m

USA:s luftfartsverk sätter käppar i hjulet för SpaceX tidsplaner
Förhoppningsvis skjuts dock Starship SN9 upp idag

Förra veckan var det tänkt att SpaceX skulle testa Starship-prototypen SN9 i ett höghöjdstest men detta sköts fram flera gånger för att till sist inte bli av alls. Nu kommer uppgifter som säger att det amerikanska luftfartsverket FAA anser att SpaceX bröt mot någon av deras föreskrifter när man den 10 december höghöjdstestade prototypen SN8, ett test som slutade i att prototypen exploderade när den landade. Exakt hur SpaceX ska ha brutit mot FAA:s föreskrifter finns det inga uppgifter om men SpaceX verkar hur som helst inte ha fått tillstånd för att skjuta upp SN9 förrra veckan. Elon Musk verkar allt annat än nöjd med FAA:s besked och skriver på Twitter: "Unlike its aircraft division, which is fine, the FAA space division has a fundamentally broken regulatory structure. Their rules are meant for a handful of expendable launches per year from a few government facilities. Under those rules, humanity will never get to Mars." Det verkar dock som om SpaceX snart kommer att få upp SN9 i luften. Space.com skriver att det hela kan ske redan idag om allt går enligt plan. SpaceX planerar att skicka upp SN9 till 10 kilometers höjd för att sedan åter landa rymdskeppet på landbacken. Under SN8:s test, det som slutade i en explosion, tog sig Starship-prototypen till 12,5 kilometers höjd. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Boeing 737 MAX godkänd i USA
Olycksdrabbad modell kommer att flyga igen innan årets slut

Det amerikanska luftfartsverket FAA (Federal Aviation Administration) meddelade idag att man nu har godkänt Boeings olycksdrabbade modell 737 MAX för flygningar i USA. Boeing 737 MAX fick flygförbud i mars 2019 efter det att modellen drabbats av två olyckor där 346 människor miste livet. FAA:s chef Steve Dickson, som själv har testflugit 737 MAX inför godkännandet, sa i en kommentar till att denna nu godkänts för flygningar: "Based on all the activities we have undertaken during the past 20 months, and my personal experience flying the aircraft, I can tell you now I am 100% comfortable with my family flying on it." Det amerikanska flygbolaget American Airlines planerar att genomföra sin första kommersiella flygning sedan flygförbudet hävts 29 december medan Southwest Airlines planerar att ha sina 737 MAX i luften någon gång under andra kvartalet 2021. Tumnagel
24.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svenska företag vill skapa helautomatiska flygplatser
Skulle kunna bli räddningen för mindre flygplatser

TT rapporterar att ett gäng svenska företag tillsammans med Luftfartsverket har inlett en satsning på att skapa system som skulle kunna göra flygplatser helt automatiserade Detta är något som man tror skulle kunna rädda en del mindre flygplatser som annars skulle hotas av nedläggning på grund av olönsamhet, något som höll på att hända Ängelholms flygplats vilket vi skrev om då. Det skulle bland annat kunna innebära att flygledartorn fjärrstyrs, något som redan idag sker på till exempel Örnsköldsviks flygplats. Vidare skulle det handla om robotar för städning, gräsklippning, snöröjning.Transportrobotar och drönare skulle levererar väskorna till flyget och bagagebandet. Det handlar även om informationsflöden direkt in till ledningscentralen för brandkåren och avancerad bioteknik för incheckning och säkerhetskontroll skriver TT. Det är företagen Saab Digital Air Traffic Solutions (SDATS), ett företag som ägs av SAAB och Luftfartsverket, ABB, ASSA Abloy, HID Group samt Combitech som nu siktar på att utveckla ett helautomatiserat system för flygplatsen i Västerås. Det hela går under namnet "Västerås Digital Airport". Man hoppas kunna etablera den helautomatiserade Västerås Digital Airport i Västerås 2025. Skulle det hela bli lyckat så tror de inblandade företagen att deras system skulle kunna bli Sveriges nästa stora teknikexport vilken skulle kunna användas av mindre flygplatser över hela världen. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Skyryse gör helikoptrar självflygande
Gör din helikopter lite mera autonom

I framtiden kommer vi sannolikt att transporteras av flygande autonoma farkoster och en del av dessa kanske då kommer att vara försedda med teknik från det amerikanska startup-företaget Skyryse. Skyryse utvecklar inga egna autonoma fordon än så länge utan har istället utvecklat systemet Flight Stack som kan göra traditionella helikoptrar självflygande. Det handlar om ett system som dels installeras i själva helikoptern och dels på de helikopterplattor där det är tänkt att helikoptern ska landa. Skyryse har postat ett klipp där man demonstrerar sitt system i en helikopter av modellen Robinson R-44 helicopter vilket man säger är världens första flygning med en självkörande helikopter som är godkänd av det amerikanska luftfartsverket FAA. Det ska väl tilläggas att det är helikoptern i sig som är godkänd av FAA, inte Skyryse Flight Stack-system. Vad det kostar att anpassa en helikopter till Skyryse Flight Stack-system finns det än så länga inga uppgifter om. Det finns heller inga uppgifter om när fordon som dessa skulle kunna trafikera våra luftrum. Det lär nog dock dröja några år innan tekniken är mogen för det och alla behövliga tillstånd är på plats misstänker jag. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Garmin Autoland kan landa ditt flygplan
Landar flygplan med hjälp av GPS

Garmin har visat upp ett nytt GPS-system som man kallar för Autoland vilket kan användas för att helt autonomt landa mindre flygplan i händelse av att piloten inte kan eller känner för att göra detta själv. Landningen sker via GPS och förutsätter att flygplatsen där flygplanet ska landa har stöd för GPS-landningssystem. Skulle så vara fallet så tar systemet över kontrollen av flygplanet och upplyser passagerarna om detta varpå landningen inledes. Skulle piloten vara utslagen men passagerarna fortfarande vara medvetna så kan dessa kommunicera med flygplatsledningen medan systemet sköter själva landningen. Vad Garmin Autolanding kostar finns det för tillfället inga uppgifter om. För att överhuvudtaget få användas måste systemet först godkännas av det amerikanska luftfartsverket FAA. Skulle så bli fallet så är systemet i nuläget anpassat för att installeras i de båda flygplansmodellerna Cirrus Vision Jet samt Piper M600, flygplansmodeller som kostar runt 2 och 3 miljoner dollar styck skriver Gizmodo. Här nedanför hittas ett klipp på hur Garmin Autoland fungerar. Tumnagel
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uber visar upp drönare
Kommer kanske att flyga hem mat till dig i framtiden

Nästa år planerar Uber Eats att börja leverera mat med hjälp av drönare och inför det har företaget nu presenterat den drönare som antagligen kommer att göra det. Det handlar om en drönare med sex rotorer med roterade vingar, en design som Uber säger ska ge drönare bättre flygfärdigheter när den väl befinner sig i luften. Drönaren är framtagen för att leverera en middag för två och med den lasten har drönaren en räckvidd på cirka 20 kilometer. Uber har fått tillstånd av det amerikanska luftfartsverket FAA att börja testa sin leverandrönare i San Diego. Det har även Amazon samt UPS och Alphabets dotterföretag Wing började med drönarleveranser så sent som i förra veckan i USA, något som gjorde dem först i USA att göra detta på den kommersiella marknaden. Tumnagel
35.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wings första drönarleveranser i USA genomförda
Blir först med kommersiell drönartjänst i USA

Att en hel del av framtidens leveranser av mindre paket sannolikt kommer att ske med drönare kan vi nog redan nu konstatera och några som är långt framme på det området är Alphabets drönarföretag Wing. Wing har sedan tidigare börjat leverera grejer med hjälp av drönare i både Finland och Australien och nu har man även börjat testa detta i USA. Det är i staden Christiansburg i delstaten Virginia som Wing fått tillstånd av det amerikanska luftfartsverket FAA att dra igång vad som ska vara den första kommersiella drönarleverans-tjänsten i USA. Det amerikanska fraktbolaget UPS har sedan tidigare fått tillstånd att flyga leveransdrönare i USA men de använder för tillfället bara drönare för att frakta saker mellan olika sjukhus. I Christiansburg, Virginia, kan de boende nu beställa grejer från de amerikanska varuhusen Walgreens och Sugar Magnolia samt få vissa paket från budfirman FedEx levererat via drönare. Drönaren hämtar upp beställningen på respektive varuhus och släpper sedan av detta på en förutbestämd plats på kundens garageinfart eller trädgård som synes i videoklippet nedan. Vad det kostar att få sina grejer hemskickade med drönare finns det inga uppgifter om. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 MAX kan vara i luften i början av nästa år
American Airlines ska börja flyga med olycksdrabbad modell igen

Det amerikanska flygbolaget American Airlines uppgav igår att man kommer att återuppta flygningar med den olycksdrabbade flygplansmodellen Boeing 737 MAX igen i början av nästa år. Detta är något som sker efter att modellen fick flygförbud i mars efter två olyckor med 737 MAX kostat runt 350 människor deras liv. Sedan dess har Boeing arbetat med att fixa till fel man upptäckte i modellen efter de båda olyckorna och detta anser man sig nu vara klara med. Boeing MAX 737 ska genomgå ytterligare inspektioner för att bli godkänt för flygtrafik av det amerikanska luftfartsverket FAA någon gång senare i år. Skulle det gå vägen är det antagligen inget, förutom eventuellt passagerarnas rädsla, som hindrar American Airlines från att börja flyga modellen igen i början av nästa år. American Airlines har idag 24 stycken Boeing Max 737 och förväntas börja flyga med dessa igen 16 januari 2020. Tumnagel
25.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 MAX antagligen inte i luften förrän nästa år
Flygbolag ställer in ytterligare avgångar med olycksdrabbad modell

Wall Street Journal har varit i kontakt med källor om uppger att det är sannolikt att inga Boeing 737 MAX kommer att flyga kommersiellt i år. De här uppgifterna kommer efter det att flera amerikanska flygbolag har ställt in avgångar med modellen fram till åtminstone i november. Tidigare har amerikanska flygbolag uppgett att man siktat på att flyga med 737 MAX nu i sommar men senare har det flyttats fram till hösten. Stämmer WSJ:s uppgifter så kommer antagligen inga Boeing 737 MAX transportera några passagerare i år. Boeing blev tidigare i år klara med en fix till vad man tror orsakade de två dödliga flygolyckorna i Indonesien och Etiopien. Nu måste dock hela flygplanet godkännas igen och den här gången räcker det inte att det amerikanska luftfartsverket FAA ska godkänna modellen, den här gången vill även flygmyndigheter från andra länder inspektera flygplansmodellen innan den blir godkänd för att återigen flyga i passagerartrafik. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

EU ska göra egna inspektioner av Boeing 737 MAX buggfix
Europeiska pilotföreningen litar inte längre på amerikanska FAA

För en vecka sedan uppgav flygplanstillverkaren Boeing att man nu hade fixat den bugg som misstänks ligga bakom två flygolyckor med modellen Boeing 737 MAX som på ett halvår orsakade över 350 människors död. Boeings fix ska nu inspekteras och godkännas av det amerikanska luftfartsverket FAA innan modellen åter får trafikera amerikanskt luftrum. Vanligtvis har världens andra luftfartsmyndigheter varit tillfredsställda om en flygplansmodell är godkänd av FAA men så ser inte ut att bli fallet den här gången. Den europeiska pilotföreningen uppger att förtroendet för FAA är förbrukat i och med att det var de som ursprungligen godkände Boeing 737 MAX trots att denna bevisligen inte borde fått flyga på grund av de nu fixade felen. EU:s motsvarighet till FAA, EASA (European Union Aviation Safety Agency), säger att förändringarna kommer gås igenom internt innan stoppet hävs i EU-länder. Sannolikt kommer även andra länders flygfartsmyndigheter inspektera den olycksdrabbade modellen innan den får börja flyga passagerare igen, något som antagligen gör att det kan dröja ett tag innan vi får se 737 MAX-flygplan i luften igen. Tumnagel
71.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

USA funderade på att ge Boeing Max 737 flygförbud två gånger
Efter den första kraschen med olycksdrabbad flygplansmodell

Wall Street Journal rapporterar att det amerikanska luftfartsverket FAA och det amerikanska flygbolaget Southwest Airlines funderade på att ge flygplansmodellen Boeing MAX 737 flygförbud efter olyckan med ett sådant plan i Indonesien förra hösten. Det var i samband med det som det uppdagades att systemet som skulle varna för fel på flygplanets sensorer var avstängt på Southwest Airlines flotta av MAX 737-flygplan. Man funderade då att att ge modellen flygförbud tills systemet aktiverats. Dock så gjorde man inte detta. Senare funderade man ännu en gång på att ge modellen flygförbud tills man undersökt om piloterna av MAX 737 eventuellt skulle behöva ytterligare utbildning att flyga modellen med varingssystemet påslaget. Inte heller då ledde detta till beslut om att låta planen stå kvar på marken. I mars störtade sedan ytterligare ett Boeing MAX 737-plan tillhörande Ethiopian Airlines och sedan dess har modellen flygförbud över hela världen. Boeing uppger att man har tagit fram en mjukvarufix till det drabbade systemet och även börjat testflyga detta med gott resultat enligt dem själva. Det finns inga uppgifter om när vi eventuellt kan få se modellen i luften igen. Tumnagel
35.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Piloter på kraschat flygplan ska ha följt Boeings instruktioner
Nya uppgifter om kraschat Boeing 737 MAX 8 från Ethiopian Airlines

De piloter som flög det Boeing 737 MAX 8-flygplanet som kraschade i Etiopien för några veckor sedan ska ha följt Boeings nya instruktioner när de försökt att upphäva flygplansets så kallade MCAS-system försök att störta flygplanet till marken. Det är Wall Street Journal som har kommit över uppgifter från utredningen om Ethiopian Airlines Flight 302, flygplanet som kraschade söndag 10 mars. Det har tidigare förekommit uppgifter om att flygolyckan i Etiopien drabbades av samma problem som det Boeing 737 MAX 8 från Lion Air som störtade i Indonesien i oktober förra året. När Lion Air-olyckan skedde gick Boeing ut med nya instruktioner till piloter som flög 737 MAX 8 där de bland annat fick lära sig hur det olycksdrabbade MCAS-systemet (Maneuvering Characteristics Augmentation System ) kopplades ur. Detta var Boeing och det amerikanska luftfartsverket FAA nöjda med och lät därför världens alla 737 MAX 8 fortsätta flyga. Stämmer uppgifterna om att Ethiopian Airlines Flight 302 störtade trots att piloterna agerat efter Boeings nya instruktioner så ser det ut som om Boeing och FAA har gjort ett väldigt stort och dödligt misstag. Sedan olyckan med Ethiopian Airlines Flight 302 råder flygförbud för Boeing 737 MAX-flygplan. Boeing håller på att utveckla ny programvara till flygplanen men meddelade så sent som igår att denna kommer att försenas. Det är oklart exakt när den kan dyka upp men det är antagligen bäst att det får ta den tid det tar. Tumnagel
23.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uppdaterat Nu är det bara flygbolag i USA som flyger 737 MAX 8
Alla andra har ställt flygplanen på marken

Efter flygolyckan i söndags då ett Boeing 737 MAX 8-flygplan tillhörande Ethiopian Airlines störtade kort efter start var det flera länder som förbjöd modellen i sina luftrum och flera flygbolag beslutade att sluta flyga med modellen tillsvidare. Idag utökades den listan då även Kanada, Egypten, Indien och Ukraina tillsvidare förbjuder flygplansmodellen i sina luftrum. Det innebär att det endast är de tre amerikanska flygbolagen American Airlines, Southwest Airlines samt United Airlines som fortfarande flyger med 737 MAX 8-flygplan. De tre flygbolagen har tillsammans 72 stycken flygplan av modellen Boeing 737 MAX 8. Huruvida USA funderar på att förbjuda flygplansmodellen är oklart. Det kan antagligen vara en lite känslig fråga då Boeing är ett företag som USA är väldigt stolta över. Företagets före detta chef är dessutom tillförordnad försvarsminister i USA och USA:s före detta FN-ambassadör Nikki Haley sitter numera i Boeings styrelse. Förutom det så bidrog Boeing med ett kampanjbidrag på en miljon dollar till Donald Trumps presidentvalskampanj. Uppdaterat Efter det att i stort sett alla flygbolag, utom de amerikanska flygbolagen, som har Boeing 737 MAX 8 i sina flottor ställt dessa på marken rekommenderar nu Boeing själva det amerikanska luftfartsverket FAA (Federal Aviation Administration) att gå ut med en uppmaning om att inte låta flygplansmodellen flyga längre i USA. I en kommentar säger Boeings ordförande Dennis Mueller: "We are supporting this proactive step out of an abundance of caution. Safety is a core value at Boeing for as long as we have been building airplanes; and it always will be." FAA har nu beslutat att den aktuella modellen inte länge får flyga i amerikanskt luftrum och blir därmed ett av de runt 40 länder som förbjudit modellen att flyga i deras luftrum. FAA:s uttalande hittas i tweeten längst ner i artikeln. /Uppdaterat Vad Trump själv tycker om dagens moderna flygplan kan ni kolla in i tweetsen här nedanför. Airplanes are becoming far too complex to fly. Pilots are no longer needed, but rather computer scientists from MIT. I see it all the time in many products. Always seeking to go one unnecessary step further, when often old and simpler is far better. Split second decisions are....— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 12 mars 2019 ....needed, and the complexity creates danger. All of this for great cost yet very little gain. I don’t know about you, but I don’t want Albert Einstein to be my pilot. I want great flying professionals that are allowed to easily and quickly take control of a plane!— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 12 mars 2019 Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Norwegian slutar flyga Boeing 737 MAX 8
Efter rekommendation från europeiska luftfartsmyndigheter

Flygbolaget Norwegian meddelade under eftermiddagen att man omedelbart kommer att sluta flyga med flygplanstypen Boeing 737 MAX 8 efter rekommendationer från europeiska luftfartsmyndigheter. Det var ett i stort sett helt nytt Boeing 737 MAX 8-plan tillhörande Ethiopian Airlines som kraschade kort efter start i söndags. Samma flygplanstyp var inblandad i en liknande flygolycka hösten 2018 när ett 737 MAX 8-plan kraschade i Indonesien kort efter start. Exakt vad olyckan berodde på i Ethiopian Airlines fall är än så länge inte fastställt. Olyckan i Indonesien ska ha berott på en felaktig sensor samt otillräcklig utbildning för piloterna. Norwegian har totalt 15 stycken Boeing 737 MAX 8-plan i sin flotta. Även researrangören TUI, som arrangerar charterresor från Sverige, kommer att sluta flyga sina resenärer i den aktuella modellen. Norwegian ansluter sig därmed nu till flygbolag i länder som Kina, Australien, Singapore, Brasilien, Indonesien, Sydkorea och Malaysia som har ställt sina 737 MAX 8 plan på marken. Tidigare idag gick även det brittiska luftfartsverket ut och meddelade att man inte kommer att tillåta några 737 MAX 8-plan att starta, landa eller flyga i brittiskt luftrum. Det påverkar alltså inte bara brittiska flygbolag utan alla flygbolag som flyger till, från eller över Storbritannien. Boeing meddelade även idag att man har tagit fram ny mjukvara till den olycksdrabbade flygplanstypen och den kommer att börja skickas ut till de berörda flygbolagen i april. Tumnagel
50.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fjärrstyrd flygledning blir dyrare än beräknat
Kommer även försenas

Sveriges Radio P1:s Kaliber rapporterar att systemet för att fjärrstyra flygledningen på flygplatserna i Kiruna, Umeå, Östersund och Malmö kommer att bli både försenat och dyrare än det ursprungligen var tänkt. Tanken bakom det hela är att de fyra flygplatserna ska börja använda samma system som sedan tidigare är i drift på flygplatserna i Örnsköldsvik och Sundsvall. Där har systemet varit i drift några år och flygledningen vid flygplatserna styrs nu centralt från Stockholm. Nu har man konstaterat att implementationen av systemet kommer att bli 60 miljoner dyrare än vad det ursprungligen var tänkt. Förutom det så kommer implementationen att bli cirka ett år försenad. Förseningen förklaras med att Luftfartsverkets samarbetspartner SAAB har haft svårt att rekrytera nyckelkompetens som kan utföra det nödvändiga arbetet med systemet. Tumnagel
31.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Text-till-tal-pluginen Browsealoud kryptojackad
Flera svenska myndigheter tros ha drabbats

The Register skriver att webbpluginen Browsealoud ser ut att ha blivit kryptojackad. Det innebär att de användare som besökt någon av de cirka 4200 webbsajter som använder Browsealoud ovetande har hjälpt någon att generera kryptovalutan Monero. Det handlar alltså om att någon obehörig lyckats injicera monero-grävarkod i Browsealouds javascript-plugin vilken gör att besökares datorer börjar generera monero åt den obehörige om de besöker en sida som använder Browsealoud. Browsealoud är en plugin som gör så att besökare kan lyssna på vad som står på en webbsida istället för att läsa texten. Enligt DN så används Browsealoud bland annat av Polisen, Moderaterna, Lunds universitet, Länsstyrelsen, Energimyndigheten, Luftfartsverket och ett stort antal svenska kommuner. Browsealoud är medvetna om att deras plugin har blivit kryptojackad och har för tillfället avaktiverat den helt vilket innebär att de sajter som kör Browsealoud inte kan använda de funktionerna just nu. Tumnagel
34.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

Norrköping återskapat i en jättelik 3D-modell
Ska vara den största i världen

Linköpings-företaget Spotscale har återskapat en 3D-modell av några kvarter i Norrköping vilken ska vara den största typen av sådan modell som någonsin tagits fram. Modellen omfattar 40 kvarter av Norrköping och för att skapa den har Spotscale med hjälp av drönare tagit 140.000 bilder på 24MB styck av staden. Pablo Jomer, webbutvecklare på Spotscale, säger till Ny Teknik: "Vi hade fyra stycken 300 gigabyte-hårddiskar som åkte i skytteltrafik mellan Linköping och Norrköping. För vår del handlar projektet mycket om själva i utmaningen i att kunna ro ett projekt av den här skalan i hamn." Modellen kommer nu att användas av NASA, Luftfartsverket samt Linköpings Universitet för att skapa en realistisk 3D-simulation över hur drönartrafiken i framtiden kommer att påverka den reguljära flygtrafiken över staden. Tumnagel
55.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Arlanda drabbat av tekniska problem igen
Den här gången är det problem vid Luftfartsverket

Det går inte så bra just nu för flygtrafiken. Under eftermiddagen och kvällen har Arlanda åter igen drabbats av tekniska problem som medför en del förseningar. Den här gången handlar det om tekniska problem hos Luftfartsverket som inte ska vara relaterade till problemen som uppstod i helgen. Än så länge finns det ingen prognos för när problemen ska vara lösta. Men det är inte stopp i flygtrafiken utan vissa avgångar har drabbats av förseningar medan andra avgångar flyter på som de ska. Tumnagel
28.8°
+
Emmy Zettergren
0

Nya datorproblem på Arlanda skapar förseningar
Strul med de digitala färdplanerna

Flygtrafiken dras med förseningar igen efter nya datorproblem. Den här gången verkar dock endast Arlanda och Flygräddningen vara drabbade. Problemet ligger i att systemet för färdplaner inte fungerar vilket innebär att de just nu måste skötas manuellt. Färdplanerna skickas till flygledningen med information om varje flights rutt, avgång och ankomst. När det nu sköts manuellt tar det fem minuter extra mellan varje flygning. Dock har som sagt flera flygningar blivit försenade sedan problemen upptäcktes vid lunch. När problemen ska vara avhjälpta vet Luftfartsverket ännu inte. Tumnagel
29.0°
+
Emmy Zettergren
0

Inte säkert att Telia låg bakom flygproblemen förra veckan
Ärendet utreds fortfarande

Efter att flygtrafiken under ett par timmar förra torsdagen helt legat nere spekulerades det ordentligt kring vad som kunde ha orsakat det bakomliggande radarfelet. Ganska snabbt fick Telia ta skulden då Luftfartsverket ansåg att det berodde på servicearbeten i Telias nät. Telia gick också snabbt ut och bad om ursäkt. Men nu verkar det inte vara helt säkert att det var telebolagets fel. Luftfartsverket backar nämligen angående anklagelsen och säger att de måste utreda ärendet i sin helhet innan de kan säga vad som verkligen orsakade problemet. I dag, nu på morgonen, håller också Infrastrukturminister Anna Johansson (s) ett krismöte med anledning av det inträffade. Under mötet kommer representanter från Luftfartsverket, Trafikverket och Transportstyrelsen att delta medan även SJ är inbjudna eftersom deras biljettsystem låg nere samtidigt. Tumnagel
39.5°
+
Emmy Zettergren
0

Telia tar på sig ansvaret för gårdagens flygstrul
"Vi är otroligt ledsna över alla som drabbades"

I förrgår rapporterade vi att Luftfartsverket (LFV) skyllde de tekniska problem, som ledde till att flygtrafiken stod still i två timmar, på Telia. För senare på eftermiddagen bekräftade Telia att de orsakade dessa tekniska problem och att de är otroligt ledsna över detta. Telia nämnde att det var under ett planerat arbete i går som det uppstod ett tekniskt fel på datatrafiken till Luftfartsverket. Vad som hände berättar man ej. Dock har folk hört av sig till oss och sagt att det var under ett servicearbete av en router i Jönköping som problemen började. På grund av en bugg började det loopa en massa broadcastförbindelser vilket ledde till att kommunikationen havererade. Telia har dock inte själva sagt vad som orsakade de tekniska problemen. På frågan varför det inte fanns något system som förhindrade att detta kunde hända sa Telia att det är något som de måste utreda med LFV. Telia håller även på att utreda vilka eventuella kostnader problemen har genererat. Tumnagel
37.4°
+
Frode Wikesjö
0

Luftfartsverket skyller gårdagens strul på Telia
Påstår att störningarna berodde på Telias servicearbeten

I går var det kaos på flera flygplatser runtom i Sverige vilket ledde till att 113 flygningar fick ställas in. Tidigare i dag samlades 17 olika myndigheter hos Myndigheten för samhällsskydd och beredskap för att diskutera den händelsen och andra störningar i samhällsviktiga funktioner som skett nyligen. Under detta möte passade Luftfartsverket på att skylla gårdagens stängningen av luftrummet över Stockholm på Telia. De ansåg att orsaken till störningarna berodde på servicearbeten i Telias system. Dock kommer ytterligare utredningar göras kring detta. Under mötet verkar man också kommit fram till att man i dagsläget inte kan hitta något samband mellan alla andra tekniska problem den senaste veckan. Så någon brottsmisstanke finns inte just nu men Försvarsmakten kommer ändå följa utvecklingen framöver. Tumnagel
38.4°
+
Frode Wikesjö
0

Luftfartsverket säger att man inte utsattes för hackingattack
Vidhåller att det var solutbrott som orsakade störningar i flygtrafiken

Efter att det i veckan skrivits om att Sverige utsatts för en hackingattack förra året som gjorde att det under en tid blev störningar i flygtrafiken går nu Luftfartsverket ut med ett pressmeddelande som någorlunda förnekar det. I pressmeddelandet skriver man att det inte finns något i deras loggar som tyder på att man har attackerats men att det var en hypotes man arbetade med när störningarna inträffade. LFVs tekniske direktör Ulf Thibblin säger i pressmeddelandet: "I vårt utredningsarbete hade vi tidigt med det som en hypotes. Det fanns inget i våra radardata- eller internettrafikloggar som styrkte eller bekräftade en eventuell cyberattack. Dessutom hade vi sambandet i tid med rymdvädret plus att det fanns ytterligare några tekniska orsaker som uteslöt en cyberattack." Vad som orsakade att radarsystemen slogs ut uppges vara radiostrålning i samband med ett solutbrott. LFVs radaranläggningar har tidigare drabbats av liknande störningar 1999 och 2003 skriver man i pressmeddelandet. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Var det en hackingattack som slog ut flyget i Sverige förra året?
Tidigare uppgavs att det handlat om en solstorm

Den norska säkerhetssajten AldriMer uppger att Sverige ska ha skickat ut ett meddelande om en pågående hackingattack i samband med att flygtrafiken på många av Sveriges flygplatser låg nere i november förra året. Det var den 4:e november som flygledarsystemen på många av Sveriges flygplatser ska ha blivit utslagna vilket ledde till att flera flighter blev inställda. Då uppgav Luftfartsverket att systemen skulle ha blivit påverkade av en pågående solsystem men enligt AldriMer:s anonyma källa inom NATO säger att LFV i själva verket kan ha blivit utsatta för en hackingattack och meddelat detta till flera NATO-länder bland annat Norge och Danmark. "The message was passed on to NATO either by Sweden’s National Defence Radio Establishment (Försvarets radioanstalt, FRA) or the Swedish Military Intelligence and Security Service (Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, MUST)." Varken FRA, MUST eller NATO har velat kommentera AldriMers uppgifter. Vem som eventuellt låg bakom den möjliga attacken finns det inga uppgifter om men enligt Aldri Mer så ska NATO ha upptäckt att Ryssland genomfört elektronisk krigföring i Östersjö-regionen vid den aktuella tidpunkten. Vissa spekulationer gör gällande att Ryssland kanske velat pröva sin kapacitet att genomföra hackingattacker på ett riktigt mål och då företrädesvis ett land som inte är medlem i NATO. Tumnagel
30.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Autonom solcellsdrönare landar på biltak
Framtagen av tyska forskare

Ett gäng forskare vid Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt, Tysklands svar på luftfartsverket, har tagit fram en solcellsdriven drönare som kan landa automatiskt på biltak utan större svårigheter. Målet var att bygga en sollcellsdrönare som kunde ta sig fram lätt var på så vis tvungna att göra drönaren så lätt som möjligt och minska luftmotståndet. Det första som försvann då var landningsstället. Och för att göra det möjligt för drönaren att landa riggades en bil med ett nät på taket samt en QR-kod som gör det möjligt för drönaren att hålla sig på rätt plats och landa av sig själv. Video där landningen sker ser ni ovan. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0
2015

Luftfartsverket släpper drönarkarta
Här får du inte flyga med drönare

Sedan så kallade drönare för personligt bruk började bli populära har dessa ett antal gånger orsakat att luftrummen över flygplatser har stängt och därför har nu Luftfartsverket släppt en karta som visar var man får flyga med drönare och över vilka områden som det krävs tillstånd för att flyga med drönare eller andra radiostyrda flygmaskiner. Den interaktiva kartan är framtagen för att hobbyflygare inte ska störa ordinarie flygtrafik och det går att zooma in över städer och andra områden om man vill se tydligare var det är tillåtet att flyga med sin drönare. Som synes på kartan nedan så är det i stort sett förbjudet att flyga drönare i hela Stockholms innerstad vilket kanske inte alla är medvetna om och något som lett till att framförallt Bromma Flygplats fått stänga sitt luftrum ett antal gånger det senaste året vilket ni kan läsa mer om i de inlänkade artiklarna nedan. Tumnagel
58.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Polisinsats mot drönarflygare
Två snubbar flög vid skyddsobjekt

Under gårdagen plockade polisen upp två män som flög med drönare runt den militära flygplatsen Malmen i Linköping och det tros att männen i fråga har fotograferat skyddsobjektet, vilket inte är helt okej. Enligt polisen togs de två männen, som är 34 och 36 år och är från Litauen, in för förhör under kvällen och deras drönare genomsöks för bevis. Polisen har ni inlett en utredning och de två männen är misstänkta för brott mot skyddslagen och luftfartslagen. Om ni funderar på var man får och inte får flyga så kan ni använda Luftfartsverket nya drönarkarta. Länk till den hittar ni här: Drönarkarta från Luftfartsverket. Sedan går det också att använda sunt förnuft och inte flyga med drönare i närheten av skyddsobjekt. Tumnagel
-41.2°
+
André Stray
0

Uppdaterad Luftfartsverket vill stoppa flygplatshaveri med ny karttjänst
Ska visa var man får och inte får flyga

De senaste veckorna har det hänt ett gäng gånger att drönarpiloter har satt käppar i hjulet för diverse flygplatser i Sverige. Nu vill Luftfartsverket sätta stopp på det och planerar att släppa en karttjänst som quadrokopterentusiaster kan använda för att hitta säkra platser där de kan flyga fritt med sina radiostyrda flygmaskiner utan att riskera att störa flygtrafiken. Anders Lindström vid flygtrafikledningen på Bromma säger detta om de flygande störningsmomenten: Det har ökat lavinartad det senaste året, utvecklingen har gått framåt, priset har sjunkit och det har blivit oerhört populärt med de här farkosterna. När denna karttjänst släpps till allmänheten är för tillfället okänt, men den lär dyka upp illa kvickt då det verkar som att Luftfartsverket verkar vara rätt less på drönarna. Uppdatering: Som det påpekas i kommentarerna här nere så har kartan varit tillgänglig sedan förra veckan. Länk till den hittar ni här: Flygkarta för drönare. Tumnagel
22.5°
+
André Stray
0

Premiär för fjärrstyrd flygplats i Örnsköldsvik idag
Första fjärrstyrda flygplatsen i världen

Förra året godkände Trafikverket en plan som innebar att man skulle fjärrstyra Örnsköldsviks flygplats och idag drar det igång. Från och med idag kommer flygledartornet på Örnsköldsviks flygplats istället att styras från Sundsvall vilket gör flygplatsen till den första fjärrstyrda i världen skriver Ny Teknik. Tanken är att man i framtiden ska kunna spara in pengar på att styra många mindre flygplatser med gles trafik från en central plats. Tekniken bakom systemen som används är framtagna av försvarskoncernen Saab i samarbete med Luftfartsverket (LFV). LFV har nu planer på att implementera fjärrstyrningssystem på Linköpings flygplats. Tumnagel
60.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

CNN får numera använda drönare för nyhetsbevakning
Ska även hjälpa FAA med regler kring detta

Vi vet alla hur populärt det har blivit med drönare av olika slag och det släpps nya multikoptrar av olika typer hela tiden känns det nästan som. Trots detta så går det väldigt sakta vad gäller lagar kring dessa. Nu vill CNN få en ändring på detta och startar därför ett samarbete med Amerikanska luftfartsverket (FAA) i hopp om att kunna snabba på det hela. Bland annat så innebär detta att CNN kommer att få använda drönare i sin nyhetsrapportering men det betyder även att FAA får ovärderlig input om hur de ska forma lagar kring drönare. Detta då CNN ständigt ska uppdatera FAA med information om drönare på marknaden och hur dessa kan användas. Tumnagel
43.5°
+
Gordon Andersson
0
Nästa sida