m

21 elbilars laddtider och räckvidder testade
Norrmännen har testat!

Norges Automobil-Forbund har testat 21 olika elbilar i ett stort sommartest. Eftersom en elbil lämnar mycket olika resultat i kyla och värme är värden som räckvidd väldigt olika på sommaren och vintern, så det här är alltså sommartestet. Resultat från vintertestet finns också med för de bilar som var med i testet då. Man har testat två olika saker; räckvidd och hur lång tid det tar att ladda till 80 procent. Räckvidden är inget konstigt, här mäter man helt enkelt hur långt man kommer. Tesla Model 3 Long Range och Ford Mustang Mach-e imponerar båda eftersom de kommer drygt 60 mil. Volkswagen ID.3 Pro S, Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4, Audi e-tron GT, Hyundai Ioniq 5, BMW iX3 och Hyundai Kona kommer alla över 50 mil, vilket också är imponerande. Längst ner på räckviddlistan hittar vi Honda e och Mazda MX-30 som kommer 24 respektive 22 mil. Båda dessa två kom bara 16 mil i vintertestet. Den andra delen av testet gäller laddning och detta är lite underligt utfört. Man har testat hur lång tid det tar att ladda mellan cirka 10 och 80 procent. Här vinner Hyundai Ioniq 5 rejält som tar sig från 6 till 80 procent på 19 minuter! Sen hittar vi en hög med bilar som kommer till 80 procent på under halvtimmen: Tesla Model 3 SR, Audi e-tron GT, Citroën e-C4, Opel Mokka-e, Fiat 500e och Mercedes-Benz EQA. Den här siffran är intressant eftersom den avgör hur lång tid du behöver hänga på laddstationen innan det är dags att åka vidare. Men den är helt värdelös eftersom 80 procent i en Tesla Model 3 Long Range ger dig över 50 mils räckvidd medan 80 procent i en Mazda MX-30 ger dig 17 mils räckvidd, alltså en tredjedel av Teslan. En mätning av hur lång tid det tar att ladda 10 mils körning hade varit intressant att se som komplement. Hela listan hittar ni på NAFs hemsida. Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

Samsung släpper enklare versioner av skaftdammsugare
Jet 75 och Jet 60

Förra året släppte Samsung två stycken skaftdammsugare. Jet 90 multi var toppenheten och Jet 70 pet var en billigare variant för djurägarna. Nu släpper man två modeller till som i princip är enklare och billigare versioner av de två. Jet 75 multi är en billigare version av Jet 90 som har en enklare laddstation och saknar teleskoprör. Prislappen ligger på 6499 kronor enligt pressreleasen men den kostar 6030 kronor på Samsungs hemsida. Jet 90 kostar 7500 kronor som jämförelse, du kan dock hitta denna för under 6000 kronor (jämför priser). Jet 60 är på samma sätt en enklare version av Jet 70 som saknar LCD-display. Prislappen på denna är 4499 kronor enligt pressreleasen, men denna finns inte ännu på Samsungs hemsida. Jet 70 kostar i dag 5000 kronor. Tumnagel
36.8°
+
Roger Åberg
0

Tesla verkar vilja bygga upp vägkrogar
Har ansökt om varumärkesregistrering för detta

Elektrek rapporterar att Tesla verkar vara på väg in i restaurangbranschen. Detta är något man baserar på en ansökan från Tesla om att registrera varumärken inom restaurangtjänster, pop-up-restauranger, självbetjänings-restauranger samt snabbmats-restauranger. Exakt vad Tesla har för eventuella restaurangplaner är än så länge okänt. Det har dock tidigare snackats om att Tesla planerar att kombinera sina service- och laddstationer med någon form av lounger och restauranger, ett koncept som man även prövat på i mindre skala tidigare. Teslas vd Elon Musk uppgav redan 2018 att en av företagets Supercharger-stationer i Los Angeles skulle kombineras med en klassisk drive-in-restaurang. Kanske är det något i den stilen som Tesla nu planerar att förverkliga i större skala. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

En titt på Circle-Ks feta laddstation
Det här är framtiden för elbilsförare

Framtiden för elbilar är riktigt feta laddare, skillnaden i laddtid mellan en trött och en pigg laddare är ju gigantisk. Som referens är oftast laddboxar för hemmabruk 11 kW och många laddare "på stan" 50 kW. Men nu börjar de riktigt feta laddarna komma på plats både bland annat hos Tesla (som kör 250 kW som mest) och Ionity (som kör 350 kW som mest). Tesla har gott rykte med sina laddstationer men övriga verkar helt enkelt fungera lite så där. Men kanske det är på väg att ändras. Men för att ladda snabbt behövs inte bara snabba laddare utan även stöd hos bilarna, och det är inte riktigt där ännu, inte på bred front i alla fall. Tesla har det som sagt och Porsche/Audi har stöd för 250 kW i Taycan/GT. Kia och Hyundais nya plattform som Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 byggs på har också stöd för snabbladdning. Volkswagens MEB-plattform är däremot lite långsammare och pallar med 125 kW. Andra är ännu sämre. Att ladda med 50 kW tar, i praktiken, fem gånger så lång tid som att ladda med 250 kW vilket gör laddstoppet fem gånger längre, så hur snabb den där laddningen är gör verklig skillnad. Hur som helst så har Circle-K byggt en helt ny station vid en ny motorväg i Norge som verkar riktigt härlig. Förutom några bensin- och dieselpumpar så har man ett gäng med 300 kW-laddare. Man har även solceller på taket och en batterianläggning, som i alla fall ska hjälpa till lite. Man har också en trevlig butik med sittplatser där man kan hänga. I takt med att snabbladdarna kommer blir laddstoppen kortare och kortare, men ändå trevligt att ha ett snyggt och trevligt ställe att pausa lite på när man kör långt. Vi får hoppas att fler såna här dyker upp längs vägarna även här i Sverige. Kudos till Circle-K alltså! Tumnagel
66.4°
+
Roger Åberg
0

Audi visar upp egna laddstationer för elbilar
Med en tillhörande lounge där man kan vänta

Audi har presenterat ett koncept man kallar för "Audi Charging Hub" vilket är snabbladdarstationer för elbilar som man snart tänker börja bygga upp. På en Audi Charging Hub ska ägare av Audis elbilar kunna ladda upp upp sina bilar med hastigheter på 300 kW. Hubbarna kommer att hämta el från sina egna batterier, batterier som kommer att laddas upp nattetid för att belasta elnätet så lite som möjligt. Det kommer att finnas sex laddplatser på varje laddningsstation och det kommer även att finnas en lounge där de som laddar sina bilar kan chilla medan bilen laddas upp. Audi planerar lansera ett pilotest med Audi Charging Hub någonstans i Tyskland i sommar. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan du betala vid laddstolpen med parkeringsappen
Easypark startar samarbete med Vattenfall

En av de tråkiga sakerna med elbil är att de ska laddas och har man ingen Tesla så är det ett gäng olika tjänster och appar att hålla reda på. Easypark försöker lösa detta precis som man försöker lösa alla appar för parkering och man verkar faktiskt vara mästare på samarbeten. Att betala för laddning via Easypark-appen har fungerat tidigare och man har samarbeten med Eways, Fortum Charge & Drive och Recharge och nu har man börjat samarbeta med InCharge, som är Vattenfalls nätverk av laddare. Samarbetet innebär att man alltså kan betala för sin laddning vid InCharge-laddstationen med Easypark-appen. Samarbetet håller på och rullas ut och det har sedan slutet av april gått att betala vid vissa laddstolpar med Easyparks app. Tumnagel
56.6°
+
Roger Åberg
0

Så blir Kias deal med Ionity
Två paket erbjuds

Om man kör en Kia blir det lite enklare och kanske billigare att ladda sin bil längs vägarna, i alla fall efter 3 maj. Då börjar Kia nämligen att erbjuda två stycken Ionity-paket till sina kunder. Det ena heter Access och kostar 49 kronor i månaden och då betalar man 5,75 kronor/kWh. Power-paketet är lite dyrare och kostar 139 kronor och då betalar man från 3,10 kronor/kWh. Standardpriset på Ionity är 8,70 kronor/kWh. Power-paketet finns alltså från 3 maj men Access-paketet dröjer till sommaren innan det kommer. Förbokar man en Kia EV6 innan maj och lägger en beställning innan 2021 i år så bjuder Kia på Powerpaketet under 2021 och 2022, samt ett år av Kia Charge Plus. Kia har nämligen också paket för de som vill ladda på andra offentliga laddstationer så att man har lite mer att välja mellan. Båda nätverken nås genom appen Kia Charge. Ionity-paketen lanseras tillsammans med nya modellen EV6 men går att prenumerera på för alla Kia-kunder. Tumnagel
39.5°
+
Roger Åberg
0

Ett betalkort ska räcka för att ladda bilen tycker regeringen
Branschen verkar dock hellre vilja ha appar

Sveriges Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) har haft ett möte med representanter för elbilsladdarföretag i syfte att göra det enklare för konsumenter att kunna ladda sina bilar på stan. I dag hanteras detta via appar, brickor eller annat vilket gör att konsumenter kan tvingas ha flera olika appar installerade på mobilen för att kunna använda laddstationer från olika leverantörer. Ygeman och regeringen har som mål att det i slutet av året enbart ska krävas ett betalkort för att kunna köpa el från laddstationerna. Han säger till DN: "Resultatet av mötet blev ett steg i rätt riktning, men ett otillräckligt sådant. Vi måste arbeta vidare och få fram ett enkelt sätt för elbilsförare att med ett gemensamt betalningsmedel köpa el vid publika laddstolpar. Tre, sju, nio appar i mobilen ska inte behövas." Representanter från branschen ställer sig dock lite tveksamma till att genomföra detta, bland annat för att det skulle bli dyrt att installera kortläsare vid alla laddplatser. Vidare anser man att apparna fyller sitt syfte då dessa kan visa var de olika leverantörerna har lediga laddplatser. Det verkar med andra ord fortsatt oklart om regeringens mål med ett gemensamt betalningsmedel för laddplatser kan bli verklighet till årets slut. I dagsläget finns ingen branschorganisation för de företag som tillhandahåller laddplatser men detta kom man överens om på mötet var något som behövdes, något som både Ygeman och representanterna från de olika företagen kunde vara eniga om. Tumnagel
64.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sonos kommande högtalare läcker
Läcker?

Sonos har något i görningen och kommer att presentera en produkt 9 mars, men redan nu har högtalaren läckt. Det handlar om en högtalare som är betydligt mindre än Sonos Move och namnet kommer att bli Sonos Roam. Till skillnad mot Move så kommer Roam alltså att vara en högtalare man verkligen kan ta med sig och inte bara flytta från vardagsrummet till terassen. När man är på rymmen så kommer det vara blåtand som man spelar upp musik via, men hemma kan man använda wifi för att lira upp låtar, vilket gör att den kommer att gå att koppla till ditt vanliga Sonos-system. Högtalaren kommer att kosta 169 dollar och det kommer även att finnas en laddstation att köpa till som kostar 49 dollar, denna bör man ha om man ska använda den hemma. Vill man inte slanta upp för den så går det bra att ladda med vanlig USB-C. Räkna med priser i Sverige på 1999 respektive 699 kronor. Två färger kommer att finnas, svart och vit. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Oppo visar upp Wireless Air Charging
Oppo X 2021 går att ladda i luften

För några veckor sedan visade Xiaomi upp något man kallade för Air Charge, en teknik med vilken det ska bli möjligt att ladda upp en telefon trådlöst på flera meters avstånd, och idag visade Oppo upp något liknande. Det var under Mobile World Congress Shanghai 2021 som Oppo presenterade "Wireless Air Charging", en teknik som ska göra det möjligt att ladda upp deras vikbara konceptmobil Oppo X 2021 även när den befinner sig några centimeter från laddstationen. Oppos använder sig av en magnetisk resonanslösning för att leverera 7,5W medan Xiaomis Air Charge använder sig av millimetervågor för att leverera 5W. Avståndsmässigt så är Oppos lösning inte lika imponerande som Xiaomis lösning men istället är den antagligen lite billigare att producera. När vi eventuellt kan få se Oppos eller Xiaomis lösningar för "riktig" trådlös laddning på marknaden finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu lanseras BMW Charging i Sverige
Ger dig tillgång till 3300 laddpunkter i landet

BMW Charging är ett kort eller app du använder när du ska ladda din elbil eller laddhybrid från tillverkaren. Nu lanseras detta i Sverige och ger kunder tillgång till 3300 stycken laddpunkter i landet. 160.000 stycken finns i Europa och i hela världen finns det över 450.000 stycken. Laddpunkterna finns markerade i BMW:s navigationssystem, i appen eller på hemsidan och det kan handla om allt från parkeringsplatser inne i städerna till Ionitys snabbladdningsstationer. Carl Lindwall som är informationschef på BMW Group Sverige säger följande: "BMW Charging gör det enklare för kunder att ta klivet över till elektrisk mobilitet genom tillgång till ett stort utbud av laddpunkter och attraktiva priser för publik laddning. E-mobilitetens framgång på marknaden är beroende av den här sortens lösningar och vi hoppas att detta kan få fler svenskar att välja elektrifierade fordon. Ionitys kraftulla laddstolpar har en kapacitet upp till 350 kW och är en nyckelfaktor i arbetet med att göra laddning lika enkelt som att tanka. Med BMW Charging ger vi nu våra kunder tillgång till detta nätverk och kan samtidigt erbjuda en fördelaktig laddtaxa på 2,88kr/kWh. I dagsläget finns 22 stationer i Sverige som är placerade i närhet till huvudleder och motorvägar." BMW Charging-kunder kan välja mellan abonnemangen Active eller Flex och tillägget Ionity Plus. Active är anpassat efter den som kör ofta och då betalar man en rabatterad enhetstaxa för alla laddningsstationer i nätverket mot en fast månadsavgift som ligger på 49 kronor. AC-laddning kostar då 3,60 SEK/kWh + 0,40 SEK/min (efter 180 min). DC-laddning kostar 4,00 SEK/kWh och snabbladdning med Ionity 8,70 SEK/kWh. Väljer man Flex betalar man ingen månadsavgift och det här ska passa den som kör mer sällan. Här styrs priset för laddningen istället av laddningsoperatören. Ionity Plus kostar 137 kronor i månaden och då betalar man istället 2,88 SEK/kWh. Köper man en ny elbil eller laddhybrid av BMW ingår månadskostnaden för Active i ett år. Köper man en ny iX3 får man även Ionity Plus i ett år. Läs mer hur det hela fungerar på länken nedan. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0
2020

Volkswagen visar mer av den automatiska laddroboten
Ska ta hand om laddningen när du har parkerat

För ett år sedan skrev vi om en laddrobot som Volkswagen tagit fram. Den rullar fram till din elbil och ser till att ladda den när du har parkerat. Nu har roboten utvecklats ytterligare och därför berättar man mer om hur den är tänkt att fungera. Den här ska i framtiden kunna placeras ut i stora garage och ta hand om laddningen istället för att man monterar upp laddstolpar vid varje plats. Den ska kunna ladda med upp till 50 kW och även byta ut ett batteripack om det skulle behövas. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

OKQ8 ska bygga 800 stycken snabbladdare för elbilar
Tillsammans med Skellefteå Kraft

OKQ8 ska tillsammans med Skellefteå Kraft bygga 800 stycken snabbladdare för elbilar runt om i landet. Det här kommer när allt står klart att bli Sveriges största snabbladdningsnätverk. Det enda som saknas för att allt ska gå i lås är ett godkännande från kommunfullmäktige i Skellefteå, och det beslutet tas i januari. Snabbladdarna kommer att finnas utspridda på 300 stycken OKQ8-stationer och de ska ge från 150 kW och uppåt. Elen till dessa ska vara 100 procent förnybar. Betalningen från laddningen ska inte skilja sig jättemycket från hur du tankar en vanlig bil. Det innebär alltså att du kommer att kunna betala med kort vid laddstationen eller vid kassan inne i butiken. Vad det kommer kosta är oklart än så länge, men det kommer bli pris per kWh. Tumnagel
75.2°
+
Bobby Green
0

Rivian ska bygga ett eget nätverk med laddstationer
Ska sätta ut laddstolpar i naturen

Flera elbilstillverkare har börjat samarbeta med olika laddnätverk där man ska kunna ladda deras bilar. Tesla var dock tidiga med sitt egna Supercharger-nätverk, och Rivian vill göra något liknande. I en intervju med Tech Crunch säger grundaren RJ Scaringe att de också ska skapa ett eget nätverk med laddstolpar, och förutom i städer och längs med motorvägar ska de sätta ut laddstolpar i den amerikanska vildmarken. En av anledningarna till att man valt att göra detta själva säger RJ är för att de vill ha kontrollen över allt - från betalningsplattformen till hur laddaren presterar. "We’re excited about the opportunity to create Rivian charging locations that aren’t on the interstate, that help draw you or enable you to go to places that normally are not the kinds of places that invite or welcome electric vehicles because of charging infrastructure. We’ve spent a lot of time thinking about how you can essentially create these curated drives where, depending on your point of interest, you can pick different paths. If you want to stop midway through the trip for a one-mile, two-mile, or five-mile hike, you know, here’s a route that you want to take, and here’s a charging location right next to it." Rivians modeller använder CCS-kontakt, men om andra elbilar med denna typ kommer att kunna tanka på deras stationer är oklart för tillfället. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
32.7°
+
Bobby Green
0

Storbritanniens första elmack har öppnat
Över 100 stycken ska öppna de kommande fem åren

Nära Braintree i Essex har nu Storbritanniens första mack enbart för elbilar öppnat. Platsen drivs av Gridserve och det här är en av fler än 100 stycken laddplatser man planerar att öppna under de kommande fem åren. På platsen finns 36 stycken laddstolpar och de kan leverera upp till 350 kW per stolpe. Kostnaden för att ladda är 0,24 pund per kWh vilket enligt Gridserve gör att en normalstor bil kan laddas från 20 till 80 procent för under tio pund. Den här kostnaden säger man är "the lowest ultra-high power charging rates on the market today". Strömmen till laddstationen kommer från förnybara källor och det finns solpaneler på taken som ger lite extra kraft. På plats finns ett batteripack på 6MWh som hjälper till med strömmen om många laddar samtidigt. Tumnagel
56.2°
+
Bobby Green
0

20 stycken nya snabbladdare placeras ut i Sverige
Bland annat i Norrlands inland

En av grejerna många oroar sig över innan de skaffar elbil är var de ska ladda den när de inte är hemmavid. Tesla har ju varit duktiga på att smacka upp sina Superchargers lite överallt, men om man inte har en Tesla - hur gör man då? Nu meddelar Trafikverket att de har beviljat investeringsstöd på 26,5 miljoner kronor till 20 stycken nya snabbladdare i sju stycken av Sveriges län. Norrlands inland som har störst brist på snabbladdare är ett av ställena. I skrivande stund ska Trafikverket ha fått in 66 stycken ansökningar om att bygga de nya laddstolparna. Målet i det långa loppet är att det ska finnas snabbladdare minst var tionde mil längs de större statliga vägarna över hela landet. Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0

Quebec kommer förbjuda försäljning av nya bensinbilar 2035
British Columbia kommer göra samma sak 2040

Igår skrev vi att Storbritannien kommer att förbjuda nyförsäljning av bilar som endast går på bensin eller diesel från och med 2030. Den kanadensiska staden Quebec meddelar nu att de också har ett liknande förbud på gång. Från och med 2035 kommer det nämligen att bli förbjudet att sälja nya personbilar som går på bensin där. Det hela är en del av en plan värd 5,1 miljarder dollar där man ska sänka sina koldioxiutsläpp med 29 miljoner ton till 2030. Provinsen British Columbia i Kanada har också som plan att fasa ut fossilbilar och fossillastbilar och målet där är att nyförsäljningen av dessa ska upphöra 2040. För att få kunder att byta till eldrivna bilar kommer Quebec återinföra rabatter både när det kommer till att köpa och hyra en elbilar, och när det kommer till priset för att ladda på laddstationer. Det pratas om en rabatt på upp till 6100 dollar om man köper en ny elbil. Regeringen har även planer på att elektrifiera sin flotta med bilar och 2030 vill man att alla ska gå enbart på el. Tumnagel
51.7°
+
Bobby Green
0

Teslas V3 Supercharger finns nu i Sverige
Ännu snabbare snabbladdning

Förra våren skrev vi om Teslas generation tre av snabbladdarna Supercharger. Dessa kallas för V3 Superchargers och nu har de första stationerna öppnat i Sverige. Åtta stycken nya stolpar har dykt upp på laddstationen i Bredden längs med E4 norr om Stockholm och dessa har den nya tekniken i sig. Nästa vecka invigs ytterligare åtta stycken längs med E45 i Sveg. Båda stationerna har CCS-kontakt för laddningen. Model 3 har denna som standard, Model S och Model X behöver en adapter. V3-Superchargers har en maxeffekt på upp till 250 kilowatt. Detta innebär att en Model 3 Long Range kan få 12 mils räckvidd på bara fem minuter. Genomsnittlig laddtid för att ladda fullt landar på runt 15 minuter. De nya stolparna delar heller inte effekt som tidigare så du påverkas inte av att många står och laddar samtidigt, du får alltid max effekt hela tiden. Tumnagel
57.4°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Volkswagen ID.4
Kostar från 514.900 kronor

Nu kommer nästa modell i Volkswagens ordentliga elbilssatsning - ID.4. Det här är en SUV med slimmad taklinje för den som behöver lite mer plats än den som erbjuds i ID.3. Inledningsvis erbjuds den i två stycken versioner - ID.4 1st som kostar från 514.900 kronor och mer utrustade ID.4 1st Max som blir din för 614.900 kronor. På dessa priser kan man sen dra av 60.000 kronor i klimatbonus. Båda två som lanseras nu baseras på ID.4 Pro Performance som har 204 hästar, drivning på bakhjulen och ett batteripack på 77 kWh som har en räckvidd på 52 mil. 0 till 100 km/h går på 8,5 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 160 km/h. Nästa år lanseras en fyrhjulsdriven version med ännu högre effekt. Det går att privatleasa modellen och det kostar 5425 kronor i månaden. Säljstarten är idag och de första leveranserna ska ske runt årskiftet. Fyra färger finns att välja mellan - Blue Dusk Metallic, Glacier White Metallic, Honey Yellow Metallic och Mangan Grey Metallic. Av dessa två versioner finns det 27.000 stycken exemplar, när de är slut så erbjuds istället ett antal förkonfigurerade modeller. ID.4 har takräcke och dragkrok som standard och på den får man hänga upp till ett ton. Bilen mäter 4,58 meter på längden, 1,85 på bredden, 1,63 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. I bagagerummet får man in 543 liter, fäller man baksätet går det istället in 1575 liter. Markfrigången anges till 21 centimeter. Laddar gör man via en laddbox hemma eller på en laddstation längs med vägarna. Laddboxen som kallas för ID. Charger finns i tre stycken versioner, kostar 4.349 kronor och har en laddningseffekt på 11 kW. Snabbladdar man på station kan man få upp till 32 mil på 30 minuter om man laddar med 125 kW. Läs allt om ID.4 i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Tesla verkar sikta på att även bli ett elbolag
Har fått licens för att distribuera el i Västeuropa

Biltillverkaren Tesla verkar vara sugna på att utöka sin verksamhet och nu har företaget fått licens för att distribuera el på den västeuropeiska marknaden rapporterar Reuters. Det innebär att Tesla har möjlighet att börja konkurrera med Vattenfall, E.ON och andra europeiska elbolag om att leverera elektricitet till laddstationer, hushåll och annat i Västeuropa. Tesla säljer redan solpaneler och enorma batterilösningar för lagring av el så steget till att bli en fullfjädrad el-leverantör kanske inte är särskilt långt. Skulle Tesla börja distribuera el i Västeuropa så spekuleras det om att detta eventuellt även skulle kunna sänka driftkostnaden för de som väljer att köpa en bil från Tesla. Tesla har än så länge inte kommenterat varför man har skaffat sig en licens för att distribuera el på den västeuropeiska marknaden. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lucid Air laddar 3,2 mil per minut
Få 48 mil på 20 minuter

Nyligen fick vi reda på att den kommande elbilen Lucid Air tar sig hela 83 mil på en laddning. Imponerande helt klart, men hur lång tid tar det att ladda sen då när man har batteritorsk? Nu får vi svaret och det är att modellen kommer vara den snabbast laddande elbilen på marknaden med över 3,2 mil per minut med en maximal laddeffekt på över 300 kW. Enligt Lucid innebär det här att man i bästa fall kan snabbladda 48 mil på bara 20 minuter. Det här är möjligt tack vare ultrahögspänningsarkitekturen på 900 V+ och ett laddboostsystem som man kallar för Wunderbox. Ombordladdaren är en AC-laddare på 19,2 kW som klarar en laddningshastighet på upp till 12,8 mil i timmen. För hemmaladdning erbjuds Lucid Wallstation som är en laddstation med dubbelriktad laddning. Det innebär att du även kan använda den som en energireserv när du inte laddar bilen. Tumnagel
52.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida