10 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Mercedes nya elbilskoncept tar sig över 100 mil på en laddning Har en elförbrukning på under 1 kWh/mil Mercedes presenterar nu Vision EQXX som är en eldriven stor lyx-sedan. Man benämner den som den mest effektiva Mercedesen någonsin och den ska kunna ta sig över 100 mil på en laddning. Detta är bland annat möjligt tack vare den tvålkoppsformade karossformen med lågt luftmotstånd (cd 0,17) och batteripacket på 100 kWh. Detta matar i sin tur en 900-voltsdrivlina och en elmotor på 200 hästar. Energiförbrukningen ska vara mindre än 10 kWh per 100 kilometer och energieffektiviteten från batteri till hjul ska ligga på 95 procent. På taket sitter 117 stycken solceller och dessa ser till att skicka kraft till ett separat batteri som i sin tur driver klimatanläggning, infotainmentsystem och belysning. En bra dag ska panelerna kunna ge upp till 2,5 mil extra räckvidd. Bilen väger runt 1750 kilo. När teknik från det här konceptet kan hitta ut till en färdig produktionsbil återstår att se. Tumnagel
59.3°
0
2021
Audi uppdaterar A8 Flaggskeppet förfinas ytterligare Audi ger ny flaggskeppet A8 en facelift och förutom uppdaterad design fylls den med ännu mer teknik än tidigare. Bilen får nya strålkastare och digitala OLED-bakljus och på modernt manér utför dessa nu en slags dans när man låser och låser upp bilen. Även grillen har breddats lite och fått mer krom och luftintagen på sidorna är mer uppträtta. Som väntat kan man bocka för mängder av saker i tillvalslistan och nu även ett S line exteriörpaket som blir första gången för A8. Detta ger bilen ett lite sportigare utseende. Elva stycken exteriörfärger erbjuds och distriktgrön, firmamentblå, manhattangrå och ultrablå är nya. Fyra olika motoralternativ erbjuds - 3.0 TDI, 3.0 TFSI, laddhybriden TFSI e med V6:a eller S8 som har V8:a. Uppdaterade A8 börjar säljas i december och A8 50 TDI quattro kostar från 1.052.000 kr. A8 60 TFSI e quattro börjar på 1.199.900 kr och S8 kostar från 1.498.100 kronor. Thomas berättar om alla uppdateringar i klippet här nedan, eller så finns de listade i pressmeddelandet. Tumnagel
39.3°
0
Teenage Engineering släpper datorchassi computer-1 är en gullig liten dator Svenska Teenage Engineering har precis släppt ett gulligt litet mini-ITX datorchassi man kallar för computer-1. Det lilla formatet ska ta upp mindre plats på skrivbordet för att göra mer plats åt annat stök på bordet. Trots det kompakta formatet passar de lika bra till en tonåring som en bankman, iallafall enligt Teenage Engineering. Chassit är gjort av aluminium, med handtag i krom. Handtagen, som är väldigt lika de på Apples Mac Pro, gör maskinen lätt att flytta runt. Finishen är pulverlackerad med RAL 2004. Chassit kostar 1 950 kr på Teenage Engineerings hemsida och är just nu slutsålt. Tumnagel
44.5°
0
MacOS Monterey kommer 25 oktober Gamla Safari-designen är tillbaka Apple har i tysthet uppdaterat sin sida för macOS Monterey med bilder på hur Safari kommer att se ut när nästa version av macOS släpps. Apple verkar ha gått tillbaka nästan helt och hållet till hur Safari såg ut innan den nya designen man visade under WWDC. Även Safari på iPad ser ut att få ta del av den ny-gamla designen. Inställningen för ett kompakt fliklayout kommer att finnas kvar för de som gillade ändringarna Apple gjorde, men den design som ses på bilden ovan kommer att vara standard. Uppdateringen till macOS Monterey kommer på måndag 25 oktober bli tillgänglig för kompatibla Mac-datorer. Även iOS 15.1, iPadOS 15.1, watchOS 8.1 och tvOS 15.1 kommer även att släppas samma dag. Tumnagel
38.7°
0
Microsoft visar upp Surface Adaptive Kit Hjälpmedel för att hantera datorer Igår presenterade Microsoft sina nya Surface-maskiner. I samband med det visade man även upp något som man kallar för "Surface Adaptive Kit", lite hjälpmedel som kan göra datorer enklare att hantera för dem som har olika funktionshinder som kanske gör det besvärligt att använda dagens allt mer kompakta datorer. Surface Adaptive Kit är utvecklat av Microsofts Inclusive Tech Lab, samma gäng som 2018 presenterade Xbox Adaptive Controller vilken gav funktionshindrade spelare möjlighet att modifiera spelkontroller så att dessa bättre passade deras behov. Surface Adaptive Kit består av lite olika tillbehör som går att fästa på datorn för att enklare kunna identifiera tangenter, portar samt kablar som ska kopplas in till datorn. Dessutom finns två olika fästen som gör det enklare att öppna laptops och fälla ut så kallade kickstands från tablets. När Microsoft kommer att släppa Surface Adaptive Kit eller vad det kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. I videoklippet nedan kan ni lyssna på när Microsoft snackar lite om Surface Adaptive Kit. Förutom Surface Adaptive Kit så presenterade Microsoft även de nya Surface-maskinerna Surface Pro 8, Surface Go 3, Surface Laptop Studio samt mobilen Surface Duo 2 igår. Tumnagel
46.1°
0
BMW iX kostar från 865.000 kronor Släpper information om de två första versionerna Det börjar att närma sig lansering för BMW:s eldrivna SUV iX och därför får vi mer information och pris för de två stycken versionerna som lanseras först - iX xDrive40 och iX xDrive50. Båda två bjuder på fyrhjulsdrift och har en elmotor på vardera axel. Man kan utrusta bilen med dragkrok och den får dra upp till 2,5 ton. iX xDrive40 blir instegsmodellen och den har ett batteripack på 70 kWh vilket ska räcka för 40 mils körning om det är fulladdat. Elmotorerna ger över 300 hästar och från 0-100 km/h går på sex sekunder, toppfarten ligger på 200 km/h. Man ska kunna ladda med upp till 150 kW och gör man det ska man kunna gå från 10-80 procent på runt 40 minuter. Laddar man med 11 kW tar tomt till fullt batteri runt åtta timmar. Energiförbrukningen ska ligga på under 20 kWh/100 km. iX xDrive50 är den lite kralligare versionen och den har batteripack på 100 kWh vilket ska ge en räckvidd på 60 mil. Effekten ur elmotorerna är här istället 500 hästar vilket gör att man kan ta sig från stillastående till 100 km/h på fem sekunder. Även här är toppfarten 200 km/h. Den här kan man ladda med upp till 200 kW men eftersom batteripacket är såpass mycket större tar det lika lång tid att gå från 10-80 procent även här. Laddar man med 11 kW tar en full laddning elva timmar. Energiförbrukningen ska ligga på under 21 kWh/100 km. iX xDrive40 kommer att kosta från 865.000 kronor och iX xDrive50 från 1.065.000 kronor. Tillverkningen drar igång nu i sommar och man räknar med att lansering kan ske någon gång i höst. Från den 6 april kan du lägga en beställning. Tumnagel
25.6°
0
2020
Razers modulära minidator Tomahawk har börjat säljas i USA Baseras på Intels NUC 9 Extreme Razer Tomahawk presenterades under årets upplaga av CES och det var en modulär och kompakt PC-upplevelse. Nu har Razer äntligen bestämt sig för att släppa lös besten på den amerikanska marknaden och enheten går att lägga vantarna på från 2400 dollar. Razer kommer släppa Tomahawk på andra marknader i framtiden, så om ni är sugna att köpa så är det bara att klicka på länken här nere till vänster och sedan trycka på Notify Me för att få uppdateringar om enheten. Tomahawk är baserad på Intels minidator NUC 9 Extreme och kan utrustas med Intel Core i9-9980HK, Nvidia RTX 3080, 16GB DDR4-ram, 512GB SSD tillsammans med en 2TB HDD. Tumnagel
40.2°
0
Nu är den här - Volkswagen ID.4 Kostar från 514.900 kronor Nu kommer nästa modell i Volkswagens ordentliga elbilssatsning - ID.4. Det här är en SUV med slimmad taklinje för den som behöver lite mer plats än den som erbjuds i ID.3. Inledningsvis erbjuds den i två stycken versioner - ID.4 1st som kostar från 514.900 kronor och mer utrustade ID.4 1st Max som blir din för 614.900 kronor. På dessa priser kan man sen dra av 60.000 kronor i klimatbonus. Båda två som lanseras nu baseras på ID.4 Pro Performance som har 204 hästar, drivning på bakhjulen och ett batteripack på 77 kWh som har en räckvidd på 52 mil. 0 till 100 km/h går på 8,5 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 160 km/h. Nästa år lanseras en fyrhjulsdriven version med ännu högre effekt. Det går att privatleasa modellen och det kostar 5425 kronor i månaden. Säljstarten är idag och de första leveranserna ska ske runt årskiftet. Fyra färger finns att välja mellan - Blue Dusk Metallic, Glacier White Metallic, Honey Yellow Metallic och Mangan Grey Metallic. Av dessa två versioner finns det 27.000 stycken exemplar, när de är slut så erbjuds istället ett antal förkonfigurerade modeller. ID.4 har takräcke och dragkrok som standard och på den får man hänga upp till ett ton. Bilen mäter 4,58 meter på längden, 1,85 på bredden, 1,63 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. I bagagerummet får man in 543 liter, fäller man baksätet går det istället in 1575 liter. Markfrigången anges till 21 centimeter. Laddar gör man via en laddbox hemma eller på en laddstation längs med vägarna. Laddboxen som kallas för ID. Charger finns i tre stycken versioner, kostar 4.349 kronor och har en laddningseffekt på 11 kW. Snabbladdar man på station kan man få upp till 32 mil på 30 minuter om man laddar med 125 kW. Läs allt om ID.4 i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.7°
0
Gordon Murray visar upp GMD T.50 McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
0
Sony presenterar vloggkameran ZV-1 Som en mer lättanvänd RX100 Sonys kameror i RX100-serien är riktigt vassa. Undertecknad gillar verkligen RX100 VII då den erbjuder en väldigt mångsidig upplevelse som levererar bra bild- och video-resultat och är så pass liten och nätt att den kan följa med överallt. Priset är dock lite saftigt och enheten kostar runt 13.000 kronor (jämför priser). Nu har Sony presenterat en ny kompaktkamera vid namn ZV-1 som erbjuder en lite enklare användarupplevelse för ett lite lägre pris. ZV-1 är mer optimerad för att användas av vloggare som ofta måste hantera inspelningar på egen hand. Enheten kommer med ett par unika funktioner vid namn Background Defocus och Product Showcase som levererar bokeh-resultat på olika sätt. Background Defocus går att nå via en knapp bredvid avtryckaren på ovansidan och lägger fokusoskärpa på bakgrunden, vilket gör att det kameran fokuserar på sticker ut mer. Detta går givetvis att göra genom att justera bländare, men en dedikerad knapp gör processen bra mycket enklare. Product Showcase är den andra lättaktiverade funktionen och denna funktion gör det lättare för dig att visa upp produkter genom att fokusera på produkten i fråga när den hålls upp framför kameran i stället att fokusera på ditt ansikte. Enheten påminner som sagt en hel del om RX100 och är även utrustad med samma sensor och bildprocessor som sin kusin. Mer specifikt 1" Exmor RS CMOS-sensor med DRAM-chip och BIONZ X-bildprocessor.Det som skiljer är att ZV-1 har mindre zoom-potential, mer specifikt har den 24-70mm-objektiv jämfört med 24-200mm på RX100, och har en förbättrad mikrofonuppsättning med trippla mikrofoner med vindskydd. Andra smidiga funktioner är att enheten kan användas som webbkamera genom att kopplas in i dator med USB-sladd. När det kommer till inspelningsmöjligheter kan ZV-1 spela in 4K i 100 megabit och ta bilder med 20,1 MP upplösning. Sony ZV-1 kommer släppas i juni och priset kommer ligga på 9000 kronor. Bonusvideo nedan där kameravetaren Kai W snackar om Sony ZV-1. Tumnagel
38.9°
0
Nästa sida