m

Bilarna i nya Transformers-filmen
Folkabuss!

Om ett år har den sjunde filmen i Transformers-sagan premiär. Den heter Transformers: Rise of the Beasts och nu får vi se vilka bilar som kommer att medverka. En Peterbilt 379 är Optimus Prime, en Chevrolet Camaro av andra generation är Bumblebee och en Porsche 964 RS 3.8 kommer att vara roboten Mirage. Den klassiska Folkabussen är karaktären Wheeljack och motorcykeln, som är en Ducati 916, döljer karaktären Arcee. Vi får även se skurkarna och dessa är en Mack-lastbil som tros vara Scourge, en Nissan Skyline R33 GT-R som borde vara Nightbird och en orange GMC Topkick som vi inte vet vem det är än. Anledningen till att det inte är några purfärska bilmodeller med i denna film är för att den utspelar sig 1994. Filmen har biopremiär den 24 juni. Fler bilder finns här. Visa detta inlägg på Instagram Ett inlägg delat av Steven Caple Jr. (@stevencaplejr) Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Jay Leno spanar in en eldriven Porsche 912
Klassiker som nu bjuder på 540 hästar

Zelectric elkonverterar gamla klassiska bilar och vi har bland annat tidigare skrivit om deras eldrivna Folkabuss. De har även byggt en Porsche 912 utan förbränningsmotor och den har nu hälsat på hos Jay Leno. I bilen har man stoppat in Tesla-prylar och ett batteripack på 32 kWh som ska räcka för 22,5 mils körning. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Klassisk Folkabuss blev en rullande lounge
Ska även fungera som kontor

Continental fick en idé om att skapa en bil men de gjorde det inte från grunden, utan de valde att sätta tänderna i en gammal klassiker. En Volkswagen T2 närmare bestämt. Den har de nu förvandlat till AMBIENC3 Concept som enklast beskrivs som en rullande lounge. Vill man inte bara vila ska platsen även fungera som kontor. Bilen är utrustad med den senaste tekniken och fylld med innovativa och hållbara materialval. Förarsätet har exempelvis StayNu-teknik som ska hjälpa till att hålla bort fläckar och smuts. Det finns inga synliga knappar på instrumentpanelen utan de är dolda under de olika ytorna och dyker upp först när bilen används. I övrigt finns det en kaffemaskin från Smeg och ett ljudsystem från Ac2ated Sound. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Mercedes ska köpa fossilfritt stål från SSAB
Svenska uppfinningar regerar

Vi har tidigare berättat att hybrid-projektet som genom att använda vätgas kan producera fossilfritt stål. Det är LKAB som ordnar första delen av processen och SSAB som fixar själva stålet som man sedan säljer vidare. Både Volvo Lastvagnar och Volvo Cars har sagt att man ska köpa det fossilfria stålet och den första leveransen är redan gjord. Nu berättar SSAB och Mercedes att man har ingått ett avtal om att SSAB ska leverera fossilfritt stål till biltillverkaren. I ett första steg handlar det om stål till prototyper men man säger att man vill ha in det i produktion så snart det bara går. Även om SSAB har levererat lite stål till Volvo så tar saker tid och det är först 2026 som man kommer att kunna leverera stora mängder. Tumnagel
72.4°
+
Roger Åberg
0

SSAB levererar fossilfritt hybrit-stål till Volvokoncernen
Stål som är tillverkat utan kol

SSAB skriver i ett pressmeddelande att man nu levererat den första omgången stål som är framställd med så kallad hybrit-teknik, en teknik som innebär att inget kol eller koks används i tillverkningsprocessen. Istället för att använda kol och koks i tillverkningsprocessen används vätgas för att tillverka hybrit-stål. Den första hybrit-stål omgången som tagits fram på SSAB i Oxelösund har nu levererats till Volvokoncernen. Martin Lindqvist, vd och koncernchef på SSAB, säger om Hybrit-stålet: "Det första fossilfria stålet i världen är inte bara ett genombrott för SSAB, det är ett bevis för att det går att ställa om och kraftigt minska klimatavtrycken från stålindustrin globalt. Vi hoppas att detta kan inspirera andra att också vilja öka takten i den gröna omställningen." HYBRIT (Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology) utvecklades av SSAB, LKAB och Vattenfall. Leveransen man nu gjort till Volvokoncernen är en provleverans och någon gång runt 2026 hopppas företagen att man ska kunna börja leverera hybrit-stål i industriell skala. På bilden här ovanför syns en ljuslykta tillverad av hybrit-stål och här nedanför hittas ett klipp från SSAB där man snackar lite mer om hybrit-stål. Tumnagel
69.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

ID. Buzz har börjat rulla på gatorna
I maskerad form

I den här elbilstrenden som pågår så ser vi en herrans massa suvar och några roliga saker som Honda e. En bil som tillhör de där roliga är ID. Buzz från Volkswagen, som typ är en modern variant av den klassiska folkabussen. Nu har den setts rulla på gatorna i maskerad form. Volkswagen har ju redan tidigare sagt att den blir verklighet så det vet vi ju, men ändå roligt att se den testas på riktigt. ID. Buzz väntas komma nästa år. Och lugn, den kommer inte se ut som bilderna nedan. På dessa har den konstiga klistermärken över lysena. Men formerna kommer att vara där och man kan tydligt se storleksskillnaden mot en "vanlig" folk-buss. Bilen kommer att byggas på VWs elbilsplattform MEB som även ID.4 byggs på. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

Hybrit-projektet har producerat 100 ton järnsvamp!
På ett fossilfritt sätt

Att producera stål är otroligt energikrävande. Antingen så gör man det i masugn eller så gör man det genom att framställa järnsvamp, så kallad direktreducerat järn. Detta går att göra med naturgas eller kol, men det är inte speciellt härligt för miljön. Tvärtom står framställandet av järn för en väldigt stor del av utsläppen på vår planet. LKAB, SSAB och Vattenfall har i några år nu drivit projektet Hybrit där man istället använder vätgas för att ta fram järnsvampen, något som då blir fossilfritt. Nu rullar pilotanläggningen i Luleå och man kan producera ett ton i timmen och har nu totalt producerat 100 ton. Utsläpp av 170 ton koldioxid har sparats. – Det är ett stort genombrott, för oss och hela den globala järn- och stålindustrin. LKAB är framtidens leverantör av järnsvamp och det här är ett avgörande steg i rätt riktning. Framstegen med HYBRIT ger oss möjlighet att hålla takten i vår omställning och redan 2026 inleder vi övergången till produktion i industriell skala med en första demonstrationsanläggning i Gällivare. När LKAB har ställt om hela sin produktion till järnsvamp möjliggör vi stålindustrins omställning och minskar utsläppen globalt med 35 miljoner ton per år, vilket motsvarar två tredjedelar av hela Sveriges utsläpp, säger Jan Moström, vd och koncernchef LKAB. Målet som de tre bolagen har är skapa en fossilfri kedja från gruva till färdigt stål. Man säger att detta kan minska utsläppen totalt med 10 procent i Sverige. Att kunna skapa fossilfritt stål är alltså en inte helt oviktig del av resan mot en planet med mindre utsläpp. Även om det just nu kostar massor av pengar att forska på detta så verkar själva produktionen inte bli dyrare, i alla fall inte i långa loppet. Själva produktionen är 10-20 procent dyrare, men detta verkar kompenseras av att utsläppen från den vanliga processen kommer att beskattas högre. Men enormt mycket energi måste skapas för att detta ska fungera, när man är klar med omställningen 2045 kommer man att behöva 55 TWh per år. Volvo har sagt att man ska köpa fossilfritt stål till både sina bilar och lastbilar. Tumnagel
75.8°
+
Roger Åberg
0

Kolla in vad robothunden Spot pysslat med det senaste året
Ny reklamfilm från Boston Dynamics

Robotföretaget Boston Dynamics har släppt en ny reklamfilm om sin robothund Spot. I den presenterar man en slags årskrönika där man visar upp lite olika grejer som Spot gjort under året som gått. Vi får bland annat kolla in när Spot hjälpar Adidas att lansera skor, när Spot glider runt nere i LKAB:s gruvor, när Spot inspekterar det havererade kärnkraftverket Tjernobyl samt när Spot används för att släppa iväg lite drönare. Det hela presenteras i en rasande fart och i faktarutan här nedanför kan ni kolla in lite mer specifikt vad som visas upp i "årskrönikan". Boston Dynamics började sälja Spot hösten 2019. Den kostar 74,500 dollar vilket motsvarar cirka 700.000 dollar. Under förra året presenterade man även den lite mer avancerade Spot Enterprise såväl som en robotarm till Spot. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu ska även Volvo Cars köpa fossilfritt stål till sina bilar
Från SSAB

I april gick Volvokoncernen ut med att man startat ett samarbete med SSAB. Volvo skulle leverera fordon till SSAB och SSAB skulle leverera fossilfritt stål som Volvo kunde använda i sina lastbilar. Nu startar även Volvo Cars ett samarbete med SSAB för att kunna få fossilfritt stål i sina bilar. SSAB har på sin sida startat HYBRIT tillsammans med LKAB och Vattenfall, ett projekt där man ersätter kokskolet i den järnmalmsbaserade ståltillverkningen med fossilfri el och vätgas. Volvo blir första biltillverkaren som gör detta, men just nu handlar det om prov och stålet kan komma att användas i en konceptbil. Enligt SSAB står den globala stålindustrin för sju procent av koldioxidutsläppen globalt eftersom man eldar masugnarna med kokskol. Man har som mål att sänka Sveriges utsläpp med tio procent med hjälp av HYBRIT-tekniken. För Volvos del står 35 procent av koldioxidutsläppen i en fossilbil av utsläpp relaterade till stål- och järnproduktion. I en elbil är den siffran 20 procent. Tumnagel
60.6°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen presenterar sjunde generationens folkabuss
Det här är nya Multivan

Folkabussen är en klassiker och nu är det dags för generation sju. Den här ska inte blandas ihop med ID.Buzz som är en elektrisk version av folkabussen på MEB-plattformen, samma som ID.3 och ID.4 bygger på. Men nya Multivan byter ändå plattform och kommer numera att byggas på MQB-plattformen, som många av Volkswagens "vanliga" fossilbilar byggs på. Det betyder att vi kommer att få se laddhybridsteknik i denna. Batteriet i denna ligger på 13 kWh och elmotorn ger 116 hästar, tillsammans med bensinmotorn får den 218 hästar. Vill man inte ha laddhybrid kan man få en bensinare på antingen 136 eller 204 hästar, nästa år kommer diesel på 150 hästar. Alla har DSG som standard. Golvet är platt i bilen och det finns plats för sju. Skenor i det platta golvet gör att man kan möblera rätt fritt utifrån vad man har för krav på andra passagerare och last. Nya versionen är bredare och längre än föregångaren men också lite lättare. På insidan är måtten ungefär desamma som tidigare men väljer man panoramaglastak blir takhöjden bättre. Lasta kan man. Med alla säten får det plats 469 liter, med bara två rader säten 1844 liter och utan säten där bak 3672 liter. Det finns även en lång version och där är siffrorna 762, 2171 och 4005 liter. Tumnagel
41.9°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen visar upp lite mer av nästa folkabuss
Nya Multivan presenteras officiellt nästa månad

Volkswagen har skickat ut en ny teaser inför presentationen av den sjunde generationens folkabuss. Nu visar man bland annat upp en designskiss på nya Multivan samt en smidig bordslösning som går att få som tillval i nästa generations folkabuss. Nya Multivan kommer att vara en laddhybrid som för det mesta rullar på el tills batteriet laddats ur. Volkwagen skriver i ett pressmeddelande: "Räckvidden på el ska räcka för de flestas vardagsbehov. Om maximal med kraft skulle behövas, eller om batteriet tömts, kliver en turbomatad bensinmotor (TSI) in och hjälper till eller tar över framdriften. För den upp till 7-sitsiga Multivan är detta ett optimalt system eftersom det tillåter avgasfria resor i staden, samtidigt som den inte kompromissar med en av sina paradgrenar – möjligheten till bekväma långresor." Volkswagen kommer att presentera nya Multivan officiellt 10 juni. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Världens längsta hängbro öppnad
För fotgängare då

I veckan öppnades världens längsta hängbro för fotgängare upp. Denna hängbro är 516 meter lång och hittas i Portugal vid bergen i Arouca Geopark. Denna bro är 50 meter längre än förra rekordhållaren som var Charles Kuonen-bryggan i Schweiz. Betongtorn samt långa stålkablar håller bron uppe och sträcker sig cirka 175 meter över marken. De som vågar gå över bron får räkna med att promenaden tar cirka tio minuter men då får man en fantastisk vy över floden Paiva. Tumnagel
44.2°
+
Frode Wikesjö
0

Tut i luren! 65 år sedan den första folkabussen byggdes!
Fabriken där det hela började ställer nu om till elektrifiering

I mars 1956 startade Volkswagen produktionen av "Folkabussen" i den helt nya fabriken i Hannover. Det innebär att modellen i år fyller 65 år vilket givetvis är värt att fira. Fram tills idag har över 10,3 miljoner tillverkats på stället och av dessa är 9,2 miljoner skåpbilar, minibussar, pickuper, campingbilar och andra versioner av modellen Transporter. Fabriken håller just nu på att byggas om rejält för att senare i år kunna tillverka nya Multivan och från och med nästa år den helt eldrivna modellen ID. BUZZ. Då kommer fabriken för första gången att tillverka både laddhybrider och elbilar vid sidan av traditionella drivlinor. Fabriken i Hannover har en yta på 1,1 miljoner m2 (motsvarande 152 fotbollsplaner) och här jobbar 14.800 stycken personer. Läs historien om stället i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
45.6°
+
Bobby Green
0

Skoda skissar fram modern tolkning av 1203
Bygg tack

Det vi alla behöver är en ordentlig eldriven minibuss. Volkswagen har en på gång, Mercedes erbjuder en och nu visar Skoda en modern tolkning av klassikern 1203 i eldrivet utförande. 1203 var Tjeckoslovakiens Folkabuss förr i tiden och det var en sån här folk körde omkring med när det skulle levereras varor och liknande. Tyvärr verkar det inte som att den här någonsin kommer att gå i produktion utan för tillfället är det bara ett kul designprojekt. Skulle du vilja se den på vägarna? Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0
2020

Tut i luren - LKAB firar 130 år!
Kolla in film om gruvföretagets historia här

18 december 1890 bildades Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag vilket innebär att det nu gått 130 år sedan gruvföretaget vi idag känner som LKAB drog igång sin verksamhet. För att uppmärksamma jubileumet har LKAB lagt ut en lång rad med bilder, ljud- och videoklipp från sin mångåriga historia vilka ni kan ta del av på länken nedan. Företaget har även släppt en jubileumsfilm vilken ni kan kolla in här ovanför. Tumnagel
45.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audi Q5 e-Tron och eldriven Porsche Macan kommer 2022
Och ID.BUZZ i produktionsutförande

Den här bilden visar Volkswagenkoncernens framtidsplan och här ser vi att det kommer rullas ut ett gäng nya elbilar 2022. En helt eldriven version av Audi Q5 kommer och den får då tilläggsnamnet e-tron. Sen kommer även den helt eldrivna versionen av Porsche Macan vi skrivit om tidigare, och produktionsversionen av den nya folkabussen ID.BUZZ. Innan dess ska dock Audi Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback dyka upp, tillsammans med helt eldrivna Seat el-Born. Antagligen kommer Q5 e-tron att baseras på MEB-plattformen. Eldrivna Macan kommer dock att baseras på PPE-plattformen. Mer information om de olika bilarna lär dyka upp så småningom. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Apples M1-chip är en revolution för den vanliga användaren
Vi har testat den sämsta versionen - som flyger fram!

I vanliga fall när vi testar saker brukar tillverkarna skicka oss det fetaste de har. Är det bilar så är de utrustade med extrautrustning för hundratusentals kronor och är det elektronik så är det oftast modellen med fetaste processorn och mest minne. Såklart, tillverkarna vill ju att deras prylar ska verka så bra som möjligt men för oss som testar så är det lite dubbelt. Självklart vill vi också testa vad produkterna kan leverera när de är som bäst och vi vill ju ha möjligheten att testa allt som går att testa. Men samtidigt är det svårt att leverera ett bra köpråd för de som kommer att köpa instegsmodellen, vilket ju oftast är majoriteten. Att testa samma produkt två gånger är smått omöjligt, både med tanke på tillgång av produkter och tiden det tar. Tumnagel
57.6°
+
Roger Åberg
0

Porsche visar upp koncept som aldrig blev verklighet
Bland annat gatversion av 919 Hybrid och eldriven skåpbil

Porsche har nu delat med sig av ett gäng konceptbilar som aldrig gått i produktion. Det handlar om en gatversion av racerbilen 919 Hybrid som Porsche tänkte skulle använda samma hybridiserade drivlina som originalet. En turboladdad V4:a på 2,0 liter parad med en elmotor. Bilen blev aldrig verklighet och det enda som faktiskt blev till är prototypen vi ser här. Sen har vi Vision Renndienst som är en eldriven hommage till den Folkabuss Porsche använde i racing-sammanhang för väldigt länge sedan. Den skapades 2018 men blev heller aldrig något som vidareutvecklades. Bland bilderna ser vi sedan Vision Spyder som är ett koncept där man hämtat inspiration från 550/1500 RS Spyder från 1954. Man tog fram en bil i skala 1:1 och gav den en väldigt speciell störtbåge. Sist men inte minst i samlingen man visar upp nu är Vision 920. Det här var en slags vidareutveckling av 919 och man tänkte att den skulle kunna fungera både på gatan och banan. Totalt skapade Porsche 15 stycken olika konceptfordon mellan 2005 och 2019 som alla varit hemlighållna fram tills nu när man släpper boken Porsche Unseen. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

LKAB har införskaffat roboten Spot
Boston Dynamics hundrobot ska testa på gruvarbete

Vi har ju skrivit en hel del om roboten Spot de senaste åren och nu har ett svenskt företag införskaffat en av Boston Dynamics robothundar. Det är det svenska gruvföretaget LKAB som nu kommer att börjar använda Spot till att inspektera deras gruvor i Kiruna skriver företaget i ett nyhetsinlägg på sin sajt. LKAB skriver: "Spot innebär ett stort kliv framåt teknik- och utvecklingsmässigt för LKAB men framförallt är den nya tekniken ett steg i riktningen mot ett ännu säkrare LKAB. Spot har nämligen förmåga att ta sig in i svåråtkomliga och begränsade miljöer på egen hand och ett av flera användningsområden är att nyttja Spot för att undersöka hur nattens sprängningar gått – något som inte är fysiskt möjligt innan spränggaserna ventilerats ut." Spot är en del av något som kallas för SUM-projektet, ett partnerskap mellan LKAB, ABB, Combitech, Epiroc och Sandvik som syftar till att sätta en ny världsstandard för hållbar gruvbrytning på stora djup. Tyvärr får inte Boston Dynamics kunder dela med sig av bilder eller videoklipp på de Spot-robotar de köper in så ni får tillsvidare nöja er med montaget ovan som jag spikat ihop. I de inlänkade artiklarna nedan kan ni kolla in lite andra exempel på hur Spot-robotar används runt om i världen. Tumnagel
49.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.4°
+
Roger Åberg
0

Hur går det till att flytta en hel stad?
VICE drar till Kiruna

Flytten av Kiruna är antagligen det mest spännande projekten som pågår i Sverige för tillfället och flytten har även väckt en del uppmärksamhet utomlands. I den här inslaget kan ni kolla in när Vice rapporterar från Kiruna och flytten av staden. Förslaget om att flytta Kiruna kom redan 2004 och de senaste åren har delar av staden successivt förflyttats cirka 3 kilometer från sin nuvarande plats. Flytten är långt ifrån klar och förväntas pågå åtminstone till 2027. Tumnagel
45.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen presenterar gammal Folkabuss med eldrift
Köp en färdig eller köp ett kit

Igår skrev vi om att ABT gjorde Volkswagens transportbilar eldrivna, men egentligen är det ju en sån här man vill ha. Volkswagen Transportbilars partner eClassics presenterar nu e-BULLI - den gamla klassikern i modern tappning med eldrivlina under skalet. Om du vill kan de bygga en åt dig eller om du redan har en T1 kan du istället köpa ett konverteringspaket och göra din bil eldriven. Boxermotorn där bak har kastats ut och ersatts av en elmotor på 83 hästar som har 212 newtonmeter i vrid. Till paketet sitter en enstegad växellåda och lägena på denna är P, R, N, D, B. Väljer du B kan du själv justera bromskraftsåtervinningen som ser till att ladda batteriet när man släpper gasen och när man bromsar. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 130 km/h. Elmotorn får sin kraft från ett litiumjonbatteri på 45 kWh och räckvidden anges till 20 mil på en laddning. e-BULLI har ett uppdaterat chassi med skivbromsar runt om, justerbara stötdämpare, annan styrning och multilänkaxlar fram och bak. T1-konverteringen komplett med omdesignade hjulupphängningar fram och bak kostar från 64.900 euro. eClassics erbjuder även konverteringar till T2 och T3-modellerna. Vad det kostar att köpa en färdig bil framgår inte för tillfället. Tumnagel
61.8°
+
Bobby Green
0

Randy Grubb visar upp sin Volkstream
Folkabuss med sköna former

Ni har säkert hört talas om Airstream som bygger rätt så fräsiga amerikanska husvagnar någon gång. Bilbyggaren Randy Grubb lät sig inspireras av dessa när han byggde om sin gamla Folkabuss och resultatet blev Volkstream. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
2019
Nästa sida