Quantcast
m

Naturvårdsverket satsar på laddstolpar till elflygplan
Dalaregionen ska få utbyggd infrastruktur för elflygplan

Naturvårdsverket ger nu tre företag bidrag för att dessa ska bygga upp början på en laddinfrastruktur för elflygplan i Sverige. Det är de tre företagen AB Dalaflyg, Dala Airport AB samt Fyrstads flygplats AB som beviljats 390.000 kronor i bidrag rapporterar TT. De tre företagen har som målsättning att på sikt skapa en laddinfrastruktur i dalaregionen, längs med Västkusten och knyta ihop denna med Norge. Fyrstads flygplats tror sig kunna ersätta cirka 700 flygtimmar med elflyg när det hela står klart 2021. Detta uppger Naturvårdsverket kommer att minska utsläppen av koldioxid med ungefär 900 ton under projektets livslängd. Naturvårdsverket har även fått in ansökningar om att ge bidrag till inköp av elflygplan. Dessa ansökningar är fortfarande under behandling och Naturvårdsverket hoppas kunna ge besked om hur det blir med detta inom kort. Tumnagel
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Förslag från EU-kommissionen: bygg en miljon laddstolpar
Det vore ju najs

EU-kommissionen har ett nytt förslag som föreslår att EU ska bygga en miljon laddstolpar för elbilar. I dagsläget finns omkring 150.000 stycken laddpunkter i EU, 8000 av dessa befinner sig i Sverige. En sån här satsning skulle göra massa för laddinfrastrukturen och i långa loppet kanske leda till att fler går över till att köra elbil. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
60.8°
+
Bobby Green
0

Första laddstationerna för elflyg tas nu i drift
Invigning idag på Dala Airport

Idag klockan 14.00 inviger man de första laddstationerna för eldrivna flygplan på Dala Airport. Det kommer att finnas tre stycken laddstolpar på plats och här är tanken att mindre elektrifierade passagerarflyg ska kunna ladda sina batterier. Stolparna är projekterade och installerade av Hybrida tillsammans med CTEK. De är av samma typ som de standardladdare man laddar elbilar med. Tumnagel
52.1°
+
Bobby Green
0
2019

Laddstolpar som kommer upp ur marken
Just nu på test i Oxford

I Oxford testar man nu laddstolpar till elbilar som kommer upp ur marken. När de inte används sjunker de ner och är ur vägen men när någon vill ladda anger man bara detta i en app och då poppar de upp. OxPops som de kallas finns på test på Lonsdale Road och de kommer att finnas på plats under hela december. Blir detta populärt är planen att lansera på fler ställen. "The transition to electric vehicles presents several challenges, such as the lack of on-street charging facilities for drivers without off-street parking. This is especially relevant to Oxford, where we have higher than average terraced housing. The aim of the OxPops trial is to test the provision of on-street electric vehicle charging infrastructure for residents who do not have access to off-street parking without changing parking provision or allocating dedicated spaces specifically for electric vehicle users." Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Är solceller lösningen på våra laddproblem?
Cybertruck-lösningen ett steg på vägen

Elbilar är fantastiska, men det där med att få ström i dem är ett problem. Eller en utmaning i alla fall. Förutom det uppenbara att de är svindyra. För alla har inte tillgång till laddstolpar eller laddboxar och det ställer till det. Ibland är det som sagt en utmaning, ibland gör det att folk inte alls kan köpa elbil. Och i en nära framtid där alla på villa-gatan har en elbil, kommer hem vid samma tidpunkt och stoppar in laddsladden samtidigt kommer det att ställa till det för vårt elnät. Två stycken fakta gör att jag mer och mer tänker att solceller direkt på bilen är en lösning på problemet. Inte för alla, inte i alla situationer, inte hela året men säg den lösning som passar för precis alla. - Nummer ett: vi kör i snitt 3,3 mil per dag eller 1204 mil per år. Som det alltid är med snitt-siffror så stämmer inte 3,3 mil för alla, en del kör mer och en del kör mindre. Vi kan dock konstatera att väldigt, väldigt många resor med bil en vanlig vardag är kortare än 5 mil. - Nummer två: bilar står still väldigt, väldigt mycket. Lite beroende på vem man frågar så används en bil under 3-4 procent av ett dygn och står alltså stilla 96-97 procent av tiden. Till det kommer att för att få en elbil att verkligen bli en rimlig lösning för miljön så måste elen vara grön. Det bästa sättet att göra det på är sätta solceller på taket och ett batteri i garaget. Men det är dyrt, inte möjligt för alla och en liten onödig omväg. Dessutom kostar solceller och ytterligare ett batteri i garaget på för miljön, även om det används för annat än bilen. Så solceller på bilen borde vara den bästa lösningen, eller hur? Än så länge har vi pratat om alldeles för liten elmängd och alldeles för stora kostnader för att det ska vara värt det, men utveckling sker som ni alla vet. Hur mycket solcellsversionen av locket för flaket på Teslas Cybertruck kommer att kosta vet vi inte, men det känns som en given investering för många. Den lösningen ska, enligt Elon, räcka för 2,4 mils körning per dag. Han pratar om en version med ännu större yta, men vi fokuserar på den här. 2,4 mil tänker du, det är ju inte ens snittet? Nej, så är det. I dag, med dagens teknologi. Men en Cybertruck av den minsta modellen har en räckvidd på 40 mil, så om du åker och "tankar" den på en Supercharger har du alltså 40 mil i tanken. Om du åker snittet så tappar du ungefär en mil om dagen i räckvidd (du kör 3,3 mil, solcellerna laddar 2,4 mil) och skulle med andra ord behöva åka och ladda upp bilen en gång i månaden. Förmodligen tappar du mer än så med tanke på att en stillastående Tesla drar ström, värme på vintern, kyla på sommaren och så vidare. Så säg att det blir två vändor till Superchargern i månaden. Fortfarande helt ok enligt mig. Det betyder att väldigt, väldigt många redan nästa år när Cybertrucken börjar tillverkas kommer att kunna köpa en trots att man inte har en laddstolpe hemma. Snabbladdning och solceller i kombination gör att det fungerar ändå. Nu är som ni ser det där locket på Cybertrucken som gjort för solceller och en vanlig bil har inte de stora, platta ytorna. Men forskning sker och en del roliga (om än lite för futuristiska) projekt finns. Sono Motors har en konstig liten bil med solceller överallt, men den kommer nog inte att bli verklighet. Verklighet blir däremot Hyundais hybridversion av Sonata som har solceller på taket. Där får man bara 0,3 mil per dag men eftersom det är en hybrid är det ok och bättre än inget. Kanske är det ändå inte så långt bort med en elbil som har inbyggda funktioner för att hålla sig själv fulladdad. Vi lär behöva ha hjälp av laddstationer och kontakten ett bra tag till, men det är en härlig tanke. Framsteg finns även på andra områden. JBL släpper snart en hörlur som i princip aldrig behöver laddas så länge du använder dem ute en viss tid per dag. Tekniken i de lurarna står svenska Exeger för. Deras material är böjbart, flexibelt och går till och med att göra hål i. I dag är tanken främst att använda deras material för mindre teknik och tanken på att inte behöva ladda saker som inte används så ofta och så mycket är väldigt härlig. Tanken på prylar som dörrklockor, sensorer och annat som inte heller behöver laddas bara de är i närheten av solljus är också en härlig tanke. Kanske är en framtid där vi inte stoppar in sladden närmare än vi tror? Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

Ionity öppnar fyra nya laddstationer längs Västkusten
Har laddeffekter på upp till 350 kW

Nu har det dykt upp fyra stycken nya Ionity-stationer för laddning av elbil på Västkusten. Ionity är ett öppet laddnätverk med så kallade HPC-laddare (High Power Charging). Nätverket startades som ett joint-venture mellan Audi och flera andra tyska biltillverkare för att underlätta övergången till elbilism och resande på längre sträckor. Det finns nu fem stycken stationer i Sverige, den första i Ytterån mellan Åre och Östersund och de fyra nya i Strömstad, Spekeröd, Varberg och Malmö. På stationen ska man kunna ladda med upp till 350 kW vilket innebär att man kan snabbladda en Audi e-tron från 0 till 80 procent på 30 minuter. Circle K är etableringspartner i Sverige och de planerar nu för omkring 30 stycken stationer med i snitt sex stycken laddplatser med CCS-standard på varje station. Näst på tur att få stationer är Mantorp, Örebro, Karlstad och Södertälje. År 2020 ska det finnas 400 stycken Ionity-stationer i Europa. Tumnagel
51.9°
+
Bobby Green
0

Teslas Superchargers generation 3 halverar laddtiden
Kan ladda 12 mil på 5 minuter

Tesla presenterar nu generation 3 av snabbladdarna Supercharger. De första stolparna öppnar idag i Kalifornien och ska vara helt nya från grunden. Kapaciteten i stolpen ligger på 1 MW och bilarna kan ta emot upp till 250 kW. Det gör att man ska kunna ladda in 12 mil i en Model 3 på bara 5 minuter vilket är en halvering tidsmässigt. Superchargers av generation 2 kommer att öka i kapacitet och erbjuda laddning med 145 kW. Model 3 är den enda modellen som kommer att kunna utnyttja de nya stolparna fullt ut då den har en nyare typ av batteripack. Model S och Model X kan bara ta emot 120 kW för tillfället, men detta ska inom de närmaste månaderna uppgraderas en del via mjukvara. Förutom uppgraderingen av laddstolpar rullar en mjukvaruuppdatering ut i veckan. Den heter On-Route Battery Warmup och det är en funktion som förvärmer batteriet när du är på väg till en laddstation för att laddningen ska bli effektivare när du väl är där. Tesla säger att detta ska göra att laddningen kommer gå 25 procent snabbare. De första stolparna av generation 3 i Europa dyker upp under fjärde kvartalet. Tumnagel
60.3°
+
Bobby Green
0
2018

Centern vill att vi ska kunna ladda bilar vid lyktstolpar
Krävs en lagändring för att fixa det

Centerpartiet har kommit med ett förslag som innebär att vi i framtiden kanske skulle kunna ladda våra elbilar vid lyktstolpar som står utmed vägen. För att det ska bli möjligt krävs dock en lagändring skriver DN. I dagsläget får lyktstolpar enligt lag bara användas till belysning och skulle man göra lyktstolpar till kombinerade laddstolpar så krävs det att lagen som den ser ut nu skrivs om. I dagsläget så skulle inte heller elnätet som förser lyktstolparna med energi klara av att alla lyktstolpar blev laddstolpar. Ola Carlson, biträdande professor i förnybar elkraftproduktion och expert på hybridbilsteknik vid Chalmers i Göteborg, säger till DN: "Lyktstolpar är ju lampor, de ger inte så stor effekt. Det hade funkat om man använde ungefär var 20:e lyktstolpe för att ladda en elbil i lugn och ro. Det beror på hur man fördelar elsystemet bakom lyktstolpen." Branschen i stort verkar välkomna Centerpartiets förslag även om det påpekas att det krävs ännu mera satsning på infrastruktur för att ladda elbilar för att detta ska fungera friktionsfritt i framtiden. Tumnagel
55.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla inviger laddstation nummer 400 i Europa
Finns i Nederländerna

2013 installerade Tesla den första Supercharger-laddstationen i Norge och sedan dess har det hänt en hel del. Nu finns laddstolparna i 23 av Europas länder och idag invigs station nummer 400 i den nederländska kommunen Breukelen. I år har man i genomsnitt installerat åtta stationer i månaden och öppnat i genomsnitt 20 nya Superchargers varje vecka. Här i Sverige fick vi nyligen 16 stycken stolpar i Kungälv och imorgon invigs station nummer 26 i Enköping där det kommer att finnas åtta stycken stolpar. Inom kort dyker det även upp såna här i Skurup som blir den sydligaste stationen och i Töre som blir den nordligaste. Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0

Nu finns det fler laddbara bilar i Tyskland än i Norge
Men grannlandet leder fortfarande elbilsracet

Norge har länge legat i topp när det kommer till elbilar men nu har Tyskland istället tagit ledningen, i alla fall när det kommer till totalen som räknar in både laddbara bilar och rena elbilar. Försäljningen av dieseldrivna bilar sjunker enormt och mest i Tyskland, varpå folk börjar kika på andra alternativ - typ en elbil eller hybrid. Under årets första kvartal har försäljningen ökat med 80,2 procent för rena elbilar och med 60,5 procent när det kommer till laddhybrider. 17 574 stycken nya laddbara bilar registrerades i landet vilket är en ökning med 70,2 procent jämfört med samma period förra året. I Norge reggades 16 182 stycken vilket är en ökning med 20 procent. Sverige har också sett en ökning på 63 procent då det registrerades 6 210 stycken laddbara bilar här. Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0
2017

Den eldrivna superbilen från Eons reklamfilm
Det här är 1 250 hästar starka Tachyon Speed

I måndags skrev vi om Eons planer på laddstolpar för elbilar och i den artikeln fanns det en Mad Max-inspirerad reklamfilm där alla fordon gick på el. En av dem var superbilen Tachyon Speed från den amerikanska firman Race Advanced Engineering Systems and Research (RAESR). Den har man fnulat på sedan 2012 och under skalet finns inte mindre än sex stycken elmotorer som tillsammans ger över 1 250 hästar och 4 948 newtonmeter. Vikten hålls nere tack vare kolfiber och vågen stannar till slut på 1 338 kilo. 0-100 km/h ska gå på under tre sekunder och toppfarten sägs ligga på omkring 386 km/h. Vid stadskörning ska bilen ha en räckvidd på 24 mil. Om bilen någonsin kommer att sättas i produktion återstår att se. Bonusklipp nedan om en av de eldrivna hojarna som var med i reklamfilmen. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Eon ska bygga 10.000 laddstolpar för elbilar i Europa
Det börjar röra sig på laddfronten för europas elbilsägare

Tidigare idag skrev vi att ett gäng tyska biltillverkare genom det gemensamt ägda företaget Ionity ska bygga 400 laddningstatationer för elbilar i Europa fram till 2020. Detta verkar de dock inte vara ensamma om att tycka är en bra idé och även Eon planerar att bygga ett laddningsnätverk för elbilar i Europa. Eons plan är att sätta upp cirka 10.000 laddningsstolpar för elbilar längs det europeiska vägnätet fram till 2020. Ionitys laddningsstationer kommer att ha cirka sex laddstolpar per laddningsstation vilket totalt gör att de planerar att bygga runt 2400 laddstolpar i Europa. I både Eons och Ionitys fall handlar det om snabbladdare med en kapacitet upp till 350 kW som ska kunna ladda ett batteri på mellan en kvart och en halvtimma. I samband med sin "Freedom is Electric"-kampanj släppte Eon även filmen ovan där man bland annat kan kolla in världens första eldrivna monstertruck. Tumnagel
55.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

IKEA byter ut befintliga bilar mot elbilar
Vattenfall likaså

Framöver kommer alla IKEAs bilar vara eldrivna. Det meddelade tillförordnade hållbarhetschefen Pia Heidenmark-Cook under den pågående klimatveckan i New York. Senast år 2030 ska alla bilar vara utbytta. Så här säger Heidenmark-Cook till DN. "Det gäller vår egen fordonsflotta vid varuhusen och kontoren, men också de partner som sköter våra hemleveranser. Dessutom ska vi sätta upp laddstolpar vid alla varuhus för att uppmuntra både medarbetare och kunder att också byta till elbil". Förutom att ställa o den egna bilflottan funderar IKEA även på att investera i elbilsbranschen. Detta eftersom det inte finns så mycket elbilsalternativ för tyngre trafik. "Vi tittar även på möjligheten att investera, till exempel i företag som främjar övergången till elbilar eller att gå in i långsiktiga partnerskap för att visa att det här är viktigt". Men det är inte bara IKEA som nu satsar på elbilar. DHL, HP, Unilever och Vattenfall satsar också på att göra en förändring i sin bilarsenal. I ett pressmeddelande skriver Vattenfall: "Vi kommer att byta ut hela fordonsparken med 3 500 fordon under de kommande fem åren. Med detta beslut bidrar vi inte bara till att minska koldioxidutsläppen i Europa, utan vi blir också en förebild för andra företag. Vi arbetar även med våra kunder för att bygga norra Europas största laddnätverk, InCharge". Tumnagel
67.1°
+
Emmy Zettergren
0
2016

Straffavgift införs på Supercharger-stationer
När du har laddat klart din Tesla ska du flytta på den

Från och med nästa år kommer den som köper en ny Tesla att få betala för att ladda denna via företagets Superchargers-stationer. Detta gäller dock endast nya bilar och de som redan har en bil laddar i fortsättningen precis som tidigare gratis. Något som dock kommer att börja gälla för alla Tesla-ägare är att en straffavgift kommer att utgå om man använder Supercharger-stationerna som parkeringsplats. Är din bil fulladdad ska du flytta på den, annars kommer det att börja kosta 3:20 kronor per minut. Du får ett fönster på fem minuter efter att bilen är fullt laddad, men flyttar du den inte inom denna tid börjar kronorna att ticka. Ett meddelande skickas till ägaren som varnar om att laddningen snart är klar och att bilen därefter bör flyttas. Är du ensam vid tankstället kan du dock stå kvar, den nya avgiften gäller alltså endast om alla laddstolpar är upptagna. Bonusklipp nedan. Tumnagel
70.5°
+
Bobby Green
0

Regeringen inför premie för elbussar
Vill se fler elbussar i kollektivtrafiken

Från och med i höst kommer det bli möjligt för den regionala kollektivtrafiken att ansöka om en premie för att införskaffa fler elbussar och laddhybrider på sina busslinjer skriver Expressen. Detta tack vare ett ett beslut som regeringen kommer att klubba igenom idag. Det är Det är Isabella Lövins första beslut som klimatminister. Ett problem man ser är möjligheten att ladda elbussarna men det ska även gå att ansöka om premier för att bygga laddstolpar genom det så kallade Klimatklivet. Tumnagel
64.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ladda din elbil hemma hos någon annan med Elbnb
Varannan svensk anser att bristen på laddstolpar är ett hinder för elbilar

Renault har beställt en SIFO-undersökning angående elbilar där det bland annat framkommer att hälften av svenskarna anser att bristen på laddningsstationer är ett hinder för elbilar. Därför drar Renalt nu igång tjänsten Elbnb där elbilsägare får möjlighet att ladda sina bilar hemma hos privatpersoner. Tanken är att privatpersoner ska registrera sig på Elbnb och vill sedan en elbilsägare ladda sin bil hemma hos denne privatperson så kommer man överens om tid och pris för detta. I dagsläget finns 1.183 laddningsplatser registrerade i Sverige på Elbnb. Om samtliga dessa är privatpersoner eller om även kommersiella laddningsstationer inkluderas framgår inte. Tumnagel
59.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015