m

Ikea visar upp smarta luftrenaren Starkvind
Ena varianten dubbeljobbar som sidobord

Ikea har presenterat lite nyheter i sitt sortiment av smarta produkter. Den här gången vankas det luftrenare i nya serien Starkvind och till en början är det två olika modeller som kommer släppas. Ena är en rund rackare som ställs på golvet och den andra är ett sidobord, vilket känns aningen genialiskt. Båda varianterna verkar vara rätt kompetenta och ska kunna rensa upp 99,5 procent av luftburna partiklar och göra tillvaron i rummet lite fräschare. Enligt Ikea ska enheterna fungera rätt bra i rum som är 20 kvadrat stora. Luftrenarna kommer kunna justeras med vridreglage, men kan även kopplas upp till Ikeas Trådfri-system, vilket gör det möjligt att kontrollera via smarta röstassistenter av olika slag. I USA är det säljstart i oktober och priserna ligger på 129 dollar för golvversionen och sidobordsvarianten kommer kosta 189 dollar. Så fort säljinfo som är relevant för oss i Sverige trillar in så uppdaterar vi artikeln. Tumnagel
52.3°
+
André Stray
0

Jobys eVTOL-plan har gjort en flygning på 250 kilometer
Tror att det är längsta flighten som gjorts med den typen av flygplan

Den amerikanska flygplanstillverkaren Joby Aviation skriver i ett pressmeddelande att man nu har genomfört en flygning på 154 miles (cirka 247 kilometer) med eldrivna VTOL-flygplan. Joby tror att det är den längsta flygningen som genomförts med ett elektriskt flygplan som kan starta och landa vertikalt. Flygningen genomfördes genom att flygplanet flög elva varv på en förutbestämd rutt vid Jobys Electric Flight Base utanför Big Sur i Kalifornien. Totalt befanns sig flygplanet i luften en timma och 17 minuter. Joby började utveckla elektriska VTOL-flygplan 2015 och har bland annat tagit in finansiering från Toyota och Intel. I slutet av förra året köpte Joby upp Ubers flygverksamhet Uber Elevate och man siktar nu på att dra igång en flygtaxi-tjänst med sina eVTOL-flygplan någon gång under 2024. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rymdturister kan inte kalla sig för astronauter
Inte officiellt i alla fall

Det amerikanska luftfartsverket FAA har släppt nya riktlinjer för vad som krävs för att kunna ansöka om att officiellt få kalla sig en astronaut och erhålla de så kallade "FAA Commercial Space Astronaut Wings". FAA:s riktlinjer släpps i samband med att både Virgin Galactic och Blue Origin nyligen skickat rymdturister till rymdens gräns. De flesta av dessa resenärer verkar dock inte officiellt få kalla sig för astronauter i framtiden. Bland kraven för att få kalla sig astronaut finns bland annat att resenären ska ha färdats 50 miles (cirka 80 km) ovanför jordens havsyta. Detta är ett krav som både Virgin Galactic och Blue Origins resor uppfyller. Ett annat krav är dock att rymdfarare ska "Demonstrated activities during flight that were essential to public safety, or contributed to human space flight safety" för att kunna få kalla sig astronauter. Det är antagligen ett krav som de så kallade rymdturisterna inte uppfyller, något som innebär att de inte heller officiellt kommer att kunna klassas som astronauter. Tumnagel
61.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

LG släpper munskydd med inbyggd luftrenare
Har även inbyggd mikrofon och högtalare

LG har visat upp en ny version av munskyddet "PuriCare Wearable Air Purifier" som man presenterade förra året. Det handlar om ett munskydd med inbyggd luftrening som framför allt är tänkt att skydda användaren mot luftföroreningar. Den nya versionen av munskyddet är försett med ett lite kraftfullare batteri men driftstiden ligger fortfarande på åtta timmar. Förutom det så finns nu en funktion som ska kunna förstärka användarens röst så att det hörs vad den som använder munskyddet säger bakom masken, något som säkerställs via munskyddets inbyggda mikrofon och högtalare. LG PuriCare Wearable Air Purifier kommer initialt att börja säljas i Thailand i augusti. Vad det kommer att kosta finns det dock än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
33.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in dokumentären om WeWork
Sänds nu på SVT Play

Är ni sugna på att titta på dokumentären om WeWork, företaget som har kallats världens mest övervärderade företag, så sänds denna sedan förra månaden på SVT Play. Dokumentären WeWork: Or the Making and Breaking of a $47 Billion Unicorn har på svenska fått titeln WeWork - enhörningens uppgång och fall och handlar om hur den karismatiske entreprenören Adam Neuman byggde upp ett kontorshotells-företag som värderades som techbolag. SVT skriver om WeWork - enhörningens uppgång och fall: "Glassiga kontorsplatser med gratis öl och mat, legendariska fester och extatiska möten om gemenskapens kraft - det var affärsidén bakom WeWork. Den karismatiske ledaren Adam Neumann övertalade finansiärer att pumpa in pengar i hans startup som snabbt växte till en enhörning - ett bolag som värderas till över en miljard dollar. Som mest var luftslottet värt nästan femtio miljarder dollar, 400 miljarder kronor. Men ett misslyckat försök till börsintroduktion senare fanns en bråkdel av värdet kvar och Adam Neumann fick sparken." Ni hittar trailern till WeWork-dokumentären här nedanför. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dipper tar sig fram i både luften och under vatten
Ny typ av hybriddrönare

Forskare på ETH Zurich har utvecklat en slags hybriddrönare som har möjlighet att båda flyga och färdas under vatten. Forskarna kallar sin skapelse för Dipper och när den har sina vingar utfällda kan den flyga i hastigheter på upp till 70 km/h. Dipper har möjlighet att dyka direkt från en flygning ner i vattnet. När drönaren befinner sig under vattnet fälls vingarna in och den tar sig då fram med en hastighet på cirka 9 km/h. Dipper har även möjlighet att ta sig upp till ytan och därifrån återigen lyfta mot skyarna. Dipper är utvecklad av åtta ingenjörsstudenter på ETH Zurich. Vad man har för planer med sin skapelse i framtiden finns det inga uppgifter om för tillfället. Tumnagel
43.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

En titt på ett av historiens konstigaste flygplan
Sovjetunionens VVA-14

Sovjetunionens flygplan VVA-14, designat 50 år sedan, skulle kunna lyfta vertikalt, sväva i luften och landa på vatten. I den här videon går YouTube-kanalen Mustard genom vad som gjorde planet speciellt, varför det misslyckades och vem dess skapare Robert Bartini var. Tumnagel
42.1°
+
Hugo Engström
0

Porsche ansiktslyfter Macan en smula
Sista med fossil?

Snart kommer en ny Macan som drivs av el och den är nog väldigt efterlängtad av Porsche-handlarna eftersom fossilversionen inte finns som hybrid och därför är rejält dyr att köpa här i Sverige. Men fossil-Macan kommer att finnas kvar ett tag till eftersom Sveriges skatteregler inte gäller i hela världen och det finns ett fortsatt sug efter mindre bensin-suvar. Man skakar om lite i versionerna av bilen. Turbon kommer att försvinna och GTS kommer att bli den nya toppmodellen. I förra generationen var S starkare än GTS men inte i den här generationen. Både S och GTS drivs av en 2,9 liter stor V6 med biturbo men som GTS levererar den 440 hästar (+60) och som S "bara" 380 hästar (+26). 0-100 går på 4,3 respektive 4,6 sekunder. Som insteg finns vanliga Macan som har 265 hästar och tar 6,2 sekunder till hundra. Alla modeller har PDK-låda och fyrhjulsdrift. Chassit ska enligt Porsche reagera snabbare och känsligare på körstil och körsituationer och de aktiva dämparna har justerats efter Macan. Dessa är standard i S och GTS. Luftfjädring är numera också standard i GTS och där har man sänkt karossen 10 mm. Ska man se skillnaderna i design ska man vara riktigt vaken. I fronten har lite olika detaljer lackats i bilens färg eller på GTSen svarta. LED-strålkastarna är numera standard vilket även backspeglar i sport design är. Tre nya färger finns för den som vågar, de heter Papaya, Gentian Blue och Python Green. Som standard är nu också större fälgar där Macan nu har 19, Macan S 20 och Macan GTS 21 tum. På insidan har det hänt lite saker och Macan har fått en ny mittsonsol. Du kan numera också få 911:ans GT-ratt. Baspriserna ligger på 655.000 kronor för Macan, 735.000 kronor för Macan S och 870.000 för Macan GTS. På bilderna nedan är den orangea S och den röda och gröna GTS. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0

Nu har iOS 14.7 börjat rulla ut
Med stöd för MagSafe-batteri till iPhone 12

Nu har Apple släppt iOS 14.7 till iPhones vilken innehåller en uppdatering för att fixa stöd för Apples nyligen presenterade MagSafe-batteri. Förutom stöd för MagSafe-batteri innehåller även iOS 14.7 en möjlighet att slå ihop två Apple Card-användares konton till ett gemensamt konto samt möjligheten för iOS-användare i en del länder att även få information om luftkvaliteten i Apple Maps och iOS väderapp. Dessutom innehåller iOS 14.7 precis som vanligt lite olika buggfixar till iOS. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Inredningen på nya Mercedes SL
Blir 2+2!

Klassikern Mercedes-Benz 300 SL har fått stå modell för nya generationen av Mercedes SL. Eller det är vad Mercedes säger i alla fall, jag är inte så säker på att det verkligen finns så mycket likheter. Man kallar mixen av digitalt och analogt för hyperanalogue och allt ska vara väldigt förarfokuserat, det går till exempel att justera skärmen i mitten så att den är mer vinklad åt föraren. Jag gillar att det är så mycket som är "fysiskt", från högtalarna, förbi luftblåsen till det i och för sig digitala klustret framför föraren som må vara digitalt men som känns väldigt snyggt inbakad i instrumentpanelen. Ratten är inte direkt ful heller. Men den stora nyheten är ändå att SL blir 2+2, även om baksätet kanske inte är gjort för folk med ben. Bilen presenteras förresten av Mercedes-AMG, så vi lär inte få några mesiga versioner av bilen när den väl kommer. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Nu säljer Ikea en luftkvalitetsmätare
Vindriktning kostar 99 spänn

Att ha koll på luftkvaliteten hemma är kanske inget som är superviktigt i Sverige, i alla fall inte så viktigt att man vill köpa något för en tusenlapp eller mer. Men 99 spänn kanske man kan avvara om man är nyfiken och det är precis vad Ikeas Vindriktning. kostar. Den kontrollerar luftkvaliteten baserad på PM2.5-partikar. Ström får den via USB-C men varken sladd eller adapter följer med. Tumnagel
55.8°
+
Roger Åberg
0

Det här är helt nya BMW 2-serie coupe
Med minimala njurar!

BMWs 2-serie har länge varit en favorit hos mig, bilen har en skön storlek och känns tight och rolig att köra. Men då snackar vi coupé, övriga delar av 2-serien är bilar som inte borde ha fått ett godkännande att produceras. Men hur som helst så är nya 2-serie coupé här nu. Och bilen har helt nya njurar, som inte är stora som elefantöron. Hurra! Istället är njurarna vertikala, har en ny form och luftklaffarna i njurarna går att öppna och stänga. Kanske har BMW kommit till sans här? Två modeller kommer från start. Fetast är M240i xDrive som har en rak sexa som levererar 374 hästar (+34 från tidigare versionen) och 500 Nm. Lär vara riktigt, riktigt rolig och ska göra 0-100 på 4,3 sekunder. Lite mer sansad är 220i som har en fyra och bakhjulsdrift och levererar 184 hästar. På bilderna är den lila M240i och den vida 220i. 2-serien har varit en favorit hos mig på grund av storleken i takt med att 3-serien blivit allt större. Nya 2-serien har dock växt till sig rejält och är 10,5 cm längre, 6,4 cm bredare men 2,8 cm lägre. Längre, lägre och bredare med andra ord. Delar av chassit är hämtat från 4-serien. Som tillval finns variabel M Sport-fjädring. Bagaget är på rimliga 390 liter och baksätet går att fälla 40/20/40. Man kan också ha dragkrok och dra 1600 kilo, så lite praktiskt är den allt. 220i kostar från 359.000 kronor, M240i xDrive kostar från 550.000 kronor. Tumnagel
42.0°
+
Roger Åberg
0

I dag börjar nya lagar att gälla
En hel hög med saker

I dag är det första juli och traditionsenligt så börjar en hög med nya lagar att gälla i dag. Till mångas besvikelse, i alla fall bilbranschens, så höjs i dag förmånsvärdet för bilförmån, det som kallas tjänstebil i folkmun. Glädjande är dock att fler som producerar sin egen el inte behöver skatta för detta, till exempel större företag med solcellsfarmar. Tullverket får även större befogenheter att stoppa post som de misstänker innehåller dåliga saker som vapen, ammunition, sprängmedel eller narkotika. Åldersgränsen för att flyga drönare sänks från 16 till 15 år. Regeringen får möjlighet att sätta olika start- och landningsavgifter beroende på den miljöpåverkan som luftfartyget har. Älskar för övrigt ordet luftfartyg, behöver användas oftare. En person kan numera förbjudas tillträde till en butik, det blir förbjudet att utsätta barn för våld- och sexualbrott, tillsynen över fastighetsmäklare förstärks, månggiften som har skett utomlands erkänns inte längre av Sverige och en häktad får bara vara häktad i nio månader. Polisen får från och med i dag även utföra böter till den som spelar störande hög musik och buskör med vattenskoter. Rent tekniskt är det första ett förargelseväckande beteende och boten för det är 1000 kronor. Det andra klassas som "störande och onödig körning med fartyg" och ger 1500 kronor i böter. Förarbevis för vattenskoter kommer att införas från 1 maj nästa år, men från och med i dag är det möjligt att gå den utbildning som krävs. Nedan finns en länk till en PDF med alla nya lagar. Tumnagel
56.2°
+
Roger Åberg
0

Det här är framtidens Volvo!
Nytt koncept ger mersmak

Less is more brukar det ju heta, men framtiden för Volvo är tydligen Less but better, eller mindre men bättre på ren svenska. Att göra eldrivna bilar har ju sina tekniska svårigheter men när man kommer över den tröskeln så finns det en hel del fördelar att utnyttja och det verkar Volvo ha förstått. Framförallt ger det möjligheter till större innerutrymmen. Nu är det här inget unikt för Volvo, men konceptet Volvo Concept Recharge fokuserar just på detta, att maximera nyttan med det platta golvet. Man har flyttat runt stolarna, ändrat takprofilen och lyft positionen för sätena så att man sitter högt. Resultatet blir en bil som har bättre luftmotstånd än en suv men som behåller fördelarna med biltypen som folk ändå gillar. Men viktigast med konceptet är ändå designen, för en ny generation med Volvo-bilar ska så klart har en ny design. och jag tycker att man har lyckats blanda nytt med gammalt. Tors hammare är kvar i fronten, men arvet av gamla lyktor är borta och de har mindre luft. Fronten bjuder inte på någon stor och onödig grill, tack och lov, utan där hittar man istället en sköld, som Volvo kallar den nya fronten, med Volvologgan. Ovanpå vindrutan hittar vi LiDAR-sensorn som gör att man faktiskt gömmer sig rätt bra där. Stiligt. Bak på bilen hittar vi också tunnare lyktor som känns väldigt Volvo. Vi hittar också en linje som inte är slank och sluttande som på de allra flesta nya bilar utan här är det nästan boxigare än en 740. Jag hoppas att man vågar behålla detta! På insidan är det luftigt och gott om förvaring. Det är som sagt större än i dagens bilar men också smartare, bland annat har man byggt in en barnstol i sätena bak. I mitten hittar vi en 15 tum stor skärm. Nästa år kommer nya XC90 som troligen kommer att ha mycket av det här konceptet i sig. För många år sedan släppte Volvo ett första vilt koncept, som sedan blev Polestar 1, och även då släppte man XC90 direkt efter. Den gången var de flesta designelement med i färdiga bilen, vi får hoppas att det stämmer även den här gången. Vi har dessutom fått se lite av Polestar 3 och den bilen har en hel del med det här konceptet att göra, i alla fall i grundformen. Så bli inte överraskade om kommande XC90 är rätt olik dagens version. Vad tycker ni, lovande eller inte? Tumnagel
32.7°
+
Roger Åberg
0

Forskare tar fram passivt vattensystem
Kan utvinna vatten direkt från luften

Forskare på det schweiziska universitetet ETH Zurich har tagit fram ett passivt vattensystem, ett system man säger ska vara effektivare än andra varianter på sådana som utvecklats tidigare. Tanken bakom passiva vattensystem är att dessa ska kunna användas för att generera vatten utan att någon extern kraftkälla tillförs. Många sådana system samlar till exempel upp vatten under dygnets mörka timmar då solen inte gör så att vattnet som samlas in avdunstar. Systemet som forskarna på ETH Zurich byggt upp, som syns på bilden ovan, ska dock kunna användas dygnet runt. Systemet består av lite olika delar och Gizmodo skriver om tekniken som samlar in vattnet: "Condensation happens when water in the air comes in contact with a surface that is below the ambient temperature. To ensure this process happens, researchers coated the glass pane with polymer and silver, allowing it to reflect the sunlight back and keep itself cooler than the ambient temperature. On the underside of the pane is a special coating where moisture from the air can collect and drop without requiring human or mechanical help. The cone acts like a radiation shield, which keeps the device from overheating and deflects the heat energy created from the condensation process." Enligt forskarna ska deras system kunna generera cirka 1,2 liter vatten om dygnet per kvadratmeter. Detta ska vara runt dubbelt så mycket vatten som andra passiva system kan generera enligt forskarna. Passiva vattensystem som dessa skulle framför allt kunna komma till användning i områden där det råder brist på drickbart vatten. Tumnagel
56.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 Max 10 har flugit för första gången
Den största Max-modellen som hittills lämnat marken

Boeing har testat en ny modell av sina Max-flygplan och det är den största Max-modellen som hittills lämnat Boeings fabrik. Boeing 737 Max 10 är har kapacitet att flyga 230 passagerare vilket kan jämföras med Max 737 Max 9 som kan ta 178 - 220 passagerare. Max 10 är primärt utvecklad för att konkurrera med Airbus A321neo som kan ta 185 - 240 passagerare. A321neo har dock en räckvidd på cirka 7400 kilometer medan 737 Max 10 har en räckvidd på cirka 6100 kilometer. Under sin första provflygning tillbringade planet 2,5 timmar i luften. Boeing 737 Max 10 förväntas börja flyga i kommersiell trafik någon gång under 2023. Tumnagel
36.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Robotormar kan nu gräva ner sig i marken
Det låter ju inte alls otäckt

Här kan ni kolla in en ny robotorm som utvecklats av forskare på amerikanska University of California i Santa Barbara. Vi har de senaste åren fått se en hel del exempel på robotormar med mjuka kroppar som kan ta sig fram i lite olika terräng. Det som skiljer dessa från roboten som forskarna på UCSB nu har visat upp är att den senare även har förmågan att gräva ner sig och färdas under marken. Roboten har hämtat inspiration från ödlearten apotekarskinken. Den gräver sig fram med hjälp av luft som blåses ut från robotens kropp och ett kilformat verktyg som får undan sanden. Forskarna säger att robotar som denna i framtiden kanske kan bli användbara för att samla in olika jordprover. De skulle kanske även kunna användas för att lägga ledningar och rör under mark. Här nedan hittas ett videoklipp där med UCSB:s nya robotorm. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bowsers luftskepp för LEGO Super Mario läcker
Läcker?

Amazon i Australien råkade läcka nästa stora expansion för LEGO Super Mario. Detta nya bygget är för Bowsers luftskepp och ska vara 35 centimeter långt samt bestå av 1 152 bitar. Det följer också med två fiender en pirat-Goomba och en Magikoopa. Priset Amazon hade satt för detta bygge innan de plockade ner produktsidan var 100 dollar. Tumnagel
40.5°
+
Frode Wikesjö
0

Vi har kollat in BMW iX
Första leveranserna i november

Det händer mycket på elbilsfronten nu och en kommande och intressant modell är BMW iX. Det här är deras första SUV, eller SAV som de kallar den, i deras "rena" i-serie där vi tidigare har sett i3 och i8. BMW ska ha lite cred för att man har väntat så länge med en SUV, men nu är den alltså produktionsklar och vi har kollat in två förseriebilar. Är man sugen på att köpa finns det två varianter, iX xDrive40 har 326 hästar, batteri på 71 kW netto, laddkapacitet på 150 kW, räckvidd på 425 km och 0-100 går på 6,1 sekunder. iX xDrive50 har 523 hästar, batteri på 105,2 kW netto, laddkapacitet på 200 kW, räckvidd på 630 km och 0-100 går på 4,6 sekunder. Senare kommer ytterligare en version som man kallar för iX M60 och den har 600 hästar. Utsidan är, hmm, udda och när vi frågade på Instagram vad ni tycker om den var det en övervägande majoritet som tyckte att bilens design inte var mycket att hänga i julgranen. Uppskattningsvis 75 procent av er dissade formen. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Umeå har renaste luften i Europa
Stockholm bästa huvudstaden

European Environment Agency har kollat luftvärdena i en hel hög med europeiska städer och i topp hittar vi Umeå! På andra plats hittar vi Tammerfors och trea är Funchal i Portugal. På sjätte plats hittar vi Uppsala och på nionde plats Stockholm, vilket betyder att vår huvudstad har den renaste luften i Europa! Överlag verkar luften vara helt ok i Västeuropa, men från Italien och öster ut ser det inte alls roligt ut. Sämst är Nowy Sacz i Polen. Tumnagel
56.3°
+
Roger Åberg
0

Med Unplugged kan du börja lira luftgitarr på riktigt
Guitar Hero för virtual reality

Här kan ni kolla in lite från det kommande VR-spelet Unplugged, ett spel som väl bäst kan beskrivas som en VR-version av klassiska Guitar Hero. Till skillnad från Guitar Hero kräver dock inte Unplugged någon tillhörande gitarr-kontroll. Med Unplugged får spelaren möjlighet att via luftgitarrs-gester spela med i musiken som spelas upp i spelet. I klippet ovan avslöjas bland annat att Offspring kommer att vara ett av banden som står för musiken i spelet. Dessutom avslöjas det ett Marcus Henderson som var huvudgitarrist för Guitar Hero nu börjat arbeta med Unplugged. Unplugged utvecklas av vr-utvecklaren Anotherway och publiceras av Vertigo. Spelet släpps någon gång i höst till Oculus Quest samt via Steam till vr-headset för PC som har stöd för att läsa av handgester. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kelekona siktar på att bygga stora eVtol-farkoster
En flygande "buss" för 40 passagerare

Det amerikanska startup-företaget Kelekona har visat upp ett koncept på en elektrisk så kallad Vtol-farkost som man hoppas kunna använda till kollektivtrafik i framtiden. Det handlar om en stor "rymdskepps"-liknande farkost som ska kunna starta och landa vertikalt, något som gör att den till exempel skulle kunna flyga smidigt mellan två städer. Planen är att Kelekonas farkost ska kunna flyga 40 passagerare eller cirka 4,5 ton godstrafik. Det ska observeras att Kelekonas farkost fortfarande bara är på konceptstadiet. Trots det uppger företaget att man siktar på att börja flyga passagerare mellan till exempel New York och semesterorten The Hamptons redan 2024. Det låter i mina öron som en väldigt optimistisk tidsplan med tanke på att det handlar om en helt ny typ av luftfarkost. Om den någon gång faktiskt byggs och klarar av att lyfta från marken så måste den även godkännas i en lång rad tester innan den kan sättas i reguljär trafik. Här ovanför kan ni kolla den "flygande bussen" i en animerad konceptfilm. Tumnagel
37.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Första Tesla Model S Plaid levererad
"Snabbare än en Porsche, säkrare än en Volvo"

I natt så levererade Tesla sina första Model S Plaid. Det här är superversionen av deras i dag klassiska modell. Plaid har 1020 hästar och klarar 0 till 100 på ner mot två sekunder. Dessutom med en räckvidd på 62,8 mil och plats med både en hög personer och packning. Toppfarten är satt till 322 km/h men då behöver man ha andra däck än de bilen levereras med, dessa kommer senare. När den första Model S visades klarade man 0-100 på 4,2 sekunder och kom dryga 42 mil, vilket då 2012 var imponerande. Bilen har tre motorer och Tesla kallar lösningen för "relentless". Tidigare har Porsche varit stolta över att deras Taycan kan köra 0-100 om och om igen och en Tesla Model S klarade inte detta, men nu är Tesla alltså där. På tal om Porsche, till skillnad mot dem så har Tesla bara en växel och det gör att motorn snurrar galet fort, över 20.000 rpm som värst. Luftmotståndet är väldigt, väldigt lågt: 0,208. Tesla säger att detta är när hjulen snurrar och inte stillastående. Laddningen har snabbats upp och man ska få i 30 mils räckvidd på en kvart. Man har även skapat en ny värmepump som man säger ger 30 procent bättre räckvidd i kallt väder och att lösningen behöver 50 procent mindre energi för att värma upp bilen. Enligt Musk kommer man att ha väldigt lite skillnad på räckvidd i bra och dåligt väder. Häromdagen gick Elon Musk ut med att man skrotar toppmodellen Plaid+ eftersom den (enligt honom) helt enkelt behövdes, vanliga versionen blev tydligen tillräckligt bra. Plaid+ var runt 300.000 kronor dyrare än den vanliga, så i natt passade Tesla på att höja priset med 100.000 kronor för den vanliga. Prislappen ligger nu på 1.379.990 kronor. Elon Musk är säker på att bilen kommer att klassas som den säkraste bilen någonsin. Den har dock inte testats ännu av någon officiell instans. Musk sa under presentationen att bilen är "snabbare än en Porsche, säkrare än en Volvo". På insidan är mycket nytt. Den nya ratten ska ge bättre sikt och skärmen har vänts från stående till liggande format. Man har lyckats minska storleken på paketet framför framsätet och storleken på saker i kupén överlag vilket gör att baksätet numera är helt ok. Ljudet i bilen ska också ha blivit bättre, både det som kommer ur högtalarna och det som (inte) kommer in från omvärlden. Bilen har bland annat extra tjocka glas. Tesla levererade de första 25 bilarna i natt och kommer att tillverka "hundratals" i veckan nu och över 1000 framåt. Detta kommer alltså inte bli någon massproducerad modell, men så är ju prislappen rätt fet också. Tumnagel
32.8°
+
Roger Åberg
0

Drönare används för att tanka stridsflygplan för första gången
Boeing och US Navy har testat en ny grej

Boeing och US Navy har genomfört ett lyckat test där man låtit en obemannad drönare tanka ett bemannat stridsflygplan, något som aldrig tidigare skett. Det hela genomfördes med Boeings obemannade jättedrönare MQ-25 Stingray som överförde cirka 1200 liter jetbränsle till en F/A-18 Super Hornet. Under tankningen låg de båda farkosterna bara cirka sex meter från varandra vilket ni kan se på bilden ovan och i videoklippet här nedanför. En av fördelarna med att tanka stridsflygplan i luften är att dessa kan hålla sig i luften längre under sina uppdrag. Fördelen med att använda drönare för tankning är att man inte behöver skicka upp bemannade tankflygplan i till exempel krigszoner. Tumnagel
49.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apples WWDC-event på 11 minuter
Slipp mellansnacket

I kväll höll Apple låda och det var en hel del snack om alla deras operativsystem. Men det var också väldigt mycket luft så här kan man se allt viktigt som visades i en version som bara är elva minuter lång. Har du lite mer tid finns en version som är 23 minuter lång här nedan. Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0

EU har nu förbjudit belarusiska plan över sitt territorium
Beslutet verkställdes natten till i dag

Natten till i dag verkställde EU sitt beslut att förbjuda belarusiska flygplan över EU:s luftrum. Detta förbud är en av flera sanktioner som EU planerar att införa mot regimen i Belarus. Flera EU-länder hade redan infört detta flygförbud men nu ska det alltså gälla samtliga EU-länder. Anledningen till detta är så klart incidenten för någon vecka sedan när belarusiska myndigheter tvingade ner ett flygplan från Ryanair för att gripa aktivisten Roman Protasevitj och hans flickvän Sofia Sapega. Tumnagel
83.4°
+
Frode Wikesjö
0

Venus Aerospace vill bygga rymdflygplan för resor över jorden
Skulle kunna flyga Los Angeles - Tokyo på en timma

Nyhetsbyrån Bloomberg har skrivit lite om det amerikanska startup-företaget Venus Aerospace vilka verkar ha rätt så högtflygande planer. Venus Aerospace mål är att utveckla ett rymdflygplan som ska kunna starta från jorden för att sedan transportera passagerare till andra destinationer via en rymdflygning över jorden. Tanken är att flygplanet ska starta som ett traditionellt flygplan och när det sedan är i luften ska planets raketmotorer starta och ta flygplanet till rymden. Därefter kommer flygplanet att flyga mot sin destination i hastigheter på över 14.000 km/h i några minuter för att sedan återvända mot jorden och landa som ett traditionell flygplan. Enligt företaget skulle en resa mella till exempel Los Angels och Tokyo kunna ta runt en timma med ett sådant här rymdflygplan, en resa som vanligtvis tar 11 - 13 timmar med ett traditionellt flygplan. Att använda rymdfarkoster för att flyga mellan destinationer på jorden är ingen ny idé. Elon Musk visade redan 2017 upp SpaceX "Earth to Earth"-koncept där man tänker använda SpaceX Starship för att flyga mellan olika platser på jorden på mindre än en timma. Att vi någon gång i framtiden kan komma att resa på det här sättet är antagligen, åtminstone tekniskt sett, inte omöjligt. Det lär nog dock ta många år innan resor som dessa kommer att bli kommersiellt tillgängliga för passagerartrafik. Här nedan kan ni kolla in en animerad film som visar upp SpaceX "Earth to Earth"-koncept. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Roccat presenterar Syn Pro Air
Sprillans nytt trådlöst headset med 3D-ljud

Roccat har presenterat ett nytt headset vid namn Syn Pro Air som kommer släppas om några veckor. Det nya headsetet går under namnet Syn Pro Air och ska erbjuda ett förhållandevis enkelt designat headset med fokus på inlevelse tack vare stöd för flådigt 3D-ljud. 3D-ljudet pumpas ut genom ljudelement på 50mm och headsetet har också stöd för Superhuman Hearing som bumpar upp ljud från steg, så att du lättare kan lokalisera diverse hot i spel. Lurarna kopplas till PC via dongle och batteritiden ligger på ett dygn. Lurarna har stöd för snabbladdning och du får 5 timmars användningstid efter bara 15 minuters laddning. Headsetet har som sagt en förhållandevis stilren design och Roccat har fokuserat på att göra headsetet så robust som möjligt, men samtidigt hålla vikten nere. Kuddarna på kåporna och båden är av memory foam och dessa är klädda med en luftig textil, vilket alltid är trevligt så att öronen slipper svettas vid långa spelsessioner. Roccat Syn Pro Air kommer börja säljas 20 juni och kommer kosta runt 1600 kronor. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Alain Visser: Branschen vill inte förändras
Lynk & Co har nu 3000 medlemmar i Sverige

Jag har pratat med Lynk & Cos vd Alain Visser några gånger tidigare, men han är rolig att prata med så när han var i Stockholm nu på morgonen för att öppna märkets tillfälliga lokaler så tog vi ett snack igen. Satsningen har ju börjat komma igång och man har numera 3000 medlemmar i Sverige och 300 har fått eller är på väg att få sina bilar. Inga gigantiska siffror, men för ett nytt koncept och ett nytt bilmärke är det riktigt imponerande. Som jämförelse så har Polestar levererat drygt 2300 bilar det senaste året. Problemet just nu för märket verkar vara just att leverera, många av de kunder som man redan har kommer att behöva vänta till september på sina bilar vilket inte är så lysande. Tanken med att man har så få alternativ att välja mellan var ju just att leveranserna skulle vara snabba. Mer intresserad av bilen än av intervju? Här finns vår provkörning av Lynk & Co 01: Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida