34 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Google har skapat tidskristaller
Genombrott för kvantdatorer

Forskare på Googler har tillsammans med forskare på Stanford, Princeton och flera andra universitet lyckats skapa en så kallad tidskristall i en något som kan få stora effekter för hur vi bland annat kan komma att använda kvantdatorer i framtiden. Tidskristaller är ett slags fysiskt system där objektet är både stabilt och förändrande under vissa tidscykler utan att göra åt någon energi. Quanta Magazine skriver om tidskristaller: "The time crystal is a new category of phases of matter, expanding the definition of what a phase is. All other known phases, like water or ice, are in thermal equilibrium: Their constituent atoms have settled into the state with the lowest energy permitted by the ambient temperature, and their properties don’t change with time. The time crystal is the first “out-of-equilibrium” phase: It has order and perfect stability despite being in an excited and evolving state." Forskare föreslog 2012 att tidskristaller existerade och nu verkar Google ha lyckats skapa sådana. Det här kan vara ett av de stegen som behövs för att vi någon gång ska kunna använda kvantdatorer för att lösa verkliga problem och skapa nya tekniska lösningar inför framtiden. Det kan till exempel handla om "scifi-grejer" som teleportation, warp-hastighet och liknande såväl som satt bygga evighets-reaktorer som inte kräver något bränsle. Det Google nu lyckats med kan ses som ett slags bevis på att det går att skapa tidskristaller. Det kommer dock antagligen att dröja ett tag innan vi kan få se hur det kan komma att användas rent praktiskt. I klippet ovan hittas en lite äldre video där youtubern Joe Scott snackar lite mer om tidskristaller. Tumnagel
51.3°
0

Kina varnar för kryptovalutor
Raset för bitcoin och andra kryptovalutor fortsätter

Den statliga kinesiska banken People’s Bank of China och andra statliga finansinstitutioner har gått ut med en varning där man förtydligar att kryptovalutor inte går att använda som betalningsmedel. Handel med kryptovalutor har varit förbjuden i Kina sedan 2019 men utvinning av bitcoins har och är fortfarande tillåtet. Uttalandena ledde till att bitcoin och andra kryptovalutor föll kraftigt och en bitcoin handlas i skrivande stund för under 40.000 dollar. Det innebär att valutan har fallit i värde med över 10 procent bara sedan i måndags och runt 40 procent sedan toppnoteringen på runt 65.000 dollar förra månaden. Tumnagel
43.9°
0

Tesla uppdaterar Model S och Model X
Får helt ny interiör med halv ratt

Tesla dundrar nu ut en uppdatering av modellerna Model S och Model X. Vid en första anblick ser det inte ut som att det har hänt så mycket, men det har det. Åtminstone på insidan och under skalet. Båda bilarna får en helt ny interiör där ratten kapats på mitten och där den stående stora skärmen ersatts av en liggande precis som Model 3 har. Denna mäter 17 tum och upplösningen har gått från 1900×1200 till 2200×1300. Det finns även en skärm på 12,3 tum framför ratten och en på 8 tum där bak som man kan använda till film och spel. Model S:en vi ser på bilderna är den man kallar för Plaid. Det blir den nya värstingversionen och den kommer att ersätta Performance. Man kan få Plaid både till S och X och detta innebär tre stycken elmotorer som tillsammans genererar 1020 hästar. S med Plaid ska klara 0-100 km/h på 2,1 sekunder och kunna toppa hela 320 km/h. Räckvidden anges till 62,8 mil. Men vänta nu, det släpps även en Plaid+. Den har över 1100 hästar, gör 0-100 km/h på runt två sekunder, toppar också 320 km/h men ska kunna ta sig hela 84 mil på en laddning. X Plaid gör 0-100 km/h på 2,3 sekunder och kommer 54,7 mil på en laddning. Här anges ingen toppfart men bilen ska klara kvartsmilen (402 meter) på 9,9 sekunder. Plaid+ går inte att få till Model X. Bilarna går att beställa nu men leverans sker först i september. Model S Long Range kostar från 974.990 kronor, Model S Plaid får du för 1.279.990 kronor och värstingvärstingen Model S Plaid+ kostar från 1.499.900 kronor. Model X Long Range börjar på 1.099.990 kronor och Model X Plaid kostar 1.279.990 kronor. Tumnagel
36.0°
0
2020

Storbritanniens första elmack har öppnat
Över 100 stycken ska öppna de kommande fem åren

Nära Braintree i Essex har nu Storbritanniens första mack enbart för elbilar öppnat. Platsen drivs av Gridserve och det här är en av fler än 100 stycken laddplatser man planerar att öppna under de kommande fem åren. På platsen finns 36 stycken laddstolpar och de kan leverera upp till 350 kW per stolpe. Kostnaden för att ladda är 0,24 pund per kWh vilket enligt Gridserve gör att en normalstor bil kan laddas från 20 till 80 procent för under tio pund. Den här kostnaden säger man är "the lowest ultra-high power charging rates on the market today". Strömmen till laddstationen kommer från förnybara källor och det finns solpaneler på taken som ger lite extra kraft. På plats finns ett batteripack på 6MWh som hjälper till med strömmen om många laddar samtidigt. Tumnagel
56.2°
0

Polestar Precept kommer att bli verklighet
Utvecklingsarbetet är igång

I början av året visade Polestar konceptet Precept. Nu meddelar man att bilen kommer att gå i produktion och att utvecklingsarbetet kring detta redan är igång. Med Precept vill man visa märkets väg framåt både när det gäller teknik och design. Bilen kommer att tillverkas i Kina i en helt ny fabriksdel men när den kan tänkas lanseras är fortfarande oklart. Tumnagel
52.3°
0

Pipistrel siktar på flera världsrekord med sitt lilla elflygplan
Velis Electro ska flyga från Schweiz till Tyskland

Den slovenska elflygplanstillverkaren Pipistrel är i full färd med att försöka sätta ett gäng med världsrekord för mindre elflygplan rapporterar Electrek. Företaget planerar att flyga den två-sitsiga modellen Pipistrel Velis Electro cirka 700 kilometer mellan Zürich och ön Nordenrey i Tyskland. Planets batteri har kapacitet att ta flygplanet cirka 100 kilometer så för att ta sig hela vägen till Nordenrey planerar man att landa flygplanet och ladda batteriet sex gånger. Under färden hoppas Pipistrel kunna sätta följande sju stycken världsrekord: * Lowest energy consumption (kWh/100 km) over 700 km * Highest average speed over 700 km (km/h) * Highest altitude ever reached by an electric aircraft (metre above main sea level) * Fastest climb performance from 0-1000m / 1000-2000m / 2000-3000m (m/s) * Highest average speed over 100km (km/h) * Lowest number of intermediate stops on 700km distance (number of stops) * Longest electrically flown distance in 24 / 48 / 56 hours (km) Pipistrels "rekordplan" lämnade Zürich i lördags och går allt som det ska så ska planet landa på Nordenrey någon gång idag. Guinness Rekordbok ska vara underrättade och kommer efter att planet har tagit mark att kontrollera huruvida Pipistrel slagit de världsrekord man förutsatt sig att göra. Tumnagel
38.8°
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
0

Världens mest aerodynamiska lyxbil
Det säger Lucid om sin Air

Lucid Motors har nu testat modellen Air i en vindtunnel hos Windshear och resultatet blev att den har en dragskoefficient på 0.21. Det gör den, enligt Lucid, till världens mest aerodynamiska lyxbil. Jean-Charles Monnet som är Aerodynamicist hos Lucid säger följande: "We applied lessons learned from shaping the world’s highest performance racing machines as integral to the Lucid Air’s design process. It’s not just about achieving the lowest coefficient of drag. It’s also key to have a highly balanced performance vehicle with precisely managed airflow in all aspects." Tumnagel
37.4°
0

Här är trailern för The English Game
Netflix-serie om hur fotbollen uppstod i Storbritannien

Här kommer trailern för Netflix kommande dramasatsning The English Game, en tv-serie som antagligen kommer att tilltala dem som gillar historia, fotboll och romantik. Tv-serien är gjord av Julian Fellowes som tidigare bland annat gjort Downtown Abbey och skrivit manus till Gosford Park. I The English Game får vi följa två fotbollsspelare från olika bakgrund i 1800-talets England. Under seriens gång kommer vi att få kolla in deras sammandrabbningar både på och utanför fotbollsplanen av trailern att döma. The English Game sänds i sex delar på Netflix från och med 20 mars. Tumnagel
37.7°
0
2019

Emma har simulerat 20 års kontorsjobb
Verkar ha påverkar hennes utseende rätt negativt

Det brittiska kontorsföretaget Fellowes har genomfört ett experiment där man modellerat dockan "Emma" som hon skulle kunna se ut om hon hade jobbat på ett kontor under dagens förhållanden i 20 år. Som synes på bilden ovan och i videoklippet nedan så har inte detta behandlat Emmas kropp och utseende särskilt väl. Dockans hud är i det närmaste likblek och hennes hållning är väl jämförbar med Ringaten i Notre Dame. Förutom det är Emma överviktig och har både stresseksem och ögonproblem. Fellowes experiment baseras på en enkät som besvarats av 3000 kontorsarbetare i Storbritannien. Beteendevetaren William Highman har lett undersökningen och han säger till The Independent: "The report shows that employers and workers really need to act now and address the problem of poor workplace health. Unless we make radical changes to our working lives, such as moving more, addressing our posture at our desks, taking regular walking breaks or considering improving our work station set up, our offices are going to make us very sick." Det är givetvis viktigt att man har en bra arbetsmiljö på sin arbetsplats men jag kan personligen tycka att den här studien känns lite överdriven. Jag har själv suttit bakom ett skrivbord och arbetat i cirka 20 år. På den tiden har synen blivit sämre och kroppen givetvis lite äldre men de omfattande problem som "Emma" har drabbats av har jag tack och lov än så länge sluppit. Eller? Happy Halloween önskar vi på Feber här nedanför! Tumnagel
35.2°
0
Nästa sida