m

Audi RS e-tron GT är imponerande
Men RS med el är inte riktigt samma sak som med fossil

Jag älskar elbilar. För 95 procent (eller mer) av alla bilar som säljs på marknaden i dag är el ett bättre alternativ än fossilt. Utan tvekan. Audi visade upp sitt koncept för e-tron GT för två år sedan och nu har jag äntligen fått provköra den och även om den vanliga versionen och RS-versionen ser likadana ut på utsidan så är de rätt olika. Och de är fantastiska och besvikelser men på olika sätt, i en älskar jag att den drivs av el och i en saknas det något. Kolla in vår video av provkörningen här! Låt mig förklara. Audi kör ju en lite udda strategi med elektrifiering där man bygger en elektrifierad flotta vid sidan av den andra flottan av modeller som man redan har (ni vet den som bara har A1, A3, A4, A5, A6, A7, A8, Q2, Q3, Q5, Q7, Q8, TT och R8 i sig). Den vi har sett på vägarna hittills är den som bara heter e-tron och som typ en Q6:a. Den finns så klart i en Sportback-version också. Till den släpper man nu alltså en e-tron GT som typ är en A7 och snart kommer Q4 e-tron. Förvirringen är väl inte totalt och jag tror att det har varit bra för Audi som elbilsvarumärke att göra så här och kanske får det oss som testar bilarna att vidga våra vyer lite. Tumnagel
43.4°
+
Roger Åberg
0

Mercedes eldrivna EQA kostar från 529.900 kronor
Går att beställa nu

Nu går det att beställa Mercedes eldrivna modell EQA och i samband med detta får vi reda på vad man får betala för ett exemplar. Prislappen börjar på 529.900 kronor (innan klimatbonusen på 70.000 kronor) och för den slanten får man versionen som heter EQA 250 SE Edition. Elmotorn ger 190 hästar och batteripacket som är på 66,5 kWh ska ge 42 mils räckvidd. Med snabbladdare kan man ladda från 10 till 80 procent på 30 minuter. Via en laddbox tar 10 till 100 procent runt sex timmar. Standarutrustning i bilen är bland annat förarassistentpaket med självkörande funktioner, det röststyrda infotainmentsystemet MBUX, backkamera, LED-strålkastare med helljusassistent och bromskraftåtervinning i fyra steg. De första exemplaren av EQA väntas komma till landet i april. Längre fram kommer fler versioner med upp till 270 hästar, fyrhjulsdrift och 50 mil som räckvidd. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Det här är Mercedes nya elbil EQA
Tar sig över 42 mil på en laddning

Nu presenterar Mercedes sin instegsmodell i elbilsutbudet och den heter EQA. Det är crossover i kompaktklassen som ska kunna klara över 42 mil på en laddning. Förbrukningen anges till runt 1,8 kWh per mil. Batteripacket är på 66,5 kWh och det sitter integrerat i chassit. Har man en snabbladdare på 100 kW ska man kunna ladda från 10-80 procent på 30 minuter. Har man en laddbox laddar ombordladdaren på 11 kW bilen från 10-100 procent på runt sex timmar. Först ut är EQA 250 som driver på framhjulen. Kraften dit kommer via en elmotor på 190 hästar och 375 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 8,9 sekunder och toppfarten anges till 160 km/h. En fyrhjulsdriven version med 270 hästar och 50 mils räckvidd kommer att presenteras längre fram. Man kan utrusta bilen med dragkrok och den framhjulsdrivna versionen får då dra upp till 750 kilo. EQA börjar säljas nästa månad och de första kunderna ska få sina bilar nu under våren. Vad priset ligger på framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0
2020

Pininfarina presenterar laddbox till Battista
Du kan få den i samma färg som bilen

Pininfarina har slagit sina påsar ihop med Green Motion och tagit fram en laddbox speciellt för den eldrivna superbilen Battista. Det går ju liksom inte an att ha en random-box som Svensson har när man äger en bil av den här kalibern. Boxen som är tillverkad av återvunnet och organiskt material heter Residenza och man kan få den i samma färg som sin bil, såklart. I Europa erbjuder den AC-laddning på 22 kW, i Nordamerika är effekten bara 7,2 kW. Battista har ett batteripack på 120 kWh och det kan laddas fullt på sex timmar med hjälp av boxen. I Europa kommer den med Typ 2-kabel. Boxen går givetvis att styra via sin smarta telefon och den är kompatibel med Google Assistant och Amazon Alexa. Förutom att ladda hemma ger Pininfarina alla Battista-ägare fem år gratis laddning via laddnätverket ChargePoint. De erbjuder 115.000 stycken platser att ladda på i Europa och Nordamerika. Där kan man ladda med 180 kW och man kan då få från 20-80 procent på 25 minuter. Vad man får betala för Residenza framgår inte men det spelar troligtvis inte så stor roll heller. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Det här är Dacias första elbil
Den billigaste elbilen i Europa

I mars fick vi se en eldriven konceptbil från Dacia och nu presenteras den i produktionsutförande. Den ser ut som konceptet, får namnet Spring Electric och kommer att bli den billigaste elbilen i Europa. Svenska priser och lanseringsdatum är dock ej fastställda än. Bilen har en räckvidd på 29,5 mil vid stadskörning och 22,5 mil vid blandad körning enligt WLTP-cykeln. Elmotorn ger 44 hästar och har ett vrid på 125 newtonmeter. Batteripacket är på 26,8 kWh och toppfarten anges till 125 km/h. Med 30 kW DC-laddare kan man ladda 80 procent på en timme, med laddbox på 7,4 kW tar det fem timmar att ladda fullt. Spring Electric mäter 3,73 meter på längden, 1,62 på bredden och är 1,51 meter hög. Det finns plats för fyra stycken vuxna och i bagagerummet ska man få in 300 liter. Bilen har utrustning som infotainmentskärm på sju tum, autobroms, röstigenkänning och Apple CarPlay. Den kommer i tre stycken olika versioner - en för bildelning, en skåpbilsversion och en personbilsversion. Bildelningsversionen är den som kommer att lanseras först och det sker nästa vår. Hösten 2021 släpps de andra två verisonerna. Tumnagel
46.0°
+
Bobby Green
0

Nu börjar Skoda Octavia som laddhybrid att säljas
Blir din för 409.900 kronor

För snart ett år sedan rullade Skoda ut nya Octavia. En av modellens höjdpunkter är att den kommer som laddhybrid och nu drar försäljningen av denna igång. Prislappen börjar på 409.900 kronor (414.900 kronor för kombin) och för det får du en bil som tar sig 5,5 mil på bara el. Laddar gör man via en laddbox och har man 3,6 kW tar det 3 timmar och 33 minuter att ladda fullt. Vill man hellre köra på gas går det nu också bra att beställa versionen G-Tec som kostar från 300.000 kronor. Den har en räckvidd på 50 mil på gas och ytterligare 19 mil på bensin. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Här är Peugeot 508 Sport Engineered
Laddhybrid med 360 hästar

I februari förra året presenterade Peugeot konceptbilen 508 Sport Engineered - en laddhybrid med 400 hästar. Konceptet såg tämligen färdigt ut för produktion och nu visar man den i detta utförande - fast effekten har sjunkit till 360 hästar. Vridet ligger dock på 520 newtonmeter så den här pjäsen flyttar säkerligen på sig rätt bra ändå. Effekten gör denna modell till Peugeots mest kraftfulla produktionsbil någonsin. 0-100 km/h ska gå på 5,2 sekunder och toppfarten ligger på 250 km/h. På bara el ska man kunna köra upp till 4,2 mil. Via en laddbox ska man kunna ladda fullt på två timmar. Bilen går att få i färgerna Selenium Gray, Perla Nera Black eller Pearl White. Fälgarna mäter 20 tum och innanför dessa sitter skivor som mäter 380 millimeter. Vad 508 Sport Engineered kostar och när den lanseras får vi tyvärr inte reda på just nu. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Volkswagen ID.4
Kostar från 514.900 kronor

Nu kommer nästa modell i Volkswagens ordentliga elbilssatsning - ID.4. Det här är en SUV med slimmad taklinje för den som behöver lite mer plats än den som erbjuds i ID.3. Inledningsvis erbjuds den i två stycken versioner - ID.4 1st som kostar från 514.900 kronor och mer utrustade ID.4 1st Max som blir din för 614.900 kronor. På dessa priser kan man sen dra av 60.000 kronor i klimatbonus. Båda två som lanseras nu baseras på ID.4 Pro Performance som har 204 hästar, drivning på bakhjulen och ett batteripack på 77 kWh som har en räckvidd på 52 mil. 0 till 100 km/h går på 8,5 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 160 km/h. Nästa år lanseras en fyrhjulsdriven version med ännu högre effekt. Det går att privatleasa modellen och det kostar 5425 kronor i månaden. Säljstarten är idag och de första leveranserna ska ske runt årskiftet. Fyra färger finns att välja mellan - Blue Dusk Metallic, Glacier White Metallic, Honey Yellow Metallic och Mangan Grey Metallic. Av dessa två versioner finns det 27.000 stycken exemplar, när de är slut så erbjuds istället ett antal förkonfigurerade modeller. ID.4 har takräcke och dragkrok som standard och på den får man hänga upp till ett ton. Bilen mäter 4,58 meter på längden, 1,85 på bredden, 1,63 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. I bagagerummet får man in 543 liter, fäller man baksätet går det istället in 1575 liter. Markfrigången anges till 21 centimeter. Laddar gör man via en laddbox hemma eller på en laddstation längs med vägarna. Laddboxen som kallas för ID. Charger finns i tre stycken versioner, kostar 4.349 kronor och har en laddningseffekt på 11 kW. Snabbladdar man på station kan man få upp till 32 mil på 30 minuter om man laddar med 125 kW. Läs allt om ID.4 i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Nu är Skoda Enyaq här
Kostar från 452.500 kronor

En bil som troligtvis många har väntat på i år är Skodas helt eldrivna SUV Enyaq och nu är den här. Eller i alla fall presenterad. I början av oktober drar försäljningen igång och de första leveranserna ska äga rum under första halvåret nästa år. Det absolut viktigaste kring denna bil är troligtvis priset, sen räckvidden. Först ut bland versionerna som lanseras här i Sverige är Enyaq iV 60 och Enyaq iV 80. Sen finns även Enyaq 80x iV, Enyaq vRS iV och Enyaq Founders Edition som tillverkas i 1895 exemplar som en hyllning till företagets 125-åriga historia. Enyaq iV 60 kostar från 452.500 kronor. Den har ett batteripack på 60 kWh som ger dig en räckvidd på 39 mil. Elmotorn ger 180 hästar och 310 newtonmeter i vrid, drivningen sker på bakhjulen. 0-100 km/h går på 8,7 sekunder och toppfarten ligger på 160 km/h. Enyaq iV 80 kostar från 551.100 kronor och för de extra pengarna får du istället 80 kWh batteripack, 204 hästar, 0-100 på 8,5 sekunder och en räckvidd på 51 mil. Det är denna version som tar sig längst av alla. Enyaq 80x iV har fyrhjulsdrift, 265 hästar, gör 0-100 på 6,9 och tar sig 46 mil på en laddning. "Värstingen" blir som alltid RS och den bjuder på 306 hästar, gör 0-100 på 6,2, toppar 180 km/h och har också 46 mil som räckvidd. Även här är det fyrhjulsdrift som gäller. Laddar gör du exempelvis på Ionitys stationer om du är ute på vägarna, hemma finns det tre stycken olika varianter av laddbox att välja mellan. Har man en snabbladdningskabel ska det även gå att tanka bilen på snabbladdningsstationer. Bilen mäter 4,64 meter på längden, 1,87 på bredden, 1,61 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. På dragkroken får man hänga upp till 1,4 ton. Founders Edition och RS har belyst frontgrill med 130 stycken LED-lampor som standard, något som finns som tillval till 80 och 80x. I Sverige har redan 4500 stycken förbokningar skett. En enklare bilkonfigurator kommer att öppnas för Enyaq på skoda.se imorgon kväll. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
57.0°
+
Bobby Green
0

Citroën presenterar mer kring nya C4
Den eldrivna versionen tar sig 35 mil

Efter att ha visat ett gäng bilder släpper Citroën nu lite mer uppgifter kring nya C4 och helt eldrivna e-C4. Den sistnämnda är väl kanske den mest intressanta och där kan vi berätta att bilen får en elmotor på 136 hästar och 260 newtonmeter i vrid som får sin kraft från ett batteripack på 50 kWh. 0-100 km/h ska gå på 9,7 sekunder och toppfarten anges till 150 km/h. På en laddning ska man komma 35 mil enligt WLTP, det finns en ombordladdare på 11 kW och man ska kunna snabbladda med upp till 100 kW. Gör man det kan man få 80 procent på 30 minuter. För en laddbox med 32 A tar det 7,5 timmar att ladda fullt. Kör man dock kontakten i ett vanligt vägguttag tar det mer än ett dygn. Nya C4 erbjuds även med bensin och då gäller en trecylindrig maskin på 1,2 liter som erbjuds med 100, 130 eller 155 hästar. Utöver detta finns två stycken diesel-fyror som ger antingen 110 eller 130 hästar. Åttastegad automatlåda finns på tillvalslistan. Bilen mäter 4,36 meter i längd, 1,8 i bredd, 1,52 på höjden och har en hjulbas på 2,67 meter. Det innebär att den har vuxit på alla ledder jämfört med föregångaren. I bagaget ska man få in 380 liter, 1250 om man fäller baksätet. Eftersom modellen numera är en crossover har även markfrigången ökat. Insidan får bland annat en tio tum stor pekskärm på mittkonsolen. Några svenska priser eller datum för lansering har vi tyvärr inte än. Det snackas om att orderböckerna ska öppnas i höst i alla fall. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Det här är Sveriges första privata laddstation för elbilar
På Olssons Elmack tankar du gratis

I stadsdelen Klagshamn som ligger i Malmö har nu Olssons Elmack öppnat. Det är en mack för elbilar där du kan tanka gratis. Elen kommer från solcellspanelerna på Magnus Olssons tak. Gården där macken finns köpte Magnus och hans fru för sex år sedan, och eftersom lantbruket är nedlagt kände han att gården ändå måste producera något, så det blev el. Effekten man kan ladda med är 22kW och uttaget är av typ 2. Laddboxen finns på Borrebackevägen 201. Tumnagel
80.7°
+
Bobby Green
0

Svenska priser på Volkswagens laddboxar
Kostar från 4349 kronor

En elbil måste ju som ni säkert redan vet laddas och det vill många kunna göra hemma. I början av förra året skrev vi om Elli - ett nytt företag från Volkswagen som bland annat skulle erbjuda laddboxar för hemmet. Nu när lanseringen av ID.3 närmar sig får vi reda på vad dessa kommer att kosta. Boxen kan ladda alla bilar med Type 2-kontakt. Priset börjar på 4349 kronor. För den slanten får man en ID. Charger med upp till 11 kW (trefas) och en integrerad laddkabel. Installation av boxen ingår inte men Volkswagen ska erbjuda detta mot en kostnad. Snart kommer man även att kunna beställa ID. Charger Connect (6529 kronor) och ID. Charger Pro (9249 kronor). Med Connect får du även LAN, Wi-Fi och åtkomstskydd med RFID. För 2180 kronor extra kan du även få denna med LTE/4G (obegränsad data). Pron ger dig även MID-certifierad elmätare. Läs mer om boxarna här. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Mercedes EQV blir din för 855.000 kronor
Priset klart för den åttasitsiga elbilen

I augusti förra året presenterade Mercedes den eldrivna minibussen EQV. Nu drar man igång försäljningen av denna och i samband med det får vi reda på det svenska priset som är från 855.000 kronor. För den slanten får man en bil med sex separata fåtöljer, MBUX med navigation, ett batteripack på 100 kWh och en räckvidd på 38 mil. Drivningen sker på framhjulen och elmotorn som sköter detta är på 204 hästar och har ett vrid på 362 newtonmeter. Toppfarten ligger på 160 km/h och förbrukningen anges till 2,63 kWh/mil. Laddar gör man med en CCS-kontakt. Kör man växelströmsladdning (AC) används en ombordladdare på 11 kW. Med den laddar man fullt på tio timmar via en vanlig laddbox. Kör man likströmsladdning (DC) kan man ladda med upp till 110 kW. Då kan man gå från 10 till 80 procent på 45 minuter. EQV går som sagt att beställa nu och levereras senare i år. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Mer information om Skodas eldrivna SUV Enyaq
Två olika batteripack, fyra olika effektlägen

Vi har tidigare berättat att Skodas kommande eldrivna SUV får namnet Enyaq. Nu berättar tillverkaren lite mer om bilen och bland annat får vi reda på att den kommer att erbjudas med två olika batteripack och inte mindre än fyra stycken olika effektlägen. Det här är Skodas första modell som baseras på MEB-plattformen och den mäter 4,64 meter på längden, 1,87 på bredden och är 1,61 meter hög. Hjulbasen anges till 2,76 meter. I bagagerummet ska det gå in 585 liter. Instegsversionen som man kallar för Enyaq 60 har en elmotor bak som driver bakhjulen. Motorn ger 180 hästar och den får sin kraft från ett batteripack på 62 kWh. Räckvidden anges till 38 mil. Nästa steg är Enyaq 80 som har 204 hästar, batteripack på 82 kWh och längst räckvidd av alla versioner - 50 mil. Sen har vi 80X som har samma batteripack som 80 men en extra elmotor där fram. Den här bjuder alltså på fyrhjulsdrift och en kombinerad effekt på 265 hästar. "Värstingen" blir vRS som har 306 hästar, fyrhjulsdrift och som klarar 0-100 km/h på 6,2 sekunder. Toppfarten ligger på 180 km/h. Båda de sistnämnda versionerna ska komma 46 mil på en laddning. Enyaq kan laddas med vanlig växelström från en laddbox upp till 11 kW. Då tar en laddning från tomt till fullt batteri 6-8 timmar. Bilen går att snabbladda med upp till 125 kW och gör man det får man från 10-80 procent på 40 minuter. Den nya modellen har världspremiär i höst och produktionen drar igång strax efter detta. Lansering blir det under första kvartalet nästa år men vad bilen kan tänkas kosta är oklart för tillfället. Teknikens Värld har provkört Enyaq och vad deras första tankar är kan du läsa här. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Uppdaterade Volkswagen Transporter med eldrift
Tack vare ABT

Det tyska tuning- och stylingföretaget ABT Sportsline har tidigare samarbetat med Volkswagen och byggt en eldriven version av modellen Transporter kallad e-Transporter. Förra året fick Transporter sig en facelift och nu presenterar ABT den nya bilen i eldrivet utförande. Bilen som heter ABT e-Transporter 6.1 går att få som skåp med lång hjulbas, Kombi eller Caravelle. Under skalet har man placerat en elmotor på 113 hästar och 200 newtonmeter som får sin kraft från ett batteripack på 32,5 kWh. Räckvidden anges till 13,8 mil enligt WLTP vilket kanske inte låter jätteimponerande men det är som det är. Föregångaren tog sig bara 11,5 mil. En full laddning av batteriet ska ta omkring 5,5 timmar via en laddbox på 7,2 kW. Det ska gå att snabbladda och kör man via en CCS-station med 50 kW tar det 45 minuter att gå från 0-80 procent. Max lastvikt anges till mellan 977 och 1096 kilo och i versionen med störst utrymme ska man få in upp till 6,7 kubik med grejer. Kör man hellre människor än saker väljer man Caravelle som sväljer upp till nio stycken personer. Bilen går att beställa via utvalda Volkswagen Transportbilar-ställen och ABT e-Line-ställen. Priset i Tyskland börjar på 44.990 euro för skåpet, 49.623 euro för Kombi och 56.475 euro för Caravelle. Här i Sverige kostar pre-facelift från 529.900 kronor, priser för den faceliftade versionen har inte släppts än. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Renault rullar ut Twingo som elbil
Tar sig bara 18 mil på en laddning

Ni med räckviddsångest - titta bort! Renault presenterar nu modellen Twingo som ren elbil och den tar sig bara 18 mil på en laddning. Ganska mycket mindre än konkurrenterna Skoda Citigo iV (26,5 mil) och Volkswagen e-Up! (25,6 mil) alltså. Under skalet på Twingon finns ett batteripack på 22 kWh som i sin tur matar en elmotor på 81 hästar och 160 newtonmeter. 0-50 km/h ska gå på fyra sekunder och toppfarten anges till 135 km/h. Via ett vanligt eluttag ska det ta 13,5 timmar att ladda. Denna tiden kapas till åtta respektive fyra timmar om man har laddboxar på 3,7 kW eller 7,4 kW. Har du en snabbare laddare på 11 kW ska det ta två timmar och tio minuter att ladda från 0-80 procent. Twingo Z.E som versionen kallas kommer tyvärr inte att sälja i Sverige. Är du inte vän med franskan får du sätta på automatisk översättning i klippet nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Priset för Mercedes GLC som laddhybrid är klart
Din för 559.900 kronor

I september förra året berättade Mercedes att modellen GLC skulle komma som laddhybrid och nu börjar den säljas här i Sverige. I samma veva får vi då reda på prislappen och den börjar på 559.900 kronor. GLC Coupé som laddhybrid kostar från 594.900 kronor. Räckvidden på bara el anges till fyra mi. Under skalet sitter en bensinfyra på 211 hästar som jobbar tillsammans med en elmotor på 122 hästar. Den sammanlagda effekten anges till 320 hästar och 700 newtonmeter i vridmoment. Till paketet kopplas en niostegad automatlåda och drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen. Den blandade förbrukningen ska ligga på mellan 0,23 till 0,3 liter per mil. Utsläppen landar på 52-68 gram per kilometer. När man kör på bara el är förbrukningen 2 kWh per mil. Laddningen sker via växelström och en ombordladdare som är på 7,4 kW. Från en vanlig laddbox ska det ta 1,5 timme att ladda fullt. Bilen är berättigad till en miljöbonus på upp till ca 22.000 kronor, skatten ska ligga på 360 kronor per år. Förmånsvärdet anges till cirka 4935 kronor per månad. De första bilarna kommer till Sverige under årets första kvartal. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0
2019

Eldrivna BMW iX3 tar sig över 44 mil på en laddning
Får batteripack på 74 kWh

BMW berättar nu om den kommande helt eldrivna modellen iX3. Batteripacket är på 74 kWh vilket ändå får anses som rätt så stort men BMW menar att man har satsat på att få bra räckvidd genom effektivitet istället för att fokusera på att trycka dit ett så stort batteri det bara går. Batteriet ska kunna snabbladdas med upp till 150 kW och upp till 11 kW med laddbox. Enligt WLTP-cykeln ska räckvidden ligga på över 44 mil vilket också låter helt okej. Energiförbrukningen ska vara mindre än 20kWh/100km. Bilen har femte generationen av eDrive-tekniken som även kommer att finnas i modellerna i4 och iNEXT. Här är elmotorn, systemelektroniken och växellådan packade tillsammans i en modul vilket ger lägre vikt och bättre flexibilitet. Motorn ger 286 hästar, 400 newtonmeter i vrid och drivningen sker på bakhjulen. iX3 lanseras någon gång under nästa år. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0

Är solceller lösningen på våra laddproblem?
Cybertruck-lösningen ett steg på vägen

Elbilar är fantastiska, men det där med att få ström i dem är ett problem. Eller en utmaning i alla fall. Förutom det uppenbara att de är svindyra. För alla har inte tillgång till laddstolpar eller laddboxar och det ställer till det. Ibland är det som sagt en utmaning, ibland gör det att folk inte alls kan köpa elbil. Och i en nära framtid där alla på villa-gatan har en elbil, kommer hem vid samma tidpunkt och stoppar in laddsladden samtidigt kommer det att ställa till det för vårt elnät. Två stycken fakta gör att jag mer och mer tänker att solceller direkt på bilen är en lösning på problemet. Inte för alla, inte i alla situationer, inte hela året men säg den lösning som passar för precis alla. - Nummer ett: vi kör i snitt 3,3 mil per dag eller 1204 mil per år. Som det alltid är med snitt-siffror så stämmer inte 3,3 mil för alla, en del kör mer och en del kör mindre. Vi kan dock konstatera att väldigt, väldigt många resor med bil en vanlig vardag är kortare än 5 mil. - Nummer två: bilar står still väldigt, väldigt mycket. Lite beroende på vem man frågar så används en bil under 3-4 procent av ett dygn och står alltså stilla 96-97 procent av tiden. Till det kommer att för att få en elbil att verkligen bli en rimlig lösning för miljön så måste elen vara grön. Det bästa sättet att göra det på är sätta solceller på taket och ett batteri i garaget. Men det är dyrt, inte möjligt för alla och en liten onödig omväg. Dessutom kostar solceller och ytterligare ett batteri i garaget på för miljön, även om det används för annat än bilen. Så solceller på bilen borde vara den bästa lösningen, eller hur? Än så länge har vi pratat om alldeles för liten elmängd och alldeles för stora kostnader för att det ska vara värt det, men utveckling sker som ni alla vet. Hur mycket solcellsversionen av locket för flaket på Teslas Cybertruck kommer att kosta vet vi inte, men det känns som en given investering för många. Den lösningen ska, enligt Elon, räcka för 2,4 mils körning per dag. Han pratar om en version med ännu större yta, men vi fokuserar på den här. 2,4 mil tänker du, det är ju inte ens snittet? Nej, så är det. I dag, med dagens teknologi. Men en Cybertruck av den minsta modellen har en räckvidd på 40 mil, så om du åker och "tankar" den på en Supercharger har du alltså 40 mil i tanken. Om du åker snittet så tappar du ungefär en mil om dagen i räckvidd (du kör 3,3 mil, solcellerna laddar 2,4 mil) och skulle med andra ord behöva åka och ladda upp bilen en gång i månaden. Förmodligen tappar du mer än så med tanke på att en stillastående Tesla drar ström, värme på vintern, kyla på sommaren och så vidare. Så säg att det blir två vändor till Superchargern i månaden. Fortfarande helt ok enligt mig. Det betyder att väldigt, väldigt många redan nästa år när Cybertrucken börjar tillverkas kommer att kunna köpa en trots att man inte har en laddstolpe hemma. Snabbladdning och solceller i kombination gör att det fungerar ändå. Nu är som ni ser det där locket på Cybertrucken som gjort för solceller och en vanlig bil har inte de stora, platta ytorna. Men forskning sker och en del roliga (om än lite för futuristiska) projekt finns. Sono Motors har en konstig liten bil med solceller överallt, men den kommer nog inte att bli verklighet. Verklighet blir däremot Hyundais hybridversion av Sonata som har solceller på taket. Där får man bara 0,3 mil per dag men eftersom det är en hybrid är det ok och bättre än inget. Kanske är det ändå inte så långt bort med en elbil som har inbyggda funktioner för att hålla sig själv fulladdad. Vi lär behöva ha hjälp av laddstationer och kontakten ett bra tag till, men det är en härlig tanke. Framsteg finns även på andra områden. JBL släpper snart en hörlur som i princip aldrig behöver laddas så länge du använder dem ute en viss tid per dag. Tekniken i de lurarna står svenska Exeger för. Deras material är böjbart, flexibelt och går till och med att göra hål i. I dag är tanken främst att använda deras material för mindre teknik och tanken på att inte behöva ladda saker som inte används så ofta och så mycket är väldigt härlig. Tanken på prylar som dörrklockor, sensorer och annat som inte heller behöver laddas bara de är i närheten av solljus är också en härlig tanke. Kanske är en framtid där vi inte stoppar in sladden närmare än vi tror? Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

C5 Aircross nu som laddhybrid
Citroëns första i kategorin

Nu får även Citroën ta del av hybridplattformen PSA erbjuder till Peugeot 508 och 3008 då man har monterat in denna i modellen C5 Aircross. Men det handlar inte om Hybrid4-systemet med elektrisk fyrhjulsdrift och 300 hästar utan om en mildare version som endast driver på framhjulen och som har 225 hästar och 320 newtonmeter. En bensinfyra med turbo på 1,6 liter är sammankopplad med en elmotor och en åttastegad automatlåda. Batteripacket är på 13,2 kWh och det gör att man enligt WLTP ska kunna ta sig fem mil på bara el. Att ladda tar under två timmar med en laddbox på 32A. Bilen kostar från 39.950 euro och de första leveranserna ska ske i mitten av nästa år. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida