m

Bugatti har byggt de första åtta Chiron Super Sport 300+
Nu ska de skeppas till kunder

För två år sedan presenterade Bugatti modellen Chiron Super Sport 300+. Namnet kommer från att man lyckades klå 300 mph-gränsen (482 km/h) när bilen till slut toppade 304,773 mph (490,4 km/h). Sen dess har bilen finjusterats en aning och nu är de första åtta stycken exemplaren som kunder beställt redo för leverans. Endast 30 stycken kommer att byggas totalt och alla kommer med synlig kolfiber och orange snabbstripes. Motorn är den beprövade W16-maskinen på 8,0 liter med fyra turbos. Här är effekten 1600 hästar. Kundbilarna har en fartspärr på 442 km/h så man får helt enkelt nöja sig med att kunna säga att bilen kan gå snabbare, men inte bevisa det. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Ford har tillverkat första exemplaren av F-150 Lightning
Och investerar ytterligare i eldrift

På Rouge Electric Vehicle Center i Michigan har Ford nu tillverkat de första förserie-versionerna av den helt eldrivna pickupen F-150 Lightning. I samma veva meddelar tillverkaren att man kommer investera ytterligare 250 miljoner dollar i eldrift, något som bland annat skapar 450 stycken nya arbetstillfällen. Målet är att tillverka 80.000 stycken exemplar av F-150 Lightning om året år 2024. Bill Ford som är executive chair hos Ford Motor Company säger följande: "We knew the F-150 Lightning was special, but the interest from the public has surpassed our highest expectations and changed the conversation around electric vehicles. So we are doubling down, adding jobs and investment to increase production. This truck and the Ford-UAW workers who are assembling it in Michigan have a chance to make history and lead the electric vehicle movement in America." De första tillverkade bilarna kommer nu genomgå ett flertal tester ute på vägarna. Ford har redan fått in fler än 150.000 stycken reservationer av modellen och de första kundbilarna väntas rulla av bandet nästa vår. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray kör den första prototypen av T.50
På Top Gears testbana

Det går framåt för Gordon Murrays superbil T.50 och nu har man inlett de första riktiga testerna med en prototyp. Här ser vi när Gordon själv testar den. Eftersom bilen fortfarande är under utveckling är motorns varvtal spärrat till bara 3000 varv så det blir ingen buskörning riktigt än. Tillverkningen av kundbilar väntas dra igång i januari nästa år. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2020

Första nya Iso Rivolta GTZ levererad till kund
Vilken vacker skapelse!

I början av augusti skrev vi om Zagatos planer på att ta fram en ny Iso Rivolta-modell. Den fick namnet GTZ och nu är det första exemplaret levererat till kund. Inspirationen till linjerna kommer från Iso Rivolta A3 som presenterades 1963. Under skalet finns en motor från Corvette Z06 som lämnats orörd. Det innebär kompressormatad V8:a på 6,2 liter som ger 650 hästar och 881 newtonmeter i vrid. Det gör att bilen tar sig från stillastående till 100 km/h på 3,7 sekunder och att den kan toppa 315 km/h. Till maskinen ser det ut som att man har kopplat den åttastegade automatlådan. Drivningen sker på bakhjulen. GTZ kommer endast att tillverkas i 19 stycken exemplar och det första som ni ser här har sålts till Schweiz. Nio stycken är beställda så det finns tio stycken kvar för den som är sugen. Vad man får betala är dock oklart. Tumnagel
46.0°
+
Bobby Green
0

Rolls-Royce Dawn Silver Bullet ute på vägarna
Bil för den som tycker att baksäte är överskattat

Den som längtat efter en mer opraktisk och självisk version av Rolls-Royce Dawn cabriolet jublade troligtvis när företaget i mars presenterade planerna för Dawn Silver Bullet. Det är en version inspirerad av 20-talet där man helt enkelt har täckt över baksätet med en kåpa som ger ett annat utseende. Om det går att plocka bort denna är oklart men det verkar onekligen finnas ett vanligt baksäte där under. Nu har den första kundbilen av 50 stycken rullat av bandet i West Sussex och det är därför vi har fått dessa bilder som visar bilen vid Gardasjön. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Monteringen av Bentleys nya Blower är påbörjad
Först ut är prototypen Car Zero

Som vi berättade i höstas ska Bentley återskapa tolv stycken exemplar av den klassiska Blowern. Man kallar den för Bentley Blower Continuation Series och alla exemplar är redan sålda. Kunderna håller för tillfället på att välja färger för interiör och exteriör. Bentley kommer först att bygga ihop en prototyp innan det är dags för kundbilarna och detta har man börjat med nu. Allt tillverkas i materialen man använde då och med samma typ av teknik. Ingenjörerna har studerat originalritningarna från 20-talet och tagit CAD till hjälp där man har behövt det. Den berömda motorn på 4,5 liter har kolvar i aluminum, överliggande kamaxel, fyra ventiler per cylinder och dubbla tändstift. Den kommer få en kompressor och effekten kommer att landa på omkring 240 hästar. Tim Hannig från Mulliner-avdelningen som har hand om projektet säger följande: "After almost a year of highly detailed engineering work, it is extremely rewarding to see the first parts coming together to form the first Bentley Blower in over 90 years. The skill of our engineers and technicians in completing hundreds of individual part specifications is equaled only by that of the artisans across the country that have handmade the components that we’re now starting to bolt together. As we go, we’re refining designs and fixing problems, which is exactly what a prototype build is for." Prototypen kommer att visas upp för allmänheten någon gång i höst. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
2018

Shmee150 kör en Koenigsegg Regera
Den första kundbilen

Koenigsegg har nu levererat det första exemplaret av modellen Regera till kund och den bilen har Shmee150 haft turen att få köra en sväng. Bonusklipp nedan där Tim även besöker ett ganska så välfyllt och välkänt garage. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0
2017

De två första Koenigsegg Regera är redo för leverans
En grön och en röd

Koenigsegg kommer att ha med sig två stycken exemplar av Regera till bilmässan i Genève och båda två är kundbilar som nu är redo för leverans. Direkt efter mässan kommer de att skeppas till sina lyckliga köpare och så här ser bilarna ut. Den ena går i en slags british racing-green medan den andra är eldigt röd. Båda två rullar på de läckra kolfiberfälgarna som är hela 40 procent lättare än motsvarande fälgar i aluminium. Tumnagel
65.0°
+
Bobby Green
0
2016
2014
2011

Agera R - 1 115 hästar!
Värst hittills

Igår skrev jag några rader om Thules skidbox till Koenigsegg Agera R, så varför inte ägna några rader till den fantastiska superbilen också? Den kungliga familjen i Oman fick sin bil för några veckor sedan, i rött. På mässan i Genève kommer den här istället stå och skina, i vitt. V8:an på 5,0 liter i baken ger 1 115 hästar vilket betyder att Agera R är den effektfullaste modellen Koenigsegg någonsin har byggt. Några exakta siffror på 0-100 eller toppfart har inte gått ut än, men med tanke på att släden väger 1 330 kilo borde den inte skämmas för sig. Vill man går det bra att tanka E85 i den, vilket resulterar i ännu mer effekt. Bilen som ställs ut i Genève är en kundbil, som efter mässan ska levereras till Norge och en lycklig ägare. Tumnagel
45.8°
+
Bobby Green
0
2007

Peugeot 207 RC får nytt bodykit och högre pris
Precis efter försäljningsstarten...

De första kundbilarna av Peugeots 207 RC har precis börjat levereras, men redan nu meddelar Peugeot att man kommer ge bilen en lättare facelift från och med juli-produktionen. Världens snabbaste facelift? Anledningen är att Peugeot tycker att nya 207 GTi ser betydligt tamare ut än konkurrenterna Renault Clio Sport 197 och Opels OPC-modeller. Ny-nya 207 RC får därför ett nytt bodykitt och en prisökning på cirka 5 000 kronor. Jag kan inte låta bli att undra hur de nuvarande 207 RC-ägarna känner sig då deras bil blev den gamla modellen snabbare än den första avbetalningen hann dimpa ner i brevlådan... Tumnagel
37.2°
+
James Hunt
0

Caparo T1 snart klar
De första kundbilarna snart redo att levereras

När Caparto T1 visades för första gången i konceptform var det inte speciellt många som trodde att bilen faktiskt skulle bli verklighet. Specifikationerna var lika extrema som formspråket, men nu är den slutgiltiga prototypen snart klart och kommer att göra debut på Goodwood Festival of Speed. Under juli månad kommer de första kundbilarna att levereras, och priset för att få äga en F1 bil byggd för gatan ligger någonstans runt 2,6 miljoner kronor. Caparo T1 är den första serieproducerade bilen att spränga den magiska 1000 hästkrafter-per-ton gränsen. Den handbyggda V8:an levererar 570 hästkrafter vid smått fantastiska 10 500 varv och 420 Nm vid 9 000. Para ihop det med ett lättviktschassi och en torrvikt på endast 550 kg och du får en bil med smått otrolig prestanda. 0-100 på ca 2,5 sekunder och ytterligare 2,5 sekunder senare så har du passerat 160 km/h på mätaren. Minst lika imponerande är 160 - 0 som avverkas på 3,5 sekunder. Under "läs mer" finns specifikationerna i sin helhet. Tumnagel
37.7°
+
James Hunt
0