LIVE 17:00 AMD presenterar Radeon RX 6000
m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)

BMW vinkar farväl till kvadrupel-turbodieseln
Det här är X5 M50d och X7 M50d Final Edition

Det har blivit dags att säga hejdå till BMW:s raka dieselsexa på 3,0 liter med fyra turbo-snurror. Den maskinen hittar man i X5 och X7 men i september läggs tillverkningen av B57S som den heter ned. Därför skickar man ut special-versioner av modellerna som kallas för Final Edition. Men du kan bara köpa dem om du bor i Rumänien. I X5 M50d och X7 M50d ger motorn 400 hästar och 760 newtonmeter i vrid. X7:an är lite långsammare på grund av sin vikt men tar sig ändå till 100 km/h på 5,4 sekunder. Det man får med Final Edition är massa prylar som tidigare varit tillval, och givetvis några emblem som berättar att det är en specialare man sitter i. Vad man får betala är dock oklart för tillfället. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
2016

BMW:s nya motor med kvadrupelturbo presenterad
Ger 400 hästar och 760 Newtonmeter

BMW:s 7-serie har fått ett nytt motoralternativ i form av en dieseldriven sexa på 3,0 liter som försetts med inte mindre än fyra stycken turboaggregat. Effekten anges till 400 hästar och 760 Newtonmeter och den nya spisen ska nöja sig med 0,57 liter per mil och ska släppa ut 149 gram per kilometer. 0-100 km/h ska gå på 4,6 sekunder. Motorn kommer att sitta i 750d xDrive och 750Ld xDrive och den ersätter dagens dieselsexa på 3,0 liter med trippelturbo som har en effekt på 381 hästar och 740 Newtonmeter. 750d xDrive och 750Ld xDrive lanseras i juli men vad de kostar är oklart för tillfället. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Porsche har superbil mellan 911 och 918 på gång
960 som den väntas heta kommer 2019

Porsche har enligt uppgift en ny modell över 911 på gång. Den sägs heta 960 och blir en superbil som täcker gapet mellan dagens värsta 911 och 918. 960 väntas få en helt ny mittmonterad boxeråtta på 3,9 liter med kvadrupelturbo och dyka upp någon gång 2019. Allt är fortfarande lösa rykten och det som fått dessa att flyga omkring är att Porsche utan något väsen varumärkesskyddat namnet 960. Själva säger de att det är för att täcka upp namn som de saknar i paletten, men man kan ju alltid hoppas att det mynnar ut i en ny modell också. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Årets hetaste bil är här - Bugatti Chiron
Har begränsad toppfart på 420 km/h

Ögonblicket vi (alla) har väntat på är här - Bugatti har precis presenterat uppföljaren till modellen Veyron. Den heter som vi tidigare har nämnt Chiron och blir som väntat en av de absolut värsta bilarna som går att köpa. 1 500 hästar, från stillastående till 100 km/h på under 2,5 sekunder och en (begränsad) toppfart på 420 km/h - allt förpackat i en lyxvagn du kan åka långt med innan du får träsmak. Motorn är en vidareutveckling av den åtta liter stora W16-maskinen med kvadrupelturbo som återfinns i Veyron, men nu sker den extra skjutsen istället i två steg. När man drar iväg jobbar endast två av snäckorna, vid 3 800 varv kommer de andra två igång och hjälper till. Alla turboaggregat är nya och har vuxit i storlek och ingenjörerna har jobbat hårt på att kraften ska komma direkt och utan lagg, det maximala vridet som är på 1 600 Nm finns redan vid 2 000 varv. Kraften skickas till alla fyra hjulen och detta sker via en specialutvecklad sjustegad dubbelkopplingslåda. Hela monocoquen som är i kolfiber är ny, detsamma gäller chassiet som nu är adaptivt med fem stycken olika körprogram - Lift, EB, Autobahn, Handling och Top Speed. Det sista läget som ger dig toppfarten 420 km/h kan endast aktiveras om du har en separat andra nyckel, precis som hos Veyron. 0-200 km/h går på under 6,5 sekunder, 0-300 km/h på under 13,6. Hastighetsmätaren är graderad till 500 km/h. Däcken är som vanligt också specialutvecklade för bilen och har nu en större anläggningsyta än tidigare. Dimensionen är 285/30 R20 fram och 355/25 R21 bak. Innanför dessa sitter nya kolfiberkeramiska bromsar som vuxit 20 millimeter i diameter, och 2 millimeter i tjocklek. Fram sitter det åttakolvsok i titan, bak sexkolvsok i samma material. Bromsar man från 100 km/h ska man stå still efter 31,3 meter. Är hastigheten istället 200 är det 125 meter som gäller. Från 300 får du stopp på 275 meter. 500 stycken exemplar kommer att tillverkas och ett av dem blir ditt för 2,4 miljoner euro. En tredjedel av bilarna är redan sålda och de första kunderna får sina i augusti. Premiär blir det i Genève. Allt om bilen finns på länken nedan. Tumnagel
89.1°
+
Bobby Green
0
2013

Robot genomför kvadrupel baklängesvolt
Smidig liten rackare

Här har någon som kallar sig hinamitetu på YouTube konstruerat en liten robot som är rätt hygglig på gymnastik. Åtminstone på baklängesvolter och som ni kan se i videon så klarar den här gynnaren utan problem att göra en kvadrupel baklängesvolt. Något som åtminstone gör att jag hoppas på en renodlad robot-olympiad i framtiden. Vill ni kolla in fler gymnastik-övningar där robotar är involverade så hoppa vidare till hinamitetu:s YouTube-kanal på länken nedan. Tumnagel
62.7°
+
Wille Wilhelmsson
0