m

Volkswagen påbörjar återvinning av elbilsbatterier
Första anläggningen är igång

I Salzgitter har Volkswagen Group Components nu startat koncernens första anläggning för återvinning av elbilsbatterier. Målet är att kunna återvinna värdefulla råvaror som litium, nickel, mangan och kobolt i en sluten slinga tillsammans med aluminium, koppar och plast. På lång sikt räknar man med en återvinningsgrad på mer än 90 procent. På anläggningen återvinns batterier som har gjort sitt och inte kan användas till något annat. Under pilotfasen som är nu kan anläggningen återvinna upp till 3600 stycken batterisystem vilket i ton blir runt 1500. I framtiden kan detta vid behov skalas upp ytterligare. Större antal batterireturer förväntas inte förrän tidigast i slutet av 2020-talet. Läs om hur återvinningen går till i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
64.0°
+
Bobby Green
0
2020

Tesla kommer halvera kostnaden för ett batteri
Lovar "en väldigt övertygande" bil under 25.000 dollar

I natt höll Tesla ett litet aktieägarmöte och efter det höll man vad man kallade för Battery Day. Man lovade mycket och man levererade mycket. Man började med själva battericellen där man har lyckats göra en större variant som är enklare att tillverka och som klarar snabbladdning. Att göra större celler har inte varit något problem i sig tidigare, men att lyckas få större celler att snabbladda har tydligen inte varit enkelt. Cellerna är också enklare i sin uppbyggnad och går att producera snabbare och enklare. Cellen är alltså annorlunda och innehåller ingen kobolt utan använder istället nickel (eller en blandning av järn och nickel), vilket är bra på många nivåer. Nickel fastställdes förresten en gång i tiden av svensken Axel Frederik Cronstedt. Hur som helst så är den nya cellen inte bara bättre i bilen utan man har förändrat väldigt stor del av tillverkningsprocessen och när man är klar så kommer man investeringen för att leverera en GWh vara 69 procent lägre och ta väldigt mycket mindre yta i anspråk. Tesla påstår att man kan kommer att kunna leverera 1 TWh för samma kostnad och på samma yta som man i dag kan leverera 150 GWh, alltså mer än sex gånger dagens utfall. Även delarna av fabriken som sätter ihop själva bilarna kommer att ta mindre yta i anspråk och bli billigare. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

CATL utvecklar också elbilsbatteri utan nickel och kobolt
Framsteg

Det kinesiska företaget Contemporary Amperex Technology (CATL) håller just nu på att utveckla en ny typ av elbilsbatteri som inte innehåller varken nickel eller kobolt. Panasonic och LG Chem är som vi tidigare har skrivit också inne på samma spår. Exakt hur det nya batteriet ska utformas och vad det kommer att innehålla är dock oklart för tillfället. I juni meddelade CATL att de nu är redo att börja tillverka ett batteripack som ska ha en livslängd på hela två miljoner kilometer. Tumnagel
48.4°
+
Bobby Green
0

Elbilsbatteri utan kobolt på väg från Panasonic
Ska lanseras om två till tre år

Panasonic fortsätter att finslipa utvecklingen av elbilsbatterier och nästa mål är att inom två till tre år framställa ett batteri helt utan kobolt. Kobolt är en av de dyraste och mest svåråtkomliga komponenterna i batterierna så det skulle ju vara skönt att slippa denna. Tesla använder sig av Panasonic-batterier och i de första Model S som tillverkades gick det åt elva kilo kobolt per bil. Idag är siffran för Model 3 istället runt 4,5 kilo. Det nya batteriet är en vidareutveckling av NCA-batteriet 2170 som visades 2017. Tumnagel
64.5°
+
Bobby Green
0
2019

IBM utvecklar batterier utan tungmetaller
Utvinner material från havsvatten istället

Batterier är allt som oftast den svagaste länken i många av våra prylar och världens forskare arbetare konstant med att förbättra dessa. Bland några av de som forskar inom batteri-utveckling finns IBM Research Battery Lab och de säger sig ha utvecklat ett batteri som är både effektivare och miljövänligare än dagens litium-jon-batterier. De litium-jon-batterier vi använder idag innehåller tungmetaller som kobolt, mangan och nickel. Dessa metaller är farliga för både människor och miljö när de bryts från gruvor, ofta gruvor där arbetsförhållandena kanske inte svarar upp till västerländsk standard. IBM:s forskare har experimenterat med att ersätta kobolt och nickel i batteriets katoder med ämnen man utvunnit från havsvatten. Man har även testat en form av flytande elektrolyt i sitt experimentella batteri. Enligt IBM skulle batterier av den här typen ha en mängd fördelar om de skulle bli lönsamma att tillverka. De skulle bland annat vara säkrare än dagens litium-jon-batterier, ha högre kapacitet än dagens batterier och även vara billigare att tillverka än de batterier som idag använder tungmetaller. IBM Research kommer nu att fortsätta att experimentera med nya batterityper, bland annat tillsammans med Mercedes-Benz Research and Development. Det lär med andra ord komma att dröja ett tag innan vi får se batterier av den här typen på marknaden. När så kan eller kommer att bli fallet finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
61.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Techjättar stäms för barns dödsfall i afrikanska gruvor
Google, Apple, Microsoft och andra stäms för tvångsarbete och lidande

Rättighetsorganisationen International Rights Advocates stämmer nu Apple, Google, Dell, Microsoft och Tesla på uppdrag av föräldrar till 14 stycken barn som dött efter att ha arbetat i gruvor i Kongo-Kinshasa. Anledningen till det är kobolt från de gruvor där barnen uppges ha arbetat illegalt har använts i produkter som de amerikanska teknikjättarna producerat. En del av gruvorna ägs av det brittiska gruvbolaget Glencore vars dotterbolag Umicore ska ha sålt kobolten till Google, Apple, Tesla, Microsoft och Dell. Andra gruvor där barn uppges arbeta illegalt ägs av det kinesiska gruvbolaget Zhejiang Huayou Cobalt som säljer kobolt till Apple, Dell och Microsoft. Familjerna vill nu ha kompensation för bland annat tvångsarbete och känslomässigt lidande skriver The Guardian. Ingen av de anklagade techföretagen har än så länge kommenterat stämningen. En talesperson för Glencore säger till The Guardian: "Glencore supports and respects human rights in a manner consistent with the universal declaration of human rights.Glencore’s production of cobalt in the DRC is a by-product of our industrial copper production. Glencore’s operations in the DRC do not purchase or process any artisanally mined ore.Glencore does not tolerate any form of child, forced, or compulsory labour." Tumnagel
53.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svenska Opibus gör om fossildrivna bilar till elbilar i Afrika
Så att det blir lite tystare på Kenyas savanner

I början av månaden skrev vi om det franska företaget Transition-One som gör om bilar som drivs av fossilbaserade bränslen till elbilar. Detta är något som även det svenska företaget Opibus pysslar med men de har sin marknad i Afrika för tillfället. Opibus affärsidé är att konvertera fossildrivna safarifordon i Kenya till eldrivna varianter. Detta gör fordonen mer miljövänliga men även tystare, något som kan vara bra när man är ute och försöker observera djuren på Kenyas savanner. Opibus säger till Dagens Industri att man siktar att konvertera tusen fossildrivna safarifordon till eldrift om året i Kenya. Filip Gardler är en av två vd:ar på Opibus och han säger till DI: "Det finns omkring 1,2 miljarder fordon i världen som är fossildrivna. Att ersätta dessa med nytillverkade elbilar är varken finansiellt eller resursmässigt försvarbart. Genom att konvertera till eldrift ser vi istället den existerande fordonsflottan som en plattform för en mer hållbar mobilitet." Opbius siktar även på att bygga om motorcyklar och har börjat arbeta med laddinfrastruktur för elfordon. Till DI säger företaget att man även siktar på att lansera sin verksamhet här i Sverige. Det skulle innebära att även vi kan konvertera våra gamla dieselmonster till eldrivna prinsessor. Opibus priser för att göra en bil eldriven startar på mellan 100.000 - 150.000 beroende på fordonsmodell. Då får man en räckvidd på cirka 20 mil men det går även att välja större batterier, något som då kostar mer men ger längre räckvidd. Det ska tilläggas att Opibus använder litiumjonbatterier med järnfosfat och inte kobolt som är det vanligaste i bilbranschen. Det leder till att batterierna har lägre kapacitet men klarar av fler laddcykler skriver DI. Tumnagel
49.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ryssland vill driva gruvor i rymden
Oklart hur långt in i framtiden det ligger

Rysslands biträdande premiärminister Tatyana Golikova sa idag att landet planerar inför en framtid där det blir möjligt för dem att driva gruvor på asteroider och andra himlakroppar i yttre rymden. Man tror att det finns metaller som till exempel kobolt, järn, nickel och platina i överflöd i många av rymdens asteroider vilket gör att många har börjat fundera på att utvinna dessa och andra mineraler från asteroider. I dagsläget finns det inget internationellt regelverk som reglerar gruvdrift i rymden vilket antagligen krävs innan det blir tal om att börja gräva gruvor på asteroider. Enligt Rymdfördraget (Outer Space Treaty) från 1967 kan inte länder hävda äganderätt på månen eller andra himlakroppar, något som antagligen måste ändras om man ska börja driva gruvor i rymden. Luxemburg införde en lag 2017 som man kan säga rundade Rymdfördraget litegrann. Enligt lagen som Luxemburg antog så får företag driva gruvor på himlakroppar. De får dock ingen äganderätt för själva platsen där de gräver men får äganderätten för allt de gräver upp. Här ovan kan ni kolla in ett kort inslag från PBS som handlar om gruvdrift i rymden. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Socialdemokraterna vill införa mobilpant
Vill minska antalet mobiler i skrivbordslådan

Vi svenskar köper en hel del telefoner varje år, vilket ofta betyder att de gamla lurarna hamnar i någon skrivbordslåda. Nu vill Socialdemokraterna ändra på detta och införa pant på mobiler för att kunna ta tillvara på det guld, kobolt och silver som används i lurarna. Åsa Westlund, miljöpolitisk talesperson för S, säger detta om satsningen: – Det finns jättemånga dimensioner av detta. Det finns jättestora problem med brytningen av metall där människor stryker med i jakten på kobolt, och mycket barnarbete. Dessutom vet vi att det finns många utvecklingsländer där det dumpas farligt elektronikavfall. Ett pantsystem kan få kontroll på det här. Hur pantsystemet kommer se ut och hur mycket betalt vi kommer få för våra gamla lurar är för tillfället oklart och kommer utredas i framtiden. Tumnagel
76.0°
+
André Stray
0

Rykte Apple vill köpa kobolt direkt från gruvägarna
Säkrar upp inför framtiden

Nyhetsbyrån Bloomberg har varit i kontakt med källor som uppger att Apple för diskussioner med gruvägare om att kunna köpa stora mängder av det sällsynta grundämnet kobolt direkt från dem. Apple är en av världens största slutanvändare av kobolt och man använder primärt detta i sina produkters batterier. Fram till nu har man låtit batteritillverkarna själva fixa kobolt till batterierna som används i deras produkter men det kanske blir ändring på det nu. Nu verkar Apple vilja försäkra sig om att de kan få tag i tillräckligt mycket kobolt i framtiden genom att skriva egna kontrakt med företag som utvinner detta. Apples oro för att bli utan kobolt i framtiden är antagligen inte helt ogrundad. Förra året beräknar man att det gick åt cirka 55,4 ton kobolt för att framställa årsproduktionen av världens litium-jon-batterier. I takt med att elbilar blir allt mer populära så stiger dock även efterfrågan på kobolt och år 2030 tror man att det krävs över 320 ton kobolt för att framställa litium-jon-batterier. Tumnagel
34.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bra reportage om kobolten
Batteriernas smutsiga baksida

Fler mobiler, fler elbilar, fler solceller. Mer av allt. Mer batterier. Den elektriska revolutionen ses som något positivt, men det fina och rena har en skitig baksida. I alla batterier i de här prylarna behövs kobolt, och kobolten bryts inte under så härliga förhållanden. Tvärtom. Aftonbladet har gjort ett snyggt och bra reportage som de kallar för Blodsbatterier. Klart läsvärt! I artiklar om kobolten är det alltid Apple och Tesla som nämns. I Amnestys senaste rapport (läs mer på länken nedan) får Apple tillsammans med Samsung godkänt eftersom de har enligt Amnesty har gjort tillräckligt. Tesla får ok betyg, de har vidtagit måttliga åtgärder. På företagen som har vidtagit minimala åtgärder eller inga åtgärder hittar vi Sony - Samsung Electronics - General Motors - Volkswagen - Fiat-Chrysler - Daimler - Microsoft - Lenovo - Renault - Vodafone - Huawei - ZTE med flera. Det är de företagen som borde nämnas i artiklar som den ovan. Tumnagel
51.1°
+
Roger Åberg
0
2017

Barnarbete och omänskliga förhållanden skapar våra batterier
Få företag har bra koll

Batterier är en extremt viktigt del av mycket som händer nu, mer och mer teknik i våra händer och bilar med gigantiska batterier på våra gator. En viktig del av dessa batterier är kobolt och 50 procent av världens kobolt finns i Kongo-Kinshasa, ett land där mänskliga rättigheter inte står högt i kurs. 20 procent av utvinningen i Kongo-Kinshasa görs i små gruvor utan någon kontroll alls. Ofta görs utvinningen helt för hand och arbetsförhållandena är som ni förstår inte på topp. Tumnagel
23.2°
+
Roger Åberg
0

Företag tar fram uppladdningsbara alkaliska batterier
Billigare och säkrare än litiumjon-batterier

Det amerikanska företaget Ionic Materials säger sig ha tagit fram en typ av alkaliska batterier som till skillnad från dagens alkaliska batterier ska vara möjliga att ladda upp. Om dessa batterier skulle anses vara tillräckligt effektiva skulle de i framtiden till exempel kunna byggas in i mobiltelefoner, datorer, elbilar och annat som kräver uppladdningsbara batterier. Fördelen med alkaliska batterier är att de är billigare att tillverka samt att de anses säkrare då de inte fattar eld lika lätt. En annan fördel med alkaliska batterier är att de till skillnad från litiumjon-batterier inte innehåller kobolt, en mineral som räknas som en så kallad konfliktresurs då den ibland utvinns under rätt vidriga förhållanden i Afrika. Ionic Materials säger att den prototypen man nu tagit fram ska vara möjlig att ladda upp cirka 400 gånger men man tror att man i framtiden ska kunna tredubbla den siffran. När eller om vi faktiskt skulle kunna få se alkaliska batterier i våra mobiltelefoner och annat uppladdningsbart finns det inga uppgifter om. Tumnagel
56.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Tuthankhamon hade en kniv som var gjord av en meteorit
En rymdkniv

Forskare har nu kunnat konstatera att Tutankhamon, den gamle egyptiske faraonen som levde för över 3.000 år sedan, hade en kniv med sig i sin grav som var tillverkad av järn som kom från rymden. Detta har man kommit fram till efter att ha analyserat knivbladet och kommit fram till att det har en hög nickelhalt samt spår efter kobolt och fosfor. Forskarna har till och med kommit fram till vilken meteorit materialet härstammar och forskaren Daniela Connelli säger till Discovery: "Only one [meteorite], named Kharga, turned out to have nickel and cobalt contents which are possibly consistent with the composition of the blade. The meteorite fragment was found in 2000 on a limestone plateau at Mersa Matruh, a seaport some 150 miles west of Alexandria." Tumnagel
78.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hårdvarujättar kopplade till koboltgruva med barnarbetare
Bland annat Apple, LG, Microsoft, Samsung och Sony

Amnesty International har sammanställt en rapport som pekar på att drygt 40 000 barn tvingas jobba i gruvor i Kongo för att bland annat ta fram kobolt. Kobolten som bryts fram används i sin tur i lithium-jon-batterier som används av de flesta moderna mobiltelefoner och det går att spåra kobolten från Kongo till tillverkare som Apple, LG, Microsoft, Samsung, Sony samt biltillverkare som Volkswagen och Daimler AG. Apple och Samsung har sedan en tid tillbaka nolltolerans när det kommer till barnarbete, men det verkar som att deras egna granskningar endast sträckt sig till deras egna produktion och inte ner på gruvnivå. För tillfället har Apple och Microsoft lämnat uttalande kring denna fadäs. Det här är vad Apple har att säga: We are currently evaluating dozens of different materials, including cobalt, in order to identify labor and environmental risks as well as opportunities for Apple to bring about effective, scalable and sustainable change. As we gain a better understanding of the challenges associated with cobalt we believe our work in the African Great Lakes region and Indonesia will serve as important guides for creating lasting solutions. Microsofts uttalande ser ni här: Tracing metals such as cobalt up through multiple layers of our supply chain is extremely complex. … Tracking the origin of the cobalt metal in [the different compounds used in Microsoft products] to the precise mining area is extremely challenging. Due to our supply chain complexity and the in-region co-mingling of materials, we are unable to say with absolute assurance that any or none of our cobalt sources can be traced to ore mined in the Katanga region. To create such a tracing mechanism would require a large degree of vertical and cross-industry collaboration. Hela Amnesty Internationals rapport kan ni läsa här: Amnestys rapport. Tumnagel
-0.2°
+
André Stray
0
2015

Happy Plugs släpper sportlurar
Bättre passform och tål vatten och svett

Happy Plugs har under några år sålt färgglada hörlurar och nu släpper man en sportmodell. Den nya modellen ska tåla vatten och svett och har i övrigt det man förväntar sig i form av mikrofon och kontroller. Lurarna kommer i körsbär, turkos, kobolt och svart och kommer att kosta 449 kronor. The all new Sport Headphones features a flat tangle free cord and the 3-button remote features a sweat-and water resistant microphone with volume and music control and are designed to work with Apple’s iPhone®, iPad® and iPod®. The 3-button mic earphones were developed with the user in mind, creating a sweat-and-water resistant earphone in which the volume can be changed very easily while moving. Happy Plugs Sport Headphones will be available from June, 25 2015 and to be launched at Colette in Paris, France and at select retailers for a suggested retail price of $49.99 USD, €49.99, £39.99 and 449 SEK. Tumnagel
32.9°
+
Roger Åberg
0
2011

Nytt rekord för elbil
Kom över 163 mil på en laddning

I helgen som var slog elbilen Schluckspecht nytt rekord för att ha kommit längst på bara en laddning. Hela 1 631,5 kilometer kom man innan juicen i batteriet var slut. Det tidigare rekordet slogs gott och väl. 36 timmar och 12 minuter tog det totalt, och det var fyra förare som turades om att köra bilen. Testet utfördes på Boschs testbana i Boxberg. Två navmotorer och 14 stycken litium-koboltbatterier tog bilen runt banan med en medelhastighet på 45 km/h. Det tidigare rekordet sattes av en japansk elbil som kom 1 003 kilometer. Mer om bilen hittas efter hoppet. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
2007

Från färg till svartvitt
4 guider för att få de snyggaste svartvita bilderna

Svartvitt kommer alltid att finnas inom fotografins värld. Däremot finns det många sätt att göra om färgbilder till svartvitt i bl.a. Photoshop. Här följer 4 guider för olika sätt och kanske hittar du ditt favoritresultat. Enkelt svartvitt med Färgbalans ewonsphotoshop.wordpress.com Moderskeppet visar ett annat enkelt sätt att göra om till svartvitt med kontraster, och även en snabb koll hur man använder Blanda Kanaler www.moderskeppet.se Använd funktionen Beräkna för att få ett svartvitt resultat. www.kobolt.net En stor och omfattande guide på engelska på olika sätt att konvertera till svartvitt. www.earthboundlight.com Bild från Kobolts guide! Tumnagel
36.8°
+
Jens Lennartsson
0