m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Onsdagens bästa på Black Week!

Apples M1-chip är en revolution för den vanliga användaren
Vi har testat den sämsta versionen - som flyger fram!

I vanliga fall när vi testar saker brukar tillverkarna skicka oss det fetaste de har. Är det bilar så är de utrustade med extrautrustning för hundratusentals kronor och är det elektronik så är det oftast modellen med fetaste processorn och mest minne. Såklart, tillverkarna vill ju att deras prylar ska verka så bra som möjligt men för oss som testar så är det lite dubbelt. Självklart vill vi också testa vad produkterna kan leverera när de är som bäst och vi vill ju ha möjligheten att testa allt som går att testa. Men samtidigt är det svårt att leverera ett bra köpråd för de som kommer att köpa instegsmodellen, vilket ju oftast är majoriteten. Att testa samma produkt två gånger är smått omöjligt, både med tanke på tillgång av produkter och tiden det tar. Tumnagel
56.9°
+
Roger Åberg
0

Seat presenterar sin första laddhybrid
Leon e-Hybrid blir din för 329.900 kronor

Leon e-Hybrid är Seats första medlem i laddhybrid-svängen, om man nu inte räknar Cupra Leon som släpptes i början av året. Bilen kombinerar en turbomatad fyra på 1,4 liter med en elmotor och ett litiumjonbatteri. Den sammanlagda effekten anges till 204 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 13 kWh och på bara el ska man enligt WLTP kunna köra upp till 6,2 mil. Bilen kommer både som halvkombi och kombi (Sportstourer). Priset börjar på 329.900 kronor respektive 339.900 kronor. Privatleasing kostar 3595 kronor per månad. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Nu kan du leasa en Koenigsegg
Kostar 24.000 dollar i månaden

Om man inte har all kosing som behövs när det är dags att köpa bil kan man leasa, något som blivit väldigt populärt de senaste åren. Men leasing innebär oftast att det man får på uppfarten är en grå Volkswagen Passat med manuell låda. Sådär kul. Vad som däremot är kul är en Koenigsegg CCXR Trevita. En sådan kan du nu leasa genom Luxury Lease Partners. Men det kostar 24.000 dollar i månaden i fem år. Och du måste slänga upp 650.000 dollar kontant först. Skulle du vilja leasa något annat än ägget har firman även bilar från McLaren, Ferrari, Lamborghini och andra exotiska tillverkare att erbjuda. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Ny Windows-uppdatering tar bort Adobe Flash permanent
Om man vill testa sina system innan Flash dör helt och hållet

Microsoft har släppt en ny uppdatering till Windows 10 som kommer att ta bort Adobe Flash från datorn. Uppdateringen finns även tillgänglig till Window Server och Windows 8.1. Det handlar dock inte om en Windows 10-uppdatering som rullar ut via den vanliga uppdateringskanalen Windows Server Update Service (WSUS) utan den måste laddas ner och installeras manuellt. Tanken bakom den här uppdateringen är att användare ska kunna testa funktioner i deras system och se hur dessa fungerar när Microsoft tar bort Adobe Flash Players möjlighet att rulla på Windows nästa år. Microsoft skriver: "We are releasing this removal update in advance of end of support to help customers test and validate their environments for any impact that might occur by the removal of Adobe Flash Player. Also, if another security update for Adobe Flash Player is released, customers who take this removal update will still be offered the security update." Skulle användare installera den här uppdateringen och sedan upptäcka att de behöver använda Adobe Flash Player så finns det olika metoder för att kringgå blockeringen skriver Microsoft vidare. I början av nästa år planerar Microsoft att släppa en allmän uppdatering till Windows som tar bort Flash helt och hållet från datorerna. Tumnagel
48.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har pratat med Alain Visser om att inte äga sin bil
VDn för Lynk & Co

I onsdags presenterade Lynk & Co sitt upplägg här i Europa och när man tänker börja utrullningen. Man kommer att öppna sin första klubb i Göteborg innan årsskiftet och första bilarna kommer i vår. Man har inte satt något pris mer än "aldrig över 500 euro" och tanken är att de som abonnerar ska kunna dela sin bil med andra och på så sätt sänka månadskostnaden. Det finns också bara en modell att välja mellan med två olika motorer och i två olika färger och inga tillval går att göra. Det här gör ju att man har lite funderingar, så vi tog ett snack med Alain Visser som är VD för Lynk & Co. Hej Alain! Känns det skönt att vara igång nu? - Ja! Vi berättade om Lynk & Co för första gången 2016 så det är väldigt roligt att äntligen vara redo för start. Ni kommer ju att erbjuda en tjänst där man abonnerar på en bil, en av mina första frågor och som jag också såg att våra läsare hade var vad som skiljer ert erbjudande mot andra former av ägande, till exempel privatleasing? – Den stora skillnaden är helt klart att man kan säga upp bilen på en månad. Vi tror starkt på att våra kunder vill ha en bil men inte äga en bil, varken på pappret eller på andra sätt. Vilket du iofs inte gör med en leasad bil heller, men det är ett större åtagande. Vi ser framför oss att våra kunder kan se att deras livssituation har plats för en bil i dag men att de inte vet hur det ser ut om sex, tolv eller 24 månader. Verkligen inte om 36 månader. De vill inte eller vågar inte signa upp sig på ett långt kontrakt för de vet helt enkelt inte hur framtiden ser ut. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

Jonna Bikes - ny abonnemangstjänst för cyklar
Kostar 299 kronor i månaden

Grundarna av cykelmärket Stålhästen har dragit igång Jonna Bikes som är en abonnemangstjänst för cyklar. Här finns ingen bindnings- eller uppsägningstid och service ingår i priset som är 299 kronor i månaden. Som bil-leasing, fast för cyklar. Du beställer cykeln från hemsidan och du kan välja om du vill ha den levererad hem eller hämta ut den själv vid servicecentret som ligger vid Centralstationen i Stockholm. Cykeln passar den som är 155 till 185 cm lång och den har sju växlar, skivbroms fram, lastkorg och belysning fram och bak. Spana in tjänsten på länken nedan. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.3°
+
Roger Åberg
0

Kina dröjde med att ge WHO information om coronaviruset
Satte världshälsoorganisationen i en rävsax

Nyhetsbyrån AP rapporterar att Kina dröjde med att släppa information om det nya coronaviruset genetiska sekvens i över en vecka efter det att tre stycken laboratorier i Kina analyserat klart detta. Det här ska ha frustrerat världshälsoorganisationen WHO som trots det har hyllat Kinas hantering av virusutbrottet sedan det bröt ut. AP skriver: "Despite the plaudits, China in fact sat on releasing the genetic map, or genome, of the virus for more than a week after three different government labs had fully decoded the information. Tight controls on information and competition within the Chinese public health system were to blame, according to dozens of interviews and internal documents." Vidare uppges det att anledningen till att WHO inte presssade Kina hårdare för information, eller kritiserade landet för dröjsmålen, var att man inte vill reta upp landets ledning, något som eventuellt skulle kunna leda till att man inte fick någon information alls eller kanske till och med blivit utsparkade ur landet. Varken WHO eller kinesiska myndigheter har än så länge kommenterat AP:s avslöjande vilket ni kan läsa i sin helhet på länken nedan. Tumnagel
4.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Biluthyrare vinner över STIM och SAMI
Behöver inte betala royalties för att det finns radio i bilen

I slutet av förra veckan beslutade EU-domstolen att de båda svenska upphovrsättsorganisationerna STIM (Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå) och SAMI (Svenska artisters och musikers intresseorganisation) inte har rätt att kräva ersättning från biluthyrare för att bilarna de hyr ut är försedda med radio. Det var STIM som för fem år sedan ansåg att biluthyrare skulle betala royalties till svenska artister på grund av att det fanns bilradio i bilarna som Fleet Manager hyrde ut. SAMI ska i sin tur ha stämt Nordisk Biluthyrning på liknande grunder. Personligen tycker jag det hela låter som vansinne från STIM:s sida när EU-domstolen beskriver bakgrunden till stämningen: "Stim claimed that Fleetmanager, by making available to motor vehicle rental companies vehicles fitted with radio receivers for short-term hires to private clients, contributed to the copyright infringements committed by those companies, who have made musical works available to the public without being authorised to do so. Stim therefore brought an action against Fleetmanager for a finding of those infringements." Innan det hela avgjordes i EU-domstolen så ska det hela ha valsat runt i det svenska rättssystemet där Högsta Domstolen till slut bad EU-domstolen om råd. EU-domstolen har kommit fram till att biluthyrarna inte behöver betala royalties till upphovsrättsorganisationerna. Detta bland annat på grund av att det är en bil företagen hyr ut, inte en musikanläggning, konsertupplevelse eller något liknande som möjligtvis skulle berättigat STIM, SAMI och artister som är anslutna till dem upphovsrättsersättning. I en pressrelease skriver EU-domstolen bland annat: "Court of Justice, in its judgment delivered today, held that it is the case of the supply of a radio receiver forming an integral part of a hired motor vehicle, which makes it possible to receive, without any additional intervention by the leasing company, the terrestrial radio broadcasts available in the area in which the vehicle is located. That therefore differs from acts of communication by which service providers intentionally broadcast protected works to their clientele, by distributing a signal by means of receivers that they have installed in their establishment." Tumnagel
84.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

THQ Nordic jobbar på Gothic-remake på riktigt
Den spelbara teasern blev rätt poppis

I december släppte THQ Nordic en spelbar teaser för en ny version av Gothic, som var tillgänglig för samtliga spelare som ägde originaltiteln eller något annat spel från Piranha Bytes. Den spelbara teasern har spelats av över 180.000 spelare och feedbacken har varit så pass bra att THQ Nordic bestämt sig för att starta en ny utvecklarstudio i Barcelona som ska jobba med Gothic-remaken. THQ Nordic skriver detta om responsen från den spelbara teasern: Just a little over two months after releasing a playable teaser for the Gothic Remake and asking the players for their feedback, the answer is clear: The fans are up for a new "old" Gothic game and the vast majority (read: 94.8%) are in favour of developing a remake of the iconic German RPG Gothic, originally released in 2001. Den nya versionen av Gothic har inget releasefönster och THQ Nordic meddelar att det inte kommer ske någon release. När spelet väl släpps så kommer det lanseras till PC och Next Gen-konsoler. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0
2019

Jaguar I-Pace får åtta procents extra räckvidd
Genom mjukvaru-uppdatering

Jaguar meddelar nu att man erbjuder en gratis mjukvaru-uppdatering till den eldrivna modellen I-Pace som ska ge lite trevligheter. Tyvärr går det inte bara att tanka hem grejerna hemma i garaget utan man måste bege sig till sin Jaguar-återförsäljare. En av sakerna man får i den nya uppdateringen är dock möjligheten att tanka just uppdateringar Over the Air via 4G-nätet så vid framtida nyheter behöver man inte komma in. Förutom detta får man en ny utformning på det digitala instrumentklustret och infotainmentsystemet. Men det viktigaste, troligtvis, är att man efter uppdateringen får åtta procents längre räckvidd. Det låter kanske inte så mycket men är säkert välkommet eftersom alla mil räknas. Enligt Jaguar har I-Pace en räckvidd på 47 mil enligt WLTP vilket innebär att den nya uppdateringen ska ge 3,7 mil extra. Siffran är dock beräknad enligt en snittförbrukning på 2,1 kWh/mil. När Teknikens Värld testade bilen kom de inte ner under 2,53 kWh/mil. I-Pace kostar från 879.900 kronor. Förmånsvärdet ligger på 3002 kronor per månad och företagsleasing på 3962 kronor per månad. Det går att privatleasa bilen för 9995 kronor per månad. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Sugen på att privatleasa en Polestar 2?
Så här mycket kostar det

Vi har tidigare skrivit vad Polestar 2 kostar om man vill slänga upp all deg på en gång och även om vad det skulle kosta att ha den som tjänstebil. Nu kommer siffrorna som berättar vad elbilen kostar om du privatleasar. Väljer du standardversionen som kontant kostar 659.000 kronor ligger månadskostnaden på 5499 kronor. Eftersom bilen bara går på el får man klimatbonus på 60.000 kronor vilket gör att kostnaden sjunker till 3832 kronor. För att få till detta belopp måste du dock pytsa in 20 procent i kontantinsats själv - 131.800 kronor. Vill man skippa insats helt går det också bra, men då stiger inte helt oväntat månadskostnaden, till 7493 kronor. Man kan välja att betala 0-30 procent i kontantinsats. Avtalet för privatleasing löper över 36 månader och i priset ingår service med hämtning och lämning av bil. Körsträckan per år som ingår är 1500 mil. Polestar 2 ska börja levereras nästa sommar. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Nu kan man privatleasa en begagnad Volvo
Kräver ingen kontantinsats

Inte sugen på att ta hand om en lite äldre bil? Men behöver du heller inte en ny från fabrik? Flera tillverkar säljer nästan nya bilar som har gåtts igenom med garanti och Volvo kallar det för Selekt. Nu börjar man även med leasing av dessa bilar. En Selekt-bil är en Volvo som är mindre än fem år gammal och har gått mindre än 10.000 mil. Nu kan man alltså privatleasa dessa och det verkar på pappret vara en bra deal. Det krävs nämligen ingen kontantinsats, man får 24 månader / 3000 mils garanti, månadskostnaden är fast och man har ett garanterat restvärde. Rätt smidigt alltså för alla som vill ha en nästan ny bil till lite bättre pris. Och perfekt för Volvo att kunna leasa ut bilar som kommer in från företagsleasing. Tumnagel
57.4°
+
Roger Åberg
0

Fiskers eldrivna SUV visas upp som prototyp i januari
Ska lanseras 2021

Förra veckan twittrade Henrik Fisker en liten teaser kring den kommande eldrivna suven och berättade att man denna vecka kommer att avslöja vad modellen heter. Det vet vi inte riktigt än men det vi vet hittills är att man kommer att visa upp en prototyp av den i januari, förmodligen på CES-mässan i Las Vegas. Lanseringen av bilen ska ske 2021 och det ska då bli något som "alla" har råd med. Först snackades det om ett pris under 40.000 dollar men nu verkar man enbart kunna få bilen genom ett leasingavtal. Batteripacket ska vara på omkring 80 kWh och räckvidden runt 50 mil. Från slutet av november ska man kunna lägga en reservation på modellen via Fiskers app. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Alla anställda hos Volvo ska erbjudas företagsbil
Kan bli testförare

Håkan Samuelsson som är vd för Volvo Cars meddelar nu att alla som är anställda på Volvo i Sverige ska erbjudas företagsbil. Man vill att nya bilar ska testas i en större skala och detta skulle kunna vara en idé för att förverkliga detta. Sedan tidigare har man kunnat leasa bilarna men tanken här är istället att man ska kunna bli testförare och bidra till utvecklingen av mjukvaran i bilarna. Företagsbilen kommer att bli förmånligare än en vanlig leasingbil, men vad det skiljer i kostnad är oklart för tillfället. På Volvo Cars i Sverige jobbar över 17.000 personer. Who are the ones best suited to help improving the user experience of our cars?We will offer all employees in Sweden company cars in a new co-development program.Other countries will follow.— Håkan Samuelsson (@hakan_samuel) October 2, 2019 Tumnagel
69.6°
+
Bobby Green
0

Amazon drar igång allians för smarta assistenter
För att skapa en standard för dessa

Senare idag kommer Amazon att presentera lite nya grejer och då lär vi sannolikt åtminstone få se något som har att göra med företagets smarta assistent Alexa samt deras smarta högtalare och skärmar i Echo-serien. Inför det så lanserade Amazon igår något som man kallar för "Voice Interoperability Initiative" vilket är en allians med en lång rad tillverkare som pysslar med smarta assistenter. Syftet med initiativet är primärt att ta fram någon slags standard för smarta assistenter så att dessa kan tala med varandra och "smarta" prylar från andra tillverkare lite enklare än vad som idag är fallet. Amazon skriver i ett pressmeddelande att initiativet kommer att fokusera på följande fyra prioriteringar: Developing voice services that can work seamlessly with others, while protecting the privacy and security of customersBuilding voice-enabled devices that promote choice and flexibility through multiple, simultaneous wake wordsReleasing technologies and solutions that make it easier to integrate multiple voice services on a single productAccelerating machine learning and conversational AI research to improve the breadth, quality and interoperability of voice services Över 30 stycken företag har redan hoppat på Voice Interoperability Initiative och bland dessa hittas förutom Amazon bland andra: "Baidu, BMW, Bose, Cerence, ecobee, Harman, Logitech, Microsoft, Salesforce, Sonos, Sound United, Sony Audio Group, Spotify and Tencent; telecommunications operators like Free, Orange, SFR and Verizon; hardware solutions providers like Amlogic, InnoMedia, Intel, MediaTek, NXP Semiconductors, Qualcomm Technologies, Inc., SGW Global and Tonly; and systems integrators like CommScope, DiscVision, Libre, Linkplay, MyBox, Sagemcom, StreamUnlimited and Sugr." Det är en imponerande lista av företag men som synes så saknas både Google, Apple och Samsung, tillverkarna av de smarta assistenterna Google Assistant, SIRI och Bixby. Innan dessa ansluter sig till Voice Interoperability Initiative eller någon liknande satsning så har jag tyvärr svårt att se hur Amazon ska uppnå sitt mål om att standardisera smarta assistenter. Detta kan givetvis komma att förändras längre fram då jag antar att även Google, Apple och Samsung skulle kunna tjäna på om det fanns någon slags standard för de smarta assistenterna. Om inte så blir fallet så riskerar vi antagligen att få en situation där det bara finns en eller två smarta assistenter som majoriteten av världen användare kommer att köra. Det är i och för sig en situation som vi redan är hyfsat bekanta med från när det gäller operativsystem till båda datorer och mobiler så det är antagligen ingen omöjlighet att det blir så. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida