m

Tredjepartsladdar...misären
Teslas Supercharger är fortfarande en stor del av bilvalet

Det här med att ladda elbilar är ständigt på tapeten och Teslaförare pratar ofta gott om detta som en av de viktigare anledningarna till att välja just Tesla. Själv snabbladdar jag väldigt sällan och har inte riktigt tyckt att det varit ett viktigt argument i takt med att snabbladdarna byggts ut mer och mer. Men efter de senaste 10 dagarna flängandes runt i Stockholm och en tur till Öland, där ditresan inte gick via europavägar, så har jag fått smaka på hur det är att ladda på annat än Teslas Superchargers, och det blev minst sagt jobbigare än jag föreställde mig. Laddförsök #1 - Koppla alltid in kabeln Efter en tur med släp till sommarstugan i härligt svenskt sommarregn så orkade jag inte stå i regnet för att följa min sedvanliga ABC-rutin (Always Be Charging) och ta fram typ 2-kabeln från frunken och koppla in i laddboxen så bilen fick stå parkerad utan att ladda. Tumnagel
59.4°
+
Rasmus Åberg
0

EU föreslår stopp för nya förbränningsmotorer efter 2035
Del av en plan för att minska utsläpp

EU-kommisionens nya klimatpaket vill se ett stopp för nya bilar med förbränningsmotorer efter 2035. Detta är en del av en större plan som bland annat ska bidra med att minska utsläppen från nya bilar inom EU med 55% till 2030 och 100% till 2035. Innan låg målet på 37,5% minskning till 2030. Personbilar står idag för cirka 12% av de totala utsläppen inom EU. För att möjliggöra denna utveckling föreslår man att medlemsländer installerar laddstationer med som mest 60 kilometers avstånd från varandra på större vägar innan 2025. Man förväntar sig att det byggs 3,5 miljoner laddare till år 2030 och 16,3 miljoner till år 2035. Förslaget måste godkännas av samtliga 27 medlemsländer. Vissa länder har redan kommit ut med liknande mål och flera biltillverkare lika så. Det finns dock motstånd, Frankrike har till exempel planer på att ge plug-in hybrider längre tid. Utanför EU har till exempel Storbritannien satt som mål att stoppa försäljningen av bilar med förbränningsmotor till 2030. Tumnagel
36.6°
+
Hugo Engström
0

Tesla verkar vilja bygga upp vägkrogar
Har ansökt om varumärkesregistrering för detta

Elektrek rapporterar att Tesla verkar vara på väg in i restaurangbranschen. Detta är något man baserar på en ansökan från Tesla om att registrera varumärken inom restaurangtjänster, pop-up-restauranger, självbetjänings-restauranger samt snabbmats-restauranger. Exakt vad Tesla har för eventuella restaurangplaner är än så länge okänt. Det har dock tidigare snackats om att Tesla planerar att kombinera sina service- och laddstationer med någon form av lounger och restauranger, ett koncept som man även prövat på i mindre skala tidigare. Teslas vd Elon Musk uppgav redan 2018 att en av företagets Supercharger-stationer i Los Angeles skulle kombineras med en klassisk drive-in-restaurang. Kanske är det något i den stilen som Tesla nu planerar att förverkliga i större skala. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

En titt på Circle-Ks feta laddstation
Det här är framtiden för elbilsförare

Framtiden för elbilar är riktigt feta laddare, skillnaden i laddtid mellan en trött och en pigg laddare är ju gigantisk. Som referens är oftast laddboxar för hemmabruk 11 kW och många laddare "på stan" 50 kW. Men nu börjar de riktigt feta laddarna komma på plats både bland annat hos Tesla (som kör 250 kW som mest) och Ionity (som kör 350 kW som mest). Tesla har gott rykte med sina laddstationer men övriga verkar helt enkelt fungera lite så där. Men kanske det är på väg att ändras. Men för att ladda snabbt behövs inte bara snabba laddare utan även stöd hos bilarna, och det är inte riktigt där ännu, inte på bred front i alla fall. Tesla har det som sagt och Porsche/Audi har stöd för 250 kW i Taycan/GT. Kia och Hyundais nya plattform som Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 byggs på har också stöd för snabbladdning. Volkswagens MEB-plattform är däremot lite långsammare och pallar med 125 kW. Andra är ännu sämre. Att ladda med 50 kW tar, i praktiken, fem gånger så lång tid som att ladda med 250 kW vilket gör laddstoppet fem gånger längre, så hur snabb den där laddningen är gör verklig skillnad. Hur som helst så har Circle-K byggt en helt ny station vid en ny motorväg i Norge som verkar riktigt härlig. Förutom några bensin- och dieselpumpar så har man ett gäng med 300 kW-laddare. Man har även solceller på taket och en batterianläggning, som i alla fall ska hjälpa till lite. Man har också en trevlig butik med sittplatser där man kan hänga. I takt med att snabbladdarna kommer blir laddstoppen kortare och kortare, men ändå trevligt att ha ett snyggt och trevligt ställe att pausa lite på när man kör långt. Vi får hoppas att fler såna här dyker upp längs vägarna även här i Sverige. Kudos till Circle-K alltså! Tumnagel
66.5°
+
Roger Åberg
0

Audi visar upp egna laddstationer för elbilar
Med en tillhörande lounge där man kan vänta

Audi har presenterat ett koncept man kallar för "Audi Charging Hub" vilket är snabbladdarstationer för elbilar som man snart tänker börja bygga upp. På en Audi Charging Hub ska ägare av Audis elbilar kunna ladda upp upp sina bilar med hastigheter på 300 kW. Hubbarna kommer att hämta el från sina egna batterier, batterier som kommer att laddas upp nattetid för att belasta elnätet så lite som möjligt. Det kommer att finnas sex laddplatser på varje laddningsstation och det kommer även att finnas en lounge där de som laddar sina bilar kan chilla medan bilen laddas upp. Audi planerar lansera ett pilotest med Audi Charging Hub någonstans i Tyskland i sommar. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så blir Kias deal med Ionity
Två paket erbjuds

Om man kör en Kia blir det lite enklare och kanske billigare att ladda sin bil längs vägarna, i alla fall efter 3 maj. Då börjar Kia nämligen att erbjuda två stycken Ionity-paket till sina kunder. Det ena heter Access och kostar 49 kronor i månaden och då betalar man 5,75 kronor/kWh. Power-paketet är lite dyrare och kostar 139 kronor och då betalar man från 3,10 kronor/kWh. Standardpriset på Ionity är 8,70 kronor/kWh. Power-paketet finns alltså från 3 maj men Access-paketet dröjer till sommaren innan det kommer. Förbokar man en Kia EV6 innan maj och lägger en beställning innan 2021 i år så bjuder Kia på Powerpaketet under 2021 och 2022, samt ett år av Kia Charge Plus. Kia har nämligen också paket för de som vill ladda på andra offentliga laddstationer så att man har lite mer att välja mellan. Båda nätverken nås genom appen Kia Charge. Ionity-paketen lanseras tillsammans med nya modellen EV6 men går att prenumerera på för alla Kia-kunder. Tumnagel
39.5°
+
Roger Åberg
0

Ett betalkort ska räcka för att ladda bilen tycker regeringen
Branschen verkar dock hellre vilja ha appar

Sveriges Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) har haft ett möte med representanter för elbilsladdarföretag i syfte att göra det enklare för konsumenter att kunna ladda sina bilar på stan. I dag hanteras detta via appar, brickor eller annat vilket gör att konsumenter kan tvingas ha flera olika appar installerade på mobilen för att kunna använda laddstationer från olika leverantörer. Ygeman och regeringen har som mål att det i slutet av året enbart ska krävas ett betalkort för att kunna köpa el från laddstationerna. Han säger till DN: "Resultatet av mötet blev ett steg i rätt riktning, men ett otillräckligt sådant. Vi måste arbeta vidare och få fram ett enkelt sätt för elbilsförare att med ett gemensamt betalningsmedel köpa el vid publika laddstolpar. Tre, sju, nio appar i mobilen ska inte behövas." Representanter från branschen ställer sig dock lite tveksamma till att genomföra detta, bland annat för att det skulle bli dyrt att installera kortläsare vid alla laddplatser. Vidare anser man att apparna fyller sitt syfte då dessa kan visa var de olika leverantörerna har lediga laddplatser. Det verkar med andra ord fortsatt oklart om regeringens mål med ett gemensamt betalningsmedel för laddplatser kan bli verklighet till årets slut. I dagsläget finns ingen branschorganisation för de företag som tillhandahåller laddplatser men detta kom man överens om på mötet var något som behövdes, något som både Ygeman och representanterna från de olika företagen kunde vara eniga om. Tumnagel
64.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0
2020

Rivian ska bygga ett eget nätverk med laddstationer
Ska sätta ut laddstolpar i naturen

Flera elbilstillverkare har börjat samarbeta med olika laddnätverk där man ska kunna ladda deras bilar. Tesla var dock tidiga med sitt egna Supercharger-nätverk, och Rivian vill göra något liknande. I en intervju med Tech Crunch säger grundaren RJ Scaringe att de också ska skapa ett eget nätverk med laddstolpar, och förutom i städer och längs med motorvägar ska de sätta ut laddstolpar i den amerikanska vildmarken. En av anledningarna till att man valt att göra detta själva säger RJ är för att de vill ha kontrollen över allt - från betalningsplattformen till hur laddaren presterar. "We’re excited about the opportunity to create Rivian charging locations that aren’t on the interstate, that help draw you or enable you to go to places that normally are not the kinds of places that invite or welcome electric vehicles because of charging infrastructure. We’ve spent a lot of time thinking about how you can essentially create these curated drives where, depending on your point of interest, you can pick different paths. If you want to stop midway through the trip for a one-mile, two-mile, or five-mile hike, you know, here’s a route that you want to take, and here’s a charging location right next to it." Rivians modeller använder CCS-kontakt, men om andra elbilar med denna typ kommer att kunna tanka på deras stationer är oklart för tillfället. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
32.7°
+
Bobby Green
0

20 stycken nya snabbladdare placeras ut i Sverige
Bland annat i Norrlands inland

En av grejerna många oroar sig över innan de skaffar elbil är var de ska ladda den när de inte är hemmavid. Tesla har ju varit duktiga på att smacka upp sina Superchargers lite överallt, men om man inte har en Tesla - hur gör man då? Nu meddelar Trafikverket att de har beviljat investeringsstöd på 26,5 miljoner kronor till 20 stycken nya snabbladdare i sju stycken av Sveriges län. Norrlands inland som har störst brist på snabbladdare är ett av ställena. I skrivande stund ska Trafikverket ha fått in 66 stycken ansökningar om att bygga de nya laddstolparna. Målet i det långa loppet är att det ska finnas snabbladdare minst var tionde mil längs de större statliga vägarna över hela landet. Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0

Quebec kommer förbjuda försäljning av nya bensinbilar 2035
British Columbia kommer göra samma sak 2040

Igår skrev vi att Storbritannien kommer att förbjuda nyförsäljning av bilar som endast går på bensin eller diesel från och med 2030. Den kanadensiska staden Quebec meddelar nu att de också har ett liknande förbud på gång. Från och med 2035 kommer det nämligen att bli förbjudet att sälja nya personbilar som går på bensin där. Det hela är en del av en plan värd 5,1 miljarder dollar där man ska sänka sina koldioxiutsläpp med 29 miljoner ton till 2030. Provinsen British Columbia i Kanada har också som plan att fasa ut fossilbilar och fossillastbilar och målet där är att nyförsäljningen av dessa ska upphöra 2040. För att få kunder att byta till eldrivna bilar kommer Quebec återinföra rabatter både när det kommer till att köpa och hyra en elbilar, och när det kommer till priset för att ladda på laddstationer. Det pratas om en rabatt på upp till 6100 dollar om man köper en ny elbil. Regeringen har även planer på att elektrifiera sin flotta med bilar och 2030 vill man att alla ska gå enbart på el. Tumnagel
51.7°
+
Bobby Green
0

Tesla verkar sikta på att även bli ett elbolag
Har fått licens för att distribuera el i Västeuropa

Biltillverkaren Tesla verkar vara sugna på att utöka sin verksamhet och nu har företaget fått licens för att distribuera el på den västeuropeiska marknaden rapporterar Reuters. Det innebär att Tesla har möjlighet att börja konkurrera med Vattenfall, E.ON och andra europeiska elbolag om att leverera elektricitet till laddstationer, hushåll och annat i Västeuropa. Tesla säljer redan solpaneler och enorma batterilösningar för lagring av el så steget till att bli en fullfjädrad el-leverantör kanske inte är särskilt långt. Skulle Tesla börja distribuera el i Västeuropa så spekuleras det om att detta eventuellt även skulle kunna sänka driftkostnaden för de som väljer att köpa en bil från Tesla. Tesla har än så länge inte kommenterat varför man har skaffat sig en licens för att distribuera el på den västeuropeiska marknaden. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla har nu 2000 laddstationer i världen
Varav 40 i Sverige

Om man kör elbil måste man kunna ladda och där har Tesla som ni vet varit väldigt proaktivt jämfört med andra märken. Nu har man nått en milstolpe när man nu globalt har 2000 laddstationer som tillsammans har 18.000 superchargers. Dessa finns utspridda i 41 länder, varav Sverige är ett. Här i Sverige har man också nått en ny siffra och har numera 40 laddstationer med 428 superchargers. I Europa har man stationer i 29 länder med totalt 527 laddstationer med 5037 superchargers. Ni som är snabba på matte har räknat ut att Sverige alltså är ganska så bra utbyggt i jämförelse med andra Europeiska länder, snittet ligger på 18 laddstationer per land. Tumnagel
35.7°
+
Roger Åberg
0

WWDC Miljözoner kommer till Apple Maps
Men elbilsfunktioner dröjer

Apple fortsätter att släppa nya funktioner till Apple Maps men som vanligt får vi här i Sverige vänta en stund på att de faktiskt kommer hit, vilket så klart är tråkigt. Två nya intressanta funktioner som kommer till Maps är EV-routing och miljözoner. Vi har forskat lite i hur det ser ut med dessa funktioner i Sverige. Om man har en elbil så verkar EV-routing-funktionen grym, den berättar vilka alternativ som finns att köra och om det är någon skillnad i förbrukning på dem. Den listar även laddstationer på vägen. Denna funktion får vi tyvärr vänta på här i Sverige vilket är synd. Miljözoner är en annan funktion som är smidig om man inte har en bil av senaste snitt. Man ser helt enkelt på kartan vart zonerna är och kan få en rutt runt dessa om det behövs. Denna funktion ska glädjande nog komma till Sverige. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

Volvo ska leverera 49 stycken eldrivna bussar till Jönköping
Blir en del av stadens framtida satsning på kollektivtrafik

Nästa år kommer det att börjar rulla nya elbussar från Volvo i Jönköping skriver Volvo Bussar i ett pressmeddelande. Det handlar om 49 stycken eldrivna bussar av modellen Volvo 7900 Electric Articulated. De ledade bussarna har kapacitet att transportera 120 passagerare och kommer att levereras nästa sommar. Trafiken med de nya bussarna kommer att skötas av Vy Buss AB. De eldrivna bussarna är en del av Jönköpings framtidssatsning på kollektivtrafiken. Förutom elbussar så inkluderar satsningen även nya laddstationer för elbussar, nya körfält för bussar samt ett nytt resecentrum i Råslätt skriver Jönköpings kommun på sin hemsida. Tumnagel
59.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

I Tyskland ska det finnas elbilsladdning på varje mack
Ska minska räckviddsångesten

Som en del av en stimulansplan värd 130 miljarder euro ska Tyskland införa krav på att varje mack i landet även erbjuder laddning för elbilar. Målet är att minska räckviddsångesten och att få folk att köpa fler eldrivna bilar istället för stora bränsletörstiga suvar. Enligt Tysklands Motor Transit Authority var bara 3,3 procent av de 168.148 stycken bilarna som såldes i maj eldrivna. De låga försäljningssiffrorna skyller man på folks oro över hur långt de kommer att komma på en laddning. Förra året satte Angela Merkel som mål att Tyskland år 2030 ska ha en miljon laddstationer över landet. Tumnagel
60.0°
+
Bobby Green
0

Naturvårdsverket satsar på laddstolpar till elflygplan
Dalaregionen ska få utbyggd infrastruktur för elflygplan

Naturvårdsverket ger nu tre företag bidrag för att dessa ska bygga upp början på en laddinfrastruktur för elflygplan i Sverige. Det är de tre företagen AB Dalaflyg, Dala Airport AB samt Fyrstads flygplats AB som beviljats 390.000 kronor i bidrag rapporterar TT. De tre företagen har som målsättning att på sikt skapa en laddinfrastruktur i dalaregionen, längs med Västkusten och knyta ihop denna med Norge. Fyrstads flygplats tror sig kunna ersätta cirka 700 flygtimmar med elflyg när det hela står klart 2021. Detta uppger Naturvårdsverket kommer att minska utsläppen av koldioxid med ungefär 900 ton under projektets livslängd. Naturvårdsverket har även fått in ansökningar om att ge bidrag till inköp av elflygplan. Dessa ansökningar är fortfarande under behandling och Naturvårdsverket hoppas kunna ge besked om hur det blir med detta inom kort. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Första laddstationerna för elflyg tas nu i drift
Invigning idag på Dala Airport

Idag klockan 14.00 inviger man de första laddstationerna för eldrivna flygplan på Dala Airport. Det kommer att finnas tre stycken laddstolpar på plats och här är tanken att mindre elektrifierade passagerarflyg ska kunna ladda sina batterier. Stolparna är projekterade och installerade av Hybrida tillsammans med CTEK. De är av samma typ som de standardladdare man laddar elbilar med. Tumnagel
52.1°
+
Bobby Green
0

Kvinna snor laddsladd från annan elbil
Så tarvligt

Tesla har en funktion som de kallar för Sentry Mode på Model 3. Den kan fånga upp aktivitet kring bilen med hjälp av kameror - perfekt att ha som bevismaterial om någon vill busa med din bil när du inte är där. Här ser kamerorna hur en kvinna drar ur laddsladden för att sätta i sin egna elbil. Hon tyckte uppenbarligen att hon behövde laddningen mer än den bilen som redan laddade. Vanligtvis är laddsladden låst i bilen, men eftersom det här inte var en av Teslas laddstationer krävdes en adapter för sladden, och då kan man tyvärr rycka ut den även om bilen är låst. Notera att det här klippet är från januari men precis har börjat snurra runt på nätet, därav publiceringen även här. Tumnagel
26.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida