m

Transportstyrelsen pausar klimatbonusen
Pengarna är slut

Under 2020 har Transportstyrelsen betalat ut 1,76 miljarder i klimatbonus till de som köpt en ny bil som har ett koldioxidutsläpp på max 70 gram per kilometer. Varje köpare har då fått 60.000 kronor i bonus om man har behållt bilen i minst ett halvår. Men nu är det tomt i kassan för detta och man tvingas pausa utbetalningarna i väntan på nya pengar. Som förslag från Regeringen finns att ytterligare 400 miljoner till klimatbonus i år ska skjutas till, men ett beslut kring detta fattas först av riksdagen den 25 november. Tumnagel
14.6°
+
Bobby Green
0

Det kinesiska bilmärket DFSK börjar säljas i Sverige
Suvar med biogas och eldrift

DFSK (Dongfeng SOKON) grundades 2003 och är en av de tre största biltillverkarna i Kina. Företaget har 150.000 anställda och tillverkar 3,8 miljoner bilar per år i sju stycken olika fabriker utspridda i Kina, USA och Indonesien. Utvecklings- och forskningscenter finns i USA, Kina, Japan, Tyskland och här i Sverige. Nu ska tre stycken SUV-modeller börja säljas här. Två av dem konverteras till biogasdrift hos Konvegas Sweden AB i Växjö och sedan saluförs dessa som biogas-hybrider. Konverteringen säger man kommer sänka bilens utsläpp med upp till 95 procent jämfört med bensindrift. Biogasen gör också att man får en klimatbonus på 10.000 kronor och en lägre vägskatt första året. Den tredje modellen går helt och hållet på el och har ett batteripack på 53,6 kWh. Ytterligare två stycken elbilar kommer att lanseras längre fram. Tyvärr får vi inte reda på mer för tillfället. Tumnagel
33.2°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Volkswagen ID.4
Kostar från 514.900 kronor

Nu kommer nästa modell i Volkswagens ordentliga elbilssatsning - ID.4. Det här är en SUV med slimmad taklinje för den som behöver lite mer plats än den som erbjuds i ID.3. Inledningsvis erbjuds den i två stycken versioner - ID.4 1st som kostar från 514.900 kronor och mer utrustade ID.4 1st Max som blir din för 614.900 kronor. På dessa priser kan man sen dra av 60.000 kronor i klimatbonus. Båda två som lanseras nu baseras på ID.4 Pro Performance som har 204 hästar, drivning på bakhjulen och ett batteripack på 77 kWh som har en räckvidd på 52 mil. 0 till 100 km/h går på 8,5 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 160 km/h. Nästa år lanseras en fyrhjulsdriven version med ännu högre effekt. Det går att privatleasa modellen och det kostar 5425 kronor i månaden. Säljstarten är idag och de första leveranserna ska ske runt årskiftet. Fyra färger finns att välja mellan - Blue Dusk Metallic, Glacier White Metallic, Honey Yellow Metallic och Mangan Grey Metallic. Av dessa två versioner finns det 27.000 stycken exemplar, när de är slut så erbjuds istället ett antal förkonfigurerade modeller. ID.4 har takräcke och dragkrok som standard och på den får man hänga upp till ett ton. Bilen mäter 4,58 meter på längden, 1,85 på bredden, 1,63 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. I bagagerummet får man in 543 liter, fäller man baksätet går det istället in 1575 liter. Markfrigången anges till 21 centimeter. Laddar gör man via en laddbox hemma eller på en laddstation längs med vägarna. Laddboxen som kallas för ID. Charger finns i tre stycken versioner, kostar 4.349 kronor och har en laddningseffekt på 11 kW. Snabbladdar man på station kan man få upp till 32 mil på 30 minuter om man laddar med 125 kW. Läs allt om ID.4 i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Hyundai Kona Electric uppdateras igen
Får dragkrok och längre räckvidd

Nu väljer Hyundai att uppdatera den eldrivna versionen av modellen Kona igen och det man har gjort denna gång är chassiförändringar på undersidan och bytt ut Nexen-däcken mot Michelin Primacy 4. Detta möjliggör att man nu kan utrusta bilen med dragkrok om man har en Kona Electric Long Range Performance. Därefter kan man dra ett bromsat eller obromsat släp på 300 kilo. Det går inte att få dragkrok till Kona Electric Standard Range. På bilar som producerats från mars i år kan dragkrok eftermonteras, men vad det kostar är oklart. Smärre aerodynamiska förbättringar och minskat rullmotstånd gör även att räckvidden i Kona Electric Long Range Performance (64 kWh) ökar från 44,9 till 48,5 mil. Kona Electric Standard Range (39 kWh) ökar från 28,9 till 30,5 mil. De här räckvidderna gäller för bilar med produktionsstart i juni 2020. Kona Electric Standard Range kostar från 389.900 kronor, Long Range Performance från 424.900 kronor. Priserna är innan klimatbonus. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0
2019

Sugen på att privatleasa en Polestar 2?
Så här mycket kostar det

Vi har tidigare skrivit vad Polestar 2 kostar om man vill slänga upp all deg på en gång och även om vad det skulle kosta att ha den som tjänstebil. Nu kommer siffrorna som berättar vad elbilen kostar om du privatleasar. Väljer du standardversionen som kontant kostar 659.000 kronor ligger månadskostnaden på 5499 kronor. Eftersom bilen bara går på el får man klimatbonus på 60.000 kronor vilket gör att kostnaden sjunker till 3832 kronor. För att få till detta belopp måste du dock pytsa in 20 procent i kontantinsats själv - 131.800 kronor. Vill man skippa insats helt går det också bra, men då stiger inte helt oväntat månadskostnaden, till 7493 kronor. Man kan välja att betala 0-30 procent i kontantinsats. Avtalet för privatleasing löper över 36 månader och i priset ingår service med hämtning och lämning av bil. Körsträckan per år som ingår är 1500 mil. Polestar 2 ska börja levereras nästa sommar. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Seats första elbil blir din för 264.900 kronor
Nu börjar vi närma oss trevliga priser

I somras presenterade Seat sin allra första elbil - en eldriven version av modellen Mii. Nu går det att beställa ett exemplar och i samma veva får vi reda på vad kärran kostar - från 264.900 kronor innan klimatbonusen som är på 60.000 kronor. Det gör den billigare än sina syskon från Volkswagen och Skoda. Bilen har ett batteripack på 37 kWh och på en laddning ska du kunna ta dig upp till 26 mil (WLTP). Elmotorn ger 83 hästar och 212 newtonmeter i vrid och 0-50 km/h ska ta 3,9 sekunder. Toppfarten anges till 130 km/h. Man kan ladda med upp till 40 kW och får då från noll till 80 procent på en timme. Man kommer att kunna privatleasa modellen senare men det är oklart vad detta kommer att kosta. Tumnagel
59.8°
+
Bobby Green
0

Uppdaterade Hyundai Ioniq lanseras snart
Kostar från 314.900 kronor

I januari rullade Hyundai ut en uppdatering av modellen Ioniq som erbjuds som elbil, laddhybrid och el-hybrid. Förutom en liten facelift har bilen även fått längre räckvidd. Lanseringen i Sverige kommer att ske i november för elbilen och laddhybriden medan den vanliga hybriden släpps strax innan årsskiftet. Laddhybriden kostar från 314.900 kronor, elbilen från 389.900 kronor. Priserna är innan avdragen klimatbonus. Batteripacket i elbilen har ökat från 28 kWh till 38.3 kWh. Det förlänger räckvidden från 28 mil (NEDC) till 31,1 mil (WLTP). Motorn ger nu 136 istället för 120 hästar och vridet ligger på 295 newtonmeter. Laddaren som finns ombord har ökats från 6.6 kW till 7.2 kW för Type 2 AC-laddning. Laddar man med 100 kW ska man kunna gå från noll till 80 procent på 54 minuter. Annat nytt för modellen är att den blir den första Hyundaien som utrustas med avancerade uppkopplingsmöjligheter från Blue Link. Via din smarta telefon kan du exempelvis styra och schemalägga laddning av bilen, kontrollera klimatanläggningen och låsa upp eller låsa din bil. Infotainment-systemet består av en ny pekskärm på 10,25 tum och både Apple CarPlay och Android Auto är standard. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Hyundai lanserar uppdaterad Kona
Blir din från 364.900 kronor

Hyundai uppdaterar nu sin eldrivna modell Kona och ger den bland annat inbyggd 11 kW 3-fasladdare och Bluelink - en tjänst som gör bilen helt uppkopplad via en app i din smarta telefon. Det finns även ett nytt infotainmentsystem med en tvådelad pekskärm på 10,25 tum. Lanseringen sker precis innan årsskiftet och på prislappen står det 364.900 kronor innan klimatbonus. För den slanten får du versionen som har ett batteripack på 39,2 kWh och en räckvidd på 28,9 mil. Vill du ha det större på 64 kWh (44,9 mil) får du betala 409.900 kronor. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Uppdaterade Volkswagen e-up! är här
Kommer längre och kostar mindre

Som vi skrev förra veckan hade Volkswagen en uppdaterad version av eldrivna e-up! på gång och nu är den presenterad. Den här ser likadan ut som tidigare men får bättre räckvidd och billigare prislapp. Typ exakt det man vill ha då, för designen måste ju inte spejsas till något enormt. Modellen kommer nu att börja på 273.600 kronor innan klimatbonus. Batteripacket är numera på 32,3 kWh vilket ska ge en räckvidd på 26 mil. Den tidigare versionen hade ett pack på 18 kWh vilket bara räckte för att kunna färdas upp till 19 mil. Det ska gå att snabbladda från 0 till 80 procent på en timme. Elmotorn ger 83 hästar vilket gör att man kan ta sig från stillastående till 100 km/h på 11,9 sekunder och sedan toppa 130 km/h. Även Seat och Skoda har uppdaterat syskonen till up! med samma drivlina och räckvidd. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Volkswagen ID.3
Drar det igång ordentligt på elbilsfronten nu?

"Alla" väntar på elbilen som folket ska ha råd med och Volkswagen hävdar att det är modellen ID.3 som de visar upp idag. Den här har varit i pipen länge men är nu alltså officiellt presenterad med allt vad det innebär. Det viktigaste är ju som väntat hur långt den tar sig på en laddning och vad den kostar. Så hur ser då siffrorna ut? ID.3 kommer att erbjudas med tre stycken olika räckvidder - 33, 42 eller 55 mil enligt WLTP. Batteripacken är på 45 kWh, 58 kWh och 77 kWh. Dessa har en garanti på 16.000 mil eller åtta år. Man ska kunna snabbladda 29 mil på 30 minuter om man kör 100 kW. För hemmaladdning har man utvecklat en specifik laddbox. Elmotorn i bilen finns med 150 eller 204 hästar och vridet ska ligga på 310 newtonmeter. Drivningen sker på bakhjulen, fyrhjulsdrift kommer senare och toppfarten anges till 160 km/h. Bilen ser ut som väntat och det känns som att man redan har haft designen klar för sig. Den sticker inte ut på något vis men ser ändå modern ut och "elbilsmässig", vilket kanske är bra. Helt klart att det är en Volkswagen det handlar om i alla fall. Storleken är lite större än Golf och tack vare att elprylarna tar lite mindre plats är insidan även rymligare. Den mäter 4,26 meter på längden, 1,8 på bredden, 1,55 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. Tjänstevikten ligger på 1719 kilo och i bagagerummet ska man få in 385 liter. Instrumentpanelen bjuder bland annat på augmented reality (tillval) som projiceras upp mot rutan. Som väntat kan man snacka med bilen och för att komma igång med det säger man kort och gott "Hello ID" och sen vad man vill att den ska hjälpa en med. I Sverige kommer prislappen att starta på under 350 000 kronor. På det priset får man sedan dra bort klimatbonuspremien på 60.000 kronor. De första kunderna ska få sina bilar nästa vår och då handlar det om specialversionen ID.3 1st som man har kunnat förboka. Den har 42 mils räckvidd, ett batteripack på 58 kWh och lite specialprylar som de andra versionerna inte har. Marknadslanseringen av ID.3 kommer att ske nästa sommar. Allt om ID.3 finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
58.7°
+
Bobby Green
0

Nu kan du förboka nya Volkswagen Passat GTE
Blir din för 448.500 kronor

För två veckor sedan var Roger och provkörde laddhybrid-versionen av uppdaterade Passat. Den kallas för GTE och nu kan man förboka ett exemplar. Sedanen kostar från 448.500 kronor och kombin från 458.500 kronor. Förutom uppdaterat utseende ska man nu kunna köra upp till 40 procent längre på el - vilket innebär 5,5 mil (WLTP). Nya GTE klassas som klimatbonusbil i Sverige. Förboka går att göra via länken nedan. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Kia börjar sälja eldrivna e-Soul
Blir din för 433.900 kronor

I slutet av februari sa Kia att den eldrivna modellen e-Soul skulle börja säljas i april, men så blev det inte. Nu är det dock dags och därmed har vi ett svenskt pris på bilen och det är från 433.900 kronor. Priset är innan avdragen klimatbonus. För slanten får man en elbil med ett batteripack på 64 kWh som vid en full laddning ska räcka för att ta sig upp till 45,2 mil (WLTP). Den blandade förbrukningen anges till 15,7 kWh/100 kilometer. Man kan ladda via likströmsladdare (CCS) och på en timme ska man då kunna ladda från 20 upp till 80 procent. Systemet är vätskekylt så man ska kunna snabbladda flera gånger i rad. Elmotorn ger 204 hästar och ett vrid på 395 newtonmeter. Drivningen sker på framhjulen och 0-100 km/h ska ta 7,6 sekunder. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0
2018

Eldrivna Kia Niro EV blir din för 429.900 kronor
Kommer till återförsäljarna i slutet av december

Nu kommer något som många svenskar säkerligen har väntat på - prislappen för Kia Niro EV. Bilen blir din från 429.900 kronor och lanseringen hos återförsäljarna sker i slutet av december. Svensk premiär för bilen blir på elbilsmässan eCarExpo som pågår mellan den 30 november och den 2 december. Bilens batteripack är på 64 kWh och det ska enligt körcykeln WLTP vara tillräckligt för en räckvidd på upp till 48,5 mil. Med hjälp av en snabbladdare på 100 kW kan man ladda upp batteriet 80 procent på 54 minuter. Standardladdning med laddbox på 6,6 kWh/16A tar 9 timmar och 35 minuter. Bilen är utrustad med luftvärmepump för uppvärmning eller kylning av kupén under tiden den laddas. För från-priset får man utrustningsnivån Advance. Advance Plus kostar 459.800 kronor och till den finns det även ett tech-paket att välja till för 14.900 kronor extra. Vad som ingår i nivåerna finns i pressmeddelandet nedan. Den statliga klimatbonusen på 60 000 kronor är ej inräknad i priserna. Tumnagel
50.9°
+
Bobby Green
0

Seat Arona går nu att få med gasdrift
Tar sig 40 mil på bara gas

Seat går nu ut och meddelar att deras modell Arona blir den första suven på marknaden som direkt från fabrik erbjuds med gasdrift. Denna kallas för Arona TGI och med biogas ska koldioxidutsläppen minska med upp till 90%, med fordonsgas upp till 25%. Under skalet finns en trecylindrig motor på 1,0 liter som ger 90 hästar. Den kopplas till en sexväxlad manuell låda och 0-100 km/h ska gå på 12,8 sekunder. Toppfarten anges till 172 km/h. Gaskapaciteten är 14,3 kilo vilket ska vara tillräckligt för att kunna ta sig 40 mil. När gasen är slut hoppar bilen automatiskt över till bensindrift och man får då ytterligare 16 mils räckvidd. Arona TGI har premiär på mässan i Paris och lanseras i Sverige under första kvartalet nästa år. Priset före avdrag för statlig klimatbonus ligger på 169.900 kronor. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0