m

Oppo visar upp Wireless Air Charging
Oppo X 2021 går att ladda i luften

För några veckor sedan visade Xiaomi upp något man kallade för Air Charge, en teknik med vilken det ska bli möjligt att ladda upp en telefon trådlöst på flera meters avstånd, och idag visade Oppo upp något liknande. Det var under Mobile World Congress Shanghai 2021 som Oppo presenterade "Wireless Air Charging", en teknik som ska göra det möjligt att ladda upp deras vikbara konceptmobil Oppo X 2021 även när den befinner sig några centimeter från laddstationen. Oppos använder sig av en magnetisk resonanslösning för att leverera 7,5W medan Xiaomis Air Charge använder sig av millimetervågor för att leverera 5W. Avståndsmässigt så är Oppos lösning inte lika imponerande som Xiaomis lösning men istället är den antagligen lite billigare att producera. När vi eventuellt kan få se Oppos eller Xiaomis lösningar för "riktig" trådlös laddning på marknaden finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu lanseras BMW Charging i Sverige
Ger dig tillgång till 3300 laddpunkter i landet

BMW Charging är ett kort eller app du använder när du ska ladda din elbil eller laddhybrid från tillverkaren. Nu lanseras detta i Sverige och ger kunder tillgång till 3300 stycken laddpunkter i landet. 160.000 stycken finns i Europa och i hela världen finns det över 450.000 stycken. Laddpunkterna finns markerade i BMW:s navigationssystem, i appen eller på hemsidan och det kan handla om allt från parkeringsplatser inne i städerna till Ionitys snabbladdningsstationer. Carl Lindwall som är informationschef på BMW Group Sverige säger följande: "BMW Charging gör det enklare för kunder att ta klivet över till elektrisk mobilitet genom tillgång till ett stort utbud av laddpunkter och attraktiva priser för publik laddning. E-mobilitetens framgång på marknaden är beroende av den här sortens lösningar och vi hoppas att detta kan få fler svenskar att välja elektrifierade fordon. Ionitys kraftulla laddstolpar har en kapacitet upp till 350 kW och är en nyckelfaktor i arbetet med att göra laddning lika enkelt som att tanka. Med BMW Charging ger vi nu våra kunder tillgång till detta nätverk och kan samtidigt erbjuda en fördelaktig laddtaxa på 2,88kr/kWh. I dagsläget finns 22 stationer i Sverige som är placerade i närhet till huvudleder och motorvägar." BMW Charging-kunder kan välja mellan abonnemangen Active eller Flex och tillägget Ionity Plus. Active är anpassat efter den som kör ofta och då betalar man en rabatterad enhetstaxa för alla laddningsstationer i nätverket mot en fast månadsavgift som ligger på 49 kronor. AC-laddning kostar då 3,60 SEK/kWh + 0,40 SEK/min (efter 180 min). DC-laddning kostar 4,00 SEK/kWh och snabbladdning med Ionity 8,70 SEK/kWh. Väljer man Flex betalar man ingen månadsavgift och det här ska passa den som kör mer sällan. Här styrs priset för laddningen istället av laddningsoperatören. Ionity Plus kostar 137 kronor i månaden och då betalar man istället 2,88 SEK/kWh. Köper man en ny elbil eller laddhybrid av BMW ingår månadskostnaden för Active i ett år. Köper man en ny iX3 får man även Ionity Plus i ett år. Läs mer hur det hela fungerar på länken nedan. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0
2020

Volkswagen visar mer av den automatiska laddroboten
Ska ta hand om laddningen när du har parkerat

För ett år sedan skrev vi om en laddrobot som Volkswagen tagit fram. Den rullar fram till din elbil och ser till att ladda den när du har parkerat. Nu har roboten utvecklats ytterligare och därför berättar man mer om hur den är tänkt att fungera. Den här ska i framtiden kunna placeras ut i stora garage och ta hand om laddningen istället för att man monterar upp laddstolpar vid varje plats. Den ska kunna ladda med upp till 50 kW och även byta ut ett batteripack om det skulle behövas. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

OKQ8 ska bygga 800 stycken snabbladdare för elbilar
Tillsammans med Skellefteå Kraft

OKQ8 ska tillsammans med Skellefteå Kraft bygga 800 stycken snabbladdare för elbilar runt om i landet. Det här kommer när allt står klart att bli Sveriges största snabbladdningsnätverk. Det enda som saknas för att allt ska gå i lås är ett godkännande från kommunfullmäktige i Skellefteå, och det beslutet tas i januari. Snabbladdarna kommer att finnas utspridda på 300 stycken OKQ8-stationer och de ska ge från 150 kW och uppåt. Elen till dessa ska vara 100 procent förnybar. Betalningen från laddningen ska inte skilja sig jättemycket från hur du tankar en vanlig bil. Det innebär alltså att du kommer att kunna betala med kort vid laddstationen eller vid kassan inne i butiken. Vad det kommer kosta är oklart än så länge, men det kommer bli pris per kWh. Tumnagel
75.2°
+
Bobby Green
0

Rivian ska bygga ett eget nätverk med laddstationer
Ska sätta ut laddstolpar i naturen

Flera elbilstillverkare har börjat samarbeta med olika laddnätverk där man ska kunna ladda deras bilar. Tesla var dock tidiga med sitt egna Supercharger-nätverk, och Rivian vill göra något liknande. I en intervju med Tech Crunch säger grundaren RJ Scaringe att de också ska skapa ett eget nätverk med laddstolpar, och förutom i städer och längs med motorvägar ska de sätta ut laddstolpar i den amerikanska vildmarken. En av anledningarna till att man valt att göra detta själva säger RJ är för att de vill ha kontrollen över allt - från betalningsplattformen till hur laddaren presterar. "We’re excited about the opportunity to create Rivian charging locations that aren’t on the interstate, that help draw you or enable you to go to places that normally are not the kinds of places that invite or welcome electric vehicles because of charging infrastructure. We’ve spent a lot of time thinking about how you can essentially create these curated drives where, depending on your point of interest, you can pick different paths. If you want to stop midway through the trip for a one-mile, two-mile, or five-mile hike, you know, here’s a route that you want to take, and here’s a charging location right next to it." Rivians modeller använder CCS-kontakt, men om andra elbilar med denna typ kommer att kunna tanka på deras stationer är oklart för tillfället. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
32.7°
+
Bobby Green
0

Storbritanniens första elmack har öppnat
Över 100 stycken ska öppna de kommande fem åren

Nära Braintree i Essex har nu Storbritanniens första mack enbart för elbilar öppnat. Platsen drivs av Gridserve och det här är en av fler än 100 stycken laddplatser man planerar att öppna under de kommande fem åren. På platsen finns 36 stycken laddstolpar och de kan leverera upp till 350 kW per stolpe. Kostnaden för att ladda är 0,24 pund per kWh vilket enligt Gridserve gör att en normalstor bil kan laddas från 20 till 80 procent för under tio pund. Den här kostnaden säger man är "the lowest ultra-high power charging rates on the market today". Strömmen till laddstationen kommer från förnybara källor och det finns solpaneler på taken som ger lite extra kraft. På plats finns ett batteripack på 6MWh som hjälper till med strömmen om många laddar samtidigt. Tumnagel
56.2°
+
Bobby Green
0

20 stycken nya snabbladdare placeras ut i Sverige
Bland annat i Norrlands inland

En av grejerna många oroar sig över innan de skaffar elbil är var de ska ladda den när de inte är hemmavid. Tesla har ju varit duktiga på att smacka upp sina Superchargers lite överallt, men om man inte har en Tesla - hur gör man då? Nu meddelar Trafikverket att de har beviljat investeringsstöd på 26,5 miljoner kronor till 20 stycken nya snabbladdare i sju stycken av Sveriges län. Norrlands inland som har störst brist på snabbladdare är ett av ställena. I skrivande stund ska Trafikverket ha fått in 66 stycken ansökningar om att bygga de nya laddstolparna. Målet i det långa loppet är att det ska finnas snabbladdare minst var tionde mil längs de större statliga vägarna över hela landet. Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0

Quebec kommer förbjuda försäljning av nya bensinbilar 2035
British Columbia kommer göra samma sak 2040

