m
2020

CES 2020 Asus ROG Zephyrus G14 har en LED-matris på locket
Om du vill flasha meddelanden till folk i din närhet

ASUS har visat upp en ny laptop som primärt riktar sig till gamers eller de som behöver en laptop med lite högre prestanda än vi vanligtvis hittar i laptops. Det mest spektakulära med datorn är dock LED-matrisen som ASUS byggt in i datorns skärmlock. Med "AniMe Matrix" 1215 mini-LED-lampor kan man visa upp olika meddelanden för den som betraktar datorn ur den vinkeln. Med sin 14 tum stora skärm är latopen den minsta ASUS än så länge visat upp i sin gaming-serie Zephyrus. Datorn går att få med en skärm med 1920x1080-upplösning i 120hz eller med en upplösning på 2560x1440 i 60hz. Vidare kan man förse datorn med processorer upp till Ryzen 4800HS, Nvidia RTX 2060, 32GB RAM och 1TB lagring. Datorn väger cirka 1,6 kilo och ska ha en batteritid på upp till 10,5 timmar. ASUS börjar sälja ROG Zephyrus G14 både med och utan AniMe Matrix i vår men har än så länge inte uppgett vad någon av modellerna kostar. I klippet här nedanför kan ni kolla in när Lewis från Unbox Therapy berättar lite mer om datorn och dess LED-matris. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Nu är den här - nya Volkswagen Golf
Två olika laddhybrider erbjuds

Som tidigare nämnt så presenterade Volkswagen igår helt nya Golf. Det här är generation åtta och även om man direkt ser att det handlar om en Golf är det mycket nytt under skalet. Modellen erbjuds bland annat med två stycken olika laddhybrid-alternativ och som mildhybrid. Bilen kommer endast att erbjudas i utförandet med fem dörrar och som kombi. Det blir alltså ingen tredörrars-version och eller ingen Sportsvan. Måtten säger 4,28 meter på längden, 1,78 på bredden, 1,45 på höjden och 2,63 meter som hjulbas. Motormässigt så kanske de elektrifierade versionerna är mest intressanta initialt, innan GTI, GTD och R-versioner dyker upp. GTE som funnits tidigare erbjuds även här men ytterligare en laddhybrid och tre stycken mildhybrider adderas. Båda laddhybriderna har en turbomatad bensinfyra på 1,4 liter som får hjälp av en elmotor. Instegsversionen här kallas för eHybrid och den bjuder på totalt 204 hästar. Nya GTE har istället 245 hästar. Båda två får samma batteripack som finns i Passat GTE och det är på 13 kWh. Vad bilarna tar sig på bara el får vi dock inte reda på för tillfället. Mildhybriderna benämns eTSI och alla får ett 48-volts elsystem med en remdriven startmotor/generator och ett litiumjonbatteri. Här kan man få 110, 130 eller 150 hästar och alla motorer kopplas till en sjustegad dubbelkopplingslåda. Insidan får bland annat det den digitala mätarskärmen Digital Cockpit på 10,25 tum som standard. Infotainmentskärmen med pekfunktion mäter 8,25 tum. Det finns även en större skärm på tio tum som man får om man kryssar i Discover Pro. Skärmarna gör att man har kunnat rensa bort en hel del knappar och reglage och på så vis göra en något renare layout. Väljer man automatlåda får man dessutom en yttepyttig liten växelväljare som ytterligare minimaliserar intrycket. LED-strålkastare är standard och det finns tre stycken olika alternativ att välja mellan. Det fetaste kallas för LED-Matrix och då får man 22 stycken lysdiodsmoduler som anpassar ljusbilden efter omgivningen. Väljer man detta får man även såna där lattjolajbans-blinkers som "flyter". På säkerhetssidan hittar vi bland annat funktionen Travel Assist där bilen styr, gasar och bromsar själv. Detta fungerar i hastigheter upp till 210 km/h men bara under korta perioder. Andra saker som finns är Front Assist och Lane Assist och det förstnämnda har uppdaterats så att det nu även ser till att bromsa ner bilen om man får möte vid sväng in på annan väg. Adaptiv farthållare finns på tillvalslistan. En ordentlig genomgång av bilen får vi i vanlig ordning av Autogefühl nedan. Annars finns allt att läsa om nya Golf i pressmeddelandet och på länken nedan. Lanseringen sker i början av nästa år och i slutet av 2019 ska man kunna beställa, då lär vi få ännu mer specifikationer och pris. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Porsche Panamera firar tio år med specialversion
Får massa utrustning som standard

Som vi tidigare har skrivit fyller Porsches modell Panamera tio år i år. För att fira detta presenterar man nu specialversionen Panamera 10 Years Edition. Den får ett gäng unika utrustningsdetaljer och många grejer som standardutrustning. De 21 tum stora fälgarna är lackade i färgen White Gold Metallic precis som emblemen på framdörrarna. Även inredningen har sömmar i White Gold. Jubileumsversionen finns för Panamera 4, Panamera 4 E-Hybrid och för Sport Turismo med samma motorer. Standard är bland annat LED-Matrix-strålkastare, Lane Change Assist, Lane Keeping Assist med trafikmärkesavläsning, Park Assist, backkamera, panoramatak, tonade rutor, eluppvärmda 14-vägs komfortstolar, dörrar med Soft Close-funktion, digitalradio och Surround Sound-system från Bose. En Panamera 4 10 Years Edition med 330 hästar blir din från 1.055.000 kronor. Sport Turismo med samma motor kostar istället från 1.085.000 kronor. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0
2018
2011