m

Apple ska betala över 300 miljoner dollar för patentintrång
Ska ha använts PMC:s patent till sitt kopieringsskydd

En domstol i den amerikanska delstaten Texas har dömt Apple att betala 308,5 miljoner dollar, motsvarande lite över 2,6 miljarder kronor, för patentintrång gällande kopieringsskydd. Enligt domstolen så har Apple gjort intrång i DRM-patent tillhörande det amerikanska företaget Personalized Media Communications (PMC). PMC stämde Apple redan 2015 då man ansåg att Apple olovligen använde sju av deras patent för kopieringsskydd i App Store, Apple Music och iTunes. PMC tillverkar och saluför inga egna produkter utan får intäkter primärt genom att stämma andra företag som man anser använder patent företaget äger. En del anser därmed att det definierar PMC som ett så kallat patenttroll. Apple planerar att överklaga domstolens beslut. Tumnagel
35.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Hitman 2:s DRM-skydd crackat dagar innan spelet släpptes
Denuvo 5.3 kunde inte förhindra piratkopiering

Idag släpps Hitman 2 till PC, Playstation 4 och Xbox One men spelets DRM-skydd, kopieringsskydd, ska ha crackats redan för tre dagar sedan rapporterar Ars Technica. Warner Bros. valde att släppa Hitman 2 den 9 november till de som förbeställde spelet och redan dagen efter verkar någon eller några ha tagit sig runt DRM-skyddet från Denuvo. Det ska ha handlat om den senaste uppgraderade versionen, Denuvo 5.3, men inte heller det kopieringsskyddet verkar ha varit något större problem för piraterna att ta sig runt. Att Denuvos DRM-skydd till spel knäcks hör till vanligheterna nu för tiden. Oftast sker dock detta något efter spelet har släppts officiellt så att de som verkligen vill ha ett spel första dagen går och köper det. Huruvida Hitman 2:s försäljningssiffror kommer att påverkas av att spelet redan är crackat återstår att se. Annars? Gillar ni Hitman 2? Tumnagel
45.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sony utvecklar blockkedje-baserat DRM-system
Håller koll på piratkopior

Sony har meddelat att de håller på att utveckla ett så kallat DRM-system, ett slags kopieringsskydd, baserat på blockkedje-teknik. Blockkedjan lämpar sig antagligen bra för liknande system då dess uppbyggnad gör att man alltid kan hålla koll hur digitala tillgångar distribuerats i alla led. Blockkedjans inbyggda säkerhet gör även att det blir knepigare om någon försöker prångla ut piratkopior som inte finns registrerade i Sonys system. Initialt så verkar det som om Sony ska använda sitt blockkedjebaserade DRM-system för digitalt utbildningsmaterial från Sony Global Education. Man tillägger dock att på sikt ser man inget som hindrar att man använder DRM-systemet till musik, film, spel och andra digitala grejer som man vill skydda. Tumnagel
30.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

DRM-crackare gripen i Bulgarien
"Voksi" crackade Denuvo

DRM-crackern som går under namnet "Voksi" har gripits i Bulgarien uppger användare i Reddit-gruppen CrackWatch. Voksi och medlemmarna i cracking-gruppen Revolt fick mycket uppmärksamhet när de 2016 uppgav att de hade crackat kopieringsskyddet från Denuvo som används i en del spel. Voksi skriver själv om razzian som den bulgariska polisen gjorde i hans hem: "It finally happened. I canx27t say it wasnx27t expected. Denuvo filed a case against me to the Bulgarian authorities. Police came yesterday and took the server PC and my personal PC. I had to go to the police afterwards and explain myself." Det är oklart vilka juridiska påföljder Voksi, som enligt den bulgariska polisen ska vara en 21-årig man, nu riskerar att råka ut för. Voksis dagar som cracker verkar dock vara över och på Reddit skriver han: "Sadly, I won’t be able to do what I did anymore. I did what I did for you guys and of course because bloated software in our games shouldn’t be allowed at all. Maybe someone else can continue my fight." Tumnagel
31.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Pirater straffar spel med kopieringsskydd
Spel med Denuvo får kassa recensioner

TorrentFreak rapporterar att spel som är försedda med det i piratkretsar avskydda kopieringsskyddet Denuvo riskerar att straffas med dåliga recensioner. Enligt en undersökning från Erasmus University’s Rotterdam School of Management så straffar piratkopierare vissa spel med Denuvo genom att ge dessa låga betyg och skriva fejkade recensioner om spelen. Forskaren som har gjort undersökningen har jämfört betygen på PC-spel med Denuvo med samma spel på andra konsoler och kommit fram till att PC-versionen med Denuvo ofta hade fått betydligt mycket lägre betyg än samma spel hade fått på andra konsoler. Enligt forskaren ska skillnaden i betygen för samma spel på olika konsoler helt bero på att frustrerade pirater gett spelen 0 eller 1 i betyg då de inte kunna spela spelen på grund av kopieringsskyddet. I bilderna här ovan kan ni se hur betygen skiljer sig mellan PC och PlayStation 4 för Call of Duty: WWII. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Flygsimulator-utvecklare stal piraters lösenord
Hämnden är ljuv?

Flygsimulator-utvecklaren Flight Sim Labs har råkat i blåsväder sedan användare upptäckt att företaget levererat sin flygsimulator-modul "A320-X" tillsammans med malware som kan stjäla inloggningsinformation från webbläsaren Chrome. Flight Sim Labs försvarar att man skickat med malware i sin modul med att det enbart aktiverades på versioner av A320-X som sannolikt laddats ner olagligt från The Pirate Bay, RuTracker och andra liknande källor. Det handlade med andra ord om versioner av A320-X där en eller flera specifika licenser använts, licenser som sannolikt spridits utan upphovsrättsinnehavarens godkännande. Flight Sim Labs har fått mycket kritik för att de levererat malware med sin mjukvara även om det aktuella malwaret bara aktiverats i ett fåtal specifika fall. Företaget verkar ha insett sitt misstag och förklarade i ett blogginlägg tidigare idag att det aktuella malwaret använts för att identifiera en enskild cracker som knäckt kopieringsskyddet på deras simulator. Ni kan läsa hela det uttalandet här. Tumnagel
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spelföretag vill inte släppa på upphovsrätt för övergivna spel
Så de kanske försvinner för alltid

För ett tag sedan skrev vi om att gamers ville ha bort upphovsrätt på "övergivna spel" så att dessa fortsatt kommer att gå att spela även när speltillverkarna stänger av de servrar som krävs för att spela spelen i dagsläget. Enligt den amerikanska copyright-lagen DMCA (Digital Millennium Copyright Act) är det inte tillåtet att försöka komma runt DRM-skyddet på spel vilket gör det olagligt att försöka komma runt kopieringsskyddet på spel även om spelen inte längre är spelbara. Detta innebär att onlinespel vars servrar stängts av riskerar att falla i glömska för kommande generationer vilket många museum, gamers och andra tycker skulle vara olyckligt. Branschorganisationen Entertainment Software Association (ESA) anser dock inte att onlinespels upphovsrätt ska hävas för att bevara spelen för framtida generation. ESA representerar bland andra Electronic Arts, Nintendo samt Ubisoft och de anser att det finns risk för att hela spel och spelmiljöer som inte var tänkta att användas i de specifika spelen dyker upp om deras upphovsrätt för spelen försvinner. ESA skriver bland annat: "The proponents characterize these as ‘slight modifications’ to the existing exemption. However they are nothing of the sort. The proponents request permission to engage in forms of circumvention that will enable the complete recreation of a hosted video game-service environment and make the video game available for play by a public audience. Worse yet, proponents seek permission to deputize a legion of ‘affiliates’ to assist in their activities." US Copyright Office kommer nu att ta samtliga parters inlägg i debatten under betänkande innan de återkommer med ett beslut om huruvida upphovsrätten för övergivna onlinespel ska finnas kvar, försvinner eller luckras upp. Tumnagel
13.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Idag är det tio år sedan HD DVD dödförklarades
Blu-ray gick vinnande ur den striden

Idag har det gått exakt 10 år sedan Toshiba meddelade att de drog sig ur formatkriget mellan efterföljarna till DVD-formatet. På den tiden stod striden mellan Toshibas HD DVD-format och Sonys Blu-ray-format och som bekant så var det Sony som gick vinnande ur den striden. Den 18 januari 2008 meddelade Toshiba att man skulle dra ner på produktionen av HD DVD-skivor för att senare helt sluta tillverkar dessa. Det var ett besked som även markerade HD DVD-formatets död. Bland anledningarna till varför Blu-ray gick vinnande ur formatkriget anges bland annat att PlayStation 3 hade stöd för Blu-ray. En annan anledning ska ha varit att filmbolagen föredrog Blu-ray för att det formatet hade bättre stöd för kopieringsskydd och regionskodning av deras filmer. Tumnagel
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Gamers vill ha bort copyright på övergivna onlinespel
Så att de kan bevaras

Ett gäng med gamers och arkivarier i USA vill att amerikanska Copyright Office häver upphovsrättskyddet för vissa onlinespel som inte längre går att spela då servrarna de kopplades till har stängts ner. Enligt den amerikanska copyright-lagen DMCA (Digital Millennium Copyright Act) är det inte tillåtet att försöka komma runt DRM-skyddet på spel vilket gör det olagligt att försöka komma runt kopieringsskyddet på spel även om spelen inte längre är spelbara. Detta innebär att onlinespel vars servrar stängts av riskerar att falla i glömska för kommande generationer vilket många museum, gamers och andra tycker skulle vara olyckligt. Copyright Office har redan gjort undantag i DMCA för äldre spel som går att spela via emulatorer så att dessa kan visas på museum, bibliotek och även lagras i arkiv. Detta undantag gäller dock inte spel som måste kopplas upp till en server vilket gäller många av dagens lite modernare spel. Det verkar vara svårt att få fram exakt hur många spel som "försvunnit" på grund av deras servrar stängt ner. Electronic Arts, en av världens största spelutvecklare, har samlat de spelen vars servrar de stängt ner på listan "Online Service Shutdown" och de har stängt ner servrarna till 319 spel sedan 2013 skriver TorrentFreak. Tumnagel
65.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Electronic Frontier Foundation lämnar W3C
Efter DRM-system blev del av webb-standard

Den ideella organisationen Electronic Frontier Foundation (EFF) lämnar nu webbens styrande organ W3C efter det att det lite kontroversiella DRM-systemet Extened Media Extensions (EME) blivit en del av webbstandarden HTML5. EFF har främst problem med att kontroll/övervaknings-system som EME blir en del av webbstandarden. EFF anser att internet ska vara en neutral informationsbärare och att webbläsare ska vara neutrala mottagare av denna information. EFF anser därför att när nu EME blir en del av webbstandarden så kommer företag till viss del kunna styra och bestämma över vilken information internatanvändare kan ta del av. Electronic Frontier Foundation har sedan 1990 kämpat för frihet och rättigheter på nätet. En av organisationens första finansiärer var Apples grundare Steve Wozniak. EME innebär i korthet att innehållsleverantörer som till exempel Netflix, Google och Apple kan kopieringsskydda sitt material med hjälp av EME så att det blir svårare att piratkopiera och ladda ner det från streamingtjänster utan tillstånd. Ni kan läsa lite om det hela i våra inlänkade artiklar nedan. Tumnagel
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Netflix otillgängligt för rootade enheter
För att motverka piratkopiering

Netflix gjorde nyligen en liten ändring av sin Android-app som kan göra livet lite surt för användare med rootade telefoner. Appen går inte längre att installera på enheter vars mjukvara inte har godkänts av Google eller har modifierats, vilket betyder att om du rootat din Android-enhet så kan du inte längre ladda ner Netflix till din telefon via Play Store. Anledningen till detta är piratkopiering. Nyligen gjorde Netflix det möjligt för användare att ladda ner filmer och serier som i sin tur kunde avnjutas manuellt. Med en rootad enhet menar Netflix att det är lättare att kringgå kopieringsskyddet och publicera videomaterialet på diverse piratsidor. För tillfället går Google Play-blocken att kringgå genom att ladda ner och installera APK-filen manuellt, men hur länge detta kommer vara möjligt är för tillfället oklart. Huruvida detta kommer stoppa piratkopiering är för tillfället också rätt oklart. Netflix-material har en tendens att dyka upp på piratsidor samma dag som de har premiär, men root-blocken kanske sätter en liten, liten käpp i hjulet för piratkopierare. Tumnagel
27.2°
+
André Stray
0

Piratade kopior av Andromeda kommer inte att uppdateras
Får dras med skumma animationer

Den uppdatering som släpptes till Mass Effect: Andromeda fixade en del problem och konstigheter. Bland annat de märkliga animationerna för karaktärernas ögon. Men de som har piratat spelet kommer inte att kunna ta del av uppdateringen. Det tog ungefär två veckor för piratanvändare att komma förbi kopieringsskyddet från så väl Denuvo som Origin. Och med andra ord kommer det att finnas en massa piratade kopior där ute, dock med udda ögonanimationer. Ovan kan ni kolla in en video som visar hur animationerna har förändrats sedan uppdateringen. Tumnagel
42.4°
+
Emmy Zettergren
0

Kopieringsskyddet EME kan bli standard på webben i framtiden
Blir svårare att kopiera videos på nätet då

World Wide Web Consortium (W3C), organisationen som ansvarar för standarder på webben, funderar på att införa ett DRM-liknande kopieringsskydd på webben som skulle förhindra att obehöriga rippar videomaterial och streamad video. Den föreslagna standarden kallas för Encrypted Media Extensions (EME) och har utvecklats av Google, Microsoft och Netflix under några års tid. W3C har nu skickat ut den senaste versionen av EME-standarden till sina medlemmar som har till den 19 april på sig att bestämma om de anser att EME ska bli en officiell webbstandard. Webbens skapare och W3C:s ordförande Sir Tim Berners-Lee har sedan tidigare stött att EME blir en webbstandard, något som har ökat sannolikheten att förslaget röstas igenom skriver The Register. I klippet ovan kan ni höra utvecklare från Google diskutera EME. Klippet har ett par år nacken. Tumnagel
26.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Rise of the Tomb Raider och Far Cry Primal skyddas av Denuvo
Gör spelen svåra att piratkopiera

Vi har redan tidigare berättat att hackers irriterat sig på det nya piratkopieringsskyddet Denuvo anti-tamper protection technology som är en teknik framtagen för att förstärka de grundläggande DRM-skydd som läggs på datorspel i dag. Tekniken har också visat sig vara väldigt effektiv och de spel som släppts med den senaste versionen har ännu inte kunnat piratkopierats. Nu meddelar Ubisoft att Far Cry Primal kommer att få skyddet och det är inte osannolikt att många andra spelutvecklare kommer att använda sig av Denuvo framöver. Även Rise of the Tomb Raider antas få skyddet, dels på grund av att Just Cause 3 har det och dels för att att en header för Rise of the Tomb raider dykt upp sajten Codefusion som ägs av Denuvochefen Reinhard Blaukovitsch. Enligt dsogaming.com ryktas det även om att The Division kommer att skyddas av Denuvo. Tumnagel
45.7°
+
Emmy Zettergren
0

Intel och Warner stämmer LegendSky
Säljer maskiner som har knäckt kopieringsskydd på streamad 4K-film

Filmbolaget Warner Bros. och Intel, via sitt kopierinsskyddsmärke Digital Content Protection, stämmer nu företaget LegendSky som säljer HDFury-apparater med vilka man kan spara ner streamad film till en hårddisk. TorrentFreak som var först om att rapportera om detta erfar att HDFury-apparaterna eventuellt kan ha använts för att spara ner film som stremas i 4K-upplösning via Amazon och Netflix. Detta efter att en del sådant material dykt upp på fildelningssajter i slutet av förra året. I stämningsansökningen skriver Warner Bros. bland annat: "The HDFury Devices harm copyright owners like Warner Bros. because they enable Digital Content to be displayed without the protections of HDCP, thereby enabling users to access copyrighted works, make and/or distribute copies of copyrighted works […] all without the permission of the copyright owner." Warner och Intel vill nu förbjuda försäljningen av HDFurys apparater samt ha ett ospecificerat skadestånd. Tumnagel
20.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2014

Apple vann gammal rättstvist om iPods och iTunes
Undviker miljardskadestånd

Apple har gått segrande ur en rättstvist som tog sin början redan 2005 då iPod-köpare förde en grupptalan mot Apple för att de ansåg att Apple med sina iPods och tillhörande iTunes gjorde det omöjligt för dem att lyssna på sin köpta musik på andra typer av mediaspelare. Genom åren har sedan flera andra användare anslutit sig till denna grupptalan och till slut ska det ha handlar om hela åtta miljoner stycken. Apple hävdade i sitt försvar att man bara gjorde vad till exempel Sony och Microsoft gör med sina spelkonsoler och att det i grund och botten handlade om att göra systemet säkrare plus att deras avtal med skivbolagen krävde att filerna inte skulle gå att sprida vidare. En oenig jury kom fram till att Apple bara hade förbättrat iTunes och att detta i sig inte bröt mot några konkurrenslagar. Skulle Apple förlorat så hade det kunnat handla om skadestånd på upp till en miljard dollar skriver The Verge. Apple säger i ett uttalande: "We thank the jury for their service and we applaud their verdict. We created iPod and iTunes to give our customers the world’s best way to listen to music. Every time wex27ve updated those products - and every Apple product over the years - we’ve done it to make the user experience even better." Målsägarnas advokat säger att de redan planerar att överklaga domen. Tumnagel
35.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykten säger att GTA V till PC får DRM-skydd
Ska skydda mot piratkopiering

När GTA V släpps till PC kommer det enligt rykten att ha ett extra kopieringsskydd (DRM) utöver det som följer med Steam. Tydligen ska Rockstar använda systemet Denuvo som idag även används till FIFA 15 och Lord of the Fallen. Systemet ska vara oerhört svårt att hacka, om det ens är möjligt, i och med att den använder en speciellt kod som ändras varje gång. Ryktet kommer från en anonym person som påstår sig jobba hos en Rockstarpartner i Ryssland och då Denuvo också också lagt till Rockstars logga på sin hemsida under samarbetspartners indikerar det på att ryktet stämmer. Tumnagel
39.4°
+
Emmy Zettergren
0

Sydnytt träffarJimmy Wilhelmsson
Nördarnas revansch

Inslag från de skånska lokalnyheterna där man träffar Malmöförfattaren Jimmy "Spelpappan" Wilhelmsson som efter sommaren släpper boken Generation 64 som handlar om generationen som växte upp med den ikoniska datorn. På 80-talet var de tonåringar som knäckte kopieringsskydd på datorspel hela nätterna, och drev föräldrarna till vansinne genom att vägra att gå ut. I dag har de nyckelpositioner i de svenska IT-företagen. Nu har Malmöförfattaren Jimmy Wilhelmsson skrivit en bok om Commodore 64-generationen. Är man intresserad av denna bok så kan man hitta mer information om det via länken nedan. Tumnagel
49.0°
+
Frode Wikesjö
0
2013

Videoinspelning från tredje part funkar på Xbox One
Osäkert för PS4

Microsoft har bekräftat att videoinspelning med tredjeparts-komponenter kommer att fungera på Xbox One precis som det har fungerat på Xbox 360. Det innebär att konsolen inte kommer att använda sig av HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection), det vill säga ett digitalt kopieringsskydd för att skydda ljud och bild. Förutom stöd för inspelning hos tredje part erbjuder Microsoft också integrerad inspelning i konsolen. Nu är bara frågan hur det kommer att fungera på Playstation 4. Playstation 3 har nämligen HDCP och det finns ingen information ännu om huruvuda den nya konsolen kör med samma system. På Playstation 3 går det att gå runt skyddet genom att använda komponentkabel. Men Playstation 4 har endast stöd för HDMI vilket innebär att det kommer att bli problem för de som vill spela in filmer till E-sportsammanhang och till Youtubefilmer. Eftersom Microsoft nu har bekräftat hur Xbox One fungerar lär vi snart få svar om Playstation 4 allt eftersom fler spelsajter börjar gräva efter information. Skulle en sådan här sak kunna avgöra vilken konsol du satsar på? Tumnagel
46.5°
+
Emmy Zettergren
0
2012

Vita har riktigt starkt piratskydd
Idag släpps den nya enheten

Sony har lärt sig av tidigare läxor och satsat på ett ordentligt piratkopieringsskydd för nylanserade PS Vita. De vill inte uppleva samma problem de hade med PSP och säkerhetstänket har funnits med från första början meddelar Sonys vice VD, Scott Rohde. "That was front and center in the early specs of this machine. We needed to have something that would combat piracy from day one, and thatx27s why the cards that you can purchase for the games are in their own proprietary format." Playstation Vita släpps idag och här kan ni läsa vårt första omdöme av konsolen. Tumnagel
38.1°
+
Emmy Zettergren
0

Paradox VD: Kopieringsskydd är slöseri med pengar
Anser att drm är förlegat

Paradox VD, Fredrik Wester, anser att kopieringsskydd är meningslösa och i en intervju med Gamespy säger han att han inte förstår sig på företag som fortfarande använder sig av DRM. "Ix27m so surprised that people still use DRM. We havenx27t done that for seven or eight years, and the reason is that it doesnx27t make sense. It doesnx27t make sense from a gamer perspective - I hated it. I bought Civilization III when it first came out, and for the first three days I couldnx27t play it. It installed some other software, and it just shut down. I had to contact Atari support three times before I even got help. And that experience is terrible. Paradox populära indiespelspel Magicka (utvecklat av Arrowhead Game Studios), som sålt i 1,3 miljoner exemplar, är också ett exempel på att det helt klart går att sälja spel till PC utan skydd. Och enligt Fredik Wester är de skydd som finns endast kostsamma och irriterande för kunderna. "It will keep you protected for three days, it will create a lot of technical support, and it will not increase sales. And I know this for a fact, because we tried it eight years ago, and it never worked for us. Two major reasons: it costs money and it makes you lose money, and the other is that itx27s so inconvenient to customers." Intressanta åsikter från ett företag där 95 procent av spelen är utvecklade för PC och där 97 procent av dessa laddas ner digitalt. Tumnagel
49.6°
+
Emmy Zettergren
0

Ubisoft: Väldigt få har problem med vårt DRM-system
Svarar på kritiken angående Anno 2070

För ett par dagar sedan berättade vi att sajten Guru3D upptäckt att drm-skyddet på Ubisofts spel Anno 2070 inte kunde känna skillnad på en ny dator och ny hårdvara. När testaren på Guru bytte grafikkort på sin tredje dator så ansåg Ubisoft att antalet licenser var förbrukade och det gick inte att spela spelet på datorn mer. Nu har Ubisoft kommit med ett offentligt uttalande angående kritiken och de anser att det är väldigt få som faktiskt har problem. While itx27s correct that copies of Anno [2070] include three activations and that changing hardware may trigger the need for reactivation, the vast majority of Anno customers never encounter this scenario. On the rare occasion when a customer does need additional activations, Ubisoft customer service is available to quickly resolve the situation, and we encourage those customers to contact us directly so that we can ensure they are able to continue to enjoy their game. Får man problem ska man alltså kontakta Ubisofts kundsupport. Sen är det frågan hur många som hunnit få problem eftersom spelet bara funnits ute i ett par månader. Å andra sidan är det kanske inte så många som installerar på tre datorer och sedan byter grafikkort på en av dem. Men vem vet. Tumnagel
24.3°
+
Emmy Zettergren
0

Ubisofts kopieringsskydd kan inte skilja på ny dator och ny hårdvara
Oups

Var försiktig med att byta ut hårdvaran i din dator för många gånger. För det kan trigga Ubisofts kopieringsskydd och göra spelet omöjligt att spela. Det är sajten Guru3D som upptäckt att kopieringsskyddet inte känner av skillnaden mellan en ny dator och ny hårdvara. Artikelförfattaren på sajten upptäckte det hela när han skulle testa spelet Anno 2070 på olika datorer med olika hårdvara. Efter att spelet installerats på tre datorer (vilket är max antal för kopieringsskyddet) skulle han dessutom byta ut en av datorernas gpu. Men då tog det stopp. Tack så mycket för att du spelar, men nu har du använt alla dina aktiveringar och kan inte fortsätta, fick han till svar. Efter lite hjälp från Anno-utvecklaren fick han spärren upphävd och kanske är det ganska få som har behov av att installera spelet på så många datorer och dessutom byta ut hårdvaran. Men drm-frågan är en het potatis och det här lär inte tala till Ubisofts fördel i den framtida debatten. Tumnagel
28.7°
+
Emmy Zettergren
0
2011

Voddler nu till Symbian
Med hela filmutbudet

För er som inte hoppat på det stora kriget mellan Android och iPhone och kanske fortfarande sitter med en Nokia/Symbian-telefon kommer nu glada nyheter. Voddler har nu släppt sin app för dessa telefoner och du kan ladda hem den på Ovi Store. Appen är dessutom snäppet bättre innehållsmässigt än apparna till just Android och iPhone. Nokia har nämligen ett inbyggt kopieringsskydd som gör att Voddler kan erbjuda hela sitt bibliotek i denna app. Detta är något som inte finns i de andra apparna. Tumnagel
37.4°
+
Gordon Andersson
0

Ny Playstation-modell på gång
Med bättre kopieringsskydd?

Sony kommer snart att börja skeppa en ny Playstation-modell som skall dra lite mindre ström än nuvarande revision. Man har sänkt konsolens totalvikt till 2.6kg men ökat hårddisken till 320GB. Modellnumret är CECH-3000B och kommer börja säljas i Japan så fort nuvarande modeller börjar ta slut. Ett rykte kring dessa nya modeller är att dessa nya enheter även kommer ha bättre kopieringsskydd vilket skall göra konsolen svårare att hacka. Ett annat rykte påstår att den kommer kunna spela Playstation 2-spel igen. Sony har endast bekräftat denna revision för Japan men med all sannolikhet så kommer den även hitta hit till oss i Europa. Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0

Dashboard-uppdatering till Xbox 360 på gång?
Snart sägs det dessutom

Tydligen har Microsoft gjort det till sin grej att köra någon form av dashboard-uppdatering till Xbox 360 på vårkanten och enligt Joystiq är en ny sådan på gång, och dessutom riktigt snart. Enligt uppgifter som Joystiq fått skickade till sig börjar uppdateringen rulla ut 19 maj och kommer att släppas gradvis jorden runt fram till och med 30 maj, för att Microsoft vill försäkra sig om att den funkar som den ska. Den här uppdateringen ska medföra stöd för Microsofts nya skivformat, som kommer börja användas av spel som släpps under 2011. Exakt vad som är nytt med detta format är oklart, men det ryktas om utökat kopieringsskydd. Tydligen ska uppdateringen också medföra möjligheten att betala med PayPal. Tumnagel
37.9°
+
Kristoffer Arvidson
0

Fujifilm skapar nytt skydd mot förfalskning
Fullfärgsbilder som endast syns genom en speciell mackapär

För att stoppa förfalskning av diverse prylar så finns det olika sorters vattenstämplar och klistermärken som är svåra att kopiera. Enligt Fujifilm så är dessa dock inte tillräckligt bra och därför har de tagit fram men ny sorts märkning som ser riktigt cool ut. Ta en titt på filmen så ser ni hur det hela fungerar. Tumnagel
37.8°
+
Gordon Andersson
0
2010

Android Google svarar angående svagheter i kopieringsskyddet
De är redan bäst men det blir bara så bra som utvecklarna gör det

Det var inte länge sedan vi skrev om att det nya kopieringsskyddet i Android blivit knäckt, nu har Google gett svar på tal. I huvudsak säger de att den här typen av kopieringsskydd är bättre än motsvarigheterna som finns ute idag, killen som knäckt det verkar hålla med: "For now, Googlex27s Licensing Service is still, in my opinion, the best option for copy protection." Den kod som knäckts idag har varit baserad på den enklaste formen av kopieringsskydd vilket till största delen var till för att visa utvecklare hur systemet fungerade, inte att vara så säkert som möjligt. Att all den kod som knäckts inte heller har gjorts svårare att tyda vilket är praxis från googles sida nämns också. Det finns redan verktyg för att göra källkoden mer svårläst innan kompilering såsom ProGuard, så att man slipper göra det den svåra, men hysteriskt roliga, vägen. Google påpekar att med en fullt implementerad form av den nya typen av licensmodell och kopieringsskydd tillsammans med "obfuscering" av kod kommer kostnaden i tid och ork att piratkopiera en app mångfaldigas. 100% säker kommer man aldrig att kunna bli, däremot kan man göra det så jobbigt som möjligt. De har även mage att skriva: "The best attack on pirates is to make their work more difficult and expensive, while simultaneously making the legal path to products straightforward, easy, and fast. Piracy is a bad business to be in when the user has a choice between easily purchasing the app and visiting an untrustworthy, black-market site." Visst är det på det sättet, men det sticker ju fruktansvärt i ögonen på oss som måste gå omvägar till andra företags hemsidor för att få tag på lite roligare spel eller appar då Google fortfarande inte verkar ha lyft ett finger för att ge oss möjligheten att på ett snabbt och smidigt sätt betala för det vi suktar efter. Kan det här dock vara ett tecken på att vi faktiskt kommer få se en öppnad marknad i Sverige inom kort? Det återstår att se... Tumnagel
36.8°
+
Kristoffer Ågren
0

Android Googles nya kopieringsskydd knäckt
Till toner av techno-musik

Googles nya form av kopieringsskydd som vi skrev om för inte allt för länge sedan har nu blivit knäckt. Det som verkade vara en rätt säker metod har blivit "löst" av någon som av videon att döma inte är allt för gammal, det har inte heller tagit allt för lång tid. Tekniken som använts är med största sannolikhet att bytekoden som appen består av konverterats upp till så gott som ren källkod. Sedan har hackaren ändrat på hur appen ska svara när den får en förfrågan på om licensnyckeln är betald. Allt som behöver göras sedan är att kompilera ner koden till en app igen. Självklart är inte det här något som vanliga människor kommer att pyssla med för en app värd fem kronor, det hindrar dock inte andra att lägga ut knäckta appar på warez-sidor eller länka dessa till torrents. Tumnagel
37.4°
+
Kristoffer Ågren
0

Android Piratkopierade appar snart ett minne blott?
Jag ger systemet ett halvår...

Google har ofta fått höra av utvecklare att systemet som finns till för att skydda appar mot piratkopiering är undermåligt. Fram tills nyligen har det varit busenkelt att, på en rootad android, ta en kopia av en skyddad betal-app och sedan lägga ut till allmän förfogan. Igår gick Eric Chu och Tim Bray på Google ut med att det ska bli ändring på detta. Inom kort så kommer de appar som är kopieringsskyddade att vid uppstart skicka en förfrågan till en licens-server hos Google för att se om användarkontot på telefonen köpt appen i fråga. Är appen inte inhandlad eller på annat sätt godkänd att användas på befintligt användarkonto så kommer den heller inte gå att använda. Metoder för att lägga licensnyckeln i ett cache gör så att du kommer kunna använda kopieringsskyddade appar och spel även om täckning saknas, som till exempel sker vid flygresor. Om Google ändå skulle vilja släppa på betal-appar för oss andra snart... Tumnagel
36.4°
+
Kristoffer Ågren
0
Nästa sida