m

SpaceX har testat sin linbana
Är tänkt att användas om något ballar ur

Snart är det dags för SpaceX att göra sin första bemannade flygning till den internationella rymdstationen ISS. Inför det har man givetvis tagit fram en lång rad räddningssystem som ska användas i händelse av att något skulle gå fel vid uppskjutningen av Falcon 9-raketen och den tillhörande astronaut-kapseln Crew Dragon. En av dessa anordningar är en linbana som är tänkt att användas om raketen och dess tillhörande plattform snabbt måste utrymmas, till exempel om det skulle uppstå en brand. Nu har SpaceX och NASA testat denna linbana på Kennedy Space Centers Launch Complex 39 i Florida. I klippet här ovanför kan ni kolla in hur övningen gick och där får vi se hur personalen lämnar raketrampen i ett antal individuella linbane-korgar vilka snabbt tar dem ner till marken. Väl på marken möts personalen av armerade fordon som är byggda för att stå emot både explosioner och brand. Tanken är att SpaceX och Crew Dragon ska ta de båda astronauterna Robert L. Behnken och Douglas G. Hurley till den internationella rymdstationen ISS någon gång nästa månad. Exakt hur det blir med det återstår antagligen att se då detta, precis som det mesta i vår värld nu för tiden, antagligen är beroende av hur den pågående pandemin utvecklas. Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Göteborg fimpar planerna på en linbana
Högtflygande lösning för kollektivtrafik anses bli för dyr

I morgon har det gått sex år sedan vi för första gången rapporterade om att Göteborg ville bygga en linbana för kollektivtrafik i staden men nu kommer uppgifter att så antagligen inte kommer att bli fallet. Förslaget om att bygga linbana i Göteborg godkändes 2017 och sedan dess har man även tagit fram ett designförslag på hur denna skulle se ut och mellan vilka knutpunkter den skulle gå. Tanken var att det hela skulle stå klart 2021 men nu avbryter trafiknämnden i Göteborg arbetet med linbane-projektet skriver Göteborgs-Posten. Anledningen till att Göteborg nu lägger ner den planerade linbanan beror primärt på att det hela blir för dyrt. Göteborg hade budgeterat att en linbana skulle kosta 1,1 miljarder kronor. Det alternativet som skulle passa kollektivtrafikens syfte med linbanan ska dock ha fått en prislapp på mellan 2,8 - 3,1 miljarder kronor. Huruvida de 138 miljoner kronor som utredningen om linbanan ska ha kostat ingår i den summan framgår inte. Då det inte blir någon linbana över Göteborg funderar man nu istället på att använda elhybridfärjor och elbussar där linbanan var tänkt att gå. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Karlatornet i Göteborg försenas
Nordens högsta byggnad ser ut att bomma jubileum

DN rapporterar att Karlatornet i Göteborg, huset som är tänkt att bli Nordens högsta byggnad, kommer att försenas. Det innebär att huset med stor sannolik inte kommer att stå klart när Göteborg firar 400 år som stad som 2021. Anledningen till förseningen är att byggherren Serneke Group är inblandade i diskussioner om finansieringen av bygget som uppges ha dragit ut på tiden. Detta har i sin tur lett till förseningar i bygget och nu tror man inte inte att Karlatornet kommer att vara redo för inflyttning förrän tidigast 2022. Förra veckan rapporterade vi om att det antagligen inte kommer att gå att färdas med linbana under Göteborg i samband med att staden firar 400 år. Även det handlar om ekonomi och när det gäller linbanan så verkar det inte bara handla om förseningar. Där ser det istället ut som om hela projektet kan komma att skrotas för gott då det uppges bli för dyrt. Tumnagel
29.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Högst osäkert om det blir någon linbana i Göteborg
Kommer inte att bli lönsam

För sex år sedan började det snackas om planerna på att bygga en linbana för kollektivtrafik i Göteborg och 2017 kom ett förslag om att man skulle bygga en sådan som skulle stå klar lagom till 2021, samma år som Göteborg firar 400 år som stad. Nu verkar det dock som om det är högst osäkert att detta faktiskt blir av rapporterar SVT Väst. Det hela handlar om en lönsamhetsfråga. Initialt sades det att linbane-bygget och dess fyra hållplatser skulle kosta 1,1 miljarder kronor att bygga men i våras kom nya uppgifter som sa att det skulle kosta 4 miljarder kronor att bygga linbanan. Västtrafik drog sig ur projektet i april men Västra Götalandsregionen sa i maj att de ska fortsätta utreda frågan. Nu har teknikkonsultföretaget Sweco på uppdrag av Göteborg stad gjort en samhällsekonomisk kalkyl på linbane-bygget och kommit fram till att den inte kommer att bli lönsam. I rapporten står bland annat: "Oavsett (...) genererar linbanan inte tillräcklig nytta för att täcka investeringskostnaden och linbanan blir därmed, givet antagna kalkylförutsättningar och för de beräknade effekterna, inte samhällsekonomiskt lönsam." Göteborg stad verkar dock än så länge inte helt ha övergivit planerna på en linbana över Göteborg och ska nu utreda lite andra alternativ. Bara utredningar och planering inför en eventuell linbana över Göteborg har än så länge kostat 138 miljoner kronor skriver SVT Väst. Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Så här kommer Göteborgs linbana att se ut
2021 kommer vi att susa fram över staden på hög höjd

Nu är tävlingen som skulle utse hur Göteborgs första linbana ser ut avklarad och det var förslaget "New Beacons" som syns på bilden ovan som gick vinnande ur den striden. New Beacons är designad av UN Studio och Kjellgren Kaminsky Architecture, i samarbete med Knippers & Helbig Berlin, Licht&Soehne skriver Ny Teknik. Linbanan är planerad att gå mellan Järntorget och Wieselgrensplatsen över Göta älv och sammanlagt handlar det om fyra stationsbyggnader och sex torn på upp till 100 meter. Invigningen av Göteborgs första linbana är tänkt att ske i samband med stadens 400-årsfirande 2021. Tumnagel
64.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Linbana i Göteborg kan försenas
Kan bomma stadens 400-årsjubileum

De båda byggföretagen NCC och PEAB verkar ha börjat träta om bygget av Göteborgs kommande linbana vilket kan göra att bygget av denna försenas. Tanken var att linbanan skulle stå klar till det att Göteborg firar 400 år 2021 men i värsta fall kan den här tvisten nu göra att man inte kommer att inviga linbanan under Göteborgs jubileumsår. Det var NCC:s dotterbolag NCC Sverige AB som vann upphandlingen om att fortsätta arbetet med att ta fram planer på en linbana över Göta Älv men nu överklagar PEAB det beslutet. PEAB anser inte att NCC Sverige AB lever upp till Göteborg stads krav att den ansvarige entreprenören skulle ha en årsomsättning på minst 3 miljarder kronor. NCC Sverige AB omsätter inte 3 miljarder kronor om året men då deras moderbolag NCC AB gör det så godkände Göteborgs stad NCC Sverige AB:s anbud om att få bygga linbanan skriver SVT. På frågan om linbanan kommer att vara klar till 2021 svarar Dan Sandros, chef för avdelningen juridik och upphandling vid trafikkontoret: "Det hoppas jag, hoppet är det sista som överger människan. Om den står upp eller hänger då får vi se." Tumnagel
34.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är världens brantaste bergbana
Ihopsnickrad av ABB

Om man vill ta sig uppför det Schweiziska berget Stoos så kan man använda en ny linbana som precis har invigts. Den gamla från 1933 har kastats ut och ersatts av en ny och flådig där kabinerna roterar så att man alltid står plant. Tumnagel
59.1°
+
Roger Åberg
0

Uppdaterat Klart att Göteborg får bygga en linbana
Pendla i luften

Redan år 2013 fanns det funderingar kring en linbana i Göteborg. Sedan dess har planerna fortskridit. Och nu har projektet fått klartecken. Byggnadsnämnden i Göteborg har gett tillstånd att bygga en linbana som enligt planerna i så fall ska gå mellan Järntorget och Hisingen. Nu ska arbetet med att ta fram en detaljplan inledas. Gondolerna föreslås sväva mellan 47-48 meter uppe i luften så att de inte stör de båtar och fartyg som går i älven. Kostnaderna för att bygga banan väntas landa på mellan 850-1050 miljoner kronor. Totalt får linbanan, om den klubbas igenom i kommunfullmäktige, fyra stationer: Järntorget, Lindholmen, Västra Ramberget och Wieselgrensplatsen. Därmed binds områden ihop som inte har någon direktförbindelse sedan tidigare. Det är i så fall också första gången i Norden som en linbana integreras som en del av kollektivtrafiken. Kommunfullmäktige kommer dock inte att ta beslut förrän år 2019 då projektet först ska utvärderas ytterligare. Linbanan beräknas vara i trafik år 2021 om allt går enligt planerna. Uppdaterat: I artikeln stod tidigare att det är helt klart att linbanan kommer att byggas. Det är dock beroende av att detaljplanen går igenom. Vi har förtydligat detta i artikeln. Tumnagel
75.4°
+
Emmy Zettergren
0
2015

Provspelat Assassin’s Creed Syndicate
Och ett gäng bilder

Förra veckan fick jag åka på ett event hos Ubisoft i London för att provspela kommande Assassin’s Creed Syndicate. Spelet utspelar sig i London år 1868 och följer lönnmördar-tvillingarna Jacob och Evie Fryes kamp mot tempelriddarorden under den industriella revolutionen. Uppdraget är att döda Crawford Starek, ledaren för templarriddarorden och hans 7 underhuggare. Starek har drivit ut lönnmördarna ur London och syskonen bestämmer sig för att sakta men säkert återta staden. Tumnagel
39.1°
+
Christopher Borén
0

Intervju "Det är väldigt komplicerat att bo i en grotta"
Vi har snackat med Martin som dokumenterat världens största grotta

Ni som hänger på vår systersajt Tjock har säkert sett att vi för ett tag sedan skrev om den svenska fotografen Martin Edström som i 360 grader dokumenterat världens största grotta Son Doong i Vietnam. Med andra ord har han gjort det möjligt för människor över hela världen att uppleva grottan interaktivt på nätet. Det här tycker vi är riktigt häftigt och passade därför på att ställa lite frågor om projektet, om utmaningar med dokumentationen, om vilken utrustning som användes och vad Martin planerar för framtiden. En lång intervju hittar ni nedan tillsammans med en trailer för den webbserie om grottan och dokumentationen som kommer att sändas i tre avsnitt med start 2 juni. Vill ni kolla in grottan själva tillsammans med reportaget i National Geographic kan ni göra det på National Geographics hemsida. Tumnagel
46.0°
+
Emmy Zettergren
0
2014

Linbana på hög höjd i Bolivia
Länkar samman landets två största städer

I det sydamerikanska landet Bolivia har man nu tagit i drift en linbana som binder samman två av landets största städer. Det handlar om staden La Paz som är belägen på en bergssluttning på cirka 3.650 meters höjd samt världens högst belägna storstad, El Alto, som ligger på 4.150 meters höjd. Man kommer att kunna transportera runt 18.000 personer i timman på den 11 kilometer långa linbanan. Att ta sig med buss eller bil mellan La Paz och El Alto tar i dagsläget långt över en timma men med linbanan avverkas denna sträcka på endast några minuter. Det kommer att kosta runt motsvarande 3,30 kronor för en enkelbiljett med linbanan vilket är ungefär en krona dyrare än vad en bussbiljett på sträckan kostar. Det har kostat lite mer än 1,5 miljarder svenska kronor att bygga linbanan. Tumnagel
58.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013

Stockholm vill också ha linbana
KD vill bygga en över Riddarfjärden

Förra veckan skrev vi om ett förslag som gick ut på att bygga en linbana för resande med kollektivtrafiken i Göteborg och nu verkar det som om det är något som även Stockholm skulle kunna tänka sig. Det är ett förslag från Kristdemokraterna i Stockholm där man tänker sig en linbana som går över Riddarfjärden mellan de både stadsdelarna Södermalm och Kungsholmen. För att det hela ska bli verklighet krävs dock att det byggs två torn i de bägge stadsdelarna och man säger att det kommer att påverka stadsbilden och antagligen skapa protester. Den föreslagna linbanan skulle gå på 30 meters höjd, det skulle ta fyra minuter att ta sig mellan stadsdelarna och man skulle transportera cirka 1.500 personer i timmen i vardera riktning. Tumnagel
43.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Göteborg kan få linbanor i kollektivtrafiken
Låter grymt

En studie i Göteborg som lämnats in till kommunens trafiknämnd föreslår att staden skulle kunna utnyttja linbanor i kollektivtrafiken i framtiden. Förslaget handlar om en linbana mellan stadsdelarna Haga och Hisingen som skulle gå på 45 meter höjd och bli ett naturligt inslag i stadsbilden. Man säger att det skulle kunna gå flera gondoler i minuten på den eventuella linbanan. Man tror att en linbana mellan Haga och Hisingen skulle kosta runt 300 miljoner kronor men innan det beslutas något om en eventuell linbana så krävs det mer utredning. Tumnagel
82.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Norsk stad bygger konstgjord sol
Enorma speglar ska ge staden Rjukan lite solljus

Den norska staden Rjukan ligger i en dalgång och saknar under närmare fem månader per år helt solljus. Detta ska man nu lösa genom att bygga tre stycken enorma speglar i dalgångens sluttning som ska reflektera en liten strimma solljus till staden. Det reflekterade solljuset kommer att skina över stadens torg som man vintertid brukar göra om till en isrink (se illustration nedan). Grundaren av Rjukan, norrmannen Sam Eyde, fick idén om solljus via speglar redan för över 100 år sedan men på den tiden var inte projektet genomförbart och Eyde byggde istället en linbana som tog stadens invånare från dalen så de åtminstone kunde åka och få lite solljus då och då. Mirror Project som det kallas beräknas kosta runt fem miljoner norska kronor var av staten kommer att stå för cirka 20% av kostnaden medan näringslivet skjuter till resten av pengarna. Tumnagel
62.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012

Världens första öppna linbanevagn
Skulle du våga åka?

Att åka linbana är ett effektivt sätt att ta sig upp för berg istället för att knata men de finns nog en hel del som tycker att de är rätt läskiga. Cabrio är en linbanevagn som har två våningar vilket är rätt ballt bara det, men det speciella med den här är att den översta våningen är öppen som en terass. Knappast något för de som tycker turen i en vanlig vagn är läskig alltså. Cabrio är den första typen av såna här vagnar i världen och finns inte helt oväntat vid klipporna i Schweiz, närmare bestämt berget Stanserhorn. Vagnen tar 60 stycken personer åt gången, startar från Kalti och tar sina passagerare 1 900 meter upp över havet. Hela resan är 2.3 kilometer lång och tar lite mer än sex minuter med en hastighet på åtta meter per sekund. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Riktigt fet linbana
Jag vill åka!

Det vi ser här är förutom kittlingar i magen en riktigt fet linbana som precis har öppnat i Nepal. Banan heter ZipFlyer och kan skjutsa den som vågar upp i 140 km/h som mest. Banan har ett drop i början på 600 meter, vilket gör den till den brantaste och högsta linbanan i världen. Den totala längden är på 1.8 kilometer så längst är den inte, men spela roll, jag vill åka ändå! Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Lin-berg-och-dalbana
Finns i Florida

Zipline är en linbana som brukar ta dig från en avsats till en annan hängandes i en sele som sitter fast i en vajer. Den här lin-berg-och-dalbanan är den första i sitt slag och den finns på Florida EcoSafaris i USA. Den kallas för Rattlesnake och har ett gäng kurvor och några drops som slingrar sig mellan ett par träd. Kul med en lite annorlunda zipline men den kunde gärna fått gå lite snabbare tycker jag. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

iOS Gorilla Gondola är apsnyggt!
Amazing

Electric Pixel Factorys debutspel kommer den 2 februari på App Store. Och visst ser det läckert ut. Förutom den fina designen kan man ju notera att det är en apa på en linbana med smak för bananer vi ser. Med tilt och svep undviker man hinder och håller liv i apan. Pris än så länge okänt. Tumnagel
35.7°
+
Christian Bengtsson
0
2010

Jackman slogs blodig i Oprahs show
Hugh Jacksmans stunttrick i Oprah Winfreys talkshow gick fel.

Jackman tänkte imponera på Sydney-publiken genom att åka linbana över Sydneys operahus in till scenen där Winfrey gjorde ett gästspel med sitt tv-program. Wolverin själv var dock lite ofokuserad och glömde bromsa i tid vilket fick honom att krascha in i en lampa som sprack i tusen biter. Winfrey och sjukpersonal var snabbt på plats för att hjälpa honom. Jackman klarade sig undan med ett blödande öga och en huvudsmäll och fick inga allvarligare men. "Det var jättekul fram tills slutet", skämtade han efteråt, skriver WorstPreviews. Tumnagel
37.4°
+
Andreas Samuelson
0
2008

Hur tar du dig till skolan?
Skolbuss eller linbana?

Tumnagel
37.0°
+
Ken Masters
0