Igår skrev vi att Storbritannien kommer att förbjuda nyförsäljning av bilar som endast går på bensin eller diesel från och med 2030. Den kanadensiska staden Quebec meddelar nu att de också har ett liknande förbud på gång. Från och med 2035 kommer det nämligen att bli förbjudet att sälja nya personbilar som går på bensin där. Det hela är en del av en plan värd 5,1 miljarder dollar där man ska sänka sina koldioxiutsläpp med 29 miljoner ton till 2030. Provinsen British Columbia i Kanada har också som plan att fasa ut fossilbilar och fossillastbilar och målet där är att nyförsäljningen av dessa ska upphöra 2040. För att få kunder att byta till eldrivna bilar kommer Quebec återinföra rabatter både när det kommer till att köpa och hyra en elbilar, och när det kommer till priset för att ladda på laddstationer. Det pratas om en rabatt på upp till 6100 dollar om man köper en ny elbil. Regeringen har även planer på att elektrifiera sin flotta med bilar och 2030 vill man att alla ska gå enbart på el. Tumnagel
51.7°
+
Bobby Green
0

Teslas V3 Supercharger finns nu i Sverige
Ännu snabbare snabbladdning

Förra våren skrev vi om Teslas generation tre av snabbladdarna Supercharger. Dessa kallas för V3 Superchargers och nu har de första stationerna öppnat i Sverige. Åtta stycken nya stolpar har dykt upp på laddstationen i Bredden längs med E4 norr om Stockholm och dessa har den nya tekniken i sig. Nästa vecka invigs ytterligare åtta stycken längs med E45 i Sveg. Båda stationerna har CCS-kontakt för laddningen. Model 3 har denna som standard, Model S och Model X behöver en adapter. V3-Superchargers har en maxeffekt på upp till 250 kilowatt. Detta innebär att en Model 3 Long Range kan få 12 mils räckvidd på bara fem minuter. Genomsnittlig laddtid för att ladda fullt landar på runt 15 minuter. De nya stolparna delar heller inte effekt som tidigare så du påverkas inte av att många står och laddar samtidigt, du får alltid max effekt hela tiden. Tumnagel
57.4°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Volkswagen ID.4
Kostar från 514.900 kronor

Nu kommer nästa modell i Volkswagens ordentliga elbilssatsning - ID.4. Det här är en SUV med slimmad taklinje för den som behöver lite mer plats än den som erbjuds i ID.3. Inledningsvis erbjuds den i två stycken versioner - ID.4 1st som kostar från 514.900 kronor och mer utrustade ID.4 1st Max som blir din för 614.900 kronor. På dessa priser kan man sen dra av 60.000 kronor i klimatbonus. Båda två som lanseras nu baseras på ID.4 Pro Performance som har 204 hästar, drivning på bakhjulen och ett batteripack på 77 kWh som har en räckvidd på 52 mil. 0 till 100 km/h går på 8,5 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 160 km/h. Nästa år lanseras en fyrhjulsdriven version med ännu högre effekt. Det går att privatleasa modellen och det kostar 5425 kronor i månaden. Säljstarten är idag och de första leveranserna ska ske runt årskiftet. Fyra färger finns att välja mellan - Blue Dusk Metallic, Glacier White Metallic, Honey Yellow Metallic och Mangan Grey Metallic. Av dessa två versioner finns det 27.000 stycken exemplar, när de är slut så erbjuds istället ett antal förkonfigurerade modeller. ID.4 har takräcke och dragkrok som standard och på den får man hänga upp till ett ton. Bilen mäter 4,58 meter på längden, 1,85 på bredden, 1,63 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. I bagagerummet får man in 543 liter, fäller man baksätet går det istället in 1575 liter. Markfrigången anges till 21 centimeter. Laddar gör man via en laddbox hemma eller på en laddstation längs med vägarna. Laddboxen som kallas för ID. Charger finns i tre stycken versioner, kostar 4.349 kronor och har en laddningseffekt på 11 kW. Snabbladdar man på station kan man få upp till 32 mil på 30 minuter om man laddar med 125 kW. Läs allt om ID.4 i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Tesla verkar sikta på att även bli ett elbolag
Har fått licens för att distribuera el i Västeuropa

Biltillverkaren Tesla verkar vara sugna på att utöka sin verksamhet och nu har företaget fått licens för att distribuera el på den västeuropeiska marknaden rapporterar Reuters. Det innebär att Tesla har möjlighet att börja konkurrera med Vattenfall, E.ON och andra europeiska elbolag om att leverera elektricitet till laddstationer, hushåll och annat i Västeuropa. Tesla säljer redan solpaneler och enorma batterilösningar för lagring av el så steget till att bli en fullfjädrad el-leverantör kanske inte är särskilt långt. Skulle Tesla börja distribuera el i Västeuropa så spekuleras det om att detta eventuellt även skulle kunna sänka driftkostnaden för de som väljer att köpa en bil från Tesla. Tesla har än så länge inte kommenterat varför man har skaffat sig en licens för att distribuera el på den västeuropeiska marknaden. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lucid Air laddar 3,2 mil per minut
Få 48 mil på 20 minuter

Nyligen fick vi reda på att den kommande elbilen Lucid Air tar sig hela 83 mil på en laddning. Imponerande helt klart, men hur lång tid tar det att ladda sen då när man har batteritorsk? Nu får vi svaret och det är att modellen kommer vara den snabbast laddande elbilen på marknaden med över 3,2 mil per minut med en maximal laddeffekt på över 300 kW. Enligt Lucid innebär det här att man i bästa fall kan snabbladda 48 mil på bara 20 minuter. Det här är möjligt tack vare ultrahögspänningsarkitekturen på 900 V+ och ett laddboostsystem som man kallar för Wunderbox. Ombordladdaren är en AC-laddare på 19,2 kW som klarar en laddningshastighet på upp till 12,8 mil i timmen. För hemmaladdning erbjuds Lucid Wallstation som är en laddstation med dubbelriktad laddning. Det innebär att du även kan använda den som en energireserv när du inte laddar bilen. Tumnagel
52.3°
+
Bobby Green
0

Tesla har nu 2000 laddstationer i världen
Varav 40 i Sverige

Om man kör elbil måste man kunna ladda och där har Tesla som ni vet varit väldigt proaktivt jämfört med andra märken. Nu har man nått en milstolpe när man nu globalt har 2000 laddstationer som tillsammans har 18.000 superchargers. Dessa finns utspridda i 41 länder, varav Sverige är ett. Här i Sverige har man också nått en ny siffra och har numera 40 laddstationer med 428 superchargers. I Europa har man stationer i 29 länder med totalt 527 laddstationer med 5037 superchargers. Ni som är snabba på matte har räknat ut att Sverige alltså är ganska så bra utbyggt i jämförelse med andra Europeiska länder, snittet ligger på 18 laddstationer per land. Tumnagel
35.7°
+
Roger Åberg
0

Det här är Sveriges första privata laddstation för elbilar
På Olssons Elmack tankar du gratis

I stadsdelen Klagshamn som ligger i Malmö har nu Olssons Elmack öppnat. Det är en mack för elbilar där du kan tanka gratis. Elen kommer från solcellspanelerna på Magnus Olssons tak. Gården där macken finns köpte Magnus och hans fru för sex år sedan, och eftersom lantbruket är nedlagt kände han att gården ändå måste producera något, så det blev el. Effekten man kan ladda med är 22kW och uttaget är av typ 2. Laddboxen finns på Borrebackevägen 201. Tumnagel
80.7°
+
Bobby Green
0

WWDC Miljözoner kommer till Apple Maps
Men elbilsfunktioner dröjer

Apple fortsätter att släppa nya funktioner till Apple Maps men som vanligt får vi här i Sverige vänta en stund på att de faktiskt kommer hit, vilket så klart är tråkigt. Två nya intressanta funktioner som kommer till Maps är EV-routing och miljözoner. Vi har forskat lite i hur det ser ut med dessa funktioner i Sverige. Om man har en elbil så verkar EV-routing-funktionen grym, den berättar vilka alternativ som finns att köra och om det är någon skillnad i förbrukning på dem. Den listar även laddstationer på vägen. Denna funktion får vi tyvärr vänta på här i Sverige vilket är synd. Miljözoner är en annan funktion som är smidig om man inte har en bil av senaste snitt. Man ser helt enkelt på kartan vart zonerna är och kan få en rutt runt dessa om det behövs. Denna funktion ska glädjande nog komma till Sverige. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

Volvo ska leverera 49 stycken eldrivna bussar till Jönköping
Blir en del av stadens framtida satsning på kollektivtrafik

Nästa år kommer det att börjar rulla nya elbussar från Volvo i Jönköping skriver Volvo Bussar i ett pressmeddelande. Det handlar om 49 stycken eldrivna bussar av modellen Volvo 7900 Electric Articulated. De ledade bussarna har kapacitet att transportera 120 passagerare och kommer att levereras nästa sommar. Trafiken med de nya bussarna kommer att skötas av Vy Buss AB. De eldrivna bussarna är en del av Jönköpings framtidssatsning på kollektivtrafiken. Förutom elbussar så inkluderar satsningen även nya laddstationer för elbussar, nya körfält för bussar samt ett nytt resecentrum i Råslätt skriver Jönköpings kommun på sin hemsida. Tumnagel
59.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

I Tyskland ska det finnas elbilsladdning på varje mack
Ska minska räckviddsångesten

Som en del av en stimulansplan värd 130 miljarder euro ska Tyskland införa krav på att varje mack i landet även erbjuder laddning för elbilar. Målet är att minska räckviddsångesten och att få folk att köpa fler eldrivna bilar istället för stora bränsletörstiga suvar. Enligt Tysklands Motor Transit Authority var bara 3,3 procent av de 168.148 stycken bilarna som såldes i maj eldrivna. De låga försäljningssiffrorna skyller man på folks oro över hur långt de kommer att komma på en laddning. Förra året satte Angela Merkel som mål att Tyskland år 2030 ska ha en miljon laddstationer över landet. Tumnagel
60.0°
+
Bobby Green
0

Naturvårdsverket satsar på laddstolpar till elflygplan
Dalaregionen ska få utbyggd infrastruktur för elflygplan

Naturvårdsverket ger nu tre företag bidrag för att dessa ska bygga upp början på en laddinfrastruktur för elflygplan i Sverige. Det är de tre företagen AB Dalaflyg, Dala Airport AB samt Fyrstads flygplats AB som beviljats 390.000 kronor i bidrag rapporterar TT. De tre företagen har som målsättning att på sikt skapa en laddinfrastruktur i dalaregionen, längs med Västkusten och knyta ihop denna med Norge. Fyrstads flygplats tror sig kunna ersätta cirka 700 flygtimmar med elflyg när det hela står klart 2021. Detta uppger Naturvårdsverket kommer att minska utsläppen av koldioxid med ungefär 900 ton under projektets livslängd. Naturvårdsverket har även fått in ansökningar om att ge bidrag till inköp av elflygplan. Dessa ansökningar är fortfarande under behandling och Naturvårdsverket hoppas kunna ge besked om hur det blir med detta inom kort. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Första laddstationerna för elflyg tas nu i drift
Invigning idag på Dala Airport

Idag klockan 14.00 inviger man de första laddstationerna för eldrivna flygplan på Dala Airport. Det kommer att finnas tre stycken laddstolpar på plats och här är tanken att mindre elektrifierade passagerarflyg ska kunna ladda sina batterier. Stolparna är projekterade och installerade av Hybrida tillsammans med CTEK. De är av samma typ som de standardladdare man laddar elbilar med. Tumnagel
52.1°
+
Bobby Green
0

Kvinna snor laddsladd från annan elbil
Så tarvligt

Tesla har en funktion som de kallar för Sentry Mode på Model 3. Den kan fånga upp aktivitet kring bilen med hjälp av kameror - perfekt att ha som bevismaterial om någon vill busa med din bil när du inte är där. Här ser kamerorna hur en kvinna drar ur laddsladden för att sätta i sin egna elbil. Hon tyckte uppenbarligen att hon behövde laddningen mer än den bilen som redan laddade. Vanligtvis är laddsladden låst i bilen, men eftersom det här inte var en av Teslas laddstationer krävdes en adapter för sladden, och då kan man tyvärr rycka ut den även om bilen är låst. Notera att det här klippet är från januari men precis har börjat snurra runt på nätet, därav publiceringen även här. Tumnagel
26.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida