m

Ford ansöker om patent på teknik för att visa annonser i bilar
Visar reklam utmed vägarna i bilens infotainment-system

Idag är de flesta moderna bilar försedda med kameror och nu har Ford ansökt om patent på ett system som skulle kunna använda dessa kameror för att visa reklam i bilar. I patentet "Billboard Interfaces for Vehicle Displays" beskriver Ford ett system där bilens kameror snappar upp annonser från reklamskyltar som bilen kör förbi och sedan visar dessa i skärmarna som finns i inuti bilen. Patentet innehåller också teknik som gör det möjligt för reklamtavlan att innehålla till exempel en länk till olika erbjudanden som bilisten sedan kan klicka sig vidare till. Det lär antagligen dröja ett tag innan teknik som denna letar sig in i våra bilar men att biltillverkare redan har börjat tänka i de här banorna betyder antagligen att det är något som vi kan få vänja oss vid i framtiden. Tumnagel
-27.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Reddit släpper reklamfilm under Super Bowl
En riktig kortis

Att köpa reklamtid under Super Bowl kostar en och annan krona, men Reddit bestämde sig för att skrapa ihop hela sin marknadsföringsbudget på att visa en kort reklamfilm på fem sekunder. Det som levererades var bara en text där Reddit hyllade sina användare genom att skriva bland annat detta: “One thing we learned from our communities last week is that underdogs can accomplish anything when they come together around a common idea. Who knows, maybe you’ll be the reason finance textbooks have to add a chapter on ‘tendies.” Reklamfilmen kan ni se i stillbildsformat ovan. Och nedan kan ni se hur det hela såg ut live. Tumnagel
53.6°
+
André Stray
0

Läcka stoppade Netflix Legend of Zelda-serie
Nintendo fick kalla fötter

Nintendo har ett rykte om att vara lite väl överbeskyddande när det kommer till företagets olika varumärken. Så pass att den japanska speljätten satte stopp för Netflix planer att göra en otecknad serie baserad på Legend of Zelda på grund av ett litet, litet rykte. Det hela började med att Wall Street Journal i februari 2015 publicerade en artikel där en källa avslöjat planer om att Nintendo och Netflix jobbade på en live action-serie baserad på Zelda-universumet. Givetvis blev folk rätt exalterade av detta och såg fram emot vad Nintendo och Netflix skulle leverera, men läckan gjorde mer skada än vad man trott. Nintendo bestämde sig kort och gott att lägga ner projektet helt efter Wall Street Journals artikel, vilket helt ärligt känns lite lamt. Ovan har ni en The Serf Times intervju med Adam Conover, känd från Adam Ruins Everything, där Adam pratar om olika saker, inklusive Zelda-serien. Vill ni endast höra om Zelda-berättelsen så får ni spola fram till 39:20. Tumnagel
32.4°
+
André Stray
0

Volkswagen skapar en ny Polo Harlekin
Originalet har hunnit fylla 26 år

1995, för 26 år sedan nu, släppte Volkswagen en oerhört färgglad version av modellen Polo kallad Harlekin. En del kanske trodde att det var en bil som köpt ny plåt från flera andra bilar men den skulle faktiskt se ut på det här viset. Bilen blandade färgerna Flash Red, Ginster Yellow, Pistachio Green och Chagall Blue och hade ett spexigt Joker-mönster på sätena. Tanken var att bygga 1000 stycken exemplar men det blev 3806 stycken. Idén kom faktiskt från Bubbla. 1964 gjorde Volkswagen en reklamkampanj med en lika färgglad version av Bubblan för att demonstrera hur enkelt det var att byta ut karosspaneler på bilen. Spolar vi fram till 1994 så lanserade Volkswagen sin nya tillverkningsmetod kallad Baukasten system. Den bestod av de fyra stegen drivlina, utrustning, tillval och färg. Det här hade man tagit fram för att det skulle bli enklare för kunden att få sin Polo precis som den ville. För att visualisera det hela använde man färgerna blått, gult, rött och grönt och byggde sedan 20 stycken Polos i dessa färger som en vink till gamla Bubblan. Dessa skickades sen ut på reklamturné och det hela blev så populärt att man bestämde sig för att tillverka bilen med den färgglada paletten. Nu har Volkswagen i Nederländerna återupplivat härligheten genom att ge nya Polo samma färgtema. Det handlar dock bara om ett exemplar som inte kommer att säljas. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0
2020

Snart kan du filtrera bort vissa reklamtyper på YouTube
Om du tycker de är jobbiga

Om du tycker det är jobbigt att se reklamfilmer för spel och alkohol kan du snart filtrera bort dessa, i alla fall på YouTube. Google lanserar nämligen nya verktyg som gör att användaren kan dölja vissa reklamtyper. Detta för att folk som är beroende av, till exempel, spel eller alkohol inte ska bli lockade av det bara för att de vill se några katter ramla från bord. Filtreringen kommer kunna göras bland sina personliga inställningar dock garanterar Google inte att all sådan reklam försvinner utan att det kan finna fall då reklam som man vill undvika ändå lyckas ta sig genom deras filter. Men även om det gör det så garanterar de åtminstone att det blir färre reklamfilmer vilket ju är trevligt. Denna funktion rullas just nu ut till användare i USA och kommer komma andra länder under början av nästa år. Tumnagel
54.3°
+
Frode Wikesjö
0

Snart börjar reklamtavlor hålla koll på oss
Clear Channels "smarta" stortavlor kommer till Sverige

Financial Times rapporterar att reklamföretaget Clear Channel planerar att introducera sitt smarta annonssystem "Clear Channel Outdoor RADAR" i Europa inom kort. Systemet har rullat i USA sedan 2016 men Clear Channel ska ha avvaktat med att lansera det här i Europa på grund av EU:s integritetslagar. Med systemet kan annonstavlor ute i samhället hålla lite koll på när människor passerar dem via anonymiserad mobildata från mobiltelefoner. Med hjälp av den informationen kan Clear Channel bland annat hålla koll på hur presumtiva konsumenter rör sig framför deras reklamtavlor och om någon stannar till framför dessa. Med hjälp av den informationen kan Clear Channel sedan skräddarsy olika annonspaket till sina kunder. Clear Channel Outdoor RADAR kommer att lanseras i Storbritannien och Spanien nästa månad och kommer hit till Sverige någon gång efter det. Systemet är än så länge inte riktigt lika smart som det som synes i filmen Minority Report i klippet här nedanför. Detta känns dock inte lika avlägset nu som det gjorde när filmen släpptes för snart 20 år sedan. Tumnagel
3.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo ger bort bilar om det blir en safety på söndag
Leker med fotbolls-termer

2 februari är det Super Bowl och när man lirar amerikansk fotboll kan det bli en så kallad safety. Eftersom Volvo fortfarande spelar på säkerhetskortet leker man med ordet i en ny kampanj. Alla som går in och bygger sin drömvolvo på kampanjsiten har en chans att vinna en bil om det blir safety under matchen. Man vinner "bara" en prenumeration på bilen, men Volvo lovar att man kommer att ge bort bilar värda en miljon dollar. Vilket är en rätt smal summa jämfört med vad det kostar att köpa reklamtid under matchen. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0
2019

Ryan Reynolds snackar 6 Underground
"The most Michael Bay movie in history of Michael Bay Movies"

Netflix och Ryan Reynolds har gjort en ny reklamtjofräs för den kommande filmen 6 Underground där Ryan snackar litegranna om filmen och hur Michael Bay:ig den är. 6 Underground har premiär 13 december. Tumnagel
42.9°
+
André Stray
0

Telia får antagligen köpa TV4 i höst
Har förbundit sig att göra vissa eftergifter

Det har nu gått över ett år sedan Telia uppgav att man ville köpa Bonnier Broadcasting, Bonniers tv-företag som bland annat äger TV4, C More och finska TV3. Den senaste tiden har affären granskats av EU-kommissionen och nu har nyhetsbyrån Reuters tagit del av ett dokument som pekar på att EU-kommissionen antagligen kommer att godkänna affären. Ett eventuellt godkännande kommer dock efter det att Telia uppgett att man kommer att göra en del eftergifter om affären godkänns. Bland dessa nämns till exempel att tv-distributörer i Sverige och Finland ska få "rättvis och rimlig" tillgång till de Bonnierägda tv-kanalerna, att Telia garanterar att internetleverantörer i Sverige och Finland ska få licens för tv-kanalerna samt att Telia lovar att sälja reklamtid på "rättvisa och rimliga" villkor i såväl Sverige som Finland skriver Dagens Industri. Varken EU-kommissionen eller Telia har velat kommentera Reuters uppgifter. EU-kommissionen förväntas lämna besked om ett eventuellt godkännande av affären mellan Telia och Bonnier 19 november. Tumnagel
19.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Burger King och Red Dead Redemption 2 vinner Guldägg
Ingrediensjakt i Vilda Västern

Igår arrangerades reklambranschens årliga galatillställning Guldägget och några som vann pris då var Burger King. Snabbatskedjan släppte förra hösten en reklamkampanj direkt riktad till alla de som då spelade Rockstar Games populära Vilda Västern-spel Red Dead Redemption 2. I spelet kan spelaren jaga efter olika ingredienser till mat men trots att spelet har alla ingredienser som krävs för att göra en av Burger Kings Whopper-burgare så är inte det möjligt i spelet. För att råda bot på det så erbjöd Burger King en gratis Whopper-burgare på sina restauranger för de Red Dead Redemption 2-spelare som kunde bevisa att de i spelet samlat in alla ingredienser som krävs för en Whopper. Kampanjen "Craft a Western Whopper" som är framtagen av reklambyrån Ingo vann guld i både "Aktivering"- och "Digitalt"-kategorin under prisutdelningen på Guldägget igår. Vill ni kolla in vilka andra som vann ägg igår så hoppa vidare på länken nedan. Tumnagel
39.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Solupplysta reklamtavlor i rymden
Nytt påhitt från rysk startup

En rysk startup vid namn StartRocket planerar att skicka upp ett gäng med något de kallar för CubeSats i rymden. Det är kuber försedda med segel som vecklas ut när de väl är uppe, seglen i sin tur fångar upp solens strålar och förmedlar det budskap man nu har valt. Resultatet är jättelika reklamtavlor som vi här på jorden ska kunna blicka upp på. Idén har redan presenterats för diverse investerare och i slutet av året planerar man att välja ett ställe att producera grejerna på och en plats att skjuta upp dem från. Går allt enligt planerna ska de första testerna dra igång under 2021. Tumnagel
-44.2°
+
Bobby Green
0
2018

Den här reklamen ska sitta där i 12 år
Långt projekt...

Sioo:x gör produkter för att skydda trä och för att visa att det verkligen fungerar har man satt upp lite på en reklamtavla. Trä alltså. Nu ska man låta det sitter där och inte bara i någon vecka eller två utan i tolv år. Man har alltså hyrt platsen till 2030. Hoppas att man fick rabatt. Tumnagel
56.6°
+
Roger Åberg
0

För första gången sker razzia även mot Porsche
Dieselgate är inte över på långa vägar

Det har varit en del razzior i samband med dieselgate och nu har man för första gången även hälsat på hos Porsche. 190 stycken personer från Landeskriminalamt (LKA) och åklagarmyndigheterna har slagit till på tio olika platser i Baden-Württemberg och Bayern. Olika typer av dokumentation ska ha tagits i beslag och fokus har legat på tre stycken chefer som är misstänkta för bedrägeri och falsk marknadsföring. Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0

Nästan 60.000 svenskar såg Super Bowl på TV3
Fastän det sändes mitt i natten

Natten till måndagen så sände TV3 finalen i den amerikanska fotbollsligan NFL, den så kallade Super Bowl, och då bänkade sig 58.300 svenskar framför tv:n för att ta del av den. Det handlade om en rating på 0,92 procent i huvudmålgruppen 15-49 år vilket jag antar får räknas som okej med tanke på att matchen sändes mellan 23.30 till 04.00 söndag natt. I USA tittade 103,4 miljoner på Super Bowl live vilket var 7,9 miljoner färre tittare än vad finalen hade förra året. Trots det så slog tv-kanalen NBC rekord i annonsintäkter under Super Bowl då man sålde reklamtid för 500 miljoner dollar under matchen. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

NBC drog in 500 miljoner på Super Bowl
All reklamfilmstid var slutsåld

Under Super Bowl som gick av stapeln i natt var all reklamtid slutsåld. Det betyder att NBC, som sänder jippot, drog in 500 miljoner dollar. Dagens Media rapporterar att det betyder att 30 sekunder kostade 50 miljoner kronor. I en av reklamfilmerna skryter Budweiser att man har ryckt in och hjälpt behövande som drabbats av katastrofer. Det man inte säger är att värdet på det vattnet är en miljon kronor - någon man alltså använder 50 miljoner för att skryta om. Den filmen kan ni se ovan. Tumnagel
34.5°
+
Roger Åberg
0
2017

Köpte Apple Shazam för deras AR-grejer?
Något som vi får se i iOS kamera i framtiden?

Igår stod det klart att Apple köper upp musikidentifierings-tjänsten Shazam för, antagligen, 400 miljoner dollar och nu spekuleras det en del om varför Apple gjorde det. Apple har själva inte kommenterat uppköpet med mer än att de har "exciting plans in store" för sitt senaste dotterbolag. Shazams musikidentifierings-tjänst har givetvis en självklart plats i Apples streamingtjänst Apple Music. Vad en del verkar ha missat är att Shazam tidigare i år drog igång en rätt så stor satsning på augmented reality, ett område som Apple har satsat på mycket det senaste året. Shazam kallar sin AR-funktion i Shazam-appen för "Shazam Codes" och det handlar om att användaren ska scanna QR-kod-liknande koder från reklamtavlor, visitkort, webbsidor och annat för att därefter få ta del av, oftast, någon slags reklamkampanj. Det kan handla om reklamkampanjer som inkluderar mer interaktiva element som till exempel minispel, tävlingar, 360-videos, animationer och annat. Givet att Apple antagligen förhållandevis enkelt skulle kunna inkludera Shazam Codes iOS kamera så är det väl inte helt omöjligt att Apple kommer att använda Shazam Codes för att göra sina användare lite mera bekanta med augmented reality och Apples AR-plattform ARKit. Att Apple tror en hel del på AR ingen nyhet och tidigare i år sa Apples VD Tim Cook angående AR i en intervju med oss: "Jag tror inte att de behöver förstå, inte direkt. Jag skulle vilja jämföra det med när vi öppnade App Store 2008. När de första apparna kom ut var folk inte så imponerade. Jag kommer ihåg att folk skrev saker som att "det här är inte så fantastiskt" och "det här kommer inte att bli så viktigt". I dag kan vi inte tänka oss ett liv utan mobilappar och vi använder dem till allt." Ni kan kolla in demofilmen för Shazam Codes ovan och nedan hittas tre olika exempel där man använder sig av Shazams AR-funktion. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Årets bästa reklamfilmer utsedda
Känslor, känslor, känslor

Under torsdagen gick internationella reklamtävlingen Epica av stapeln. Där utsåg man de bästa reklaminsatserna som gjorts i år. Totalt delades fem Grand Prix-priser ut där de två av dem gick till två riktigt känslosamma reklamfilmer. Den ni kan se ovan, som heter Evan, är skapad av BBDO New York och den nedan är skapad av polska byrån Bardzo och heter English for beginners. På mässan belönades också en hel del svenska reklaminsatser, även om ingen av dem lyckades knipa något Grand Prix. Några guld- silver- och bronspriser blev det där Acne, King, Åkestam Holst och Volt tog gulden. Hos resumé kan ni se alla svenska vinnare. Tumnagel
40.6°
+
Emmy Zettergren
0

Här är Volvos nya reklamfilm
Omtanke

Som vi skrev tidigare i dag har Volvo ikväll släppt en ny reklamfilm som man kallar för Omtanke. Vad tycker ni om den? Tumnagel
46.9°
+
Roger Åberg
0

Reklamfilmer från årets Super Bowl
Påkostade reklamfilmer i årets NFL-filnal

I natt drar årets Super Bowl-final i amerikansk fotboll igång och nästan lika intressant som själva matchen är de påkostade reklamfilmerna som visas i vad som antagligen är de dyraste reklamtiderna man kan köpa i amerikansk tv. I klippet ovan har man samlat ihop närmare en halvtimma reklamfilmer från Mercedes, Pepsi, Honda, McDonalds och andra företag som kommer visas under nattens sändning från NRG Arena i Houston Texas. Som vanligt så är det en hel del kändisar som medverkar i en del av filmerna. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Hur Deadpool blev en marknadsföringssuccé
Deadpool förklarar förstås

Deadpool hade premiär tidigare i år, men innan dess kördes en hel del underhållande marknadsföring för att promota filmen. I en ny kampanjvideo för reklamtävlingen Clio pratar Deadpool själv, eller rättare sagt Ryan Reynolds, hur de jobbade med marknadsföringen bakom filmen. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

EU har invändningar mot Google AdSense
Vill se förändringar i Googles reklamförsäljning

EU-kommissionen öppnar nu upp ytterligare ett konkurrens-ärende mot Google då man anser att deras reklamtjänst AdSense förhindrar konkurrens på lika villkor. AdSense är en tjänst som sajtägare kan använda för att placera Google-sålda annonser på sin egen sajt. EU-kommissionen har framför allt invändningar mot de följande punkterna i AdSense kontrakt: Exclusivity: requiring third parties not to source search ads from Googlex27s competitors. Premium placement of a minimum number of Google search ads: requiring third parties to take a minimum number of search ads from Google and reserve the most prominent space on their search results pages to Google search ads. In addition, competing search ads cannot be placed above or next to Google search ads. Right to authorize competing ads: requiring third parties to obtain Googlex27s approval before making any change to the display of competing search ads. Ovanstående punkter är något som EU-kommissionen anser gör det svårt för konkurrenter att konkurrera på lika villkor. Googles moderföretaget Alphabet har nu 10 veckor på sig att svara på EU-kommissionens invändningar mot AdSense. Som i tidigare konkurrensärenden mot Google hotar EU med böter, i det här fallet upp till 10 procent av Googles årsomsättning, en summa som skulle kunna uppgå till runt 7 miljarder dollar med andra ord. Google har lämnat ett kort svar på anklagelserna från EU-kommissionen på Twitter där man säger: In reaction to EC: We believe our innovations and product improvements have increased choice for EU consumers and promote competition. We’ll examine the Commission’s renewed cases and provide a detailed response in the coming weeks. Sedan tidigare driver EU-kommissionen två andra konkurrensärenden mot Google. Det ena handlar om att Google prioriterar sina egna tjänster i deras sökmotors sökresultat medan det andra handlar om att Google implementerar sina egna appar, som till exempel Maps, YouTube och Chrome, i sitt mobila operativsystem Android. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Märklig reklam för Nivea
Mekanisk fågel bajsar solskyddskräm på barn

Här är en rätt märklig reklam för Nivea där reklambyrån bakom kampanjen har byggt en fjärrstyrd mekanisk fågel som hade möjlighet att "bajsa" solskyddskräm på barn som de ansåg saknade detta. Exakt hur reklambyrån trodde att barnen skulle uppskatta det här framgår inte men Nivea bestämde sig hur som helst för att inte sända den här reklamen skriver AdWeek. Det kan tilläggas att reklamfilmen tävlade i den anrika reklamtävlingen i Cannes och ordförande för juryn hade bland annat det här att säga om filmen: "You should see it. Itx27s the most stupid thing I think Ix27ve seen in my whole life. I actually thought the Monty Python team had gotten together and entered it into [Cannes], to see if we would vote for it." Tumnagel
34.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

IAB Sverige vill minska reklamtröttheten
Nytt initiativ skall skapa en bättre annonsmiljö

I ett försök för branschen att möta hotet av adblockers så har IAB Sverige lanserat nya riktlinjer för hur annonsmiljöerna ska se ut. Detta initiativ går under namnet "Annonsvänligt Sverige" och de olika förslagen som det innehåller ska nu gå ut på remiss till medlemmarna. Det man vill få ut av initiativet är, bland annat, att minska laddtiderna för reklamen och minska den generella reklamtröttheten som folk har. Men man vill även skapa kontroll gentemot användarna och se till att fokusera mer på användarvänlighet. ”Mediabranschen har de senaste åren upplevt en rad tekniska och kommersiella framsteg vilket har lett till att säljare och köpare inom media parallellt utvecklat nya annonsformat, metriker, mät- och effektiviseringsmetoder för att möta branschens framsteg och förväntan. Detta har lett till mindre samsyn, mindre kontroll och mindre fokus på användaren. De senaste årens kraftiga utveckling av adblockeranvändande är en tydlig fingervisning på att branschen behöver ett starkare fokus på användarvänlighet” Några av förslagen som "Annonsvänligt Sverige" innehåller är: * Exkludering av störande annonsformat. * Stängknapp på stora annonsformat. * Fasa ut flash-baserat annonsmaterial. * Etablera anmälningsfunktion av störande annonser. * Maxlängd för videoannonser. Tumnagel
57.3°
+
Frode Wikesjö
0

Fox ber om ursäkt för strypbild från X-Men: Apocalypse
Apocalypse stryper någon rätt omotiverat

Filmbolaget Fox har fått kritik för en reklambild för den senaste X-men-filmen X-men: Apocalypse där man får se filmens bad boy Apocalypse ta ett stryptag på Mystique. Kritiken har främst bestått att bilden visas helt ur kontext och skådespelaren Rose McGowan säger bland annat till Hollywood Reporter: "There is no context in the ad, just a woman getting strangled. The fact that no one flagged this is offensive and frankly, stupid. Since you canx27t manage to put any women directors on your slate for the next two years, how about you at least replace your ad?" Fox var snabba att reagera på kritiken och säger i ett uttalande att man nu har tagit ner reklamtavlorna med strypbilden samt: "In our enthusiasm to show the villainy of the character Apocalypse we didnx27t immediately recognize the upsetting connotation of this image in print form." Tumnagel
25.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

I Brasilien dödar reklamskyltarna myggor
I kampanj mot zika-viruset

I kampen mot det fruktade zika-viruset som just nu härjar i Sydamerika har två företag utvecklat en reklamtavla som drar till sig och dödar myggor. Myggor anses vara ansvariga för spridningen av zika-viruset och reklamtavlorna sprutar ut en substans som påminner om mänskligt svett och som lockar till sig myggorna för att därefter fånga dem i reklamskylten där de senare dör av uttorkning. Företagen bakom reklamskylten säger att den kostar ett par tusen reals att tillverka. En brasliansk real motsvarar ungefär 2,30 svenska kronor. Tumnagel
63.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Chrome på Android ska kunna snacka med grejer i närheten
Google utökar "Physical Web" till sin webbläsare

Förra sommaren presenterade Google något som man kallar för "Physical Web" [länk] vilket är en teknik som gör att man ska kunna kommunicera med till exempel reklamtavlor, busshållplatser, en hyrbil och annat utan att behöva ladda ner en app. Man kan väl säga att det är rätt liknande Apples teknik iBeacon. Ni kan se ett exempel på hur det fungerar i filmen ovan. Nu har Google även implementerat denna teknik i sin webbläsare Chrome, än så länge bara Chrome till Android, vilket gör att Android-användare kommer att få ett meddelande via Chrome om de går förbi något som de kan kommunicera med. Väljer användaren då att aktivera kommunikation så kan den få meddelanden och annat varje gång den går förbi det aktuella objektet. Ni kan kolla in ett exempel nedan på hur det kommer att fungera. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lego bötfälls för priskartell i Tyskland
Butiker fick inte sänka priset på Lego

Tyska myndigheter har bötfällt Lego i Tyskland då de förhindrat att butiker som såldes Lego-produkter själva fick prissätta dessa som de ville. Skulle butiker ändå göra detta så hotade Lego med att de aktuella butikerna skulle kunna få färre leveranser av Lego eller kanske inte få några fler leveranser alls. Priskartellen ska ha pågått 2012 och 2013 och nu döms Lego att betala 130.000 euro av den tyska konkurrensmyndigheten Bundeskartellamt. Tumnagel
61.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

TV-bolag ska visa mindre reklam
Börjar bli rädda för Netflix, HBO och de andra?

För första gången på flera år uppger nu en del amerikanska TV-kanaler att de kommer att visa mindre reklam på vissa av sina kanaler. Detta är något man primärt gör för att locka till sig den lite yngre generationen TV-tittare som idag hellre väljer YouTube, Netflix, HBO och/eller liknande tjänster framför linjär-tv-kanaler. TV-bolaget Time Warner säger bland annat att man planerar att halvera reklamtiden på primetime-sändningar i sin ungdomsinriktade tv-kanal truTV under nästa år. Howard Shimmel på Time Warner säger till nyhetsbyrån Bloomberg: "We know one of the benefits of an ecosystem like Netflix is its lack of advertising. Consumers are being trained there are places they can go to avoid ads." Sedan 2009 har reklamtiden i amerikanska kabelkanaler ökat från 14:27 till 15:38 minuter per timma och på broadcast-kanalerna är motsvarande siffror 13:25 till 14:15. Huruvida det här kommer att hjälpa gammeltv i slaget om den yngre generationen återstår att se och vissa bedömare hävdar att gammeltv:s publiktapp helt enkelt beror på att den nya generationens tv-företag tar fram bättre TV-serier, något som jag kan vara böjd att hålla med om till viss del. Tumnagel
92.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

BitDrones är fysisk virtual reality
Drönare som simulerar VR i fysiska världen

Forskare på Queens University har med hjälp av drönare tagit fram något som de kallar för BitDrones vilka är tänkta att användas som en slags svävande reklamtavlor, konstverk eller liknande. Det finns tre olika varianter av drönarna; PixelDrones som är försedda med en LED-skärm, ShapeDrones som är kubliknande saker som man kan använda för att skapa en fysisk 3D-skärm samt DisplayDrones som har en pekskärm fastmonterad. Dr. Vertegaal på Queens University Human Media Lab säger: "We call this a Real Reality interface rather than a Virtual Reality interface. This is what distinguishes it from technologies such as Microsoft HoloLens and the Oculus Rift: you can actually touch these pixels, and see them without a headset." Det går i dagsläget att kontrollera upp till ett dussin drönare samtidigt och dessa övervakas av motion capture-system som även håller koll på var drönaroperatören befinner sig. Man arbetar nu vidare mot målet att kunna kontrollera upp till tusen stycken BitDrones samtidigt. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida