m

Sondors presenterar den eldrivna motorcykeln Metacycle
Blir din för 5000 dollar

Minns ni Sondors? Senast vi skrev om företaget var i slutet av 2017 när deras trehjuliga elbil provkördes. De säljer även eldrivna cyklar och det här är deras senaste skapelse som är en eldriven motorcykel. Den heter Metacycle, har 20 hästar, tar sig 12,8 mil på en laddning, toppar 130 km/h och kostar 5000 dollar. Ramen är i aluminium och hela hojen ska väga in på lätta 91 kilo. Man ska kunna förhandsboka ett exemplar för 100 dollar nu och de första leveranserna ska ske under årets fjärde kvartal. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Porsche firar att Boxster fyllt 25 år med jubileumsmodell
Får fräsiga fälgar

Porsches instegsmodell Boxster har hunnit fylla hela 25 år och detta firas med en jubileumsmodell i begränsad upplaga. Endast 1250 stycken exemplar kommer att byggas och dessa baseras på GTS 4.0-varianten som har boxersexa på 4,0 liter som ger 400 hästar. Bilen får en nytolkning av lackfärgen Neodyme som är en kopparliknande skimrande brun färg på utvalda ställen som fronten, luftintagen och på fälgarna. Denna fanns nämligen på utställningsmodellen 1993. Man kan få den nya bilen i färgerna GT Silver Metallic, Jet Black Metallic eller Carrara White Metallic. Tanklocket har Porsche instansat i sig och sportavgassystemets ändrör är i högblankpolerad aluminum. Ramen till vindrutan är folierad i svart. Cabben är röd, så även läderklädseln som går i Bordeaux Red. Båda går dock att få i svart om man tycker att rött är lite för vågat. Boxster är nu inne på sin fjärde generation och totalt har 357.000 stycken exemplar tillverkats. Boxster 25 Years går att beställa nu och den kommer till återförsäljarna i maj. Prislappen börjar på 980.000 kronor. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
2020

Japan utvecklar satellit i trä
Hoppas att det ska minska problemet med rymdskrot i framtiden

Japanska Kyoto University och företaget Sumitomo Forestry har börjar samarbeta med att utveckla vad man hoppas ska kunna bli världens första satellite tillverkad av trä. Tanken bakom trä-satelliter att dessa när de blir uttjänta skulle kunna styras in i jordens atmosfär och där brinna upp utan att några skadliga ämnen eller annat riskerade att falla ner på jorden. Takao Doi, professor på Kyoto University och före detta astronaut, säger till BBC: "We are very concerned with the fact that all the satellites which re-enter the Earthx27s atmosphere burn and create tiny alumina particles which will float in the upper atmosphere for many years. Eventually it will affect the environment of the Earth." Det över 400 år gamla företaget Sumitomo ska redan ha börjat testa olika trädmaterial under extrema förhållanden här på jorden. Man hoppas kunna utveckla ett träbaserat material som är motståndskraftigt mot höga temperaturskillnader och solljus. Går allt enligt plan så planerar Kyoto University och Sumitomo Forestry ha tagit fram den första satelliten tillverkad av trä någon gång under 2023. Tumnagel
49.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

AirPods Max övertygar rejält
Men är helt klart en lyxpryl

TL;DR AirPods Max är rejält imponerande både i bygge, ljudkvalitet, brusreducering och handhavande. Kör du Apples ekosystem är de helt enkelt det bästa valet bland overears, om du kan leva med tyngden. Men de är väldigt dyra och du behöver nog ändå ett par vanliga AirPods, så AirPods Max är inte för alla eller för alla situationer. Helt enkelt en lyxartikel med en prislapp på 6695 kronor. Ryktet om AirPods Max (eller Studio som de hette i ryktena) pågick ett tag men så förra tisdagen var det äntligen dags för lansering. Att de skulle komma innan jul ryktades det också om men Apple har släppt så mycket saker i höst att det nästan kändes lite orimligt med fler släpp, men där var de. Nackdelen när man läser rykten är att man inte blir så överraskad, så formen var inte någon överraskning. Mer om den sen. Vad som var lite överraskande var dock att det inte fanns så mycket smarta funktioner som vi hade hoppats på, som att lurarna skulle veta vad som var L och R och att man inte skulle behöva sätta på dem rätt. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

Bugatti och Tidal presenterar högtalare
Något att ha i garaget?

Tidal är namnet på en streamingtjänst för musik men även namnet på ett tyskt företag som tillverkar högtalare. De och Bugatti har nu gått samman och tagit fram ett par rejäla dunkadunka-lådor du kan ställa ut i ditt hem. Dessa lovar man ska bjuda på "unrivalled exclusivity and high quality like no other". Högtalarna kallas för Royale och har två stycken teman - Monocoque och Duotone. Dessa kan man sedan få i en rad olika färger och material - läder, kolfiber, aluminium och liknande. Inuti lådorna finns fyra stycken baselement, mellanregister och diskant. Högtalaren är aktiv och kan kopplas ihop med mängder av andra apparater. Vad man får betala för skapelserna framgår inte men det blir nog inte helt billigt. Tumnagel
14.0°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Hennessey Venom F5
Siktar på toppfart över 500 km/h

Precis som utlovat presenterar nu Hennessey Performance deras helt egentillverkade superbil Venom F5. Som tidigare är målet att kunna pressa den här kärran över 500 km/h och för att göra det har man tryck in rejält med effekt under skalet. Bilens design har förändrats en aning sen vi såg den första gången för ett par år sedan. I mina ögon ser den rätt så välbyggd ut med en trevlig interiör och dörrar som öppnas på ett sådant vis som signalerar framgång hos den som kliver in och ur bilen. Venom F5 firar företagets 30-årsjubileum och är uppföljaren till Venom GT. F5 kommer från tornadon med samma namn, dessa kan nå vindstyrkor på upp till 512 km/h. Venom F5 baseras kring en kolfibermonocoque som väger 86 kilo. Tack vare användandet av lättviktsmaterial genom hela bilen stannar vågen till slut på 1360 kilo. Motorn är en speciellt framtagen V8:a på 6,6 liter. Man kallar den för Fury och den baseras på ett motorblock i gjutjärn. Topparna är i aluminium och det finns ett torrsumpsystem. På motorn sitter två stycken turbosnurror och dessa hjälper till att göra denna maskin till "the most powerful production road car engine ever made". Effekten anges till 1842 hästar och 1617 newtonmeter i vrid. Till paketet kopplas en sjustegad semiautomatisk växellåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på under tre sekunder, 0-200 på under fem. Bilen är designad för att klara hastigheter över 500 km/h, men det återstår att se om den klarar att spräcka den gränsen. Endast 24 stycken exemplar kommer att tillverkas och priset börjar på 2,1 miljoner dollar - innan skatt och leveranskostnader. De första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år. Nästa år ska Hennessey också testa bilens prestanda på riktigt då man ska genomföra ett oberoende verifierat toppfartstest på den 5,2 kilometer långa flygraka som finns på Kennedy Space Center. Man ska genomföra testet enligt konstens alla regler så att det inte blir samma härva som det blev för SSC. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Ares presenterar Wami Lalique Spyder
Klassisk Maserati Spyder i modern tappning

2018 visade Ares Design upp Project Wami som var en nytolkning av klassiska Maserati Spyder från 1953. Nu visar man upp bilen i produktionsutförande. Man kallar skapelsen för Wami Lalique Spyder och även om de klassiska linjerna är där så är det modernt under skalet. Karossen är exempelvis i både kolfiber och aluminium och insidan blandar analoga mätare med en hyfsat stor pekskärm. Grundaren Dany Bahar förklarar bilen med dessa ord: "This is the ultimate luxury accessory and a joy to own. Owners will be able to relive the romance of travel that is synonymous with the Côte D’Azur and the Amalfi Coast of the 1950s in a beautifully adorned masterpiece; the epitome of bejewelled excellence." Det går bra att lägga en beställning nu men endast tolv stycken exemplar ska tillverkas så man kanske bör snabba sig på om man vill ha en. Vad det handlar om för drivlina eller vad man får betala framgår inte för tillfället. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Samsung släpper The Wall i 110-tumsversion
MicroLED-tv med 4K-upplösning

Det har nu snart gått två år sedan Samsung visade upp sin MicroLED-tv "The Wall" på CES-mässan i Las Vegas. Nu har företaget meddelat att man kommer att släppa en 110-tum stor version av denna inom kort. Det handlar om en tv med 4K-upplösning och en "skärm-till-chassi-ratio" på 99,9 procent, något som innebär att den i stort sett inte har några skärmkanter alls. Samsung skriver själva om The Wall: "The 110-inch MicroLED uses micrometer-sized LED lights to eliminate the backlight and color filters utilized in conventional displays. Instead, it is self-illuminating — producing light and color from its own pixel structures. It expresses 100 percent of the DCI and Adobe RGB color gamut, and accurately delivers wide color gamut images taken with high-end DSLR cameras. This results in stunning, lifelike colors, and accurate brightness from the display’s 4K resolution and 8 million pixels." Tv:n har ett inbyggt 5.1-ljudsystem inbyggt utan externa högtalare. När det gäller övriga specifikationer gällande The Wall så är det inget som Samsung än så länge presenterat. Det är även oklart vad den kommer att kosta men den lär antagligen bli väldigt dyr. The Wall börjar säljas i Sydkorea i slutet av året och kommer att dyka upp på andra marknader någon gång under nästa år. I klippet nedan kan ni kolla in hur en större version av The Wall ser ut i ett chassi med lite mer traditionell formfaktor hemma hos den brittiske fastighetsmogulen Andrew Southern. Tumnagel
45.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bentley har snickrat ihop en ny prototyp av Blower
Första exemplaret i Blower Continuation Series

Vi har tidigare berättat att Bentley planerat att återskapa tolv stycken exemplar av den klassiska racerbilen Blower. I augusti drog man igång monteringen av den första och nu är den klar. Det här är en prototyp som man döpt till Car Zero och den ska man använda för tester innan det är dags för resterande bilar att bli till. Bland annat ska den köras 800 mil på bana och genomgå en rad olika uthållighetstester. Alla bilar är som väntat redan tingade och sålda. Car Zero har tagit runt 40.000 timmar att få till och företaget har handtillverkat 1857 stycken nya delar från originalritningar. Ramen är som sig bör i ask och precis som originalet innehåller sätena tio kilo hästhår för att vara mjuka att sitta på. Motorn är på 4,5 liter och den har kolvar i aluminium, överliggande kamaxel, fyra ventiler per cylinder och dubbla tändstift. Vevhuset är i magnesium. På motorn sitter en kompressor (därav namnet Blower) och effekten ska ligga runt 240 hästar. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Mark Rober bygger säker glassförvaring
Enkel, men smart, lösning

Det är allmänt känt att glass är något som bör förtäras i stora lass. Alternativt med måtta. Det sistnämnda är lättare sagt än gjort. Mark Rober har tagit fram en lösning på detta problem och skapat en riktigt säker glassförvaring som håller hans, och andras, glassugna händer borta från ljuvligheterna. Kort och gott har han gjort en behållare med en undre del gjort av stål och en övre av aluminium och den övre delen krymper och tätar behållaren när paketet kastas in i frysen. Utöver att visa sin smarta glassförvaring meddelar Rober i videon att han kommer dra igång en kurs i början av januari där han lär ut kreativ teknik och majoriteten av videon handlar om det. Är man intresserad av detta kan man ansöka att få delta i kursen här: Ta del av Mark Robers visdom. Nedan hittar ni några fler videor från Mark Rober och om en vecka kommer vi få se Glitter Bomb 3.0, vilket vi ser fram emot. Tumnagel
36.3°
+
André Stray
0

Det här är nya Ducati Monster
Ny men behåller arvet

Sedan 1993 har Ducati tillverkat Monster och nu presenteras nästa generation. Den här har uppdaterats på alla fronter med ny design, ny motor och lägre vikt än tidigare. Samtidigt lovar tillverkaren att Monster-karaktären ska vara där precis som förr. Den främre ramen som är i aluminium sitter fast i motorn och den väger bara tre kilo. Den tidigare fackverksramen vägde 4,5 kilo. Den var i mina ögon dock snyggare och det som fick Monster att se lite speciell ut. Totalt har cykeln bantat 18 kilo jämfört med Monster 821. Den bakre ramen, svingen och fälgarna bidrar tillsammans med en viktsänkning på 5,2 kilo. Torrvikten för hojen anges till 166 kilo. Motorn är en Testastretta på 937 kubik och den ger 111 hästar vid 9250 varv och 94 newtonmeter i vrid vid 6500 varv. Den har quickshift-växellåda som gör att du kan växla utan att använda kopplingen. Vidare får hojen traction control, wheelie control, launch control och självklart även ABS-bromsar. Till Sverige kommer nyheten i slutet av mars nästa år och på prislappen står det då 123.900 kronor. Läs allt om den på länken nedan. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Ford visar prestandaversion av Mustang Mach-E
Gör 0-100 km/h på runt 3,5 sekunder

Det här är Mustang Mach-E GT Performance Edition. Det är en lite vassare version av elbilen som bjuder på 480 hästar och 860 newtonmeter. Den ökade effekten (25 hästar) gör att bilen ska klara 0-100 km/h på runt 3,5 sekunder. Räckvidden ligger på 37,8 mil och bilen använder sig av samma batteripack på 88 kWh som vanliga GT. Förutom en kvickare bil får man större bromsar fram med rödmålade Brembo-ok, 20-tumsfälgar med Pirelli-gummi och adaptiv fjädring från MagneRide. Insidan har sportigare stolar och instrumentpanelen har nya aluminiuminlägg. Bilen går att få i färgerna Cyber Orange Metallic Tri-Coat, Dark Matter Gray Metallic, Rapid Red Metallic Tinted Clearcoat, Star White Metallic Tri-Coat, Grabber Blue Metallic, Shadow Black, Iconic Silver Metallic eller Space White Metallic. De som redan har beställt en GT kan uppgradera till Performance Edition nästa vår. Vad man får betala för det framgår dock inte. GT erbjuds inte i Sverige än. Här har vi istället Mustang Mach-E Standard Range RWD som klarar 44 mil på en laddning för 574.900 kronor. Sen finns Mustang Mach-E Long Range RWD som tar sig 61 mil och som kostar 649.900 kronor. Mustang Mach-E Standard Range AWD klarar 40 mil och kostar 644.900 kronor och sist har vi Mustang Mach-E Long Range AWD som tar sig 54 mil och som kostar 734.900 kronor. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Uppdaterat Monolit hittad även i Rumänien
Att sätta upp monoliter verkar vara populärt

Förra veckan började det spridas uppgifter om en mystisk monolit som hittats på en avlägsen plats i den amerikanska delstaten Utah och nu har det hittats ännu en sådan. Den nya monoliten som det nu rapporteras om hittades på en kulle i närheten av den rumänska staden Piatra Neamt. Monoliten som hittats i Rumänien är cirka fyra meter hög och tillverkad av lite halvtaskigt ihopsvetsad aluminum. Den har sannolikt uppförts efter det att monoliten i Utah fick stor uppmärksamhet runt om i världen förra veckan. Vem som har uppfört den rumänska monoliten finns det än så länge inga uppgifter om. Vem som uppförde i Utah monoliten vet man inte heller. Den har nu försvunnit från platsen där den stod tidigare men vem som forslat bort den är även det okänt. Uppdatering Nu verkar "monoliten" i Rumänien försvunnit med, se tweet nedan för mer information om det. Även i det här fallet är det oklart vem som ligger bakom försvinnandet. Men vi behöver nog inte oroa oss för att det är utomjordingar som ligger bakom det, snarare handlar det nog om någon lokal skämtare som inte är särskilt bra på att svetsa. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audi uppdaterar SQ5
Har nu dieselmaskin under huven igen

I somras fick Audis mellan-SUV Q5 sig ett lyft. Nu presenteras prestandaversionen SQ5 i samma utförande. Men där tidigare SQ5 innebar bensinsexa är det nu återigen dieselsexa som gäller för Europa. Den är på 3,0 liter och ger 341 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Jämfört med föregångaren har den här fått kolvar i härdat stål istället för aluminium samtidigt som man förbättrat och modifierat insprutningen. Istället för en laddluftkylare i nosen har man monterat en luft/vatten-kylare i V:et mellan cylindrarna. Turbon har även fått ett mindre turbinhjul som snurrar snabbare. Bilen är en mildhybrid och har en kombinerad startmotor och generator med 48-voltsteknik. 0-100 km/h ska gå på 5,1 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Den blandade förbrukningen anges till 0,82 liter per mil och utsläppen till 215 gram per kilometer. Nya SQ5 lanseras under första kvartalet nästa år och den kostar från 687.500 kronor. Beställa ska man kunna göra från och med den här veckan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Företag ska utveckla teknik för att utvinna syre på månen
Brittiska Metalysis har fått kontrakt av ESA för att testa det

Det brittiska företaget Metalysis har fått i uppdrag av den europeiska rymdstyrelsen ESA att utveckla ett system som skulle kunna användas för att utvinna syre från månen. Ett sådant system skulle givetvis kunna komma till pass den dagen människan börjar bosätta sig där då vi skulle slippa transportera de enorma mängder syre som antagligen krävs från jorden. Metalysis planerar att utveckla ett system där man använder sig av teknik där syre utvinns från måndamm och andra naturtillgångar som finns på månen. Systemets biprodukt skulle bli aluminium, järn och andra metallegeringar som skulle kunna användas till att bygga andra saker på månen. I material som hämtats från månen har det visat sig att detta kan innehålla 45 procent syre och forskare från Metalysis och University of Glasgow har redan lyckats utvinna 96% av syret när man testat sin teknik i simulerat månmaterial. Tekniken används redan här på jorden för att frigöra metaller men här ses syret mest som en oönskad biprodukt. Systemet som Metalysis nu ska utveckla ska se till att fånga in och lagra syret som frigörs. Syret som frigörs skulle även kunna användas för bränsle till raketer och Mark Symes från University of Glasgow säger. "Oxygen is useful not only for astronauts to breathe, but also as an oxidiser in rocket propulsion systems. There is no free oxygen on the moon, so astronauts would have to take all their own oxygen with them to the moon, for life support and to enable their return journey, and this adds considerably to the weight and hence expense of rocket launches bound for the moon." I klippet ovan kan ni kolla in på lite av det arbetet som hittills gjort för att kunna utvinna syre på månen. Tumnagel
48.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi har testat iPhone 12 Pro Max
Levererar Apples största telefon maximalt?

Om känslan när man för första gången tar i iPhone 12 mini är ”åh vilken liten sötnos” så är känslan av iPhone 12 Pro Max precis tvärtom. Herrejösses vilket stor telefon det här är. TL;DR iPhone 12 Pro Max är större än någonsin och det märks, på gott och ont. Den kantiga formen som fungerar så bra på de mindre modellerna i familjen är inte en lika självklar vinst här. Apple lovar en bättre kamera än i de övriga modellerna, men i våra begränsade tester sticker den inte ut som vi hoppats. I slutändan ska du helt enkelt vilja ha en riktigt stor telefon för att välja iPhone 12 Pro Max, och det är precis därför den finns. Jag har kört iPhone 11 Pro Max det senaste året som min daily driver och jag har inte riktigt tyckt att den varit för stor. Alternativet, iPhone 11 Pro, var för liten med sin skärm som var 0,7 tum mindre. Men med iPhone 12 Pro har Apple lyckats göra en telefon i mellanstorleken som har större skärm i lika stor förpackning som förra årets modell och den har inte alls känns för liten för mig på samma sätt som föregångaren gjorde. Bra jobbat Apple! Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

iPhone 12 mini är så liten, så naggande god
Vi har testat!

Efter några veckor med mellanstorlekarna iPhone 12 och 12 Pro så är första intrycket av iPhone 12 mini att den är såååå liten. Att den var liten hade man ju fattat sedan tidigare, men så här liten? Det är helt enkelt en otroligt söt telefon och du som har längtat efter att ha en riktigt kompetent telefon men som inte vill släpa på en gigantisk skärm kommer att bli larvigt nöjd med denna. TL;DR iPhone 12 mini är en efterlängtad liten godsak. Men bara för att den är mindre är den inte sämre, den levererar på allt förutom stort batteri. Och den lilla skärmen Läs recensionen av iPhone 12 Pro Max här! Tumnagel
46.6°
+
Roger Åberg
0

AC Cars ska bygga eldriven version av Le Mans-racer
Har en ganska saftig prislapp

I somras skrev vi att AC Cars nu erbjuder den klassiska Cobran med eldrift. Nästa projekt är att en legendar inom racingvärlden också ska få samma behandling. Det handlar om en hyllning till Cobran man tävlade med på Le Mans på 60-talet. Den uppdaterade elversionen kommer bland annat att bjuda på kaross i aluminium som tas fram på liknande vis som man gjorde förr. Drivlinan kommer från det brittiska företaget Falcon Electric och den lämnar 620 hästar och 1000 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 54 kWh och räckvidden på en laddning anges till 19,3 mil. 0-100 km/h ska gå på 4,2 sekunder. Vikten på bilen ska ligga på under 1250 kilo. Alan Lubinsky som är chef på AC Cars säger följande: "We are determined to make a tremendous success of these recreated AC Cobra Le Mans electrics designs when they are launched first in the UK and later in other markets. We know the external appearance will win the approval of many ‘traditional’ AC fans. The inclusion of an up to the minute, emissions-free powertrain from our new friends, the electric experts at Falcon, will chime well with the excellence of the handmade bodywork built in the historic and important location of Brooklands!" Endast tolv stycken exemplar kommer att tillverkas och sex av dem kommer vara gröna och sex stycken kommer vara röda. För att bli ägare till en sån här måste man hosta upp hela 600.000 pund. Det är ganska mycket saftigare än den "vanliga" eldrivna Cobran som man säljer för 85.000 pund. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida