LIVE i kväll 22.30 Tesla Battery Day
m

Kan Isar Aerospace bli ett europeiskt SpaceX?
Tyskt rymdföretag ska börja skicka raketer till rymden

Den privata rymdmarknaden för raketer i Europa ligger åtminstone 15 år efter den amerikanska men nu kanske det snart kan bli lite ändring på det. Ars Technica har gjort ett reportage om det tyska rymdföretaget Isar Aerospace som verkar sikta på att bli ett slags europeiskt SpaceX. Isar Aerospace grundades 2018 och utvecklingen av deras raketer leds av raketforskaren Bulent Altan. Altan har tidigare arbetat på SpaceX där han bland annat utvecklat system som guidade både Falcon 1 och Falcon 9 till rymden. Isar har än så länge utvecklat raketmotorn Aquila vilken ska lyfta första steget av deras kommande raket Spectrum mot rymden. Isar Aerospace hoppas kunna skicka upp sin första Spectrum-raket till rymden någon gång under 2022. Raketen planeras då ha kapacitet för att rymdsätta cirka 1000 kilo satelliter i jordens lägre omloppsbana LEO. Det kan jämföras med SpaceX Falcon 1-raket som mellan 2006 - 2009 hade en kapacitet för att skicka 420 kilo material till LEO. Idag använder sig dock SpaceX av sin Falcon 9-raket för sådana uppdrag och den har kapacitet att ta med sig hela 22.800 material till LEO. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

BepiColombo ska spana efter tecken på liv på Venus
Tar det på vägen till Merkurius

Häromveckan blev det känt att astronomer kan ha hittat förutsättningar för liv på vår grannplanet Venus då man upptäckt gasen fosfin i Venus atmosfär. För att bringa klarhet i detta behövs dock ytterligare observationer vilka helst ska ske på lite närmare håll än via de två jordbaserade teleskop man använde för att hitta tecken på fosfin på Venus. Genom ett lyckligt sammanträffande så har den europeiska rymdmyndigheten ESA och deras japanska motsvarighet JAXA en rymdfarkost som är på väg mot Merkurius och som snart kommer att passera Venus. Det handlar om farkosten BepiColombo som lämnade jorden för två år sedan och som är på väg till Merkurius för att studera solsystemets innersta planet. Innan BepiColombo lägger sig i omloppsbana runt Merkurius måste dock farkosten bromsa ner sin hastighet vilket den kommer att göra genom att flyga förbi Venus två gånger. BepiColombos första förbiflygning runt Venus kommer att ske redan 15 oktober och då kommer farkosten att befinna sig cirka 10.000 kilometer från Venus. Det är oklart om BepiColombos instrument är tillräckligt kraftfulla för att hitta fosfin på Venus redan då och sannolikt är chansen större under farkostens andra förbiflygning. Den kommer att ske i 10 augusti 2021 och då på bara 550 kilometer avstånd från Venus. Någon gång i slutet av 2025 är det tänkt att BepiColombo ska nå sitt slutmål Merkurius. Tumnagel
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Pringles-förpackningen ska få ny design
Den nuvarande beskrivs som en mardröm att återvinna

Matjätten Kelloggs har tagit fram en ny design på de rörliknande förpackningar som chipsen Pringles levereras i rapporterar BBC. Kellogs har i åratal fått kritik för Pringles-förpackningarna då dessa har beskrivits som en "mardröm" att återvinna. 2017 utsågs brittiska Recycling Association Pringles-burkarna tillsammans med flaskan till sportdrycken Lucozade till "number one recycling villain". Dagens pringles-förpackningar är en rätt komplex konstruktion som består av både metall, plast och kartong, något som gör den besvärlig att återvinna. I den nya förpackningen Pringles tagit fram består själva röret av 90 procent papper och 10 procent plast medan man har testat två olika typer av lock, ett i papp och ett i plast. Båda locken uppges kunna åstadkomma det "plopp"-ljud som dagens lock till Pringles-förpackningar ger ifrån sig när röret öppnas. Det är dock oklart vilken av varianterna man kommer att välja än så länge. När vi kan få se de nya Pringles-förpackningarna i butik framgår inte. Det görs cirka 3 miljoner Pringles-förpackningar i Europa varje dag och dessa brukar säljas i butik i upp till 15 månader efter de producerats. Tumnagel
58.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lucid Air är äntligen här
Billigaste versionen kostar under 80.000 dollar

I december 2016 dök det nya företaget Lucid Motors upp med sin helt eldrivna modell Air. Den verkade rätt spännande och man lovade mycket. Som vanligt när det ploppar upp helt nya elbilstillverkare var många skeptiska till om det ens skulle bli något mer än snygga renderingar. Men företaget hängde kvar och nu presenterar de den helt färdiga produkten som i princip ser exakt ut som konceptet som nu alltså har hunnit bli fyra år. Man beskriver Air som världens mest kraftfulla eldrivna lyxbil och det stämmer troligtvis också. Som bäst ska man på en laddning kunna ta sig hela 83,2 mil. Denna ska även vara snabbast att ladda på marknaden och batteripacket som är på 113 kWh ska palla upp till 3,2 mils laddning per minut. Det innebär att man skulle kunna tanka i 48,2 mil på bara 20 minuter. Bilen kommer att erbjudas i fyra stycken olika versioner - Lucid Air, Lucid Air Touring, Lucid Air Grand Touring och Lucid Air Dream Edition. Air är insteget och den kommer att börja på under 80.000 dollar och lanseras 2022. Det är inte annonserat vad den här har för effekt eller hur lång den tar sig på en laddning än. Air Touring som har ännu mer utrustning och 620 hästar lanseras i slutet av 2021 och kostar från 95.000 dollar. Den här gör 0-100 km/h på 3,2 sekunder, klarar kvartsmilen på 11,4 sekunder och toppar 250 km/h. Air Grand Touring är maxad med prylar, bjuder på 800 hästar, kostar från 139.000 dollar och lanseras i mitten av nästa år. Det är denna som har den bästa räckvidden - 83,2 mil. 0-100 km/h går på tre sekunder och toppfarten anges till 270 km/h. Kvartsmilen klaras av på 10,8 sekunder. Air Dream Edition har allt man kan önska sig och kommer bara i en begränsad upplaga. Det är denna som lanseras nästa vår och priset börjar på 169.000 dollar. Det är också denna som får mest effekt - 1080 hästar. 0-100 km/h går på snabba 2,5 sekunder, kvartsmilen tar 9,9 sekunder och toppfarten ligger på 270 km/h. Räckvidden anges till 74,8 mil med 21-tumsfälgar och 80,9 mil med 19-tumsfälgar. Bilen mäter 4,97 meter på längden, 1,93 på bredden och är 1,41 meter hög. Initialt kommer man inte att kunna få den med dragkrok men det kanske kommer i framtiden. Man ska dock kunna smälla på ett räcke på taket om man vill lasta större saker som inte ryms i bilen. Tillverkningen kommer att dra igång i fabriken i Casa Grande i Arizona de närmaste månaderna. De första leveranserna ska äga rum i Nordamerika i början av nästa år. I slutet av 2021 är planen att 20 stycken Lucid Studios och Services Centers ska ha öppnat, även dessa i Nordamerika. Leveranser till Europa och Mellanöstern, exakta priser för dessa marknader och liknande kommer att annonseras vid ett senare tillfälle. Bland de sista bilderna hittar ni teasers på Lucid Motors nästa modell som är en SUV. När den lanseras är dock oklart. Tumnagel
56.2°
+
Bobby Green
0

Lewis Hamilton startar eget Extreme E-stall
Men han kommer inte att ratta någon av bilarna

Idag blev det klart att Formel 1-föraren Lewis Hamilton kommer att dra igång ett eget stall i den nystartade Extreme E-ligan, en racingliga där deltagarna tävlar mot varandra i eldrivna offroad-bilar. Hamiltons team kommer att heta X44 efter numret Hamilton själv bar när han började med racing. Hamilton själv kommer dock inte att vara operativt delaktig i teamet, han har fullt upp med att ratta Formel 1-bilar åt Mercedes. Extreme E verkar tilltala Hamilton på grund av dess, någorlunda, miljövänliga profil. I ett pressmeddelande säger han: "Extreme E really appealed to me because of its environmental focus. Every single one of us has the power to make a difference, and it means so much to me that I can use my love of racing, together with my love for our planet, to have a positive impact.Not only will we visit remote locations facing the front line of the climate crisis, we will also work closely with these locations and leading climate experts to share our knowledge and leave behind a positive legacy in each location which goes far beyond the race track." Den första Extreme E-säsongen drar igång 23 januari 2021 med ett lopp i Senegals huvudstad Dakar. Sammanlagt kommer det att köras fem lopp i Extreme E under nästa år. De fyra övriga körs i Saudiarabien, Nepal, Grönland och Brasilien. Samtliga deltagare kommer att använda sig av den eldrivna off road-bilen Odyssey 21 som tillverkas franska Spark Racing Technology, samma företag som byggde den första och andra generationens bilar i Formel E-ligan. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Netflix ska göra dokumentär om racerföraren Ayrton Senna
Kommer 2022

1982 debuterade Ayrton Senna i det brittiska F3-mästerskapet. Han vann loppet som var det sista för säsongen och blev snabbt uppmärksammad. 1988, 1990 och 1991 blev han världsmästare i Formel 1 och han anses vara en av de snabbaste förare inom sporten. Under San Marinos Grand Prix 1994 körde han av banan och omkom sedan av sina skador. Han blev bara 34 år gammal. 2000 valdes Ayrton in i International Motorsports Hall of Fame. Nu står det klart att Netflix ska göra en dokumentär om racerföraren i åtta delar. Serien ska ha premiär någon gång 2022. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Renault F1 blir Alpine F1
Från och med nästa år

Nu berättar Renault att deras F1-team från och med nästa år kommer att gå under namnet Alpine F1. Bilen man tävlar med kommer att utrustas med en hybridmotor kallad E-Tech. Namnändringen kommer från att man vill sätta fokus på fransk excellens i hjärtat av Formel 1. Namnet Alpine som står för hög standard, prestige och prestanda ska därför passa naturligt in i F1-världen. Luca De Meo som är vd för Groupe Renault säger följande: "Alpine är ett vackert bilmärke, kraftfullt och livfullt, som ger anhängarna ett leende på läpparna. Genom att introducera Alpine, en symbol för fransk spetskompetens, till de mest prestigefyllda av världens fordonsdiscipliner, fortsätter vi tillverkarnas äventyr i en förnyad sport. Vi tar med oss ett dröm-märke tillsammans med de största namnen för dessa spektakulära biltävlingar som görs för och följs av entusiaster. Alpine kommer också att ta med sina värden och tillgångar till F1-paddocken: elegans, uppfinningsrikedom och djärvhet." Cyril Abiteboul som är teamchef Renault DP World F1 Team säger: "Denna förändring kommer vid ett viktigt ögonblick för teamet och F1-sporten. Alpine ger en ny mening, nya värden och färger till paddocken med tävlingsanda från andra världar och fransk kreativitet som kommer vara tillgångar vid förberedelserna för 2022 deadlines. De nya reglerna kommer att skapa förutsättningar för en rättvisare motorsport med omfördelningen av intäkterna; enklare och progressivare uppstyrt. Genomförandet av "budgetbegränsningen" sätter stopp för utgiftsloppet och gör det möjligt för teamen att mätas utifrån sportvärdet. Alpine har sin plats i Formel 1 och kan utmana om seger." Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Aston Martins Q-avdelning presenterar Victor
Retro-inspirerad specialare i ett exemplar

Det senaste att ploppa ut från Aston Martins Q-avdelning är Victor. Det är en specialbyggd version i ett enda exemplar som hämtat inspiration från V8 Vantage från 70/80-talet. Man har utgått från en renoverad kolfibermonocoque hämtad från modellen One-77. Det ska även finnas en hel del delar från Vulcan här. För att matcha sitt extrema utseende har man under huven stoppat en V12:a på 7,3 liter som Cosworth fått pilla lite på. Den lämnar här hela 848 hästar och har 812 newtonmeter i vrid. Maskinen har man sedan kopplat till en sexpetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Det här innebär att detta är den mest kraftfulla manuellt växlade bilen Aston Martin har byggt någonsin. Victor får samma fjädrar och dämpar-system som Vulcan och innanför de centrumbultade fälgarna sitter keramiska bromsskivor i dimensionerna 380 millimeter fram, 360 bak. Vad kunden har fått betala för denna skapelse framgår inte men det kanske också är bäst. Tumnagel
53.3°
+
Bobby Green
0

Kina uppges ha testat hemligt rymdflygplan
Återanvändningsbar rymdfarkost kan landa som ett vanligt flygplan

Den statskontrollerade kinesiska nyhetsbyrån Xinhua News Agency rapporterar att Kina landade någon typ av rymdflygplan förra veckan efter att detta befunnit sig i omloppsbana runt jorden under två dagar. Kina har inte släppt några bilder på deras senaste rymdfarkost och det finns heller inga uppgifter om vad det heter eller har för modellbeteckning. Det spekuleras om att kinas rymdflygplan kan vara en återanvändningsbar farkost som kan landa på jorden för egen maskin, ungefär som USA:s numera skrotade rymdfärjor. 2012 sköt U.S. AirForce upp den experimentella minirymdfärjan "X-37B Orbital Test Vehicle" och det spekuleras om att Kinas rymdflygplan kanske kan påminna om den även om det inte finns några bekräftade uppgifter om det. X-37B syns på bilden ovan efter att ha återvänt från rymden till jorden 2017. Kina uppgav redan 2017 att man skulle utveckla en rymdfarkost som skulle fungera mer som ett flygplan, det vill säga att farkosten skulle kunna starta och landa för egen maskin. Stämmer de senaste rapporterna från Kinas rymdprogram så ser detta ut att vara något som man nu delvis lyckats med. Enligt rapporten så ska Kinas rymdflygplan inte lyft från jorden med hjälp av egen kraft då farkosten sköts upp från jorden med en av Kinas Long March 2F-raketer. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Starlink erbjuder nu hastigheter på över 100 Mbit/s
SpaceX rymdinternet börjar bli hyggligt snabbt

Igår skickad SpaceX upp ytterligare satelliter till sitt rymdinternet-nätverk Starlink. Det innebär att Starlink nu består av cirka 700 satelliter som ligger i omloppsbana runt jorden. SpaceX har tidigare sagt att det krävdes minst 400 satelliter för att kunna dra igång ett fungerande nätverk för att sända internet från rymden till jorden. Då uppgav man även att det krävdes cirka 800 satelliter för att nätverket skulle kunna erbjuda "significant operational capabilities". I samband med gårdagens uppskjutning så uppgav SpaceX att man under betatester av Starlink kommit upp i nedladdnings-hastigheter på 100 Mbit/s. Det är en avsevärd förbättring från de 11 - 60 Mbps som det rapporterades om att Starlink-nätverket kunde erbjuda förra månaden. SpaceX har tidigare uppgett att Starlink ska kunna leverera internet med gigabit-hastigheter men där är man inte riktigt ännu. För att det ska bli möjligt krävs det att Starlink-nätverket byggs ut till över 4400 satelliter. När det kommer att bli verklighet finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedanför kan ni kolla in en repris från gårdagens live-sänding av SpaceX tolvte satellitleverans till Starlink. Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Garmin Catalyst är en GPS för racingproffs
Coachar hur man ska köra effektivast på racerbanor

Garmin har släppt en ny GPS-enhet som är speciellt utvecklad för dem som pysslar med banracing vilken är försedd med lite funktioner som inte vanligtvis hittas i GPS:er. Med Garmin Catalyst kan föraren hålla full koll på banan bilen körs på och även få röstinstruktioner om hur kurvor och annat på banan ska köras på effektivast sätt. GPS:en har en inbyggd kamera som filmar loppen som tillsammans med GPS-datan kan användas för att analysera körningen. Garmins produktchef Adam Spence säger om Catalyst: "[The Catalyst] gathers several data metrics and identifies where laps can be seamlessly joined together to create the fastest racing line. This shows users their fastest achievable time based on lines actually driven and gives them an optimal lap they can truly achieve." Garmin Catalyst släpps någon gång under det här kvartalet och här i Sverige kommer den att kosta 11.800 kronor. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är Brabham BT62R
För finsmakaren som vill köra på gatan

Brabham bygger banracern BT62 och i början av året meddelade de att för 150.000 pund extra kunde de fixa till bilen så att du får köra den på gatan. Men det är fortfarande en ganska så hårdbarkad racerbil, och det kanske man inte vill köra runt med i det långa loppet. Det är där BT62R kommer in. Visst, det är fortfarande en mycket potent banracer, men man har mjukat upp den lite och gett den en mysigare inredning så att den ska bli lite enklare att leva med i vardagen. Här finns lyxigheter som ac, bekväma säten, ljudisolering, uppvärmd vindruta, centrallås och ett avgassystem som inte väcker grannarna i nästa kommun när du startar på morgonen. Man kan till och med få en stereoanläggning! Bilen har även fått sig en ny frontsplitter och diffusor bak som är lite mer gata än bana. Slicksen har också bytts ut mot gatlegala diton från Goodyear. Vidare har man gett den sexpetade sekventiella växellådan lite annan utväxling och det finns faktiskt en kopplingspedal för finåka. Med hjälp av ett lyftkit kan nosen höjas från 70 till 130 millimeter om man skulle behöva komma över ett gupp eller liknande. Motorn är densamma vilket innebär V8:a på 5,4 liter utan överladdning. Den ger 710 hästar och har 667 newtonmeter i vrid. På prislappen står det nästan två miljoner dollar. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Amazon vill inte betala kemikalieskatten
Vill att regeringen ska ge dem ett undantag

I ett flertal brev som lobbyister från Amazon skickat till den svenska regeringen kan man läsa att den amerikanska nätjätten är orolig över den svenska kemikalieskatten och hur den kommer påverka Amazons affärer i här. Breven pressar också regeringen om att Amazon ska få skattelättnader eftersom de inte fick det efter flera möten med Skatteverket. Bland annat skriver lobbykonsulten Nisha Besara: "Amazon har en dialog med Skatteverket om olika delar av skatten och dess implementering och eftersom verket inte har svar på alla frågor, så har de hänvisat till regeringen för att försöka få svar" Lobbyisterna verkar anse att Amazon kommer ge så pass mycket tillbaka att de borde nog få en lättnad eller två. "Vi skulle uppskatta möjligheten att berätta om Amazons affärsverksamhet och planer för Sverige, samt ha ett utbyte om de frågor som vi pekar på i det här brevet" Finansministern, Magdalena Andersson, avfärdar dock Amazons förslag om att de ska få någon form av skatteundantag. Till Aftonbladet skriver hon: "I svensk rätt gör vi inte specifika undantag eller överenskommelser med vissa företag, utan vi har generella skatteregler som gäller lika för alla. I det långa loppet skapar det ett förutsägbart och rättvist företagsklimat. Det kan hända att vi behöver ha ett möte med dem för att klargöra detta" Om nu Amazon skulle få till ett undantag och slippa denna skatt hamnar ju övriga e-handlare i Sverige som säljer prylar med kemikalieskatt lite i underläge vilket ju inte är så konkurrenskraftigt. Tumnagel
-48.3°
+
Frode Wikesjö
0

Spana in dagens uppskjut av Falcon 9 här
Dags för elfte Starlink-uppdraget

Idag, om knappt en timme, är målet att SpaceX ska skicka upp en Falcon 9-raket i rymden och därmed sjösätta det elfte Starlink-uppdraget som när det är klart kommer att innefatta 58 stycken Starlink-satelliter och tre SkySats i omloppsbana. Uppskjutet sker från Cape Canaveral Air Force Station i Florida. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Ford hyllar Ken Miles seger på Daytona
Med specialversion av GT

Den specialversion av Ford GT som Frode skrev om i helgen är nu presenterad och det ni nu har framför ögonen är Ford GT Heritage Edition. Med den här vill man hylla Daytona 24 Hour Continental som hölls 1966 och därför är bilen vit med röd dekor och svart huv. Givetvis är siffrorna 98 på plats. Specialversionen får även en hel del kolfiberbitar på sig och ett par smidda 20-tumsfälgar i guldton. Insidan är klädd med Alcantara på flera ställen. 1966 var ett historiskt år för Ford då man lyckades knäppa Ferrari på näsan och kamma hem segern i 24-timmarsloppet på Le Mans. Några månader tidigare briljerade man på Sebrings 12-timmarslopp. Allt började dock med Daytona samma år när man vann sitt första 24-timmars med förarna Ken Miles och Lloyd Ruby bakom ratten. Vad man får betala för en GT Heritage Edition framgår inte. De första leveranserna ska ske i början av nästa år. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Teaser för Ford GT Heritage Edition
Fräsig rackare

Ford släppte under gårdagen en liten miniteaser för 2021 Ford GT Heritage Edition som ska vara en hyllning till ett mycket speciellt ögonblick i Fords racinghistoria. Som du kan se i klippet ovan visar de sin klassiska 1966 GT40 som ninjasnabbt utvecklas till 2021 Ford GT Heritage Edition. Bilden nedan är från klippet ovan pausat alldeles precis rätt. Bilen ser ut att få numret 98 på sig vilket var numret som den vinnande bilen hade på sig när Ford 1966 för första gången vann loppet Daytona 24-timmars. Ford kommer visa upp bilen på riktigt på Petersen Car Week i morgon eftermiddag någon gång. Tumnagel
39.6°
+
Frode Wikesjö
0

Ryssland uppger att man har vaccin mot covid-19
Ska bland annat ha getts till en av Putins döttrar

Rysslands president Vladimir Putin uppgav idag att Ryssland som första land i världen godkänt ett vaccin mot covid-19. Detta är något man gör efter att under mindre än två månaders tid testat en vaccin-kandidat på människor. Vaccinet har inte genomgått så kallade Fas 3-tester, tester som vanligtvis brukar pågå i flera månader och testas på en stor mängd människor. En del forskare oroas nu för att Ryssland sätter nationell prestige före patientsäkerhet när det gäller att ta fram ett vaccin mot covid-19. Detta är dock något som Putin tillbakavisar och säger att vaccinet bland annat har getts till en av hans döttrar. Vidare säger han: "I know that it works quite effectively, forms strong immunity, and I repeat, it has passed all the needed checks." Putin sa även att han hoppas att det ryska vaccinet mot covid-19 börjar massproduceras inom kort. Kirill Dmitriev som är chef för Rysslands investeringsfond "Russian Direct Investment Fund" (RDIF) uppger att vaccinet ska marknadsföras utomlands under namnet "Sputnik V". Detta då han anser att vaccinet är en nästan lika stor bedrift som när Ryssland satte satelliten Sputnik i omloppsbana runt jorden 1957. Enligt Dmitriev ska Ryssland redan ha fått ta emot beställningar på en miljard doser av vaccinet, ett vaccin som sägs komma att tillverkas i Ryssland och Brasilien. Tumnagel
29.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Företag ska testa en tejp-lösning för att minska rymdskrot
"Terminator Tape" ska ta satelliter ur omloppsbana snabbare

Det Boeing-ägda rymdföretaget Millennium Space Systems kommer i höst att testa en ny teknik för att få uttjänta satelliter snabbare ur omloppsbana runt jorden, något man hoppas ska kunna minska så kallat rymdskrot runt jorden i framtiden. Företagets uppdrag Dragracer innefattar två stycken satelliter där en kommer att falla mot jorden på traditionellt sätt där den sedan kommer att brinna upp. Den andra satelliten kommer att förses med något som man kallar för "Terminator Tape" vilket ska snabba på fallet mot jorden och destruktionen av satelliten. Terminate Tape är en 70 meter lång "tejp" där man fäst ett motstånd som ska göra att satelliten faller mot jordens atmosfär upp till 24 gånger snabbare än vad satelliter gör i vanliga fall. Det här innebär att satelliten Augury som faller för egen maskin mot atmosfären från jordens lägre omloppsbana LEO förväntas ta upp till nio år på sig att nå dit. Satelliten Alchemy som är försedd med "Terminator Tape" kommer däremot att flyga in i jordens atmosfär efter bara cirka 45 dagar efter tejpen släppts ut från satelliten. Dragracer-projektet är ett samarbete mellan Millennium Space Systems och företagen TriSept, Tethers Unlimited och Rocket Lab. Terminator Tape är utvecklad av Tethers Unlimited och tillverkas av TriSept medan Rocket Lab kommer att stå för raketen som skickar upp de båda satelliterna Augury och Alchemy till rymden någon gång i höst. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu kan forskare följa skrot i rymden med laser i dagsljus
Blir enklare att hitta eventuella hot mot våra satelliter

Skrot som ligger i omloppsbana runt vår planet efter gamla raketer, satelliter och annat kommer sannolikt att bli ett allt större problem i takt med att vi skickar upp allt mer grejer till rymden. Bland annat genom att gammalt skrot riskerar att kollidera med aktiva satelliter eller rymdfarkoster och då kanske skadar dessa. För att förhindra att rymdskrot kolliderar med annat som ligger i omloppsbana runt jorden försöker forskare att kartlägga var allt skrot runt jorden befinner sig och har nu hittat en ny metod att göra detta. Det är forskare på Institute for Space Research på Austrian Academy of Sciences som har utvecklat ett laserbaserat system som kan observera rymdskrot i fullt dagsljus. Detta har varit omöjligt fram tills nu då man tidigare enbart kunna använda laser för att upptäcka rymdskrot under jordens skymningstimmar. Tim Florher, chef för ESAs Space Debris Office, säger om det nya systemet: "We are used to the idea that you can only see stars at night, and this has similarly been true for observing debris with telescopes, except with a much smaller time window to observe low-orbit objects. Using this new technique, it will become possible to track previously ‘invisible’ objects that had been lurking in the blue skies, which means we can work all day with laser ranging to support collision avoidance." Det har uppskattats att det idag finns över 34.000 skrotdelar som är över 10 centimeter i omkrets som ligger i omloppsbana runt jorden. Det tros även finnas miljontals mindre skrotpartiklar som snurrar runt jorden. Även om dessa är små så riskerar de att skada satelliter eller rymdfarkoster då de kan komma upp i hastigheter på runt 10 kilometer i sekunden. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon får tillstånd att bygga rymdinternet
Kommer att bestå av över 3000 satelliter

För ett år sedan ansökte Amazon om tillstånd för att bygga ett satellitnätverk avsett för internet i rymden och nu har man fått tillstånd att göra det. Det är den amerikanska myndigheten FCC (Federal Communications Commission) som gett Amazon tillstånd att bygga sitt "Project Kuiper". Tillståndet gäller för 3236 satelliter som Amazon ska lägga i omloppsbana runt jorden. Dessa satelliter är sedan tänkta att användas för att beama internet till oss här på jorden, ungefär som SpaceX Starlink-nätverk snart kommer att göra. I ett blogginlägg skriver Amazon att man kommer att satsa över 10 miljarder dollar på att bygga upp Project Kuiper. När de första satelliterna skjuts upp och när nätverket ska vara klart att driftsättas har det inte nämnts något om ännu. Tumnagel
20.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Airbus ska bygga världens första fraktfarkost mellan planeter
ERO ska frakta rymdstenar från Mars till jorden

Idag lyfter NASA:s rover Perserverance mot Mars och under sitt uppdrag där kommer den bland annat att samla in material som senare ska transporteras tillbaka till jorden. Igår blev det klart att det kommer att bli Airbus som bygger den farkost som någon gång i framtiden ska frakta materialet som Perseverance samlat in tillbaka till jorden. Det handlar om en satellit som går under namnet "Earth Return Orbiter" (ERO) vilken är tänkt att skjutas upp mot Mars någon gång under 2026. När ERO väl kommer fram till Mars är det tänkt att den ska ligga i omloppsbana runt planeten tills materialet från Mars yta levereras till satelliten med hjälp av en raket, en raket som NASA planerar att skjuta upp från Mars någon gång senare det här årtiondet. Därefter ska ERO fånga in det uppskickade materialet och bege sig tillbaka till jorden. Det handlar med andra ord om ett rätt så komplicerat uppdrag och Dr David Parker på ESA säger till BBC: "This is not just twice as difficult as any typical Mars mission; itx27s twice squared - when you think about the complexity involved. And this satellite that Airbus will build - I like to call it x27the first interplanetary cargo shipx27, because thatx27s what it will be doing. Itx27s designed to carry cargo between Mars and Earth." Att forskarna gärna vill analysera material från Mars här på jorden beror på att det finns mer avancerad utrustning här, utrustning som kanske kan fastslå om det funnits liv på Mars en gång i tiden. När ERO och dess last från Mars förväntas vara tillbaka här på jorden finns det än så länge inga uppgifter om. Perseverance, NASA:s rover som ska samla in materialet som ska transporteras tillbaka till jorden, lyfter mot Mars senare idag. Det kan ni kolla in live här. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

20 år sedan Apple släppte Power Mac G4 Cube
Steve Jobs älskling floppade dock rätt så hårt

Nu har det gått 20 år sedan Apple släppte sin rätt så spektakulära dator Power Mac G4 Cube. När Apples grundare Steve Jobs visade upp "kuben" för Wireds journalist Steven Levy för första gången så sa Jobs att det var den coolaste datorn Apple någonsin tagit fram. Power Mac G4 Cube hade dock svårt att hitta några köpare. Det beroedde med stor sannolikhet att köparna fick betala ett rätt högt pris för rätt medelmåttig prestanda. En G4 Cube med tillbehör kostade till exempel nästan tre gånger mer än en iMac och nästan lika mycket som Apples kraftfullare PowerMacs. Avsaknaden av köpare gjorde att Power Mac G4 Cubes tid hos Apple blev kortvarig. Datorn släpptes 19 juli 2000 och slutades sälja redan 3 juli 2001. Här nedan kan ni kolla in när Steve Jobs presenterade datorn 2000. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Starlink-satelliter foto-bombade kometen Neowise
Internet från rymden orsakar ljusföroreningar för astronomer

Den senaste månaden har kometen Neowise varit synlig från jorden men nu klagar en del hobby-astronomer på att kometens framträdande störs av satelliter på natthimlen. Det är specifikt SpaceX rymdinternet-företag Starlinks satelliter som anklagas för att foto-bomba "kometjagarnas" fotografier på Neowise. LiveScience skriver om Starlink-satelliterna: "Visible just above the horizon right now, the comet appears faint and small to the naked eye, but can be seen clearly through cameras with long, telephoto lenses. Usually, when photographers capture objects like this in the night sky they use long exposure times, leaving the camera aperture open to collect light over the course of several seconds. But now comet-chasers report that a new fleet of SpaceXx27s Starlink satellites is leaving bright smears across their NEOWISE snaps, as the shiny orbiters streak through their frames during long exposures. " Det här är inte första gången Starlinks hundratals satelliter anklagas för att förstöra natthimlen för astronomer. Detta var något som påpekades redan förra året. För att försöka lösa detta har Starlink utvecklat en slags solskydd till sina satelliter som man hoppas ska minska satelliternas reflektioner av solljus. Starlink har idag skjutit upp cirka 600 stycken satelliter som ligger i omloppsbana runt jorden. När nätverket är fullt utbyggt kommer det dock att bestå av upp till över 30.000 satelliter, något som lär öka ljusföroreningarna vid rymdobservationer ännu mer. I den inbäddade tweeten nedan kan ni kolla in hur Neowise såg ut när ett gäng med Starlink-satelliter susade förbi. Tumnagel
29.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu åker Kina till Mars
Ska landa Tianwen-1 där i februari

Häromdagen begav sig en farkost från Förenade Arabemiraten mot planeten Mars och idag skickade även Kina en farkost dit. Till skillnad från Förenade Arabemiraten så har Kina även tänkt sig att landa på den röda planeten, Förenade Arabemiraten "nöjer" sig med att lägga sin farkost i omloppsbana runt planeten när den beräknas anlända dit i februari. Tidigt i morse sköt Kina upp en farkosten Tianwen-1, även kallad "Questions to Heaven", med hjälp av en inhemsk Long March 5-raket från den kinesiska rymdbasen Wenchang. Går allt som det ska så kommer Tianwen-1 vara framme vid Mars i februari. Där kommer den att lägga sig i omloppsbana runt planeten och två till tre månader efter det är det tänkt att man ska landa den sexhjuliga rovern på Mars yta. Skulle Kina lyckas landa på Mars blir man det tredje landet som lyckas med det. Sedan tidigare har USA gjort åtta lyckade landningar på Mars medan Sovjetunionen gjorde två sådana på 1970-talet. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är Förenade Arabemiraten på väg till Mars
Hope-sonden är arabvärldens första resa till den röda planeten

Igår kväll sköt Förenade Arabemiraten upp sin Mars-sond Hope (Al-Amal) från jorden med destination Mars med hjälp av en japansk Mitsubishi H-2A-raket. Uppskjutningen och separationen av sonden från raketen gick som planerat. Går allt som det ska på resten av resan så kommer Hope att lägga sig i omloppsbana runt Mars i februari nästa år. Farkosten kommer inte att landa på planeten utan är tänkt att observera olika väderförhållanden på Mars under ett 687 dagar, motsvarande ett Mars-år. Hope-uppdraget blir arabvärldens första resa till Mars och det beräknas ha kostat motsvarande cirka 1,8 miljarder svenska kronor att genomföra. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lenovo Legion läcker ut ännu en gång
Speltelefonen som har en popup-kamera på långsidan

Nu har det läckt ut en ny bild och lite nya uppgifter om Lenovos kommande speltelefon Legion, en telefon som kanske mest får uppmärksammas för den lite konstiga placeringen av en av telefonens kameror. Som synes på bilden ovan så handlar det om en popup-kamera som ploppar upp på telefonens långsida, något som inte är särskilt vanligt. Anledningen till den lite konstiga placeringen av kameran tros vara att det kan bli smidigare att streama sig själv samtidigt som man spelar på telefonen. Popup-kameran ska fällas ut på 0,496 sekunder och dra sig tillbaka in i mobilen på 0,5 sekunder, något som gör kameran till den snabbaste popup-kameran på marknaden enligt Lenovo. Popup-kameran är på 20 megapixel men det finns även en huvudkamera på 64 megapixel och en selfie-kamera på 16 megapixel. Förutom det så har Legion en 6,6 tum stor AMOLED-skärm med en uppdateringsfrekvens på 144 Hz, Qualcomm Snapdragon 865+, 6GB RAM samt 128GB lagringsminne. Lenovo Legion ska släppas i Kina 22 juli och kommer där att kosta motsvarande lite över 6000 svenska kronor. Om telefonen dyker upp här i Sverige finns det än så länga inga uppgifter om. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida