2 i dag 45 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Apple raderar Koran-app från kinesiska App Store På grund av att kinesiska staten inte gillar den? BBC rapporterar att Apple har plockat bort appen "Quran Majeed App" från App Store i Kina. Appen innehåller koranen samt lite andra funktioner som till exempel när det är bönetider inom Islam. Apple har själva inte kommenterat varför appen är borttagen från kinesiska App Store. Sannolikt är det hela ett resultat efter krav från den kinesiska staten, något som Apple i stort sett alltid böjer sig för på grund av att man annars riskerar att bli utkastade från landet. Apple har tidigare släppt riktlinjer gällande hur man ser på mänskliga rättigheter utomlands och där står det bland annat: "We’re required to comply with local laws, and at times there are complex issues about which we may disagree with governments and other stakeholders on the right path forward. With dialogue, and a belief in the power of engagement, we try to find the solution that best serves our users—their privacy, their ability to express themselves, and their access to reliable information and helpful technology." Appens utvecklare, Pakistan Data Management Services (PDMS), säger att Quran Majeed har närmare en miljon användare i Kina och kommenterar till BBC att appen blivit borttagen från App Store: "According to Apple, our app Quran Majeed has been removed from the China App store because it includes content that requires additional documentation from Chinese authorities. We are trying to get in touch with the Cyberspace Administration of China and relevant Chinese authorities to get this issue resolved." Här nedan hittas en kort introduktion till Quran Majeed App, appen som nu alltså inte längre finns i kinesiska App Store. Tumnagel
26.6°
0
2017
IKEA-katalogen är nu i samma liga som Bibeln och Koranen Möbler och mytologi hjälper till att rädda pappersindustrin Business Insider rapporterar att IKEA-katalogen nu trycks i lika många exemplar som Bibeln och Koranen som ju anses vara de mest spridda skrifterna i världen. Den nya IKEA-katalogen har tryckts i 203 miljoner exemplar och därav anser man att den är minst lika spridd som de ovannämnda mytologiska skrifterna. Årets IKEA-katalog började skickas ut till allmänheten under gårdagen och distribueras i 72 marknader över hela världen. Tumnagel
53.9°
0
2016
Saudier dömd till 2.000 piskrapp och 10 års fängelse för tweets Stay classy Saudiarabien Det verkar som om ännu en person råkat illa ut i Saudiarabien för att att ha använt sin yttrandefrihet för att uttrycka sina åsikter i sociala medier. Det handlar om en 28-årig man som ska ha skickat över 600 tweets där han förnekat guds existens, framfört kritik mot profetens skrifter samt förlöjligat verser i koranen skriver Vice. För detta greps han av den religiösa polisen Haia och har nu dömts till 10 års fängelse, 2.000 piskrapp samt motsvarande närmare 50.000 svenska kronor i böter. Saudiarabien tillämpar en strikt tolkning av sharialag och 2014 införde man nya lagar som jämställer alla uttalande som går emot det som står i koranen med terrorism. Tumnagel
-31.7°
0
2015
Koranen eller bibeln? Same same but different? Några nederländska typer kör här ett socialt experiment där man läser här några bibelrader för folk på stan och säger att raderna kommer ur koranen. Tumnagel
57.4°
0
2008
Little Big Planet försenas På grund av stötande bakgrundsmusik. SCEE har nu uttalat sig officiellt om varför releasedatumet för Little Big Planet blev så hastigt och mystiskt uppskjutet. Tydligen innehöll bakgrundsmusiken till någon av banorna några rader från Koranen, något som inte vart allt för populärt. During the review process prior to the release of LittleBigPlanet, it has been brought to our attention that one of the background music tracks licensed from a record label for use in the game contains two expressions that can be found in the Qur’an. We have taken immediate action to rectify this and we sincerely apologise for any offence that this may have caused. We will confirm the new launch date shortly. Översättningen kan hittas efter hoppet. Tumnagel
36.9°
0
Slut på artiklar...