m
2020

Det här är Bollinger B1 och B2 i produktionsutförande
Får uppdaterad design och större frunk

Bollinger Motors kantiga eldrivna bilar presenteras nu i produktionsutförande. B1 heter suven och B2 är pickupen och de båda är väldigt lika designmässigt. Det som har förändrats är att man på suven har höjt midjelinjen en aning samtidigt som B-stolpen flyttats framåt för att göra det enklare att komma in i baksätet. Sidorutorna var tidigare såna man sköt åt sidorna men dessa är nu ersatta med vanliga, handvevade (!), diton. Alla glasytor är nu högre än tidigare vilket ska ge bättre sikt åt alla håll. Fronten har ändrats så att en mindre kylare räcker vilket i sin tur har gjort att frunkens storlek har ökat. Både strålkastarna och baklamporna har även flyttat mer ut åt sidorna. Pickupen får liknande förändringar men det största gällande den är att flaket nu är frånskilt från förarhytten vilket gör det enklare att byta ut mot något annat - typ ett skåp. Oavsett vilken du köper så får du dubbla elmotorer som tillsammans genererar 623 hästar och 906 newtonmeter i vrid. De får sin kraft från ett batteripack på 142 kWh som ska ge en räckvidd på över 32,2 mil. 0-100 km/h ska gå på runt 4,5 sekunder. Frånpriset kommer att ligga på 125.000 dollar. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

Audi uppdaterar SQ5
Har nu dieselmaskin under huven igen

I somras fick Audis mellan-SUV Q5 sig ett lyft. Nu presenteras prestandaversionen SQ5 i samma utförande. Men där tidigare SQ5 innebar bensinsexa är det nu återigen dieselsexa som gäller för Europa. Den är på 3,0 liter och ger 341 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Jämfört med föregångaren har den här fått kolvar i härdat stål istället för aluminium samtidigt som man förbättrat och modifierat insprutningen. Istället för en laddluftkylare i nosen har man monterat en luft/vatten-kylare i V:et mellan cylindrarna. Turbon har även fått ett mindre turbinhjul som snurrar snabbare. Bilen är en mildhybrid och har en kombinerad startmotor och generator med 48-voltsteknik. 0-100 km/h ska gå på 5,1 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Den blandade förbrukningen anges till 0,82 liter per mil och utsläppen till 215 gram per kilometer. Nya SQ5 lanseras under första kvartalet nästa år och den kostar från 687.500 kronor. Beställa ska man kunna göra från och med den här veckan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Förvandla en ny BMW R nineT till en BMW R7 från 1934
Nytt kit ger din hoj äldre utseende

För ett år sedan började företaget Nmoto berätta att de hade ett nytt kit på gång till BMW:s motorcykelmodell R nineT. Nu är kitet färdigt och smackar du på detta på din hoj får du ett utseende inspirerat av modellen R7 från 1934. Kitet som heter Nmoto R sevenT kostar 6950 dollar och det består av en ny tank, soppapump, slangar till detta, skärmar fram och bak, nytt bakljus, flytt av oljekylaren, skydd över gafflarna och motorn, ny strålkastare, nya blinkers och en förlängning av avgassystemet. Motorn, fjädringen, chassiet, bromsarna och hjulen låter man vara orört. Vad tycker ni? Tumnagel
45.4°
+
Bobby Green
0

Lister presenterar Stealth
En Jaguar F-Pace SVR med 676 hästar

Hösten 2018 visade Lister Cars upp LFP. Det var en ombyggd Jaguar F-Pace SVR som man trimmat till 670 hästar och eftersom topphastigheten höjts till hela 322 km/h blev det här världens snabbaste SUV. Nu rullar man ut Stealth som verkar vara samma bil men i ett lite uppdaterat utförande. Den här kallar man för "Britain’s fastest and most powerful SUV" och med sina 676 hästar och 720 newtonmeter i vrid ska den göra 0-100 km/h på 3,7 sekunder och toppa 314 km/h. Den nya effekten ur den fem liter stora V8:an har man fått genom nya löphjul till kompressorn, annat luftfiltersystem, en helt ny laddluftkylare och en omprogrammerad ECU. Vidare sticker bilen ut med nya 23 tum stora fälgar, ett nytt aggressivare kjolpaket i kolfiber, skärmbreddare och större diffusor baktill. Man får även ett nytt avgassystem i rostfritt med kolfiber-ändar och uppdaterade bromsar. Endast 100 stycken exemplar kommer att tillverkas och på prislappen står det 109.950 pund. Det är 34.575 pund mer än vad en vanlig F-Pace SVR kostar. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Nvidia teasar RTX 3090
Ny kylning och 12-pinsplugg

Nästa vecka kommer Nvidia hålla låda och då väntas det att nya RTX 3000-serien kommer göra sin debut. Innan riktig reveal får man dock teasa och det är exakt vad Nvidia nu gjort i sin senaste video där de inte bara ger oss en glimt av den nya kylaren på grafikkortsserien samt bekräftar att gänget kommer börja köra 12-pinsplugg i stället för vanliga 6- eller 8-pinsplugg. Tidigare läckor visar för övrigt att RTX 3090 kommer bli ett as till grafikkort och ta upp tre slots i din burk, men det verkar även vara rätt kraftfullt med bland annat 24GB GDDR6X. Rykten pekar även på att priset kommer ligga på 1400 dollar. Hur som helst. Rykten och salt. Nvidia kommer snacka hårdvara 1 september. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

iFixit plockar isär Samsung Galaxy Note 20-serien
Hittar grafitkylare i stället för koppar-rör

Någonting som uppmärksammats i tester av nya Note 20-enheterna är att telefonerna blir rätt varma vid användning, oavsett om det är tunga appar som körs eller om kameran används. Det är inte Note 7-nivå, men det är ändå en upphettning som ändå är anmärkningsvärd. Anledningen till detta kan bero på att Samsung valt att köra grafitkylning tillsammans med kylpasta, vilket inte verkar vara lika effektivt som värmerör av koppar som använts tidigare. Varför Samsung valt att köra denna kylningslösning är oklart. Extra underligt är det att i iFixits genomgång av Note 20 och Note 20 Ultra visar att båda enheterna kommer med grafitkylning, medan andra som plockat isär sina Note 20-enheter hittar kopparkylning i sina enheter, vilket Zack från JerryRigEverythings har bekräftat och kommer visa i kommande video. Ovan kan ni se isärplockningen i realtid. Tumnagel
36.9°
+
André Stray
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Värstingen Mercedes-AMG GT Black Series är här
Bantad och med 730 hästar

Black Series är namnet Mercedes-AMG ger sina allra hårdaste modeller och nu finns det en ny medlem i detta exklusiva gäng - AMG GT Black Series. Den har man bantat i vikt, försett med flera aerodynamiska prylar och trimmat upp till 730 hästar och 800 newtonmeter i vrid. Det är en bra bit över AMG GT R som med sina 585 hästar varit den vassaste i familjen hittills. Under huven sitter den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter som vi numera börjar bli vana vid. Här har den bland annat fått nya turbosnurror, större laddluftkylare och platt vevaxel. Drivningen sker endast på bakhjulen och dit kommer effekten via en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska kunna klaras av på 3,2 sekunder, 0-200 går på under nio sekunder och toppfarten anges till 325 km/h. Bakom varje hjul sitter keramiska skivor. Den enorma bakvingen ska tillsammans med diffusorn ge ett marktryck på hela 400 kilo i 250 km/h. Läppen fram, kjolarna, huven, bakluckan, stötfångarna och taket är alla i kolfiber. Glasrutorna bak och fram är också tunnare och fälgarna är smidda. Hur mycket man har bantat bilen med framgår dock inte just nu. Priset för ett exemplar kommer att ligga på runt 3,8 miljoner kronor. På tillvalslistan finns bland annat bur i titan, brandsläckare och fyrpunktsbälten så att man sitter still i skalstolarna. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
2019

Gammal Bubbla med Subaru-hjärta
Inspirerad av en bild

Volkswagen-entusiasten Adonis såg en photoshoppad bild på en Bubbla som Speedhunters hade gjort och bestämde sig för att bygga bilen på riktigt. Det vi ser här är resultatet och det är verkligen inget för originalfantaster. Men bilen blev precis som Adonis hade tänkt och det är huvudsaken. Baktill sitter numera en turbomatad EJ20-snurra från Subaru, där fram skivbromsar från BMW och på insidan hittar vi skalstolar och en fullbur. Intagen i bakrutorna matar kalluft till laddluftkylaren. Ballt bygge! Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0
2018

Nu finns det en "militär"-version av Rezvanis Tank
Skottsäkert fort på hjul

Om du känner dig lite osäker här i livet och känner att du behöver något som står pall mot dina fiender i trafiken har nu Rezvani Motors något för dig. Modellen Tank presenteras nämligen i en "militär"-version vilket innebär att den har skottsäker plåt i klass B7 runt om, explosionsskydd undertill och att batteriet, bränsletanken och kylaren är klädda i Kevlar. Vidare finns det även mörkerkameror, sirener och ett megafonsystem. Det finns även en "rökridå"-funktion där du kan trycka på en knapp och baktill släppa ut massa rök så att dina fiender tappar bort dig. Dörrhandtagen är även elektrifierade så om någon obehörig är där och pillar får de sig en elstöt. Under huven sitter det en V8:a på 6,4 liter som ger 500 hästar. Om du tycker att det för klent kan du även få Hellcat-motorn vilket innebär en kompressormatad V8:a på 6,2 liter med över 700 hästar. Priset börjar på 295.000 dollar. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Volkswagen presenterar Golf GTI TCR
Ny ultimat GTI

Just nu pågår den årliga Wörthersee-träffen där mängder av Volkswagensfans och bilar samlas. I samband med detta har Volkswagen presenterat den nya konceptbilen Golf GTI TCR. En ny ultimat GTI som kommer att bli verklighet i höst. Bilen blir den snabbaste GTI:n från tillverkaren och nu börjar effekten landa farligt nära Golf R - den här har nämligen 290 hästar. Dock sker drivningen endast på framhjulen, R är fyrhjulsdriven. Kraften hämtas ur en turbomatad fyra på 2,0 liter som i sin tur kopplas ihop med en sjustegad DSG-låda. Vad bilen gör 0-100 km/h på får vi inte reda på för tillfället, men mot tillägg ska man i alla fall kunna lyfta toppfartsspärren från 250 till 264 km/h. TCR får större bromsar, två extra kylare och smidda 18-tummare som standard. Det adaptiva chassiet har förfinats och sänkts med två centimeter. Vad modellen kommer att kosta när den väl börjar säljas framgår inte. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

BMW rullar ut M2 Competition
Ersätter M2 Coupé

Efter läckan förra veckan är nu BMW M2 i Competition-utförande officiell. Det här är den vassaste versionen och det man har gjort är att ge bilen en ny motor, ett sportigare chassi och en något vassare design. BMW tycker att det räcker med denna i utbudet och därför kommer Competition att ersätta vanliga M2 Coupé. Under huven sitter det samma prylar som i M3 och M4, dock har effekten begränsats något. Gott om pulver är det fortfarande dock. Den raka turbomatade sexan på 3,0 liter lämnar nämligen 410 hästar och har ett vrid på 550 newtonmeter. M2 Coupé har 370 hästar och 500 newtonmeter. För att kyla paketet sitter samma saker som i M4 vilket innebär tre stycken kylare och ett separat oljekyl. Till motorn kopplas antingen en manuell låda eller en dubbelkopplingslåda. Med den sistnämnda tar man sig från 0 till 100 km/h på 4,2 sekunder (manuell 4,4). Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h men kan lyftas till 280 km/h med M Driverx27s Package. Även chassit får grejer från syskonen M3 och M4 och krängningshämmaren i motorrummet är i kolfiber. Man har även monterat ett nytt avgassystem med ställbara klaffar. Tillvalslistan får nyheter som M Sport-bromsar och M-Sportstolar där emblemet är upplyst. Priset börjar på 625 000 kronor. Tillverkningen drar igång i juli. En genomgång av bilen på tyska har ni här nedan. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0
2017

Nya galna Corvette ZR1 är här - har 765 hästar
Snabbaste och starkaste Corvetten Chevrolet byggt

Nu är den äntligen här - Chevrolets nya värstingversion av Corvette. Den blir den snabbaste och starkaste versionen tillverkaren någonsin har tryckt ur sig och siffrorna talar för sig själv. Det gör även utseendet som lär kunna få små barn att grina. Under huven sitter en kompressormatad LT5-V8:a på 6,2 liter som ger 765 hästar och som har ett vrid på hela 968 newtonmeter. För att få till den högre effekten har maskinen bland annat fått sig ett omarbetat topplock. För att hålla kylningen i schack har fyra extra kylare tillkommit och nu finns det totalt 13 stycken. Motorn kopplas antingen till en sjustegad manuell låda eller en åttastegad automat. Vad bilen gör 0-100 km/h på får vi inte reda på för tillfället men toppfarten ska i alla fall ligga på 337 km/h. Som vi kan se skiljer den sig en del från Z06 och har ännu mer aerodynamiska prylar monterade på karossen, inte minst en jättelik vinge på bakluckan. Alla extraprylar är i kolfiber och dessa får bilen att se riktigt stygg ut. Gillar man inte parkbänken där bak finns det även ett lite snällare paket med en lägre vinge. Insidan är sig lik men stolarna ser ut att kunna krama fläsket lite hårdare. Försäljningen drar igång nästa vår men priser kommer att presenteras vid ett senare tillfälle. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

IFA 2017 Panasonic visar upp robotkylskåp
Åker och gömmer sig när det inte behövs

Panasonic visade upp en rätt så ball prototyp på ett slags röststyrt robotkylskåp som kanske skulle passa fint för de som har problem att röra på sig eller för de allra lataste. Tanken är att kylskåpet ska stå dolt i en hyllmöbel och när man behöver något från kylen så ropar man bara efter det varpå kylskåpet ska kunna navigera sig fram till den som behöver det. Panasonic tänker sig att kylen främst skulle användas av äldre och andra som har svårt att röra på sig. Man funderar även på att bygga in en kokplatta högst upp på roboten så att det skulle gå att värma upp maten direkt på den. I kippet nedan visar Panasonic även upp en "smart" Saké-kylare men är ni inte intresserade av det kan ni hoppa direkt till 0:55 i klippet ovan. Fast ni borde kolla in Saké-kylaren också. Den blir säkert årets julklapp. Tumnagel
34.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nya GT2 RS är den vassaste Porsche 911:an någonsin
700 hästar och 0-100 km/h på 2,8 sekunder

Så, nu är den äntligen här - nya Porsche 911 GT2 RS. Den mest kraftfulla Porsche 911 någonsin och en bil som bara skriker att den vill ut och rastas på banan. Trots sin massiva effekt och prestanda är den fullt laglig att köra på gatan, perfekt då du slipper att köra den på släp när det väl är dags för lite bankörning. Baktill sitter den dubbelturbomatade boxersexan på 3,8 liter som även sitter i 911 Turbo S. Den har fått ännu större turbosnäckor och ett extra kylsystem som duschar laddluftkylaren med vatten när temperaturen blir väldigt hög. Motorns effekt anges till 700 hästar och den har ett vrid på 750 newtonmeter. Det är tillräckligt för att skjutsa den 1 470 kilo tunga bilen från stillastående till 100 km/h på bara 2,8 sekunder. Vågar man tar det roliga slut först vid 340 km/h. Drivningen sker endast på bakhjulen och kraften dit kommer via en sjustegad dubbelkopplingslåda. Ett nytt avgassystem i titan sitter monterat och det väger sju kilo mindre än det som sitter på 911 Turbo. Bilen får ett racing-chassi med bakhjulsstyrning för att kunna ta kurvor ännu skarpare. Det finns även ett specialkalibrerat PSM-system med ett ännu vassare sportläge. Däcken är av typen Ultra High Performance och de ska hjälpa till med greppet ytterligare, dimensionen på dessa är 325/30 ZR 21 bak och 265/35 ZR 20 fram. Innanför hjulen sitter keramiska bromsskivor. Framskärmarna, luftutsläppen ovanpå hjulhusen fram, höljet på ytterbackspeglarna (Sport Design), luftintaget bak, delar av baken och bagageluckan är tillverkade i kolfiberförstärkt plast. Taket är dock i magnesium. Tycker man ändå att bilen är för tung med dessa grejer på kan man välja till Weissach-paketet som droppar vikten med ytterligare 30 kilo. Då får man bland annat krängningshämmare och bärarmar i kolfiber och magnesium-fälgar. På insidan hittar vi mer kolfiber, svart skinn och även en hel del alcantara. Man sitter i rejäla skalstolar som även de är i kolfiber. Via Porsche Communication Management i mittkonsolen styr man musik, navigatorn och en del av bilens funktioner. Connect Plus och appen Porsche Track Precision ingår och via dessa kan man spela in, visa och analysera kördata med en smartphone. Väljer man till Sport Chrono-paketet får man även en prestanda-display där man kan visa, spara och utvärdera varvtider. Det monteras också ett stoppur på kontrollpanelen med både analog och digital display. För att fira bilen släpper även Porsche Design en klocka vid namn Porsche Design 911 GT2 RS Chronograph. Den kan man bara köpa om man köper bilen och får då designavdelningens första klocka som man jobbat på i tre års tid. Boetten är tillverkad i titan och urtavlan är i kolfiber. Displayens form matchar instrumenten som finns i bilen. Klockan får bland annat en så kallad Flyback-funktion som gör det möjligt att mäta kontinuerliga tidsintervaller automatiskt och snabbare. Vad klockan kostar framgår inte för tillfället. Vill du ha bilen får du dock vara beredd att hosta upp 2 700 000 kronor. Tumnagel
60.4°
+
Bobby Green
0

Svenska Loque lanserar extremt kompakt chassi
Ghost S1 med plats för högpresterande komponenter

Det nya SFF-chassit från Loque är riktigt litet och kompakt och kan dessutom expanderas efter behov. Den utgår från en minsta storlek (XS) som har en vikt på 1,7 kilo och där volymen ligger på 7,3 liter. Höjden på den minsta varianten ligger på 181mm medan den största ligger på 237mm. Ändå har den plats för högpresterande komponenter. Nu ligger Ghost S1 uppe på Kickstarter där det svenska företaget bakom produkten söker finansiering. Minsta varianten av chassit har plats för lagringsenheter på 2.5 tum, grafikkort på längder upp till 305mm samt en processorkylare på max 63mm. Den har även uttag för två USB 3.1 samt HDMI. Vill man addera större hårddiskar, standardfläktar eller vattenkylning kan man helt enkelt utöka storleken genom att addera påbyggnaderna S, M eller L. Skulle Loque få in de pengar som behövs kommer chassit att levereras i september 2017. Den kommer då att släppas i de tre färgerna askgrå, arktisk vit och bärnstensorange. Tumnagel
44.4°
+
Emmy Zettergren
0
2016

Modifierad Nikon D5500 kyler kamerans sensor
För att minska bruset vid lång exponering

Att fotografera med lång exponering är ofta väldigt effektfullt, men inte helt problemfritt. Vid lång exponering används sensorn under en längre tid vilket innebär att den blir varm. Resultatet blir att fotona drabbas av elektroniska störningar, det vill säga brus. Nu har det italienska företaget PrimaLuce presenterat en modifierad version av Nikon D5500, som de kallar D5500a Cooled, utrustad med en kylare. Kylaren är med andra ord till för att hålla sensorn sval så att bruset i bilderna minskar och den klarar av att kyla ner sensorn till -27 grader. Som ni kan se på bilden ovan är den dock inte speciellt smidig. Den stora fyrkantiga klossen gör exempelvis så att det inte går att vinkla skärmen som vanligt. Dessutom blir kameran väsentligt mycket tyngre samtidigt som den kommer att behöva extra batterier eftersom kylaren drar en hel del ström. Men det kan det ju vara värt för att få till den där fantastiska bilden på stjärnhimlen. Priset för den modifierade varianten är 2400 dollar utan objektiv. Nedan kan ni se en jämförelse mellan när kylaren är påslagen och avslagen. Bilden är visserligen mörk, men det syns ändå tydligt hur den högra sidan där kylaren är avslagen innehåller mer brus. Tumnagel
38.9°
+
Emmy Zettergren
0

Acer visar upp spellaptopen Predator 17X
Med desktopversion av GTX 980

Förra året visade Asus upp sin massiva spellaptop GX700 som var utrustad med ett Geforce GTX 980. Att kalla den datorn för en laptop är dock en grav överdrift då datorn hade en extern vattenkylare som inte precis är bärbar. Sen har GX700 en prislapp på 45 000 kronor. Acer har nu tagit upp fighten med Asus ordentligt och visat upp Predator 17X som visar att det går att ha ett GTX 980 i en bärbar dator och fortfarande hålla den bärbar. Bortsett från GTX 980 är Predator 17X utrustad med en 17,3 tum stor G-Sync-panel med antingen 4K eller 1080p-upplösning. Precis som många andra datorer som Acer visade upp är även Predator 17X utrustad med sjätte generationens Intel Core-processor, i7 för att vara specifik, samt upp till 64GB ram. Det kommer även gå att köpa datorn med GTX 980M. Anledningen att datorn kan vara utrustad med ett fullstort GTX 980 är tack vare det nya kylningssystemet som suger kalluft från framsidan av datorn och blåser ut varm luft med tre fläktar som är riktade bakåt. Acer Predator 17X kommer släppas i Europa i juni och priset kommer ligga på 2 499 euro. För det priset får man troligtvis den "lättaste" versionen av 17X med GTX 980M och vill man ha varianten med desktopversionen av 980 så kommer den troligtvis kosta några tusenlappar mer. Tumnagel
41.7°
+
André Stray
0
2015

Corsair uppdaterar Bulldog
Ny lack och lite annorlunda form

I somras visade Corsair upp Bulldog under Computex-mässan. Sedan dess har det hänt ett par grejer med datorn i form av ny helsvart lack och Corsair har flyttat fötterna till undersidan. Utöver den förändringen verkar det som att Bulldog kommer bli en kompetent liten enhet med ett Mini-ITX-moderkort med Intel Z170-chipset med stöd för sätte generationens Intel Core-processorer och du kan välja mellan att antingen köra ett vattenkylt MSI Geforce GTX 980 Ti eller välja att köra ett eget grafikkort. Kör du på ett eget kommer Corsair skicka med en passiv kylare samt vattenkylning så att grafikkortet får plats i chassit och håller sig kylt. Corsair planerar att börja sälja Bulldog i slutet av året och priset kommer ligga på 399 dollar för den billigaste varianten. Mer information hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

Fujitsu utvecklar snortunn vattenkylning
Till mobiltelefoner och surfplattor

Vattenkylare till större enheter som datorer har funnits länge men snart är varma mobiltelefoner ett minne blott. I alla fall om Fujitsu får som de vill. Företaget har nu tagit fram en vattenkylare som endast är 1 mm tjock som ska kunna sitta i tunna enheter som surfplattor och mobiltelefoner. A working fluid is encapsulated inside this closed loop as a coolant. The heat from the heat source evaporates the coolant, and the energy that goes into evaporating the coolant is taken away from the heat source, lowering its temperature. It is based off of the same principle used when sprinkling water on pavement to reduce heat. För tillfället har vattenkylaren måtten 107 x 58 mm, vilket betyder att den är lite för stor för att användas till mobiltelefoner, men i en surfplatta skulle den kunna sitta i. Vattenkylaren är endast i prototypfas, men Fujitsu säger att den kommer vara färdig för användande i enheter under 2017. Vi håller tummarna att det kommer gå lite snabbare att få ut denna kylare på marknaden. Tumnagel
61.5°
+
André Stray
0
Nästa sida