m

Dacia Sandero får bara två stjärnor i Euro NCAP
Men Skoda Enyaq och VW ID.4 får fem

När Dacia lanserade nya Sandero och Sandero Stepway skrev man "tack vare CMF-plattformen, som nu även införs på Dacia, har Nya Sandero och Sandero Stepway aktiva och passiva säkerhet förbättrats avsevärt" och man skröt om styvare konstruktion och sex krockkuddar som standard. Men Euro NCAP är inte alls imponerade och ger modellen två stjärnor. Man skriver bland annat att det basala systemet för autobromsning bara reagerar på andra fordon och inte på gångare eller cyklister. Det finns heller inget system för att hålla bilen i rätt fil. Däremot så är själva krockskyddet helt ok och gott för fyra stjärnor. Dacia är alltså helt ok när det smäller, men gör minimalt för att inte smälla. – Safety has moved on and the biggest strides forward are now being made by using high-tech to prevent accidents from happening. Clearly, Dacia have found their market and they’re sticking to it, but a two-star rating shows little ambition, even for a low-cost product. Their decision not to offer a camera clearly is out of step with the market and disappointing as Dacia are aware that their cars will soon have to comply with the new General Safety Regulation. Škoda and VW, on the other hand, show what can be achieved and Euro NCAP applaud them for offering their customers the highest level of safety, det säger Michiel van Ratingen från Euro NCAP. Men Dacia verkar inte så bittra, i ett uttalande till Vi Bilägare säger man... – Dacias säkerhetsstrategi har alltid varit att erbjuda god passiv säkerhet för att skydda passagerarna i bilen i händelse av en olycka. När det gäller de aktiva säkerhetssystemen har Dacia fokuserat på att erbjuda de system som förväntas finnas i en modern bil – och som kunderna är villiga att betala för. Det innebär att bilen inte är utrustad med funktioner som körfältsassistans och nödbromsvarning för fotgängare och cyklister. Vad säger ni, är det rätt eller fel att erbjuda en bil i dag med i princip bara passiv säkerhet? Tumnagel
34.6°
+
Roger Åberg
0
2020

Mercedes S-Klass får världens första krockkudde för baksätet
Ska fånga upp personer som en handske

Idag har många nya bilar krockgardiner i baksätet som skyddar huvudet från sidan om en krock inträffar. I nya Mercedes S-Klass tar man det hela ett steg längre och monterar in en krockkudde i framstolarna som ska fånga upp de i baksätet som en handske. Denna ska fungera som den i framsätet gör och utlösas vid en frontalkrock. De ska dock vara lite annorlunda utformade och ska kunna anpassas till barnstolar och fungera i samband med krockkuddarna som finns i säkerhetsbältena. Nya S-Klass har premiär den 2 september. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Ägare av ny Kia Carnival testar krocksäkerheten direkt
Bilen hann vara krockfri i några sekunder

Att beställa en ny bil och sedan få hämta ut denna hos handlaren måste ju vara en speciell känsla. Här får vi se en person som precis tagit emot nycklarna till sin helt nya Kia Carnival och som ska köra ut bilen från leveranshallen. Något händer dock och istället för att smyga ut och svänga kör bilen rakt fram in i en mur. Tillräckligt hårt för att krockkuddarna ska utlösas och för att notan för att fixa allt säkert inte blir så rolig. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Trafikverket vill skrota alla bilar äldre än årsmodell 1999
Skulle spara 30 liv om året

Moderna och nya bilar är såklart säkrare och bättre på många punkter än gamla bilar tack vare alla sina moderna säkerhetssystem. Men alla har inte råd att köpa det senaste på marknaden, och därför rullar det inte bara runt sådant på våra gator. Det är också så att alla inte vill ha en nyare bil och kanske tycker att det är charmigare att ratta runt en klassiker. Nu går Trafikverket ut och säger att det skulle kunna sparas 30 stycken liv om året om alla bilar som är äldre än årsmodell 1999 skickades på skroten och att man ersatte dessa med bilar från senast 2010 och framåt istället. Anledningen enligt trafiksäkerhetsdirektör Maria Krafft är för att äldre bilar inte har bältespåminnare eller antisladdsystem - två saker som räddar väldigt många liv. Nu hade i och för sig mina föräldrars Volvo 145 från 70-talet en oerhört irriterande bältespåminnare och Mercedes såg till att introducera antisladdsystem med modellen S-Klass redan 1995, så det påståendet håller ju inte riktigt. Krockkuddar i varenda skrymsle och smarta grejer som autobroms är dock saker som inte fanns för 20 år sedan. Trafikverket skulle vilja ta fram en skrotningspremie som då skulle uppmana folk att skrota sina gamla bilar och istället köpa nyare. Regeringen ska titta närmare på det här förslaget. Tumnagel
30.5°
+
Bobby Green
0
2019

Autolivs nya krockkudde skyddar mot skallningar
Fixar en barriär mellan dig och den som sitter bredvid

Autoliv har presenterat en ny krockkudde som man kallar för "Front Center Airbag" vilken ska förhindra att chaufförer och passagerare skadar varandra vid en kollision. Som synes på bilden ovan så består Front Center Airbag av en krockkudde som blåses upp mellan chauffören och passageraren i händelse av en krock, något som minskar risken att man oavsiktligt skallar varandra när det börjar bli lite stökigt i kupén. Autolivs utvecklingschef Scott Dershem säger i ett pressmeddelande om Front Center Airbag: "Research indicates that the new Front Center Airbag can reduce injuries caused by passengers colliding with each other by up to 80%. If there is no one in the front passenger seat, the airbag will offer enhanced driver protection from a far-side collision. It is a technology innovation that underlines Autolivx27s commitment to saving lives and preventing injuries on the roads across the world." Autolivs Front Center Airbag lanseras på marknaden nästa år och än så länge är det klart att den kommer att dyka upp i minst 19 olika bilmodeller men vilka dessa blir är än så länge okänt. Mittmonterade krockkuddar är inget som är unikt för Autoliv och vi har tidigare skrivit om liknande lösningar från både GM och Hyundai. Tumnagel
46.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hyundai tar också fram airbag mellan framstolarna
Man kan aldrig ha för många krockkuddar

Redan 2011 visade vi en ny typ av airbag från GM som löstes ut mellan framstolarna. Nu håller Hyundai Motor Group på att utveckla samma sak till sina bilar. Kudden fälls ut mellan stolarna så att personerna som sitter i framsätet inte ska stöta ihop med varandra vid en krock. Sitter det ingen i passagerarsätet så fungerar den som ett extra skydd vid exempelvis sidokollisioner. Kudden sitter inbyggd i stolens sida. Den nya kudden kommer att finnas i kommande bilar från Hyundai, Kia och Genesis men vilka och när vet vi inte för tillfället. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Krockkuddar som ska utlösas vid andra krocken
Hyundai jobbar på ny teknik

Enligt data från både National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och Hyundai är omkring 30 procent av alla bilkrascher i Nordamerika så kallade multi-kollisions-olyckor. Det innebär att bilen eller bilarna som varit inblandade får ytterligare smällar efter den första smällen. Krockkuddarna är designade så att de utlöses vid den första smällen, men skulle man då råka dundra in i något efter det finns det inga ytterligare kuddar som poppar ut. Det vill Hyundai ändra på och jobbar därför nu med att ta fram krockkuddar som tar hand om den andra smällen. Tanken är teknik som ska känna av bilens status och de som åker i den och därefter avgöra om krockkuddar behöver utlösas - även efter den första smällen. Taesoo Chi som är head of Chassis Technology Center vid Hyundai Motor Group säger följande: "By improving airbag performance in multi-collision scenarios, we expect to significantly improve the safety of our drivers and passengers. We will continue our research on more diverse crash situations as part of our commitment to producing even safer vehicles that protect occupants and prevent injuries." När den nya tekniken kan hitta in i bilarna är oklart för tillfället. Tumnagel
47.5°
+
Bobby Green
0
2018

Citroën uppdaterar Berlingo
Mer praktisk och mer komfortabel

Uppföljaren till Citroëns modell Berlingo Multispace är nu här och den ska vara smartare, mer praktisk och mer komfortabel än någonsin tidigare. Publik presentation sker på mässan i Genève och till Sverige kommer bilen senare i år. Det här blir den tredje generationen och sedan 1996 har man sålt 1,7 miljoner exemplar av modellen. Den senaste finns i storlekarna M och XL och de är 4,40 meter respektive 4,75 meter långa. Oavsett vilken du väljer ska du kunna få in upp till sju stycken passagerare. De tre bakre stolarna går att ta ur och man kan då få ett plant golv ända fram till den främre passagerarstolen, som också den går att fälla. Lastutrymmet blir då 2,7 meter långt i M och 3,05 meter i XL. I M-versionen ska det gå in 775 liter bagage vilket är 100 liter mer än tidigare. Det finns också många olika förvaringsutrymmen som man har kunnat placera lite annorlunda eftersom krockkuddarna sitter i taket. På tekniksidan hittar vi bland annat adaptiv farthållare, backkamera med Top Rear Vision, Grip Control med Hill Assist Descent, och Trailer Stability Control (släpvagnsstabiliseringssystem). Infotainmentsystemet som består av en åtta tum stor pekskärm har även Android Auto, Apple Car Play och Mirrorlink. Under huven finns det två stycken bensin och fyra stycken dieselalternativ att välja mellan. Till flera av dem kan man koppla den nya åttastegade automatlådan EAT8. Vilka som kommer till Sverige är oklart för tillfället. Så även priset på bilen. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0
2017

Fiat Punto får 0 stjärnor i Euro NCAP
Första bilen med betyget

Går man till Fiat i dag och köper en ny Punto tror man ju att man får just en ny bil. Men det får man inte. Bilen har sett likadan ut sedan 2012 och generationen som säljs kom redan 2006. Så det är en gammal bil hur man än ser på det. Men konsumenten som går in och köper bilen kanske tror att den är ny, och därför antar att den har modernt krockskydd som skulle stå pall om olyckan var framme. Så är det tyvärr inte, och det är riktigt illa. Euro NCAP har nu krocktestat bilen och den får 0 stjärnor! Noll! Det är första gången ett så dåligt betyg har delats ut. Anledningen till det låga betyget är bland annat att bilen saknar smarta säkerhetssystem, inte har några sidokrockkuddar och att skyddet mot pisksnärtskador är dåligt. Tumnagel
22.2°
+
Bobby Green
0

Skoda Karoq blir din för 215 600 kronor
Går att beställa från och med idag

I våras hade Skodas kompakta SUV Karoq premiär. Nu är den prissatt och går från och med i dag att beställa. Frånpriset är satt till 215 600 kronor och för den summan får du en TSI 115. Karoq är 4,38 meter lång och lastar upp till 588 liter, 1 810 liter om man fäller baksätet. Åtta stycken olika drivlinor finns att välja mellan från start från 115 till 150 hästar och det finns både fram- och fyrhjulsdrift. Längre fram kommer även en starkare diesel på 190 hästar och en bensinare på 1,5 liter med fyrhjulsdrift. Bland standardutrustningen hittar vi bland annat autobroms, adaptiv farthållare, VarioFlex-baksäte och nio krockkuddar. För 10 900 kronor extra får man "Dragpaketet" som innehåller elektrisk utfällbar dragkrok, backkamera, elektrisk baklucka och takräcke. Businesspaketet som kostar 17 900 kronor ger dig läder-/Alcantaraklädsel, Skoda Soundsystem med tio högtalare, fjärrstyrd parkeringsvärmare, tonade rutor och fönsterlister, pedaler och takräcken i silver- och kromdesign. Mer information och priser hittas i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
47.5°
+
Bobby Green
0

Krockkuddstillverkaren Takata ansöker om konkurs
Köps upp av konkurrenten

Japanska Takata tillverkar krockkuddar. 2013 uppmärksammades defekta sådana och man gjorde en återkallning. Sen eskalerade det hela och hittills sägs de defekta kuddarna ha orsakat 17 stycken dödsfall och 180 stycken skadefall. Kuddarnas uppblåsningsmekanism ska ha exploderat när kudden aktiverats och då skickat ut splitter i bilens kupé. Till dags dato har endast 35 procent av de felande krockkuddarna bytts ut. Nu kommer ytterligare ett bakslag - Takata med sina tolv dotterbolag ansöker om konkursskydd. Företagets skulder sägs ligga på omkring 80 miljarder kronor. Det mesta av företagets tillgångar kommer nu att köpas av den kinesägda konkurrenten Key Safety System (KSS) med säte i Michigan för 175 miljarder yen. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Volvo återkallar 8 200 bilar
Fel i krockkuddarnas utlösare

Volvo tvingas nu återkalla hela 8 200 stycken bilar då det finns ett fel i krockkuddarnas utlösare. I Sverige är omkring 1 200 bilar drabbade. Felet finns över hela modellprogrammet, även i de nyaste 90-bilarna. Volvo Cars kommer att informera de berörda bilägarna via brev. Tumnagel
21.0°
+
Bobby Green
0
2016

Rezvani Beast Alpha är här
Komplett med konstiga dörrar

Rezvani har tidigare sålt modellerna Beast och Beast X men nu utökar man programmet med Beast Alpha. Till skillnad från sina syskon har den här bilen tak, och ett par riktigt skumma dörrar som man kallar för SideWinder. Men det finns en sak till som skiljer, de andra bilarna baseras på Ariel Atom - Beast Alpha är istället byggd på ett Lotus-chassi. Under skalet sitter en fyra på 2,4 liter från Honda försedd med turbo. Effekten är hela 500 hästar och det borde vara mer än tillräckligt för bilen som väger in på bara 884 kilo. 0-100 km/h ska gå på 3,3 sekunder och toppfarten anges till 281 km/h. Till maskinen kopplas en sexpetad manuell växellåda men en automatlåda med paddlar finns även för 10 000 dollar extra. När man väl stigit in i de märkliga dörrarna hittar man en hyfsat ombonad kupé i alcantara och läder komplett med sportiga stolar, AC, krockkuddar, digital instrumentpanel och ett infotainmentsystem som klarar Apple CarPlay och Android Auto. Det finns även ett par olika körlägen att välja mellan. Taket är en hardtop så det går att plocka av om man vill släppa in lite sol. Priset börjar på 200 000 dollar. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Skoda Kodiaq blir din för 265 900 kronor
Svenska priser klara

Skodas nya modell Kodiaq är nu prissatt och för 265 900 kronor får du ett exemplar. Lanseringen sker i mars och nästa vecka kommer man att kunna beställa en. Fyrhjulsdrift är standard och det finns fyra olika motoralternativ. Man kan även få modellen med sju sittplatser. Motorerna är två som går på bensin och två som går på diesel. De förstnämnda är 1,4 TSI med 150 hästar och 2,0 TSI med 180 hästar. Dieslarna är båda två turbomatade maskiner på 2,0 liter med 150 respektive 190 hästar. Växlar gör man antingen med en manuell sexstegad låda eller en ny sjustegad DSG beroende på motor. Det finns två olika utrustningsnivåer och dessa är Ambition eller Style. Tillvalspaketen heter Dragpaket och Businesspaket. Det första ger elektriskt utfällbar dragkrok, backkamera, elbacklucka och takräcke. Det andra ger läder- eller alcantaraklädsel, fjärrstyrd värmare, Canton soundsystem, 3-Zon Climatronic och Sunset vilket innebär extra tonade rutor. Adaptiv farthållare, autobroms med gångtrafikantsensor, nio krockkuddar, infotainmentsystemet "Bolero" med åtta tum stor skärm, SmartLink (Apple Carplay, Android Auto, Mirror Link) är standard. Här i Sverige får vi även något man kallar för "Care Connect" vilket gör bilen uppkopplad och att du alltid kan nå och kommunicera med den med din smarta telefon. Du kan se var den är, vilken status den har och starta värmaren om bilen har en sådan. Bonusklipp nedan. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0

Volvo återkallar V90, S90 och XC90
Felmonterad slang kan orsaka tekniska problem

Volvo återkallar nu 127.000 bilar världen över, varav 6400 är sålda i Sverige. Det är de helt nya modellerna V90, S90 och XC90 som drabbas. Volvo har upptäckt att en slang från luftkonditioneringen kan vara monterad på fel sätt. Slangens funktion är att leda bort kondens och vatten från luftkonditioneringen och om den inte är monterad på rätt sätt så kan fukt komma in i kupén på bilen. Detta kan leda till funktionsproblem i luftkonditioneringen men även påverka andra elektriska system. I värsta fall kan det påverka krockkuddarnas funktion. – Vi kommer inom kort kontakta alla berörda kunder som uppmanas att ta kontakt med sin närmaste auktoriserade Volvo-handlare för att få det åtgärdat helt kostnadsfritt, säger Katarina Adamson, kommunikationsdirektör på Volvo Cars, till Aftonbladet. Återkallningen är frivillig och det finns inga olyckor eller skador rapporterade på grund av detta. Volvo verkar helt enkelt vilja vara på den säkra sidan och fixa detta på bilarna innan det blir ett problem på riktigt. Tumnagel
31.1°
+
Roger Åberg
0

Takata anklagas för att ha manipulerat krockkudds-tester
Skandalen växer

Det japanska företaget Takata anklagas nu för att ha utelämnat vissa delar av sina krockkudds-test till biltillverkaren Honda rapporterar nyhetsbyrån Bloombergs. Brian O’Neill som tagits in av Honda och Takata för att granska Takata uppger att företaget har utelämnat vissa resultat i sina tester så att det inte skulle vara så stor variation på testerna av krockkuddarna. Ox27Neill säger till Bloombergs: "“We have found examples of what I would call ‘selective editing,’ where they have left out results not because they were bad results, but because the results that remained were better. We found evidence that the report that went to Honda was a shorter version of the original version, and it was a prettier shortened version." Minst 15 dödsfall och hundratals allvarligt skadade människor har kopplats till felaktiga krockkuddar från Takata. Honda och Toyota är två av de värst drabbade företagen. Företagen har fått återkalla miljontals bilar på grund av felaktiga krockkuddar och Bloombergs skriver att det totalt kan röra sig om upp emot 100 miljoner felaktiga krockkuddar. Tumnagel
19.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida