LIVE Nu Goodwood SpeedWeek
m

Nu är den här - världens mest kraftfulla SUV
Bisarr koloss med 720 hästar

Efter bildläckan igår presenterar Dodge nu Durango SRT Hellcat. Det är en muskel-SUV med hela 720 hästar under huven, vilket innebär att det här är världens mest kraftfulla SUV att rulla ut från en biltillverkare. Kraften kommer från den numera beprövade kompressormatade V8:an på 6,2 liter. Vridet anges till 874 newtonmeter och maskinen är kopplad till en åttastegad automat som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på strax över 3,5 sekunder och toppfarten anges till 290 km/h. Kvartsmilen klarar den på 11,5 sekunder. På dragkroken får man hänga upp till 3946 kilo så det här blir ju en perfekt husvagnsdragare i sommar! Versionen får även sportigare fjädring och 20-tum stora fälgar skodda med Pirelli Scorpion Zero-gummi. Innanför dessa sitter Brembo-bromsar med sexkolvsok fram och 401 millimeter stora skivor. Bak sitter fyrkolvsok som greppar 351 millimeter skivor. Insidan får en instrumentbräda som påminner om den som sitter i Challenger. Mittkonsolen har ny växelväljare och en 10,1 tum stor skärm till infotainment-systemet. Ratten är platt i botten och bakom den sitter växelpaddlar. Stolarna är lite sportigare med bättre sidostöd och klädda i Nappa-läder med mocka-inlägg. Bilen kommer till återförsäljare i början av nästa år, orderböckerna öppnar i höst. Vad man får betala framgår dock inte just nu. Annat nytt på Dodge-fronten är att Charger SRT Hellcat Redeye har presenterats. Det är en ännu vassare version av Hellcat som bjuder på hela 808 hästar och 958 newtonmeter. Dodge beskriver denna med orden "world’s most powerful and fastest mass-produced sedan" och den gör 0-100 km/h på runt 3,5 sekunder, toppar 326 km/h och klarar kvartsmilen på 10,6 sekunder. Redeye kommer endast i Widebody-utförande och i hjulhusen sitter 20-tummare klädda med 305/35-däck. Dodge rullar även ut Challenger SRT Super Stock och den levererar hela 819 hästar. Läs mer om den galningen här. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
2019

Mercedes-Maybach GLS är här
En ny form av lyx

Efter teaserbilden igår har Mercedes-Maybach nu presenterat GLS 600. Det är en jätte-SUV som man beskriver som en ny form av lyx. Den ser ut som en Mercedes GLS men är rejält uppsnoffsad i alla hörn. Den har till och med en egen doft som blandar blommor, läder och kryddigt te. Bilen rullar på 22-tummare men 23 tum finns som tillval och man har valt att lacka bilen i två stycken olika färger som delar sig på midjan. Kombinationen finns i sju stycken olika färger och dessa ska alltså sätta extra prägel på utsidan och visa att det inte är någon vanlig snik-GLS du kör omkring i. Öppnar du dörren sänker sig luftfjädringen med 2,5 centimeter och i samma veva kommer ett trappsteg ut från under bilen så att det blir ännu enklare att kliva in. Väl på plats omfamnas du av en mycket genomarbetad interiör som låter dig bada i lyxigheter. Som väntat är det där bak man vill, och bör sitta. Man kan få bilen med fem eller fyra säten men oavsett val så är det rejäla fåtöljer även bak som gäller. Kör du på fyra platser får du en fet mittkonsol där bak med mugghållare som håller inställd temperatur, uppvärmt armstöd och ett kylskåp som rymmer tre stycken flaskor bubbel. Här ser man ut att kunna trivas! Under huven och bakom den enorma grillen sitter en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 558 hästar och som har ett vrid på 729 newtonmeter. Trots sin vikt på stadiga 2,78 ton gör bilen 0-100 km/h på 4,9 sekunder. Vad den lyxiga kolossen kommer att kosta vågar man knappt tänka på, men det blir nog en ansenlig summa. Lansering sker under andra halvan av 2020. Tumnagel
32.6°
+
Bobby Green
0

Rykte Hummer återföds som eldrivet märke?
Känns lite onödigt

Det är nu ganska längesedan det stod klart att Hummer inte skulle finnas längre. Men märket kan uppstå, fast då i elektrisk form. Det sägs nämligen att GM har planer på att återlansera de fyrkantiga kolosserna med eldrivlina. Det kanske inte verkar som det smartaste draget men några kunder kanske man skulle kunna hitta där ute. Skulle ni vilja se en eldriven Hummer? Bonusklipp nedan. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0
2018

Teslas lastbil är rätt maffig på vägen
Hoppas den är med i nästa Terminator

Jag har svårt att inte bli impad av Teslas lastbil. Det är något speciellt med en såpass stor koloss som susar fram ljudlöst. Den känns verkligen som något taget ur framtiden, och som om den är specialtillverkad för typ Terminator 6. Här ser vi när en fångades på film körandes på motorvägen. Tumnagel
53.1°
+
Bobby Green
0
2017

Världens största datacenter ska byggas i Norge
I Ballangen

Det amerikansk-norska företaget Kolos har presenterat planer på vad de säger kommer att bli världens största datacenter. Datacentret är tänkt att byggas i den norska kommunen Ballangen som ligger ovanför polcirkeln i höjd med Riksgränsen. Kolos säger att tillgången till vattenkraft samt det kyliga klimatet i Ballangen gör platsen perfekt för att driva ett datacenter. Det stämmer antagligen då till exempel Facebook har byggt datacenter i Luleå som i och för sig inte riktigt ligger riktigt lika långt norrut. När anläggningen väl står klar kommer den att täcka upp en yta på 600.000 kvadratmeter. Initialt tror man att datacentret kommer att dra 70 megawatt men tanken är att det inom ett årtionde ska bli 1000 megawatt. Det kan jämföras med Facebooks datacenter i Luleå som drar 120 megawatt. Det finns inga uppgifter om när Kolos tror att datacentret kommer att stå klart och även om man redan säkrat en del av projektets finansiering så verkar det återstå att få in ytterligare finansiering för att projektet ska bli verklighet. Tumnagel
49.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Shadow of the Colossus är en remake
Shuhei bekräftar

När Sony visade sin trailer för Shadow of the Colossus för PlayStation 4 under sin presskonferens tidigare i veckan så var det väl rätt uppenbart att det spelet var mer än en upphottad version av PlayStation 2-klassikern. I en intervju som den japanska speltidningen Famitsu gjorde med Shuhei Yoshida bekräftade Yoshida detta och klargjorde att detta spel är en remake byggd från grunden. Famitsu: The next question is about Shadow of the Colossus. Is this a remaster version, or is it a remake version? Shuhei Yoshida: “It is a remake. The game content is the same as the original version, but all the assets are being remade. I figured we could use such tech to make if we’re going to make Shadow of the Colossus in the PS4 era. Bluepoint is the development company behind the PS3 remaster versions of ICO and Shadow of the Colossus. So we know them rather well.” På frågan om man kommer lägga in något nytt innehåll i spelet, så som de där kolosserna som man inte lyckades klämma in i originalspelet, svarade han nej. Man kommer självklart erbjuda nya kontrollmöjligheter samt inställningar men inget nytt material då. Shadow of the Colossus släpps till PlayStation 4 under 2018 Tumnagel
43.6°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Som att segla med en motorbåt på land
Jag har kört Mercedes SL 500

Är det en silverlackerad färja som strandat eller en zeppelinare som inte har lyft än? Frågorna är många när man närmar sig senaste Mercedes SL 500 men till slut inser man att det bara är en bil det handlar om. Dock en stor bil, som ändå bara har plats för två? Hur kan det komma sig? Jo, ni förstår, vissa människor vill helt enkelt bara ha en stor och vräkig bil som säger något om hur tjockt läder man har i bakfickan. Så har det alltid varit med SL. De som har det lite tunnare ställt väljer istället en SLK, men ska man gå all in är det SL som gäller. En vräkkärra av rang med jättelång motorhuv, tak som går att fälla bort och lyx i överflöd. Självklart ska det även låta när man kommer, och då menar jag inte ur stereoapparaten utan ur avgasrören. Modellen finns med V6:a men det är på tok för litet och för bränslesnålt, det ska vara minst V8:a. Då finns SL 500, eller SL 63 AMG. Vill man spåra ur fullständigt väljer man SL 65 AMG med V12:a. Men då den här bilmodellen är väldigt långt från en sportbil känns ändå SL 500 som det vettigaste alternativet. Vettigt i denna värld alltså, där man lägger över 1,2 miljoner kronor på en bil. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

Vinn högtalaren som skrämmer bort grannarna
Vilken är din bästa ursäkt?

Vill man bli riktigt populär hos grannarna så ska man spela musik. Högt. Riktigt högt. Gärna med djup bas. Om det är planen så är Sonys XB7 prylen som levererar. Kopplar in dig till den gör du med bluetooth och vill du så kan högtalaren även stå för ljuset. Men det är när det kommer till basen som XB7 verkligen levererar. Två stycken 6 tum stora basar ser till att ingen fest står stilla. Men om man stör sina grannar så är det också bra att be om ursäkt. Så, för att vinna denna koloss vill vi att du i en kommentar berättar för oss hur du på bäst sätt skulle be om ursäkt. Text, bild, musik, dans - allt är tillåtet. Ni besökare får så klart rösta på kommentarerna, men det är vi på redaktionen tillsammans med Sony som utser vinnaren. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Högtalaren är värd 3400 kronor. Tumnagel
18.6°
+
Roger Åberg
0

Bentley Bentayga - nu även som diesel
Britten chockar igen

I september förra året förändrades något här i världen. Bentley presenterade sin första SUV. Inget skulle därefter vara sig likt. Och nu händer det igen, den lyxiga kolossen till bil kommer med dieseldrift. Första gången någonsin Bentley förknippas med bränslet, och det i en bil man aldrig trodde de skulle tillverka. Bentley har alltid förknippats med stora och vräkiga motorer som matchar modellerna de sitter i. Häftigt såklart, men det finns ett problem - de drar förbaskat mycket soppa. Bentayga har fram tills nu endast erbjudits med en enorm dubbelturbomatad W12:a på 6,0 liter. Den ger 600 hästar och har ett vrid på 900 Newtonmeter. Maffigt. Lika kul är dock inte förbrukningen som ligger på 1,28 liter vid blandad körning. Utsläppen är inte heller så roliga med 296 gram per kilometer. Därför stoppar man nu alltså ner en diesel under huven, för de som vill ha ett lite snålare alternativ. Men det handlar inte om någon klen fyra på 1,5 liter om ni trodde det, utan här sitter det en V8:a på 4,0 liter med dubbla turboaggregat och en eldriven kompressor som kompenserar för turbolagget. Effekten anges till 429 hästar och vridet på 900 Newtonmeter finns tillgängligt redan vid 1 000 varv. Motorn kopplas till en åttastegad automat från ZF och kraften skickas som väntat till alla fyra hjulen, fördelat på 40 procent fram, 60 bak. 0-100 km/h ska gå på 4,8 sekunder. Toppfarten anges till 270 km/h, inte lika vasst som storebror som gör över 300 men ändå. Det viktigaste här är alltså förbrukningen, utsläppet och räckvidden för de som vill åka långt utan att stanna vid pumpar hela tiden. Vid blandad körning ska bilen dra 0,79 liter per mil vilket inte alls känns dumt i en bil som väger in på nästan 2,4 ton. Tanken rymmer 85 liter vilket enligt Bentley ska ge en räckvidd på omkring 100 mil. Utsläppet ligger på 210 gram per kilometer. Avgassystemet ska man ha lagt mycket tid på att få till, men inte för att bilen ska låta häftigt utan för att den ska vara så tyst som möjligt. En Bentley med dieselknatter är inget att skryta med direkt. Utseendemässigt är det ett litet emblem i nederkant på framdörrarna som skvallrar om att du kör en diesel, och ett avgassystem med annan design än det för W12:an. Grillen har också blivit svart. Leveranserna drar igång i början av nästa år. Priset vet vi inte än men det lär vara något lägre än de 160 000 pund man vill ha för vanliga Bentayga. Tumnagel
31.8°
+
Bobby Green
0

Världens snabbaste suv blir ännu snabbare
Bentley Bentayga kommer i Speed-utförande

Om man vill åka riktigt fort i en Bentley bör det stå Speed någonstans i modellbeteckningen. Tillverkaren rullade för ett tag sedan ut världens snabbaste suv - modellen Bentayga som toppar 301 km/h. Som vanligt vill mycket ha mer och detta räcker tydligen inte, för även denna koloss kommer nämligen att presenteras i ett Speed-utförande. Dagens Bentayga har 608 hästar och 900 Newtonmeter ur en 6.0 liter stor W12:a och klarar sprinten till 100 km/h på bara 4,1 sekunder. Vad en Speed-version skulle kunna bjuda på är oklart för tillfället men troligtvis får den i alla fall omkring 650 hästar. I övrigt lär den få vassare köregenskaper och lite övriga unika detaljer. När bilen presenteras är fortfarande oklart men det borde inte dröja allt för länge. Tumnagel
35.7°
+
Bobby Green
0

Lincoln Navigator får måsvingedörrar
Och en fet entrétrapp

Lincoln har plockat med sig ett rätt så spännande koncept till New York Auto Show och det är den här kolossen med måsvingedörrar. Det ser ut som en lätt uppsminkad Navigator men när man öppnar dörrarna blir det istället en flygande pråm med en entrétrapp många slott inte ens kan skryta med. Om finessen kommer att få följa med till den kommande produktionsversionen får vara osagt men troligtvis handlar det endast om show i ett koncept för att göra en annars ganska medioker vagn lite spännande. I övrigt har bilen ett seglingstema, separata kaptensfåtöljer som fram går att ställa in på 30 olika vis och en full garderob i bagageluckan. Under huven sitter en ny version av EcoBoost-V6:an på 3,5 liter och den lämnar lite över 400 hästar. Tumnagel
59.3°
+
Bobby Green
0

Pagani presenterar äntligen Huayra BC
Snabbare växellåda, 130 kilo lättare och 790 hästar

2011 presenterade Pagani modellen som skulle ta över efter Zonda - Huayra. Nu är det dags efter många rykten och väntan för en värre version att göra entré och den kallas för Huayra BC. Mer effekt, lägre vikt, vinge på bakluckan och kolfiberdetaljer är receptet. När det först började snackas om specialversionen ryktades det att den skulle få 100 hästar mer än dagens Huayra men riktig så blev det inte. BC har 790 vilket är 60 fler, vilket också borde räcka tycker man. Vridet anges till 1 100 Nm och all kraft kommer från en dubbelturbomatad V12:a på 6,0 liter. Denna koloss kopplas till en helt nyutvecklad sjustegad semi-automatlåda med paddlar från Xtrac. Den nya lådan kapar växeltiderna från 150 till 75 millisekunder och väger hela 40 % mindre än vad en dubbelkopplingslåda skulle göra. Via lådan går effekten till bakhjulen. Bilen väger in på 1 350 kilo vilket innebär att man lyckats banta den med 132 kilo jämfört med vanliga Huayra. Viktbesparingen kommer bland annat från ett nytt avgassystem i titan som endast väger 2,9 kilo och på så vis är hela 7,1 kilo lättare än tidigare. Annat som monterats är nya Brembo-bromsar som också sparar vikt, samt smidda fälgar som tillsammans väger nio kilo mindre. Sist men inte minst är att Pagani tagit fram ett nytt kompositmaterial som sägs vara 50 % lättare och 20 % starkare än kolfiber, men några detaljer kring detta supermaterial får vi tyvärr inte. Aerodynamiken har förbättrats genom en större splitter fram, vingar på stötfångaren, den feta vingen på bakluckan och en rejäl diffusor bak. Varenda karosspanel är ny förutom taket och för det mesta är det kolfiber det handlar om. Insidan har fått mer Alcantara och kolfiber och nya sportstolar har monterats, i övrigt är det sig likt med ett detaljarbete som imponerar. Namnet BC står för Benny Caiola, en kompis till Horacio Pagani som även var den första personen som var kund hos tillverkaren. Endast 20 stycken exemplar kommer att byggas och på prislappen står det 2,3 miljoner euro. Det stoppar som vanligt inte de som har gott om pengar, och jag kan meddela att alla bilar redan är slutsålda. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0

Model X-ägare visar hur kvick hans P90D är
Gör 0-100 km/h på 3,35 sekunder

Köper man en Tesla Model X P90D med Ludicrous-paketet får man den snabbaste suven i världen, i alla fall om man bara räknar från stillastående till 100 km/h. Tesla själva anger tiden till 3,4 sekunder, men i själva verket ligger den på 3,35. Det är superbilsprestanda det. Till 160 km/h kommer man på 7,9 sekunder. Toppfarten i den här kategorin vinns dock av Bentley Bentayga, en koloss som toppar hela 301 km/h. Tumnagel
56.2°
+
Bobby Green
0
2015

Destiny: The Taken King
Frode tycker till

Det gångna året har jag haft en hatkärleksrelation till Destiny, jag gillade spelet rätt så mycket i början mycket tack vare spelets fenomenala skjutkänsla. Men allt runtomkring själva "pricka-en-kula-i-fienden"-delen var väldigt förvirrande och helt enkelt kass, efter jag nådde nivå 20 och insåg vad man behövde göra för att ta sig vidare i spelet så slutade jag spela det. När den första expansionen, The Dark Below, kom så bjöd det på ett par nya uppdrag vilket gjorde att jag startade upp spelet igen. Av en ren slump så träffade jag en gammal bekant som förklarade att man nu kunde köpa allt material man behövde för att uppgradera sina prylar istället för att försöka jaga det på slumpmässiga stället på de olika planeterna. Samma bekant guidade mig även genom det onödigt komplicerade light-systemet och efter ett tag var jag redo att spela Vault of Glass-raiden. Denna raid visade sig vara spelets höjdpunkt och jag fann det lite tragiskt att Bungie "gömt" spelets bästa innehåll bakom det otrevliga nivåsystemet. Spelets andra raid, Crotax27s End, höll inte samma klass och efter man kört den så kändes det som om det inte fanns så mycket mer att göra i spelet. Istället kändes det som att man sakta skrapade på det lilla som fanns kvar att göra utan att få allt för mycket tillbaka. Det som höll mig kvar var den sociala aspekten att spela med vänner och med dem klaga över hur dåligt allt var, samt då skjutandet som fortfarande var top notch. Som bekant så släppte Bungie förra veckan sin nya expansion The Taken King (TTK) och till skillnad från föregående expansioner innehöll den här stora förändringar som gör spelet till ett avsevärt mycket bättre och mer komplett spel. Tumnagel
42.2°
+
Frode Wikesjö
0

Backstreet Boys och N'Sync gör zombiefilm
Från Sharknado-producenten

Medlemmar från de gamla pojkbanden Backstreet Boys och Nx27Sync ryktas vara med i en kommande zombiefilm som produceras av bfilmsbolaget The Asylum. Filmen går än så länge under namnet "Dead 7" och från Backstreet Boys är det klart att Nick Carter, Howie Dorough samt A.J. McLean kommer att medverka medan den ende från Nx27Sync som än så länge är klar för Dead 7 ska vara Joey Fatone. Vi hoppas givetvis att även Justin Timberlake hoppar på det här antagligen rätt så episka projektet. Nick Carter säger till Rolling Stone om Dead 7: "Itx27s a zombie Western futuristic horror movie. My character is still being worked out right now, but Ix27m a good guy thatx27s going to help save the day." The Asylum har tidigare stått bakom filmklassiker som Sharknado, Mega Shark Versus Kolossus, Nazis at the Center of the Earth samt Mega Piranha. Tumnagel
24.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Superbilen som är fast i fel kropp
Jag har kört helt sinnessjuka BMW X5 M

Det här ska inte vara fysiskt möjligt. När världen skapade suven var aldrig tanken att den skulle vara så här rapp. Den skulle ta sig över stockar och sten, bjuda på komfort och kunna frakta grannskapets ungar. Det kan såklart även nya X5 M men den har också en väldigt mörk sida. Många bilintresserade älskar prestanda och därför ska man även kunna få det i en suv, det har marknaden bestämt. BMW tar önskemålet på allvar och det är nästan svårt att få grepp om hur sinnessjuk den här bilen faktiskt är. Prestanda som en sportbil, stor som en sumobrottare och bekväm som en lyxlimpa. Totalt onödig men ändå så bra på det den vill göra. Tumnagel
55.2°
+
Bobby Green
0

Trailer för Megashark Vs. Kolossus
Attack on Megashark?

The Asylum är sällan rädda att släppa filmer som snor handlingar eller koncept från andra filmer. Nyligen släppte man en trailer för Megashark Vs. Kolossus där man rätt tydligt tagit kolossdesignen från jättarna i Attack on Titan. Tumnagel
36.2°
+
Frode Wikesjö
0

TV4 i bråk med Com Hem
Vill säga upp avtalet

Dammet har precis lagt sig efter fejden mellan SBS Discovery och Telia och nu är det dags igen för två tv-kolosser att börja slåss. TV4 planerar att säga upp sitt avtal med Com Hem på grund av att Tivo-satsningen som Com Hem drog igång för drygt två år sedan inte är så lönsam som Com Hem tidigare lovat. Dagens Media har via källor fått reda på att Com Hem lovat TV4-gruppen stora volymökningar och har därför fått rättigheterna att sända TV4- över internet utan någon extra kostnad. Eftersom Tivo inte har varit någon jättesuccé så verkar det som att TV4-gruppen inte är så jättesugna på att förnya kontraktet. Varken TV4-gruppen eller Com Hem vill kommentera saken. TV4:s kontrakt med Com Hem löper ut i höst och just nu verkar det inte som att kontraktet kommer att förnyas. Tumnagel
49.9°
+
André Stray
0
2014

iOS/Android Mer flipper till mobilen
Planet Pinball kan passa casualspelaren

Flipper är en av de spelformer som känns så rätt på surfplattan trots avsaknaden av det fysiskt massiva spelet och möjligheten att tilta kolossen. Nä, det är väl bara en skön form av tidsfördriv helt enkelt och en möjlighet för utvecklarna att göra extremt snygga och coola flipper. Planet Pinball från LuGus Studios följer inte de normala hardcore-reglerna utan är mer av casual-typ och därför enklare att lära sig kan man tycka. Spelet har tre olika "flipperbanor" vilka är fulla med uppdrag och hemligheter. Planet Pinball har till och med enkla RPG-inslag. [iOS (22kr)] [Android (28kr)] Tumnagel
36.3°
+
Christian Bengtsson
0

Apor har invaderat New Delhi
Befolkningen skaffar sig då större apor

I den indiska jättestaden New Delhi har man på senare tid fått allt större problem med apor som har börjat bosätta sig i staden. Det handlar om upp emot 30.000 rhesusmakaker (bild ovan) och dessa ställer till problem för invånarna då de stjäl allt från mat till medicinsk utrustning och det rapporteras även om att de har börjat bryta sig in i parkerade bilar. Än värre är att aporna ofta är smittade med tuberkolos och har som vana att bita människor som har mat i händerna eller äter. Detta är något som företrädesvis drabbar barn i staden som är lite mer i samma storlek som rhesusmakakerna. För att freda sig från rhesusmakakerna har New Delhis invånare börjat använda langurer, ett släkte apor som är större än rhesusmakakerna, för att skrämma bort de inkräktande aporna. Problemet är bara att langurer är fridlysta i Indien och det är inte tillåtet för privatpersoner att inneha sådana. Bild: Siddhi / Wikpedia Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kontrollerat vansinne på fyra hjul
Aston Martin V12 Vantage S

Hur tänkte Aston Martin egentligen?! Det är ju helt från vettet att klämma ner den största motorn man har i den minsta modellen man erbjuder! Det leder ju bara till att man får ett helt galet recept som på pappret nästan säljer sig själv som en widowmaker. Hur ska all denna kraft kunna behärskas, och vem kommer att kunna klara av att köra bilen utan att vira den runt ett träd? Efter några timmar bakom ratten visar det sig dock att Aston Martin har lyckats producera något som inte alls är omöjligt, även om V12 Vantage S kan vara den läskigaste bilen jag har kört och knappast något för gemene man. Tumnagel
316kg
+
Bobby Green

NanoFlowcell QUANT e-Sportlimousine
Namnet lever igen

Vi visste att det var på gång och nu har en ny Quant visats upp på mässan i Genève. Det fullständiga namnet är NanoFlowcell QUANT e-Sportlimousine och det vi ser framför oss är en över fem meter lång eldriven koloss. Ekipaget mäter 5.25 meter på längden och har en hjulbas som är hela 3.19 meter. Bredden är 2.1 meter och höjden 1.35. Vågen stannar på rätt häftiga 2 300 kilo. Under de böljande linjerna gömmer sig inte mindre än fyra stycken elmotorer - en i varje hjul. Den totala effekten sägs vara 925 hästar och det kombinerade vridet enorma 11 600 Nm. Bilen ska trots sin vikt ta sig från 0 till 100 km/h på bara 2.8 sekunder och toppa över 380 km/h. Elmotorerna får sin kräm via ett nanoFLOWCELL-system och så här beskrivs det: "It works like a combination of a battery and a fuel cell using liquid electrolyte, which is kept in two tanks and pumped through the cell. At the heart of the system is a membrane that separates two differing chemistries. A controlled exchange of charges releases energy for the electric powertrain. Until now, flow cells based on redox principles have been too heavy and their energy conversion rates too sluggish for use in mobile applications." Fulltankad ska bilen ha en räckvidd på mellan 40 och 60 mil. Fungerande prototyper för mer krävande tester planeras att byggas innan året är slut. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0
2013

Apple-fans vill bygga staty av Steve Jobs i USA
Ju mer pengar desto högre staty

Ett gäng med Apple-fans i USA har dragit igång en Kickstarter-kampanj där man vill samla in 50 000 dollar för att bygga en staty av Apples grundare Steve Jobs som tragiskt gick bort i cancer 2011. Målet är att statyn ska bli i naturlig storlek men man säger att man givetvis kommer att bygga statyn så stor som de insamlade pengarna medger. På sin Kickstarter-sida har man bland annat illustrationen ovan där Jobs flankeras av de båda statyerna Frihetsgudinnan samt den numera förstörda Kolossen på Rhodos. Riktigt så stor tror jag dock inte att en eventuell Jobs-staty kommer att bli. Det verkar inte vara riktigt klart var statyn kommer att stå om den någonsin blir byggd men man siktar på någonstans i San Franciscos Bay Area. Sedan tidigare finns det en Steve Jobs-staty i Ungerns huvudstad Budapest som finansierats av företaget Graphisoft vars grundare var ett stort Steve Jobs-fan. Tumnagel
-6.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

iOS/Android Asterix delar ut smockor i natt
Så att en romare flyger så långt det bara går

Som de flesta vet så blir Asterix kolossalt stark av trolldrycken Miraculix tillreder. I detta spelet är det en stackars romersk soldat som får smaka på Asterix smocka som resulterar i att soldaten får en ordentlig luftfärd vilken du som spelare aldrig vill skall ta slut. Men det gör den ju. Men som de flesta också vet är att man kan uppgradera olika saker och köpa powerups som gör att soldaten kanske flyger hem hela vägen ner till Rom. Jag gillar den här speltypen och när man dessutom får se grafik från Asterix trevliga värld blir man ju extra glad. Någon gång efter midnatt, romersk tid, kommer Asterix: MegaSlap att släppas här för iOS och spelet kostar 7kr. Även Androids kan ladda hem detta spelet nu: [Google Play (8kr)] Tumnagel
40.2°
+
Christian Bengtsson
0
2012

Få mer känsla i bilspelen - sätt iPaden i en ratt
Dock oklart om du blir en bättre förare

Det kommer fler och fler racing och bilspel til paddan och för att få ut maximal körglädje tror ett företag att deras ratt KOLOS (ja det betyder rumpa på grekiska) ska köra det mycket roligare att spela bilspel. Precis som en ratt till datorn eller spelkonsolen går den att montera på en platt yta, och har klämmor som håller iPaden på plats. Ratten kommer i två olika färger men vad den kommer att kosta är inte klart än då detta är ett indiegogo-projekt där du måste bidra med pengar för att det här ska bli verklighet. Om det här kommer att göra dig till en bättre förare är oklart. Tumnagel
30.9°
+
Bobby Green
0

iOS/Android Bad Piggies är här
Fläsket flyger!

Japp, härmed flyger grisarna in i våra liv. Från att ha varit ganska statiska bifigurer man prickar med arga fåglar blir grisarna nu stjärnorna i showen. Rovios nya spel kommer säkerligen att bli en kolossal framgång det med. Bad Piggies i olika format och plattform finns här: [iPhone (7kr)] [iPad (22kr)] [Android (gratis)] [Android HD (gratis)] Tumnagel
38.5°
+
Christian Bengtsson
0

Karta över var djur smittar människor
Mest i USA och Europa

Varje år så blir 2,4 miljarder människor smittade av sjukdomar från djur och 2,2 miljoner av dessa människor dör varje år. Nu har International Livestock Research Institute (ILRI) tagit fram en karta som visar var någonstans i världen spridning av sjukdomar mellan djur och människor sker. Som man kan utläsa av kartan ovan så är det mest i Europa och USA som smittor sprids från djur till människor men att det på senare tid, de blå prickarna, ser ut som om det blir allt vanligare med smittoöverföring mellan djur och människor i utvecklingsländer. I sin undersökning så presenterar ILRI även de 13 stycken sjukdomarna som har möjlighet att spridas från ett djur till en människa. Bland dessa hittar vi otäckheter som tuberkolos, mjältbrand och hepatit E. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Grand Cherokee SRT - Jeeps starkaste någonsin
Svenskt pris klart

Jeep breddar utbudet för Grand Cherokee med en SRT-modell som i samma veva blir den starkaste de någonsin har byggt. Kolossen har en Hemi-V8:a på 6.4 liter och 468 hästar under huven som givetvis via den femstegade växellådan driver alla fyra hjulen. Till 100 km/h tar det bara fem sekunder, toppfarten anges till 257 km/h och inte helt oväntat är det här inget för miljökämpar då bilen drar 1.41 liter per mil och släpper ut 328 gram per kilometer. SRT-modellen utmärker sig genom att vara tre centimeter längre än vanliga Grand Cherokee och vara försedd med ett biffigare kjolpaket med stora luftintag i fronten och nästan lika stora luftublås för att motorn ska andas lite bättre i huven. Bakom fälgarna som mäter 20 tum skodda med 295/45-däck sitter bromsar från Brembo, 380 x 34 med sexkolvsok fram, 350 x 28 mm med fyrkolvsok bak. Nu i juni kommer de första 20 stycken bilarna till svenska återförsäljare, varav 10 stycken redan är sålda. På prislappen står det 709 900 kronor och då ingår allt. Det finns inte ens några utrustningspaket till bilen. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

10 tutorials om produktfoto
Alex Koloskov samlar sina mest sedda videos

Alex Koloskov är en person som jag lagt upp många videos från. Han är en produktfotograf som gjort väldigt många bakomfilmer där han går igenom ljussättningar med mera. Flera av dessa videos ger många bra konkreta tips på hur man själv kan plåta produkter i studion och om du missat dessa så kommer här en liten samlingssida för de tio mest sedda klippen. Här ovan kan ni se skillnaderna mellan att använda en softbox eller en diffusor-panel. Vill ni se resterande klipp så hittar ni dessa på länken nedan. Tumnagel
37.5°
+
Gordon Andersson
0
Nästa sida