m

215.700 laddbara fordon i Sverige
Dubblering på ett år

Powercircle håller koll på antalet laddbara fordon i Sverige och nu är de över 200.000. Och ökningen går snabbt, gränsen 100.000 nåddes första kvartalet förra året och på bara ett år har alltså antalet dubblerats. 28.340 kom till under det första kvartalet i år och mars var en extra bra månad för laddhybrider, vilket troligen beror på att bonus malus ändrades 1 april. Efter ändringen får rena elbilar 70.000 istället för 60.000 kronor i bonus och bonusen till laddhybrider minskar, vilket gjorde att många köpte nu. 71 procent av de laddbara bilarna som registrerats hittills är laddhybrider. Förändringarna i bonus malus kan ändra detta, men samtidigt är det en boom av laddhybrider nu där i princip alla modeller som presenteras har en laddhybrid som alternativ. Hur EU ser framåt på laddhybrider lär också påverka. Tumnagel
49.0°
+
Roger Åberg
0

Tut i luren! 65 år sedan den första folkabussen byggdes!
Fabriken där det hela började ställer nu om till elektrifiering

I mars 1956 startade Volkswagen produktionen av "Folkabussen" i den helt nya fabriken i Hannover. Det innebär att modellen i år fyller 65 år vilket givetvis är värt att fira. Fram tills idag har över 10,3 miljoner tillverkats på stället och av dessa är 9,2 miljoner skåpbilar, minibussar, pickuper, campingbilar och andra versioner av modellen Transporter. Fabriken håller just nu på att byggas om rejält för att senare i år kunna tillverka nya Multivan och från och med nästa år den helt eldrivna modellen ID. BUZZ. Då kommer fabriken för första gången att tillverka både laddhybrider och elbilar vid sidan av traditionella drivlinor. Fabriken i Hannover har en yta på 1,1 miljoner m2 (motsvarande 152 fotbollsplaner) och här jobbar 14.800 stycken personer. Läs historien om stället i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Jaguar Land Rover stoppar utvecklingen av MLA-plattformen
Ska istället satsa på en annan plattform för elbilar

MLA (Modular Longitudinal Architecture) är en plattform från Jaguar Land Rover framtagen för att kunna husera mildhybridsystem, laddhybridsystem och ren eldrift med ett stort batteripack i mitten. Den här skulle vara grunden för kommande Jaguar XJ som bara skulle erbjudas med eldrift. För en månad sedan stod det dock klart att den modellen läggs ned, och nu får vi reda på att man stoppar vidare utveckling av plattformen helt. Innan den fasas ut 2025 ska den dock vara grund till större suvar från Land Rover och Range Rover. MLA har helt enkelt blivit för omodern och istället ska man lägga krut på att utveckla en helt ny plattform för framtida elbilar. Den heter EMA och kommer användas av mindre modeller som ska gå på bara el, vara laddhybrider eller mildhybrider. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Mercedes C-Klass
Laddhybriden klarar tio mil på el

Så, då har skynket fallit från nya Mercedes C-Klass. Tidigare uppvisning av interiören och läckta officiella pressbilder gör att bilen utseendemässigt inte är någon överraskning, men nu får vi även lite fakta kring vad som döljer sig under skalet. Det som sticker ut mest är nog att laddhybriden klarar tio mil på bara el vilket säkert är välkommet av många. Alla versioner av C-Klass är elektrifierade, antingen är det mildhybrid eller laddhybrid som gäller. Mildhybriderna har ett 48-voltsystem som kan ge 20 hästar extra om du gasar hårt, och gör det även möjligt att "coasta" om du kör på motorväg. Laddhybriderna får ett batteripack på 25,4 kWh och en ombordladdare på 11 kW. Man ska kunna snabbladda batteriet med upp till 60 kW. Precis som vi har skrivit tidigare kommer nya C-Klass endast att erbjudas med fyrcylindriga motorer. Exakt vilka specar som är aktuella här i Sverige vet vi inte än. C300 som kommer till USA har i alla fall den turbomatade M254-maskinen på 2,0 liter. Effekten anges till 259 hästar och 400 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 5,9 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 208 km/h. Ingen manuell växellåda kommer att erbjudas till nya C-Klass utan alla får den niostegade 9G-Tronic-lådan. Bilen har vuxit sex centimeter på längden och har en hjulbas som nu är 2,5 centimeter längre. Det ska bland annat göra modellen rymligare på insidan, speciellt i baksätet. Totalt mäter bilen 4,68 meter på längden, 1,86 på bredden och 1,47 på höjden. På insidan hittar vi bland annat generation två av infotainmentsystemet MBUX. Detta styrs via en stor skärm på mittkonsolen och det finns möjlighet att uppdatera systemet via molnet. I övrigt har mycket teknik hämtats från storebror S-Klass. En nyhet är Mercedes Digital Light som finns på tillvalslistan. Det innebär att strålkastarna kan projicera bilder på vägen - exempelvis visa hur bred bilen är om man kör där det är trångt, eller peka ljuset på något som skulle kunna innebära en fara. Nya C-Klass börjar säljas i slutet av mars och de första kunderna ska få sina bilar i sommar. Hur priserna ser ut vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

Greenpeace anklagar Volkswagen för nya utsläppsfusk
Sålde bilar till sig själva för att slippa EU-böter

Enligt Greenpeace såldes nästan var fjärde Volkswagen ID.3 förra året till Volkswagen själva eller till någon av tillverkarens återförsäljare. Miljöorganisationen hävdar att detta var för att slippa betala EU-böter för CO2-utsläpp. Fler sålda bilar med låga utsläpp (elbilar och laddhybrider) ger ett lägre CO2-snitt och därmed möjlighet att slippa undan böterna. Volkswagen svarar med att de håller på att byta ut hela sin interna flotta mot elbilar och att de därför köpt in "onormalt" många bilar till sig själva. Tumnagel
21.0°
+
Bobby Green
0

Ford S-Max och Galaxy nu även som hybrider
Får samma drivlina som Kuga

Fords modell Kuga går att få som hybrid eller som laddhybrid. Nu presenteras modellerna S-Max och Galaxy med samma drivlina som Kugan har, men det är alltså bara den förstnämnda det handlar om och inte som laddhybrider. Båda två kombinerar en Atkinson-bensinfyra på 2,5 liter med en liten elmotor och ett batteripack på 1,1 kWh. Systemet sköter sig alltså själv och här kopplar du aldrig in någon sladd. Den sammanlagda effekten anges till 190 hästar, 200 newtonmeter i vrid och 0-100 km/h ska gå på 9,8 sekunder. Förbrukningssiffrorna anges till 0,64 liter per mil för S-Max Hybrid och 0,65 liter per mil för Galaxy. Drivningen sker på framhjulen och kraften kommer dit via en åttastegad automatlåda. Båda bilarna kommer att bli till i fabriken i Spanien. S-Max kostar från 36.535 pund medan Galaxy går loss på 38.695 pund. De första kunderna ska få sina exemplar i april. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Säljstart för laddhybriderna Q3 TFSI e och Q3 Sportback TFSI e
Klarar fem mil på el

Nu kan man beställa de båda laddhybriderna Q3 TFSI e och Q3 Sportback TFSI e hos Audi. Båda två bjuder på 245 hästar totalt och kan ta sig upp till fem mil på bara el. Den förstnämnda kostar från 486.900 kronor medan man för Sportback får betala från 518.800 kronor. Batteripacket är på 13 kWh och man kan ladda detta med upp till 3,6 kW. Från tomt till fullt ska ta 3 timmar och 45 minuter. Den blandade förbrukningen anges till 0,17 liter per mil med ett utsläpp på 38 gram per kilometer. Läs mer om bilarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
2020

Nu går det att beställa Volkswagen Tiguan eHybrid
Kostar från 463.900 kronor

Volkswagen fortsätter att rulla ut laddhybrider. Härnäst på tur är Tiguan eHybrid som nu går att beställa. Bilen blir din från 463.900 kronor (Elegance) och för det för du en crossover som tar sig fem mil på bara el. Under skalet sitter en turbomatad bensinfyra på 1,4 liter som ger 150 hästar. Den är i sin tur parad med en elmotor på 115 hästar. Den sammanlagda effekten anges till 245 hästar och vridet till 400 newtonmeter. Till paketet kopplas en sexstegad dubbelkopplingslåda som driver framhjulen. Känns konceptet igen? Det kan bero på att det är samma grejer som sitter i Seat Tarraco e-Hybrid vi skrev om tidigare idag. Tiguan eHybrid finns även som R-Line och den kostar då från 498.900 kronor. Tumnagel
34.7°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ID.3 är elbilen som sålde bäst i november
I Sverige då

Under november månad registrerades 773 stycken exemplar av Volkswagen ID.3 vilket gör den till den mest registrerade elbilen i Sverige denna period. Totalt registrerade Volkswagen in 840 stycken nya elbilar och förutom ID.3 handlade det om 48 stycken e-Golf och 19 stycken e-up!. 968 stycken laddhybrider registrerades också och av dessa var 696 stycken Passat GTE och 272 stycken Golf GTE. Tumnagel
46.8°
+
Bobby Green
0

Hybridbilar inte alls så snälla mot miljön som de hävdas
Enligt ny rapport från miljöorganisation

Bensin- och dieselbilar är jättedumma mot miljön och det är mycket bättre att köra en hybrid som går både på fossilbränsle och el. Så har det i alla fall låtit i många år. Nu presenterar miljöorganisationen NGO Transport & Environment en ny rapport som istället hävdar att hybridbilar kan vara riktigt dumma mot miljön, och att de släpper ut betydligt mer koldioxid än vad tillverkarna säger att de gör. Emissions Analytics som är ett brittiskt företag har på uppdrag av organisationen testat utsläppen på BMW X5, Volvo XC60 Recharge och Mitsubishi Outlander PHEV. När dessa testades med fulladdade batterier släppte de ut mellan 28 och 89 procent mer koldioxid än vad det står på pappret att de ska göra. Samma visa gällde när man körde bilarna och batterierna samtidigt laddades - då var utsläppen tre till tolv gånger högre än angivit. Julia Poliscanova som är fordonsexpert på T&E säger följande: "Laddhybrider är fejkade elbilar som har byggts för att klara laboratorietester och få skattesubventioner, inte för verklig körning. Våra tester visar att de förorenar mer än vad som sägs i marknadsföringen, även när de körs fulladdade under optimala förhållanden. Om du inte kör bilarna extremt miljövänligt så skjuter utsläppsnivåerna i höjden. Regeringar bör omedelbart sluta finansiera de här bilarna med skattebetalarnas pengar." Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0

Laddhybrid-versionerna av Cayenne får längre räckvidd
Klarar nu upp till 4,8 mil

Alla Porsche Cayenne laddhybrider får nu 30 procent längre räckvidd på el. Det innebär att Cayenne E-Hybrid nu klarar upp till 4,8 mil på bara el. För Turbo S E-Hybrid gäller upp till 4,2 mil. Den ökade räckvidden kommer från det större batteripacket som ökat från 14,1 till 17,9 kWh. Elmotorn i bilarna sitter integrerad i den åttastegad automatlådan Tiptronic S. Den ger 136 hästar och har ett vrid på 400 newtonmeter. Toppfarten på el anges till 135 km/h. De nya laddhybriderna går att beställa nu och priserna ser ut som följande: Cayenne E-Hybrid. 985.000 kronor Cayenne E-Hybrid Coupé: 1.030.000 kronor Cayenne Turbo S E-Hybrid: 1.850.000 kronor Cayenne Turbo S E-Hybrid: 1.890.000 kronor Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Nu säljs det fler elektrifierade bilar än dieslar i Europa
Första gången det händer

De senaste siffrorna från analysföretaget Jato Dynamics visar att det hände något mycket speciellt under september månad. För första gången någonsin såldes det då fler elektrifierade bilar än dieslar i Europa. Under månaden såldes 327.800 stycken bilar med någon sorts elmotorhjälp på 27 stycken olika marknader. I den kategorin ingår elbilar, laddhybrider, hybrider som mildhybrider och det var de två sistnämnda som sålde allra bäst och som stod för 53 procent av försäljningen. Bilar med dieselmaskin stod för 24,8 procent av nyregistreringen. För tio år sedan var den siffran istället 50 procent. Som ren elbil sålde Tesla Model 3 bäst med 15.702 stycken exemplar. Renault Zoe hamnar på andra plats med 11.023 stycken bilar och på tredje plats hittar vi nykomlingen Volkswagen ID.3 med 7897 stycken sålda exemplar. Tumnagel
57.3°
+
Bobby Green
0

Porsche uppdaterar Panamera som laddhybrid
Bjuder på upp till 700 hästar

Porsche rullar nu även ut en uppdatering av Panamera som laddhybrid. Versionerna heter Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo, Panamera Turbo S E-Hybrid och Panamera 4S E-Hybrid. Toppversionen är Turbo S E-Hybrid och den bjuder på hela 700 hästar och 870 newtonmeter i vrid. Här kombineras en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 571 hästar med en elmotor som ger 136 hästar. Den har fått ett helt nytt batteripack på 17,9 kWh vilket gör att man kommer 30 procent längre på bara el - nu upp till fem mil. 0-100 km/h ska gå på 3,2 sekunder och toppfarten anges till 315 km/h. Alla versioner går att beställa nu och de kommer till återförsäljarna i början av december. Panamera 4 E-Hybrid kostar från 1.110.000 kronor, Panamera 4S från 1.210.000 kronor och för Turbo S E-Hybrid får man lasta upp 1.950.000 kronor. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Nu kommer BMW:s elbilszoner även till Sveriges storstäder
Laddhybriden slår själv över till el med hjälp av geofencing

I våras skrev vi om BMW:s eDrive-zoner som är ett system som med hjälp av geofencing automatiskt ställer in en laddhybrid-BMW att bara köra på el när den kommer in i ett specifikt område. Nu utökas tekniken till att även fungera här i Sverige och först ut är städerna Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Fler städer kommer att läggas till senare. eDrive-zoner finns i alla BMW:s laddhybrider med det senaste BMW-operativsystemet 7.0. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
47.9°
+
Bobby Green
0

Kravet i Kalifornien - alla nya bilar ska vara utsläppsfria
Börjar gälla 2035

Gavin Newsom är guvernör i Kalifornien och han meddelar nu en verkställande order som säger att alla nya passagerarbilar som säljs i staten från och med 2035 måste vara utsläppsfria. Ordern gäller således även laddhybrider och liknande. CARB (California Air Resources Board) har nu till uppgift att ta fram regler för att säkerställa att de nya direktiven kommer att följas. 2045 ska även reglerna gälla mellanstora och tunga bilar där det är möjligt. Tumnagel
58.8°
+
Bobby Green
0

Förslag Så kan nya bonus-malus bli
Mer bonus till elbilar

Regeringen har nu presenterat förslag till nya bonus-malus-regler. Dessa ger bland annat mer bonus till elbilar, samtidigt som laddhybrider får mindre bonus. Vidare ska övriga bilar som inte har eldrift som hjälpmedel få en större straffskatt. Idag är supermiljöbilspremien på 60.000 kronor och förslaget är att denna höjs med 10.000 kronor till 70.000 kronor. Idag får de som kör en laddhybrid som max släpper ut 70 gram koldioxid per kilometer bonus. Detta vill man sänka till 60 gram istället. Sen vill man även sänka bonusnivån här. Den högsta bonus en icke renodlad elbil kan få är 60.000 kronor, detta vill man istället ska bli 45.000 kronor. Teknikens Värld tar upp Volkswagen Passat Sportscombi GTE som exempel. Köper man en sådan idag får man 37.866 kronor i bonus. Efter genomförandet av förslaget blir summan istället 26.927 kronor. Alla bilar som inte är laddhybrider får en extra straffskatt (malusskatten). Denna räknas idag från 95 gram och detta vill man sänka till 90 gram. Sen tillkommer en höjning. Alla gram över 90 kommer att kosta 107 kronor, och passerar man 130 gram är det istället 132 kronor per gram som gäller. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
20.3°
+
Bobby Green
0

Kommande laddhybrider från BMW klarar 10 mil på el
Räcker det för er?

I slutet av året är BMW:s plan att ha inte mindre än tolv stycken laddhybrider i utbudet. Nu meddelar styrelsemedlemmen Pieter Nota att några av dessa kommer att kunna ta sig tio mil på bara el. Vilka modeller det kommer att röra sig om är dock oklart än så länge. Framöver kommer BMW även att lanseras ett belöningssystem för laddhybrider. Det innebär att användare kommer att få poäng för varje kilometer de kör på bara el. Poäng som de sedan kan byta mot något, vad det kan vara får vi se. Kanske glassbåtar? Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

BMW:s uppdaterade 5- och 6-serie är här
Kommer både som mildhybrid och laddhybrid

Precis som utlovat presenterar BMW idag uppdaterade 5-serie Sedan, 5-serie Touring och 6-serie. Gemensamt för alla är att det går att få med mildhybridteknik eller som laddhybrider. På det sistnämnda temat presenterar man även nyheten X2 xDrive25e. Bilarna har fått ett nytt uppdaterat utseende och tydligast är LED-strålkastarna, den större grillen och de nya bakljusen. Adaptiva LED-strålkastare och laserljus finns på tillvalslistan. Insidan får infotainmentsystem med skärm på upp till 12,3 tum, sporträtt i läder och nya perforerade Sensatec-komfortsäten. Dragvikten för laddhybriderna ökas från 750 till 1700 kilo. Har du fyrhjulsdriften xDrive får du dra upp till 2000 kilo. Mildhybridtekniken består av en 48-volts startgenerator som kan lagra bromskraftsenergi och vid tillfälle kan ge extra elektrisk kraft. 5-serie Sedan och 5-serie Touring har premiär i juli. Då erbjuds 530e och 530e xDrive Sedan som båda fått 40 extra hästar och som nu bjuder på 292 hästar. I höst lanseras laddhybriderna 530e Touring, 530e xDrive Touring och 545e xDrive Sedan. 6-serie Gran Turismo lanseras i slutet av sommaren. 5-serie Sedan kostar från 436.000 kronor, Touring från 454.900 kronor och 6-serie GT från 557.600 kronor. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Nya Audi A6 som laddhybrid börjar säljas
Kostar från 649.000 kronor

Den här veckan drar Audi igång försäljningen av laddhybriderna A6 Avant och A6 Sedan 55 TFSI e quattro. Kombin tar sig fem mil på bara el, sedanen 5,5. Under huven sitter en turbomatad bensinfyra på 2,0 liter som ger 252 hästar. Tillsammans med elmotorn är systemeffekten 367 hästar och 500 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 14,1 kWh. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften skickas dit via en sjustegad S-tronic-låda. Den blandade förbrukningen anges till 0,16 liter per mil för A6 Sedan, 0,18 för A6 Avant. Med en typ 3-kabel kan man ladda med upp till 7,4 kW och då tar det 2,5 timme till fullt batteri. Lansering sker efter sommaren. A6 Sedan 55 TFSI e quattro kostar från 649.000 kronor och A6 Avant 55 TFSI e quattro från 666.000 kronor. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Tiguan och Arteon kommer också som laddhybrider
Volkswagen har fler modeller med sladd på gång

Volkswagens laddhybrid Passat GTE säljer på bra vilket gör att man kommer att bredda utbudet av laddbara bilar. Du kan även få nya Golf och Touareg med detta alternativ men "snart" kommer även modellerna Tiguan och Arteon att innefattas. 2016 visades laddhybrid-konceptet Tiguan GTE Active men den mynnade aldrig ut i någon produktionsversion. Vad Tiguan och Arteon med sladd kommer att bjuda på under skalet är fortfarande oklart men det är väl inte helt otroligt att de får den redan befintliga GTE-drivlinan. Tiguan lär dock driva på alla fyra. Båda bilarna ska visas upp i slutet av året och vi ska få mer information kring dem senare i vår. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Karma visar ny plattform för laddhybrider
Anpassad för självkörande transportbilar till superbilar

Karma Automotive presenterar nu Karma E-Flex Platform som är en plattform framtagen för laddhybrider. Den här ska passa lika bra för självkörande transportbilar som för vardagsbilar och exklusiva superbilar. Plattan är grunden i deras senaste modell Revero GT som använder förbränningsmotorn som en räckviddsförlängare. Den nya plattformen ska göra det möjligt att tillverka bilar snabbare och till en lägre kostnad. En plattform för rena elbilar är också under utveckling. Så här säger Kevin Pavlov som är Chief Operating Officer på företaget: "We created a physical product that can be formatted into five different products, what others have called a one-dimensional skateboard, but what we call our E-Flex Platform, a multi-use solution. There are up to 22 different possible configurations available, covering various battery-packaging variants and different drive motor drive systems." Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Antalet laddbara bilar ökar
Ny statistik från Bil Sweden

Bil Sweden har idag släppt lite statistik kring nyregistrerade bilar. Försäljningen dippade i mars - ner med 8,6 procent för personbilar och 39 procent när det kommer till lätta lastbilar. Detta är inte på grund av Coronaviruset utan dessa ordrar har tecknats flera månader tidigare. Nyregistreringarna de närmaste månaderna lär dock vara påverkade av viruset. Av de totala nyregistreringarna ökade andelen laddbara (elbilar och laddhybrider) bilar som låg på 28,2 procent i mars. Förra året var samma siffra 14,6 procent. Även eldrivna lätta lastbilar har ökat till 4,1 procent jämfört med 3,3 procent som var siffran i mars förra året. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Nya Audi A3 blir din för 277.000 kronor
Börjar säljas nu

För snart två veckor sedan presenterade Audi nya A3 Sportback. Nu är det säljstart och i samband med detta får vi de svenska priserna. Bilen kostar från 277.000 kronor och för den slanten får du en 35 TFSI med 150-hästars bensinmotor och sexväxlad manuell låda. Till en början finns den och två stycken dieslar att välja mellan (30 TDI 116 hästar för 287.000 kronor och 35 TDI 150 hästar för 339.500 kronor), senare under året kommer även mildhybrider, laddhybrider och gasversionen g-tron. Lansering hos återförsäljarna sker i slutet av april. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida