32 i dag 10 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Volkswagen ID.4 blev Sveriges populäraste elbil 2021 Men Volvo dominerar topp tre 2021 är över och vi kan blicka tillbaka på ett gäng siffror. För Volkswagen blev det goda resultat då ID.4 blev den mest registrerade elbilen i landet med 7177 stycken exemplar. Lillebror ID.3 tog hem titeln 2020 med 4014 stycken registrerade exemplar. Av alla registrerade bilmodeller på den svenska marknaden under 2021 hamnade ID.4 på sjunde plats. I toppen hittar vi Volvo S/V60 följt av Volvo XC40 och på en tredje plats Volvo XC60. Hela listan hittar ni på länken nedan. Tumnagel
42.2°
0
2021
I helgen anordnas elbilsmässan eCarExpo På Svenska Mässan i Göteborg Nu till helgen anordnas elbilsmässan eCarExpo på Svenska Mässan i Göteborg. Här kommer flera helt nya elbilar och laddningslösningar visas för första gången för svensk mässpublik. Bland annat så kommer Volvos Concept Recharge att finnas på plats men även BMW iX och i4, Renault Megane E-Tech, Kia EV6 och den senaste generationen av Range Rover - även om den bara erbjuds som laddhybrid just nu. Defa kommer att visa upp eMove som är en portabel snabbladdare för vanliga vägguttag och MVS kommer att presentera en helt ny energilagringslösning. Runt 50 stycken av de senaste laddbara bilmodellerna kan också provköras från mässan och ut i Göteborgstrafiken. Inträdet kostar 190 kronor, barn under 15 år går in gratis i vuxet sällskap. Studenter och pensionärer går in för halva priset vid uppvisning av legitimation. Vaccinationsbevis (digitalt eller fysiskt) ska visas upp i entréerna tillsammans med legitimation. Detta krav gäller inte barn och ungdomar under 18 år. Mässan kommer till Stockholm och Friends Arena den 4 till 6 februari nästa år. Tumnagel
39.3°
0
Det här är nya Kia Niro Kommer som hybrid, laddhybrid och elbil Idag öppnar bilmässan Seoul Mobility Show och där kommer bland annat Kia att visa upp helt nya Niro som vi nu får ta del av. Precis som tidigare erbjuds modellen som hybrid, laddhybrid och elbil. Nytt är ett helt annat utseende som ska rimma bättre med övriga modeller i programmet. Lanseringen kommer att ske någon gång under 2022 och närmare den lär vi få ta del av svenska priser. Nya Niro har ett så kallat Greenzone Drive Mode vilket innebär att när man kör med laddhybrid-versionen i städer med gröna zoner går drivningen automatiskt över till EV-läget baserat på navigeringssystemet och körhistorikdata. Man kan även skapa egna gröna zoner exempelvis för hemmet eller jobbet. Det gröna temat går vidare inuti bilen eftersom innertaket är tillverkat av återvunna tapeter, sätena är gjorda av biobaserad polyuretan (bioplast) och ett tyg gjort av eukalyptusblad och på dörrpanelerna använder man vattenbaserad (BTX-fri*) färg. Tumnagel
44.7°
0
Elmotorcyklar och elmopeder får gratis parkeringsplatser Med laddmöjlighet Det grönblåa styret i Stockholms stad vill uppmuntra att man kör eldrivet fordon och kommer därför med start nästa år uppföra speciella parkeringsplatser som endast laddbara motorcyklar och laddbara klass 1-mopeder får använda. Det kommer att vara gratis att parkera här om man har rätt fordon och platserna kommer även att ha laddmöjlighet så att du kan plugga in ditt fordon när du har parkerat. Exakt var de nya platserna kommer att finnas och när de kommer att stå klara vet vi inte just nu. Miljöpartiet säger att alla parkeringsplatser i Stockholms innerstad ska ha laddmöjlighet för någon typ av fordon senast 2030. Tumnagel
48.0°
0
Laddbara bilar nu fem procent av alla personbilar i trafik Ny statistik från Bil Sweden Ny månad och därmed även ny statistik från Bil Sweden. Denna säger bland annat att laddbara bilar nu står för fem procent av alla personbilar i trafik. Nyregistreringarna minskade för fjärde månaden i rad och 19.962 stycken nya personbilar registrerades - en minskning med 29 procent jämfört med oktober förra året. Andelen laddbara bilar av dessa var 51 procent i oktober - 23 procent var helt eldrivna bilar. Ökningen av laddbara bilar sker nu mest hos privatkunder. Alla siffror hittar ni på länken nedan. Tumnagel
50.3°
0
52 % av nybilsförsäljningen i september var laddbara fordon Över 60 % av dessa vara elbilar I september slogs ett nytt rekord. Då stod nämligen laddbara fordon för 52 % av nybilsförsäljningen här i landet. Över 60 % av dessa var helt eldrivna elbilar. Allt fler köper bilar som bara går på el och laddhybriderna minskar i popularitet. Nu rullar det totalt 275.300 laddbara fordon i Sverige och av dessa är 91.449 stycken helt eldrivna, 173.377 stycken är laddhybrider, 7515 stycken är eldrivna lätta lastbilar, 2303 stycken är eldrivna motorcyklar och 653 stycken är elbussar. Under 2021 har antalet laddbara fordon ökat med 88.300 stycken. Totalt under året har 43 % av de nyregistrerade fordonen varit helt eldrivna vilket är en ökning med 70 % om man jämför med samma period förra året. Tumnagel
44.9°
0
Kia ska bara sälja laddbara modeller i Sverige 2024 Det borde de klara Kia meddelar nu att de har som mål att bara sälja laddbara modeller i Sverige om drygt två år. Idag består försäljningen av 77 procent laddbara bilar så det tycker man ju att de borde lyckas med. I juli och augusti var modellerna Niro och Ceed som laddhybrider de mest registrerade bilarna i Sverige. e-Niro var den mest sålda elbilen i landet dessa månader. Nästa månad ska de första exemplaren av den nya elbilen EV6 börja säljas. Till våren lanseras nya Sportage som laddhybrid. Tumnagel
49.5°
0
Det här är Europa-versionen av nya Kia Sportage Kommer som laddhybrid till våren I början av juni presenterade Kia nya Sportage och nu är det dags för den europeiska versionen att göra entré. Nästa vår kommer modellen som laddhybrid att lanseras i Sverige. Detta är också den enda versionen av nya Sportage som kommer att erbjudas här. Den kombinerar en bensinfyra på 1,6 liter och 180 hästar med en elmotor på 91 hästar som får sin kraft från ett batteripack på 13,8 kWh. Den sammanlagda effekten anges till 265 hästar. Bilen bygger på en helt ny plattform och den mäter 1,86 meter på bredden, 4,15 på längden och 1,64 på höjden. Hjulbasen mäter 2,68 meter och i baksätet ska benutrymmet vara 99,6 centimeter och huvudutrymmet 99,8 centimeter. I bagagen ska man få in 591 liter och fäller man stolsryggarna ska det gå in upp till 1780 liter. Prisuppgift har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
38.0°
0
Antalet tillgängliga publika laddstolpar minskar Sett till antalet laddbara bilar Utbudet av elbilar ökar hela tiden och priserna vandrar äntligen nedåt. Det är inte allt för länge tills dess att bara en tok väljer en fossilbil, både för vad man får och för vad man betalar. Men för att ha en elbil så måste man kunna ladda, något som det inte alltid är lätt att göra. M Sverige har sammanställt data från branschorganisationen PowerCircle och kommit fram till att det inte alls ser speciellt hoppfullt ut på laddningsfronten, i alla fall inte om du behöver ladda någon annanstans än hemma. Antalet laddstolpar minskar nämligen om man ser till hur många elbilar som delar på varje laddstolpe. Man har räknat fram ett CPEV-tal (Charging Points per Electric Vehicle) för Sveriges alla län och enligt EU ska CPEV ligga på 0,1. Det betyder att det finns tio bilar per laddstolpe. Som ni ser i uppställningen nedan så är det inte många län som klarar av detta. Men läget är inte katastrof i hela landet, sju län får faktiskt godkänt! Gävleborg sticker ut genom att både klara kravet på 0,1 och för att man bygger i en takt som matchar nybilsförsäljningen. Tumnagel
27.7°
0
Det ser inte lovande ut för kombin Volvo gör superresultat - men V-modellerna säljer dåligt Det har varit suv-fest de senaste åren och eftersom det är det segment som säljer bäst så blir de allra flesta nya elbilar i det formatet. Och varje gång vi skriver om en ny suv så finns det ett gäng bland kommentarerna som skriker att tillverkarna ska satsa på kombis, för det är ju det "som alla vill ha". Tydligen inte, i alla fall inte stora kombins, för V90 säljer sämst i Volvos utbud. När Volvo nu har släppt rapporten för första halvåret 2021 så ökar alla modeller i försäljning utom V60 (-0,2%) och V90 (-5,6%). Nu är dessa siffror jämförda med första halvåret 2020 då pandemin kickade in med full kraft, så i andel av Volvos försäljning ser det ännu värre ut. Backar vi bara till 2018 så stod V-modellerna för en rejäl del av försäljningen, men nu för tiden är det XC-modellerna som stor för den stora delen. V-modellerna säljer nu för tiden även sämre än S-modellerna. Anledningen till det är så klart att USA och Kina har ökat för Volvo och där är det SUV som gäller, i USA har Volvo till och med slutat sälja V90. Men även här i Sverige är det segt för kombin. Visst säljer V60 bäst med drygt 10.000 sålda bilar och tillsammans med V90 blir det drygt 14.000 bilar. Vi räknar med S-bilarna här eftersom de är så få i Sverige. Men räknar vi ihop XC-modellerna så landar vi på drygt 17.000 bilar och inte ens här vinner alltså kombin. Tittar vi på Volvos resultat för halvåret så landar det på en vinst på 13 miljarder vilket är rekord. 25 procent av bilarna man sålde var Recharge-modeller och alltså laddbara. I Europa var siffran 41 procent. Tumnagel
27.8°
0
Nästa sida