m

Hejdå Ztory
Storytel lägger ner digital magasinstjänst

Ljudbokstjänsten Storytel har beslutat sig för att lägga ner Ztory, en tjänst där användare fått tillgång till ett antal digitala magasin för en fast månadskostnad. Ztory drog igång sin verksamhet 2013 och köptes upp av Storytel 2019. Storytels vd och grundare Jonas Tellander kommenterar nedläggningen av Ztory: "Tidigare i vår genomförde vi en strategisk översyn av hur Storytels portfölj med varumärken och verksamheter bör struktureras bäst mot framtiden och i den starka expansion som vi kommer befinna oss åtskilliga år framöver. Genom den här förändringen kommer Storytel att i ännu högre utsträckning kunna utnyttja sitt starka momentum fullt ut och ytterligare skärpa fokus på kraftfulla och skalbara lösningar som höjer upplevelsen av berättelser för våra användare i hela världen." Exakt hur många abonnenter Ztory har finns det inga uppgifter om. Ztory skriver på sin webbplats att tjänsten kommer att stänga ner 31 augusti. Tumnagel
35.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Harley Davidson gör LiveWire till ett eget varumärke
Blir en separat division för elmotorcyklar

Harley Davidson har meddelat att deras elektriska motorcyklar nu kommer att börja säljas under ett helt eget varumärke som får namnet LiveWire, samma namn som Harley Davidson gett den elmotorcyklar man hittills släppt. LiveWire kommer att presentera sin första modell utan Harley Davidson-branding 8 juli. Detaljer om vad man ska visa upp exakt saknas dock än så länge. Harley Davidson uppger vidare att LiveWire kommer att säljas via egna showrooms men även kommer att finnas i vissa Harley Davidson-butiker. LiveWire kommer att bli Harley Davidson andra spinoff efter det att man förra året drog igång varumärket Serial 1 som utvecklar elcyklar. Här nedan hittas en bild på en LiveWire-motorcykel från när det fortfarande stod Harley Davidson på tanken. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är första modellen från Zeekr här
Volvo och Lynk &Co-syskonet

Geely fortsätter att släppa inte bara bilmodeller utan bilmärken. Senast i raden är Zeekr, ett nytt märke som bara ska leverera elbilar i premiumsegmentet. Namnet är en mix av generation Z, som är målgruppen, och Geek. Japp, det är sant. Första modellen ut heter Zeekr 001 och visades först upp som Lynk & Co Zero. Bilen ska vara helt designad i Göteborg. I pressreleasen säger man "no more boring EVs" och ska vara den första helt elektriska bilen av shooting brake-typ. En rolig kombi alltså! Bilen är fem meter lång, har en hjulbas på tre meter och man ska kunna få in 2144 i bagaget (med sätena nerfällda). Bilen har luftfjädring som standard och markfrigången ska kunna ändras från 117 till 205 millimeter beroende på vad användaren känner för. 0 till 100 km/h ska gå på 3,8 sekunder och åt andra hållet ska det också gå snabbt, man ska få stopp på bilen från 100 km/h på bara 34 meter. Motorn är på 543 hästar. Inget för tråkmånsar alltså. Geely planerar att starta ett laddnätverk under Zeekr-namnet som ska kunna leverera 360 kW och då ska man kunna ladda 12 mil på fem minuter. Laddnätverket kommer att byggas i Kina och det är just där som bilen kommer att säljas. Tumnagel
44.4°
+
Roger Åberg
0

PostNord lanserar portokoder
Ersätt frimärket med en kod

PostNord lanserar idag ett nytt sätt att köpa porto för när man ska skicka iväg ett brev eller paket. Det handlar om portokoder som man köper online och sedan för hand plitar ner på det som ska skickas, istället för att klistra på ett frimärke. Du slipper alltså beställa frimärken som du måste vänta på att få hem och kan istället snabbt och lätt köpa koder som fungerar på samma vis. Koden består av både siffror och bokstäver och du skriver den där du brukar sätta ett frimärke. Elisabeth Hansson från PostNord säger följande: "Den här tjänsten är helt ny i Sverige för både konsumenter och för vår svenska verksamhet, men vi har såklart sneglat en hel del på den danska marknaden vid utvecklingen av Portokoder, där en liknande tjänst funnits i 10 år. Vi startar upp nu och ser fram emot att få feedback på den nya tjänsten så att vi kan utveckla och förfina den till våra kunder som ett alternativt och smidigt sätt att frankera sina brev på." Koderna köper man via verktyget Skicka Direkt på postnord.se, senare i år även via PostNords app. Priset kommer att vara 13 kronor för 50 gram. Tumnagel
68.5°
+
Bobby Green
0

Coop uppfattas som mest hållbara varumärket i Sverige
Ryanair på jumboplats

I den årliga undersökningen Sustainable Brand Index från SB Insight så framkommer det att Coop uppfattas som det mest hållbara varumärket enligt de av Sveriges konsumenter som deltagit i undersökningen. Efter Coop hittas Ikea, Ica, Änglamark och Saltå Kvarn. Flygbolaget Ryanair anses vara det minst hållbara varumärket bland de 390 varumärken som ingår i årets Sustainable Brand Index. I botten återfinns även varumärken som Maria Casino, Resurs Bank, Betsson och Taxi Kurir skriver Nyhetsbyrån Direkt. I årets Sustainable Brand Index har cirka 23.400 konsumenter intervjuats om 390 varumärken inom 34 olika industrier. Här nedanför hittas Sveriges 20 mest hållbara varumärken enligt Sustainable Brand Index 2021. Tumnagel
36.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

PostNord uppmärksammar den allmänna rösträtten
Presenterar frimärken inför 100-års-jubileum

I år är det 100 år sedan kvinnor fick rösta i ett riksdagsval och det uppmärksammar PostNord idag, på internationella kvinnodagen, med att presentera lite nya frimärken relaterat till det. På de nya frimärkena syns kvinnor, symboler och milstolpar som på något vis spelade en avgörande roll för rösträttsrörelsen, bland annat ett kollage från tidningen Idun med de fem första valda riksdagskvinnorna. Ett annat motiv är den ikoniska bilden med Elin Wägner intill pärmarna som innehöll de över 350 000 namnunderskrifter som samlats in med kravet på rösträtt för kvinnor skriver PostNord i ett pressmeddelande. Ni kan kolla in de nya frimärkena som uppmärksammar den allmänna rösträtten här ovan och nedanför. Ett häfte med tio frimärken kommer att gå att köpa för 120 kronor när de släpps 29 april. Tumnagel
50.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hasbro börjar göra egna tv-serier och filmer
Kommer bland annat till Netflix och Disney+

Leksaksföretaget Hasbro har länge tillverkat olika sorters actionfigurer och andra leksaker baserade på olika karaktärer från filmer och tv-serier. Nu verkar det även som om om företaget kommer att ge sig in på marknaden och göra tv-serier och film på allvar. Detta verkar vara en av Hasbros framtida strategier efter det att man köpte upp företaget Entertainment One (eOne), ett företag som bland annat äger rättigheterna till Peppa Pig (Greta Gris). Hasbro meddelade redan förra året att man skulle göra en film baserad på Dungeons & Dragons tillsammans med filmbolaget Paramount. Nu verkar det även som om företaget ska göra tv-serier riktade till den lite yngre publiken. Man ska bland annat göra tv-serier av Transformers: Botbots och My Little Pony till Netflix samt producera superhjälte-serien Kiya som ska sändas på Disney+. Förutom det så har företaget både nya G.I. Joe-och Power Rangers-filmer på gång såväl som som planer om att göra filmer och tv-serier baserade på Hasbros populära varumärken Monopoly, Mouse Trap, Easy Bake, Operation, Nerf och Play-Doh. Sammanlagt ska det handla om ett 30-tal olika tv-serie- och film-produktioner som Hasbro har dragit igång eller planerar att dra igång framöver. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo Cars kommer inte slås samman med Geely Auto
Startar dock ett gemensamt motorföretag

Nu står det klart att det inte kommer att bli någon fusion mellan Volvo Cars och Geely Auto. Volvo Cars kommer alltså fortsättningsvis att vara ett självständigt bolag. Samarbetena med Kina kommer dock fortsätta och det finns många planer för framtiden. Bland annat ska ett nytt motorföretag skapas (Geely Volvo Automobile Technology) och ett nytt samarbetsbolag. Man har även en gemensam elbilsplattform kallad SEA under utveckling. Den kommer i framtiden att användas av sju stycken olika bilmärken. Tumnagel
55.1°
+
Bobby Green
0

HP köper upp HyperX
Lägger 425 miljoner dollar på gamingtillbehör

HP har meddelat att företaget har köpt upp speltillbehörsmakarna HyperX från Kingston för 425 miljoner dollar. Köpet gäller endast speltillbehören och Kingston kommer fortsätta tillverka och sälja RAM- och lagring under HyperX-namnet. HP har sedan en tid tillbaka försökt etablera sig på speltillbehörsfronten under sitt Omen-varumärke, men har inte precis lyckats konkurrera med jättar som Logitech, Corsair och Razer på den fronten. Huruvida HyperX-produkterna kommer bakas in i Omen-sortimentet i framtiden är okänt. Till The Verge säger företaget att HyperX kommer fortsätta använda Ngenuity-mjukvaran för att ge användare kontroll över tillbehören, så troligtvis kommer Omen och HyperX fortsätta vara relativt fristående varumärken även i framtiden. Det vore ju lite dumt att döda ett någorlunda anrikt varumärke, liksom. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Läcka stoppade Netflix Legend of Zelda-serie
Nintendo fick kalla fötter

Nintendo har ett rykte om att vara lite väl överbeskyddande när det kommer till företagets olika varumärken. Så pass att den japanska speljätten satte stopp för Netflix planer att göra en otecknad serie baserad på Legend of Zelda på grund av ett litet, litet rykte. Det hela började med att Wall Street Journal i februari 2015 publicerade en artikel där en källa avslöjat planer om att Nintendo och Netflix jobbade på en live action-serie baserad på Zelda-universumet. Givetvis blev folk rätt exalterade av detta och såg fram emot vad Nintendo och Netflix skulle leverera, men läckan gjorde mer skada än vad man trott. Nintendo bestämde sig kort och gott att lägga ner projektet helt efter Wall Street Journals artikel, vilket helt ärligt känns lite lamt. Ovan har ni en The Serf Times intervju med Adam Conover, känd från Adam Ruins Everything, där Adam pratar om olika saker, inklusive Zelda-serien. Vill ni endast höra om Zelda-berättelsen så får ni spola fram till 39:20. Tumnagel
32.4°
+
André Stray
0

Tele2 och Com Hem blir ett varumärke i år
Fortfarande okänt vilket namn som blir kvar och vilket som försvinner

För tre år sedan gick de både företagen Tele2 och Com Hem ihop till ett företag. Fram tills nu har dock båda varumärkena funnits kvar men i år verkar det som om det blir ändring på det. Det är nyhetsbrevet TelekomNyheterna som skriver att Tele2 och Com Hem i år kommer att fimpa ett av sina varumärkena. Samuel Skott, kommersiell chef för Tele2, vill än så länge inte avslöja vilket av de båda varumärkena som kommer att få leva kvar och vilket som kommer att skrotas. Han säger att det är något man kommer att meddela någon gång senare i år. Förutom Com Hem och Tele2 så kommer även Boxer att sorteras in under det nya varumärket. Varumärket för Tele2:s lågprisoperatör Penny, som lanserades för exakt ett år sedan idag, kommer att tonas ner och kanske även det gå upp i det nya varumärket. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Slipp prata med säljare med ny bilköpartjänst
Hämta den när du vill

Hela bilkrängarbranschen håller på att förändras, men det går segt. Tesla har länge kört sitt eget race och nu försöker nya märken göra samma sak. Polestar säljs på nätet och i små lokaler inne i stan. Lynk & Co ska säljas per månad från deras klubb. Men de allra flesta bilar säljs och levereras fortfarande från stora gigantiska lokaler en bit utanför stan. Tumnagel
42.9°
+
Roger Åberg
0

Huawei ryktas sälja av P- och Mate-varumärkena
Lämnar då premiumsegmentet helt?

Nyhetsbyrån Reuters har varit i kontakt med källor som uppger att Huawei för diskussioner om att sälja av den division som tillverkar premiummodellerna i Huawei P- och Mate-serierna. Anledningen till detta ska vara att Huawei har fått svårt att få tillgång till de chip som krävs för att tillverka premiummobiler efter det att USA inlett en bojkott mot företaget. Bojkotten förhindrar Huawei att köpa komponenter från en lång rad företag, både amerikanska och andra företag som gör affärer i USA. Förutom det så har Huawei svårt att sälja sina mobiler utanförk Kina efter att dessa inte längre får förses med Googles program, bland andra Android-butiken Google Play Store. Huawei sålde förra året av sitt budgetalternativ Honor på grund av att man inte kunde få tag i komponenter för att tillverka dessa. Det verkar nu alltså inte helt omöjligt att även Huaweis egna premiummodeller kommer att gå samma öde till mötes. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu finns Volvo XC40 P8 Recharge i Feber-garaget
Syskonet till Polestar 2

Polestar 2 har fått stor uppmärksamhet under förra året men syskonet Volvo XC40 i elbilsversion har inte riktigt fått samma plats i diskussionen. Nu är det ju två olika varumärken så klart, men en gång i tiden så presenterades koncepten till de två bilarna samtidigt, som väldigt nära syskon. Och det märks så klart när man kör de två bilarna när de nu är här som elbilar. På gott och ont. På uppsidan finns en imponerande elbilsprodukt när man lägger in det faktum att plattformen faktiskt inte är gjord för elbilar utan för fossilbilar. På uppsidan finns också allt det som är bra med XC40, för det är ju en härlig liten SUV som inte skäms för sin existens och den blir knappast sämre som elbil. För spontant är det här en riktigt trevlig bil att umgås med. Har du nyckeln i fickan så är det väldigt lätt att hoppa in, lägga i drive och flyga i väg, noll till hundra går på 4,9 sekunder. På nedsidan finns just det där med plattformen, jämfört med ID.3 och ID.3 från Volkswagen så är det speciellt i baksätet en trång bil detta, framförallt i mitten av baksätet. XC40 Recharge har precis som Polestar 2 ett nytt system som bygger på Android Automotive. Det är inte riktigt lika fräckt som i Polestar utan mer likt det som vi är vana med från andra Volvobilar. Tyvärr är systemet väldigt omoget och saknar många appar och saker som CarPlay. Prislappen på XC40 P8 Recharge ligger på 699.000 kronor, alltså en smula högre än Polestar 2 som kostar från 659.000 kronor. Har du frågor om XC40 P8 Recharge? Posta dem bland kommentarerna här, eller på Instagram om det känns roligare. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Greta Thunberg blir frimärke
Miljön i fokus

Nu på torsdag lanseras årets första Sverigefrimärken och på ett av motiven ser vi Greta Thunberg iklädd en gul regnrock. De nya frimärkena är illustrerade av Henning Trollbäck och har temat Värdefull Natur. Fokus ligger på på miljön och de miljömål som Sveriges riksdag har satt upp för att bevara Sveriges unika natur för kommande generationer. Stina Olofsdotter på PostNord Frimärken säger följande: "PostNord uppmärksammar med hjälp av frimärken aktuella händelser och angelägna frågor. Mycket av det miljöfokus vi ser idag, både på lokal och global nivå, är tack vare Greta Thunberg och Fridays for Future. Vi är därför mycket glada att kunna berätta att Greta nu blir en frimärkssymbol för den värdefulla natur vi har och det viktiga arbete vi alla måste göra dagligen för att behålla vår natur för generationer framåt." Förutom Greta är motiven på de nya frimärkena "Storslagna fjäll med rik fjällflora", "En levande skog", "Ett rikt odlingslandskap", "Rikkärr – en typ av myr med en specialiserad och artrik flora" och "Ren luft – så ren att vår hälsa, såväl som djur, växter samt kulturvärden inte skadas". De nya frimärkena kommer att kosta tolv kronor styck. Tumnagel
54.1°
+
Bobby Green
0

Det går att kombinera Mario Kart Live med Lego Super Mario
Skapa din egen "Lego Super Mario Kart Live Home Circuit"

Förra året släppte Nintendo de två spelupplevelserna Mario Kart Live och Lego Super Mario som var för sig kanske tilltalade dem som ville lira lite mera fysiska varianter av Nintendos spel. Nu har YouTube-kanalen "PlayFool" modifierat dessa två spelupplevelser och kombinerat dem till ett. Det innebär i korthet att man kan låta Mario Kart Live-bilen transportera runt Lego Super Mario-gubben så att man slipper att samla in poäng genom att själv förflytta gubben mellan olika streckkods-märken. På det sättet går det även att konstruera egna banor där man kan samla poäng åt LEGO Super Mario genom att göra runt med Mario Kart Live-bilen. I klippet nedan kan ni kolla in hur man går tillväga för att själv kombinera de båda fysiska Super Mario-upplevelserna till en. Det innebär lite klipp och klistrande men verkar inte vara superkomplicerat om man känner att man har lite tid över samt tillgång till både Mario Kart Live och Lego Super Mario. Tumnagel
39.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Nu går det att testa smink direkt i Googles sökmotor
Kolla hur läppstiftet ser ut innan du köper det

Google har lanserat en ny funktion i sin sökmotor som gör att användare kan testa vissa sminkprodukter på sig själva med hjälp av augmented reality. Det hela sker i samarbete med AR-företagen Perfect Corp samt ModiFace, ett företag som köptes upp av sminkjätten Lx27Oreal 2018. AR-funktionen med virtuella sminkprodukter kommer att gå att testa för användare som söker efter sminkprodukter från vissa varumärken via sin mobil. Förutom Lx27Oreals egna produkter så kommer det även gå att testa sminkprodukter från MAC Cosmetics, Black Opal och Charlotte Tilbury med Googles nya AR-funktion. Tumnagel
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida