m

Alogic släpper ett gäng med GaN-laddare
Kraftfulla laddare i kompakt format

Alogic släpper nu fyra stycken så kallade GaN-laddare på den svenska marknaden. Batteriladdare med GaN-teknik (galliumnitrid) innebär att laddarna blir kraftfullare utan att öka i storlek mot traditionella batteriladdare som baseras på kiselbaserad laddteknik. Alogics mest maxade GaN-laddare, den på bilden ovan, erbjuder 100 watt eller 65 + 18 watt för USB-C-laddning samt två kontakter för USB-A 12 watt. Förutom den så släpper Alogic en GaN-laddare på 100 watt för USB-C, en laddare som till exempel skulle kunna passa fint att ladda olika MacBooks. Man släpper även en laddare som erbjuder 65 watt USB-C-laddning samt en som erbjuder 60 watt eller 45+18 watt USB-C-laddning. Alogics 100 (65+18)-watt + USB-A-laddare har ett rekommenderat pris på 999 kronor, 100-wattaren kostar 849 kronor, 65-wattaren 549 kronor medan 60 (45+18)-wattaren kostar 649 kronor. Samtliga laddare levereras med en USB-C-laddkabel på 2 meter. Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Xiaomis Air Charge laddar luren från flera meters avstånd
Kablar kan slänga sig i väggen

Trådlös laddning är rätt flådigt, men du måste fortfarande placera telefonen på en specifik plats för att den ska laddas. Xiaomi tycker detta är trams och har nu presenterat den nya laddtekniken Air Charge som kan ladda din telefon från flera meters avstånd. Enligt Xiaomi fungerar det hela med hjälp av 144 antenner som skickar ut millimetervågor med hjälp av beamforming till en kompatibel telefon, utrustad med 14 antenner, och effekten ska ligga på 5W. Detta ska även fungera om den mottagande enheten traskar runt. Det hela låter väldigt coolt med en liten, liten nypa av för-bra-för-att-vara-sant. Oavsett lär det dröja ett tag innan tekniken börjar användas brett. Tumnagel
50.1°
+
André Stray
0
2020

Xiaomi jobbar på trådlös laddning med 80W
Ska fylla 4000mAh-batteri på 20 minuter

Att vänta på att sin telefon ska laddas klart är inte precis 2020. Snabbt ska det gå och Xiaomi ligger i framkant när det kommer till laddteknik och presenterade tidigare i år Mi 10 Ultra som kan laddas med 120W-laddare. Detta dock endast med kabel, men företaget har nu meddelat att de jobbar på rackarns snabb trådlös laddning. Med Xiaomis nya trådlösa laddteknik kan gänget leverera en effekt på upp till 80W, vilket gör att du kan ladda ett batteri på 4000mAh fullt på 20 minuter. Den nya laddtekniken demonstreras i videon ovan och det är en modifierad Mi 10T Pro som laddas. När Xiaomi kommer släppa sina första enheter med stöd för den snabba trådlösa laddningen är för tillfället okänt, men troligtvis lär vi få se någon enhet som kan laddas trådlöst med 80W redan nästa år. Tumnagel
42.7°
+
André Stray
0

EV West presenterar elmotor-paket för muskelbilar
Passar perfekt under huven

Företaget EV West som konverterar olika bilar till el presenterar nu ett elmotor-paket som de tagit fram speciellt för de som vill bygga om sin muskelbil. Porschen i klippet är som ni vet inte i den kategorin men den har också ett hjärta från Tesla precis som i det här fallet. Paketet består alltså av en motor från Tesla och grejerna har tagits fram i samarbete med Revolt Systems för deras ombyggnationen av en Ford Mustang från 1965. EV West har sett till att paketera hela systemet så att det enkelt går att montera in under huven på just klassiska muskelbilar. Man ska till och med kunna använda original motorfästen. Växellåda behöver du ingen utan du monterar bara kardanaxeln direkt på motorn. Effekten i elmotorn ligger på 609 hästar och vridet på hela 1200 newtonmeter. Motorpaketet kommer att kosta någonstans mellan 25.000 och 35.000 dollar. Notera då att batteripack, styrsystem för detta och laddteknik inte ingår i det priset. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Oppo teasar snabbladdning med 125W
Ladda luren fullt på en kvart

Snabb laddning är alltid trevligt och för tillfället ligger vi på en rätt stabil nivå där våra mobila enheter laddas fullt på lite mer än en timme. Men som igelkotten Sonic säger så måste man vara snabb. Och med Oppos kommande nya snabbladdningsteknik kommer mobila enheter ladda snabbare än aldrig förr. Oppo och IQOO har presenterad denna nya snabbladdning via Weibo och gänget kommer prata mer om tekniken senare i veckan. Men för att göra en lång historia kort handlar det om en ny laddteknik med en uteffekt på 125W, vilket betyder att en telefon med batteri på 4000mAh kan laddas till 50 procent på 5 minuter och fullt på lite över en kvart. Den höga effekten ska ha nåtts genom att använda dual-cell-batterier som kan laddas samtidigt för att öka hastigheten. Enligt IQOO kommer tekniken släppas i augusti, men vilka enheter som kommer anamma den nya tekniken är för tillfället okänt. Tumnagel
40.9°
+
André Stray
0
2019
2018

Den här laddstationen ska kunna tanka 10 mil på under 3 minuter
Första FastCharge-stationen invigd

FastCharge är namnet på ett forskningsprojekt som Allego GmbH, BMW Group, Phoenix Contact E-Mobility GmbH, Porsche och Siemens samarbetet på. Det handlar om att ta fram snabbladdningsteknik för framtiden och nu berättar man lite mer om det hela. I den tyska orten Jettingen-Scheppach har man precis haft premiär för en prototyp-laddstation där man ska kunna tanka med upp till 450 kW. Här kan alla med European standard Type 2 eller CCS-kontakt tanka el och det är helt gratis. En utvecklingsbil från Porsche med ett batteripack på 90 kWh lyckades tanka med över 400 kW på stationen vilket på under tre minuter gav tio mils räckvidd. Projektet sjösattes i juli 2016 och har från German Federal Ministry of Transport and Digital Infrastructure fått en backning på 7,8 miljoner euro. Tumnagel
53.7°
+
Bobby Green
0

OnePlus 6T tar två steg fram, ett bak
Vi har pillat på OnePlus 6T

Vi har sedan slutet av förra veckan fått leka med OnePlus senaste flaggskepp 6T och för att göra en lång historia kort har OnePlus gjort ett bra jobb med att leverera en flaggskeppsupplevelse, men vi älskar inte allt. Tumnagel
42.2°
+
André Stray
0
2017
2011

Volvo börjar samarbeta med Siemens kring elbilar
Siemens system ska integreras i C30 Electric

Tillsammans med Siemens ska Volvo fortsätta utvecklingen kring C30 Electric. Tekniken kring eldriften, elektroniken och laddtekniken ska forskas vidare på, och där tar man alltså tyskarna till hjälp. De första C30 Electric-bilarna med Siemens elmotorer ska börja testas ute på provbanor redan nu i slutet på året. Ett år senare, i slutet på 2012, kommer Volvo börja att leverera en provserie med totalt 200 bilar till Siemens. Där kommer bilarna att testas under verkliga förhållanden och utvärderas. Motorerna från Siemens har en effekt på 108 kilowatt och ett vrid på 220 Nm. En småskalig produktion av C30 Electric drar igång i år och nästa år börjar V60 Plug-in Hybrid att börja säljas. Vd för Volvo Personvagnar, Stefan Jacoby, säger så här: "Vi är mycket glada över att ha Siemens som partner. Deras världsledande kunskaper och erfarenheter kommer att lyfta tekniken i våra elbilar till en helt ny nivå." "Vi går snabbt framåt inom detta område. Vårt mål är att vara först med den senaste tekniken inom eldrift. Partnerskapet förstärker vår strävan att exploatera den snabbt växande marknaden för elbilar." Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0