m

Teslas V3 Supercharger finns nu i Sverige
Ännu snabbare snabbladdning

Förra våren skrev vi om Teslas generation tre av snabbladdarna Supercharger. Dessa kallas för V3 Superchargers och nu har de första stationerna öppnat i Sverige. Åtta stycken nya stolpar har dykt upp på laddstationen i Bredden längs med E4 norr om Stockholm och dessa har den nya tekniken i sig. Nästa vecka invigs ytterligare åtta stycken längs med E45 i Sveg. Båda stationerna har CCS-kontakt för laddningen. Model 3 har denna som standard, Model S och Model X behöver en adapter. V3-Superchargers har en maxeffekt på upp till 250 kilowatt. Detta innebär att en Model 3 Long Range kan få 12 mils räckvidd på bara fem minuter. Genomsnittlig laddtid för att ladda fullt landar på runt 15 minuter. De nya stolparna delar heller inte effekt som tidigare så du påverkas inte av att många står och laddar samtidigt, du får alltid max effekt hela tiden. Tumnagel
57.4°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Volkswagen ID.4
Kostar från 514.900 kronor

Nu kommer nästa modell i Volkswagens ordentliga elbilssatsning - ID.4. Det här är en SUV med slimmad taklinje för den som behöver lite mer plats än den som erbjuds i ID.3. Inledningsvis erbjuds den i två stycken versioner - ID.4 1st som kostar från 514.900 kronor och mer utrustade ID.4 1st Max som blir din för 614.900 kronor. På dessa priser kan man sen dra av 60.000 kronor i klimatbonus. Båda två som lanseras nu baseras på ID.4 Pro Performance som har 204 hästar, drivning på bakhjulen och ett batteripack på 77 kWh som har en räckvidd på 52 mil. 0 till 100 km/h går på 8,5 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 160 km/h. Nästa år lanseras en fyrhjulsdriven version med ännu högre effekt. Det går att privatleasa modellen och det kostar 5425 kronor i månaden. Säljstarten är idag och de första leveranserna ska ske runt årskiftet. Fyra färger finns att välja mellan - Blue Dusk Metallic, Glacier White Metallic, Honey Yellow Metallic och Mangan Grey Metallic. Av dessa två versioner finns det 27.000 stycken exemplar, när de är slut så erbjuds istället ett antal förkonfigurerade modeller. ID.4 har takräcke och dragkrok som standard och på den får man hänga upp till ett ton. Bilen mäter 4,58 meter på längden, 1,85 på bredden, 1,63 på höjden och har en hjulbas på 2,76 meter. I bagagerummet får man in 543 liter, fäller man baksätet går det istället in 1575 liter. Markfrigången anges till 21 centimeter. Laddar gör man via en laddbox hemma eller på en laddstation längs med vägarna. Laddboxen som kallas för ID. Charger finns i tre stycken versioner, kostar 4.349 kronor och har en laddningseffekt på 11 kW. Snabbladdar man på station kan man få upp till 32 mil på 30 minuter om man laddar med 125 kW. Läs allt om ID.4 i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Tesla verkar sikta på att även bli ett elbolag
Har fått licens för att distribuera el i Västeuropa

Biltillverkaren Tesla verkar vara sugna på att utöka sin verksamhet och nu har företaget fått licens för att distribuera el på den västeuropeiska marknaden rapporterar Reuters. Det innebär att Tesla har möjlighet att börja konkurrera med Vattenfall, E.ON och andra europeiska elbolag om att leverera elektricitet till laddstationer, hushåll och annat i Västeuropa. Tesla säljer redan solpaneler och enorma batterilösningar för lagring av el så steget till att bli en fullfjädrad el-leverantör kanske inte är särskilt långt. Skulle Tesla börja distribuera el i Västeuropa så spekuleras det om att detta eventuellt även skulle kunna sänka driftkostnaden för de som väljer att köpa en bil från Tesla. Tesla har än så länge inte kommenterat varför man har skaffat sig en licens för att distribuera el på den västeuropeiska marknaden. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lucid Air laddar 3,2 mil per minut
Få 48 mil på 20 minuter

Nyligen fick vi reda på att den kommande elbilen Lucid Air tar sig hela 83 mil på en laddning. Imponerande helt klart, men hur lång tid tar det att ladda sen då när man har batteritorsk? Nu får vi svaret och det är att modellen kommer vara den snabbast laddande elbilen på marknaden med över 3,2 mil per minut med en maximal laddeffekt på över 300 kW. Enligt Lucid innebär det här att man i bästa fall kan snabbladda 48 mil på bara 20 minuter. Det här är möjligt tack vare ultrahögspänningsarkitekturen på 900 V+ och ett laddboostsystem som man kallar för Wunderbox. Ombordladdaren är en AC-laddare på 19,2 kW som klarar en laddningshastighet på upp till 12,8 mil i timmen. För hemmaladdning erbjuds Lucid Wallstation som är en laddstation med dubbelriktad laddning. Det innebär att du även kan använda den som en energireserv när du inte laddar bilen. Tumnagel
52.3°
+
Bobby Green
0

Tesla har nu 2000 laddstationer i världen
Varav 40 i Sverige

Om man kör elbil måste man kunna ladda och där har Tesla som ni vet varit väldigt proaktivt jämfört med andra märken. Nu har man nått en milstolpe när man nu globalt har 2000 laddstationer som tillsammans har 18.000 superchargers. Dessa finns utspridda i 41 länder, varav Sverige är ett. Här i Sverige har man också nått en ny siffra och har numera 40 laddstationer med 428 superchargers. I Europa har man stationer i 29 länder med totalt 527 laddstationer med 5037 superchargers. Ni som är snabba på matte har räknat ut att Sverige alltså är ganska så bra utbyggt i jämförelse med andra Europeiska länder, snittet ligger på 18 laddstationer per land. Tumnagel
35.7°
+
Roger Åberg
0

Det här är Sveriges första privata laddstation för elbilar
På Olssons Elmack tankar du gratis

I stadsdelen Klagshamn som ligger i Malmö har nu Olssons Elmack öppnat. Det är en mack för elbilar där du kan tanka gratis. Elen kommer från solcellspanelerna på Magnus Olssons tak. Gården där macken finns köpte Magnus och hans fru för sex år sedan, och eftersom lantbruket är nedlagt kände han att gården ändå måste producera något, så det blev el. Effekten man kan ladda med är 22kW och uttaget är av typ 2. Laddboxen finns på Borrebackevägen 201. Tumnagel
80.7°
+
Bobby Green
0

WWDC Miljözoner kommer till Apple Maps
Men elbilsfunktioner dröjer

Apple fortsätter att släppa nya funktioner till Apple Maps men som vanligt får vi här i Sverige vänta en stund på att de faktiskt kommer hit, vilket så klart är tråkigt. Två nya intressanta funktioner som kommer till Maps är EV-routing och miljözoner. Vi har forskat lite i hur det ser ut med dessa funktioner i Sverige. Om man har en elbil så verkar EV-routing-funktionen grym, den berättar vilka alternativ som finns att köra och om det är någon skillnad i förbrukning på dem. Den listar även laddstationer på vägen. Denna funktion får vi tyvärr vänta på här i Sverige vilket är synd. Miljözoner är en annan funktion som är smidig om man inte har en bil av senaste snitt. Man ser helt enkelt på kartan vart zonerna är och kan få en rutt runt dessa om det behövs. Denna funktion ska glädjande nog komma till Sverige. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

Volvo ska leverera 49 stycken eldrivna bussar till Jönköping
Blir en del av stadens framtida satsning på kollektivtrafik

Nästa år kommer det att börjar rulla nya elbussar från Volvo i Jönköping skriver Volvo Bussar i ett pressmeddelande. Det handlar om 49 stycken eldrivna bussar av modellen Volvo 7900 Electric Articulated. De ledade bussarna har kapacitet att transportera 120 passagerare och kommer att levereras nästa sommar. Trafiken med de nya bussarna kommer att skötas av Vy Buss AB. De eldrivna bussarna är en del av Jönköpings framtidssatsning på kollektivtrafiken. Förutom elbussar så inkluderar satsningen även nya laddstationer för elbussar, nya körfält för bussar samt ett nytt resecentrum i Råslätt skriver Jönköpings kommun på sin hemsida. Tumnagel
59.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

I Tyskland ska det finnas elbilsladdning på varje mack
Ska minska räckviddsångesten

Som en del av en stimulansplan värd 130 miljarder euro ska Tyskland införa krav på att varje mack i landet även erbjuder laddning för elbilar. Målet är att minska räckviddsångesten och att få folk att köpa fler eldrivna bilar istället för stora bränsletörstiga suvar. Enligt Tysklands Motor Transit Authority var bara 3,3 procent av de 168.148 stycken bilarna som såldes i maj eldrivna. De låga försäljningssiffrorna skyller man på folks oro över hur långt de kommer att komma på en laddning. Förra året satte Angela Merkel som mål att Tyskland år 2030 ska ha en miljon laddstationer över landet. Tumnagel
60.0°
+
Bobby Green
0

Naturvårdsverket satsar på laddstolpar till elflygplan
Dalaregionen ska få utbyggd infrastruktur för elflygplan

Naturvårdsverket ger nu tre företag bidrag för att dessa ska bygga upp början på en laddinfrastruktur för elflygplan i Sverige. Det är de tre företagen AB Dalaflyg, Dala Airport AB samt Fyrstads flygplats AB som beviljats 390.000 kronor i bidrag rapporterar TT. De tre företagen har som målsättning att på sikt skapa en laddinfrastruktur i dalaregionen, längs med Västkusten och knyta ihop denna med Norge. Fyrstads flygplats tror sig kunna ersätta cirka 700 flygtimmar med elflyg när det hela står klart 2021. Detta uppger Naturvårdsverket kommer att minska utsläppen av koldioxid med ungefär 900 ton under projektets livslängd. Naturvårdsverket har även fått in ansökningar om att ge bidrag till inköp av elflygplan. Dessa ansökningar är fortfarande under behandling och Naturvårdsverket hoppas kunna ge besked om hur det blir med detta inom kort. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Första laddstationerna för elflyg tas nu i drift
Invigning idag på Dala Airport

Idag klockan 14.00 inviger man de första laddstationerna för eldrivna flygplan på Dala Airport. Det kommer att finnas tre stycken laddstolpar på plats och här är tanken att mindre elektrifierade passagerarflyg ska kunna ladda sina batterier. Stolparna är projekterade och installerade av Hybrida tillsammans med CTEK. De är av samma typ som de standardladdare man laddar elbilar med. Tumnagel
52.1°
+
Bobby Green
0

Kvinna snor laddsladd från annan elbil
Så tarvligt

Tesla har en funktion som de kallar för Sentry Mode på Model 3. Den kan fånga upp aktivitet kring bilen med hjälp av kameror - perfekt att ha som bevismaterial om någon vill busa med din bil när du inte är där. Här ser kamerorna hur en kvinna drar ur laddsladden för att sätta i sin egna elbil. Hon tyckte uppenbarligen att hon behövde laddningen mer än den bilen som redan laddade. Vanligtvis är laddsladden låst i bilen, men eftersom det här inte var en av Teslas laddstationer krävdes en adapter för sladden, och då kan man tyvärr rycka ut den även om bilen är låst. Notera att det här klippet är från januari men precis har börjat snurra runt på nätet, därav publiceringen även här. Tumnagel
26.0°
+
Bobby Green
0

BMW:s hybrider går över till eldrift automatiskt i vissa områden
Nu finns BMW eDrive Zones i nästan 80 städer i Europa

BMW meddelade idag att deras så kallade "BMW eDrive Zones" nu finns i närmare 80 stycken städer i Europa vilket förhoppningsvis kan göra dessa städer lite mindre förorenade. Tanken bakom "BMW eDrive Zones" är att BMW:s hybridbilar ska känna av när fordonen kör i dessa miljözoner och då automatiskt koppla över bilen på eldrift om den inte redan framförs i det läget. Skulle det vara så att bilen inte har tillräckligt med kräm i batteriet för att framföras på eldrift i miljözonen så kommer givetvis bilen att växla tillbaka till traditionell drift. BMW ger även bilägare ett incitament att framföra sina bilar i elektriskt läge så ofta som det är möjligt genom att introducera något man kallar för "BMW Points". Det är en slags poäng som bilägare samlar på sig varje gång de framför sin hybridbil i elläge. Dessa poäng kan sedan kan bytas ut mot billigare tankning vid laddstationer och annat. Inuti de så kallade "BMW eDrive Zones" kommer förarna att få dubbla "BMW Points" om de framför bilen i elläge. I dagsläget finns det BMW eDrive Zones i städer i Tyskland, Österrike, Schweiz, Nederländerna, Belgien och Frankrike. Här nedanför hittas ett kort klipp från BMW där man snackar lite mer om eDrive Zones och sitt lojalitetsprogram BMW Points. Tumnagel
47.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Logitech släpper trådlös laddstation för Apple-prylar
Ladda iPhone, Apple Watch och AirPods på samma laddplatta

För alla er som fortfarande sörjer att Apple aldrig släppte sin trådlösa batteriladdare Airpower släpper nu Logitech en liknande batteriladdare som kanske kan funka lika bra. Med Logitech Powered 3-in-1 Dock blir det möjligt att trådlöst ladda en iPhone, en Apple Watch och ett par AirPods eller ett par AirPods Pro samtidigt. Batteriladdaren kommer att kosta 130 dollar vilket är ungefär vad andra liknande alternativ från företag som till exempel Nomad och Mophie kostar. Förutom "Powered 3-in-1 Dock" släpper Logitech nu även "Powered Wireless Charging Pad" och "Powered Wireless Charging Stand" som har möjlighet att ladda en Qi-kombatibel pryl, till exempel en iPhone, åt gången. De kostar 40 respektive 60 dollar och syns bredvid "Powered 3-in-1 Dock" på bilden här nedanför. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är laddpriserna för Mercedes-Benz hos Ionity klara
Full tank kommer att kosta 248 kronor

I januari gick Ionity ut med sina priser för att ladda med deras snabbladdare. Och folk satte kaffet i halsen, minst sagt, eftersom priset låg på 8,70 kronor per kWh. De flesta som kommer att ladda på Ionitys laddstationer kommer troligen ha en deal via det bilmärke som de har köpt och nu är den första dealen klar. Det är Mercedes-Benz-ägarna som har fått sitt pris - och det är 3,10 kronor per kWh. Det betyder att om du har en Mercedes-Benz EQC och laddar den fullt så kommer det att kosta dig 248 kronor. Medlemsskapet är gratis under första året. Dealen med Ionity är dock inte exklusiv. – Vi håller just nu på att förhandla med andra aktörer på den svenska marknaden och efterhand som vi får priserna klara kommer vi att kommunicera dem, säger Louise Grimsgård som arbetar med elbilsfrågor hos Mercedes-Benz Sverige. Tumnagel
8.6°
+
Roger Åberg
0

Ionity höjer priset för att ladda elbil
Kostar nu 8,70 kronor per kWh

Laddnätverket Ionity höjer nu sina priser för laddning av elbil. När man lanserade kostade det 80 kronor per laddning oavsett hur mycket man laddade men nu justeras priset istället till att kosta per kWh. I Sverige landar detta på 8,70 kronor per kWh. Jämför man med Teslas Superchargers så kostar det där 2,56 kronor per kWh för den som inte har fri laddning. Har man en elbil med 30 kWh kommer en full "tank" att kosta 261 kronor, är bilens batteripack istället på 60 kWh blir summan det dubbla - 522 kronor. Slår man ut att bilen med 60 kWh kommer 40 mil på en laddning landar det i en milkostnad på 13 kronor. Det nya priset börjar gälla från den 31 januari. Om man har något form av abonnemang eller avtal från tillverkaren man köpt bilen av blir priset per kWh lägre, men med exakt hur mycket är oklart. Här kan ni läsa mer om det nya priset. Tumnagel
-36.7°
+
Bobby Green
0
2019

Volkswagen har tagit fram en mobil laddrobot
Gör att alla parkeringsplatser kan bli en laddningsstation

För ett år sedan visade Volkswagen upp skisser på en mobil laddstation som skulle kunna placeras ut där det finns behov för laddning av elbilar. Nu visar man upp skisser på en liknande grej fast denna gång är stationerna små robotar som automatiskt ska åka runt och ladda bilarna. Det här gör att man inte behöver bygga speciella parkeringsplatser för elbilar utan att man istället kan ta till robotarna där det finns behov. Roboten drar på en batterivagn som har en energimängd på cirka 25 kWh. Med den ska det gå att snabbladda bilen med likström på upp till 50 kW. Mark Möller som är utvecklingschef på Volkswagen Group Components säger följande: "Eftersom vi tar laddinfrastrukturen till bilen, och inte tvärtom, kommer den mobila laddroboten att revolutionera elbilsladdning på ställen som parkeringsplatser och parkeringshus. På det här sättet kan vi elektrifiera så gott som alla parkeringsplatser, utan att några komplicerade och individuella infrastrukturåtgärder behöver vidtas. Det handlar om en visionär prototyp som snabbt kan bli verklighet om de allmänna förutsättningarna är de rätta. För företag som driver flera parkeringsanläggningar är detta ett snabbt och enkelt sätt att erbjuda laddning på samtliga P-platser. Den här lösningen har en enorm ekonomisk potential. Både nödvändiga byggarbeten och kostnaden för montering av laddinfrastrukturen kan minskas avsevärt om man istället använder robotar." När och om roboten blir verklighet återstår att se. Tumnagel
43.3°
+
Bobby Green
0

Det här med att ladda elbil är kul...
Teslor står på kö

Tyvärr går det inte som att med en radiostyrd bil bara dunka in nya AA-batterier när krämen är slut i en elbil, utan då måste man hitta någonstans att ladda. Tesla erbjuder ju som ni säkert redan vet snabbladdning via sina Superchargers, dock tar det ju ändå en stund innan man kan köra vidare. Och som vi kan se här blir det snabbt kö om det är många som vill ladda. Det vi ser här är väl ganska extremt men med allt fler elbilar intågande på marknaden kanske det här blir en vanlig syn i framtiden på laddstationerna. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Är solceller lösningen på våra laddproblem?
Cybertruck-lösningen ett steg på vägen

Elbilar är fantastiska, men det där med att få ström i dem är ett problem. Eller en utmaning i alla fall. Förutom det uppenbara att de är svindyra. För alla har inte tillgång till laddstolpar eller laddboxar och det ställer till det. Ibland är det som sagt en utmaning, ibland gör det att folk inte alls kan köpa elbil. Och i en nära framtid där alla på villa-gatan har en elbil, kommer hem vid samma tidpunkt och stoppar in laddsladden samtidigt kommer det att ställa till det för vårt elnät. Två stycken fakta gör att jag mer och mer tänker att solceller direkt på bilen är en lösning på problemet. Inte för alla, inte i alla situationer, inte hela året men säg den lösning som passar för precis alla. - Nummer ett: vi kör i snitt 3,3 mil per dag eller 1204 mil per år. Som det alltid är med snitt-siffror så stämmer inte 3,3 mil för alla, en del kör mer och en del kör mindre. Vi kan dock konstatera att väldigt, väldigt många resor med bil en vanlig vardag är kortare än 5 mil. - Nummer två: bilar står still väldigt, väldigt mycket. Lite beroende på vem man frågar så används en bil under 3-4 procent av ett dygn och står alltså stilla 96-97 procent av tiden. Till det kommer att för att få en elbil att verkligen bli en rimlig lösning för miljön så måste elen vara grön. Det bästa sättet att göra det på är sätta solceller på taket och ett batteri i garaget. Men det är dyrt, inte möjligt för alla och en liten onödig omväg. Dessutom kostar solceller och ytterligare ett batteri i garaget på för miljön, även om det används för annat än bilen. Så solceller på bilen borde vara den bästa lösningen, eller hur? Än så länge har vi pratat om alldeles för liten elmängd och alldeles för stora kostnader för att det ska vara värt det, men utveckling sker som ni alla vet. Hur mycket solcellsversionen av locket för flaket på Teslas Cybertruck kommer att kosta vet vi inte, men det känns som en given investering för många. Den lösningen ska, enligt Elon, räcka för 2,4 mils körning per dag. Han pratar om en version med ännu större yta, men vi fokuserar på den här. 2,4 mil tänker du, det är ju inte ens snittet? Nej, så är det. I dag, med dagens teknologi. Men en Cybertruck av den minsta modellen har en räckvidd på 40 mil, så om du åker och "tankar" den på en Supercharger har du alltså 40 mil i tanken. Om du åker snittet så tappar du ungefär en mil om dagen i räckvidd (du kör 3,3 mil, solcellerna laddar 2,4 mil) och skulle med andra ord behöva åka och ladda upp bilen en gång i månaden. Förmodligen tappar du mer än så med tanke på att en stillastående Tesla drar ström, värme på vintern, kyla på sommaren och så vidare. Så säg att det blir två vändor till Superchargern i månaden. Fortfarande helt ok enligt mig. Det betyder att väldigt, väldigt många redan nästa år när Cybertrucken börjar tillverkas kommer att kunna köpa en trots att man inte har en laddstolpe hemma. Snabbladdning och solceller i kombination gör att det fungerar ändå. Nu är som ni ser det där locket på Cybertrucken som gjort för solceller och en vanlig bil har inte de stora, platta ytorna. Men forskning sker och en del roliga (om än lite för futuristiska) projekt finns. Sono Motors har en konstig liten bil med solceller överallt, men den kommer nog inte att bli verklighet. Verklighet blir däremot Hyundais hybridversion av Sonata som har solceller på taket. Där får man bara 0,3 mil per dag men eftersom det är en hybrid är det ok och bättre än inget. Kanske är det ändå inte så långt bort med en elbil som har inbyggda funktioner för att hålla sig själv fulladdad. Vi lär behöva ha hjälp av laddstationer och kontakten ett bra tag till, men det är en härlig tanke. Framsteg finns även på andra områden. JBL släpper snart en hörlur som i princip aldrig behöver laddas så länge du använder dem ute en viss tid per dag. Tekniken i de lurarna står svenska Exeger för. Deras material är böjbart, flexibelt och går till och med att göra hål i. I dag är tanken främst att använda deras material för mindre teknik och tanken på att inte behöva ladda saker som inte används så ofta och så mycket är väldigt härlig. Tanken på prylar som dörrklockor, sensorer och annat som inte heller behöver laddas bara de är i närheten av solljus är också en härlig tanke. Kanske är en framtid där vi inte stoppar in sladden närmare än vi tror? Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Vi har testat Sonos bärbara högtalare Move
Klockren för dig som gillar Sonos värld

Jag har länge funderat på högtalarlösningar utomhus. Ett växthus har smällts upp i sommar och planer finns på ett trädäck där man kan sitta och chilla varma dagar. Och till detta vill man ju ha lite musik såklart. Eftersom jag redan kör Sonos vore det ju därför härligt att fortsätta att hålla sig inom familjen, tänker jag. Men att gräva upp halva trädgården för att dra ström till det kommande däcket och sedan montera uttag lite överallt lockade inte jättemycket. Sen måste man ju då även kånka med sig en Play:1:a eller liknande ut varje gång man ska hänga på däcket eftersom man inte vill att den står utomhus alltid. Jag grusade planerna i huvudet och insåg att jag var tvungen att fixa en blåtandshögtalare av något slag istället. Men så damp lösningen helt plötsligt ned - Move. Sonos allra första trådlösa högtalare som kanske kunde vara lösningen på mina oerhört stora problem. Förra veckan trillade den in på kontoret och det stod snabbt klart att detta är precis vad mitt liv behövde. TL;DR En perfekt addering för dig som redan kör Sonos och som vill bygga ut systemet på ett smidigt och trådlöst sätt. Move kan även vara en bra start om man är nyfiken på att hoppa in i Sonos-världen och vill ha deras allra senaste produkt. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Segway Ninebots nya elsparkcykel kör själv till batteriladdaren
Här är Ninebot KickScooter T60

Kinesiska Segway-Ninebot Group har visat upp en ny trehjulig elsparkcykel som man kallar för KickScooter T60. En av fördelarna med att använda tre hjul istället för två är att den blir enklare att balansera och tack vare det även får möjlighet att ta sig fram för egen maskin. Tanken bakom KickScooter T60 är att den ska kunna fjärrstyras via molnet och en av förhoppningarna är att den själv ska kunna köra till en lämplig laddstation när batteriet börjar ta slut. I dagsläget får tjänster som hyr ut elsparkcyklar skicka ut personal och hämta elsparkcyklar vars batteri har tagit slut. Hur det kan komma att se ut i trafiken när tusentals förarlösa elsparkcyklar ska ta sig till sina laddstationer varje kväll låter jag er diskutera i kommentarerna. Segway-Ninebot kommer att börja sälja KickScooter T60 i början av nästa år och den kommer då att kosta runt 10.000 yuan, motsvarande cirka 13.800 kronor. Det kan jämföras med priserna för företagets andra modeller som ligger på motsvarande 1000 - 3000 kronor på den kinesiska marknaden. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida