m

Nya Volkswagen Golf R snart här
T minus två dagar

Precis som vi tidigare har skrivit så kommer Volkswagen att dra täcket av nya Golf R den 4 november och inför detta får vi ytterligare en liten teaser. Premiär äger alltså rum nu på onsdag och det vi kan vänta oss är ett litet krutpaket som väntas bjuda på 333 hästar ur en turbomatad fyra. Vidare får bilen fyrhjulsdrift och en elektronisk diff på framaxeln. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Hyundai rullar ut i20 N
Ett litet krutpaket

Nu presenterar Hyundai nästa krutpaket i N-serien och det är i20 N. Den här bjuder på bättre väghållning, fräsigare utseende och en turboladdad fyra på 1,6 liter som ger 204 hästar och 275 newtonmeter i vrid. Till motorn sitter som standard en sexpetad manuell låda som i sin tur driver framhjulen. 0-100km/h ska gå på 6,7 sekunder och toppfarten anges till 230 km/h. Bilen har en mekanisk diffbroms, Launch Control och varvtalsmatchning som ska hjälpa till att göra växlingarna ännu snabbare. Bromsskivorna mäter 320 millimeter fram och jämfört med en vanlig i20 har denna vassare fjädring och dämpare och grövre krängningshämmare. i20 N väger in på 1190 kilo. Utseendemässigt får man ett biffigare kjolpaket, stor vinge på bakluckan och 18-tumsfälgar. Bilen kommer till Sverige nästa vår men några svenska priser har vi tyvärr inte än. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Så är Toyota GR Yaris på bana
Första presskörningarna i Japan är genomförda

I början av året rullade Toyota ut den hårigaste versionen av Yaris hittills - GR Yaris. Den bjuder på en turbomatad trea på 1,6 liter som ger 260 hästar, fyrhjulsdrift, sexpetad manuell växellåda och ett uppkäftigare utseende. En plats den lär trivas på är banan och där har nu japanska motorjournalister fått testa bilen vilket såg ut så här. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Mercedes-AMG GLA 45
Lill-suven som går att få med 421 hästar

I december förra året rullade Mercedes ut nya GLA och nu presenteras modellen i AMG-utförande. Den här kallar man för Mercedes-AMG GLA 45 och det är ett litet krutpaket som har samma saker som A45 och CLA 45 under skalet. Det innebär turbomatad fyra på 2,0 liter och en effektsiffra som säger 387 hästar och 480 newtonmeter i vridmoment. Till paketet kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda som ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,4 sekunder och toppfarten anges till 250 km/h. Kastar man in några extra kronor får man GLA 45 S som istället bjuder på hela 421 hästar och 500 newtonmeter ur samma motor. Fjädring och chassi är givetvis vassare på AMG-versionerna jämfört med övriga och som standard sitter det fyrkolvsok fram. Väljer man AMG Dynamic Plus får man bland annat större bromsar med sexkolvsok istället. Några svenska priser för bilen har vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0
2019

Toyota Yaris GR-4 har över 250 hästar
Får turbomatad trea

Toyota fortsätter att spotta ur sig teasers kring den kommande sportiga versionen av modellen Yaris. Nu får vi reda på att det lilla krutpaketet kommer att bjuda på över 250 hästar. Under huven sitter en helt ny trecylindrig turbomatad maskin på 1,6 liter som i sin tur kommer att driva alla fyra hjulen via en sexpetad manuell låda. Motorn ska enligt Naohiko Sato som är lead engineer för GR Yaris vara världens lättaste och mest kraftfulla 1,6:a som monterats i en produktionsbil. Låter som ett kul recept detta! Premiär blir den 10 januari på Tokyo Auto Salon. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Snabbaste och mest kraftfulla Minin är här
Din för runt 500.000 kronor

Efter en del teasers och läckta bilder är nu nya Mini John Cooper Works GP officiell. Mycket från konceptet har fått följa med och det här blir som väntat den hårigaste Minin du kan köpa. Och det är inget för den som har tänkt att åka på roadtrip med polarna - på vanligt GP-manér saknas nämligen baksäte och där sitter istället ett stag som styvar upp. Den nya bilen kommer endast att tillverkas i 3000 stycken exemplar. Varje kostar omkring en halv miljon och för pengarna får du ett litet krutpaket med en turbomatad fyra på 2,0 liter under huven. Maskinen ger 306 hästar och 450 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på framhjulen som får lite hjälp av en mekanisk diffbroms att hitta greppet. 0-100 km/h ska gå på 5,2 sekunder och kraften hittar till backen via en åttastegad automatlåda. Toppfarten ligger på 265 km/h. När det är dags att stanna tar 360 millimeter stora skivor fram hand om det mesta av jobbet. Utseendemässigt har bilen ett komplett kjolpaket, skärmbreddare i kolfiber som breddar mer än bara runt hjulen, 18-tumsfälgar och en jättevinge på bakluckan. Jämfört med en Cooper S är bilen en centimeter lägre. Lanseringen sker i mars nästa år. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

BMW rullar ut M2 CS
Firar av nuvarande 2-serien

Den som tycker att M2 Competition är för slö kan äntligen glädjas åt att det nu har presenterats en ännu hårigare version - M2 CS. Eller Club Sport som det står för. Med den här firar BMW av nuvarande 2-serien och man gör det med buller och bång. Redan mycket trevliga M2 har förfinats ytterligare och det här lilla krutpaketet bjuder på lägre vikt, mer effekt och förmodligen ännu mera bus än tidigare. Under huven hittar vi en dubbelturbomatad rak sexa på 3,0 liter som ger 450 hästar och 550 newtonmeter i vrid. Det är alltså 40 extra hästar om man jämför med Competition och samma effekt som senaste M3 bjöd på när den lanserades. Till maskinen kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda, eller, en sexpetad manuell! En sån här bil ska helt klart ha manuell låda i mitt tycke. Kraften skickas till bakhjulen och har man automatlådan tar det 3,9 sekunder till 100, annars 4,1. CS får adaptiv M-fjädring, sportigare avgassystem, mängder av kolfiber på taket, diffusorn och runt om hela bilen som ser till att sänka vikten - med hur mycket får vi dock inte reda på just nu. Insidan går i läder och stolarna är klädda med Alcantara precis som ratten. Endast 2000 exemplar kommer att tillverkas men vad varje kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Historien om Honda Civic Type R
Från EK9 till FK8

Paul och Tiff från Lovecars går här igenom alla generationer av Hondas lilla krutpaket Civic Type R. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0
2018

Skoda presenterar Kodiaq RS
Och det kompakta konceptet Vision RS

Skoda drar nu täcket av inte mindre än två stycken RS-bilar som kommer att ställas ut på mässan i Paris. Dels handlar det om suven Kodiaq som nu kommer i ett sportigare utförande och om konceptbilen Vision RS som förhandsvisar ett kommande krutpaket. Kodiaqen beskrivs som den snabbaste sjusitsiga suven runt Ringen och det är också den första suven från tillverkaren som får tilläggsnamnet. I det här fallet innebär det bland annat att det under huven lurar en biffigare maskin och att bilen får ett sportigare utseende. Motorn man har valt att använda är en dubbelturbomatad dieselfyra på 2,0 liter och den ger 245 hästar och 500 newtonmeter. Samma maskin hittas även i Volkswagens modeller Passat och Tiguan. Kodiaq RS ska göra 0-100 km/h på sju sekunder och toppa 220 km/h. Till motorn kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda som ser till att driva alla fyra hjulen. Som standardmonterat finns bland annat adaptivt chassi, sex stycken olika körlägen, progressiv styrning, LED-strålkastare och digitalt instrumentkluster. Stolarna är klädda i Alcantara och det går att få antingen fem eller sju sittplatser. Dynamic Sound Boost är också standard och det är en teknik som fejkar ut häftigare motorljud i högtalarna. Kanske roligare än knattrig diesel men knappast särskilt roligt ändå. Konceptet Vision RS Concept spinner vidare på RS-tankarna och här har man valt att använda sig av en hybriddrivlina. Den består av en bensinmotor på 1,5 liter som ger 150 hästar som kopplats ihop med en elmotor på 75 kW. Den sammanlagda effekten anges till 250 hästar och 0-100 km/h ska gå på 7,1 sekunder. På bara el ska man kunna köra upp till sju mil. En full laddning ska ta 2,5 timmar. Vad konceptbilen kommer att mynna ut i får framtiden avgöra. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Mercedes lilla krutpaket A35 är här
Bjuder på 306 hästar

I februari presenterade Mercedes nya kantiga A-Klass och nu är det dags för en prestandaversion av modellen att göra entré. Den här kallar man för A35 och det är ett riktigt litet krutpaket med fyrhjulsdrift och en ny turbomatad fyra som ger hela 306 hästar och 400 newtonmeter. Bilen har en sjustegad dubbelkopplingslåda kopplad till motorn och tar sig från 0 till 100 km/h på 4,7 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Förutom rappare maskin har bilen även ett chassi som uppdaterats, ett sportigare utseende, roligare avgassystem med runda pipor istället för rektangulära och bättre bromsar. På tillvalslistan finns bland annat ett adaptivt fjädringssystem med tre olika körlägen. Premiär blir det på bilmässan i Paris den 2 oktober. Några priser har vi inte än. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

BMW M2 Competition läcker ut
Läcker?

Det var inte riktigt dags för BMW att visa upp M2 Competition än men internet hann som vanligt före. Så här har vi alltså den något vassare versionen av det lilla krutpaketet, och nu börjar även minstingen få rejäla siffror. Eller vad sägs om 410 hästar? Effekten hämtas ur den dubbelturbomatade raka sexan på 3,0 liter som även sitter i M4. Vridet anges här till 550 newtonmeter. Med dubbelkopplingslådan DCT ska man kunna ta sig från 0-100 km/h på 4,2 sekunder. BMW ska ha premiär för bilen den 25 april på Beijing Motor Show. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Hur är värsting-Defendern?
Henry och Harry testar

I början av året skickade Land Rover ut en final-version av modellen Defender och det är ett litet krutpaket med en 405 hästar stark V8:a under huven. Förutom vass motor är allt byggt för att hantera effekten så det ska gå att köra mer än rakt fram med den här. Men frågan är om man behöver allt detta när man ska ut i skogen och härja? Såklart att man inte gör, men kul är det! Alla är redan sålda så grattis till dig som köpte. Harry Metcalfe har också testat bilen och vad han tyckte får ni reda på nedan. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Up! GTI blir din för 169.900 kronor
Går nu att beställa

I maj förra året presenterade Volkswagen minstingen Up! i GTI-utförande. Nu går bilen att beställa och du får ett exemplar från 169.900 kronor. För pengarna får du ett litet krutpaket med 115 hästar som gör 0-100 km/h på 8,8 sekunder och toppar 196 km/h. Inspirationen till bilen har kommit från originalet Golf GTI som lanserades 1976 och som satte en ny standard när det kom till körglädje, prestanda och praktikalitet i samma paket. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0
2017

Nya Seat Leon Cupra R blir din för 399 900 kronor
Tillverkas endast i 799 exemplar

Seat valde att använda bilmässan i Frankfurt som premiärplats för Cupra R - deras mest kraftfulla och exklusiva personbil någonsin. Bilen kommer endast att tillverkas i 799 stycken exemplar och i höst kommer det gå att beställa den. Priset blir 399 900 kronor och för den slanten får du ett 310 hästar starkt litet krutpaket. I Sverige går det att få bilen i färgerna Midnight Black (matt) och Pirineos Grey (matt). Fälgarna är kopparfärgade och fronten är aggressivare än hos den vanliga Cupra-versionen. Bilen får även Brembo-bromsar och ett annat vassare avgassystem. Maskinen är samma som sitter i Volkswagen Golf R. Det innebär en fyra på 2,0 liter med turbo. Effekten är 310 hästar och drivningen sker i detta fall endast på framhjulen. Kraften skickas dit via en sexpetad manuell växellåda. För slanten får man tillvalspaket med bland annat parkeringssensorer fram och bak, BeatsAudio, backkamera, utrustning från Seat Sport, Aero kit Plus, Performance Pack, trötthetsvarnare och stöldlarm med kupéövervakning. Leon CUPRA R är beställningsbar från vecka 45. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

En Renault Zoe med knuff
Gör 0-100 km/h på 3,2 sekunder

Renaults eldrivna modell Zoe kan väl inte direkt beskyllas för att vara någon sportbil, men det vill man ändra på med den här nya konceptbilen. Den kallar man för Zoe e-Sport Concept och den är byggd på Renaults erfarenheter från Formel E Championship. Det gör bland annat att den klarar 0-100 km/h på bara 3,2 sekunder. Toppfarten anges till 210 km/h. Vikten ligger på 1 400 kilo och det inkluderar batteripacket som väger in på rätt maffiga 450 kilo. Karossen är i kolfiber och för att hålla bilen på marken sitter det ett fetare kjolpaket runt om, en aerodynamisk spoiler fram och en stor vinge på bakluckan som trycker ner baken. Undersidan är även helt platt för att leda luften till diffusorn där bak. På insidan sitter en bur i stål och i denna sitter det fyrpunktsbälten som går fram till de två skålade Recarostolarna. Här finns även en rektangulär ratt som ska ge bättre sikt än en rund. Bilen har fyra stycken olika körlägen, tre zoner för växellådan och bromskraftsfördelning. För att få fart på grejerna har man monterat två stycken elmotorer som tillsammans levererar 340kW, eller 460 hästar. Vridet ligger på 640 newtonmeter. Den ena motorn sitter fram, den andra bak och således är bilen fyrhjulsdriven. Batteriet har en kapacitet på 40kWh. Om det här lilla krutpaket kommer att bli verklighet får framtiden avgöra, men det vore ju rätt så kul om det blev så faktiskt. Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0

Ford rullar ut nya Fiesta ST
Får 200 hästar stark trea med cylinderavstängning

Det senaste från Ford är nu här och det är den tredje generationen Fiesta med den sportiga ST-behandlingen. Det är ett riktigt litet krutpaket med en trecylindrig turbomotor under huven, och den har cylinderavstängning. Första gången det har gjorts i en sån här liten motor enligt Ford. När man inte belastar motorn stängs en av cylindrarna av och man sparar på så vis bränsle och utsläpp. Maskinen är en EcoBoost på 1,5 liter och effekten är alltså 200 hästar, vridet anges till 290 newtonmeter. Det hela räcker för att ta bilen från 0 till 100 km/h på 6,7 sekunder. Det är 0,2 sekunder snabbare än föregångaren det. Bilen får tre stycken olika körlägen (Normal, Sport och Track). ESP-systemet har även det tre stycken olika lägen vilket gör att du kan låta det hjälpa till fullt ut, tillåta lite eller stänga av det helt och hållet. Nya Fiesta ST kommer i tre- och femdörrarsversion och den har premiär på bilmässan i Genève nästa månad. Försäljningen ska dra igång tidigt nästa år. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0
2016

Bimmerpost testar BMW M2
Presskörningarna har dragit igång

Presskörningarna för BMW:s nya lilla krutpaket M2 har dragit igång och här ovan får vi se vad Bimmerpost tycker om bilen som bjuder på bakhjulsdrift och en rak turbomatad sexa på 370 hästar. Fler tester som lagts upp nedan. Tumnagel
45.9°
+
Bobby Green
0
2015

BMW presenterar X4 M40i
Har troligtvis samma motor som M2

För några dagar sedan läckte lite information och bilder på BMWs nästa M Performance-modell ut - X4 M40i. Den får som väntat en sportigare framtoning med ett lite annat kjolpaket, större fälgar, dubbla avgaspipor i svart och en motor med bra knuff i. Just denna motor sägs också vara den som kommer i nästa lilla krutpaket - M2. Under huven på X4 M40i hittar vi en omarbetad version av motorn som sitter i X4 xDrive35i. Det innebär en rak sexa på 3.0 liter med dubbla turbo. Den levererar i M Performance-utförande 360 hästar och 465 Nm vilket är en ökning med 54 hästar och 65 Nm jämfört med xDrive35i. Den extra kraften kommer från en annan vevaxel, uppgraderade kolvar, högre laddtryck, högre tryck från bränslespridarna och ett nytt avgassystem för att nämna några saker. Motorn har koden N55B30T0 - ett namn som tidigare figurerat i M2-rykten vilket troligtvis betyder att denna snurra även hamnar i den bilen. Växlandet står en åttastegad automatlåda för som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4.9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Bilen börjar säljas i februari nästa år till ett ännu okänt pris. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Xcar kör nya Honda Civic Type R
Så upplevs 310 hästar på framhjulen

I Xcars senaste video har man testat Hondas nya krutpaket Civic Type R och så här såg det ut. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Nya Honda Civic Type R är äntligen här
Litet krutpaket med 310 turbomatade hästar

Efter en väldigt lång period med teasers, siffror, hemlisar och officiella grejer är nu äntligen Hondas nya Civic Type R officiell. Förutom ett hejdundrande kjolpaket och en enorm vinge på bakluckan bjuder bilen på en ettrig VTEC-snurra som för första gången turbomatas. Effekten är högre än man först anat. Fyran som är på 2.0 liter ger hela 310 hästar och 400 Nm. Dessa ska sedan via en sexpetad manuell låda hitta till framhjulen. För att hålla dessa i schack har man monterat ett fjädringssystem fram som man kallar för "Dual Axis Strut". Detta påminner om Fords "RevoKnuckle" och ska i sin tur hjälpa kraften att hitta ner i backen och undvika att vridet låter bilen sticka iväg åt något håll. Är man flink med näven och kopplingsfoten ska man kunna ta sig till 100 km/h på 5.7 sekunder. Håller man stumt är det roliga slut först vid 270 km/h. I övrigt utrustas bilen med hårdare fjädring, adaptiva dämpare i alla hörn, Brembo-bromsar, vassare inställning på elservon och ett +R-läge som skärper till bilens alla sinnen. Till skillnad från konceptbilen tappar produktionsmodellen det enorma bromsljuset som gick upp längs med vingen, men i övrigt verkar den behålla samma design som vi har sett ett bra tag nu. Pris och tillgänglighet är oklart för tillfället. Tumnagel
53.3°
+
Bobby Green
0

Opel drar täcket av nya Corsa OPC
En bil med gener från Ringen

Efter läckan i går presenterar Opel nu nya Corsa OPC - en bil som ska ha gener från Ringen där den testats och utvecklats under en lång tid. Under huven sitter en turbomatad fyra på 1.6 liter. Den ger 207 hästar och har ett vrid på 245 Nm. Det finns även en overboost-funktion som kan dra upp det vridet till 280 Nm under en kort stund. 0-100 km/h går på 6.9 sekunder och toppfarten anges till 230 km/h, förbrukningen till 0.75 liter per mil. Till motorn kopplas en sexväxlad manuell låda. Fjädring, dämpning och styrning har skärpts till och i hjulhusen sitter prestandadäck med dimensionen 215/45 R17. Innanför framhjulen sitter det ventilerade skivor på 308 millimeter. Utsidan bjuder på ett mer aggressivt kjolpaket, luftintag på huven, en vinge på bakluckan som finns i två olika storlekar och dubbla avgaspipor. På insidan sitter man i skålade skalstolar från Recaro samtidigt som man håller i en läderklädd sportratt. På tillvalslistan finns bland annat ett "Performance Package" som ger dig mekanisk diffbroms från Drexler, 18-tumsfälgar och Brembo-bromsar med 330 millimeters skivor fram. Premiären äger rum på bilmässan i Genève. Bilen kommer till Sverige senare i vår och på prislappen står det 248 000 kronor. Tumnagel
35.0°
+
Bobby Green
0
2014

Audi återupplivar namnet S1
Lilla S1 Sportback är nu officiell

Audi har som sagt varit och rotat i de gamla arkiven och återupplivat en gammal klassisk modellbeteckning - S1. Igår läckte de första bilderna ut och som utlovat blev bilen officiell idag. Så vad får man då? Jo ett kompakt krutpaket som har en 2-liters fyra på 231 hästar och 370 Nm under huven. Den driver alla fyra hjulen och ska vara tillräckligt för att ta bilen från 0-100 km/h på 5.9 sekunder och toppa 250 km/h. Förbrukningen ligger på 0.71 liter per mil och utsläppet ska ligga på 166 gram per kilometer. Fyrhjulsdriften är permanent och den har en hydraulisk lamellkoppling vid bakaxeln. Bilen har även en elektronisk diffspärr och en ESC som går att koppla ur i två steg. Chassiet har uppdaterats för att bli ännu sportigare samtidigt som den elektromekaniska servostyrningen ska svara ännu bättre. Fram sitter bromsskivor i dimensionen 310 millimeter och som standard sitter det 17-tummare skodda med 215/40-däck i hjulhusen. På tillvalslistan finns 18-tummare med 225/35 och röda bromsok med S1-logga. Som vi kan se har även utseendet uppdaterats lite då S1 har fått nya strålkastare och bakljus. Vidare har den ett biffigare kjolpaket, takvinge och precis som storebror S3 fyra avgaspipor där bak. Bilen lanseras i Sverige under andra kvartalet i år och på prislappen står det 309 000 kronor. Den enda version som kommer att erbjudas här är den vi ser på bilderna - femdörrarsversionen. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0
2013

Toyota Yaris Hybrid-R är ett riktigt krutpaket
Fyra motorer och 420 hästar

Toyota visar nu upp konceptbilen Yaris Hybrid-R som vi tidigare har sett lite teasers på. Och det är ingen tråkig liten sak det handlar om. Den här kärran har hela fyra motor och 420 hästar. Under det upptickade skalet sitter en turbomatad fyra på 1.6 liter som ger 300 hästar och som driver framhjulen. I bakhjulen sitter det elmotorer på sammanlagt 120 hästar så bilen är alltså fyrhjulsdriven. Men det slutar alltså inte där, det finns ytterligare en elmotor. Den sitter mellan motorn under huven och bakhjulsmotorerna och ser till att samla energin från inbromsningarna. Den fördelar också kraften till rätt ställe när framhjulen inte får nog med fäste. Till allt sitter en sexstegad sekventiell växellåda. Någon produktion av den här kärran finns tyvärr inte med i planerna utan den får mer ses som ett kul bygge där Toyota visar lite vad de kan. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Nya Audi S3 är för snäll

I samma veva som jag testade nya Audi RS6 Avant förra veckan testades även nya Audi S3. 300 hästar inpackade i ett litet krutpaket som faktiskt inte är ljusår bort pengamässigt för den som är sugen. En bil som är både praktisk och snabb. Finns med fem dörrar, har plats för fyra vuxna utan problem och lite packning. Den har drivning på alla fyra och kan fås med massa bekvämligheter som tidigare endast var för de lite dyrare och lyxigare vagnarna. Låter ju perfekt eller hur? Det finns bara en nackdel. Audi har gjort nya S3 för snäll. Tumnagel
126kg
+
Bobby Green
2012

Drivning på alla fyra som tillval för framtida AMG-modeller
Inte bara ämnat för suvarna längre

Snart är det dags för Mercedes att presentera det lilla krutpaketet A 45 AMG. Förutom att det är ett nytt område för Mercedes att ge sig in i genom att lansera en upptickad småbil är det också nytt att en AMG-bil i denna storlek kommer att erbjudas med fyrhjulsdrift. Drivning på alla fyra har i AMG-familjen fram tills nu endast varit för suvarna ML 63 AMG, G 63 och G 65 AMG men nu är det dags att ändra på den biten. Mer effekt kräver bättre grepp helt enkelt. Friedrich Eichler, drivlinechef hos AMG, är ganska rak på frågan om en AMG-bil någonsin kommer att erbjudas med framhjulsdrift: "Front-drive cars are for children." Exakt vilka bilar som i framtiden kommer att erbjudas med detta tillvalet är oklart, men då en uppfräschad E 63 AMG är på gång är det inte omöjligt att den blir näst ut efter lilla A 45 AMG. Men helt klart är att Mercedes inte kan stå vid sidan och titta på när tillverkare som Audi och BMW dundrar ut fyrhjulsdrift i sina prestanda-modeller. Vad tycker ni? Bör en testostinn Merca driva enbart på bakhjulen? Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Mercedes visar nästan hela A45 AMG
Bara lite maskering som ännu inte har plockats bort

Det verkar ha blivit en liten trend bland biltillverkarna att visa upp nästan hela bilen en stund innan den blir officiell "på riktigt". Mini har gjort det innan och nu gör Mercedes samma sak med lilla A45 AMG. Lite svart maskering i fronten, på kjolarna och där bak är allt som är kvar. Under huven sitter det en 2-liters turboladdad fyra som ger hela 330 hästar och har ett vrid på 450 Nm. Den kraften skickas sedan till alla fyra hjul via en sjustegad DCT-låda med dubbelkoppling. Lägg till fetare bromsar, hårdare fjädring och AMG-känsla över hela bilen och vi har här ett riktigt litet krutpaket. När Mercedes väljer att släppa mer information återstår att se men det känns som att det borde ske vilken dag som helst nu. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Chris Harris kör BAC Mono
Brett på vått underlag

Chris Harris har fått möjlighet att testa den brittiska lilla leksaken BAC Mono och så här såg det ut. Bilen har som namnet avslöjar endast plats för en person och lämpar sig nog allra bäst på banan, även om man får köra den på allmänna vägar. Bilen väger bara 540 kilo och har hela 280 hästar och lika många newtonmeter ur Cosworth-fyran på 2.3 liter. Bättre vikt/effektförhållande än en Bugatti Veyron! 0 till 100 km/h går på låga 2.8 sekunder och toppfarten anges till 274 km/h. Inte konstigt att Chris blir så glad som han blir över att köra det här lilla krutpaketet. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Mer krut i Porsche Carrera S med ny uppgradering
De erbjuder även ett nytt kjolpaket och vinge

För den som vill ha mer presenterar Porsche nu ett extra krutpaket och lite andra tillbehör till modellen 911 Carrera S. Uppgraderar man motorn får man effekten ur 3.8-litersboxern höjd från 400 till 430 hästar, något som enligt Porsche gör att 0-100 km/h med PDK-låda nu ska gå på fyra sekunder blankt istället för 4.5. Toppfarten ökas öven från 306 till 308 km/h, allt utan att bränsleförbrukningen ändras. På tillbehörssidan kan man få en ny frontspoiler med lite andra luftintag och en fast monterad ankstjärtsvinge där bak. Topp-kitet kallas för "Aerokit Cup" och det är det den röda bilen är utrustad med. Priserna för uppgraderingarna är oklara. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida