite eftersom det handlar om en elbil, men inte vilken elbil som helst utan Porsches nya Taycan. Exakt vad man ska göra är lite hemligt fortfarande men det kommer handla om relativt enkla uppgraderingar som andra hjul, annat kjolpaket och uppdateringar interiört. Man kommer alltså inte att röra drivlinan utan det handlar bara om kosmetiska förändringar. Dock är det inte uteslutet inför framtiden och man kommer att kika på hur man skulle kunna skruva upp även denna till mer effekt. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0

Audi presenterar RS 7 Sportback
Syskonet till RS 6 Avant

För några veckor sedan fick vi ta del av nya RS 6 Avant och nu är det dags för syskonet RS 7 Sportback att göra entré. Receptet är samma här och det innebär 600 hästar och 800 newtonmeter hämtade ur den välbeprövade dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter. Det finns även ett 48-voltssystem som ska minimera eventuella lagg och balansera bensinförbrukningen. Till maskineriet kopplas en åttastegad automatlåda som ser till att driva alla fyra hjulen, fyrhjulsstyrning finns på tillvalslistan. Upp till 85 procent av kraften kan skickas till bakhjulen och där finns bland annat en ny sportdiff som ser till att få ner allt i backen på bästa sätt. Luftfjädring är standard och RS Sport-fjädring finns som tillval. 0-100 km/h ska kunna avklaras på 3,6 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Denna kan för en slant ökas till antingen 280 eller 305 km/h om man känner att man har lite extra bråttom. Utseendemässigt anammar modellen Audis senaste designspråk med ännu argare uppsyn fram och massvis med ljus baktill. RS får som väntat kralligare kjolpaket, 40 millimeter bredare skärmar, bitigare bromsar, större fälgar som mäter 21 tum och en allmänt kaxigare uppsyn. Inredningen består av mer skålade sportstolar, exklusivare detaljer och lyxigare känsla överlag. När nya RS 7 Sportback ska dyka upp hos återförsäljare innan året är slut men vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida