m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Philips TV 70 tum kostar nu bara 8990 kr (tidigare 16490 kr)

Yandex robotfordon börjar rulla på gatorna i Moskva
Ska leverera paket och mat

Nu har Googles-konkurrent Yandex autonoma leveransrobot börjar rulla på gatorna i Moskva rapporterar Venture Beat. Det handlar om det sexhjuliga fordon som Yandex presenterade förra året och som man gett namnet Yandex.Rover. Tanken bakom det lilla fordonet är att detta på egen hand ska kunna leverera post, mat och annat istället för att detta ska levereras av en mänsklig brevbärare eller annat bud. Initialt kommer Yandex.Rover att börja rulla runt i Moskvas Sokolov-distrikt och där är tanken att robotfordonet ska användas för att leverera brev och mindre paket mellan olika kontor där. Längre fram planerar Yandex att börja använda Yandex.Rover för att dela ut mat som beställs via deras tjänst Yandex.Eats. När det är planerat att dra igång finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Amazon vill göra en robot som lär sig det den inte förstår
Snart förstår robotarna vad vi menar

Inom en överskådlig framtid kommer Amazon med stor sannolikhet att lansera en robot för det smarta hemmet och då kanske denna kan fråga sin ägare om grejer den inte riktigt förstår. Det vill säga att den skulle förses med någon slags funktionalitet som skulle ge den möjlighet att lära sig enklare grejer som till exempel vilken av två dörrar den ska använda. I en studie från Amazons Alexa AI-division och forskare från Carnegie Mellon University skriver man bland annat: "Consider the situation in which you want a robot assistant to get your wallet on the bed … with two doors in the scene and an instruction that only tells it to walk through the doorway. In this situation, it is clearly difficult for the robot to know exactly through which door to enter. If, however, the robot is able to discuss the situation with the user, the situational ambiguity can be resolved." Enligt forskarna ska roboten ha haft en 15 procent högre säkerhet att lyckas med sina uppgifter när den själv kunde ställa frågor till sin användare. För att åstadkomma det har roboten använt sig av en vokabulär på 3100 ord som den kunde tolka och uttala själv. Forskarna skriver vidare: "We are among the first to introduce human-agent interaction in the instruction-based navigation task. [This] data augmentation method … is useful in a continual learning scenario [because the] agent can improve its performance continually in customers’ home[s]." Amazon har än så länge inte bekräftat att de utvecklar en robot för det smarta hemmet men väldigt mycket tyder på att så är fallet. Det har ryktats om att Amazon utvecklar en robot till det smarta hemmet i snart två år och Amazon är redan långt framme på robotfronten både när det gäller logistik och leveranser. De senaste ryktena gällande en robot för det smarta hemmet sade att denna gick under kodnamnet Vesta, skulle vara cirka en meter hög, rulla fram på ett okänt antal hjul och primärt använda Amazons smarta assistent Alexa som "hjärna". Tumnagel
35.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

MIT tar fram smart leveransrobot
Kan hitta fram till dörren utan karta

Det amerikanska universitetet MIT har tillsammans med Ford utvecklat ett system som förhoppningsvis kan göra leveranser med rullande robotar lite smidigare i framtiden. I dagsläget kan de flesta robotar hitta fram till adresser på egen hand med hjälp av GPS och till exempel Google Maps. Därefter blir det dock lite knepigare när robotarna ska köra fram till mottagarens dörr då denna sällan finns markerad på Google Maps eller i andra navigationssystem. Detta har MIT löst genom att deras robot börjar navigera efter "ledtrådar" istället för exakta koordinater. Det kan innebära att roboten dels lärs upp hur en ytterdörr faktiskt ser ut men även att det kanske finns garageuppfarter, en gång eller något annat som leder fram till husdörren där paketet ska lämnas av. Michael Everett, en av studenterna på MIT:s Department of Mechanical Engineering, som har varit med och utvecklat systemet säger: "We wouldn’t want to have to make a map of every building that we’d need to visit. With this technique, we hope to drop a robot at the end of any driveway and have it find a door." I klippet här nedanför kan ni kolla in när MIT:s robot själv försöker lista ut var den ska ta vägen efter att ha blivit avsläppt vid en garageinfart. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Roboten Digit tar sig en svängom på stadens gator
Huvudlös robot är ute och spankulerar

Här kommer ännu ett klipp på roboten Digit som utvecklats av det amerikanska robotföretaget Agility Robotics. I det här förhållandevis harmoniska klippet kan vi kolla in när Digit är ute och rör sig i stadsmiljö och även besöker skogen. Digit är en efterföljare till Agility Robotics robot Cassie som man presenterade 2017. I början av året visade företaget även upp Digit och en praktiskt tillämpning av den kan eventuellt bli som en slags leveransrobot som leverera paket de sista metrarna mellan ett självkörande transportfordon och mottagarens dörr. Ser ni fram emot framtiden med rädsla, spänning eller något annat när robotar kommer att bli lika vanliga på våra trottoarer som elsparkcyklarna har blivit? Kommentarerna står till ert förfogande. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ford vill använda roboten Digit för leveranser
Humanoid robot bär fram varorna till kundens dörr

Biltillverkaren Ford har sedan förra året samarbetat med robotföretaget Agility Robotics om att utveckla en automatiserad logistiklösning för att leverera paket ända fram till dörren. Nu har man för första gången visat upp den och ni kan kolla in hur de båda maskinerna samverkar i klippet ovan. Det handlar om en självkörande skåpbil från Ford som med hjälp av den ihopfällbara roboten Digit-1 från Agility Robotics kan leverera paket på upp till cirka 18 kilo ända fram till en kunds dörr, helt utan någon människas inblandning. Det är den självkörande bilen som scannar av områdets miljö och omgivningar för att sedan skicka detta vidare till roboten så att den hittar fram till dörren där paketet ska levereras. Ford planerar att rulla ut självkörande fordon på allmänna vägar 2021 men när de kommer att börja leverera transportfordon med Digit-robotar finns det just nu inga uppgifter om. Här nedan kan ni kolla in Ford och Agility Robotics lite scifi-liknande logistiklösning för e-handeln. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google visar upp BookBot
En robot som lämnar tillbaka böcker till biblioteket

De senaste åren har vi sett flera olika modeller av rullande leveransrobotar och här är en modell som är utvecklas av Googles experimentavdelning Area 120. Man kallar den för BookBot och tanken är att den ska glida runt i Silicon Valley och hämta upp böcker som ska lämnas tillbaka till biblioteket Mountain View Public Library. Det handlar om ett pilotprojekt som är gratis att använda för dem som bor i bibliotekets upptagningsområde. Initialt planerar Google att testa BookBot i nio månader. De första sex månaderna kommer den att åtföljas av en människa och om det går bra så ska den få klara sig på egen hand under de sista tre månaderna av pilottestet. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

FedEx visar upp leveransrobot
Ska frakta paketen sista biten fram tills mottagarens dörr

Att mycket av framtidens leveranser kommer att ske med självkörande bilar, drönare och robotar verkar de flesta vara överens om och några som investerar inför en sådan framtid är fraktbolaget FedEx. Idag presenterade FedEx sin lilla leveranrobot "SameDay Bot" som är tänkt att fungera som ett komplement till deras frakttjänster och ska frakta paketen den sista biten fram till mottagarens dörr. Den batteridrivna roboten tar sig fram med en hastighet på cirka 15km/h och är helt autonom tack vare dess inbyggda LIDAR-sensorer och kameror. FedEx planerar att börja testa SameDay Bot redan i år och tanken är att den då ska frakta paket mellan företagets olika kontor i staden Memphis, USA, där FedEx har sitt huvudkontor. Senare hoppas man kunna erbjuda sina kunder robotleveranser och man uppger att man redan diskuterar sådana samarbeten med kedjor som AutoZone, Lowe’s, Pizza Hut, Target, Walgreens och Walmart. Enligt FedEx bor 60 procent av kunderna till dessa kedjor inom 4,5 kilometers avstånd från butiken vilket man anser är ett perfekt avstånd för att kunna börja frakta leveranser med autonoma robotar. Här nedanför hittas en introduktionsfilm för SameDay Bot. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är Amazons leveransrobot
Möt Scout

Amazon gillar robotar och använder dem i hög utsträckning på sina lager och packningscenter. Nu börjar man med robotar ute bland oss andra och det gör man med den egenutvecklade roboten Scout. Den börjar rulla på gatorna i Snohomish County, Washington i onsdags. Sex robotar kommer att rulla i testet och leverera på vardagar, men bara medans det är ljust ute. Scout är alltså utvecklad av Amazon själva i Seattle. Scout kommer att rulla i normal gångtakt och man säger sig ha lagt mycket tid på att den ska interagera på ett bra sätt med människor, barn, hundar och annat som den kommer att hänga runt med på trottoarerna. Tumnagel
37.9°
+
Roger Åberg
0

CES 2019 Segway visar upp leveransroboten Loomo Delivery
Ska leverera paket den sista biten

Inför årets CES-mässa har Segway och Ninebot visat upp sin senaste skapelse och det handlar om en leveransrobot som man kallar för "Loomo Delivery". Loomo Delivery ser väl mest ut som en rullande kopieringsapparat och tanken är att den ska leverera brev och paket på mindre kontor och arbetsplatser som till exempel köpcentrum. Den lilla roboten har en inbyggd kamera samt lite artificiell intelligens som gör att den vet var den är på väg och att den kan ta sig dit utan att köra in i väggar eller andra hinder. Segway-ninebot kommer att visa upp Loomo Delivery samt lite andra av sina fordon på CES-mässan som kickar igång i Las Vegas nästa vecka. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Leveransrobot började brinna på Berkelys universitetsområde
Var något tjall med batteriet

Från University of Californias Berkely-institution kommer uppgifter om att en av deras leveransrobotar lite oväntat började brinna här om dagen. Det handlar om en rullande liten Kiwibot som är en av ett hundratal leveransrobotar på Berkely som tuffar runt på universitets-området och levererar mat till lärare och studenter där. Enligt företaget bakom Kiwibot ska branden ha uppstått efter att batteriet i roboten blivit defekt. När roboten började brinna så uppges den redan ha lämnat alla sina leveranser så det var ingen som fick se sin lunch gå upp i rök på grund av branden. Här nedanför kan ni kolla in ett klipp från robotbranden som kommenteras av någon som eventuellt även hon är påtänd. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Serve är en ny leveransrobot
Är det Wall-E och en minion som är föräldrar till denna?

Det amerikanska företaget Postmate har presenterat en ny leveransrobot som man kallar för Serve. Den ser antagligen mest ser ut som något som skulle kunna födas fram om Wall-E och en minion bestämde sig för att bli föräldrar någon gång. Roboten har kapacitet att frakta varor på upp till sammanlagt lite över 20 kilo och den kan rulla nästan 50 kilometer på en laddning. När Serve kommer fram till adressen där varan ska levereras så måste mottagaren låsa upp Serves förvaringsfack via en kod som användaren får via Postmates tillhörande app. Postmate planerar att börja använda Serve nästa år i flera av de amerikanska städer där man sedan tidigare har verksamhet. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nvidia börjar sälja robot-chippet Jetson AGX Xavier
Du måste dock köpa minst tusen stycken

I somras presenterade Nvidia sitt SoC-chip (System on a Chip) Jetson AGX Xavier, vilket är avsett för att fungera som hjärnan i morgondagens robotar, och detta går nu att köpa av företag som skulle vara intresserade av det. Jetson AGX Xavier är försedd med en åttakärnig CPU från Arm, Nvidias Volta Tensor Core GPU, två av Nvidias NVDLA-chip för djuplärning samt processorer för att hantera video och bild-hantering. Totalt har Jetson AGX Xavier nio miljarder transistorer och kan hantera 30 triljoner operationer i sekunden. Jetson AGX Xavier kommer att bli hjärtat i Nvidias robotplattform Isaac som man presenterade under förra årets Computex. Enligt Nvidias grundare och VD Jensen Chuang är Jetson Xavier 20 gånger snabbare än Jetson TX2 som man presenterade förra året. Jetson TX2 funkar fint till enklare autonoma maskiner som drönare och leveransrobotar men Nvidia ser den nya Jetson Xavier-plattformen som "världens första dator för intelligenta robotar". Bland företag som redan har sagt att de ska köpa Jetson AGX Xavier finns bland andra den kinesiska ehandels-jätten JD.com (leveransrobotar), Yamaha (drönare) samt företaget Nanopore (DNA-sekvensering). En Jetson AGX Xavier kostar 1100 dollar, motsvarande cirka 10.000 kronor, men måste köpas i batcher på minst 1000 stycken. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Computex Nvidia presenterar Jetson Xavier
Ska användas i framtidens robotar

Under den pågående Computex-mässan i Taiwan så har Nvidia visat upp sin senaste SoC (System-on-chip) som man hoppas ska användas i intelligenta robotar i framtiden. Man kallar SoC:n för Jetson Xavier och den är försedd med en åttakärnig CPU från Arm, Nvidias Volta Tensor Core GPU, två av Nvidias NVDLA-chip för djuplärning samt processorer för att hantera video och bild-hantering. Totalt har Jetson Xavier nio miljarder transistorer och kan hantera 30 triljoner operationer i sekunden. Jetson Xavier kommer att bli hjärtat i Nvidias robotplattform Isaac som man presenterade under förra årets Computex. Enligt Nvidias grundare och VD Jensen Chuang är Jetson Xavier 20 gånger snabbare än Jetson TX2 som man presenterade förra året. Jetson TX2 funkar fint till enklare autonoma maskiner som drönare och leveransrobotar men Nvidia ser den nya Jetson Xavier-plattformen som "världens första dator för intelligenta robotar". Jetson Xavier kommer att kosta 1300 dollar och då kommer köparen även att få tillgång till Nvidias Isaac-plattform. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

San Francisco vill begränsa budrobotar
De irriterar fotgängare i staden

San Francisco har infört nya regleringar för så kallade budrobotar som är avsedda för att leverera varor runt om i staden. Anledningen till detta är att stadens fotgängare har börjat tröttna på att dela trottoarerna med de små rullande maskinerna. Enligt de nya reglerna måste företag ansöka om att framföra budrobotar i staden och ett företag kan bara beviljas tillstånd att framföra tre stycken robotar i staden. För hela San Francisco stad kommer det enbart att delas ut totalt nio stycken tillstånd. Vidare kommer robotarna att vara hänvisade till att köra industriområden, inhägnade områden eller på ställen där trottoarerna är minst 180 centimeter breda. Förutom ovanstående så måste robotarna vara ledsagade av en människa under hela transporten vilket antagligen mer eller mindre äter upp hela den vinst ett företag skulle kunna göra genom att använda budrobotar istället för traditionella varubud. Tumnagel
37.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

CarriRo är ännu en liten rullande leveransrobot
Ska leverera sushi till hungriga japaner

CarriRo Delivery är en liten rullande leveransrobot från japanska ZMP Robotics och den ser ut och fungerar som en del liknande skapelser som vi skrivit om de senaste åren. Roboten ska kunna navigera på trottoarer autonomt och den ska ha kapacitet för att förvara mat till upp till 60 stycken personer. Den har en maxhastighet på cirka sex kilometer i timman och den lilla robotbilen är även försedd med strålkastare så att den går att använda kvälls/nattetid. ZMP har nu slagit sig samman med sushi-företaget Ride On Express som kommer att använda CarriRo för att köra ut sushi till en del kunder. Då Japans lagar gällande autonoma fordon i allmän trafik än så länge inte tillåter dessa där så kommer robotbilarna initialt bara att leverera sushi på privat mark. Det kan till exempel handla om stora företagscampus, universitet och liknande. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Estland först i EU att godkänna rullande leveransrobotar
Steget före som för det mesta

Estland blev igår det första landet i EU där robotar nu lagligt kommer att kunna leverera varor till estländarna framöver. Starship Technologies, ett företag som de senaste två åren utvecklat en rullande robot avsedd för varuleveranser, skriver på Twitter att Estlands parlament godkände förslaget om att tillåta robotleveranser i landet med siffrorna 86 - 0. Robotarna som ska användas för leverans får inte vara mer än en meter höga och 1,2 meter långa. Robotarna måste även vara målade på ett visst sätt, vita partier både bak och fram, och måste även förses med reflexer och belysning om de kommer att köra i mörker. I USA har de båda delstaterna Virginia och Idaho godkänt att leveransrobotar får köra på deras gator när de levererar grejer. Tumnagel
52.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Roboten Cassie går som en struts
Kanske hämtar dina paket i framtiden

Företaget Agility Robotics har tagit fram en prototyp på en tvåbent robot som man kallar för Cassie vars gångstil antagligen mest påminner om en struts. Den huvudlösa roboten har precis som människor tre graders frihet i sina benrörelser vilket innebär att den har leder vid höften, knät och ankeln. Cassie ska vara förhållandevis stabil och klarar av hålla balansen även om någon till exempel sparkar på den. Cassie befinner sig än så länge på prototypstadiet men en skiss från Agility Robotics, se bild nedan, visar hur den antagligen kan komma att se ut när den är klar. Då kan den komma att använda i räddningsarbeten, som telepresence-robot eller kanske som en leveransrobot som kan gå och hämta varor eller paket när du själv inte orkar. I videoklippet ovan syns en kort demonstration av Cassie och i klippet nedan pratar utvecklarna lite mer ingående om roboten. Foto: Agility Robotics Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Carry är en rullande robot tänkt för leveranser
Kan köra hem mindre paket

Robotbilen Carry från företaget Dispatch är ytterligare ett exempel på hur varuleveranser kan komma att ske i framtiden. Carry rullar i ungefär samma hastighet som en människa går och den har fyra låsbara fack där man kan leverera post eller mindre paket. När roboten är framme vid sitt mål får mottagaren ett meddelande på sin mobiltelefon som innehåller en kod med vilken man kan låsa upp ett av de låsbara facken och hämta sina varor. Carry testas just nu på campusen på de amerikanska skolorna Menlo College och California State University. Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0