m

Kaseya har fått en fix för ransomware-attacken
Oklart var lösningen kommer från dock

För några veckor sedan råkade mjukvaruleverantören Kaseya ut för en ransomware-attack som gjorde att flertalet av deras kunder inte kunde använda sina system. I Sverige var det extra märkbart för Coop vars kassasystem tokhavererade och tvingade livsmedelskedjan att stänga sina butiker ett flertal dagar. Nu verkar det dock som Kaseya fått till en lösning genom en huvudnyckel som då kan låsa upp den krypterade data. Hur man fått tag på denna nyckel har Kaseya dock ej klargjort men enligt den från en pålitlig tredje part. We can confirm that Kaseya obtained the tool from a third party and have teams actively helping customers affected by the ransomware to restore their environments, with no reports of any problem or issues associated with the decryptor. Kaseya is working with Emsisoft to support our customer engagement efforts, and Emsisoft has confirmed the key is effective at unlocking victims. Om Kaseya betalade REvil-hackarna för huvudnyckeln eller löst den på annat håll är oklart just nu. Tumnagel
37.2°
+
Frode Wikesjö
0

Tredjepartsladdar...misären
Teslas Supercharger är fortfarande en stor del av bilvalet

Det här med att ladda elbilar är ständigt på tapeten och Teslaförare pratar ofta gott om detta som en av de viktigare anledningarna till att välja just Tesla. Själv snabbladdar jag väldigt sällan och har inte riktigt tyckt att det varit ett viktigt argument i takt med att snabbladdarna byggts ut mer och mer. Men efter de senaste 10 dagarna flängandes runt i Stockholm och en tur till Öland, där ditresan inte gick via europavägar, så har jag fått smaka på hur det är att ladda på annat än Teslas Superchargers, och det blev minst sagt jobbigare än jag föreställde mig. Laddförsök #1 - Koppla alltid in kabeln Efter en tur med släp till sommarstugan i härligt svenskt sommarregn så orkade jag inte stå i regnet för att följa min sedvanliga ABC-rutin (Always Be Charging) och ta fram typ 2-kabeln från frunken och koppla in i laddboxen så bilen fick stå parkerad utan att ladda. Tumnagel
60.1°
+
Rasmus Åberg
0

Tesla ska öppna upp sitt Supercharger-nätverk
Så att även andra bilar ska kunna använda Teslas batteriladdare

Teslas vd Elon Musk uppgav igår på Twitter att Teslas så kallade Supercharger-nätverk av elbilsladdare kommer att öppna upp för elbilar från andra biltillverkare innan årets slut. Musk uppgav redan förra året att andra biltillverkare hade visat intresse för att låta sina kunder ladda elbilar via Teslas Supercharger. Exakt vilka biltillverkare det handlar om finns det dock än så länge inga uppgifter om. Tesla uppger att man har runt 25.000 Supercharger-laddningsstationer runt om i världen. Vilka av dessa som initialt kommer att öppna upp för fordon från andra biltillverkare finns det heller inga uppgifter om för tillfället. Tumnagel
60.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Koncept på ett smartare trafikljus
En stor LED-skärm visar allt

Den Moskva-baserade designbyrån Art. Lebedev Studio har tagit fram ett koncept på hur framtidens trafikljus skulle kunna se ut. I bilden ovan ser vi den första sorten, som är tänkt ska kunna ersätta dagens trafikljus utan några större förändringar av stolparna som finns idag. Den andra, mer kvadratiska, sorten är den som syns på bilderna nedan, som ska kunna anpassas mer och till och med visa olika skyltar. Förbättringar som syns på båda trafikljusen är att man som trafikant kan se hur många sekunder kvar av rött ljus eller grönt ljus man har. Städer behöver heller inte installera två separata trafikljus när exempelvis en vänstersväng kan vara grön medan rakt på är rött. De nya skyltarna använder sig också alltid av piktogram, vilket gör det mer tillgängligt för personer med färgblindhet. Hur nära är detta verklighet? Art. Lebedev Studio planerar att både tillverka och testa dessa lampor med intresserade städer i Ryssland. Mer uppgifter än så finns inte just nu. Tumnagel
48.5°
+
Hugo Engström
0

Porsche ansiktslyfter Macan en smula
Sista med fossil?

Snart kommer en ny Macan som drivs av el och den är nog väldigt efterlängtad av Porsche-handlarna eftersom fossilversionen inte finns som hybrid och därför är rejält dyr att köpa här i Sverige. Men fossil-Macan kommer att finnas kvar ett tag till eftersom Sveriges skatteregler inte gäller i hela världen och det finns ett fortsatt sug efter mindre bensin-suvar. Man skakar om lite i versionerna av bilen. Turbon kommer att försvinna och GTS kommer att bli den nya toppmodellen. I förra generationen var S starkare än GTS men inte i den här generationen. Både S och GTS drivs av en 2,9 liter stor V6 med biturbo men som GTS levererar den 440 hästar (+60) och som S "bara" 380 hästar (+26). 0-100 går på 4,3 respektive 4,6 sekunder. Som insteg finns vanliga Macan som har 265 hästar och tar 6,2 sekunder till hundra. Alla modeller har PDK-låda och fyrhjulsdrift. Chassit ska enligt Porsche reagera snabbare och känsligare på körstil och körsituationer och de aktiva dämparna har justerats efter Macan. Dessa är standard i S och GTS. Luftfjädring är numera också standard i GTS och där har man sänkt karossen 10 mm. Ska man se skillnaderna i design ska man vara riktigt vaken. I fronten har lite olika detaljer lackats i bilens färg eller på GTSen svarta. LED-strålkastarna är numera standard vilket även backspeglar i sport design är. Tre nya färger finns för den som vågar, de heter Papaya, Gentian Blue och Python Green. Som standard är nu också större fälgar där Macan nu har 19, Macan S 20 och Macan GTS 21 tum. På insidan har det hänt lite saker och Macan har fått en ny mittsonsol. Du kan numera också få 911:ans GT-ratt. Baspriserna ligger på 655.000 kronor för Macan, 735.000 kronor för Macan S och 870.000 för Macan GTS. På bilderna nedan är den orangea S och den röda och gröna GTS. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0

Det här är nya Audi RS3
400 hästar och 0-100 på 3,8 sekunder!

I förrförra veckan fick vi se Cupra presentera Formentor VZ5 med en femcylindrig motor på 390 hästar som klarade 0-100 på 4,7 sekunder. Snabb rackare alltså! Men nu kommer Audi med sin RS3 och trots att den bara har 10 hästar till och alltså levererar 400 jämnt, så klarar den 0-100 på nätta 3,8 sekunder. Men vi börjar med utseendet. Fronten består av en helt sjukt stor grill, men jag tycker nog allt att de har lyckats göra en riktigt fet sak som verkligen känns som ett syskon till RS6 och RSQ8. Elak! Extra snyggt med LED-lysena. Bakifrån så tycker jag att man har lyckats bättre med sportbacken än med sedanen, som inte känns riktigt så låg och arg som man kanske skulle vilja. På tal om det så är det här tredje generationen av RS3 som sportback och andra som sedan. Tumnagel
43.3°
+
Roger Åberg
0

Intel vill köpa GlobalFoundries
För 30 miljarder dollar

Enligt Wall Street Journal är Intel intresserade av att köpa chiptillverkaren GlobalFoundries för 30 miljarder dollar. Vilka är GlobalFoundries? GlobalFoundries är världens fjärde största chipptillverkare efter TSMC, Samsung och UMC. Deras kunder inkluderar AMD, som tidigare varit moderbolag till företaget, vilket kan få en att höja ögonbrynen lite då AMD och Intel är direkta konkurrenter. Just nu ägs bolaget av Mubadala Investment, en statlig förmögenhetsfond från Abu Dhabi. Intel säger till The Verge att de vill inte kommentera ryktena men om detta nu skulle ske, tycker ni det borde godkännas? Tumnagel
36.7°
+
Hugo Engström
0

Frankrike får helautomatiserad pizzeria
Robotar fixar allt

Pizzerian Pazzi i Paris är en ny pizzeria där pizzorna förbereds, tillagas samt serveras helt och hållet av robotar. Att förbereda en pizza för ugnen tar robotarna ungefär 45 sekunder sen ska den bara bakas, skäras och paketeras, Som man kan höra i klippet ovan så har ägarna till Pazzi spenderat runt åtta år på att utveckla robotarna för att de ska kunna riva pizzerian autonomt. Vill man köpa en pizza så gör man det via en app eller på någon av pizzerians beställningsstationer. Tumnagel
39.8°
+
Frode Wikesjö
0

MCU-serierna kammar hem 28 Emmy-nomineringar
Stabilt!

Emmy-nomineringarna har rullat ut och det verkar som att Disneys satsning på Marvel-serierna har lyckats rätt bra. WandaVision har nominerats i 23 olika kategorier och The Falcon and the Winter Soldier har fått 5 nomineringar, varav en till Don Cheadle för sin 98 sekunder långa medverkan i premiäravsnittet. Kort sagt är det en rätt stabil start för Marvel-serierna, speciellt för WandaVision som tog ut svängarna rejält. Serierna som kammat hem flest nomineringar är Netflixs The Crown och The Mandalorian med 24 nomineringar vardera. Serierna är följda av WandaVision med 23 och Handmaidx27s Tale med 21. Backar man tillbaka och kollar på de stora produktionsbolagen har HBO kammat hem totalt 130 nomineringar och Netflix ligger hack i häl med 129. Disney ligger på totalt 71. Samtliga nomineringar hittar ni via länken här nere till vänster, men en del av nomineringar har ni i faktarutan nedan. Den sinnessjuka mängden nomineringar fick inte plats. Hur bra det kommer gå för Marvel-serierna återstår dock att se. 19 september kommer Emmy-statyetterna delas ut. Tumnagel
35.1°
+
André Stray
0

Google låter oss spela spel medan de laddas ner
Kalas om du saknar tålamod

Har du någon gång laddat ner ett spel till din Android, blivit skitarg för att nedladdningen går för långsamt och sulat telefonen i väggen i vrede? Då har vi goda nyheter då Google nyligen presenterat en ny funktion som gör att vi slipper vänta på att nerladdningar ska färdigställas innan vi kan lira. Play as you download kallas nymodigheterna och har man en grundläggande förståelse av engelska så är det rätt lätt att lista ut vad det hela handlar om. När du laddar ner ett spel får du helt enkelt möjlighet att hoppa in i spelet några sekunder efter att du klickat på Download-ikonen i Play Store, i stället för att behöva vänta flera minuter. Funktionen har blivit tillgänglig för utvecklare och det verkar som att det bara ska vara för dessa att implementera i sina spel, så det borde inte dröja allt för lång tid innan vi slipper vänta på att få spela spel. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Bara laddbart hos delningstjänsten M
Men först från nästa år

Bildelningstjänsten M meddelar nu att från nästa år så kommer man bara att ha laddbara bilar i sin tjänst. I dag är den siffran 30 procent, men i vår ska det alltså vara 100 procent. M säger att det är en praktisk utmaning eftersom det kräver en infrastruktur för laddning. – Vi vet att våra kunder gärna vill gå över till att köra eldrivna bilar, men laddinfrastrukturen måste förbättras för att få upp farten. Här måste beslutsfattare, stadsutvecklare och företag som M samarbeta för att skapa gynnsamma laddmöjligheter som sätter fart på övergången till bildelning med eldrivna fordon, säger Steinar Danielsen, ansvarig för hållbarhet vid Volvo Car Mobility. En av Mx27s konkurrenter Aimo har rullat 300 elbilar i Stockholm de senaste tre åren så det verkar helt klart vara görbart, men eftersom Ms tjänst fokuserar på längre resor än Aimo duger det inte att deras bilar har 22 procent laddning när kunden hämtar bilen vilket gör det hela lite klurigare. Tumnagel
40.9°
+
Roger Åberg
0

Nu kan du beställa Ford Mustang Mach-E GT
Fetaste versionen av elsuven

Ford har satsat stort på sin elsuv Mustang Mach-E men någon försäljningsuccé verkar det inte vara. Jag har sett ett fåtal på vägarna och under årets första sex månader sålde man 166 stycken. Det är nästan i samma nivå som vanliga Mustang som har sålts i 61 exemplar, men långt ifrån Kuga som har sålts i 1108 exemplar. Nu släpper man dock den fetaste versionen av bilen och då blir det kanske fart på försäljningen. GT-versionen levererar 487 hästar, har ett vrid på 860 Nm och gör 0-100 på 3,7 sekunder. Mach-E har några olika körlägen och med GT-versionen får man inte bara Untamed-läget utan också ett Untamed Plus-läge. GT bjuder även på en speciell blå och orange färg, sportsäten, 20-tummare som standard och lite sportigare element på utsidan. Batteriet är på 88 kWh och räckvidden ska vara på 50 mil. Låter det lovande? Om du vill ha en måste du öppna plånboken, prislappen ligger på 864.900 kronor. Tumnagel
40.6°
+
Roger Åberg
0

Intressant om Apples chipstrategi
De är smarta i Cupertino

Apple M1-chip är en imponerande rackare. Dels så levererar den väldigt bra prestanda men framförallt slukar den inte en massa energi. Det gör att man slipper fläktar som låter och har grym batteritid. Häromkvällen satt jag och använde datorn till och från och efter fem timmar hade jag 77 procent batteri kvar. Drömskt nästan. Precis som med allting annat så blir chip billigare ju fler man tillverkar. Med chip handlar det också om att använda alla man tillverkar, vilket är klurigt då många chip inte blir perfekta utan då behöver slängas. Det löser Apple i dag genom att man säljer maskiner med M1-chipet och sju GPU-kärnor. Detta är exakt samma chip som ett M1-chip med åtta GPU-kärnor, men där en helt enkelt inte fungerar. Istället för att slänga det så säljer man det billigare. För sina A-chip, alltså de som sitter i iPhones, iPads och annat, så har man strategin att den senaste modellen använder det senaste och dyraste chipet. Men man fortsätter att använda det chipet år två, tre, fyra och fem när det har blivit riktigt billigt att tillverka. Samma strategi kommer man möjligen att använda för M1 där man kanske fortsätter sälja en Mac mini med M1 när M2 har lanserats. Och så kommer vi till den fetare versionen av Apples chip som troligen kommer att heta M1X. Detta kommer man också att kunna masstillverka eftersom samma chip kommer att användas om och om igen. Använder man det fyra gånger så kan man leverera ett chip med 40 kärnor. Men man kommer även att använda chip som inte har alla kärnor fungerande för de billigaste maskinerna, så räkna med att den enklaste MacBook Pro 14 kommer att ha 12 kärnor, sedan en version med 16 och så vidare. Tricket är att Apple bara behöver utveckla och producera tre nya chip per år och ändå ha en hel radda med olika chip att erbjuda sina kunder. Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

Nu kan du köpa Harleys elmotorcykel
LiveWire ONE

Harley har länge snackat om elmotorcyklar och förra året berättade man att man skulle knoppa av den verksamheten i ett nytt varumärke. LiveWire blev namnet och första modellen heter ONE. Prislappen börjar på 22.000 dollar. Räckvidden är man lite flummig kring. Man har inga WLTP-siffror utan säger att den ska klara 23 mil av citykörning, 15 mil av blandad körning och 11 mil av motorvägskörning. Snabbladdning finns, 0-80 procent ska gå på 45 minuter och 0 till 100 procent på 60 minuter. 105 hästar ska elmotorn ge som tar en till 60 mph på 3 sekunder blankt, 0-100 km/h på något över detta. 60 till 80 mph ska gå på 1,9 sekunder och toppfarten är satt till 180 km/h. Går att köpa nu i USA men räkna med att det tar en stund innan den kommer hit. Räkna med att prislappen ligger på i alla fall 250.000 kronor här i Sverige. Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

Cupra slänger i femcylindrig motor i Formentor
Ger 390 hästar

Igår presenterade Golf en kombi-variant av sin Golf R med 320 hästar, 420 Nm och 0-100 på 4,7 sekunder. Ett dygn senare så levererar Cupra ett riktigt, riktigt hett alternativ när man snott den 5-cylindriga motor som troligen strax kommer i Audi RS3 och satt den i sin Formentor och lagt till VZ5 i produktnamnet. 390 hästar, 480 Nm, 0-100 på 4,2 sekunder, 18 tum stora bromsar från Akebono och ett nytt körläge som kallas Drift. Det är en radda fakta som inte alls låter så tråkigt. Varianten kommer endast att byggas i 7000 exemplar. Tyvärr så vet vi inte prislappen ännu, men en Formentor VZ med 310 hästar kostar 470.900 kronor så räkna med en bit över halvmiljonen. Tumnagel
41.2°
+
Roger Åberg
0

VW presenterar Golf R som kombi
Praktiskt brum brum

Lagom sportiga fossilbilar i praktisk form är en variant som nog inte kommer att leva speciellt länge till, nu när man snart kan få samma sak utan ljud men med en bättre ekonomi. Men fossilerna fortsätter att komma och i grunden så gillar jag det. Nu är det Golf R som visar upp sig i kombiutförande. Skillnaderna mellan vanliga versionen i prestanda är små. 320 hästar och 420 Nm är detsamma, men lite långsammare går det till 100, 4,9 sekunder istället för 4,7 sekunder. Med R Performance package får man två körprogram till, Special och Drift, och toppfarten höjs från 250 km/h till 270 km/h. Prislappen för en vanlig Golf R ligger på 480.900 kronor, räkna med cirka 10.000 kronor till för kombin. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

Sista versionen av Lamborghini Aventador är här
Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae

Lamborghini Aventador har hängt med ett tag nu, modellen firar tio år i år. Som en grand finale av modellen släpper man nu Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae, den ultimata versionen helt enkelt. 350 couper och 250 roadsters kommer att byggas. Självklart hittar vi V12:an i bilen. I den här formen levererar den 780 hästar vid 8500 varv och 0-100 går på 2,8 sekunder. 0-200 tar 8,7 sekunder och toppfarten är 355 km/h. Torrvikten är på 1550 kilo. Lanseringsfärgen är tvåtons grå-grå och väljer du roadstern kan du få taket i synlig kolfiber. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Det här är Lotus Emira
Märkets sista fossilbil!

Så har då Lotus visat upp sin allra sista fossilbil, en liten snygging med namn Emira. Det handlar om en sportbil med motorn placerad i mitten och rimlig prislapp (från 72.000 euro). Två motorer kommer att erbjudas, dels en tvåliters fyra från AMG och dels V6:an på 3,5 liter som även funnits i Exige och Evora. Hästkrafterna kommer att vara mellan 360 och 400, 0-100 ska gå på 4,5 sekunder och toppfarten ligger på 290 km/h. I sin lättaste form väger Emira 1405 kilo. Så mycket mer än så vet vi inte just nu. Men bilen verkar riktigt lovande. Tumnagel
45.5°
+
Roger Åberg
0

Det här är helt nya BMW 2-serie coupe
Med minimala njurar!

BMWs 2-serie har länge varit en favorit hos mig, bilen har en skön storlek och känns tight och rolig att köra. Men då snackar vi coupé, övriga delar av 2-serien är bilar som inte borde ha fått ett godkännande att produceras. Men hur som helst så är nya 2-serie coupé här nu. Och bilen har helt nya njurar, som inte är stora som elefantöron. Hurra! Istället är njurarna vertikala, har en ny form och luftklaffarna i njurarna går att öppna och stänga. Kanske har BMW kommit till sans här? Två modeller kommer från start. Fetast är M240i xDrive som har en rak sexa som levererar 374 hästar (+34 från tidigare versionen) och 500 Nm. Lär vara riktigt, riktigt rolig och ska göra 0-100 på 4,3 sekunder. Lite mer sansad är 220i som har en fyra och bakhjulsdrift och levererar 184 hästar. På bilderna är den lila M240i och den vida 220i. 2-serien har varit en favorit hos mig på grund av storleken i takt med att 3-serien blivit allt större. Nya 2-serien har dock växt till sig rejält och är 10,5 cm längre, 6,4 cm bredare men 2,8 cm lägre. Längre, lägre och bredare med andra ord. Delar av chassit är hämtat från 4-serien. Som tillval finns variabel M Sport-fjädring. Bagaget är på rimliga 390 liter och baksätet går att fälla 40/20/40. Man kan också ha dragkrok och dra 1600 kilo, så lite praktiskt är den allt. 220i kostar från 359.000 kronor, M240i xDrive kostar från 550.000 kronor. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Bentley Flying Spur nu som laddhybrid
Njut lite miljövänligare

Laddhybrider är väl sällan speciellt roliga, men den här skulle jag kunna leva med. Det handlar om fina Flying Spur från Bentley som nu får ett laddhybridsalternativ precis som Bentaygan tidigare har fått. Men det är ingen fjösig historia för det. En V6 på 2,9 liter ger 416 hästar och 550 Nm och elmotor levererar 136 hästar och 400 Nm. Tillsammans blir det ger 544 hästar och 750 Nm, vilket är 95 mer än i Bentaygan. Fyra mil ska man komma på ren el och kombinerat ska man komma hela 70 mil. Batteriet är på 4,1 kWh. Bentley lovar att bilen ska bjuda på snabb gasrespons och i princip inget turbolagg. 0-100 ska gå på 4,3 sekunder. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

FI ska granska Klarnas IT-haveri
Då när appen visade andra kunders information

Under maj månad fick Klarna panikstänga sin app efter det att flera användare kunde se andra Klarna-användares uppgifter när de loggat in i appen. Orsaken var ett handhavandefel vilket resulterade i att slumpmässig användardata blev synlig för fel användare vid inloggning i appen. Enligt Klarna skulle buggen ha drabbat runt 83 000 av deras användare under 31 minuter innan Klarna stängde ner inloggningen till appen. Nu har Finansinspektionen (FI) inlett en undersökning av om Klarna har brutit mot banksekretessen i samband med en denna incident. FI undersöker sedan tidigare Klarnas arbete med informations- och cybersäkerhet och den nya undersökningen kommer hanteras inom ramen för detta arbete. Enligt FI är banksekretessen en central del av bankers verksamhet och att banker har en stor uppgift i att alltid skydda sina kunders integritet. Tumnagel
52.8°
+
Frode Wikesjö
0

REvil tar på sig Kaseya-attacken
Kräver nu hundratals miljoner i lösensumma

Förra veckan drabbades det Miamibaserade mjukvaruföretaget Kaseya av en sajberattack som slog ut företagets kunders system. Som bekant var det flera företag här i Sverige som drabbades, bland annat COOP, Apoteket Hjärtat och SJ. Man misstänkte då att det var ligisterna från ryska REvil som låg bakom attacken och nu har detta bekräftats då de, via sin blogg, har tagit ansvar för den. För att företagen ska få tillbaka sina system igen kräver de nu 70 miljoner dollar vilket då är närmare 600 miljoner kronor. Om nu Kaseya eller något annat drabbat företag betalar REvil denna lösensumma kommer det bli den högs betalda lösensumman för ransomware någonsin. I samma blogginlägg påstår REvil också att mer än en miljon system är drabbade av denna attack. I går kväll meddelade Kaseya att de nu vet hur hackarna lyckades ta sig in i deras system och att de kommer åtgärda kryphålet. Tumnagel
24.4°
+
Frode Wikesjö
0

Trafikmagasinet kör eldriven Volvo 1992
Framtiden redan då

I förra veckan så presenterade Volvo nya Volvo Concept Recharge. Det konceptet visar hur Volvos elbilar kommer att se ut från 2022 och framåt. 30 år tidigare så presenterade Volvo sitt Environmental Concept Car, eller ECC. Till formen känner vi igen bilen som 1998 blev S80, men under ytan fanns ny teknik som är rätt het i dag. Bilen var nämligen en elbil som hade ett gäng batterier så att man kunde köra den som en ren elbil. Christer Glenning påstår att bilen kommer nio mil på en laddning, men wiki-sidan påstår 90 miles, alltså 14,5 mil. Rätt ok räckvidd ändå, för tiden och med tanke på att batteritekniken inte var så modern. Elmotorn levererade 95 hästar och man fick inte ut så mycket kraft ur batterierna så det tog 23 sekunder till 100. Men bilen hade inte bara en elmotor utan även en turbinmotor som kunde ladda batterierna under gång. Med denna igång tog det bara 12,5 sekunder till 100. Det fanns även ett hybridläge som gjorde att turbinmotorn slogs på och av automatiskt. Bilen var som sagt designmässigt en titt in i framtiden med det som blev S80. Även på insidan var detta sant, där känns mycket igen. Tumnagel
57.5°
+
Roger Åberg
0

Coop fortsätter att hålla stängt i dag
På grund av datorhaveriet

I går rapporterade vi att Coop råkade ut för en stor IT-attack som gjorde att majoriteten av Coops nästan 800 butiker fick hållas stängda. Detta datorhaveri som slagit ut butikkedjans kassasystem har inte kunnat lösas och därav tvingas de hålla stängt även på i dag. Kevin Bell, pressekreterare för Coop, säger att de fortsätter att jobba intensivt för att lösa det men att det inte riktigt klart ännu. Butikerna i Värmland, Norrbotten, Tabergsdalen, Varberg och Gotland och Oscarshamn är dock öppna samt ett antal som har möjlighet till Coops egna betalsystem via deras egna betalningsapp. Detta datorhaveri berodde på den stora attacken som drabbade det amerikanska företaget Kaseya. Kaseya råkade nämligen ut för en ransomware-attack som spred sig till deras kunders system. En av Kaseyas kunder är Visma Esscom som då levererar system till Coop. Tumnagel
17.3°
+
Frode Wikesjö
0

Ny rysk sajberattack mot amerikanska företag
Sannolikt av REvil

Det är inte bara Coop som sajberattackerats i dag utan även runt 200 amerikanska företag har åkt på en ordentlig ransomware-attack. Denna attack riktades mot det Florida-baserade mjukvaruleverantören Kaseya och spred sig sedan till andra företag som använder Kaseyas programvara. Kaseya uppmanar nu deras kunder att omedelbart stänga av sina servrar. Man misstänker att det är ryska ransomware-gänget REvil, även känt som Sodinokibi, som ligger bakom attacken och den amerikanska byrån för cybersäkerhet och infrastruktur har sagt att man tagit åtgärder för att ta itu med attacken. Tumnagel
27.8°
+
Frode Wikesjö
0

Polestar och Volvo bjuder på laddning i sommar
För att du ska provköra deras bilar

Tanken med Polestar var att märket skulle göras sig lite fria från Volvo, men det verkar gå så där med det. Man kommer att tillverka Polestar 3 i samma fabrik som Volvos efterföljare till XC90 och man gör en hel massa aktiviteter tillsammans. Under sommaren så öppnar man en tillfällig station för snabbladdning där elbilskunder kan komma och ladda sin bil gratis. Stationen ligger i Mjölby och där erbjuder man sex laddare med 150 kW effekt. Stationen öppnar 8 juli och kommer att ha öppet under juli, augusti och september. Men Volvo och Polestar vill inte bara vara snälla, självklart passar man på att sälja lite. På plats kan man provköra Volvo XC40 och Polestar 2. Man kan dessutom kolla in kommande C40. Tumnagel
42.4°
+
Roger Åberg
0

Elektrisk superbil med quattro-känsla
EL1 kostar 11 miljoner

Elegend är en ny firma som har tagit fram en eldriven bil som är kraftigt inspirerad av urquattron och som man kallar för Elegend EL1. Den är en hel del snabbare, elmotorn levererar runt 816 hästar och 0-100 ska gå på under 2,8 sekunder. 0-200 ska levereras på under 10 sekunder. Batteriet är på 90 kWh, räckvidden 40 mil och systemet ska fungera på bana, man räknar med att kunna köra två varv runt Nürburgring utan försämrad prestanda. Men bilen är gatlegal. I övrigt är det sportigt med ställbara dämpare och så, men förutom utseendet är det inte så mycket som är extraordinärt, i alla fall inte på pappret. Jo, priset. 890.000 euro plus moms, alltså drygt elva miljoner kronor, får man betala. Värt? Tumnagel
48.5°
+
Roger Åberg
0

Porsche visar Cayenne Turbo GT
Snabbaste suven runt nordslingan

Att köra sportig suv har ju ansetts omöjligt, visst kan man slänga in världens största motor men kan det verkligen bli en sportbil? Porsche gör nu sitt yttersta när man presenterar Cayenne Turbo GT, det snabbaste de har presenterat. Med 640 hästar och ett vrid på 850 Nm från V8:an med dubbla turbos sprintar den här till hundra på 3,3 sekunder, vilket är 0,6 sekunder snabbare än Cayenne Turbo. Men bilen är inte bara snabb rakt fram, den har klarat av Nürburgring Nordschleife på 7:38,9 minuter vilket gör den till den snabbaste suven ur det hänseendet. Cayenne Turbo GT har fått en hel del egna detaljer och kommer bara som coupé och bara med fyra säten. Bilen är hela 17 millimeter lägre än vanliga Cayenne Turbo och har både fått ett justerat chassi och aktiva kontrollsystem. Växellådan, en Tiptronic S, har justerats och modifierats och standard sitter ett sportavgassystem i titan. Lär låta gött. På utsidan finns en hel del kolfiber (bland annat är taket i kolfiber) och på insidan är det alcantara som eller. Självklart har bilen feta, keramiska bromsar. Den gråa färgen är ny och funkar bra med de guld/bronsiga fälgarna. Bilen går att beställa nu och de första kommer redan i september. Prislapp, från 2.060.000 kronor. Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0

Ferrari släpper rätt rimlig laddhybrid
Levererar 830 hästar

Nu presenterar Ferrari en lite mer sansad laddhybrid, deras första (SF90 Stradale) var ju smått galen. Bilen får namnet 296 GTB och har en V6:a som är nyutvecklad och levererar 663 hästar. Tillsammans med en elmotor på 163 hästar levererar 296:an 830 hästar och 740 Nm. Vikten ligger på 1470 kilo och 0-100 ska gå på 2,9 sekunder. 0-200 går på nätta 7,3 och toppfarten är satt till 330 km/h. Även om det här alltså är en laddhybrid så ska du inte räkna med att göra alla dina ärenden bara på el. Batteriet är nämligen bara på 7,45 kWh och det ska räcka 2,5 mil, så man kommer i alla fall till kiosken innan man "måste" njuta av V6:an. Tumnagel
43.3°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida