m

Nu lanseras BMW Charging i Sverige
Ger dig tillgång till 3300 laddpunkter i landet

BMW Charging är ett kort eller app du använder när du ska ladda din elbil eller laddhybrid från tillverkaren. Nu lanseras detta i Sverige och ger kunder tillgång till 3300 stycken laddpunkter i landet. 160.000 stycken finns i Europa och i hela världen finns det över 450.000 stycken. Laddpunkterna finns markerade i BMW:s navigationssystem, i appen eller på hemsidan och det kan handla om allt från parkeringsplatser inne i städerna till Ionitys snabbladdningsstationer. Carl Lindwall som är informationschef på BMW Group Sverige säger följande: "BMW Charging gör det enklare för kunder att ta klivet över till elektrisk mobilitet genom tillgång till ett stort utbud av laddpunkter och attraktiva priser för publik laddning. E-mobilitetens framgång på marknaden är beroende av den här sortens lösningar och vi hoppas att detta kan få fler svenskar att välja elektrifierade fordon. Ionitys kraftulla laddstolpar har en kapacitet upp till 350 kW och är en nyckelfaktor i arbetet med att göra laddning lika enkelt som att tanka. Med BMW Charging ger vi nu våra kunder tillgång till detta nätverk och kan samtidigt erbjuda en fördelaktig laddtaxa på 2,88kr/kWh. I dagsläget finns 22 stationer i Sverige som är placerade i närhet till huvudleder och motorvägar." BMW Charging-kunder kan välja mellan abonnemangen Active eller Flex och tillägget Ionity Plus. Active är anpassat efter den som kör ofta och då betalar man en rabatterad enhetstaxa för alla laddningsstationer i nätverket mot en fast månadsavgift som ligger på 49 kronor. AC-laddning kostar då 3,60 SEK/kWh + 0,40 SEK/min (efter 180 min). DC-laddning kostar 4,00 SEK/kWh och snabbladdning med Ionity 8,70 SEK/kWh. Väljer man Flex betalar man ingen månadsavgift och det här ska passa den som kör mer sällan. Här styrs priset för laddningen istället av laddningsoperatören. Ionity Plus kostar 137 kronor i månaden och då betalar man istället 2,88 SEK/kWh. Köper man en ny elbil eller laddhybrid av BMW ingår månadskostnaden för Active i ett år. Köper man en ny iX3 får man även Ionity Plus i ett år. Läs mer hur det hela fungerar på länken nedan. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0
2020

Även Volvo börjar samarbeta med Plugsurfing
Laddningsservice för alla elmodeller i hela Europa

För några veckor sedan skrev vi att Polestar börjat samarbeta med laddningsföretaget Plugsurfing, vilket gör att man får tillgång till över 200.000 stycken laddpunkter i hela Europa. Nu meddelar Volvo att de gör samma sak och ett konto hos Plugsurfing kommer att ingå när man köper en elbil från Volvo. Men Volvo och Polestar har inte kokat ihop någon superdeal utan det handlar om att du slipper skapa ett konto och beställa en tagg. Björn Annwall som är chef för EMEA på Volvo Cars säger följande: "Plugsurfing kommer att kunna täcka alla laddnings- och körbehov: den dagliga pendlingen, laddning på plats och långdistansresor. Det ger föraren en sinnesro som gör körningen av din helt elektriska Volvo ännu mer njutbar och bekymmersfri." Volvos första stora satsning på eldrift är XC40 Recharge P8 som kommer att börja levereras senare i år. I samband med detta kommer även Plugsurfing-tjänsten att dra igång. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Polestar börjar samarbeta med Plugsurfing gällande laddning
Ger tillgång till 195.000 laddpunkter

En elbil måste laddas och det vill man ju kunna göra smidigt när man är ute på långtur. Tesla har sina Superchargers och flera andra biltillverkare är anslutna till laddnätverket Ionity. Det är dock inte Polestar. Idag får vi reda på att de istället börjar samarbeta med Plugsurfing som är en betallösning för elbilsladdning. Där skapar du ett konto och får sedan tillgång till 195.000 laddpunkter i hela Europa. Den som köper en Polestar kommer att få med en RFID-tag från Plugsurfing som man sedan kopplar till sitt konto. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Förslag från EU-kommissionen: bygg en miljon laddstolpar
Det vore ju najs

EU-kommissionen har ett nytt förslag som föreslår att EU ska bygga en miljon laddstolpar för elbilar. I dagsläget finns omkring 150.000 stycken laddpunkter i EU, 8000 av dessa befinner sig i Sverige. En sån här satsning skulle göra massa för laddinfrastrukturen och i långa loppet kanske leda till att fler går över till att köra elbil. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
60.8°
+
Bobby Green
0
2019

Volkswagen ska bygga 36.000 laddstationer i Europa
Ska vara klara till år 2025

Volkswagen-koncernen går nu ut och berättar att de fram till år 2025 ska ha installerat 36.000 laddstationer/laddpunkter i Europa. 11.000 av dessa ska vara Volkswagens egna och finnas på olika anläggningar och hos omkring 3000 av Volkswagens återförsäljare i alla större städer. Volkswagen uppskattar att 70 procent av all laddning i framtiden kommer att ske hemma eller på arbetsplatsen. Det är där det nya företaget Elli som grundades i början av året kommer in. Via detta kommer man att erbjuda kompletta laddningslösningar för företag och konsumenter för att uppfylla dessa behov, från och med år 2020. Då ska det finnas laddboxar att smacka upp hemma, och grön elförsörjning till dessa. Läs mer om planerna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
50.0°
+
Bobby Green
0
2018

Audi lanserar kort för laddning av elbilar
Ska göra det enklare att leva med bilen

Audis första eldrivna produktionsbil e-tron är snart här. Den 18 september klockan 05.30 svensk tid kommer avtäckningen att liveströmmas via länken nedan. Inför detta presenterar man nu ett kort som knyter samman över 72.000 laddpunkter från 220 stycken olika leverantörer, så att man snabbt ska få koll på var det går att ladda bilen. Man kallar det hela för Audi e-tron Charging Service och man får då som ägare av Audis elbilar och laddhybrider tillgång till cirka 80 procent av alla publika laddningsstationer i Europa. Man reggar sig för tjänsten en gång och sedan faktureras all laddning som man sedan får i en samlingsfaktura i slutet av månaden. Peter Mertens som är utvecklingschef för Audi AG säger följande: "e-tron Charging Service skapar förtroende för vår elbilsoffensiv. Efter Audi e-tron lanserar vi vår andra elbil Audi e-tron Sportback 2019 och därefter Audi e-tron GT från Audi Sport under 2020. Vi har redan svaret på många av frågorna och den oro som finns gällande laddning." Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0
2016

Regeringen ökar miljösatsningarna med ytterligare 100 miljoner kronor
Är nu uppe i 700 miljoner kronor per år

De har redan ökat satsningarna på miljön i budgeten en gång, då från 125 miljoner till 600 miljoner kronor. Nu höjer regeringen beloppet med ytterligare 100 miljoner kronor per år. Pengarna kommer att fördelas på olika satsningar och projekt där de som driver projektet står för halva kostnaden och regeringen för den andra halvan. Det innebär att den totala investeringen i klimatet blir 1,4 miljarder kronor. Bland annat handlar det om att skapa 5000 fler laddpunkter för elbilar liksom olika biogasprojekt. Enligt klimatminister Isabella Lövin (MP) är det viktigt är skynda på projekt som motverkar klimatförändringarna. Det säger hon till TT. "Vi har inte en dag att förlora. Regeringen har för avsikt att visa resten av världen att det är möjligt att göra det här, främst genom klimatsmarta tekniska lösningar." De projekt som godkänts av Naturvårdsverket beräknas tillsammans att sänka utsläppen med 442 000 ton per år. Den nya klimatsatsningen har dock kritiserats av oppositionen för att inte vara tillräcklig. Tumnagel
60.3°
+
Emmy Zettergren
0

Nu ska Vattenfall bygga nätverk för laddning av elbilar
2732 laddpunkter ska bli mångdubbelt fler

Vattenfall har i dag 2732 laddpunkter i Sverige och norra Europa. Dessa ska nu bli mångdubbelt fler och lanseras nu som en produkt, som man kallar för inCharge. Tanken är att man främst ska hjälpa partners som företag och kommuner att erbjuda laddning till folk med elbil. Om de redan har laddstationer kan dessa anslutas till Vattenfalls nätverk. Vattenfall tar hand om stationen och ser till så att den som äger den får intäkter från de som använder den. För de som vill ladda betyder detta, om Vattenfalls tanke fungerar, att man med ett kort eller med en app kommer att kunna ladda på massor av stationer i Sverige och norra Europa. Det man använder kommer sedan på en faktura från Vattenfall. Exakt vad man kommer att ta betalt är oklart. Tumnagel
69.2°
+
Roger Åberg
0