m

Fallskärmen som Perseverance använde hade ett dolt budskap
"Dare Mighty Things"

Det är inte ovanligt att NASA skickar med lite olika budskap med farkoster man skickar till rymden och nu har det upptäckts att ett av dessa fanns i fallskärmen som användes när Perseverance landade på Mars förra veckan. Det oregelbundna färgmönstret på fallskärmen fick många att misstänka att det fanns ett dolt budskap i denna. Det tog inte lång tid innan användare på Reddit knäckte koden. The Guardian skriver om hur mönstret på fallskärmen ska tolkas: "Each of the concentric rings in the parachute’s pattern represents one of the words. The zeroes and ones need to be split up into chunks of 10 characters, and from that, adding 64 gives you the computer ASCII code representing a letter. For example, seven white stripes, a red stripe and then two more white stripes represents 0000000100, the binary for four. Adding 64 to that gives 68, the ASCII code for the letter D." När det hela väl hade tolkats klart så framkom det att fallskärmens yttre ring angav koordinaterna till NASA:s Jet Propulsion Laboratory (JPL) här på jorden ("34°11’58” N 118°10’31” W"). De tre inre ringarna bildade orden "Dare Mighty Things" vilket är JPL:s motto och något som finns på inpräntat på väggarna i JPL:s kontrollcenter och på andra platser i deras anläggningar. Förutom det dolda budskapet i fallskärmen så har Perseverance även små ikoner som representerar Perseverance, dess tillhörande helikopter Ingenuity samt NASA:s tidigare Mars-farkoster inpräntade i sitt chassi. Dessa kan ni kolla in på bilden här nedanför. Här nedan hittas även en illustration som visar hur det dolda budskapet i Perseverance fallskärm ser ut. Tumnagel
52.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in videoklipp från Perseverance Mars-landning
Och lyssna på hur det låter på Mars

Igår kväll körde NASA en livesändning där man snackade lite mer om den lyckade landningen av sin rover Perseverance på Mars förra veckan. Där visade man bland annat upp ett videoklipp som är det första som någonsin spelats in när en farkost landar på Mars. I klippet ovan kan ni kolla in lite av bilderna från landningen och landningsplatsen vid Jezero-kratern på Mars där Perseverance landade. Thomas Zurbuchen, chef för NASA:s Science Mission Directorate, säger om videoklippet: "This video of Perseverancex27s descent is the closest you can get to landing on Mars without putting on a pressure suit. It should become mandatory viewing for young women and men who not only want to explore other worlds and build the spacecraft that will take them there, but also want to be part of the diverse teams achieving all the audacious goals in our future." Klippet är filmat med flera av de kameror som finns ombord på Perservance och NASA skriver: "The real footage in this video was captured by several cameras that are part of the roverx27s entry, descent, and landing suite. The views include a camera looking down from the spacecraftx27s descent stage (a kind of rocket-powered jet pack that helps fly the rover to its landing site), a camera on the rover looking up at the descent stage, a camera on the top of the aeroshell (a capsule protecting the rover) looking up at that parachute, and a camera on the bottom of the rover looking down at the Martian surface." Perservance har även hunnit med att spela in lite ljud från Mars och hur det låter där kan ni lyssna på i den inbäddade tweeten här nedanför. Tumnagel
52.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA:s Mars-helikopter har hört av sig hem
Ingenuity ser ut att ha klarat landningen på Mars

Förra veckan landade NASA sin Mars-landare Perseverance på Mars och ombord på den fanns även Ingenuity, den första helikoptern på Mars. I helgen som gick så hörde Ingenuity av sig till NASA vilket innebär att även helikoptern klarade av landningen som det var tänkt sig. NASA hade kontakt med både själva helikoptern och den basstation som senare kommer användas för att skicka signaler till Ingenuity. Ingenuity väger cirka två kilo och för tillfället laddas dess batterier upp via rovern Perseverance. När Ingenuity väl lämnar Perseverance och förbereder sig för sin första flygning på Mars kommer helikoptern att laddas upp av sina egna inbyggda solpaneler. Om detta säger NASA: "After Perseverance deploys Ingenuity to the surface, the helicopter will then have a 30-Martian-day [31-Earth-day] experimental flight test window. If Ingenuity survives its first bone-chilling Martian nights — where temperatures dip as low as minus 130 degrees Fahrenheit [minus 90 degrees Celsius] — the team will proceed with the first flight of an aircraft on another world. If Ingenuity succeeds in taking off and hovering during its first flight, over 90 percent of the projectx27s goals will have been achieved. If the rotorcraft lands successfully and remains operable, up to four more flights could be attempted, each one building on the success of the last." Exakt när det är tänkt att Ingenuity ska göra sin första testflygning finns inget spikat datum för än så länge. Planen är dock att det ska ske mellan 30 - 60 dagar från nu. Tumnagel
50.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nya bilder från Mars
Men finns det liv?

Under gårdagen släppte NASA bilder i färg från sonden Perseverance som just nu befinner sig på Mars för att leta efter spår av liv. Bilden ovan visar Mars yta och bilden nedan kan man se en bild på hur det såg ut när Perseverance landade. UPPDATERING: Artikeln hade tidigare ett tufft videoklipp där man både får se och höra planeten Mars. Detta var ett nypaketerat lastgammalt klipp så har därav tagits bort från artikeln. Tumnagel
47.3°
+
Frode Wikesjö
0

Patentskisser på crossover från Karma läcker ut
Läcker?

Läckta patentskisser visar att Karma håller på att utveckla en crossover. Bilen ser ut som en blandning mellan företagets modell Revero och Porsche Cayenne och alla de hippa bitarna verkar vara på plats - det vill säga coupéform trots att det är en SUV och en ljuslist som löper mellan bakljusen. Unikt! Vad som finns under huven återstår att se men sedan tidigare används ju räckviddsförlängare så det är väl inte omöjligt att något sådant erbjuds även här. Senare i år kommer den helt eldrivna modellen GSe-6 att lanseras och det kan ju bli så att även suven erbjuds med ren eldrift. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Perseverances första bilder från Mars
Efter en lyckad landning

Efter en runt sju månaders lång resa landade Nasas sond Perseverance på Mars i går kväll. Sonden ska leta efter tecken på tidigare liv på den röda planeten genom att ta prover som senare ska hämtas tillbaka till jorden via andra rymdfarkost som ska åka dit vid senare tillfällen. Perseverance har så klart mängder av kameror och de första bilderna som sonden tog kan kollas in ovan. Förutom kameror har sonden också en liten drönare med sig som NASA hoppas kunna flyga omkring i atmosfären. Sonden har också mikrofoner så vi kan få höra hur det låter på Mars. Gårdagens landningsevent kan ses i repris nedan. Tumnagel
55.0°
+
Frode Wikesjö
0

USA landar antagligen inte människor på månen 2024
NASA-chef uppger att tidsplanen för Artemis inte längre håller

NASA:s tillförordnade chef Steve Jurczyk uppgav igår att han inte tror att USA kommer att hinna landa en man och en kvinna på månen under 2024. Till Ars Technica säger Jurczyk angående USA:s månlandar-program Artemis: "The 2024 lunar landing goal may no longer be a realistic target due to the last two years of appropriations, which did not provide enough funding to make 2024 achievable. In light of this, we are reviewing the program for the most efficient path forward." Redan när Trump-administrationen presenterade Artemis-programmet 2019 ansåg många att det handlade om en alltför snäv tidsplan, något som nu alltså bekräftas efter att Trump lämnat presidentposten. Administrationen under USA:s nuvarande president Joe Biden har tidigare dock uppgett att man ställer sig positiv till Artemis-programmet som helhet och planerar att fortsätta med programmet. Jurczyk säger att NASA kommer att arbeta med den nuvarande administrationen för att hitta en väg framåt för programmet. När vi eventuell kan få se en ny tidsplan för nästa månlandning av människor finns det inga uppgifter om för tillfället. Tumnagel
31.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

I kväll landar NASA:s Perseverance på Mars!
Kolla in det live här

Idag kommer NASA:s rover Perseverance och dess tillhörande minihelikopter Ingenuity landa på Mars och här kommer ni att kunna följa live hur det går. I klippet ovan hittas en animerad film som visar hur landningen är tänkt att gå till. I den inbäddade tweeten nedan berättar anställda på NASA lite mer om de så kallade "seven minutes of terror", de sju mest kritiska minutrarna för farkoster som ska landa på Mars. På grund av avståndet till Mars går det inte att fjärrstyra landningen här från jorden utan detta är något som farkosten kommer att få sköta helt på egen hand. Det är inte helt okomplicerat och hittills har ungefär hälften av de farkoster som försökt att landa på Mars misslyckats med detta. NASA har dock några lyckade försök i bagaget och håller antagligen tummarna för att det kommer att bra den här gången med. Landningen av Perseverance förväntas påbörja runt 21:55 ikväll svensk tid och detta kommer ni att kunna ta del av live i NASA:s livesändning som är inbäddad här nedanför. NASA kommer dock att påbörja sin "Perseverance Mars Rover landing day"-stream redan klockan 18:30 svensk tid då och kommer då att berätta lite mer om Mars 2020-uppdraget och den kommande landningen. Klockan 20:15 drar sändningen inför själva landningen som förväntas ske 21:55 igång. Någon gång efter 23:30 kommer eftersnacket om, den förhoppningsvis lyckade, landningen påbörjas. Tumnagel
49.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Chilimobil anmäler SVT till granskningsnämnden
Efter att ha blivit indragna i bedrägeriberättelse

Tidigare i helgen publicerade SVT en granskning som pekade ut en rad mobilföretag i en bedrägerihärva. Bland annat pekades den nyetablerade operatören Chilimobil för att ha deltagit i härvan, men Chilimobil gick snabbt ut och meddelade att detta inte stämmer. Mer specifikt skrev SVT att Chilimobils samarbetspartners ABG gjort affärer med Iskana, som pekats ut som ett av företagen som lurat staten på miljardbelopp. ABG menar att affärerna med Iskana har skett i god tro och utfördes innan Chilimobil hade etablerat sig på den svenska marknaden. Chilimobil hävdar alltså att de inte haft någonting med bedrägerierna att göra och har försökt att förklara situationen för SVT innan granskningen togs upp i Rapport tidigare i helgen. Trots detta pekade SVT ut operatören som en av de inblandade. Chilimobil har efter Rapport-sändningen vänt sig till SVT i hopp om att informationen skulle korrigeras, men enligt Chilimobil har SVT nekat. Chilimobil har nu tagit detta vidare till Granskningsnämnden som får ta en titt på SVT:s agerande. I ett uttalande säger Fredrik Brunzell, en av Chilimobils grundare, detta: – Vi vänder oss inte emot granskningen i sig, tvärtom. Vi har lång erfarenhet så vi vet att det finns mycket som den här branschen behöver bli bättre på och det var också därför vi startade Chilimobil. Men Chilimobil är inte misstänkta för inblandning i detta. Det vore horribelt om SVT skulle få komma undan med att påstå det. Tumnagel
35.2°
+
André Stray
0

Starlink 19 bommade nedslaget
Det är nog de här fåglarna tacksamma för

Häromdagen genomförde SpaceX sitt 19:e Starlink-uppdrag där man rymdsatte ytterligare 60 satelliter i företagets rymdinternetsatsning. Satelliterna sköts upp till rymden med SpaceX trotjänare Falcon 9 och befinner sig nu i omloppsbana runt jorden. Tyvärr gick landningen av Falcon 9-raketens återanvändbara raketsteg inte riktigt som planerat. Istället för att landa på den pråm i havet där raketstegen vanligtvis landar så verkar raketsteget missat detta och istället ha landat i havet. SpaceX har själva inte kommenterat vad som gick fel vid landningen av raketsteget. De tre fåglar som befann sig på pråmen är nog dock rätt nöjda över att det hela gick som det gick. I klippet ovan kan ni jämföra landningen av Falcon 9:s raketsteg från Starlink 18-uppdraget med den misslyckade landningen under Starlink 19-uppdraget. Vill ni hoppa direkt till fågelsekvensen så hittas den 37 sekunder in in klippet. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX ska skicka de första delarna av Gateway till rymden
NASA:s rymdstation som ska ligga i omloppsbana runt månen

NASA har gett SpaceX i uppdrag att skicka de två första delarna i deras rymdstation Gateway till månen. Det handlar om de två modulerna som kallas för Power and Propulsion Element (PPE) och Habitation and Logistics Outpost (HALO). Gateway är tänkt att ligga i omloppsbana runt månen och bland annat kunna användas som mellanlandning för framtida månresenärer. Initialt är den planerade rymdstationen tänkt att bli ungefär en sjättedel av storleken som den internationella rymdstationen ISS som ligger i omloppsbana runt jorden har. NASA kommer att betala SpaceX 338 miljoner dollar för att skicka de båda Gateway-modulerna till månen. Det hela kommer att som tidigast ske i maj 2024. Tumnagel
45.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA och Firefly Aerospace ska testa grejer på månen
Blue Ghost åker dit 2023

NASA har meddelat att man har gett det amerikanska rymdföretaget Firefly Aerospace i uppdrag att utveckla en farkost som man planerar att landa på månen 2023, något som företaget kommer att få 93 miljoner dollar för att göra. Landningen ses som en förberedelse inför den månlandning där NASA planerar att landa en man och en kvinna på månen 2024. Firefly Aerospace obemannade farkost Blue Ghost kommer att ha med sig tio olika instrument och är tänkt att landa i ett område som kallas för Mare Crisium. Instrumenten på Blue Ghost kommer bland annat användas för att mäta solvindar och strålning på månen såväl som att borra hål i månens yta för att undersöka termiken där. Firefly Aerospace är ett av de nio privata rymdföretag som sedan 2018 ingår i NASA:s program Commercial Lunar Payload Services (CLPS). Det är ett program vars syfte är att involvera privata företag för att NASA snabbare ska kunna utforska månen. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX testade Starship SN9
Slutade i en explosion den här gången med

Igår kväll svensk tid var det dags för SpaceX att testa ännu en prototyp av sin framtida rymdfarkost Starship. Den 50 meter höga prototypen SN9 var försedd med tre av SpaceX Raptor-motorer och tog sig precis som planerat till 10 kilometers höjd varefter den påbörjade sin återresa ner mot jorden. Tyvärr ville sig det inte riktigt med landningen och precis som när SpaceX testade Starship SN8 i december förra året så slutade landningen i en stor explosion. SpaceX verkar dock inte missnöjda med testet och Starships chefsingenjör John Insprucker sa efter SN9:s "landning": "Again, wex27ve just got to work on that landing a little bit. We got a lot of good data, and the primary objective — to demonstrate control of the vehicle in the subsonic re-entry — looked to be very good, and we will take a lot out of that." SpaceX planerar att fortsätta att utveckla och testa Starship-prototyper som är tänkta att bli mer avancerade för varje iteration. När farkosten väl är klar för att göra riktiga rymduppdrag kommer den att vara försedd med sex Raptor-motorer medan Super Heavy, raketen som ska rymdsätta Starship, kommer att ha 30 stycken av dessa motorer. Starship kommer med sina sex motorer klara av att lyfta för egen maskin från månen och Mars men för att lämna jorden kommer den att behöva hjälp av Super Heavy. I klippet ovan kan ni kolla in SpaceX eget sammandrag av gårdagens uppskjutning av Starship SN9. Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA flyttar fram val av månlandare
Allt mindre troligt att USA landar människor på månen igen 2024

2024 är det sagt att USA ska landa en man och en kvinna på månen men många har ställt sig rätt skeptiska till om NASA kommer att fixa det. Tidsplanen har ända sedan den presenterats ansetts väldigt snäv. Raketen som ska användas till uppdraget, Space Launch System, har till exempel än så länge aldrig lyft från jorden. Den här månaden var det tänkt att NASA skulle utse de företag som gick vidare med att få bygga förslag på månlandare till USA:s månlandarprogram Artemis. Nu uppger dock The Verge att detta är framflyttat till att som senast ske sista april, något som innebär ytterligare förseningar i en viktig del av uppdraget. I dagsläget är det SpaceX, Blue Origin och Dynetics tillsammans med Sierra Nevada Corp. som tävlar om kontraktet att bygga månlandaren som ska landa människor på månen igen 2024. Det har tidigare sagts att två av dessa företag kan komma att få gå vidare i en första omgång med att fortsätta utveckla sina månlandare. Om det är samma förutsättningar som gäller även framöver framgår inte. Förutom den här förseningen så kanske det även kan bli en pengafråga om huruvida USA kommer att landa människor på månen igen 2024. NASA uppgav att man behövde 3,2 miljarder dollar för att utveckla "Human Landing System" får månfärden 2024 men i dagsläget har man bara beviljats 850 miljoner dollar, något som givetvis ytterligare kan försena projektet. Dessutom avgick NASA:s chef Jim Bridenstine, som handplockats till posten av Donald Trump, samma dag som Joe Biden blev vald till president. Som vi skrivit om tidigare så kanske det inte är helt omöjligt att Biden har en helt annan agenda när det gäller månlandningar än vad Trump hade, det finns ju trots allt en del grejer här på jorden som Biden kanske känner är lite mer akuta att lösa. Tumnagel
34.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

2030 ska Boeings flygplan flygas med hållbart bränsle
Bränsle som tillverkas av växter, sopor eller annat

Boeing skriver i ett pressmeddelande att deras flygplan någon gång runt 2030 ska flygas på hållbart bränsle vilket ska leda till mindre koldioxidutsläpp från bränslet som används i flygplanen. Det ska handla om biobränsle som kan tillverkas av till exempel vegetabilisk olja, olika djurfetter, spillprodukter från jord- ochs skogbruk samt hushållssopor. Exakt vilken eller vilka typ av biobränslen Boeing har tänkt att använda i sina framtida flygplan framgår inte. 2018 testade Boeings att flyga en Boeing 777:a med 100 procent biobränsle. Detta var något man gjorde under sitt så kallade ecoDemonstrator-program och det ska ha varit första gången någonsin ett flygplan i kommersiell trafik flög med biobränsle utan något traditionellt bränsle i blandningen. ecoDemonstrator är Boeings testprogram för att skapa mer bränslesnåla och tystare flygplan. Ni hittar en introduktion till detta ovan och ett lite längre klipp om programmet här nedanför. Tumnagel
50.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX sätter satellitrekord
Skickade upp 143 satelliter samtidigt

Igår sköt SpaceX upp ännu en av sina Falcon-9-raketer och då slog man även rekord i att rymdsätta flest antal satelliter uppskjutna med samma raket. Det hela skedde under SpaceX Transporter-1-uppdrag vilket var första gången SpaceX genomförde sitt så kallade SmallSat Rideshare Program. När Falcon-9-raketen hade tagit sig till rymden så rymdsattes sammanlagt 143 stycken mindre satelliter. Satelliterna var en blandning av så kallade cubesat-satelliter samt lite större mikrosatelliter. SmallSat Rideshare Program är ett "budgetalternativ" för företag som vill skicka satelliter till rymden. Priserna för att skjuta upp en satellit med SpaceX SmallSat Rideshare Program startar på 1 miljon dollar. Här ovanför hittas ett sammandrag från gårdagens uppskjutning av SpaceX först Transporter-1-uppdrag. Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Orion är redo att åka till månen
Kanske skickas dit i november

Lockheed Martin har nu lämnat över rymdkapseln Orion till NASA vilken nu NASA ska börja preparera för att förhoppningsvis inleda sitt månlandar-uppdrag Artemis i höst. Tanken är att Orion i november ska skickas obemannad till månen och lägga sig i omloppsbana runt den samtidigt som man verifierar att både Orion och dess uppskjutningsraket SLS (Space Launch System) fungerar som det är tänkt. Går allt detta som planerat så kommer man sedan att skicka upp en bemannad Orion under Artemins II-uppdraget som även den ska lägga sig i omloppsbana runt jorden, något som är planerat att ske i augusti 2023. I oktober 2024 är det sedan tänkt att Artemis III ska skicka en bemannad Orion-kapsel till månen som även kommer att landar där, något som kommer att bli människans första månlandning på månen sedan 1972 om allt går som det ska. Huruvida den här tidsplanen håller återstår att se. Så sent som i helgen uppstod problem när NASA genomförde ett motortest på SLS, något som kan leda till att uppskjutningen av Artemis I flyttas fram. Dessutom befaras att USA:s nya regering kanske inte kan, eller vill, lägga lika mycket pengar på Artemis-budgeten som Trump-regeringen hade planerat. Joe Biden och hans kommande regering kanske hellre vill lägga pengar på att reda ut pandemin och annat som krisar här på jorden innan man börjar skicka människor till månen igen. Här nedan hittas en infografik som visar hur Artemis I-uppdraget ska gå till. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Blue Origin har testat sin nya passagerarkapsel
Med Mannequin Skywalker ombord

Jeff Bezos rymdföretag Blue Origin testade i slutet av förra veckan sin nya rymdkapsel RSS First Step (Reusable SpaceShip). Den är avsedd att ta rymdturister upp till rymdens gräns för en kort vistelse där varefter den ska singla ner till jorden igen. RSS First Step tog sig 107 kilometer ovan jord efter att skjutis upp med hjälp av Blue Origins återanvändbara New Shepard-raket. Kapseln landade med hjälp av sina tre fallskärmar 10 minuter och 15 sekunder efter det att den skjutits upp från Blue Origins rymdbas Launch Site One i den amerikanska delstaten Texas. RSS First Step är försedd med sex stycken platser och en av dessa upptogs av testdockan Mannequin Skywalker, se bild nedan, under förra veckans test. Blue Origins siktar på att göra den första bemannade flygningen med New Shepard och en rymdkapsel någon gång i april. När Blue Origin planerar att börja skicka betalande turister till rymden finns det än så länge inga exakta uppgifter om. När dessa väl drar igång så tros en biljett för ett snabbt besökt ovanför Karmanlinjen, gränsen till rymden, kosta runt 200.000 dollar, motsvarande cirka 1,7 miljoner kronor. Här nedanför kan ni hitta ett sammandrag av när Blue Origin sköt iväg NS-14 samt landningen av raketen och kapseln. Ni hittar starten runt 0:50 in i klippet, landningen av raketen runt 3:45 och landningen av kapseln runt 4:25. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jay Y. Lee får krypa in i kurran igen
Samsung-arvinge slipper inte fängelsestraff

Samsung-arvingen Jay Y. Lee dömdes idag till ett 2,5 år långt fängelsestraff. Detta efter att en domstol i Sydkorea ansett att han varit inblandad i en mutskandal där även Sydkoreas före detta president Park Geun-Hye var inblandad. Park Geun-Hye har tidigare dömts till 20 års fängelse för sin inblandning i härvan. Jay Y. Lee greps och dömdes till fem års fängelse 2017 men fick sitt straff förkortat året efter och släpptes då från fängelset. Detta överklagades dock av Sydkoreas högsta domstol som beordrade en ny rättegång förra året och nu döms alltså Lee återigen till fängelse. Medan Lee sitter i fängelse kommer han inte att få fatta några större beslut gällande Samsung-koncernen, Sydkoreas i särklass största företagsgrupp. Tumnagel
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sony visar upp kameradrönaren Airpeak
Lär användas för att spela in Sony-filmer i framtiden

Sony kör lite vertikal integrering och har i samband med CES 2021 visat upp sin första kameradrönare som företagets filmstudio, och förstås alla andra filmmakare, kan använda för att spela in filmer och ta fina bilder från ovan. Airpeak heter drönaren och enheten ska vara en av de minsta drönarna som kan bära en Sony Alpha-kamera för att spela in video och ta bilder. Enheten kommer med ett rejält landningsställ som fälls upp automatiskt när drönaren är i luften för att inte störa inspelningen på något sätt. Sony är lite sparsmakade när det kommer till matig info om drönaren och det är okänt hur lång batteritiden är, vad maxvikten på kameran ligger på och vad den kommer kosta. Våren 2021 planeras den i alla fall lanseras och i samband med det lär vi få lite mer kött på benen. Ovan har ni en introvideo för Airpeak och nedan kan ni se när drönaren används för att filma konceptbilden Vision-S. Tumnagel
38.9°
+
André Stray
0

I framtiden kan skor komma att få halkmärkning
Så att vi får koll på det när vi shoppar vinterskor

Det svenska forskningsinstitutet RISE håller på att ta fram en ny säkerhetmärkning för skor som i framtiden ska kunna visa hur halksäkra ett par skor är, något som kanske kan vara intressant att veta när man shoppar skor och kängor inför vintern. Viveca Wallqvist, forskare inom materialvetenskap på forskningsinstitutet Rise, säger om den halkmärkningen som man håller på att ta fram: "Medvetenheten är låg. Man kan ha vinterskor som ser bra ut, men ramla ändå. Det går inte att avgöra i affären hur sulorna uppför sig när det är halt. Det är så mycket som påverkar hur halkiga skorna är, som gummiblandningen, räfflingen, temperaturen och hur åldrad sulan blivit." Trafikverket är med och finansierar arbetet med att ta fram den nya halkmärkningen som tros kunna vara klar om tre år. Varje år inträffar runt 3500 olyckor där fotgängare skadas allvarligt då de ramlar, varav de flesta ska orsakas på grund av halka på is eller snö. Trafikverket har som mål att dessa ska minska med 25 procent fram till 2030. Tumnagel
54.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

NASA har mycket spännande grejer på gång i år
Månlandning, Marslandning, James Webb-teleskopet och annat

Den amerikanska rymdmyndigheten NASA har som vanligt mycket spännande grejer på gång och i det här klippet har man samlat ihop lite av vad man planerar att genomföra under 2021. Det handlar bland annat om en det första Artemis-uppdraget till månen, landningen av Perseverance-rovern på Mars, rymdsättningen av James Webb-teleskopet, Starliners första astronautuppskjutning till ISS samt tester av de det eldrivna flygplanet X-57 Maxwell och överljudsplanet X-59 Quest. I de inlänkade artiklarna nedan hittas lite mer information om några av de grejerna som visas upp i videon här ovanför. Tumnagel
48.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX Super Heavy ska landa på sin uppskjutningsramp
Så att den går snabbare att återanvända

SpaceX grundare Elon Musk har avslöjat att företaget planerar att låta sin jätteraket Super Heavy landa på den ramp som kommer att användas när raketen, och den tillhörande rymdfarkosten Starship, skjuts upp från jorden. Detta skiljer sig från hur SpaceX låter sina Falcon 9-raketer landa efter att ha genomfört sina uppdrag. De landar antingen på en pråm i havet eller på landbacken en bit ifrån avskjutningsplatsen. För att Super Heavy ska kunna landa i sin egen uppskjutningsramp tänker sig SpaceX att man initialt ska använda bromsraketer för att få raketen att sakta ner farten. Därefter ska Super Heavy fångas upp av den arm som håller raketen på plats i uppskjutningsrampen innan den skjuts upp till rymden. Skulle SpaceX lyckas med sin plan för Super Heavys landningar så skulle raketen i teorin kunna besiktigas på plats, fyllas på med nytt bränsle och sedan vara redo för att skicka ett nytt Starship till rymden. Om eller hur det hela kommer att fungera kommer vi antagligen få vänta på ett tag för att få se. SpaceX började under förra året testa Starship och kommer antagligen att börja testa Super Heavy någon gång under det här året. Tumnagel
42.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Blue Origins raket New Glenn godkänns av NASA
Ska börja transportera grejer till rymden i framtiden

Jeff Bezos rymdföretag Blue Origin är sannolikt mest kända för sin lilla raket New Shepard som är tänkt att ta rymdturister för kortare tripper till rymden inom kort. Vid sidan om detta har dock Blue Origin även konstruerat den betydligt mycket större återanvändningsbara raketen New Glenn och denna har nu godkänts av NASA för materialleveranser till rymden. Det innebär att Blue Origin i framtiden kanske kan hjälpa NASA att rymdsätta satelliter och transportera material till den internationella rymdstationen ISS. Det betyder även att Blue Origin kommer att börja konkurrera med SpaceX om att flyga material till rymden för NASA, något som även SpaceX raketer Falcon 9 och Falcon Heavy är godkända för att göra. New Glenn är tänkt att lyfta från jorden för första gången någon gång under nästa år. Den ska ha en kapacitet för att flyga 45 ton material till jordens lägre omloppsbana (LEO), där ISS befinner sig, och 13 ton material till geostationär omloppsbana runt jorden (GEO), omloppsbanan där satelliter följer jordens rotationshastighet. Det kan jämföras med Falcon 9 som kan leverera närmare 22,8 ton till LEO och 8,3 ton till GEO. Här ovan hittas en animerad film från Blue Origin som visar hur New Glenns start, landning och rymdsättning är tänkt att gå till. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

ESA ska testa återanvändningsbar raket i Kiruna
Raketen Themis ska ta ett skutt på Esrange

Europas rymdstyrelse ESA har nu avslöjat lite mer om sina planer för raketen Themis, en återanvändningsbar raket som funktionsmässigt liknar SpaceX Falcon 9-modell. Det är sedan tidigare klart att Themis kommer att byggas av franska ArianeGroup tillsammans med underleverantörer till dem. Nu meddelar ESA även att de första marktesterna av Themis kommer att göras i Frankrike medan de första luftfärderna för en prototyp av Themis kommer att ske på Esrange i Kiruna. Themis-prototypen första luftfärder handlar om så kallade "hopp-tester" vilka är planerat att ske på Esrange under 2022. Mellan 2023 - 2025 är sedan planen att Themis-prototyper ska börja testas i lite större skala med starter och landningar både på land och till sjöss. Dessa tester är huvudsakligen tänkta att genomföras på Kourou Space Centre i franska Guyana. I klippet här nedanför kan ni kolla in ett hopp-test som SpaceX genomförde med sin prototyp Starhopper förra året. Det är något liknande som ESA planerar att göra med en Themis-prototyp på Esrange 2022 om allt går som planerat. Tumnagel
46.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Virgin Galactic test misslyckades
Motorstrul på VSS Unity gjorde att testet fick avbrytas

I helgen var det tänkt att Virgin Galactic skulle genomföra ett av de sista testerna innan man skulle börja flyga turister för kortare tripper till rymdens gräns. Tyvärr gick inte testet riktigt som man hade tänkt sig vilket innebär att tidsplanerna för kommersiella rymdflygningar antagligen får flyttas fram ytterligare. Tanken bakom helgens test var att VSS Unity, den farkost som ska starta från moderskeppet, VMS Eve, skulle ta sig upp till 80 kilometers höjd på egen hand. Dock ska motorn på VSS Unity inte ha startats som den skulle vilket ledde till att rymdflygplanet istället fick glidflyga ner mot jorden landning. Virgin Galactic skriver i en tweet att man snart kommer att göra ett nytt test men det finns än så länga inga uppgifter om när det blir av. Här nedan kan ni kolla in landningen av VSS Unity. Tumnagel
35.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX Starship har gjort sitt första höghöjdtest
Slutade i en jätteexplosion

Igår testade SpaceX för första gången att skicka upp en Starship-prototyp till lite högre höjder. Man siktade på att låta prototypen SN8 till 12,5 kilometers höjd vilket man lyckades med. Även återfärden till jorden anses ha varit lyckad men efter landningen så exploderade prototypen, något som kanske kan anses som mindre lyckat. SpaceX och dess grundare Elon Musk verkar dock nöjda med resultatet och uppger att man fått in all data som man hade hoppats få genom Starships första höghöjdstest. Musk sa själv på Twitter efter testet av SN8: "SN8 did great! Even reaching apogee would’ve been great, so controlling all way to putting the crater in the right spot was epic!!Fuel header tank pressure was low during landing burn, causing touchdown velocity to be high & RUD, but we got all the data we needed! Congrats SpaceX team hell yeah!!" Här ovan hittas ett klipp som visar hela SN8:s höghöjdstest och i tweeten nedan hittas själva landningsmanövern. Tumnagel
51.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jeff Bezos visar upp motorn till Blue Origins månlandare
Kanske kommer att landa astronauter på månen i framtiden

Amazons grundare Jeff Bezos har släppt ett kort klipp på sitt Instagram-konto där han visar upp ett test av raketmotorn BE-7, en motor som är tänkt att sitta i månlandaren Blue Moon. Blue Moon är en av de tre månlandare som är under utveckling på uppdrag av NASA. Den utvecklas av Bezos rymdföretag Blue Origin tillsammans med Draper, Lockheed Martin och Northrop Grumman. De två andra månlandarna som tävlar mot Blue Origin om att få göra USA:s nästa månlandning utvecklas just nu av SpaceX och Dynetics. Någon gång i vår kommer NASA att utse vilket av de tre alternativen till månlandare som kommer att få genomföra USA:s nästa månlandning då man planerar att låta en manlig och världens första kvinnliga astronaut att beträda månens yta. Detta har tidigare planerats att ske någon gång under 2024. Det är dock inte osannolikt att den planen inte håller, både på grund av tidsbrist och att USA nästa år kommer att få en ny president som kanske inte har lika bråttom till månen igen som Donald Trump. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av Jeff Bezos (@jeffbezos) Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hayabusa2 åter på jorden
Japans asteroidjagare har landat efter sex år i rymden

Japans rymdmyndighet JAXA meddelade igår att deras asteroidjagare Hayabusa2 landat planenligt cirka 320 kilometer öster om den australiensiska opalstaden Coober Peedy. Hayabusa2 lämnade jorden för nästan exakt sex år sedan för att ta sig till asteroiden Ryugu som ligger i en omloppsbana över 11 miljoner kilometer från jorden. I juni 2018 kom Hayabusa2 fram till Ryugu och därefter har sonden landat två gånger på asteroiden, i september 2018 och juli 2019. I september 2019 började återresan till jorden och nu har alltså Hayabusa2 landat efter sitt sex år långa uppdrag i rymden. På bilderna ovan och nedan kan ni kolla in den hur det såg ut ut när Hayabusa2:s returkapsel landat på jorden samt inhämtningen av kapseln där proverna från Hayabusa2 förvarats under resan tillbaka till jorden. Materialet som samlats in från Ryugu kommer framöver att analyseras. Forskarna hoppas bland annat att det insamlade materialet ska ge oss en bättre inblick om hur asteroider bildades för cirka fyra miljarder år sedan då vårt solsystem började ta form. Här nedan kan ni kolla in en repris av JAXA:s presskonferens från igår sam en inbäddad tweet som visar bilder på när Hayabusa2 går inför landning på jorden. Tumnagel
47.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida