m

VISA börjar stödja stablecoin
Snart kan man använda VISA för att betala med USD Coin

Betalnätverket VISA har inlett ett samarbete med tjänsten Crypto.com vilket innebär att VISA nu kan erbjuda transaktioner i kryptovalutan USD Coin (USDC). USD Coin är ett så kallat stablecoin som är knutet till kursen på den amerikanska dollarn. Det innebär att valutan är betydligt mycket mer stabil än till exempel bitcoin och flera andra kryptovalutor. VISA skriver i ett pressmeddelande om att de nu kommer att börja stödja direkttransaktioner med USDC: "Visas standarder kräver idag att partners genomför sina överföringar i en traditionell fiatvaluta, vilket kan öka kostnaderna och komplexiteten för företag byggda med digitala valutor. Möjligheten att betala i USCD förenklar för dessa bolag, lösningen öppnar också upp för att Visa i framtiden ska kunna stödja centralbankstyrda digitala valutor." VISA har som mål att öppna upp sitt samarbete med stablecoins även till andra av sina samarbetspartners under året. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dacia använder din smartphone som infotainmentsystem
Inte helt dumt

Dacia Sandero är en billig bil och för att hålla ner kostnaderna har man inte tryckt in något flådigt infotainmentsystem i den. Istället har man fixat så att du enkelt kan använda din smarta telefon till ändamålet, och det hela verkar ganska så smidigt. Man kallar systemet för Media Control. Du laddar hem en app där du bland annat kan skapa olika genvägar till det du använder mest. Sen parar du bilen med telefonen via blåtand och ställer den sedan i hållaren som finns på instrumentpanelen. Din telefon fungerar nu som ett vanligt infotainmentsystem och även knapparna på ratten fungerar med den så att du kan höja, sänka, byta låt och ändra radiostation samt svara på inkommande samtal. Tumnagel
69.4°
+
Bobby Green
0

Bråk om vilken som är Sveriges lägsta punkt
Kristianstad och Sölvesborg i topografi-beef

Det 30 år gamla bråket om vilken som är Sveriges lägsta punkt har nu återigen tagit fart rapporterar TT. Officiellt ligger Sveriges lägsta punkt 2,32 meter under havsnivån och är belägen lite utanför Kristianstad. Nu har dock en del i Sölvesborg startat ett upprop då de anser att den torrlagda sjön Vesan i närheten av Sölvesborg är Sveriges lägsta punkt. Detta var något man ansåg redan 1991 men då gjordes mätningar där punkten i Kristianstad låg lägre än bottnen på Vesan. Nu tror man dock att bottnen på Vesnan har sjunkit ytterligare. Därför funderar Tekniska förvaltningen i Sölvesborgs kommun nu på att beställa en ny mätning för att klargöra vad som faktiskt är Sveriges lägsta punkt. Skulle det visa sig att Sölvesborg har Sveriges lägsta punkt tror de bakom uppropet att det skulle kunna bidra till att fler turister tar sig en avstickare dit. Kristianstads kommunalråd Pierre Månsson (L) verkar dock inte vara särskilt bekymrad över att platsen utanför Kristianstad eventuellt förlorar utmärkelsen som Sveriges lägsta punkt. Till Kristianstadbladet säger Månsson: "Jag förstår verkligen inte att det skulle vara något att vara stolt över, att den lägsta punkten ligger i Kristianstad. Jag önskar vi inte hade den jäkla lägsta punkten, att vi ligger så lågt har bara inneburit en massa kostnader eftersom vi måste bygga vallar för att skydda oss från vattenmassorna." Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nokia plockar bort upp till 10.000 tjänster
För att dra ner kostnader och satsa mer på 5G

Nokia meddelar att företaget kommer strukturera om bolaget en aning de kommande året. I ett pressmeddelande skriver Nokia att mellan 5.000 och 10.000 tjänster inom bolaget kommer plockas bort under de kommande två åren för att spara pengar och kunna investera mer i 5G. Genom att plocka bort tjänsterna kommer Nokia kunna sänka kostnader med upp till 600 miljoner euro mot slutet av 2023 och de insparade pengarna kommer gå till forskning och utveckling inom 5G. I pressmeddelandet säger Nokia-chefen Pekka Lundmark detta: “Decisions that may have a potential impact on our employees are never taken lightly. Ensuring we have the right setup and capabilities is a necessary step to deliver sustainable long-term performance. My priority is to ensure that everyone impacted is supported through this process. I och med detta hoppas Nokia att kunna komma ikapp Huawei och Ericsson som för tillfället har ledningen när det kommer till 5G-utrustning. Huawei har för tillfället det lite kämpigt runt om i världen på grund av spionageanklagelser, så det verkar som att Nokia kommer utnyttja situationen för att kunna etablera sig mer i utbyggnaden av 5G-nätet. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Politiker vill se Halv special som staty i Göteborg
En korvstaty på Vågmästareplatsen?

Göteborgs kommunpolitiker har för tredje året i rad fått möjlighet att ge förslag på olika statyer som kan uppföras runt om i staden. Från Socialdemokraterna kommer att förslag om att bygga en korvstaty utanför Kville saluhall på Vågmästareplatsen. Det handlar om ett förslag om att uppföra en staty över den klassiska korvrätten Halv special, en rätt bestående av en korv i bröd med mos, som har sägs härstamma från Göteborg. Rätten ska ha anor från 1940-talet och "uppfunnits" av korvförsäljaren Albert Johansson efter det att två veliga fotbollsspelare inte kunnat bestämma sig om de skulle ha bröd eller mos till korven. Exakt hur den eventuella Halv special-statyn ska utformas finns det än så länge inget förslag på. Jesper Hallén, socialdemokratisk kommunpolitiker som även är formgivare, säger till GP: "Det kan ju vara en piedestal med en special på. Kanske med en värmeslinga i så man kan värma sig. Eller en korvvagn. Eller ett sällskap som äter. Eller kanske en jättestor halv special som man kan sitta på. Nej, men man kanske kan utlysa en tävling? Vi har ju väldigt duktiga konstnärer i staden." Det har kommit in förslag på tolv olika konstinstallationer som kan byggas i Göteborg varav Halv special-statyn är ett. Två av förslagen kommer att förverkligas och finansieringen av dessa kommer från Charles Felix Lindbergs donationsfond. Sammanlagt kommer det att delas ut 2.190.000 kronor vilka ska täcka kostnaderna för de två konstverken som det till slut beslutas om att byggas i Göteborg. Tumnagel
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Epic svarar lootbox-grupptalan med V-Bucks
Så att folk kan köpa mer lootlådor

I USA har det pågått en grupptalan mot Epic Games gällande lootlådor med slumpmässigt innehåll och igår bestämde högsta domstolen i North Carolina att Epic Games måste betala ut lite kosing till grupptalans deltagare och hur mycket som ska betalas ut kommer bestämmas i maj. Epic Games är dock snabba på pucken och har i samband med detta meddelat att samtliga som köpt lootlådor i Fortnite och Rocket League innan odds implementerades kommer få lite extra klirr i V-Bucks-kassan. Mer specifikt 1000 V-Bucks kommer läggas till i den digitala plånboken. Detta gäller samtliga spelare i hela världen, medan den summa Epic Games måste betala ut i grupptalan kommer endast delas ut till spelare i USA. Utöver pengarna som ska betalas ut i samband med grupptalan verkar det som att ytterligare 26,4 miljoner dollar ska betalas ut för att täcka andra kostnader. Bland annat till unga spelare som lagt sina egna pengar på att köpa lootlådor och den summan verkar landa på 50 dollar per skalle, vilket kommer betalas ut i V-Bucks eller Rocket League-krediter. Tumnagel
31.0°
+
André Stray
0

3197 stycken katalysatorstölder skedde under 2020
En ökning med 4000 procent

I slutet av oktober skrev vi att stölderna av katalysatorer i Sverige ökat med 2538 procent. Nu när ett nytt år har inletts kan 2020 summeras i frågan och siffrorna är sjuka. Enligt Larmtjänst har antalet stölder förra året ökat med hela 4000 procent. Bilägare som drabbats allra värst är de som äger en Toyota, Mitsubishi eller en nyare transportbil. Totalt har 3197 stycken katalysatorer anmälts stulna vilket kan jämföras med 2019 då antalet bara var 74 stycken. Skadekostnaderna för stölderna uppgår till runt 65 miljoner kronor. Anledningen till att katalysatorerna stjäls är för att de innehåller ädelmetaller som skurkarna vill åt. Tumnagel
21.9°
+
Bobby Green
0

