LIVE 19:50 NASA hälsar på hos en asteroid! LIVE 02:00 Eldrivna Hummern presenteras inatt!
m

Porsche uppdaterar Panamera som laddhybrid
Bjuder på upp till 700 hästar

Porsche rullar nu även ut en uppdatering av Panamera som laddhybrid. Versionerna heter Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo, Panamera Turbo S E-Hybrid och Panamera 4S E-Hybrid. Toppversionen är Turbo S E-Hybrid och den bjuder på hela 700 hästar och 870 newtonmeter i vrid. Här kombineras en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 571 hästar med en elmotor som ger 136 hästar. Den har fått ett helt nytt batteripack på 17,9 kWh vilket gör att man kommer 30 procent längre på bara el - nu upp till fem mil. 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder och toppfarten anges till 315 km/h. Alla versioner går att beställa nu och de kommer till återförsäljarna i början av december. Panamera 4 E-Hybrid kostar från 1.110.000 kronor, Panamera 4S från 1.210.000 kronor och för Turbo S E-Hybrid får man lasta upp 1.950.000 kronor. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0

Nu kommer BMW:s elbilszoner även till Sveriges storstäder
Laddhybriden slår själv över till el med hjälp av geofencing

I våras skrev vi om BMW:s eDrive-zoner som är ett system som med hjälp av geofencing automatiskt ställer in en laddhybrid-BMW att bara köra på el när den kommer in i ett specifikt område. Nu utökas tekniken till att även fungera här i Sverige och först ut är städerna Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Fler städer kommer att läggas till senare. eDrive-zoner finns i alla BMW:s laddhybrider med det senaste BMW-operativsystemet 7.0. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
47.9°
+
Bobby Green
0

Kravet i Kalifornien - alla nya bilar ska vara utsläppsfria
Börjar gälla 2035

Gavin Newsom är guvernör i Kalifornien och han meddelar nu en verkställande order som säger att alla nya passagerarbilar som säljs i staten från och med 2035 måste vara utsläppsfria. Ordern gäller således även laddhybrider och liknande. CARB (California Air Resources Board) har nu till uppgift att ta fram regler för att säkerställa att de nya direktiven kommer att följas. 2045 ska även reglerna gälla mellanstora och tunga bilar där det är möjligt. Tumnagel
58.7°
+
Bobby Green
0

Förslag Så kan nya bonus-malus bli
Mer bonus till elbilar

Regeringen har nu presenterat förslag till nya bonus-malus-regler. Dessa ger bland annat mer bonus till elbilar, samtidigt som laddhybrider får mindre bonus. Vidare ska övriga bilar som inte har eldrift som hjälpmedel få en större straffskatt. Idag är supermiljöbilspremien på 60.000 kronor och förslaget är att denna höjs med 10.000 kronor till 70.000 kronor. Idag får de som kör en laddhybrid som max släpper ut 70 gram koldioxid per kilometer bonus. Detta vill man sänka till 60 gram istället. Sen vill man även sänka bonusnivån här. Den högsta bonus en icke renodlad elbil kan få är 60.000 kronor, detta vill man istället ska bli 45.000 kronor. Teknikens Värld tar upp Volkswagen Passat Sportscombi GTE som exempel. Köper man en sådan idag får man 37.866 kronor i bonus. Efter genomförandet av förslaget blir summan istället 26.927 kronor. Alla bilar som inte är laddhybrider får en extra straffskatt (malusskatten). Denna räknas idag från 95 gram och detta vill man sänka till 90 gram. Sen tillkommer en höjning. Alla gram över 90 kommer att kosta 107 kronor, och passerar man 130 gram är det istället 132 kronor per gram som gäller. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
20.3°
+
Bobby Green
0

Kommande laddhybrider från BMW klarar 10 mil på el
Räcker det för er?

