m

Det här är Audi A6 e-tron concept
Så blir framtidens A6

Bilmässan i Shanghai har dragit igång och Audi tog tillfället i akt att presentera en riktigt fin konceptbil. Det handlar om nästa generation av A6 i elektrisk form, alltså A6 e-tron. Det här är faktiskt den första helt elektriska bilen från Audi som tydligt ersätter en av de nuvarande modellerna, även om fossilvarianten lär finnas en stund till. E-tron, e-tron GT och Q4 e-tron har ju alla varit nya modeller, men det här är alltså A6. Det handlar så klart om ett koncept och de är ju alltid flådigare än versionerna som sedan kommer på gatan. Men om man tittar i backspegeln så har varken koncepten för e-tron GT eller Q4 e-tron skiljt sig så jättemycket från de slutgiltiga versionerna, så jag tror att vi ser framtiden för Audi här. Och det är faktiskt lite annorlunda. Det är en riktigt slankt bil som i alla fall jag tycker är vacker och lysen både fram och bak har fått lite ny stil. Bilen bygger på PPE-plattformen, alltså personbilsvarianten av den J1-plattform som Porsche Taycan och Audi e-tron GT använder, så det finns en stor möjlighet att det här blir en riktigt rolig bil. Slankheten ger förresten lågt luftmotstånd, man har lyckats komma ner i 0,22 cW vilket är lågt men inte så lågt som Mercedes lyckades komma med sin EQS som har 0,2. Eftersom det är den plattformen men bilen är större än e-tron GT så får vi saker som snabbladdning med 270 kW men också mer räckvidd, Audi lovar upp till 70 mil. Golvet är platt tack vare plattformen och innerutrymmena lär bli riktigt trevliga. Audi kallar detta en lyxsedan och de lär passa på att göra en riktigt fet version som kostar riktigt fläskigt med pengar. Man har också hittat på en ny färg som man kallar för Heliosilver som ska ha en 3D-effekt. Fräsigt! Audi har som sig bör också jobbat med belysningen och självklart finns matrix-belysning. Men man har även slängt in lite projektorer som kan visa upp tecken och symboler framför bilen, dels för att man ska kunna kolla på grafik när man sitter i garaget (?) men också för att upplysa gångtrafikanter om diverse saker. Baklysena är uppbyggda av ny OLED-teknologi. Färdiga versionen av den här kommer redan nästa år faktiskt! Tumnagel
54.3°
+
Roger Åberg
0
2020

Sex meter långt lyx-monster som klarar terräng
Det här är Aznom Palladium

De italienska företagen Aznom Automotive och Camal Studio har slagit sina påsar ihop och börjar nu teasa frukten av detta. Det vi ser här är Aznom Palladium - en superlyxig sex meter lång bil i förhöjt sedan-utförande som ska klara terräng. Drivningen sker på alla fyra hjulen men åbäket kan även köras med endast bakhjulsdrift. Kraften under skalet kommer från en dubbelturbomatad maskin av okänt slag som ger 680 hästar. Troligtvis är Palladium byggd på någon befintlig plattform men vilken får vi inte reda på för tillfället. Tydligen ska det här projektet ha pågått under två års tid och nu börjar man närma sig produktion. Debuten är planerad att äga rum i september. Tumnagel
33.3°
+
Bobby Green
0
2019
2017

Eldrivna Lucid Air når 378 km/h
Snabb rackare

I december förra året visade Lucid Motors upp den eldrivna lyxsedanen Air. Den har inte mindre än 1 000 hästar och en angiven räckvidd på 65 mil. Trevliga siffror om de nu kan uppfyllas såklart. En sak som elbilarna dock inte har haft några vårdslösa siffror kring är toppfarterna, utan det brukar snarare vara 0-100-tiden man skryter med. Lucid kan nu även skryta med att deras bil är ruggigt snabb, för en prototyp kom nyligen upp i hela 378 km/h på en testbana. Notera dock att bilen man körde med har bur, knappt någon inredning och en vinge på bakluckan. Oavsett så är resultatet klart imponerande. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0
2015

Cadillac drar täcket av CT6
En lyxbil som ska utmana tyskarna

Efter lite teasers hit och dit presenterar Cadillac nu den nya modellen CT6 innan portarna till New York Auto Show slår upp. Det här är en lyxsedan med ett tydligt mål - att konkurrera med modeller som exempelvis BMW 7-serie. CT6 bygger på GMs nya plattform Omega. Plattformen består av inte mindre än elva stycken olika material, allt för att hålla vikten nere. Exakt vad bilen väger får vi inte reda på men Cadillac säger att det är under 1 600 kilo. CT6 mäter 5.18 meter på längden, har en hjulbas på 3.1 meter, bredd på 1.87 meter och en höjd på 1.47 meter. Magnetic Ride Control ska sköta dämpning och ge en behagligare åktur med flera inställningsmöjligheter. Här finns även teknik som bakhjulsstyrning som förutom att förminska vändradien även gör bilen stabilare vid filbyten och liknande. Vid lanseringen finns det tre stycken olika motoralternativ att välja mellan, gemensamt är att alla kopplas till en åttastegad automatlåda. Motorerna är en turboladdad fyra på 2.0 liter som ger 265 hästar, en V6:a på 3.6 liter utan överladdning som ger 335 hästar och en dubbelturbo-V6:a på 3.0 liter som ger 400 hästar. Den sistnämnda utrustas med cylinderdeaktivering för att spara bränsle. En plug-in-hybrid kommer presenteras längre fram. Fyrhjulsdrift är standard på alla CT6 med V6:a, övriga är bakhjulsdrivna. Insidan bjuder på läder, trä och kolfiber. Framstolarna är utrustade med massagefunktion och där bak ska du kunna justera sätet så att du sitter så bra som möjligt. Baksätesåkarna får även varsin 10-tums pekskärm att leka med. För första gången i en bil monteras även Boses Panaray-system med inte mindre än 34 stycken högtalare. Säkerhetsfunktioner som kameror, night vision, backspegel med skärm istället för spegel, parkeringshjälp och kollisionsvarningssystem finns också. De första bilarna kommer till utställningshallarna mot slutet av året. Några prisuppgifter finns tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
44.0°
+
Bobby Green
0
2013
2010

Renderingar på nya Hyundai Grandeur
Hyundais nästa premiumåk

Koreanska Hyundai släpper lite renderingar på lyxsedanen Grandeur. Premiumvagnen kommer att heta Azera utanför Korea. Grandeur är inne på sin femte generation, den första kom redan 1968. Koreanerna fortsätter på sitt vågiga linjespel i designen med svepande bak- och strålkastare. Ingen information kring bilen har släppts och det är fortfarande oklart om den kommer att visas upp i sin helhet på LA Auto Show nu till helgen. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Nya bilder på dyrgripen 16C Galibier
Kan komma 2013

Bugatti har släppt lite nya bilder på luxuösa 16C Galibier. Om allt går som det ska kan bilen lanseras 2013 och beräknas då kosta runt hisnande 10 miljoner kronor! Bugattis flaggskepp kommer att bli, om den förverkligas, världens snabbaste lyxsedan. Under den tvådelade huven lurar samma motor som i Veyron, dock i en något snällare version på runt 800 hästar. Istället för att förse W16-motorn med fyra turbos använder man sig av kompressorer. Kraften hittar till alla hjulen men till skillnad från Veyrons dubbelkopplingslåda har Galibier en åttastegad automatlåda med traditionell konverter. Skeppet ska visas upp världen över nu under våren, och beroende på mottagandet kommer Bugatti och Volkswagen ta ett beslut om den ska byggas. Blir det så räknar Bugatti med att producera 300 bilar om året. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Eldriven Jaguar XJ?
Ryktena florerar

Rykten säger att Jaguar har tagit fram en helt eldriven XJ. Om ryktena stämmer innebär det att Jaguar nu går in i en helt ny era, och tar lyxsedanen ett steg närmre framtiden. Även om ryktena kan kännas lite förunderliga menar källan att nya XJ har en elmotor kopplad till ett litium-jonpaket som utvecklar 195 hästar och 400 Newtonmeter. Elmotorn ska dock backas upp av en trecylindrig bensinmotor på 1,2 liter utvecklad av Lotus som genererar ytterligare ström till batterierna när krämen börjar ta slut. Tillsammans gör det att man kommer 60 mil på en full laddning och en full tank soppa. Bränsleförbrukningen sägs ligga på 4,1 l/100 km och utsläppen ska ligga under 120g CO2/km. Jaguar har inte bekräftat några uppgifter alls och detta är bara rykten. Om de stämmer är det dock inte helt omöjligt att en prototyp av bilen presenteras på kommande bilmässan i Genève. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
2009

Kia K9
Lyxsedankoncept från Sydkorea

Kia vill med sitt koncept K9 slåss med de stora grabbarna i lyxbilssegmentet. På en designkonferens i Söul förhandsvisades skisser på konceptet som fått namnet K9. Bilen ska enligt rykten baseras på storebror Hyundai Genesis plattform, få bakhjulsdrift, V8:a och en 8-växlad automatlåda. Om bilen lanseras hösten 2010 som planen säger, är den tänkt att hamna steget över Kia K7 (Cadenza) i lyxstegen. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

CTS-V med mer pulver
Rapp lyxsedan blir rappare

CTS-V har duktigt med krut redan som standard. 564 hästars V8:a med kompressor. Men det räcker inte, tydligen. Tyska GeigerCars har skruvat lite på lyxsedanen och dess kompressor. Man får nu ut 619 hästar ur den 6,2 liter stora V8:an. Vridmomentet landar på massiva 850 Newtonmeter. Bilen har en toppfart på 330 km/h och kommer kosta 84 900 euro i Europa. En original CTS-V kostar 74 400 euro. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

De Tomaso är tillbaka
Italiensk affärsman väcker liv i märket igen

79-åriga Giovanni Mario Rossignolo heter den italienska affärsmannen som har köpt De Tomaso, som gick i konkurs 2004. Han planerar att starta upp tillverkningen igen i Pininfarinas fabriker utanför Turin. Första prototypen väntas ha debut 2011 på bilmässan i Genève och planen är att tillverka 8000 bilar per år, utspritt över tre olika modeller, 3000 stycken crossovermodeller, 3000 stycken lyxsedanmodeller och 2000 coupémodeller. 116 miljoner euro ska investeras i bolaget de närmsta fyra åren. Låt oss hoppas att Giovanni lyckas hålla det klassiska sportbilsmärket vid liv. Det vore ju kul att någon gång i framtiden kanske se en ny Pantera. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Fler bilder på Kia's lyxsedan
Debut nästa år

Förra veckan uppmärksammade vi kommande lyxsedanen från Kia men när det kom lite fler bilder glömde jag helt bort att uppmärksamma. Konceptet, som benämns KND-5 Concept, har nu visats på bilmässan i Seoul och den seriemässiga versionen anländer under 2010. Live-bilder hittas borta hos Kia World. Tumnagel
37.6°
+
Erik Svensson
0

Ännu ett nytt Kia-koncept
VG Concept

Denna lyxsedan förväntas komma ut på koreanska marknaden efter sommaren, vilket följs av lansering i väst efter årsskiftet. Om också Sverige är en tänkbar marknad är i nuläget oklart. Förstudien, här i form av en läckt bild, förväntas bli presenterad under kommande vecka och uppgifterna talar för framhjulsdrift samt motoralternativ som sträcker sig från en 2,4-liters fyra till en 3,5-liters V6. Tumnagel
37.6°
+
Erik Svensson
0
2007

Opel återupplivar Omega?
Bakhjulsdrift och V8

Det kanske inte är så överdrivet många som saknat Opel Omega efter att modellen drabbats av sedandöden runt millenniumskiftet. Sjukdomen spreds snabbare än galna kosjukan och klassiska 80- och 90-tals modeller som Omega och Ford Scorpio fick se sig ersatta av kompaktare och modernare modeller med betäckningar som SUV, MPV och Crossover. Sedanen var hopplöst ute. Jag kommer alltid att ha ett speciellt förhållande till Omega. Jag minns hur vår Omega 3000 dominerade kvarteret under tidigt 90-tal med digital instrumentering, en rak sexa på 3-liter och 204 frustande hästkrafter. Nu ryktas det att Opel är på gång att återuppliva det klassiska Omeganamnet. Precis som tidigare Omega-modeller så blir nya Omega en stor lyxsedan med bakhjulsdrift. Modellen kommer att bygga på GMs nya Zeta-plattform (som även kan användas till nästa generation Saab 9-5). Bilen utvecklas av Holden i Australien och räkna därför med att nya Omega kommer att erbjudas med en V8 under huven. Varför inte inhouse-åttan på 6-liter och 365 hästkrafter? Även om Opel förnekat att man kommer tillverka en bil som är positionerad över kommande Vectra så tror tyska AutoZeitung annorlunda. Varför inte? Tumnagel
37.8°
+
James Hunt
0

Renault vill ha en bit av premiumkakan
Med hjälp av fem nya modeller de närmsta åren

Om Renault får säga sitt så kommer det bli ännu trängre i "premiumsegmentet" i framtiden. Renault ska nämligen lansera fem nya modeller under de närmsta åren som alla ska sikta mot premiumklassen. Först ut blir den sjusitsiga SUV:en Koleos följt av en ny stor sedan. Renault har tittat på Nissans lyxvarumärke Infinti och kommit fram till att för att lyckas i premiumklassen så behöver man bra kvalité och spännande design. Förutom en ny "lyxsedan" så kommer ytterligare en större SUV/CUV samt en ny generation Laguna som också ska lanseras som coupé. Tumnagel
37.1°
+
James Hunt
0

BMW visar nytt koncept i Shanghai
Lyxsedan i samma klass som Aston Martin Rapide

För något år sedan var det otänkbart att BMW, eller någon annan stor Europeisk tillverkare skulle visa ett nytt koncept på bilsalongen i Shanghai. Speciellt då det är mindre än 6 månader kvar till den viktigaste mässan för de tyska tillverkarna - Frankfurtsalongen. Men nu är det andra tider, och Kina är en enorm tillväxtmarknad som kommer bli allt viktigare för tillverkarna i framtiden. Därför väljer BMW att flirta lite med ett helt nytt koncept som fått namnet CS. CS är en fyrdörrars sedancoupé och illustrear BMWs framtida designspråk och skulle, om den gick i produktion, vara med och slåss mot Mercedes CLS, Aston Martin Rapide och Porsche Panamera för att nämna några. Alla detaljer och proportioner är överdrivna, så det kommer bli intressant att se hur mycket av CS vi kommer känna igen i nästa 7-serie som brukar få vara först ut med ett nytt designspråk. Kolla bara in den sjukt tjocka njurarna, den lågt skurna fronten och de breda höfterna. För att fylla ut de stora hjulhusen så har man satt på 21-tums fälgar. Under huven finns en nyutvecklad V12:a som är en vidareutveckling av V10:an vi hittar hos M5/M6. I morgon kommer bilen att presenteras officiellt, mer information följer. Tumnagel
38.1°
+
James Hunt
0

Jaguar gör ett sista återupplivningsförsök på döende XJ
Resultatet känns väl sådär

Jaguar försöker med en sista (desperat?) facelift lyfta försäljningen av lyxsedanen XJ. Nuvarande XJ må inte vara så sjukt gammal, men eftersom Jaguar varit, minst sagt, konservativa när det gäller formgivningen så kan man tro att bilen är från början av 90-talet. Och att ge bilen en ny mun, gälar från nya XK en nätt spoilerläpp på bakluckan och sidoblinkers integrerade i sidospeglarna hjälper inte. Tvärtom så känns bilen nästan ännu äldre med nya bitar på en gammal bil. Det finns inget värre än tidigare 90-talare uppstylade med "angel-eyes", fälgar från senaste M/RS/AMG-modellen och vulgära kjolpaket och faktiskt - gälar. Så lite Jaguar. Så lite diskret. Så lite klass. Att man dessutom vågar ta mer betalt för skiten är än mer slående. Fram med en ny XJ - nu! Tumnagel
36.7°
+
James Hunt
0
2006

Maserati Quattroporte – nu med riktig automatlåda
Premiär i Detroit

Maserati har envisats med att köra med en semi-manuell växellåda i lyxsedanen Quattroporte. Det är något som inte helt har uppskattats av alla, speciellt inte de som tidigare kanske kört Jaguar eller Mercedes S-klass. Växellådan funkar helt okej i en sportig coupé, men i en lyxsedan så känns växlingarna allt annat än sofistikerade. Det har varit så illa att presumtiva kunder valt bort Quattroporte enbart på grund av växellådan. Men Maserati har lyssnat på kunderna och erbjuder från och med januari Quattroporte med en helt vanlig sexväxlad automatlåda med momentomvandlare. Nu lovar man silkesmjuka, och fortsatt snabba växlingar. Bravo Maserati! Italienska bilmärken brukar väl vara kända för att vara allt annat än lyhörda. Premiär och försäljningsstart i samband med bilmässan i Detroit i januari. Tumnagel
36.9°
+
James Hunt
0

Alfa 169 i Maseratikläder
Rendering av vad som komma skall från Alfa

Som vi rapporterat tidigare så kommer nästa stor-Alfa att bygga vidare på Maseratis lyxsedan Quattroporte. Det innebär bakhjulsdrift och en fin V8 där fram. Man har nu lagt ihop 1+1 och skapat en rendering över hur en sådan bil skulle kunna tänkas se ut. Quattroporte möter 8C Competizione ungefär. Tumnagel
37.2°
+
James Hunt
0