m

Prova Volvo-bil i 30 dagar
Därefter tre månaders uppsägningstid

Volvo presenterar nu nyheter kring privatleasingtjänsten Care by Volvo. Nu ska du kunna testa en bil i 30 dagar och det går också att byta bil eller avsluta abonnemanget efter tre månader. Det här ska få de som är skeptiska till privatleasing att känna sig lite lugnare då de inte har skrivit på ett avtal som exempelvis gäller ett år fram i tiden. I tjänsten ingår helförsäkring, sommar- och vinterhjul, Volvo On Call, besiktning och service. Skatten får du dock betala själv. För tillfället kan du bara välja några olika versioner av XC40 men Volvo-modeller ska läggas till allt eftersom. Väljer du den eldrivna XC40 P8 Recharge får du betala 7990 kronor per månad. XC40 T5 Recharge som är en laddhybrid kostar istället 6390 kronor per månad. Läs mer i pressmeddelandet och på länken nedan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Bilprenumerationstjänsten Imove kommer till Sverige
Jämför sig själva med Netflix och Spotify

Igår lanserades den norska bilprenumerationstjänsten Imove här i Sverige. De säger sig erbjuda ett brett utbud med bilar och grejen ska vara att man slipper bindningstid. Företaget jämför sig själva med Spotify och Netflix och precis som alla andra leasingtjänster ingår service och försäkring. Det finns ingen milbegränsning utan du får köra hur mycket du vill för den fasta månadskostnaden. Imove erbjuder bara elbilar och i utbudet finns för närvarande Skoda Citigo e, Volkswagen e-up! och Volkswagen ID.3 (tydligen ersatt av Tesla Model 3) så det där med brett utbud verkar inte gälla här i Sverige, inte än i alla fall. Både Skodan och e-up! är också nedlagda av tillverkaren, så Imove verkar ha fått tag på bilar som inte har blivit sålda och erbjuder nu dessa i denna leasingform istället. Men det kostar. För Skodan och e-up! vill man ha 3990 kronor i månaden, och för Model 3 vill man ha hela 11.990 kronor i månaden. Lanseringen i Sverige sker först i Stockholm och Uppsala. Målet är att ha 500 stycken prenumeranter i slutet av året. Målgruppen är unga personer som inte riktigt vet hur deras bilbehov kommer att se ut de närmaste månaderna och därför kanske inte vill binda upp sig på något långsiktigt. Tumnagel
31.3°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört vätgasbilen Toyota Mirai!
Spännande men går inte att köpa...

Toyota tror verkligen på vätgas och när man pratar om det är man noga med att poängtera att det inte bara är ett bränsle utan mer av en energibärare. Till skillnad mot el så går det att flytta och lagra fysiskt och det har ju sina fördelar. Nackdelarna är just det fysiska, det behövs platser att tanka på och det finns det bara tre stycken i Sverige, en vid Arlanda, en vid Mariestad och en vid Sandviken. Första generationen Mirai, som alltså är Toyotas vätgasbil, lanserades 2016 i Sverige och sedan dess har man levererat hiskeliga 14 stycken bilar. Ingen supersuccé alltså. Det beror så klart på att det bara finns tre mackar men också på att den första generationen inte vara vacker alls och så var den rätt dyr. Men nu är andra generationen här och den här snygg! Kolla in vår video om bilen här! Tyvärr så kvarstår problemet med mackarna och Toyota kommer därför inte att sälja bilen i Sverige. Istället kommer man att göra den tillgänglig via deras bilpoolstjänst Kinto. Där ska du kunna hyra bilen per timme (för 150 spänn), per dag eller på längre tid om du så vill. Det handlar alltså om att få ut lite bilar som syns på stan och som gör att man kanske, kanske bygger fler mackar. Om du verkligen vill ha en så kan nog Toyota ordna det, men du får inte köpa utan i sånt fall är det leasing som gäller. Nya Mirai kan ha en så mycket vackrare form till stor del för att tekniken har utvecklats. Istället för en stor bränslestack placerad under bilen så är den nu betydligt mindre och placerad under huven. Det gör att bilen är 65 millimeter lägre och 70 millimeter längre. Det finns numera tre tankar istället för två och man får plats med 5,6 kilo vätgas i dessa tre. Bränslestacken tar vätgasen och gör om denna till energi som sedan kan driva motorn. Tillsammans med ett mindre batteri som sitter bak i bilen så får man ut 134 kW vilket tar bilen från noll till hundra på nio sekunder. Inte toksnabbt, men du har den där elbilsknuffen i början i alla fall. Men som referens känns en VW ID.3 betydligt snabbare. Körkänslan är ändå sportig, sittpositionen i bilen är som hämtad från en Lexus-coupé. Man har även lagt till en funktion som gör att det låter när man accelererar, men det blir mest pinsamt och tramsigt. Se hur bilen ser ut på insidan här! Toyota har haft problem att leverera Mirai främst för att man inte fått fart på tillverkningen av bränslestackarna. Men nu är det mer fart och de 330 cellerna som stacken består av tar nu sekunder istället för en kvart styck att tillverka. Det gör att man kommer att leverera 30.000 bränslestackar i år vilket är tio gånger fler än tidigare, men alla dessa kommer inte att hamna i Mirai utan även i kommersiella fordon. Så fler bilar kommer att tillverkas, men inga stora mängder. Vätgas känns fortfarande som något som inte är så ett självklart drivmedel för framtiden och fokus kommer nog att vara på kommersiella fordon, även om de tester som gjorts med bussar i bland annat Stockholm och Göteborg har lagts ner. Men det är hur som helst roligt att Toyota fortsätter fokusera på detta! Vi bad om lite frågor på Instagram och här kommer svaret på några av dessa! Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

Slipp prata med säljare med ny bilköpartjänst
Hämta den när du vill

Hela bilkrängarbranschen håller på att förändras, men det går segt. Tesla har länge kört sitt eget race och nu försöker nya märken göra samma sak. Polestar säljs på nätet och i små lokaler inne i stan. Lynk & Co ska säljas per månad från deras klubb. Men de allra flesta bilar säljs och levereras fortfarande från stora gigantiska lokaler en bit utanför stan. Tumnagel
42.9°
+
Roger Åberg
0

I dag öppnar Lynk & Co's klubb i Göteborg
Annorlunda sätt att skaffa bil på

Lynk & Co har varit på gång under en längre tid nu men i dag så öppnar man sin första klubb i Göteborg. Och det handlar alltså inte om en bilhall eller inte ens ett showroom, utan Lynk & Co försöker att skapa något mer liknar en mix mellan en bar och en trendig butik där man kan köpa lite snygga saker och också skaffa sig en bil. Bland kläder, elfordon och möbler hittar man alltså även en bil. På platsen kommer man även att hålla event, ha spelningar och föreläsningar och annat ungefär två gånger i veckan. Tumnagel
34.8°
+
Roger Åberg
0
2020

Multiplayer i Watch Dogs: Legion skjuts upp till nästa år
Full fokus på att fixa singleplayer just nu

Watch Dogs: Legion släpptes i oktober och det var egentligen tänkt att multiplayerdelen skulle släppas senare under året. Ubisoft har nu meddelat att vi inte kommer se någon multiplayerrelease i år utan i stället siktar man på release tidigt nästa år. Ubisoft meddelar att förseningen beror på att utvecklarna behöver mer tid att fixa singleplayerupplevelsen så att folk kan avnjuta spelet som tänkt. Gänget skriver detta: Since the launch of Watch Dogs: Legion, some of you continue to have technical issues preventing you from enjoying the game. The dev team is committed to fixing these issues and will not stop until everyone can experience the game as intended. As an immediate next step, this week, we are releasing Update 2.20 to PC, PlayStation, Xbox, and Stadia. The update will add a manual Save Game button to PC, as well as bring further stability improvements for Xbox One, Xbox Series X | S, and PlayStation 4. You can find the full list of patch notes here. I multiplayer-läget kommer vi få glida runt i framtidens London med en egenskapad karaktär tillsammans med tre andra spelare och utföra diverse co-op-uppdrag. Det kommer även finnas spellägen med lite mer traditionella spellägen, med betoning på lite, som deathmatch-läget Spiderbot Arena. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Apples M1-chip är en revolution för den vanliga användaren
Vi har testat den sämsta versionen - som flyger fram!

I vanliga fall när vi testar saker brukar tillverkarna skicka oss det fetaste de har. Är det bilar så är de utrustade med extrautrustning för hundratusentals kronor och är det elektronik så är det oftast modellen med fetaste processorn och mest minne. Såklart, tillverkarna vill ju att deras prylar ska verka så bra som möjligt men för oss som testar så är det lite dubbelt. Självklart vill vi också testa vad produkterna kan leverera när de är som bäst och vi vill ju ha möjligheten att testa allt som går att testa. Men samtidigt är det svårt att leverera ett bra köpråd för de som kommer att köpa instegsmodellen, vilket ju oftast är majoriteten. Att testa samma produkt två gånger är smått omöjligt, både med tanke på tillgång av produkter och tiden det tar. Tumnagel
57.6°
+
Roger Åberg
0

Seat presenterar sin första laddhybrid
Leon e-Hybrid blir din för 329.900 kronor

Leon e-Hybrid är Seats första medlem i laddhybrid-svängen, om man nu inte räknar Cupra Leon som släpptes i början av året. Bilen kombinerar en turbomatad fyra på 1,4 liter med en elmotor och ett litiumjonbatteri. Den sammanlagda effekten anges till 204 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 13 kWh och på bara el ska man enligt WLTP kunna köra upp till 6,2 mil. Bilen kommer både som halvkombi och kombi (Sportstourer). Priset börjar på 329.900 kronor respektive 339.900 kronor. Privatleasing kostar 3595 kronor per månad. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Nu kan du leasa en Koenigsegg
Kostar 24.000 dollar i månaden

Om man inte har all kosing som behövs när det är dags att köpa bil kan man leasa, något som blivit väldigt populärt de senaste åren. Men leasing innebär oftast att det man får på uppfarten är en grå Volkswagen Passat med manuell låda. Sådär kul. Vad som däremot är kul är en Koenigsegg CCXR Trevita. En sådan kan du nu leasa genom Luxury Lease Partners. Men det kostar 24.000 dollar i månaden i fem år. Och du måste slänga upp 650.000 dollar kontant först. Skulle du vilja leasa något annat än ägget har firman även bilar från McLaren, Ferrari, Lamborghini och andra exotiska tillverkare att erbjuda. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Ny Windows-uppdatering tar bort Adobe Flash permanent
Om man vill testa sina system innan Flash dör helt och hållet

Microsoft har släppt en ny uppdatering till Windows 10 som kommer att ta bort Adobe Flash från datorn. Uppdateringen finns även tillgänglig till Window Server och Windows 8.1. Det handlar dock inte om en Windows 10-uppdatering som rullar ut via den vanliga uppdateringskanalen Windows Server Update Service (WSUS) utan den måste laddas ner och installeras manuellt. Tanken bakom den här uppdateringen är att användare ska kunna testa funktioner i deras system och se hur dessa fungerar när Microsoft tar bort Adobe Flash Players möjlighet att rulla på Windows nästa år. Microsoft skriver: "We are releasing this removal update in advance of end of support to help customers test and validate their environments for any impact that might occur by the removal of Adobe Flash Player. Also, if another security update for Adobe Flash Player is released, customers who take this removal update will still be offered the security update." Skulle användare installera den här uppdateringen och sedan upptäcka att de behöver använda Adobe Flash Player så finns det olika metoder för att kringgå blockeringen skriver Microsoft vidare. I början av nästa år planerar Microsoft att släppa en allmän uppdatering till Windows som tar bort Flash helt och hållet från datorerna. Tumnagel
48.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har pratat med Alain Visser om att inte äga sin bil
VDn för Lynk & Co

I onsdags presenterade Lynk & Co sitt upplägg här i Europa och när man tänker börja utrullningen. Man kommer att öppna sin första klubb i Göteborg innan årsskiftet och första bilarna kommer i vår. Man har inte satt något pris mer än "aldrig över 500 euro" och tanken är att de som abonnerar ska kunna dela sin bil med andra och på så sätt sänka månadskostnaden. Det finns också bara en modell att välja mellan med två olika motorer och i två olika färger och inga tillval går att göra. Det här gör ju att man har lite funderingar, så vi tog ett snack med Alain Visser som är VD för Lynk & Co. Hej Alain! Känns det skönt att vara igång nu? - Ja! Vi berättade om Lynk & Co för första gången 2016 så det är väldigt roligt att äntligen vara redo för start. Ni kommer ju att erbjuda en tjänst där man abonnerar på en bil, en av mina första frågor och som jag också såg att våra läsare hade var vad som skiljer ert erbjudande mot andra former av ägande, till exempel privatleasing? – Den stora skillnaden är helt klart att man kan säga upp bilen på en månad. Vi tror starkt på att våra kunder vill ha en bil men inte äga en bil, varken på pappret eller på andra sätt. Vilket du iofs inte gör med en leasad bil heller, men det är ett större åtagande. Vi ser framför oss att våra kunder kan se att deras livssituation har plats för en bil i dag men att de inte vet hur det ser ut om sex, tolv eller 24 månader. Verkligen inte om 36 månader. De vill inte eller vågar inte signa upp sig på ett långt kontrakt för de vet helt enkelt inte hur framtiden ser ut. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Jonna Bikes - ny abonnemangstjänst för cyklar
Kostar 299 kronor i månaden

Grundarna av cykelmärket Stålhästen har dragit igång Jonna Bikes som är en abonnemangstjänst för cyklar. Här finns ingen bindnings- eller uppsägningstid och service ingår i priset som är 299 kronor i månaden. Som bil-leasing, fast för cyklar. Du beställer cykeln från hemsidan och du kan välja om du vill ha den levererad hem eller hämta ut den själv vid servicecentret som ligger vid Centralstationen i Stockholm. Cykeln passar den som är 155 till 185 cm lång och den har sju växlar, skivbroms fram, lastkorg och belysning fram och bak. Spana in tjänsten på länken nedan. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.4°
+
Roger Åberg
0

Kina dröjde med att ge WHO information om coronaviruset
Satte världshälsoorganisationen i en rävsax

Nyhetsbyrån AP rapporterar att Kina dröjde med att släppa information om det nya coronaviruset genetiska sekvens i över en vecka efter det att tre stycken laboratorier i Kina analyserat klart detta. Det här ska ha frustrerat världshälsoorganisationen WHO som trots det har hyllat Kinas hantering av virusutbrottet sedan det bröt ut. AP skriver: "Despite the plaudits, China in fact sat on releasing the genetic map, or genome, of the virus for more than a week after three different government labs had fully decoded the information. Tight controls on information and competition within the Chinese public health system were to blame, according to dozens of interviews and internal documents." Vidare uppges det att anledningen till att WHO inte presssade Kina hårdare för information, eller kritiserade landet för dröjsmålen, var att man inte vill reta upp landets ledning, något som eventuellt skulle kunna leda till att man inte fick någon information alls eller kanske till och med blivit utsparkade ur landet. Varken WHO eller kinesiska myndigheter har än så länge kommenterat AP:s avslöjande vilket ni kan läsa i sin helhet på länken nedan. Tumnagel
4.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Biluthyrare vinner över STIM och SAMI
Behöver inte betala royalties för att det finns radio i bilen

I slutet av förra veckan beslutade EU-domstolen att de båda svenska upphovrsättsorganisationerna STIM (Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå) och SAMI (Svenska artisters och musikers intresseorganisation) inte har rätt att kräva ersättning från biluthyrare för att bilarna de hyr ut är försedda med radio. Det var STIM som för fem år sedan ansåg att biluthyrare skulle betala royalties till svenska artister på grund av att det fanns bilradio i bilarna som Fleet Manager hyrde ut. SAMI ska i sin tur ha stämt Nordisk Biluthyrning på liknande grunder. Personligen tycker jag det hela låter som vansinne från STIM:s sida när EU-domstolen beskriver bakgrunden till stämningen: "Stim claimed that Fleetmanager, by making available to motor vehicle rental companies vehicles fitted with radio receivers for short-term hires to private clients, contributed to the copyright infringements committed by those companies, who have made musical works available to the public without being authorised to do so. Stim therefore brought an action against Fleetmanager for a finding of those infringements." Innan det hela avgjordes i EU-domstolen så ska det hela ha valsat runt i det svenska rättssystemet där Högsta Domstolen till slut bad EU-domstolen om råd. EU-domstolen har kommit fram till att biluthyrarna inte behöver betala royalties till upphovsrättsorganisationerna. Detta bland annat på grund av att det är en bil företagen hyr ut, inte en musikanläggning, konsertupplevelse eller något liknande som möjligtvis skulle berättigat STIM, SAMI och artister som är anslutna till dem upphovsrättsersättning. I en pressrelease skriver EU-domstolen bland annat: "Court of Justice, in its judgment delivered today, held that it is the case of the supply of a radio receiver forming an integral part of a hired motor vehicle, which makes it possible to receive, without any additional intervention by the leasing company, the terrestrial radio broadcasts available in the area in which the vehicle is located. That therefore differs from acts of communication by which service providers intentionally broadcast protected works to their clientele, by distributing a signal by means of receivers that they have installed in their establishment." Tumnagel
84.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

THQ Nordic jobbar på Gothic-remake på riktigt
Den spelbara teasern blev rätt poppis

I december släppte THQ Nordic en spelbar teaser för en ny version av Gothic, som var tillgänglig för samtliga spelare som ägde originaltiteln eller något annat spel från Piranha Bytes. Den spelbara teasern har spelats av över 180.000 spelare och feedbacken har varit så pass bra att THQ Nordic bestämt sig för att starta en ny utvecklarstudio i Barcelona som ska jobba med Gothic-remaken. THQ Nordic skriver detta om responsen från den spelbara teasern: Just a little over two months after releasing a playable teaser for the Gothic Remake and asking the players for their feedback, the answer is clear: The fans are up for a new "old" Gothic game and the vast majority (read: 94.8%) are in favour of developing a remake of the iconic German RPG Gothic, originally released in 2001. Den nya versionen av Gothic har inget releasefönster och THQ Nordic meddelar att det inte kommer ske någon release. När spelet väl släpps så kommer det lanseras till PC och Next Gen-konsoler. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0
Nästa sida