m

McDonalds stäms för AI på drive-thru-restauranger
Kund vill inte prata med en dator

McDonalds har nu börjat testa att låta en artificiell intelligens ta emot matbeställningar på tio av sina drive-thru-restauranger i Chicago. Detta är något man har planerat att göra sedan man 2019 då man köpte upp företaget Apprente, ett företag som utvecklar teknik för som gör att artificiella intelligens ska kunna tolka vad människor säger. Enligt McDonalds kan deras nya AI-system hantera 85 procent av de beställningarna som görs via AI:n. I de cirka femtedelen av fallen där AI:n inte uppfattar vad kunden beställer kopplas detta över till en mänsklig ordermottagare. Det verkar dock som om en del av McDonalds kunder inte vill beställa mat av en dator och man har redan blivit stämda för sitt nya ordersystem. Enligt kunden som nu stämmer McDonalds har inte restaurangkedjan tillstånd att använda röstigenkänning vilket bryter mot delstaten Illinois så kallade Biometric Information Privacy Act. Vidare anser kunden att McDonalds kan använda röstdatan för att koppla samman en persons röst med registreringsskylten på bilen. Detta gör, enligt målsägaren, att McDonalds kan känna igen om samma kund skulle dyka upp på andra McDonalds-restauranger. I stämningen mot McDonalds står bland annat: "McDonaldx27s AI voice assistant goes beyond real-time voiceprint analysis and recognition and also incorporates x27machine-learning routinesx27 that utilize voice recognition in combination with license plate scanning technology to identify unique customers regardless of which location they visit and present them with certain menu items based on their past visits." McDonalds har än så länge inte kommenterat stämningen mot dem. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stora problem med Internet idag
Fastly verkar ha megastrul

Uppdaterat Mycket av problemen på nätet verkar härröra från att CDN-leverantören Fastly har stora problem för tillfället rapporterar flera källor. Se skärmdump från Fastlys statussida nedan. Uppdaterat 2 Nu verkar Fastly ha åtgärdat sina problem och sedan 12:50 verkar det mesta flyta på som det ska. Även Disqus system som vi använder till våra kommentarer. -- Runt lunchtid idag blev det stora problem på internet och många tjänster och sajter gick inte längre att komma åt. Det här troddes initialt bero på att Amazons molntjänst AWS hade drabbats av någon typ av avbrott. Senare framkom det dock att det inte verkade vara AWS som hade problem. I själva verket var det CDN-leverantören Fastly som drabbats av ett större avbrott. Exakt vad detta berodde på saknas det än så länge information om. AWS används av enormt många tjänster och när AWS får problem innebär det även att dessa tjänster kan vara svåra att använda eller överhuvudtaget komma åt. Här på Feber använder vi tjänsten Disqus till våra kommentarer. De använder sig i sin tur av AWS vilket innebär att det i skrivande stund inte går att kommentera artiklarna här på Feber. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Twitter verkar vara på gång med "superföljare"
Följare kan betala twittrare för premiummaterial

Det verkar som om Twitter planerar att introducera något som man kallar för "Super followers" på sin tjänst, en slags premiumtjänst där följare kan betala twittrare för att få ta del av material från denne. Det är utvecklaren och kodletaren Jane Manchun Wong som hittat bilder som visar upp Twitters "Super followers"-gränssnitt. Enligt dessa så verkar twitter-användare kunna betala vissa twittrare för att få tillgång till mer material. Bland kategorierna som nämns hittas bland annat "Adult content" och "Only fans". För att en twittrare ska kunna skaffa sig "Super followers" krävs enligt de nu upphittade uppgifterna att twittraren är över 18 år gammal, har minst 10.000 följare samt har postat minst 25 inlägg till Twitter den senaste månaden. Twitter har inte velat kommentera den senaste läckan än så länge. Det finns med andra ord inte några uppgifter om, eller när, Super followers kan tänkas dyka upp på Twitter officiellt. Tumnagel
25.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Alain Visser: Branschen vill inte förändras
Lynk & Co har nu 3000 medlemmar i Sverige

Jag har pratat med Lynk & Cos vd Alain Visser några gånger tidigare, men han är rolig att prata med så när han var i Stockholm nu på morgonen för att öppna märkets tillfälliga lokaler så tog vi ett snack igen. Satsningen har ju börjat komma igång och man har numera 3000 medlemmar i Sverige och 300 har fått eller är på väg att få sina bilar. Inga gigantiska siffror, men för ett nytt koncept och ett nytt bilmärke är det riktigt imponerande. Som jämförelse så har Polestar levererat drygt 2300 bilar det senaste året. Problemet just nu för märket verkar vara just att leverera, många av de kunder som man redan har kommer att behöva vänta till september på sina bilar vilket inte är så lysande. Tanken med att man har så få alternativ att välja mellan var ju just att leveranserna skulle vara snabba. Mer intresserad av bilen än av intervju? Här finns vår provkörning av Lynk & Co 01: Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Klarnas app nedstängd efter haveri
Användare kunde se andra uppgifter

Klarna panikstängde idag inloggningen till sin app efter det att flera användare uppgett att de kunde se andra användares uppgifter i appen. Enligt flera Klarna-användare kunde de se andra kunders uppgifter, fakturor och även lägga upp delbetalningsplaner för dessa skriver Expressen. Exakt vad det hela beror på finns det just nu inga uppgifter om och Klarna har än så länge inte kommenterat händelsen. Hur som helst så verkar det hela ha varit tillräckligt allvarligt för att Klarna skulle stänga ner inloggningen till sin app helt och hållet. Sedan klockan 11:20 ska det inte längre gå att logga in på Klarnas app. Öppnar man upp Klarnas app nu så möts man av istället av meddelandet som syns på bilden här ovanför. Uppdaterat Klarna skriver nu på Twitter: "Vi upplever just nu störningar i våra system till följd av ett tekniskt fel. Vi gör vårt yttersta för att åtgärda detta och återställa systemen till normal funktion. Vi ber om ursäkt för det besvär som detta orsakar. Medan vi åtgärdar felet kan konsumenter inte logga in i appen." Tumnagel
16.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla har börjat testa LIDAR-sensorer
Dags för Musk att krypa till korset?

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Tesla har börjar testa LIDAR-sensorer från Luminar på sina bilar vilket väckt en del uppmärksamhet. Tesla är en av de få biltillverkarna som fram tills nu inte har använt sig av LIDAR-sensorer för att göra sina bilar helt självkörande. Teslas vd Elon Musk har tidigare uppgett att det är något som inte behövs för att göra bilar självkörande och sa 2019 om dessa: "Lidar is a fool’s errand. Anyone relying on lidar is doomed. Doomed! [They are] expensive sensors that are unnecessary. It’s like having a whole bunch of expensive appendices. Like, one appendix is bad, well now you have a whole bunch of them, it’s ridiculous, you’ll see." Tesla har än så länge inte kommenterat officiellt vad deras samarbete med Luminar innebär. En Tesla med LIDAR-sensor har dock setts på vägarna i Florida vilket ni kan se på bilderna i den inbäddade tweeten nedan. Flera bedömare tror att det blir väldigt svårt att göra bilar helt självkörande med enbart kameror då dessa inte kan upptäcka hinder, läsa av vägar och annat lika effektivt som de laserbaserade LIDAR-detektorerna. Elon Musk har i år även medgett att hans tidigare kommentarer angående LIDAR kan ha varit lite förhastade. Så vem vet, det är väl inte helt omöjligt att även Teslas självkörande bilar kommer att förses med LIDAR-sensorer framöver. Tumnagel
33.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple kommenterar varför Siri Remote inte har AirTag-teknik
För stor för att försvinna tydligen

En fråga som dök upp när Apple släppte sin nya fjärrkontroll i samband med Apple TV 4K var varför dessa enheter inte hade någon AirTag-teknologi i sig så man kunde hitta dem ifall man tappat bort dem. Nu har Apple kommenterat denna fundering och svaret på det är helt enkelt att det att fjärrkontrollen stannar i hemmet och är tillräckligt stor att den inte kommer försvinna bland kuddarna i soffan. "With the changes we’ve made to the Siri Remote—including making it a bit thicker so it won’t fall in your couch cushions as much—that need to have all these other network devices find it seems a little bit lower." Kontrollerna hade sannolikt säkert också blivit dyrare med denna teknik i sig men då jag konstant inte kan hitta min fjärrkontroll för tvn som är betydligt större än Siri Remote hade jag nog inte sagt nej till att kunna hitta den via en app. Tumnagel
22.8°
+
Frode Wikesjö
0

Minutiae är en antisocial bilddelningsapp
Dokumentera ditt liv med en bild om dagen i 1440 dagar

DI Digital har gjort ett reportage om bilddelningsappen Minutiae, en app som lanserades redan 2017 men som jag själv hade missat helt. Minutiae ska enligt dess skapare Martin Adolfsson och Daniel J Wilson ses som ett konstprojekt och tanken är att användarna ska skapa konst av sin egen vardag genom att, om de vill och kan, dela en bild till appen varje dag. Tvisten med appen är att användarna själva inte kan välja när de delar sina bilder. En gång om dagen, på ett cykliskt valt klockslag, får alla användare en notis om att dela med sig av en bild på det de ser just då. Användarna har en minut på sig att skicka in bilden till tjänsten och "belönas" därefter med att få se en slumpvist vald bild från någon annan av appens användare. Det går inte att följa någon annan på appen och inte heller lajka eller kommentera de bilder man får se. Martin Adolfsson säger om Minutiae till DI Digital: "Det här är i relation till sociala medier som Instagram som ofta fokuserar på de speciella ögonblicken, som när det är födelsedag eller du ser en fin vy. Vi tänkte att det är mer intressant att fokusera på de vardagliga ögonblicken som du inte dokumenterar, de ordinära ögonblicken som våra liv består av till 99,9 procent och som är värda att fånga." När man har använt appen i 1440 dagar kommer man ha getts tillfällen att fota en bild under en helt dygnscykel då ett dygn består av 1440 minuter. Då får man även möjlighet att beställa en bok med samtliga bilder man skickat till tjänsten. Boken, vilken ni kan se ett exempel på nedan, kommer sannolikt att innehålla en hel del tomma sidor då användarna antagligen kan ligga och sova en del av de minutrar när notiserna från Minutiae skickas ut. En bok med 1440 bilder från lika många dagar kostar 144 dollar + 50 dollar frakt i standardutförande med en bild per sida. Boken säljs även i en begränsad upplaga där varje bild upptar ett helt uppslag vilken kostar 1440 dollar. Minutiae har i dagsläget cirka 25.000 användare. Appen finns bara till iOS och går att ladda ner från App Store här. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Twitters prenumerationstjänst sägs heta Blue
Och kosta tre dollar i månaden

Det har länge surrats om att Twitter har någon form av prenumerationstjänst på gång och nu verkar som denna beryktade tjänst har både fått ett namn samt ett pris. Twitter-användaren Jane Manchun Wong har nämligen lyckats luska ut att tjänsten kommer heta Blue och ha ett startpris på tre dollar i månaden (runt 25 kronor). För det skulle man bland annat få möjligheten att ångra skickade tweets och få en Pintrest-liknande funktion där man kan spara samt organisera sina sparade tweets. Jane nämner också att det kan finnas en dyrare nivå med ännu fler funktioner men exakt vilka funktioner det är och vad det kommer kosta återstår att se. Twitter själva har ännu ej kommenterat något kring dessa avslöjanden. Tumnagel
27.1°
+
Frode Wikesjö
0

Hejdå Ztory
Storytel lägger ner digital magasinstjänst

Ljudbokstjänsten Storytel har beslutat sig för att lägga ner Ztory, en tjänst där användare fått tillgång till ett antal digitala magasin för en fast månadskostnad. Ztory drog igång sin verksamhet 2013 och köptes upp av Storytel 2019. Storytels vd och grundare Jonas Tellander kommenterar nedläggningen av Ztory: "Tidigare i vår genomförde vi en strategisk översyn av hur Storytels portfölj med varumärken och verksamheter bör struktureras bäst mot framtiden och i den starka expansion som vi kommer befinna oss åtskilliga år framöver. Genom den här förändringen kommer Storytel att i ännu högre utsträckning kunna utnyttja sitt starka momentum fullt ut och ytterligare skärpa fokus på kraftfulla och skalbara lösningar som höjer upplevelsen av berättelser för våra användare i hela världen." Exakt hur många abonnenter Ztory har finns det inga uppgifter om. Ztory skriver på sin webbplats att tjänsten kommer att stänga ner 31 augusti. Tumnagel
35.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in supermåne och månförmörkelse på första parkett
Flygbolaget Qantas anordnar ball flygresa

Det australiensiska flygbolaget Qantas kommer att göra en flygning i slutet av den här månaden där passagerarna kommer att få möjlighet att kolla in både en supermåne och en månförmörkelse på lite närmare håll. Det är 26 maj som det både kommer att vara en så kallad supermåne och en total månförmörkelse, det som även kallas för "blodmåne", i vissa delar av världen. Qantas Supermoon Scenic Flight kommer att avgå från Sydney och vara i cirka två och en halv timme. Resan kommer att ske i en Boeing 787 Dreamliner och astronomen Vanessa Moss kommer att vara med och kommentera händelserna live. Biljetterna till den unika resan börjar säljas i morgon och priserna börjar på lite över 3200 kronor för en biljett i ekonomiklass och går upp till cirka 9800 kronor om man vill sitta i business class. För att kunna boka biljetterna måste man sedan tidigare vara med i Qantas lojalitetsprogram Qantas Frequent Flyer. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Västtrafik vill ha bort app som varnar för kontrollanter
Vill inte att appar ska underlätta fuskåkandet

SVT Väst rapporterar att Västtrafik har hört av sig till Google då de vill ha bort en app som varnar för biljettkontrollanter från Androids appbutik Google Play. Med appen kan användare upplysa andra användare var kontrollanterna finns för tillfället, något som gör att de som saknar biljett då kanske kan undvika att åka dit för fuskåkning, ett brott som räknas som ringa bedrägeri. Appen kan även skicka ut notiser om det finns rapporter om biljettkontrollanter i det området där användaren för tillfället befinner sig. Appen i sig verkar dock inte vara brottslig. Från polishåll säger man bland annat att det finns liknande appar som varnar för både för både fartkameror och poliser i trafiken vilka inte anses bryta mot några lagar. I inslaget ovan kan ni lyssna på vad Västtrafiks enhetschef Maria Björner Brauer har att säga om det hela och här nedan kan ni lyssna på vad appens skapare Mattias Gerle har att säga om uppståndelsen kring hans app. Google har än så länge inte kommenterat frågan. Tumnagel
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Disqus anses ha brutit mot Norges GDPR-lag
Kan få böter på över 25 miljoner kronor

Den norska dataskyddsmyndigheten Datatilsynet, motsvarigheten till Sveriges Integritetsmyndigheten, anser att kommenteringssystemet Disqus har brutit mot Norges GDPR-lag och nu riskerar miljonböter för det. Datatilsynet anser att Disqus ägnat sig åt olaglig spårning av användare som använt systemet på sju norska sajter, varav en tillhör det statliga radiobolaget NRK vilka upptäckt spårningen. Datatilsynet skriver: "According to the NRK, Disqus conducted unlawful tracking of visitors to Norwegian websites using the Disqus plugin. Their data were then disclosed to third party advertising partners. The NRK further wrote that this happened because Disqus was unaware that the GDPR applied in Norway, which Disqus’ parent company Zeta Global confirmed in an interview." Datatilsynet anser att det handlar om ett allvarlig brott mot GDPR-lagen och skriver att man planerar att utfärda böter på 25 miljoner norska kronor, motsvarande cirka 25,4 miljoner svenskar kronor, mot Disqus ägare Zeta Global. Beslutet är dock inte taget ännu och Disqus har till den 31 maj att inkomma med sina synpunkter i ärendet. Som säkert de flesta av er läsare känner till så är Disqus även det system som används för att kommentera här på Feber. Tumnagel
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Youtube börjar testa tidsstämplade kommentarer
Lånar lite från Soundcloud

Soundcloud har sedan urminnes tider låtit folk tidsstämpla kommentarer för att ha åsikter om specifika delar av musiken, eller annat ljud, och nu verkar det som att Youtube kommer lägga till liknande kommentarsmöjligheter på sin tjänst. Android Police rapporterar om att kommentarer med tidsstämpel har börjat testas för ett fåtal användare på Android och iOS, men om eller när det släpps brett är okänt. Som systemet ser ut nu kan kommenterare länka sina kommentarer till specifika punkter i videon och tittare kan klicka på kommentaren för att komma direkt till punkten i videon som kommenteras. Detta går typ att göra nu genom att lägga till länkar till en specifik tidpunkt i videon, men med detta system verkar det gå att hoppa direkt till tidspunkten utan att behöva ladda om videon. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Tesla hävdar att förare satt bakom ratten vid dödsolycka
Företaget anser inte att Autopilot framförde fordon där två dog

Biltillverkaren Tesla uppgav igår att någon satt bakom ratten på den Tesla som förra helgen var inblandad i en dödsolycka i den amerikanska delstaten där två personer dog. Det är uppgifter som helt går emot det polisen som utreder olyckan tidigare sagt då dessa redan från start sagt att ingen person suttit bakom ratten i den förolyckade bilen. Det var under ett investerarsamtal igår som Tesla uppgav att deformationer på fordonets ratt tyder på att någon satt i förarsätet när bilen körde av vägen och krockade med ett träd. Vidare uppgav företaget att inga säkerhetsbälten i bilen var fastspända, något som krävs för att Teslas körassistent Autopilot ska kunna aktiveras. Den amerikanska myndigheten NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) har än så länge inte kommenterat Tesla uppgifter om att det satt en förare bakom ratten i samband med dödsolyckan som man nu utreder. Tumnagel
32.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla höjer priset på sina soltak ordentligt
Även för de som redan beställt sådana

Det har nu gått snart fem år sedan Tesla och deras dotterföretag Solar City presenterade sina så kallade soltak, tak tillverkade av solcellspaneler. Utrullningen av dessa har dock gått extremt långsamt och nu rapporterar Elektrek att Tesla beslutat sig för att höja priset ordentligt på soltaken, även för de kunder som sedan tidigare beställt sådana. I ett mail till kunder som tidigare beställt soltak från Tesla så uppger Tesla att man kommer att skicka ut ett nytt kontrakt med ett nytt pris som kunden måste underteckna för att få sitt soltak installerat. Kunden kan även välja att helt avbeställa taket. Ni hittar mailet i sin helhet här nedanför. Det sista stycket kanske kan ses som ett förtäckt hot om att godkänna det nya priset snabbast möjligt om man inte vill hamna sist i kön för soltaks-installationer. "We have increased the price of Solar Roof and have added adjustments for individual roof complexity. Learn MoreYou will receive an email in the next 1-2 days when your new agreement is ready for your review and acceptance before moving forward. If you are no longer interested in moving forward with Solar Roof, you can cancel your order by logging into your Tesla Account and your deposit will automatically be refunded.We will be prioritizing customers based on the order in which they accept their updated agreements." Det handlar inte om några små prishöjningar, The Verge har varit i kontakt med en kund som uppger att priset på installationen av soltaket gått upp från 35.000 dollar till 75.000 dollar medan priset för batterierna gått upp från 30.000 dollar till 35.000 dollar. Tesla uppger att prishöjningen beror på takens komplexitet men Elektrek skriver att prishöjningarna verkar ha skett oavsett hur komplext eller enkelt ett tak anses vara. Tesla har än så länge inte kommenterat prishöjningarna av soltaken publikt, något som kanske beror på att Tesla förra året lade ner hela sin pr-division och inte har svarat på förfrågningar från media på över ett år enligt The Verge. Tumnagel
-11.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft ryktas vara på gång att köpa upp Nuance
Företaget som var med och utvecklade Siri

Nyhetsbyrån Bloomberg har varit i kontakt med källor som uppger att Microsoft för samtal med röstföretaget Nuance om ett eventuellt uppköp. Nuance har pysslat med olika typer av röstteknik i snart 30 år och har bland annat försett röstmotorn till Apples smarta assistent Siri. Microsoft och Nuance har sedan tidigare samarbetat i lite olika projekt. Hur ett eventuellt uppköp av Nuance skulle påverka Apple och den framtida utvecklingen av Siri är oklart. Enligt Bloombergs källor är Microsoft beredda att hosta upp 16 miljarder dollar för Nuance vilket är över 20 procent mer än vad företaget värderades när den amerikanska NASDAQ-börsen stängde i fredags. Varken Microsoft eller Nuance har än så länge kommenterat uppgifterna om ett eventuellt uppköp. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple ska använda Teslas Megapack i ny anläggning
Batterifarm ska lagra energi som räcker till 7000 hem

Apple har meddelat att man kommer att bygga en ny anläggning för att lagra elektricitet från den solenergi som genereras från solpaneler på Apples solfarm California Flats och Apples huvudkontor i Cupertino. Elektriciteten kommer att lagras i Teslas enorma batterier Megapack och ska kunna lagra upp till 240 megawattimmar. Den lagrade energin ska användas för att driva Apples huvudkontor i Cupertino och är en del i Apples mål att bli helt koldioxid-neutrala till 2030. I ett pressmeddelande skriver Apple att energin som lagras skulle kunna driva 7000 hem under en dag. Apple skriver att 110 av deras partners är inblandade i byggandet av deras nya batterianläggning men nämner inget om att Teslas Megapack ska användas för lagring av solenergin. Inte heller Tesla har kommenterat detta men i ett email till The Verge bekräftar Monterey County planeringschef att det är Teslas batterier som kommer att användas i Apples batterifarm. Tumnagel
48.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Android samlar in 20 gånger mer telemetridata än iOS
Operativsystemen börjar skicka data så fort telefonen aktiveras

Att Google och Apple samlar in data från hur vi använder våra mobiler är antagligen de flesta medvetna om. Hur mycket data som samlas in är kanske mindre känt men det har en forskare från irländska Trinity College Dublin nu undersökt. I undersökningen "Mobile Handset Privacy: Measuring The Data iOS and Android Send to Apple And Google" framgår det att Google samlar in 20 gånger mer telemetridata från Android-mobiler än vad Apple gör från iPhones. I genomsnitt skickar en Android-telefon 1MB data till Google under tolv timmar medan en iPhone skicka runt 50KB under samma tid enligt undersökningen. Exakt varför Android skickar så mycket mer data än iOS till sina respektive tillverkare framgår inte. Google säger dock i en kommentar att man anser att undersökningen använder en metodik som gör att vissa typer av data exkluderas vilket har fått det att se ut som om Android skickar mer data än vad iOS gör. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Xiaomi vill bygga elbil
Med hjälp av Great Wall Motors

Reuters rapporterar att Xiaomi vill bygga elbilar och att de vill använda Great Wall Motors fabrik detta ändamål. Enligt Reuters är Xiaomis mål med initiativet att få ut elbilar för den breda massan. Om detta stämmer så är det första gången som Great Wall Motor erbjudit något annat bolag tillverkningstjänster. Enligt rapporten så kommer detta partnerskap bli officiellt under nästa vecka. Varken Xiaomi eller Great Wall Motors har kommenterat detta rykte. Ryktet har dock gjort att båda bolagen har stigit på Hongkongbörsen. Tumnagel
35.7°
+
Frode Wikesjö
0

HomePod mini har sensor för temperatur och luftfuktighet
Kan ge Apples smarta högtalare ny funktionalitet i framtiden

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Apple smarta högtalare HomePod mini är försedd med en sensor som ska kunna känna av temperaturen och luftfuktigheten i rummet den befinner sig i. Apple har själva aldrig nämnt denna sensor men det tros att den kan komma att aktivera framöver för att göra högtalaren lite "smartare". Enligt Bloombergs källor så har Apple planer på att låta HomePod mini skicka data om temperatur och luftfuktighet till termostater så att dessa kan justeras automatiskt efter aktuella förhållanden. Det sägs även att högtalaren skulle kunna utföra andra grejer, till exempel sätta på fläktar eller annat i det smarta hemmet, baserat på datan som kommer från sensorn. Apple har inte kommenterat uppgifterna om HomePod minis "hemliga" sensor så exakt vad Apple har för planer med denna finns det inga bekräftade uppgifter om ännu. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Märklin går som tåget
Modelljärnvägs-byggandet har ökat under pandemin

Många företag har tagit stor ekonomisk skada av den pågående pandemin men det tyska modelljärnvägsföretaget Märklin har fått se sin försäljning öka kraftigt under året. New York Times har gjort ett reportage om Märklin och försäljningsökningen av företagets produkter som skedde i samband med att coronaviruset spreds över världen. Under förra året steg företagets försäljning med hela 70 procent. Anledningen till det är givetvis att många har hållit sig mer inomhus och ägnat sig åt hobbys som man kanske kan utöva i ensamhet. Sedan kanske det även tilltalar en del att bygga en egen liten värld när världen utanför är lite kaotisk. Den svenske modelljärnvägs-byggaren och Märklin-entusiasten Magnus Hellström säger till New York Times. "Outside, there is total chaos, but inside, around my little train set, it is quiet, it is picturesque. It’s a little piece of a perfect world." I videon ovan kan ni kolla in det senaste avsnittet av Märklin TV. Där visas lite av företagets nyheter upp och företaget vd Wolfrad Bächle kommenterar Märklins senaste år. Ni hittar New York Times långa reportage om Märklin på länken nedan. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Teslas bilar förbjuds på kinesiska militäranläggningar
För att de kan användas för spionage

Teslas bilar säljer som smör i Kina men nu rapporterar källor att Teslas bilar inte längre är välkomna att köra in på kinesiska militäranläggningar. De ska inte heller längre vara tillåtna att köra på vissa andra platser som anses vara känsliga ur ett säkerhetsmässigt perspektiv. Anledningen till att Teslas bilar nu portas från kinesiska militäranläggningar uppges bero på att bilarnas kameror konstant filmar sin omgivning, filmer som potentiellt skulle kunna användas för spionage. Kinesiska militärer förbjuds inte att köra Teslor men sägs få parkera dessa utanför anläggningar som bedöms vara viktiga ur säkerhetssynvinkel. I helgen kommenterade Elon Musk det hela med att säga att om Teslas bilar skulle användas för spionage i Kina, eller någon annanstans, så hade företaget fått stänga ner. Under ett videoframträdande på China Development Forum i lördags så så Musk: "There’s a very strong incentive for us to be very confidential with any information. If Tesla used cars to spy in China or anywhere, we will get shut down." Över 2,5 miljoner människor tjänstgör i Kinas militär och det skulle givetvis inte vara bra för Tesla om dessa valde bort att eventuellt köpa en Tesla på grund av att de inte längre kan köra bilarna till sina jobb. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sky ECC förnekar att de hackats av polisen
Uppger att det är en klonad version av tjänsten som polisen knäckt

Förra veckan meddelade belgisk polis att man knäckt den krypterade meddelandetjänsten Sky ECC, den tjänst som en del kriminella ska ha föredragit för krypterad kommunikation efter det att Encrochat knäcktes förra året. Det kanadensiska företaget Sky Global som driver Sky ECC förnekar dock att deras krypterade tjänst ska ha blivit hackad av polisen. Istället uppger företaget att det handlar om an klonad version av Sky ECC som någon annan marknadsfört och sålt till kriminella. Som bevis för detta har Sky ECC publicerat ett foto med en av de telefoner som den belgiska polisen sägs ha hackat. Där syns logotypen SkyECC.EU, en domän som Sky Global säger att man aldrig har använt för sin tjänst. Jean-François Eap, Sky Globals vd säger i ett uttalande: "This ‘E.U.’ phone is not one of ours and is not sold by us. We know that someone has been passing themselves off as an official reseller of Sky ECC for some time, and we have been trying to shut it down through legal channels for almost two years.The Belgian police’s claim that they sent bank-accounts details to Sky ECC to claim our ‘5 Million Dollar Hack’ prize is entirely false. Sky ECC has not been contacted by any authorities in connection with any investigations currently being reported. The confusing references to Sky ECC instead of SKYECC.EU are very damaging. If authorities have based any assessment of Sky ECC on account of SKYECC.EU, they are severely mistaken about the nature of Sky ECC and its operations." Den belgiska polisen har än så länge in kommenterat Sky Globals uppgifter om att det ska vara en klonad version av Sky ECC som hackats av dem. Oavsett vad som stämmer så lär förtroendet för Sky ECC:s krypterade tjänst nu antagligen ha sjunkit markant och de kan nog få svårt att saluföra sin tjänst och de tillhörande telefonerna framöver. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ozzy Man kommenterar Prins Harry och Meghan Markle
Eller rättare sagt Oprahs intervju med dem

Ozzy Man är tillbaka här med ett nytt kommentarspår för uppmärksammade händelser. Denna gång kommenterar han intervjun som Oprah gjorde med Prins Harry och Meghan Markle. Tumnagel
40.0°
+
Frode Wikesjö
0

Peter Sundes domänföretag Sarek får nobben av ICANN
Får inte sälja .com-domäner på grund av Sundes bakgrund

Det har nu gått över tio år sedan gänget som en gång drev The Pirate Bay dömdes för upphovsrättsbrott. En av dessa, TPB:s talesperson Peter Sunde, har sedan dess gått vidare och startat en lång rad tjänster och företag. Han är bland annat inblandad i domännamns-företaget Sarek vilka nu har stött på ett problem på grund av Sundes bakgrund rapporterar TorrentFreak. Sarek erbjuder sina kunder domännamn under en lång rad toppdomäner men har inte kunnat erbjuda domännamn från toppdomäner som administreras av ICANN, till exempel .com och .org. Sarek och Sunde ska redan 2019 har ansökt om att certifieras för att få sälja domännamn under toppdomäner som ICANN administrerar man nu har ICANN meddelat att Sarek inte kommer att erhålla någon certifiering. Sunde säger själv att ICANN i ett telefonsamtal med honom angett Sundes bakgrund som anledningen till att Sarek inte kan certifieras för att sälja ICANN-domäner. Sunde anser själv att han är utsatt för diskriminering och säger bland annat: "They basically admitted that they don’t like me. They’ve banned me for nothing else than my political views. This is typical discrimination. Considering I have no one to appeal to except them, it’s concerning, since they control the actual fucking center of the internet.They said it outright in the phone call, it’s me they don’t feel comfortable with. They said they take Intellectual Property rights so seriously that I can’t join." ICANN har själva inte kommenterat Sundes uppgifter om att han skulle ha diskriminerats på grund av sin bakgrund. Sunde har nu lämnat in ett klagomål till ICANN och även tagit upp frågan med olika organisationer som arbetar med digitala rättighetsfrågor: "I’m talking with the Electronic Frontier Foundation and ARTICLE 19 right now. And I’ve left a complaint with the ICANN complaints team, but that will likely lead to nothing." Tumnagel
19.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spacex Starship-prototyp satte landningen
Starship SN10 exploderade dock kort efter det

Igår testade SpaceX en prototyp av sin rymdfarkost Starship i ett så kallat höghöjdstest för tredje gången. De tidigare två prototyperna, SN8 och SN9, har inte gjort några lyckade landningar då dessa exploderat i samband med landningen. Efter ett avbrutet försök att få iväg NS10 lyfte denna till slut lite efter midnatt svensk tid. Raketen tog sig till cirka 10 kilometers höjd och började sedan falla tillbaka mot marken i horisontellt läge, precis som det var planerat. När farkosten började närma sig marken rätade den upp sig och gjorde vad som såg ut att vara en lyckad landning. Cirka tio minuter efter att Starship SN10 tagit mark så exploderade dock farkosten. Exakt varför SN10 exploderade har SpaceX än så länge inte kommenterat. Det spekuleras dock om att det kan ha handlat om någon sorts läcka av flytande metan som kan ha läckt ut genom någon skadad ventil och råkat antändas skriver Ars Technica. Här ovanför hittas SpaceX eget cirka 15 minuter långa sammandrag från Starship SN10:s test. Där får vi dock inte se explosionen som skedde efter landning. Här nedanför hittas en lite kortare variant som är filmad ur en annan vinkel där även explosionen av SN10 visas. Tumnagel
53.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Live Kolla in när SpaceX testar Starship SN10
Kommer man att sätta landningen den här gången?

Senare idag kommer SpaceX antagligen att testa Starship-prototypen SN10 och om så blir fallet kommer ni att kunna kolla in det live här ovanför. SN10 kommer att bli det tredje höghöjdstestet av en Starship-prototyp. Tanken är att farkosten ska ta sig till 10 kilometers höjd för att sedan falla tillbaka mot jorden, räta upp sig och förhoppningsvis landa utan att explodera. Det sistnämnda, det vill säga en explosion, har varit det öde som både SN8 och SN9 gått till mötes. Så vi får se om det lyckas bättre den här gången. SpaceX har fått tillstånd att skjuta upp SN10 från och med klockan 16:00 idag svensk tid. SpaceX har dock inte själva uppgett någon exakt tidpunkt för när, eller om, man planerar att skjuta upp SN10. Vädret verkar dock vara finemang så det kommer antagligen inte hindra att det sker en raketuppskjutning från SpaceX rymdbas i Boca Chica, Texas, någon gång senare idag. Uppdaterat Nu verkar det som om Starship SN10 kommer att lyfta någon gång runt 16:50:ish 17:30:ish "oklart" svensk tid. Ni hittar även en livesändning från Everyday Astronaut nedan med kommenterar före, under och efter det eventuella uppskjutet av Starship SN10. Uppdaterat 2 Lite efter midnatt svensk tid lyfte SN10 till slut och det blev en lyckad landning, den första någonsin under ett höghöjdstest med en Starship-prototyp. Cirka fem minuter efter landningen så exploderade dock raketen, se bild nedan. Exakt varför det skedde finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Psykadelisk video visar internets utveckling sedan 1997
Har växt en hel del på snart 25 år

Här är en video från något som kallas för Opte Project där man försöker visualisera hur internet har utvecklats sedan 1997. Genom att visa hur olika noder för nätet tillkommit genom åren blir videon en sammanställning av växande kluster i olika färger. Vitt representerar internets så kallade backbone (ryggrad), blått är Nordamerika, grönt är Europa, lila är Latinamerika, orange är Afrika medan rött representerar Asien och Stilla havet. Ni hittar hela videoanimationen ovan och här nedanför hittas en komprimerade version där det hela även kommenteras. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida