m

Genomgång av en Hongqi H9
Den kinesiska S-Klassen

Förra året hade Hongqis stora lyxlimpa H9 premiär. Många tycker att den är en dålig Rolls-Royce-kopia, ripoff av BMW 7-serie eller plagiat av Mercedes S-Klass. I det här klippet går Wheelsboy igenom bilen för att ta reda på vad det egentligen handlar om. Tumnagel
33.8°
+
Bobby Green
0
2020

Lorinser klär upp nya Mercedes S-Klass med 21-tummare
Xzibit approves

I början av september rullade Mercedes ut nya S-Klass. Nu presenterar Lorinser hur de kan pimpa upp lyxlimpan med en omgång fälgar i storlek 21. Modellen heter LM2R och förutom krom kommer de i silver eller svart om man hellre föredrar det. Dimensionerna är 9J x 21 H2 ET32 fram och 10.5J H2 ET37 bak. Prislappen per styck är 960 euro. Förutom fälgar kommer Lorinser framöver även att erbjuda både effekthöjning och aerodynamikprylar till modellen. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Doug går igenom nya Rolls-Royce Ghost
Har en hel del quirks and features

Doug DeMuro har lagt vantarna på nya Rolls-Royce Ghost och går i det här klippet igenom hela bilen och visar upp alla dess detaljer. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Köp Michael Jordans gamla Mercedes
Lorinser-kittad lyxlimpa från 1996

En Mercedes-Benz S600 Lorinser från 1996 ligger för tillfället ute till salu på eBay. Det som gör denna bil extra speciell är att Michael Jordan har ägt den. Det är Beverly Hills Car Club som säljer bilen och de beskriver den som "the Holy Grail of Michael Jordan memorabilia". För tillfället är budet uppe i över 170.000 dollar, auktionen slutar den 23 augusti. Annonsen hittar ni på länken nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0
2019

Nya bilder på Audi S8
Och fler specifikationer

I somras rullade Audi ut nya S8:a men av någon anledning var man oväntat förtegen med bilens specifikationer. Vi fick reda på effekten och vad det satt för motor under huven men inte så mycket mer. Nu släpper man alla siffror och i samma veva fler bilder på den snabba lyxlimpan. Som maskin har man valt en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter med mildhybrid-teknik som här ger 571 hästar och 800 newtonmeter i vrid. Den skickar sin kraft vidare till alla fyra hjulen via en åttastegad Tiptronic-låda. Med plattan i mattan gör bilen 0-100 km/h på bara 3,8 sekunder och det roliga är slut först vid 250 km/h. Detta är som väntat elektroniskt begränsat och bilen har betydligt mer att ge än så. Grymma siffror dock för en kärra som väger in på 2,2 ton. Mildhybrid-systemet ska hjälpa till att spara upp till 0,8 liter på tio mil men den blandade förbrukningen anges ändå till 1,13 liter per mil och 258 gram per kilometer i CO2. Som väntat är bilen smäckad med teknikaliteter och standard finns saker som aktiv luftfjädring som förutspår hur vägen ser ut, bakhjulsstyrning, cylinderdeaktivering, aktiv brusreducering och det finns inte mindre än 38 stycken olika assistans-system. Köper man det fetaste paketet här får man fem stycken radar-sensorer, sex stycken kameror, tolv stycken ultraljuds-sensorer och en laserskanner. Det senaste MMI-systemet finns såklart och det bjuder bland annat på röststyrning, Android Auto och trådlös Apple CarPlay. Tillvalslistan är som väntat lång och här finns bland annat saker som keramiska bromsar för 8500 euro extra, laser-strålkastare för 3100 euro extra och fullt läder-paket för 6520 euro extra. Prislappen för nya S8 börjar på 140.000 euro. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Roadshow har fått klämma på Mercedes Vision EQS Concept
Framtidens S-Klass?

För lite mer än en månad sedan presenterade Mercedes konceptbilen EQS. En jättelyxlimpa som kanske kan vara en framtida vision av en eldriven S-Klass. Nu har Roadshow fått sig en närmare titt och faktiskt även en provtur med konceptet och så här såg det ut. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Audi släpper ny S8
Snabb lyxlimpa

För två år sedan uppdaterade Audi A8-familjen och nu är det dags för prestanda-versionen S8 att göra entré. Det finns ingen RS8 så det här är "värstingen" om du vill åka lyxlimpa. Under huven lurar en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 571 hästar och 800 newtonmeter i vrid. Till den kopplas ett mildhybrid-system. Drivningen sker givetvis på alla fyra hjulen och kraften skickas dit via en åttastegad automatlåda. Några 0-100-tider eller toppfart får vi inte nu men man kan nog kallt räkna med att bilen är hyfsat kvick. Sportdiff, aktiv fjädring och fyrhjulsstyrning är standard. På tillvalslistan finns bland annat keramiska bromsar. Vad nya S8 kommer att kosta och när den släpps är oklart för tillfället. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Vi har kört Lexus wannabelyxlimpa ES
Lexus ES gör sin entré i Europa

Är du förvirrad över Lexus bokstavskombinationer? Det är jag. Vilka modeller som finns och säljs här är verkligen inte något jag kan bli väckt mitt i natten och rabbla. Men nu är det i alla fall så att ES börjar säljas i Sverige. Den ersätter GS som slutar säljas i Sverige och Europa, men LS finns kvar. Blev du klokare? Trodde väl inte det jag. Tumnagel
35.6°
+
Roger Åberg
0
2017

Jaguar släpper lös XJ med 575 hästar
Det här är XJR575

Jaguars lyxlimpa XJ kommer nu i ett ännu kraftigare utförande vilket ger den beteckningen XJR575. Siffrorna står för effekten i hästkrafter så denna trumfar den tidigare XJR som hade 550 hästar. Kraften hämtar man ur den välbeprövade kompressormatade V8:an på 5,0 liter. Den ser till att ta bilen från stillastående till 100 km/h på bara 4,4 sekunder. Toppfarten anges till 300 km/h. XJR575 går endast att få med den "korta" hjulbasen och två stycken nya exteriörfärger unika för denna bil har tagits fram - Velocity Blue och Satin Corris Grey som vi ser här. I övrigt får bilen ett nytt kjolpaket runt om, motorhuv med luftintag, 20-tumsfälgar och fyra avgaspipor baktill. På insidan sitter man i lite mer skålade stolar prydda med bilens effektsiffra men i övrigt är det inte mycket som skiljer denna interiört från övriga XJ. Bilen får det senaste Touch Pro-infotainmentsystemet som består av en pekskärm på tio tum. På säkerhetssidan finns det teknik som Autonomous Emergency Braking, Lane Keep Assist och Driver Condition Monitoring. Bilen börjar säljas i november och på prislappen står det 93 170 pund. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0
2016

Mercedes lyxiga Maybach-cabriolet är här
En S-Klass med extra allt

För den som inte vill kompromissa med lyxen när de åker öppet och inte är sugen på varken Bentley eller Rolls-Royce kommer Mercedes här med Mercedes-Maybach S650 Cabriolet. En rejäl lyxlimpa fylld med allt man kan tänkas behöva, och inte behöva. Självklart sitter det en fet motor under skalet, något annat vore otänkbart. V12:a på 6,0 liter försedd med dubbla turboaggregat. Den ger 630 hästar och den kopplas självfallet till en automatisk växellåda med dubbelkoppling. Mercedes har jobbat hårt för att lyxa upp den redan lyxiga S-Klassen och detta har man bland annat gjort genom att montera helt nya kramgoa stolar med jättemånga stygn kors och tvärs. Instrumentpanelen är även lite snofsigare än i vanliga S-Klass. Givetvis finns det även emblem här och var som påminner en om att man köpt det allra lyxigaste som tillverkaren har att erbjuda. Som ni ser på bilderna finns det även ett medföljande exklusivt väskset som ska matcha bilen. Utsidan får en ny stötfångare fram, en annan typ av fälgar och fyra avgaspipor trots att det inte är en AMG-version. Endast 300 stycken exemplar kommer att tillverkas och priserna börjar på omkring 300 000 euro. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Lincoln presenterar nya Continental
Fortfarande lik en Flying Spur?

Förra året presenterade Lincoln en ny Continental i konceptutförande och det blev genast käbbel om att bilen var för lik Bentleys Flying Spur. Nu visas modellen i produktionsutförande i Detroit och likheterna har blivit allt mindre. Vi får tyvärr inte reda på så jättemycket om bilen för närvarande men klart är att det under huven bor en V6:a på 3.0 liter med dubbla turbo. Den levererar 400 hästar och har ett vrid på 542 Nm. Motorn har tagits fram exklusivt för Lincoln och kommer alltså inte gå att hitta i några andra bilar. Den kopplas till ett avancerat fyrhjulsdriftssystem och det ska även finnas ett adaptivt styrsystem på tillvalslistan som tillsammans med Lincoln Drive Control erbjuder tre olika körlägen - Comfort, Normal och Sport. Modellen utrustas även med ett automatiskt bromssystem som kniper in om olyckan skulle vara nära. På insidan parkerar man sig själv i stolar som kan justeras i hela 30 olika positioner och som kan bjuda på massage, värme och kyla. Akustiskt laminerat glas och Active Noise Control ser till att hålla bullernivån i kupén nere, och ljudsystemet från Revel ser till att göra det motsatta. En sak som får bilen att sticka ut är bland annat dörrhandtagen på utsidan som är lite finurligt placerade och som med bara ett enkelt knapptryck öppnas från insidan. Nya Continental kommer att tillverkas i Michigan och börjar säljas till hösten. Vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0
2015

Nästa Volkswagen Phaeton blir helt eldriven
Va, ska den inte gå på diesel?

Volkswagen måste göra något ordentligt för att fixa till det som de har ställt till med i och med dieselgate och en av sakerna är att tänka framåt. Företaget måste lägga om sin strategi och en del i detta är att göra nästa version av lyxlimpan Phaeton helt eldriven. Kanske kan det vara ett steg i rätt riktning och kanske är det även svårare att fuska när det kommer till el. Det har länge varit oklart om Phaeton skulle få leva vidare men nu kommer alltså livstecken, och så här säger man om den kommande bilen i ett uttalande: "The specification features a pure electric drive with long-distance capability, connectivity and next-generation assistance systems as well as an emotional design." Volkswagen berättar även att en miljard euro nu ska investeras i att skifta fokus från dieselutveckling till elbilsutveckling. Tumnagel
63.4°
+
Bobby Green
0

Bärgare försökte flytta på Maybach 62S
Gick sådär

En Maybach 62S hade fulparkerat i Wien och skulle därför plockas bort av en bärgare. Det visade sig vara enklare sagt än gjort, eftersom kranen inte pallade med de 2.8 ton lyxlimpan väger in på. Tumnagel
55.2°
+
Bobby Green
0

Superbilen som är fast i fel kropp
Jag har kört helt sinnessjuka BMW X5 M

Det här ska inte vara fysiskt möjligt. När världen skapade suven var aldrig tanken att den skulle vara så här rapp. Den skulle ta sig över stockar och sten, bjuda på komfort och kunna frakta grannskapets ungar. Det kan såklart även nya X5 M men den har också en väldigt mörk sida. Många bilintresserade älskar prestanda och därför ska man även kunna få det i en suv, det har marknaden bestämt. BMW tar önskemålet på allvar och det är nästan svårt att få grepp om hur sinnessjuk den här bilen faktiskt är. Prestanda som en sportbil, stor som en sumobrottare och bekväm som en lyxlimpa. Totalt onödig men ändå så bra på det den vill göra. Tumnagel
55.2°
+
Bobby Green
0

Fem meter lyxyacht byggd för att köras
Jag har kört Mercedes-Benz S 500 4Matic Coupé

Människor med hjärna kör bil med stjärna. Den har ni kanske hört förut? Stjärnan i det här fallet är självklart Mercedes. Och visst är det bra om man har en hjärna när man kör bil, annars vore det lite olyckligt. Vi börjar dock närma oss en tid när det kanske ändå inte är så viktigt, eftersom bilarna kommer göra allt åt oss. Men jag som bilälskare vill i alla fall njuta av att köra själv ett tag till i alla fall. I en S-Klass myser man säkert lika ofta i baksätet som i förarstolen men när en bil är i coupé-form blir det inte riktigt lika mysigt, därför är det självklart bakom ratten man sitter i nya S 500 Coupé. Det har jag gjort ett par dagar och så här var det. Tumnagel
53.1°
+
Bobby Green
0

Mercedes Pullman är tillbaka
Lång lyxlimpa

Allt började med Mercedes 600. En extra lång lyxlimpa framtagen för de kräsna och rika. Nu 50 år senare är modellen tillbaks igen, men i form av en förlängd version av färska Mercedes-Maybach S600. I den här bilen vill du hänga i baksätet, för här är det sjukt gott om plats. Som väntat är det mer ombonat och mysigt än någonsin där bak och här finns allt man kan önska sig såsom massage, exklusivt läder och kylskåp. Mittemot de prydliga fåtöljerna finns två säten till, dock inte lika lyxiga. Sitter det ingen där fungerar de som fotstöd. Det viktigaste med denna modell är dock längden, och den är hela en meter längre än en vanlig Mercedes-Maybach. Hjulbasen mäter in på 4.41 meter. Under huven sitter samma motorn som i S600 vilket innebär en dubbelturbomatad V12:a på 6.0 liter som ger 530 hästar och 830 Nm. Den som behöver skydda sig kan även beställa monsterbilen i bepansrat utförande. Priset för basversionen börjar på omkring 570 000 dollar medan den med extra skydd väntas börja på omkring en miljon dollar. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0
2014

Nya Mercedes S 600 läcker ut
Får 530 hästar

Det börjar närma sig bilmässa, Detroit Auto Show, och som vanligt när det är såna tider dyker läckorna upp en efter en. Senast ut är nya Mercedes S 600. Lyxlimpan får V12:a på 530 hästar. S 600 får samma motor som i S 65 AMG men den blir lite mer sansad samtidigt som man meckat lite med den för att den ska klara de senaste avgaskraven. Den är på 6.0 liter och ger alltså 530 hästar och har ett vrid på 830 Nm. 0-100 km/h ska gå på 4.6 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Förbrukningen anges till 1.13 liter per mil och utsläppet till 264 gram per kilometer. Motorn är kopplad till den sjustegade automatlådan 7G-Tronic Plus. Utseendemässigt skiljer sig den här från övriga versioner genom ett litet V12-emblem på framskärmen och de breda fyra piporna där bak. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0
2013

Huntress - båt inspirerad av Mercedes G63 AMG
Effekt, lyx och prestanda

Cigarette Racings nya båt "Huntress" är en gigantisk lyxlimpa som mäter 42 fot. Designen är inspirerad av Mercedes muskel-suv G63 AMG. Men det är inte första gången firman hämtar inspiration från Mercedes AMG-division, modellerna Rider XP och Marauder har också gjort det. Tanken bakom bygget var att ta fram något som gick oerhört snabbt, men som samtidigt kombinerade lyx med sinne för detaljer och finish. Precis som AMG gör med sina bilar. Fem stycken Mercury Racing Verado 350SCi-utombordare på sammanlagt 1 750 hästar ser till att fartyget tar sig framåt och det är tillräckligt för att få upp båtskrället i en hastighet på 67 knop. Båten kommer att visas upp på Miami International Boat Show den 14 februari. Vad den kostar är oklart men som vanligt med såna här saker, behöver du fråga har du säkerligen inte råd. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0
2012

BMW lyfter 7-serien
Men ser den inte lite hängig ut?

Då var det alltså dags för ett litet ansiktslyft för BMW:s stora lyxlimpa 7-serien. Två nya motoralternativ tillkommer samtidigt som de övriga uppdateras. Bilen får också nytt utseende, men räknas det som ett lyft när bilen efteråt ser lite hängig ut? Nyheterna är bland annat att bilen kommer smockad med prylar som tidigare var tillval. Automatlåda med åtta steg oavsett vilken motor man väljer, strålkastare med LED-teknik och luftfjädring även bak för att nämna några saker. Under locket där fram kan man nu få den raka dieselsexan med trippelturbo på 3.0 liter, 381 hästar och 740 Nm. 0-100 km/h ska gå på relativt låga 4.9 sekunder och bilen ska dra 0.64 liter per mil och släppa ut 169 gram. Detta alternativ kommer att heta 750d xDrive. Utöver denna motor introduceras även ett hybridalternativ som kallas för BMW ActiveHybrid 7. Här har man mixat en bensindriven turbomatad sexa på 3.0 liter på 320 hästar tillsammans med en elmotor på 55 hästar. Vridet landar totalt på 550 Nm och bilen ska ta sig till 100 km/h på 5.7 sekunder. Förbrukningen anges till 0.68 liter per mil och utsläppen till 158 gram. Som vi kan se har nosen fått sig en förändring med nya strålkastare och lite mer krom. Baktill är det inte jättemycket nytt förutom en kromlist. På insidan sägs kvaliteten ha höjts en del och kupén ska ha blivit tystare. Vill man inte att det ska vara tyst lägger man till stereon från Bang & Olufsen som är på 1 200 watt och har 16 stycken högtalare. Mer fakta hittas på länken nedan. Pris och tillgänglighet är oklart för tillfället. Under "Läs mer" finns lite filmklipp på bilen. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Lång Audi A6 med e-tron-teknik
60 km/h och åtta mil på enbart el

Audi A6 L är den längsta versionen av A6 med sina 5.02 meter och den har nu fått lite e-tron-teknik under skalet. En elmotor på 95 hästar hjälper till den vanliga drivlinan som består av en turbomatad fyra på 2.0 liter och 211 hästar vilket alltså ger en sammanlagd effekt på 306 hästar. 60 km/h ska man kunna köra enbart på elmotorn vilket låter riktigt bra och detta ska man kunna göra i upp till åtta mil. Konceptet som visas upp i Peking har 21-tumsfälgar och en lite annorlunda grill. Om bilen kommer att gå i produktion är oklart, men kineserna tackar nog inte nej. De är som bekant väldigt förtjusta i just förlängda bilmodeller med gott om plats i baksätet. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Besöksgaraget Lexus LS400
Bekväm lyxlimpa

Joel har en Lexus LS400 från 2000 som gått 11 000 mil. Den går som en klocka och är lika bekväm som en Hästens-säng. Vi bad honom att svara på följande tre frågor: 1. Varför köpte du denna/dessa bilar? 2. Vad är det bästa med bilen/bilarna? 3. Vilken är din drömbil? "Har länge velat ha en bekväm och snabb bil som inte är allt för dyr att köpa och äga. Dessutom gillar jag japansk ingenjörskonst. Efter att ha haft en Lexus LS400 från 1994 i ca 3 år kändes det som det var dags att uppgradera så jag köpte denna bil slutet av sommaren 2011. Det bästa med bilen är att den är så skön att köra. Få bilar som är så pass komfortabla. Gillar att köra bil långt och denna bil är verkligen byggt för detta. Drömbilen är en Bugatti Veyron då detta enligt mig är den bästa bil som någonsin byggts och en enastående ingenjörsprestation." Tack för att du delade med dig Joel! Fortsätt skicka in bilder och storys kring era bilar till bil@feber.se! Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0
2011

Panamera Turbo S officiell
Mer effekt i den stora lyxlimpan

Det dröjde inte länge innan ryktet blev till sanning. Panamera Turbo kommer med tillägget S, och blir ännu snabbare och kraftfullare. V8:an på 4,8 liter med dubbla turbo har fått effekten höjd med 50 hästar till 550. Vridet har ökat från 700 Nm till 750 men ger i "Sport" och "Sport Plus"-läget, samt vid kickdown hela 800 Nm genom overboost-funktionen. Leker man med Launch Controlen så spurtar bilen från stillastående till 100 km/h på bara 3,8 sekunder och håller man högerfoten nere tillräckligt länge når man till slut toppfarten på 306 km/h. Den höjda effekten fås genom förbättrade turboaggregat med turbinhjul av titanium-aluminium och eftersom motorstyrningen modifierats en aning. Materialet turbinhjulen är tillverkade av är lättare och minskar tröghetsmomentet, vilket i sin tur gör att motorn svarar snabbare när man gasar på. Förbrukningen ligger på 1,15 liter per mil, vilket kan slipas lite om man har de specialutvecklade däcken från Michelin med lågt rullmotstånd. Då hamnar förbrukningen på 1,13 liter istället. Standard är bland annat Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) som motverkar krängning och Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) som ger bättre grepp och köregenskaper då den variabelt fördelar kraften till bakhjulen tillsammans med den elektroniska diffen bak. Sport Chrono Package Turbo är också standard, som förutom ser till att det går snabbt, även styvar upp fjädring, rappar till motorn och får den att ryta extra mycket när man trycker på "Sport Plus". I hjulhusen sitter 20-tums Turbo II-fälgar med ökad spårvidd bak. På sidorna hittar vi fetare sidokjolar och fram- och bak sitter större spoiler. På insidan är bilen klädd i tvåfärgat skinn och exklusivt för Turbo S är kombinationen svart/krämfärgad läderklädsel. Senare i höst kommer en annan klädsel som kallas för Agate som går i grått och krämfärgat. Leverans sker i juni och bilen kommer att kosta 1 718 000 kronor. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Hyundai visar faceliftad Genesis i Chicago
Nu även som R-Spec

I Hyundais monter på Chicago Auto Show visades nya Genesis upp. Lyxbilen får en hel del uppdateringar och en helt ny V8:a-motor. Den nya motorn hamnar under locket på R-Spec-modellen och är en pjäs på 5 liter, 429 hästar och 509 Nm. Till det paras en helt ny automatlåda med åtta steg vilket ger en förbrukning på 1,14 liter per mil blandad körning. De två andra motoralternativen blir de som fanns innan men med lite högre effekt, en V8:a på 4,6 liter och 385 hästar, och en V6:a på 333 hästar. Bromsar och chassi har uppdaterats rejält för R-Spec-versionen och i hjulhusen sitter 19-tummare som kan fås med högprestandadäck. För att ytterligare sticka ut är även denna version försedd med mörka inlägg i strålkastarna, svart läderinteriör och erbjuds bara i tre olika lackalternativ, Black Noir, Titanium Grey och Platinum Metallic. Faceliften har gett alla bilarna en annan grill, omgjord främre spoiler, nya fram- och bakljus med LED, varselljus och avgaspipor och till sist nya fälgar. Pris för lyxlimpan har inte annonserats än. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0