Blocket lanserar försäkring för begagnade prylar
Tillsammans med försäkringsbolaget Omocom

Blocket och försäkringsbolaget Omocom lanserar nu en försäkring för begagnade prylar som säljs på Blocket. Med försäkringen ska köparen kunna få upp till 10.000 kr i ersättning för reparation och reservdelar ifall den köpta produkten inte fungerar som förväntat skriver Blocket i ett pressmeddelande. Med försäkringen kan köparen få ersättning för kostnader som uppstått om den köpte varan till exempel inte laddas som den ska, en viss funktion på varan inte fungerar eller om det krävs reservdelar eller reparation av den inköpta produkten. Annette Karlberg, marknadsplatsdirektör för Köp & Sälj på Blocket, säger om begagnatförsäkringen: "Det fanns en lucka på marknaden som vi nu täpper till med Omocom. Vi började med att lansera tjänsten i mobilkategorin och efter positivt mottagande har vi nu skalat upp den till hela elektronikkategorin. Vi vill att det ska kännas tryggt att handla begagnat och hoppas det här kan göra att man känner sig ännu tryggare när man köper begagnad elektronik." Försäkringarna säljs i tre olika nivåer, liten, mellan samt stor. Den lilla försäkringen täcker kostnader på upp till 2000 kronor och kostar 25 kronor, mellanförsäkringen täcker kostnader på upp till 5000 kronor och kostar 59 kronor medan den stora försäkringen täcker kostnader på upp till 10.000 kronor och kostar 119 kronor. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing ska betala 2,5 miljarder dollar för 737 Max-olyckorna
I böter och skadestånd

Det amerikanska justitiedepartementet dömer flygplanstillverkaren Boeing att betala 2,5 miljarder dollar, motsvarande nästan 20,5 miljarder kronor, för de båda flygplansolyckorna med företagets modell 737 Max som ledde till att 346 människor miste livet. I ett uttalande säger David P. Burns från det amerikanska justitiedepartementet om beslutet: "The tragic crashes of Lion Air Flight 610 and Ethiopian Airlines Flight 302 exposed fraudulent and deceptive conduct by employees of one of the world’s leading commercial airplane manufacturers. Boeing’s employees chose the path of profit over candor by concealing material information from the FAA concerning the operation of its 737 Max airplane and engaging in an effort to cover up their deception. This resolution holds Boeing accountable for its employees’ criminal misconduct, addresses the financial impact to Boeing’s airline customers, and hopefully provides some measure of compensation to the crash-victims’ families and beneficiaries." I summan som Boeing nu ska betala ingår närmare 244 miljoner dollar i böter, nästan 1,8 miljarder dollar i ersättning till flygpassagerare samt 500 miljoner dollar till en fond som bland annat ska fördela pengar till dödsoffrens anhöriga och deras juridiska kostnader skriver TT. Tumnagel
45.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här mycket kostade det att driva Harrys garage 2020
10.500 pund

Harry Metcalfe har 35 stycken bilar av olika slag och som väntat kostar det en slant att hålla alla rullande varje år. I det här klippet berättar han hur siffrorna såg ut för 2020. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0
2020

Kina skickar upp Long March-8 för första gången
Kommer att bli Kinas första återanvändningsbara raket

Idag lyfte Kinas senaste raketmodell Long March-8 för första gången mot rymden. Long March-8 är tänkt att bli Kinas första återanvändningsbara raketmodell, något som kommer att minska kostnaderna för att skjuta upp satelliter till rymden för det kinesiska rymdprogrammet och deras kunder. Om delar av den variant av Long March-8 som sköts upp idag går att återanvända framgår inte. Kina planerar att utveckla Long March-8 så att den till 2025 blir en så kallade VTVL-raket (vertical takeoff and vertical landing), med andra ord det SpaceX Falcon 9-raketer klarat av sedan en tid tillbaka. Long March-8 kommer att kunna ta med sig material på upp till 7,6 ton till jordens lägre omloppsbana LEO. Det kan jämföras med Falcon 9 som kan ta med sig 22,8 ton material dit. I klippet ovan kan ni kolla in när Long March-8 Y-1 lyfte mot rymden för första gången tidigare idag. I klippet nedan snackar raketens utvecklare lite mer om Kinas senaste raketmodell och visar animationer på hur man har tänkt sig att den ska fungera. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är den här - Hennessey Venom F5
Siktar på toppfart över 500 km/h

Precis som utlovat presenterar nu Hennessey Performance deras helt egentillverkade superbil Venom F5. Som tidigare är målet att kunna pressa den här kärran över 500 km/h och för att göra det har man tryck in rejält med effekt under skalet. Bilens design har förändrats en aning sen vi såg den första gången för ett par år sedan. I mina ögon ser den rätt så välbyggd ut med en trevlig interiör och dörrar som öppnas på ett sådant vis som signalerar framgång hos den som kliver in och ur bilen. Venom F5 firar företagets 30-årsjubileum och är uppföljaren till Venom GT. F5 kommer från tornadon med samma namn, dessa kan nå vindstyrkor på upp till 512 km/h. Venom F5 baseras kring en kolfibermonocoque som väger 86 kilo. Tack vare användandet av lättviktsmaterial genom hela bilen stannar vågen till slut på 1360 kilo. Motorn är en speciellt framtagen V8:a på 6,6 liter. Man kallar den för Fury och den baseras på ett motorblock i gjutjärn. Topparna är i aluminium och det finns ett torrsumpsystem. På motorn sitter två stycken turbosnurror och dessa hjälper till att göra denna maskin till "the most powerful production road car engine ever made". Effekten anges till 1842 hästar och 1617 newtonmeter i vrid. Till paketet kopplas en sjustegad semiautomatisk växellåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på under tre sekunder, 0-200 på under fem. Bilen är designad för att klara hastigheter över 500 km/h, men det återstår att se om den klarar att spräcka den gränsen. Endast 24 stycken exemplar kommer att tillverkas och priset börjar på 2,1 miljoner dollar - innan skatt och leveranskostnader. De första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år. Nästa år ska Hennessey också testa bilens prestanda på riktigt då man ska genomföra ett oberoende verifierat toppfartstest på den 5,2 kilometer långa flygraka som finns på Kennedy Space Center. Man ska genomföra testet enligt konstens alla regler så att det inte blir samma härva som det blev för SSC. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Ericsson stämmer Samsung i patenttvist
Det gjorde att Ericsson rasade på börsen

Ericsson meddelade i fredags att man kommer att stämma Samsung i USA då man anser att Samsung inte är villiga att förhandla fram ett förnyat patentavtal enligt de så kallade FRAND-reglerna (Fair, Reasonable and Non-Discriminatory). Ericsson skriver i ett pressmeddelande: "Ericsson today filed a lawsuit in the U.S District Court for the Eastern District of Texas, against Samsung, for violating contractual commitments to negotiate in good faith and to license patents on Fair, Reasonable and Non-Discriminatory (FRAND) terms and conditions.The case addresses breaches of FRAND obligations by Samsung and seeks to obtain a ruling by the court that Ericsson has complied with its own commitments." I samband med detta varnade även Ericsson att försenade royalty-kostnader från licensavtal kan minska Ericssons intäkter med 1 - 1,5 miljarder kronor per kvartal med start första kvartalet 2021. Detta fick i sin tur Ericssons aktie att rasa med 4,3 procent på Stockholmbörsen och aktien har fortsatt neråt idag. Ericsson och Samsung hade en liknande patentvist som den som nu verkar ha uppstått mellan 2012 - 2014. Det slutade till slut med att företagen kom överens om ett nytt licensavtal där Samsung fick betala en okänd summa till Ericsson för att fortsatt få använda Ericssons patent i sina produkter. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

CDPR ber om ursäkt för Cyberpunk 2077-strul på last gen
Missnöjda kunder får returnera spelet

Efter åtta års väntan är Cyberpunk 2077 äntligen här, men spelet hade kanske mått bättre av att skjutas upp ytterligare. Spelet är rätt buggigt och instabilt på alla plattformar men på PS4 och Xbox One verkar läget vara värst, även efter flera släppta patchar. Nu har CD Projekt RED via spelets Twitter bett om ursäkt för situationen, mer specifikt ber utvecklarna om ursäkt för att ha inte visat hur spelet rullat på de äldre konsolerna innan spelets release och att de borde fokuserat mer på att få spelet att rulla bättre på PS4 och Xbox One. Vidare skriver utvecklarna att nya uppdateringar till spelet kommer släppas relativt frekvent samt att två stora uppdateringar kommer släppas i januari och februari som ska lösa de största problemen på last gen-konsolerna. Specifikt vad som kommer fixas i detta får vi reda på närmare release. Sist men inte minst ber CD Projekt RED spelare att inte returnera sina spel, utan att ha lite is i magen och vänta på de stora uppdateringarna. Men gänget verkar ha full förståelse för folk som vill ha pengar tillbaka, vilket går att göra via respektive konsols spelbutik, och CD Projekt RED har skapat en mail missnöjda spelare kan maila för att få hjälp mer retur under den kommande veckan. Mailen i fråga är helpmerefund@cdprojektred.com. Utöver detta har CD Projekt RED tjänat tillbaka utvecklingskostnaden och marknadsföringskostnaderna för spelet på endast förbokningar, vilket är rätt imponerande. Cyberpunk 2077 finns tillgängligt till PC, PS4, Xbox One och Stadia. PS5- och Xbox Series S/X-version kommer nästa år. Bonusvideo nedan. Tumnagel
39.9°
+
André Stray
0

Marvel's Avengers sålde under förväntan
Försäljningen har ännu inte täckt utvecklingskostnaderna

Marvelx27s Avengers väntades bli en ordentlig succé för Square Enix, men så verkar det inte ha blivit. Square Enix höll nyligen ett investerarsamtal och meddelade i samband med detta att speldivisionen gått med en ordentlig förlust, vilket beror på en undermålig försäljning av superhjältespelet. Det pratas om att divisionen sett en förlust på 7 miljarder yen, motsvarande 570 miljoner kronor, och Square Enix-chefen Yosuke Matsuda sade bland annat detta: “Absent factors associated with Marvel’s Avengers the subsegment would have been in the black. In addition to the amortization of that game’s development costs, another significant factor associated with the title was the fact that we undertook a major advertising campaign at the time of its launch to make up for delays in our marketing efforts resulting from the covid-19 pandemic.” Det verkar dock inte som att Square Enix kommer ge upp på spelet. Enligt Matsuda planerar speljätten att erbjuda mängder med matiga tillägg till spelet som väntas täcka förlusten. Det är dock oklart hur bra det kommer gå, men vi håller tummarna att det hela löser sig i slutändan. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Uppdaterad Zlatan arg på Fifa-spelen som använder hans liknelse
Verkar inte veta hur Fifa-licenser fungerar

För att ha varit med i branschen så länge är det lite underligt att Zlatan Ibrahimovic inte verkar veta hur licensering fungerar. Nyligen skrev Zlatan ett inlägg på Twitter där han skrev hur jävligt det är att EA med Fifa-spelen tjänat pengar på hans ansikte och namn, helt utan att fråga Zlatan om det är okej. Faktum är att utvecklarna bakom fotbollsspel som Fifa och PES är rätt duktiga på att betala licenskostnader till fotbollsorganisationer som FIFPro, Fifa och den oas av fotbollsligor som finns runt om i världen. Specifikt i Zlatans fall inledde EA Sports samarbete med AC Milan i augusti, vilket gav utvecklarna tillåtelse att använda Milans emblem, utrustning, stadium och spelare i spelet, vilket någon stackare troligtvis måste informera Zlatan om inom kort. Huruvida Zlatans granskning kommer leda någonvart är för tillfället okänt, men vi väntar med spänning på uppdateringar. Uppdatering: EA Sports har levererat ett svar till Zlatans uttalande och utvecklarna säger detta om saken: “EA SPORTS FIFA is the world’s leading football video game, and to create an authentic experience year after year we work with numerous leagues, teams and individual talent to secure the rights of player likeness to include in our game. One of those is a long-standing relationship with the global representative of professional football players, FIFPro, who partner with a number of licensors to negotiate deals that benefit the players and their unions.” Tumnagel
14.7°
+
André Stray
0

PayPal drar igång tjänst för att samla in donationer
Samla in upp till 20.000 dollar för en god sak

Betaltjänsten PayPal lanserar nu en tjänst där det går att samla in donationer till välgörande ändamål, en tjänst som ser ut att vara en motsvarighet till tjänsten GoFundMe. PayPal kallar sin donationstjänst för Generosity Network och där kan användare skapa olika typer av projekt dit andra sedan kan donera pengar om de känner för det. Det går att samla in donationer i en lång rad olika kategorier och på tjänsten hittas olika typer av kampanjer som vill samla in pengar till djurskydssprojekt, operationskostnader, begravningar och annat. Varje kampanj som skapas finns kvar i 30 dagar och det finns ett maxtak som innebär att varje kampanj som max kan samla in 20.000 dollar. För att kunna skapa en kampanj krävs det att man har ett PayPal-konto medan det går att donera pengar utan ett sådant. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

KO:s tålamod med SAS har tagit slut
Flygbolaget har varit uselt på att betala tillbaka för inställda resor

Flygbolaget SAS har sedan pandemins början varit väldigt dåliga på att betala tillbaka biljettkostnaderna för inställda flygningar till sina kunder. Detta är något som har påpekats åtskilliga gånger och nu sätter Konsumentombudsmannen, KO, Cecilia Tisell ner foten och säger bland annat: "Både konsumenternas och mitt tålamod är slut." Sedan pandemin drog igång ska hundratusentals av SAS kunder ha drabbats och väldigt många av dessa har inte sett röken av några återbetalningar från SAS. SAS-chefen Rickard Gustafson har åtskilliga gånger bett kunderna om ursäkt för de extrema förseningarna men trots det har företaget valt att inte återbetala biljettkostnader. Nu hotar KO med ett vite på en miljon kronor i månaden om inte SAS omgående börjar betala tillbaka biljettpengarna till sina kunder. Tisell säger: "I pandemins spår är det mycket som inte fungerar som vanligt. Det får vi ha förståelse för – till en viss gräns. När tiotusentals resenärer efter många månader fortfarande väntar på sina pengar från SAS och andra flygbolag tar både konsumenternas och mitt tålamod slut." Det finns tydliga regler när det gäller återbetalningar för inställda flyg och dessa säger att återbetalningen ska ske inom sju dagar efter resan ställts in. Då det nu har gått så lång tid för SAS att betala tillbaka kan det även handla om att kunderna har rätt till ränta på pengarna som ska betalas tillbaka. KO anser vidare att det ekonomiskt krisande SAS har låtit sina kunder agera bank åt företaget och Tisell säger: "Det är inte acceptabelt att konsumenterna ska tvingas agera kreditgivare och låna ut sina pengar till företagen. Många drabbade väntar på tusentals kronor, pengar som de har betalt för en tjänst som inte har levererats." SAS presschef Freja Annamatz uppger att man betalat tillbaka 1,3 miljoner kunder mer än 2,5 miljarder kronor. SAS medger dock samtidigt att det fortfarande är 100.000-tals kunder som väntar på att få pengar tillbaka. När dessa kunder kan få tillbaka sina pengar är inget Freja Annamatz kan svara på skriver Dina Pengar. Tumnagel
57.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ariane 6-raketen försenas igen
Europas prestigeraket kommer inte att lyfta förrän 2022

Det ser ut som om ESA:s och ArianeGroups kommande raket Ariane 6 har drabbats av ytterligare förseningar skriver Ars Technica. Ariane 6 började designas 2016 och tanken var att raketen skulle göra sin första testflygning i år. Detta blev dock framflyttat till 2021 tidigare i år på grund av pandemin. Nu uppger dock Daniel Neuenschwander, ESA:s chef för rymdtransporter, att Ariane 6 första testflygning inte kommer att genomföras förrän som tidigast under våren 2022. Än en gång uppger ESA att det är pandemin som tvingat dem att flytta fram den första testflygningen av Ariane 6 men det verkar även ha uppstått lite tekniska problem som måste lösas. För detta krävs det ytterligare 230 miljoner euro i utvecklingskostnader vilket innebär att denna nu landar på 3,8 miljarder euro totalt. När Ariane 6 presenterades var det tänk att denna skulle bli ett europeiskt alternativ för kommersiella satellituppskjutningar. I dagsläget kan det dock se lite mörkt ut på den fronten givet SpaceX framgångar med att skjuta upp satelliter med sina Falcon 9-raketer. Ariane 6 kommer givetvis att komma att användas av europeiska länder som vill skjuta upp satelliter som de inte vill att USA och Ryssland ska sätta i omloppsbana. Om Ariane 6 kommer att kunna konkurrera med SpaceX raketer och andra kommersiella rymdföretag återstår dock att se. Tumnagel
35.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dom: Winefinder bedriver olaglig verksamhet
Tänker dock inte rätta sig i Patent- och marknadsdomstolens beslut

Patent- och marknadsdomstolen beslutade idag att ehandelssajten Winefinder bedriver olaglig verksamhet då de både säljer och levererar alkohol till kunder i Sverige, något som strider mot Systembolagets ensamrätt på försäljning av starkare alkoholhaltiga drycker i Sverige. Winefinder måste nu upphöra med sin försäljning av alkohol till svenska kunder och beläggs med ett vite på en miljoner kronor. Företaget måste även betala Systembolagets rättegångskostnader på 2,75 miljoner kronor. Winefinder har dock vare sig planer på att stänga ner sin verksamhet i Sverige eller att betala Systembolagets rättegångskostnader skriver DI Digital. Istället planerar företaget att överklaga Patent- och marknadsdomstolens beslut. Alex Tengvall, huvudägare och styrelseordförande i Winefinder, säger: "Vi är övertygade om att vår verksamhet har stöd i såväl svensk lag som EU-rätt. Vi hoppas att detta också kommer att vara slutsatsen när frågan prövas i nästa instans. Därför fortsätter vi även framöver att leverera kvalitetsvin till vinintresserade och kvalitetsmedvetna privatpersoner." Tumnagel
47.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Einride visar uppdaterad version av självkörande lastbilen
Kommer i fyra stycken olika versioner

Sommaren 2017 visade den svenska startupen Einride upp den självkörande eldrivna lastbilen Pod. Nu har man uppdaterat fordonet som kommer att säljas i fyra stycken olika versioner - 1 till 4. 1 är tänkt att användas i inhägnade områden där maxhastigheten är 30 km/h. 2 är av samma princip men kan även köras på allmänna vägar. 3 toppar 45 km/h och är tänkt för större vägar och nummer 4 som klarar 85 km/h ska kunna köra på motorväg. 1 och 2 går att reservera nu och leverans ska då ske någon gång nästa år. Bokningen kostar 10.000 dollar. När man väl fått sin Pod kommer 1:an kosta 18.000 dollar i månaden och 2:an 19.000 dollar. I priset ingår en frakthanteringsplattform och operatörer som både fjärrstyr och övervakar Pod:arna. 2022-2023 kommer nummer 3 och 4 att lanseras och de kommer då kosta 20.000 respektive 22.500 dollar i månaden. Båda dessa har mer avancerade sensorer vilket gör att prislappen går upp lite. Alla Pod:ar har radar, lidar och kameror som ser 360 grader. De kan laddas automatiskt och fjärrstyras. Lastkapaciteten är 15 stycken pallar och totalvikten ligger på 26 ton. Räckvidden på en laddning anges till mellan 13 och 18 mil. De första exemplaren kommer att tillverkas i Göteborg. Jämfört med konventionella alternativ ska företagen enligt Einride kunna minska sina koldioxidutsläpp med 90 procent och minska sina transportkostnader med upp till 60 procent om de använder sig av dessa. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Nya privatkopieringsavgiften spikad
Copyswede och Elektronikbranschen är överens

Efter flera års gräl och fyra år av förhandlingar har Copyswede och Elektronikbranschen äntligen kommit överens om ändringar i den så kallade kassettbandsskatten. Ett nytt avtal har tecknats och de nya extrakostnaderna kommer gälla för tekniska produkter med inbyggd hårddisk från och med 1 november och kommer gälla i två år framåt. Enligt det nya avtalet har Copyswede rätt att ta ut upp till 75 kronor för mobiltelefoner, surfplattor, datorer och spelkonsoler och upp till 30 kronor för lösa hårddiskar. Set top-enheter, som digitalboxar till TV-apparater, har ett nytt maxtak på 120 kronor. Detta betyder alltså att prylarna vi köper från och med november kommer bli en skvätt dyrare. Samtliga ändringar hittar ni i bilden nedan. Copyswede verkar vara nöjda med förhandlingarna och chefen Mattias Åkerlind säger detta om beslutet: – Utredningen vill säkerställa att kulturskaparna på ett effektivt sätt får den ersättning de har rätt till när deras arbete kopieras för privat bruk. Det är välkommet, inte minst som ny teknik och nya digitala tjänster fortsätter att öka spännvidden på sätten vi kopierar film, musik, tv och annat upphovsrättsskyddat material. Elektronikbranschen å andra sidan tycker fortfarande privatkopieringsavgiften är förlegad och att lagändring bör göras. Till Computer Sweden säger Elektronikbranschens VD Klas Elm detta om framtiden: – Nu är det här klart. Nu väntar nästa strid, att ändra lagstiftningen. Det vi har löst nu är hur den historiska skulden ska betalas, med vilka modeller som gäller var. Så det här löser historien och överbryggar fram till en ny lagstiftning är på plats. Vi säger att det är så förlegat att man överhuvudtaget håller på att prata om att kopiera. Det är inte så mediekonsumtion ser ut, och då blir hela situationen lite knasig. De som har upphovsrätt ska naturligtvis få betalt för sitt jobb, men att lägga det på hårdvara funkar inte längre. Den tiden är förbi. Det får man lägga på tjänsterna istället. Tumnagel
-78.9°
+
André Stray
0

Vi har pratat med Alain Visser om att inte äga sin bil
VDn för Lynk & Co

I onsdags presenterade Lynk & Co sitt upplägg här i Europa och när man tänker börja utrullningen. Man kommer att öppna sin första klubb i Göteborg innan årsskiftet och första bilarna kommer i vår. Man har inte satt något pris mer än "aldrig över 500 euro" och tanken är att de som abonnerar ska kunna dela sin bil med andra och på så sätt sänka månadskostnaden. Det finns också bara en modell att välja mellan med två olika motorer och i två olika färger och inga tillval går att göra. Det här gör ju att man har lite funderingar, så vi tog ett snack med Alain Visser som är VD för Lynk & Co. Hej Alain! Känns det skönt att vara igång nu? - Ja! Vi berättade om Lynk & Co för första gången 2016 så det är väldigt roligt att äntligen vara redo för start. Ni kommer ju att erbjuda en tjänst där man abonnerar på en bil, en av mina första frågor och som jag också såg att våra läsare hade var vad som skiljer ert erbjudande mot andra former av ägande, till exempel privatleasing? – Den stora skillnaden är helt klart att man kan säga upp bilen på en månad. Vi tror starkt på att våra kunder vill ha en bil men inte äga en bil, varken på pappret eller på andra sätt. Vilket du iofs inte gör med en leasad bil heller, men det är ett större åtagande. Vi ser framför oss att våra kunder kan se att deras livssituation har plats för en bil i dag men att de inte vet hur det ser ut om sex, tolv eller 24 månader. Verkligen inte om 36 månader. De vill inte eller vågar inte signa upp sig på ett långt kontrakt för de vet helt enkelt inte hur framtiden ser ut. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Tåg öppnas som en konservburk när det kör in i låg bro
Bilar i vagnarna totalförstörs

Ett tåg fullastat med bilar försökte ta sig under en låg bro och det hela gick åt fanders. När lokföraren väl insåg att bron började skala av taket på vagnarna var det för sent eftersom ett tåg inte direkt stannar på direkten. Det var bara att låta vagnarna rulla och se förödelsen utveckla sig. Tydligen uppgår kostnaderna på skadorna som orsakades till två miljoner dollar. En dålig dag på jobbet helt enkelt. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida