44 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Klarna gör om sin betaltjänst Kunden får själv välja om BankID ska krävas vid betalning Betaltjänsten Klarna gör nu förändringar i sin tjänst efter att denna fått kritik från en del av deras kunder säger man till DI Digital. Det handlar om tjänsten Klarna Smoooth där kunder kunnat betala sina inköp utan att legitimera sig med BankID. Detta har i vissa fall lett till att till exempel familjemedlemmar kunnat köpa prylar som de låtit någon annan i familjen betala för om de lånat en dator, mobil eller tablet som tillhör en annan familjemedlem. Till DI Digital säger Klarna nu att man vid månadsskiftet augusti-september kommer att lansera en funktion där kunden själv kommer att få välja om BankID alltid ska krävas när man betalar med Klarnas tjänst. Tumnagel
48.3°
0
Klarnas snabbetalningar får kritik av kunder Vill inte kunna handla utan att identifiera sig Den svenska betaltjänsten Klarna har en tjänst som man kallar för "Klarna Smoooth" med vilken kunder kan betala Klarna-fakturor utan att behöva legitimera sig med BankID eller lösenord. Tanken bakom funktionen är givetvis att göra det lite smidigare för kunden men funktionen har fått en del kritik från kunder som nu tycket det har blivit allt för enkelt att handla. DI Digital skriver att mycket av klagomålen mot Klarna Smoooth kommer från personer som lånat ut dator, mobil eller surfplatta till en familjemedlem. Gör man det blir det möjligt för den som lånar datorn att köpa grejer på nätet för att sedan låta den som lånat ut prylen betala köpet med Klarna Smoooth. När Klarna får frågor om Klarna Smoooth från DI Digital så väljer de att svara med ett någorlunda standardiserat svar via mail: "När en befintlig kund väljer att betala genom vår tjänst Betala Direkt kräver vi i vissa fall inte bank-id. Vi har ett antal tydliga och strikta krav som alla måste uppfyllas för att det ska vara möjligt. Kraven är till för att säkerställa en smidig och säker köpupplevelse. Om det finns minsta osäkerhet kring något av kraven begärs bank-id som autentisering." Hos Konsumentverket har anmälningarna från kunder mot Klarna ökat från 49 stycken under 2015 till 109 under förra året skriver DI Digital. Anna Hult, jurist på Konsumentverket, uppger att Klarna Smoooth hantering av användarnas identifiering är något man just nu tittar på. Tumnagel
39.5°
0
Slut på artiklar...