I slutet av året är BMW:s plan att ha inte mindre än tolv stycken laddhybrider i utbudet. Nu meddelar styrelsemedlemmen Pieter Nota att några av dessa kommer att kunna ta sig tio mil på bara el. Vilka modeller det kommer att röra sig om är dock oklart än så länge. Framöver kommer BMW även att lanseras ett belöningssystem för laddhybrider. Det innebär att användare kommer att få poäng för varje kilometer de kör på bara el. Poäng som de sedan kan byta mot något, vad det kan vara får vi se. Kanske glassbåtar? Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

BMW:s uppdaterade 5- och 6-serie är här
Kommer både som mildhybrid och laddhybrid

Precis som utlovat presenterar BMW idag uppdaterade 5-serie Sedan, 5-serie Touring och 6-serie. Gemensamt för alla är att det går att få med mildhybridteknik eller som laddhybrider. På det sistnämnda temat presenterar man även nyheten X2 xDrive25e. Bilarna har fått ett nytt uppdaterat utseende och tydligast är LED-strålkastarna, den större grillen och de nya bakljusen. Adaptiva LED-strålkastare och laserljus finns på tillvalslistan. Insidan får infotainmentsystem med skärm på upp till 12,3 tum, sporträtt i läder och nya perforerade Sensatec-komfortsäten. Dragvikten för laddhybriderna ökas från 750 till 1700 kilo. Har du fyrhjulsdriften xDrive får du dra upp till 2000 kilo. Mildhybridtekniken består av en 48-volts startgenerator som kan lagra bromskraftsenergi och vid tillfälle kan ge extra elektrisk kraft. 5-serie Sedan och 5-serie Touring har premiär i juli. Då erbjuds 530e och 530e xDrive Sedan som båda fått 40 extra hästar och som nu bjuder på 292 hästar. I höst lanseras laddhybriderna 530e Touring, 530e xDrive Touring och 545e xDrive Sedan. 6-serie Gran Turismo lanseras i slutet av sommaren. 5-serie Sedan kostar från 436.000 kronor, Touring från 454.900 kronor och 6-serie GT från 557.600 kronor. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Nya Audi A6 som laddhybrid börjar säljas
Kostar från 649.000 kronor

Den här veckan drar Audi igång försäljningen av laddhybriderna A6 Avant och A6 Sedan 55 TFSI e quattro. Kombin tar sig fem mil på bara el, sedanen 5,5. Under huven sitter en turbomatad bensinfyra på 2,0 liter som ger 252 hästar. Tillsammans med elmotorn är systemeffekten 367 hästar och 500 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 14,1 kWh. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften skickas dit via en sjustegad S-tronic-låda. Den blandade förbrukningen anges till 0,16 liter per mil för A6 Sedan, 0,18 för A6 Avant. Med en typ 3-kabel kan man ladda med upp till 7,4 kW och då tar det 2,5 timme till fullt batteri. Lansering sker efter sommaren. A6 Sedan 55 TFSI e quattro kostar från 649.000 kronor och A6 Avant 55 TFSI e quattro från 666.000 kronor. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Tiguan och Arteon kommer också som laddhybrider
Volkswagen har fler modeller med sladd på gång

Volkswagens laddhybrid Passat GTE säljer på bra vilket gör att man kommer att bredda utbudet av laddbara bilar. Du kan även få nya Golf och Touareg med detta alternativ men "snart" kommer även modellerna Tiguan och Arteon att innefattas. 2016 visades laddhybrid-konceptet Tiguan GTE Active men den mynnade aldrig ut i någon produktionsversion. Vad Tiguan och Arteon med sladd kommer att bjuda på under skalet är fortfarande oklart men det är väl inte helt otroligt att de får den redan befintliga GTE-drivlinan. Tiguan lär dock driva på alla fyra. Båda bilarna ska visas upp i slutet av året och vi ska få mer information kring dem senare i vår. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Karma visar ny plattform för laddhybrider
Anpassad för självkörande transportbilar till superbilar

Karma Automotive presenterar nu Karma E-Flex Platform som är en plattform framtagen för laddhybrider. Den här ska passa lika bra för självkörande transportbilar som för vardagsbilar och exklusiva superbilar. Plattan är grunden i deras senaste modell Revero GT som använder förbränningsmotorn som en räckviddsförlängare. Den nya plattformen ska göra det möjligt att tillverka bilar snabbare och till en lägre kostnad. En plattform för rena elbilar är också under utveckling. Så här säger Kevin Pavlov som är Chief Operating Officer på företaget: "We created a physical product that can be formatted into five different products, what others have called a one-dimensional skateboard, but what we call our E-Flex Platform, a multi-use solution. There are up to 22 different possible configurations available, covering various battery-packaging variants and different drive motor drive systems." Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Antalet laddbara bilar ökar
Ny statistik från Bil Sweden

Bil Sweden har idag släppt lite statistik kring nyregistrerade bilar. Försäljningen dippade i mars - ner med 8,6 procent för personbilar och 39 procent när det kommer till lätta lastbilar. Detta är inte på grund av Coronaviruset utan dessa ordrar har tecknats flera månader tidigare. Nyregistreringarna de närmaste månaderna lär dock vara påverkade av viruset. Av de totala nyregistreringarna ökade andelen laddbara (elbilar och laddhybrider) bilar som låg på 28,2 procent i mars. Förra året var samma siffra 14,6 procent. Även eldrivna lätta lastbilar har ökat till 4,1 procent jämfört med 3,3 procent som var siffran i mars förra året. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Nya Audi A3 blir din för 277.000 kronor
Börjar säljas nu

För snart två veckor sedan presenterade Audi nya A3 Sportback. Nu är det säljstart och i samband med detta får vi de svenska priserna. Bilen kostar från 277.000 kronor och för den slanten får du en 35 TFSI med 150-hästars bensinmotor och sexväxlad manuell låda. Till en början finns den och två stycken dieslar att välja mellan (30 TDI 116 hästar för 287.000 kronor och 35 TDI 150 hästar för 339.500 kronor), senare under året kommer även mildhybrider, laddhybrider och gasversionen g-tron. Lansering hos återförsäljarna sker i slutet av april. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

I helgen är det dags för elbilsmässa
På Friends arena

I går skrev vi att Frankfurtsalongen kommer att flytta från Frankfurt och att de stora tillverkarna flyttar fokus från just de klassiska bilsalongerna. Nya tillverkare som Polestar och Tesla har aldrig ens dykt upp. Men i helgen är det elbilsmässa på Friends arena i Solna utanför Stockholm och där finns de. Dessutom blir det en hel hög med premiärer eller semipremiärer från olika tillverkare. Polestar visar upp både Polestar och 2, Volkswagen visar ID3, Audi visar e-tron Sportback, BMW visar iNext, Mazda visar MX-30, Honda visar Honda e och Harley Davidson visar upp LiveWire. Förutom det kommer även Mini Cooper SE och Kia XCeed, laddhybrider från Mercedes, BMW, Ford, Hyundai, Nissan och Renault samt båten Candela Seven, ett elflygplan och sist men inte minst elcyklar och elscootrar. Även fast det är inomhus kommer man att ha en testbana där man kan provköra bilarna. Mässan håller öppen lördag 10-18 och söndag 10-16. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0
2019

Priser på Kia Ceed Sportswagon och XCeed som laddhybrider
Går nu att beställa

I september skrev vi om att Kias modeller Ceed Sportswagon och XCeed skulle dyka upp som laddhybrider nästa år. Nu drar försäljningen igång och i samma veva får vi reda på prislapparna. Bilarna kostar från 339.900 respektive 369.900 kronor. Drivlinan består av en bensinmotor och en elmotor som tillsammans levererar 141 hästar och 265 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på framhjulen och kraften dit kommer via en sexstegad dubbelkopplingslåda. Batteriet till elmotorn är på 8,9 kWh och räckvidden på bara el ska enligt WLTP vara ungefär fem mil. I bagaget på Ceed Sportswagon går det in 437 liter, i XCeed 291 liter. Som standard på säkerhetsfronten får man autobroms med skydd för fotgängare och cyklister, aktivt filkörningssystem och fillhållningsassistans. Infotainment-systemet bjuder bland annat på Apple CarPlay och Android Auto. Priserna ser ut som följande: Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid Advance 339.900 kronor Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid Advance Plus 357.800 kronor Kia Ceed Sportswagon Plug-In Hybrid Advance Plus 2 387.700 kronor (Ej inräknad miljöbonus, preliminär: 39 294 – 35 010 kronor) Kia XCeed Plug-In Hybrid Advance Plus 369.900 kronor Kia XCeed Plug-In Hybrid Advance Plus 2 399.800 kronor (Ej inräknad miljöbonus, preliminär: 34 296 kronor) Ceed Sportswagon dyker upp hos återförsäljare i januari, Xceed dröjer till mars/april. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Teknikens Värld har återigen testat laddhybriders räckvidd
Hur långt kommer de på el - egentligen?

Vi har tidigare skrivit om våra kompisar Teknikens Värld och deras räckviddstester med laddhybrider. Hur långt kommer bilarna egentligen vid verklig körning och stämmer detta överens med vad som står på pappret från tillverkaren? Nu har de återigen testat bilar och det handlar om 20 stycken som fick genomgå diverse tester för att se hur långt de tar sig på bara el. Testmetoden för förbrukning och utsläpp har ändrats vilket har gjort att räckvidderna har blivit kortare på pappret, men också kanske mer verklighetstrogna. Längst av alla i testerna kommer Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid som klarar 5,9 mil på bara el. WLTP-siffran här säger 5,3 mil så det låter ju bra. På plats två hittar vi Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid som tar sig 5,4 mil. Den har bara den gamla NEDC-siffran angiven och den lyder 6,3 mil. På en tredje plats hittar vi Kia Niro Plug-In Hybrid som enligt WLTP ska ta sig 4,9 mil men i verkligheten faktiskt klarar 5,2 mil. Allra längst ner i tabellen hittar vi Mercedes E 350 e. Den ska enligt NEDC ta sig 3,3 mil men det roliga tog slut redan efter 2,1 mil. Hela listan hittar ni på länken nedan. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Förslag till kilometerskatt presenterat
Gör det lite billigare att köra elbil än bensinbil

Sedan två år tillbaka har det börjat snackas om att införa en slags kilometerskatt för fordon, en skatt som skulle kunna kompensera för det skattebortfall från bensinförsäljning som uppstått i takt med att allt fler byter från bensindrivna bilar till eldrivna bilar. På konferensen Hållbara transporter presenterade arrangören IVL Svenska Miljöinstitutet ett förslag på hur en eventuell kilometerskatt skulle kunna komma att se ut i framtiden. Enligt förslaget så kommer det att bli något billigare att köra eldrivna bilar och laddhybrider än fordon som enbart drivs av fossilt bränsle som till exempel bensin och diesel. Laddbara bilar 4,50 – 5 kronor per mil plus trängselskatt i storstäderna 0,40 – 1,60 kronor per mil i mindre städer och på större vägar 0 kronor på landsbygdenBilar som enbart drivs på fossilt bränsle 4,50 – 6 kronor per mil plus trängselskatt i storstäderna 0,50 – 2 kronor per mil i mindre städer och på större vägar 0 kronor på landsbygden Skulle ett förslag som ser ut som det ovan bli verklighet så skulle det enligt tidningen Auto Motor & Sport innebära att en genomsnittlig storstadsbilist skulle få betala cirka 850 kronor i kilometerskatt per månad. För en resa mellan Malmö och Stockholm skulle kilometerskatten landa på 100 - 125 kronor skriver Tesla Club Sweden. Det ska observeras att det här än så länge bara är ett förslag. Det har tidigare snackats om att kilometerskatt på bilar är något som skulle kunna införas i Sverige om fem till tio år. Förslaget som IVL Svenska Miljöinstitutet nu har presenterat lär sannolikt debatteras och omarbetas några gånger innan det faktiskt blir verklighet. Om det ens blir någon kilometerskatt. Tumnagel
-32.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är den här - nya Volkswagen Golf
Två olika laddhybrider erbjuds

Som tidigare nämnt så presenterade Volkswagen igår helt nya Golf. Det här är generation åtta och även om man direkt ser att det handlar om en Golf är det mycket nytt under skalet. Modellen erbjuds bland annat med två stycken olika laddhybrid-alternativ och som mildhybrid. Bilen kommer endast att erbjudas i utförandet med fem dörrar och som kombi. Det blir alltså ingen tredörrars-version och eller ingen Sportsvan. Måtten säger 4,28 meter på längden, 1,78 på bredden, 1,45 på höjden och 2,63 meter som hjulbas. Motormässigt så kanske de elektrifierade versionerna är mest intressanta initialt, innan GTI, GTD och R-versioner dyker upp. GTE som funnits tidigare erbjuds även här men ytterligare en laddhybrid och tre stycken mildhybrider adderas. Båda laddhybriderna har en turbomatad bensinfyra på 1,4 liter som får hjälp av en elmotor. Instegsversionen här kallas för eHybrid och den bjuder på totalt 204 hästar. Nya GTE har istället 245 hästar. Båda två får samma batteripack som finns i Passat GTE och det är på 13 kWh. Vad bilarna tar sig på bara el får vi dock inte reda på för tillfället. Mildhybriderna benämns eTSI och alla får ett 48-volts elsystem med en remdriven startmotor/generator och ett litiumjonbatteri. Här kan man få 110, 130 eller 150 hästar och alla motorer kopplas till en sjustegad dubbelkopplingslåda. Insidan får bland annat det den digitala mätarskärmen Digital Cockpit på 10,25 tum som standard. Infotainmentskärmen med pekfunktion mäter 8,25 tum. Det finns även en större skärm på tio tum som man får om man kryssar i Discover Pro. Skärmarna gör att man har kunnat rensa bort en hel del knappar och reglage och på så vis göra en något renare layout. Väljer man automatlåda får man dessutom en yttepyttig liten växelväljare som ytterligare minimaliserar intrycket. LED-strålkastare är standard och det finns tre stycken olika alternativ att välja mellan. Det fetaste kallas för LED-Matrix och då får man 22 stycken lysdiodsmoduler som anpassar ljusbilden efter omgivningen. Väljer man detta får man även såna där lattjolajbans-blinkers som "flyter". På säkerhetssidan hittar vi bland annat funktionen Travel Assist där bilen styr, gasar och bromsar själv. Detta fungerar i hastigheter upp till 210 km/h men bara under korta perioder. Andra saker som finns är Front Assist och Lane Assist och det förstnämnda har uppdaterats så att det nu även ser till att bromsa ner bilen om man får möte vid sväng in på annan väg. Adaptiv farthållare finns på tillvalslistan. En ordentlig genomgång av bilen får vi i vanlig ordning av Autogefühl nedan. Annars finns allt att läsa om nya Golf i pressmeddelandet och på länken nedan. Lanseringen sker i början av nästa år och i slutet av 2019 ska man kunna beställa, då lär vi få ännu mer specifikationer och pris. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Volvo slutar med laddhybrider
Satsar helt och hållet på elbilar

Volvos första elbil XC40 Recharge presenterades förra veckan och det är bara början på modeller som bara kommer att gå på el. 2025 ska hälften av alla nya Volvos vara helt eldrivna och resterande elektrifierade i någon form. Efter detta ska dessa tillsammans med laddhybriderna fasas ut så att det till slut bara återstår rena elbilar. Fram till 2025 kommer Volvo att lansera en ny elbil varje år. Vdn Håkan Samuelsson säger följande: "Att hålla fast vid gammal teknik är inte ett smart sätt att öka dina intäkter. Vad som händer är att marginalerna försvinner och du får stänga ner. Om du introducerar ny teknik blir marginalerna troligtvis lägre i början, det har vi sett tidigare. Men efter ett antal år börjar du introducera ny teknik för att du tror att det ska förbättra intäkterna." Tumnagel
61.5°
+
Bobby Green
0
Nästa sida