31 i dag 44 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Helt eldrivna Toyota bZ4X går från koncept till verklighet Går att boka från december I våras presenterade Toyota den helt eldrivna suven bZ4X som koncept. Nu presenteras den i färdigt utförande samtidigt som vi får reda på mer fakta om den. Bilen ska gå att boka från december månad och lansering sker till våren. bZ4X är byggd på e-TNGA som är en plattform framtagen för elbilar. Instegsversionen har framhjulsdrift, elmotor på 204 hästar och 265 newtonmeter, gör 0-100 km/h på 8,4 sekunder och toppar 160 km/h. Det kommer även en version med fyrhjulsdrift och dubbla motorer på 218 hästar, 336 newtonmeter och som gör 0-100 km/h på 7,7 sekunder. Oavsett version så är batteripacket på 71,4 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig minst 45 mil. Värmepump är standard och man ska kunna snabbladda med upp till 150 kW. Från och med hösten 2022 erbjuds modellen även med inbyggd trefasladdare som klarar 11 kW. En annan sak på tillvalslistan är att man kan få solceller på taket. I bagagen ska det gå in 452 liter med baksätet uppfällt, vad som ryms när man fäller detta är dock oklart. Senare kommer bilen även med steer-by-wire-teknik vilket innebär att ratten och framhjulen inte har någon mekanisk förbindelse. bZ4X blir den första serieproducerade bilen med tekniken och när den väl är här kommer den traditionella runda ratten att skippas till förmån för något man kallar för One Motion Grip Control - en ratt utan överdel. Vad bZ4X kommer att kosta framgår inte just nu. Tumnagel
38.4°
0
Så använder Tesla realtidsdata för att göra bilarna säkrare Säger sig vara först med att göra på detta vis Tesla samlar in mängder av data från bilarna som är ute och snurrar på vägarna. Med hjälp av denna utvecklar man bland annat bilarnas krockskydd. Snart ska systemen kunna optimera hur krockkuddarna ska lösas ut och hur säkerhetsbältena ska dras åt i händelse av en olycka. I det här klippet berättar man lite om hur man jobbar. Tumnagel
46.0°
0
Dacia Sandero får bara två stjärnor i Euro NCAP Men Skoda Enyaq och VW ID.4 får fem När Dacia lanserade nya Sandero och Sandero Stepway skrev man "tack vare CMF-plattformen, som nu även införs på Dacia, har Nya Sandero och Sandero Stepway aktiva och passiva säkerhet förbättrats avsevärt" och man skröt om styvare konstruktion och sex krockkuddar som standard. Men Euro NCAP är inte alls imponerade och ger modellen två stjärnor. Man skriver bland annat att det basala systemet för autobromsning bara reagerar på andra fordon och inte på gångare eller cyklister. Det finns heller inget system för att hålla bilen i rätt fil. Däremot så är själva krockskyddet helt ok och gott för fyra stjärnor. Dacia är alltså helt ok när det smäller, men gör minimalt för att inte smälla. – Safety has moved on and the biggest strides forward are now being made by using high-tech to prevent accidents from happening. Clearly, Dacia have found their market and they’re sticking to it, but a two-star rating shows little ambition, even for a low-cost product. Their decision not to offer a camera clearly is out of step with the market and disappointing as Dacia are aware that their cars will soon have to comply with the new General Safety Regulation. Škoda and VW, on the other hand, show what can be achieved and Euro NCAP applaud them for offering their customers the highest level of safety, det säger Michiel van Ratingen från Euro NCAP. Men Dacia verkar inte så bittra, i ett uttalande till Vi Bilägare säger man... – Dacias säkerhetsstrategi har alltid varit att erbjuda god passiv säkerhet för att skydda passagerarna i bilen i händelse av en olycka. När det gäller de aktiva säkerhetssystemen har Dacia fokuserat på att erbjuda de system som förväntas finnas i en modern bil – och som kunderna är villiga att betala för. Det innebär att bilen inte är utrustad med funktioner som körfältsassistans och nödbromsvarning för fotgängare och cyklister. Vad säger ni, är det rätt eller fel att erbjuda en bil i dag med i princip bara passiv säkerhet? Tumnagel
34.6°
0
2020
Olyckor med mopedbilar upp 256 procent sedan 2015 Statistiken fortsätter att gå åt fel håll I var och varannan stad finns det numera mopedbilar. Perfekta fordon för den som har fyllt 15 år, har AM-körkort och som inte vill sitta och frysa på en vanlig moped när det ska ut och åkas. Om man har råd vill säga, för de är helt sjukt dyra mot vad man får. Idag finns det 9458 stycken registrerade i Sverige och tyvärr, och inte helt oväntat, har olycksstatistiken kring dessa fordon ökat rejält de senaste åren. Bara sedan 2015 har antalet olyckor med mopedbilar gått upp 256 procent och förra året registrerades 132 stycken olyckor. Problemet är att bilarna har dåliga bromsar, dåligt krockskydd och att de som kör dem inte är tillräckligt införstådda med riskerna och hur utsatta de faktiskt är i trafiken. På grund av detta har oroliga föräldrar ordnat så att en halkutbildning dragits igång på Gillinge-banan så att ungdomarna kanske kan vara bättre förberedda om en olycka skulle vara på väg att inträffa. Nu snackas det om att en mopedbilsutbildning kan bli en del i det ordinarie kursutbudet. Ett inslag om det hela hittas på länken nedan. Tumnagel
35.4°
0
Nu kan du reservera Toyota RAV4 som laddhybrid Kostar från 499.900 kronor I november förra året berättade Toyota lite detaljer kring modellen RAV4 som laddhybrid. Nu öppnar man reservationerna för bilen och i samma veva får vi ett svenskt pris - från 499.900 kronor. För pengarna får du en bil som tar sig över 6,5 mil på bara el. De första kunderna ska få sina bilar efter sommaren. Drivlinan bjuder på totalt 306 hästar och 0-100 km/h ska gå på 6,2 sekunder. Fyrhjulsdrift är standard och på dragkroken får man hänga upp till 1500 kilo. Batteripacket har man placerat under golvet. I bagagen ska man få in upp till 520 liter. Standardprylar är bland annat aktivt krockskyddsystem med fotgängardetektion, aktiv farthållare, körfilsvarnare, automatiskt helljus, LED-strålkastare, Apple CarPlay, eluppvärmt baksäte och el-baklucka. Tumnagel
36.8°
0
2019
Det här är nya Toyota Yaris Hybrid Mindre och snålare Toyota rullar nu ut den fjärde generationen av modellen Yaris Hybrid. Den är mindre än den tredje generationen men samtidigt rymligare. Den baseras på TNGA-plattformen och får bland annat en helt ny hybriddrivlina. Nya Yaris mäter 3,94 meter på längden, 1,47 på höjden och 1,74 på bredden. Hjulbasen mäter 2,56 meter. Under huven sitter en trecylindrig bensinare på 1,5 liter som ger runt 115 hästar. Den i sin tur samarbetar med en elmotor och drivningen sker på framhjulen. Förbrukning och utsläpp ska ha minskat med 20 procent jämfört med föregångaren. På säkerhetssidan finns bland annat krockkudde mellan framstolarna, adaptiv farthållare och filhållningsassistent. Lansering sker efter sommaren nästa år. Vad bilen kommer att kosta får vi tyvärr inte reda på just nu. Läs mer om modellen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.7°
0
Olyckor med mopedbilar fortsätter att öka dramatiskt Dubblerats i år I takt med att de så kallade mopedbilarna ökar i popularitet så ökar även problemen. "Bilarna" är ju inte alls krockskyddade och förarna har väldigt lite utbildning. Resultatet är en ökning i antalet olyckor och siffrorna dubbleras per år. Länsförsäkringar Älsvborg går nu ut med siffror som visar att antalet olyckor dubblerats de senaste åren. Sett till första halvåret i var det 17 olyckor 2017, 37 olyckor 2018 och 77 olyckor i år. – Det är en väldigt allvarlig situation. Mopedbilar har inte alls samma säkerhet som en personbil, den är i stort sett en moped med regnskydd. Är man inblandad i en krock kan det sluta riktigt illa, säger Hannah Enesten Andersson – produktansvarig privatmotor på Länsförsäkringar Älvsborg. Om man köper en mopedbil till sina barn bör man vara medveten om den låga trafiksäkerheten och se till att övningsköra mycket. Bilarna är dyra, ofta kostar de 150.000 kronor eller mer, men eftersom de enligt reglerna inte får väga mer än 425 kilo finns det inte plats för speciellt mycket säkerhet. Tumnagel
30.2°
0
2018
Nya Lexus ES blir din för 417.000 kronor Har Sverigepremiär i januari I april presenterade Lexus den sjunde generationen av modellen ES och för första gången lanseras den i Europa och Sverige. Nu är de svenska priserna klara och det går bra att beställa redan nu om man vill. Bilen kommer hit i januari nästa år och kostar då från 417.000 kronor. För den pengen får man versionen som kallas för ES 300h Comfort. Under huven sitter en fyra på 2,5 liter som kopplas ihop med en elmotor. Den sammanlagda systemeffekten anges till 218 hästar och bilen ska ha en förbrukning på 0,47 liter per mil med ett utsläpp på 106 gram per kilometer. Drivningen sker till skillnad mot föregående generation på framhjulen. Nya ES erbjuds med fem stycken olika utrustningsnivåer - Comfort, Executive, Luxury, F Sport och F Sport S. Comfort har bland annat bi-LED-strålkastare, keyless, taklucka, eljusterbara framstolar och eljusterbar ratt som standard. Den har även det aktiva krockskyddsystemet Lexus Safety System+ som innehåller Pre-Crash-system, adaptiv farthållare, filhållningssystem, vägskyltsigenkänning och automatiskt avbländande helljus. Läs mer om övriga versioner och deras prislappar i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
31.6°
0
Tut i luren! Volvo 440 fyller 30 år Framhjulsdrift var vägen framåt Det var i juni 1988 som Volvo för första gången visade upp modellen 440. Det innebär alltså att bilen denna månad fyller 30 år, vilket givetvis måste firas med tårta och fest. Bilen, en femdörrars familjekärra, delade teknik med sportiga 480 och visade att Volvo menade allvar med framhjulsdrift. Projektet 440 drog igång redan 1978 och eftersom man hade som mål att tänka fritt och sikta mot stjärnorna döpte man det hela till Galaxy. Hösten 1980 var den första prototypen klar. Galaxyprojektet blev till slut två modeller och förutom 440 fick 850 liv genom detta. Den presentades först sommaren 1991. 440 hade bara fyrcylindriga motorer och dessa fanns från 1,6 till 2,0 liter. Det fanns även en turbomatad maskin på 1,7 liter. ABS fanns som tillval och från 1991 tillkom bältesförsträckare och airbag på utrustningslistan. Från 1994 fick bilen sidokrockskyddet SIPS. 440 tillverkades i Born och lades ner i november 1996. Då hade man byggt modellerna S- och V40 parallellt i ett år - bilar som känns hästlängder modernare. Tumnagel
43.7°
0
BMW visar upp uppblåsbar bilinredning Skrivs ut med 3D-skrivare Biltillverkaren BMW och det amerikanska universitetet MIT har utvecklat en teknik som kanske kommer att användas när det ska tillverkas inredning till bilar i framtiden. Man kallar tekniken för "Liquid Printed Pneumatics" och det handlar om man skriver ut delar i en 3D-skrivare som man sedan kan forma efteråt med hjälp av luft. Martina Starke, är chef fär BMW Brand Vision och BMW Brand Design på BMW Group och hon säger: "The outcome of this collaboration manifests that a new material future is imminent. There is no need to lock the car of the future into any particular shape. Interiors could even take on malleable, modular uses. This is why the study is fully focusing on technological dimensions and material properties at this stage." Förutom att använda "Liquid Printed Pneumatics" till att designa bilinredning så tror man även att materialet kan användas som krockskydd i bilar på ett eller annat sätt i framtiden. Tumnagel
39.7°
0
Nästa sida