m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Onsdagens bästa på Black Week!

Eldrivna hjullastare och grävmaskiner från Volvo 2020
Blir först ut

Volvo Construction Equipment meddelar nu att de som första aktör i branschen kommer att lansera helt eldrivna hjullastare och grävmaskiner i sitt kompaktsegment med start 2020. I samma veva kommer utvecklingen av traditionell dieselteknologi för dessa produkter avslutas. Diesel är fortfarande bäst för större maskiner, men när det kommer till mindre funkar el minst lika bra. De första maskinerna kommer att presenteras på Bauma-mässan i april. Tumnagel
51.1°
+
Bobby Green
0
2018

Epiroc visar upp eldrivna gruvfordon
Mindre avgaser i gruvan

Under eventet "Power Change Day" i Örebro så visade svenska Epiroc upp några nya eldrivna gruvfordon vilka ska vara kraftfullare och mer effektiva än deras första generation eldrivna fordon som man lanserade 2016. Det ska handla om en eldriven lastbil som har kapacitet att ta 42 ton på flaket, en lastare som kan ta 18 ton i skopan samt en eldriven borrigg. Stevan Topalovic från Epiroc säger i ett pressmeddelande: "We are leading the charge towards sustainability in mining through battery electric, zero-emission equipment. At Power Change Days, we proudly present our second generation electric battery 14 and 18-tonne loaders, our 42-tonne truck and our mid-sized drilling family including face drilling, production drilling and rock reinforcement rigs." Epirocs gruvfordon använder batterier från svenska Northvolt och ABB har hjälpt till med teknik för bland annat batteriladdningen. Tumnagel
53.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sandviks självkörande lastare försöker att inte krossa glas
Kör genom labyrint

Tester med självkörande bilar har varit det hetaste de senaste åren men tekniken är knappast något nytt. Inom gruvindustrin har man i flera år använt sig av fordon utan förare. Svenska Sandvik som utvecklat och tillverkat autonoma truckar och lastare i över 20 år är en av alla koncerner som ligger i framkant när det kommer självkörande teknik. Deras senaste grej är att maskinerna nu även kan lasta sig själva, vilket de är först med på marknaden. Från lastning, till transport, till lossning är nu alltså helt automatiserad. I videon ser vi en elva meter lång och 41 ton tung lastare navigera sig genom en glaslabyrint. Man använder sig av lasersensorer för att navigera, GPS används inte då dessa inte har någon täckning i gruvorna. Tyvärr får vi inte se en demonstration av lastningen, utan här är det navigeringen man vill lyfta fram. Jouni Koppanen som är senior systemingenjör för automatisering inom Sandvik säger följande: "En kund i Australien har automatiserat hela gruvan. Företaget har lika många anställda som tidigare, men merparten av personalstyrkan arbetar nu i bekväma kontor ovan mark. Varje operatör kan styra flera lastare samtidigt och de automatiserade maskinerna utför alla de tuffa uppgifterna. Våra automatiserade lastare och truckar arbetar noggrant, konsekvent och effektivt. Det förhindrar olyckor, samtidigt som drifttiden och produktiviteten ökar." De autonoma lastarna och truckarna jobbar för tillfället helt själva men framtidsplanerna är att fordonen även ska jobba i de områden där människor och konventionell gruvutrustning befinner sig. En annan plan för framtiden är att konvertera alla maskiner till eldrift. Hur man gjorde labyrinten ser ni i klipp nummer två här nedan. Tumnagel
62.1°
+
Bobby Green
0

Volvo CE och LEGO har designat en självkörande hjullastare
Kommer som LEGO Technics-byggsats

Volvo Construction Equipment har i ett samarbete med LEGO samt ett gäng med barn utvecklat det självkörande hjullastar-konceptet Zeux. Tanken bakom Zeux är att den med hjälp av sin tillhörande drönare ska kunna genomföra sitt arbete helt autonomt i framtiden. Skisserna till Zeux har Volvo CE tagit fram tillsammans med designers från LEGO Technics och dessa har sedan barn fått kommentera och komma med ändringsförslag på. Huruvida vi kommer att få se Zeux rulla runt på våra arbetsplatser i framtiden finns det just nu inga uppgifter om då det för tillfället handlar om ett koncept. Det är dock klart att LEGO kommer att släppa Zeux som en LEGO Technichs-modell i augusti till en än så länge okänd kostnad. Ni kan kolla in både konceptet Zeux och den kommande LEGO-modellen av hjullastaren lite noggrannare i klippet nedan. Tumnagel
46.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är kombiversionen av Peugeot 508
Fräsig!

Peugeot 508 fick bra mottagande från er när den visades upp och jag tror inte att kombiversionen kommer att bli direkt hatad. Det handlar inte om någon storlastare, bilen är faktiskt mindre än föregångaren, men den är och andra sidan betydligt mycket snyggare. Bilen är kortare och lastar mindre, men är också lättare och säkert härligare att köra i stan. Vad tycker ni om den nya modellen? Tumnagel
50.3°
+
Roger Åberg
0
2017
2016

Mercedes rullar ut nya E-Klass i kombiutförande
Sväljer mer bagage än Audi och BMW

För femtio år sedan presenterade Mercedes deras allra första kombi och efter det har vi sett mängder av modeller i detta större utförande från tillverkaren. Nu är det dags igen, den sjätte generationen av E-Klass Kombi har nämligen nyss haft premiär. Det här är en storlastare av rang och den smäller både Audi A6 Avant och BMW 5-serie Touring på fingrarna när det kommer till att få in flest liter i bagageluckan. Med den bakre raden uppfälld sväljer den 670 liter och och fäller man denna får man in hela 1 820 liter. Baksätet går att fälla 40:20:40 och en ny funktion gör det möjligt att vinkla sätena i en tio grader brantare vinkel än tidigare, något som gör det möjligt att få in ytterligare 30 liter. Standardprylar som är trevliga är den eldrivna bakluckan som man kan öppna med en spark under stötfångaren och den självjusterande luftfjädringen bak. Under huven finns det från lansering tre dieslar och fyra bensinmotorer att välja mellan. 2,0 liter 150 hästar, 2,0 liter 194 hästar och en V6:a på 3,0 liter med 258 hästar på dieselsidan. För bensin gäller 184 hästar eller 211 hästar ur en 2-litersmaskin, 333 hästar ur en V6:a på 3,5 liter eller 3-liters V6:a med 401 hästar i E43 4Matic AMG. Alla motorer kommer med den niostegade automatlådan 9G-tronic som standard. Innan E63 AMG dyker upp är E43 snabbast och den gör 0-100 km/h på 4,7 sekunder och har en elektroniskt begränsad toppfart på 250 km/h. Försäljningen drar igång den 14 september och de första bilarna når kunderna i december. Pressmeddelandet för Mercedes-AMG E 43 4MATIC hittar ni nedan. Tumnagel
44.6°
+
Bobby Green
0
2014

Så togs Lego-versionen av Volvo L350F fram
Många detaljer

I början på året fick vi se Lego-versionen av Volvos hjullastare L350F. Modellen är oerhört detaljerad och framtagen tillsammans med Volvo Construction Equipment. I den här videon får vi reda på hur det gick till när modellen togs fram. Tumnagel
51.4°
+
Bobby Green
0

Volvo presenterar ny hjullastare
I Lego

Efter åtta månader är den nu äntligen klar - Volvo CEs nya hjullastare. Åtta månader? Det låter som en väldigt kort tid för att utveckla en helt ny lastare, och det hela skulle heller inte vara möjligt om det inte vore för att det rörde sig om en radiostyrd maskin i Lego. Modellen är en replika av hjullastaren L350F i skala 1:20 och den består av över 1 600 stycken delar. Lastaren klarar att lyfta upp till ett kilo. Precis som många andra modeller i Technic-serien kan man manövrera olika delar med hjälp av pneumatik, exempelvis som att tippa skopan. Du ska även kunna bygga om hela bygget till en replika av dumper-modellen A25F när du grävt färdigt. Legot kommer till butiker i augusti men vad det då står på prislappen vet vi tyvärr inte ännu. Tumnagel
73.9°
+
Bobby Green
0
2013

Frontlastare dansar till Gangnam Style
Say what?!

Det var ett tag sedan vi visade något med Gangnam Style nu så när det här klippet dök upp var jag bara tvungen. En skillad snubbe visar upp sina färdigheter med att kontrollera en frontlastare, och "dansar" med den i takt till den populära låten. Tumnagel
48.7°
+
Bobby Green
0

Skoda Octavia Combi utsedd till "Årets familjebil"
Bra utrymmen, bra säkerhet och bra pris

Tidningen Motorföraren har bett tio motorjournalister i Sverige att utse "Årets familjebil 2013" och nu efter röstningen står det klart att Skoda Octavia Combi gick ut som segrare. Bilen vann tack vare sina utrymmen, sin säkerhet och framförallt sin prislapp. Med i final var även Volkswagen Golf Sportscombi och Mazda6 Wagon. Juryns motiveringar hittar du under "Läs mer". Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Media Markt skämtar till det
Tackar inbrottstjuvar i annons

I veckan så råkade Media Markts butik vid Munkebäckmotet i Göteborg ut för en så kallad smash-n-grab-kupp där några inbrottstjuvar körde en frontlastare rakt genom en vägg på butiken. Media Markt verkar dock ha glimten i ögat och idag publicerade man den här annonsen i GP där man ironiskt tackar inbrottstjuvarna. Det framgår inte vad, om något, som stals vid inbrottet och polisen har än så länge inte gripit någon för inbrottet. Tumnagel
73.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012

Varför ligger du där på rygg och vilar?
Teleskoplastare gör bort sig

Jonas har filmat när en Teleskoplastare i Stockholm gör bort sig inför lite publik. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0

Hjullastare sätter nytt hastighetsrekord
120 knyck

I tisdags satte Karin Olsson ett nytt världsrekord med en Volvo L60G PCP när hon körde 120 km/h på Eskilstuna flygfält. Det tidigare rekordet låg på 103 km/h vilket alltså slogs med råge. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Volkswagen rullar ut fyra Up!-koncept till
Swiss, Winter, X och Cargo

Ni har säkert sett att reklamen för Volkswagens minibil Up! har börjat täcka busskurer och andra reklamplatser. För att bredda produktlinjen ytterligare får vi nu reda på att Volkswagen kommer att presenta ytterligare fyra stycken specialversioner av bilen på mässan i Genève. Om vi börjar med varianten som kallas för "Swiss" så är det en hyllning till just landet Schweiz. Den går i färgerna rött och vitt för att matcha landets flagg, både på in- och utsidan. Sen har vi "Winter" som inte helt oväntat anspelar på vintern. Den har lite högre markfrigång, plastsköldar, skidhållare på taket och kommer i vitt och blått. "X" är den orange lilla saken som har en liten takbox med inbyggda strålkastare i. Även den ser lite offroad-mässig ut med plast runt hjulhusen. Sist ut är "Cargo" som är en liten minilastare som ska ta 1.4 kubik bråte bakom framsätet, och det finns inget passagerarsäte. Den har takräcke och hasplåt under motorn och bakrutan och sidorutorna är täckta med plåt. Den lilla bilen ska ha minsta motorn på 60 hästar, toppa 160 km/h och dra 0.45 liter per mil. Om någon av versionerna blir verklighet återstår som vanligt att se. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2011

Tricks med hjullastare
Den här föraren har koll på ekipaget

Har man tråkigt på jobbet som grävmaskinist kan ju öva upp sina kunskaper att kunna trixa lite med sitt arbetsredskap. Den här föraren har nog haft jättetråkigt på jobbet för det här ser inte helt lätt ut. Tumnagel
45.7°
+
Bobby Green
0

Så här demolerar man en bro
Like a boss

Här har vi en vacker time-lapse på hur det går till att demolera en bro. Ett helt gäng med människor jobbar hela natten med att först hacka sönder betongen för att sedan lyfta bort de stora stålbalkarna som utgjorde bron. Kul att se hela förloppet och hur de "små" maskinerna jobbar på i full fart. Roligast är nog dock att se hur länge de två gubbarna sitter kvar i slutet och snackar skit. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Robot som fungerar som personlig assistent
I alla fall när det kommer till att bära saker

Professor Gen Endo från Tokyo Institute of Technology har byggt en robot-prototyp som följer efter dig och som fungerar som avlastare för tunga saker. Slipp bära kassarna själv utan låt den här roboten göra jobbet åt dig. Den batteridrivna roboten har ett litet koppel som man leder den med, och tack vare sina fyra hjul kommer den fram även där det är lite ojämnt underlag. På en laddning klarar sig roboten 2.5 timmar. En mer förfinad version av konceptet skulle en dag kunna vara ett hjälpmedel både för äldre och andra som inte klarar av att bära saker själva. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Officiell video på nya Porsche 911
Dock fortfarande maskerad

I höst på bilmässan i Frankfurt ska Porsche presentera nya 911, eller 991 som den heter på internspråk. Nu släpper tyskarna en officiell video på när de testade bilen i Sydafrika, dock fortfarande med den mesta maskeringen kvar. Som vi ändå kan se är formspråket kvar, de breda höfterna samsas med den glosögda nosen och den klassiska taklinjen. Den kommer dock att bli både längre och lättare än dagens 997:a och på insidan hämtar den många element från storlastaren Panamera. Boxermotor med sex cylindrar sitter fortfarande på plats där bak, och instegsmodellen blir Carrera med en motor på 3,4 liter och 350 hästar. Carrera S får 3,8-litersmotor med 400 hästar. PDK-lådan finns som tillval och den största nyheten är en helt ny sjuväxlad manuell låda. Bilen kommer i tre karossvarianter, coupé, cabriolet och targa. Premiär i höst och till Sverige först nästa år. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0
2010

Volvo V60 officiell!
Ingen storlastare, men det är Volvo väl medvetna om

Idag presenterade Volvo de officiella bilderna och informationen om V60. V60 är kombiversionen av nya S60 och erbjuder lite mer lastutrymme, med betoning på lite - 50 liter mer. Någon storlastare är alltså inte V60 Sports Wagon som den så fint heter, som bara har 13 liter större bagageutrymme än V50. 430 liter handlar det totalt om i nya bilen om man inte fäller baksätet, hur mycket det handlar om med sätet ner har Volvo av någon konstigt anledning inte avslöjat än. Volvo säger själva att vill man frakta mycket bör man kika på V70-modellerna, V60 är till för kunder som vill ha en sportigare bil som ändå kan ta med en del bagage. V60 får precis som nya S60 ett helt nytt sportigare chassi. Advanced Stability Control gör att antispinnsystemet reagerar snabbare och Corner Traction Control gör att bilens inre hjul bromsas och att mer pulver skickas till det yttre hjulet vid kurvtagning. Man kan med dessa hjälpsystem göra tajtare kurvtagningar och minska risken för att bilen ska understyra. Pedestrian Detection with full auto brake och City Safety finns givetvis också i V60. I upp till 35 km/h ser om det är folk i vägen och kan då bromsa bilen helt till 0 om den som kör inte reagerar i tid. City Safety fungerar nästan på samma sätt och bromsar bilen om bilar framför skulle bromsa utan att föraren reagerar. Åtta olika motoralternativ erbjuds, från minsta dieseln DRIVe 1,6 115 hästar till T6:an på 3 liter och 304 hästar. DRIVe-versionen har sexpetad manuell låda som standard men vad den drar vet vi inte riktigt än. T6:an har fyrhjulsdrift och spisen är kopplad till en sexstegad automatlåda kallad Geartronic. T6:ans förbrukning landar på 1,02 liter per mil, 0-100 km/h går på 6,6 sekunder och har en elektronisk spärr vid 250 km/h. T5:an kommer dyka upp senare. V60 kommer att byggas på Volvos fabrik i Torslanda. 50 000 bilar räknar Volvo med att den fabriken ska spotta ur sig under första produktionsåret och nycklarna till de första bilarna får kunderna nu i höst. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0