m

Google får miljardböter efter blockering av app
Straffas för Android Autos tidigare regler

Italiens konkurrensmyndighet har dömt Google att betala 102 miljoner euro, lite över en miljard svenska kronor, i böter för att man tidigare blockerat en app från det italienska elbolaget Enel. Bakgrunden till det hela är att Google fram till förra året inte tillät vissa tredjepart-appar som innehöll navigationsmöjligheter i Android Auto. Enels app "Enel X JuicePass" är en app där användare kan söka efter laddningsstationer för elbilar och därefter navigera sig fram till dessa. Då det även går att leta upp laddningsstationer med Google Maps och Waze, de två navigeringsappar som fram tills förra året var de enda navigationsapparna till Android Auto, ansåg den italienska konkurrensmyndigheten att Google bröt mot konkurrenslagen. En talesperson för Enel säger efter domen: "In accordance with this decision, a level playing field with Google apps will be granted for Enel Xx27s app, JuicePass, and in general for all recharging app developers." Google säger i ett uttalande om tvisten: "The number one priority for Android Auto is to ensure apps can be used safely while driving. That’s why we have strict guidelines on the types of apps which are currently supported and these are based on driver-distraction tests and regulatory and industry standards. Thousands of applications are already compatible with Android Auto, and our goal is to allow even more developers to make their apps available over time." Huruvida Google kommer att överklaga bötesstraffet från den italienska konkurrensmyndigheten finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trafikverket satsar på snabbladdare i norra Sverige
Avsätter 45 miljoner kronor till det

Trafikverket gör nu en ny satsning på att bygga ut infrastrukturen för elbilsladdning i Sverige. TT rapporterar att Trafikverket kommer att avsätta 45,3 miljoner kronor i investeringsstöd vilket ska gå till 39 snabbladdningsstationer i norra Sverige. Trafikverket satsade även på stationer för snabbladdningar förra året vilket då ledde till att 20 laddningsstationer i sju av Sveriges län beviljades investeringsstöd. I dag finns cirka 600 snabbladdningsplatser med minst 50 kilowatt i Sverige. Enligt Trafikverkets beräkningar kommer 16 nya att vara i drift före årets slut. De 39 snabbladdningsstationer som nu beviljats investeringsstöd från Trafikverket hittas i tabellen här nedanför. Sammanlagt finns det cirka 12.000 offentliga laddningsspunkter i Sverige. Tumnagel
54.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu lanseras BMW Charging i Sverige
Ger dig tillgång till 3300 laddpunkter i landet

BMW Charging är ett kort eller app du använder när du ska ladda din elbil eller laddhybrid från tillverkaren. Nu lanseras detta i Sverige och ger kunder tillgång till 3300 stycken laddpunkter i landet. 160.000 stycken finns i Europa och i hela världen finns det över 450.000 stycken. Laddpunkterna finns markerade i BMW:s navigationssystem, i appen eller på hemsidan och det kan handla om allt från parkeringsplatser inne i städerna till Ionitys snabbladdningsstationer. Carl Lindwall som är informationschef på BMW Group Sverige säger följande: "BMW Charging gör det enklare för kunder att ta klivet över till elektrisk mobilitet genom tillgång till ett stort utbud av laddpunkter och attraktiva priser för publik laddning. E-mobilitetens framgång på marknaden är beroende av den här sortens lösningar och vi hoppas att detta kan få fler svenskar att välja elektrifierade fordon. Ionitys kraftulla laddstolpar har en kapacitet upp till 350 kW och är en nyckelfaktor i arbetet med att göra laddning lika enkelt som att tanka. Med BMW Charging ger vi nu våra kunder tillgång till detta nätverk och kan samtidigt erbjuda en fördelaktig laddtaxa på 2,88kr/kWh. I dagsläget finns 22 stationer i Sverige som är placerade i närhet till huvudleder och motorvägar." BMW Charging-kunder kan välja mellan abonnemangen Active eller Flex och tillägget Ionity Plus. Active är anpassat efter den som kör ofta och då betalar man en rabatterad enhetstaxa för alla laddningsstationer i nätverket mot en fast månadsavgift som ligger på 49 kronor. AC-laddning kostar då 3,60 SEK/kWh + 0,40 SEK/min (efter 180 min). DC-laddning kostar 4,00 SEK/kWh och snabbladdning med Ionity 8,70 SEK/kWh. Väljer man Flex betalar man ingen månadsavgift och det här ska passa den som kör mer sällan. Här styrs priset för laddningen istället av laddningsoperatören. Ionity Plus kostar 137 kronor i månaden och då betalar man istället 2,88 SEK/kWh. Köper man en ny elbil eller laddhybrid av BMW ingår månadskostnaden för Active i ett år. Köper man en ny iX3 får man även Ionity Plus i ett år. Läs mer hur det hela fungerar på länken nedan. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0
2020

Nu är Skoda Enyaq här
Kostar från 452.500 kronor

En bil som troligtvis många har väntat på i år är Skodas helt eldrivna SUV Enyaq och nu är den här. Eller i alla fall presenterad. I början av oktober drar försäljningen igång och de första leveranserna ska äga rum under första halvåret nästa år. Det absolut viktigaste kring denna bil är troligtvis priset, sen räckvidden. Först ut bland versionerna som lanseras här i Sverige är Enyaq iV 60 och Enyaq iV 80. Sen finns även Enyaq 80x iV, Enyaq vRS iV och Enyaq Founders Edition som tillverkas i 1895 exemplar som en hyllning till företagets 125-åriga historia. Enyaq iV 60 kostar från 452.500 kronor. Den har ett batteripack på 60 kWh som ger dig en räckvidd på 39 mil. Elmotorn ger 180 hästar och 310 newtonmeter i vrid, drivningen sker på bakhjulen. 0-100 km/h går på 8,7 sekunder och toppfarten ligger på 160 km/h. Enyaq iV 80 kostar från 551.100 kronor och för de extra pengarna får du istället 80 kWh batteripack, 204 hästar, 0-100 på 8,5 sekunder och en räckvidd på 51 mil. Det är denna version som tar sig längst av alla. Enyaq 80x iV har fyrhjulsdrift, 265 hästar, gör 0-100 på 6,9 och tar sig 46 mil på en laddning. "Värstingen" blir som alltid RS och den bjuder på 306 hästar, gör 0-100 på 6,2, toppar 180 km/h och har också 46 mil som räckvidd. Även här är det fyrhjulsdrift som gäller. Laddar gör du exempelvis på Ionitys stationer om du är ute på vägarna, hemma finns det tre stycken olika varianter av laddbox att välja mellan. Har man en snabbladdningskabel ska det även gå att tanka bilen på snabbladdningsstationer. Bilen mäter 4,64 meter på längden, 1,87 på bredden, 1,61 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. På dragkroken får man hänga upp till 1,4 ton. Founders Edition och RS har belyst frontgrill med 130 stycken LED-lampor som standard, något som finns som tillval till 80 och 80x. I Sverige har redan 4500 stycken förbokningar skett. En enklare bilkonfigurator kommer att öppnas för Enyaq på skoda.se imorgon kväll. Läs allt om bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
57.0°
+
Bobby Green
0

Försäljningen av Volkswagen ID.3 drar igång 20 juli
Snart kan alla beställa ett exemplar

För en månad sedan var det möjligt att lägga en beställning av Volkswagen ID.3 men bara för de som hade förbokat. Den 20 juli öppnar man upp för alla att beställa en bil. Det finns sju stycken förkonfigurerade versioner och två stycken batteristorlekar att välja mellan. Sex av versionerna (Life, Style, Business, Family, Tech och Max) utgår från ID.3 Pro Performance med ett 58-kWh batteri som klarar 42 mil på en laddning. Den sjunde som man kallar för Tour baseras på ProS-versionen och har ett batteripack på 77 kWh istället som ska ge upp till 55 mils räckvidd. Elmotorns effekt ligger oavsett version på 204 hästar och 310 newtonmeter. Drivningen sker på bakhjulen och 0-60 km/h går på 3,4 sekunder. Alla versioner går att snabbladda och som ägare får man full åtkomst till offentliga laddningsstationer i Europa, inklusive IONITY. I Sverige ingår WeCharge Go i ett år, vilket gör att man kan ladda via IONITY för 6,29 kronor/kWh. Uppgraderar man till WeCharge Plus får man en månadskostnad på 115 kronor och då kostar laddningen istället 3,40 kr/kWh. Alla priser kring ID.3 kommer att offentliggöras den 20 juli. Om några månader kommer instegsversionen Pure som tar sig 33 mil att presenteras. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0
2019

Nu är den här - helt eldrivna Mini Cooper
Tar sig max 27 mil på en laddning

Precis som utlovat drar Mini idag täcket av den helt eldrivna Coopern man har teasat bra länge nu. Bilen ser ut som i princip vilken annan Mini Cooper som helst och det är väl antagligen det som kunderna vill ha också. Under skalet sitter en elmotor som ger 184 hästar och 270 newtonmeter i vrid vilket är tillräckligt för att kunna ta sig från 0-100 km/h på 7,3 sekunder. Toppfarten är begränsad till 150 km/h. Det är samma maskin som sitter i BMW i3 och drivningen sker på framhjulen. Räckvidden på en full laddning ska ligga på mellan 23,5 till 27 mil. Ladda går att göra via ett vanligt eluttag, en laddbox eller på offentliga laddningsstationer. Det går att snabbladda upp till 50 kW. Standardutrustning är bland annat LED-strålkastare, klimatanläggning med två zoner, elektrisk handbroms och kupévärme som genereras av spillenergi från batteriet. Essential-paketet är standard och utöver detta finns två stycken utrustningsnivåer - Experience och Maximise. Det första kostar från 359.000 kronor, det andra 383.500 kronor och toppversionen ligger på 416.400 kronor. Bonus malus-systemet ger dig en rabatt på 60.000 kronor. Du som är intresserad av ett exemplar kan förhandsboka för 15.000 kronor på länken nedan. Det här dras sedan av från inköpspriset, eller så får du pengarna tillbaka om du ångrar dig. Allt om bilen finns att läsa här. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Volkswagens nya bildelningstjänst med elbilar lanserad
I Berlin

Nu lanserar Volkswagen bildelningstjänsten WeShare i Berlin. I den finns det bara helt eldrivna bilar och det handlar om 1500 stycken e-Golf. Nästa år kompletteras detta med 500 stycken e-up! och redan nu i sommar med ett gäng ID.3. 2020 planerar man att lansera i fler städer - först i Prag tillsammans med Skoda och efter det i Hamburg. Inledningsvis kommer tjänsten att kosta 19 cent per minut (cirka 2 kronor) för att från och med september öka till i snitt 29 cent per minut (cirka 3 kronor). För att använda tjänsten behöver man ha en smart telefon, rätt app, kreditkort, haft körkort i minst ett år, vara minst 21 år gammal och folkbokförd på en adress i Tyskland. Bilarna laddas via allmänna laddningsstationer i Berlin. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Amsterdam vill bannlysa bensinbilar i stan
Till 2030

I den nederländska huvudstaden Amsterdam cyklar redan väldigt många människor för att ta sig dit de ska. Men om en sisådär tio år kan det bli ännu fler eftersom vid 2030 har staden tänkt sig att bannlysa bensinbilar i de inre delarna av staden. Detta efter landets hälsovårdsmyndighet lämnat en larmrapport som säger att luftföroreningarna tros korta invånarnas förväntade livslängd med ett år och att luftkvaliteten i Amsterdam är sämre än vad EU-reglerna tillåter. El- och vätgasbilar kommer dock fortsätta vara tillåtna att köra omkring i staden. För att de ska kunna åka omkring kommer staden sätta upp mellan 16 000 till 23 000 laddningsstationer inom sex år. Det är avsevärt många fler än de 3 000 som finns i stan just nu. Redan nästa år kommer Amsterdam ta åtgärder för att förbättra luftkvaliteten. Då kommer det nämligen bli förbjudet att köra dieselbilar som är tillverkade innan 2005 där. Ett liknande förbud infördes även i Madrid förra året. Tumnagel
78.1°
+
Frode Wikesjö
0

Oslo fixar trådlösa laddningsstationer för eldrivna taxibilar
Blir först i världen med det

Norges huvudstad Oslo kommer att installera trådlösa laddningsstationer för eldrivna taxibilar i staden vilket gör att man blir först i världen med detta. Det är Oslo stad som tillsammans med Fortum och amerikanska Momentum Dynamics ska bygga upp infrastruktur för trådlösa induktionsladdare avsedda för stadens taxi-flotta. Oslo har som mål att ha en helt elektrisk taxiflotta fram till 2023 och 2025 har Norge som målsättning att alla bilar som säljs i landet ska vara helt elektriska. Norge är det landet som det procentuellt säljs flest elbilar i världen i. Förra året var 39 procent av alla bilarna som såldes i Norge elbilar vilket kan jämföras med de sex procenten som såldes här i Sverige. Då ligger Sverige ändå förhållandevis bra till när det gäller elbilsförsäljning, i USA var bara 1,2 procent elbilar av alla bilar som såldes där förra året. Tumnagel
54.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Renault inleder pilotprojekt med vehicle-to-grid
Elbilar delar med sig av sin el

Nu drar Renault igång ett stort pilotprojekt i Nederländerna och Portugal med V2G (vehicle-to-grid). Detta kallas även reversibel laddning och innebär att elbilarna tar emot och ger tillbaka elektricitet till elnätet och följer användarens behov. Den reversibla laddaren finns i bilen men det krävs att befintliga laddningsstationer anpassa för detta. Först ut på test är en flotta med 15 stycken Renault Zoe. Efter detta kommer fler pilotprogram att dras igång i Frankrike, Tyskland, Schweiz, Sverige och Danmark. Gilles Normand som är direktör för elbilar på Groupe Renault säger följande: "Med detta initiativ uppfyller Renault sin roll som ledande inom el-mobilitet för alla och som aktör i övergången till alternativ energi. V2G är en viktig del i de smarta elektriska ekosystemen som Renault har satt upp. Vi har valt teknik inuti bilen som också optimerar kostnaden för laddningsstationer och underlättar därmed en storskalig utveckling." Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Atlis XT är ännu en eldriven pickup
Ska ha en räckvidd på upp till 80 mil

Atlis Motor Vehicles grundades 2016 av lastbils-entusiasten Mark Hanchett efter att han konverterat en diesel-driven pickup till eldrift. Atlis XT är den första egna produkten från företaget och det är också en eldriven pickup som lovar en räckvidd på 80 mil. Bilen ska bygga på en egen plattform och det sitter en elmotor i varje hjul. Dessa skickar kraften till en direktdriven växellåda med ett läge. 0-100 km/h ska gå på runt fem sekunder och toppfarten anges till 193 km/h. Man berättar inget om vad det är för elmotorer eller batteripack under skalet utan säger bara att bilen kommer att erbjudas med 48, 64 eller 80 mils räckvidd. Dragvikten varierar mellan 2,2 ton upp till hela nio ton. Lastkapaciteten på flaket ska variera från 453 kilo till 2,2 ton. På teknik-sidan hittar vi kameror istället för vanliga backspeglar och på insidan sitter en stor pekskärm som erbjuder Android Auto och Apple CarPlay. I framtiden kommer bilen att erbjuda självkörning i nivå fem. I framtidsplanerna finns även att utveckla ett helt eget nätverk med snabbladdningsstationer i USA där man ska kunna ladda fullt på bara 15 minuter. Priset för XT kommer att börja på 45.000 dollar. För 700 dollar i månaden ska man kunna prenumerera på en tjänst som inkluderar service, försäkring och gratis laddning. Tillverkningen ska ske i USA och planen är att lansera någon gång 2020. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0
2018

Audi tar sitt första stora kliv in i den eldrivna framtiden
Jag har provkört e-tron

Audi spottar ur sig många nya bilar hela tiden men den här är troligtvis den mest intressanta på länge. Man har använt sig av namnet e-tron tidigare och A3 Sportback e-tron är en av dem som begåvats med detta epitet. Men i det fallet handlar det om en laddhybrid, modellen som man bara kallar för e-tron som behandlas här är en ren elbil och Audis första stora satsning på detta som ensam drivkälla. A3:an försvinner ur sortimentet och e-tron blir från och med nu synonymt med rena elbilar. Den här suven är alltså först ut och jag har tagit mig en provtur. Se detta som en kort provkörning, för det var precis vad det är. För att riktigt lära känna bilen, hur det är att ladda den och hur det är att leva med den krävs ett betydligt längre test. Men nedan kommer i alla fall mina första intryck av hur Audis framtid kommer att se. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida