3 i dag 12 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Göteborg säger hejdå till nästan 60 år gamla spårvagnar
Idag tas M28-vagnarna ur drift

Idag tas de sista M28-spårvagnarna ur trafik i Göteborgs. Vagnarna är de äldsta som är i drift i Göteborg och är nästan 60 år gamla skriver Västtrafik i pressmeddelande. Det handlar om sammanlagt 48 stycken M28-vagnar och det har varit planerat att dessa skulle tas ur drift de senaste tio åren. På grund av det ökade resandet med spårvagn i Göteborg har dock vagnarna fått fortsätta rulla fram tills nu. På grund av att M28-vagnarna nu försvinner kommer förstärkningslinjen mellan Wieselgrensplatsen och Kortedala dras in. Niclas Olsson, affärschef för spårvagnstrafiken på Västtrafik, säger: "Vi behöver planera om trafiken och kommer köra fler enkelvagnar under en period. Vi tar hänsyn till hur resandet ser ut när vi lägger planeringen och kommer göra allt vi kan för att resenärerna ska påverkas så lite som möjligt." Västtrafiks nya spårvagnar, modellen som kallas M33, har redan börjat levereras till Göteborgs Spårvägar. Trots det kommer spårvagnstrafiken vara påverkad av lägre tillgång till spårvagnar fram till nästa höst skriver Västtrafik. Västtrafik har köpt in totalt 40 stycken M33-vagnar och 40 stycken av den längre modellen som kallas för M34. Tumnagel
39.9°
0

Västtrafik köper längre spårvagnar
Snart börjar 45 meter långa spårvagnar rulla i Göteborg

Västtrafik meddelade idag att man kommer att köpa in 40 nya spårvagnar av modellen M34, en modell som är längre än M33-modellen som syns på bilden här ovanför. M34-modellen är 45 meter lång vilket gör den 12 meter längre än de M33-vagnar som nyligen började levereras till Göteborgs spårvagnstrafik. M34 kommer att rymma 319 resenärer vilket kan jämföras med de 255 som får plats i M33. Beställningen av de nya vagnarna innebär även att Västtrafik snart kan skrota de äldre vagnarna av modellerna M28 och M29 skriver man i ett pressmeddelande. Sammanlagt kommer de 40 nya vagnarna kosta 1,4 miljarder kronor och de kommer att levereras 2023 till 2026. De är tänkta att trafikera linje 5 och 11 vars hållplatser kan behöva anpassas för längre spårvagnar framöver. Tumnagel
48.8°
0
2020

Sylvester Stallone ska klippa om Rocky IV
Roboten ryktas bli bortklippt i ny version

I november är det 35 år sedan den klassiska Stallone-filmen Rocky IV hade premiär och för att uppmärksamma det kommer det snart en omklippt version av filmen. Det är Sylvester Stallone själv som kommer att stå för klippningen av den "nya" versionen av filmen. Exakt vad som kommer att falla bort eller tillkomma i den nya versionen är än så länge oklart. Eventuellt kommer dock scenerna med Paulies robotbetjänt klippas bort. Detta på grund av att Stallone inte själv gillade roboten särskilt mycket. När vi kan få se en nyklippt version av Rocky IV, en film där vi även fick se Dolph Lundgren som den onde ryssen Ivan Drago, finns det än så länga inga uppgifter om. Här ovanför hittas några scener med Paulie och hans robot. Visa det här inlägget på Instagram For the 35th anniversary Rocky 4 Is getting a new DIRECTORS cut by me. So far it looks great. Soulful.. Thank you MGM For this opportunity to entertain. Ett inlägg delat av Sly Stallone (@officialslystallone) 30 Aug 2020 kl. 11:41 PDT Tumnagel
37.9°
0

D3 S - ny Alpina för dig som gillar brutal dieselkraft
Bjuder på 730 newtonmeter

Alpina presenterar nu den nya modellen D3 S och eftersom det är ett D med i namnet är det diesel som gäller. 3:an står för 3-serie och S:et för supersnabb. Alpina har utgått från BMW M340d och gett den ännu mer kraft och bättre prestanda. Effekten är vanligtvis 340 hästar och 700 newtonmeter men det har Alpina skruvat upp till 355 respektive 730. Vridet ska finnas tillgängligt redan vid 1750 varv. Motorn är en turbomatad rak sexa på 3,0 liter. Den har mildhybridteknik och det här blir första gången Alpina bygger en modell som har detta. Till paketet kopplas en åttategad automatlåda som driver alla fyra hjulen och 0-100 km/h går på 4,6 sekunder för sedanen och 4,8 för kombin. Toppfarten ligger på 273 respektive 270 km/h. Fjädrar och stötdämpare har man hämtat från Alpina B3 och bromsarna kommer från B5 Biturbo. Interiören är på vanligt vis också tillpiffad och här finns bland annat en ny ratt, mer skinn och andra sömmar. Är man sugen går det bra att beställa nu och de första leveranserna ska ske i november. Priset för sedanen börjar på 70.500 euro medan kombin kostar från 71.900 euro. Tumnagel
43.9°
0

BMW:s 3-serie får tre nya laddhybrid-alternativ
Kombin är här

BMW breddar nu laddhybrid-alternativen till 3-serie och presenterar 330e Touring, 330e Sedan xDrive och BMW 330e Touring xDrive. Alla bilarna har en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 184 hästar. Denna är kopplad till en elmotor på 113 hästar som sitter inbyggd i den åttastegade Steptronic-lådan. Den sammanlagda effekten anges till 252 hästar och det finns även möjlighet att locka fram ytterligare 40 hästar under tio sekunder om det skulle behövas. Vridet anges till 420 newtonmeter. Bakhjulsdrivna 330e Touring ska göra 0-100 km/h på 6,1 sekunder och toppa 220 km/h. På bara el ska man med denna kunna köra upp till 6,5 mil. Det är också denna som kommer längst på el, sedanen klarar 5,8 medan den fyrhjulsdrivna kombin har en räckvidd på 5,5 mil. Att ladda batteriet fullt via ett vanligt eluttag ska ta 5,7 timmar. Premiär blir det på mässan i Genève nästa månad. I samma veva kanske även prislistan presenteras. Tumnagel
40.8°
0
2019

Martin Molin bygger kultransportör till Marble Machine X
Lite kvällsnörderi

Idag är det onsdag och det betyder inte bara att det ärinternationella moldagen, utan även att Martin Molin släppt ett nytt avsnitt av Wintergatan Wednesday. I dagens avsnitt så skapas det kultransportörstjofräs till Marble Machine X. I vanlig ordning hittar ni fler avsnitt av Wintergatan Wednesday på Wintergatans Youtube-kanal samt bland de inlänkade artiklarna. Tumnagel
38.9°
0

Intressant jämförelse mellan svindyr RED-kamera och iPhone
På vilka sätt är telefonen sämre?

Varje år när nya mobiler släpps så jämför man dem med riktigt dyra kameror för att se hur långt de har kommit. De "testerna" kan göras på olika sätt lite beroende på vad man vill åstadkomma, men det här testet känns faktiskt både rättvist och framförallt utbildande. Vi får reda på inom vilka områden kamerorna skiljer sig, på gott och ont, och vad Apple och de andra mobiltillverkarna måste lösa innan de är i kapp. Kort kan man säga att inom video handlar det väldigt, väldigt mycket om avsaknaden av skärpedjup. Hade mobilen haft bättre skärpedjup och en bild som inte var så platt så hade skillnaden varit betydligt mindre. Detta är dock inget man bara fixar med en så liten sensor som den i mobilen och det är inte superenkelt att lösa med mjukvara. Samsung har försökt i sina senaste mobiler och även om det är långt ifrån perfekt så är det ett stort steg på vägen som visar att det går kraftfullare hårdvara och bättre mjukvara. Ja, porträttläget på mobiler är fejk och slår i dag inte en riktigt bra systemkamera, men det blir bättre och bättre och nästa år kanske vi har ett videoläge som har skärpedjup, om än fejkat. Det behöver faktiskt inte vara superaggressivt, bara vi kommer bort från den där platta känslan vi har i dag. Redan i dag vinner ju mobilen på så många sätt. Prislappen är den mest solklara, men även format, att man har den med sig och enkelheten är områden där den redan är vinnare. Och tekniskt sett så har den betydligt bättre bildstabilisering och på vissa typer av landskapsbilder är skillnaderna i dag minimala. Jag är extremt pepp faktiskt över att ha en sån kompetent filmkamera i fickan redan i dag. Och det lär inte bli sämre. Tumnagel
38.1°
0

Nya BMW 3-serie som kombi
Kommer som laddhybrid

Förra hösten presenterade BMW nya 3-serien men då handlade det endast om sedan-versionen. Nu är det dags för kombin som på sedvanligt manér kallas för Touring. Den största nyheten här blir att modellen kommer att erbjudas som laddhybrid, men först nästa sommar. Dock går det att förhandsbeställa denna redan idag. Bilen är lite större än sin föregångare och mäter 4,7 meter på längden, 1,82 på bredden, 1,47 på höjden och har en hjulbas på 2,85 meter - en ökning med 41 millimeter. Lastutrymmet där bak är 112 millimeter bredare än tidigare och där ryms nu 500 liter vilket är fem liter mer än förut. Fäller man stolsraden går det in upp till 1510 liter. Från start erbjuds tre stycken bensinare och tre stycken dieslar. Insteget på bensinsidan är 320i Touring som har en fyra som ger 184 hästar. Nästa steg är 330i Touring med 258 hästar. M340i xDrive Touring är vassast och den har istället en sexa som ger 374 hästar. 318d Touring och 320d Touring får båda två dieseldrivna fyror på 150 respektive 190 hästar. 330d xDrive Touring har en dieselsexa som ger 265 hästar. De fyrcylindriga dieslarna får sexpetad manuell låda som standard medan övriga har en åttastegad automatlåda. Laddhybriden kallas för 330e Touring och den har en fyra parad med en elmotor och en sammanlagd effekt på 292 hästar. Den ska klara 6,3 mil på bara el och har en blandad förbrukning på 0,18-0,23 liter per mil med ett utsläpp på 42-52 gram per kilometer. Nya 3-serie Touring lanseras den 28 september. Priser och mer information finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.5°
0
2018

BMW berättar mer om M340i
Lanseras nästa sommar

För ett par veckor sedan presenterade BMW nya 3-serien. Att det kommer en ny M3 är helt klart, men den är inte här riktigt än. Fram tills den presenteras får vi nöja oss med M340i som BMW nu berättar lite mer om. I slutet av den här månaden har versionen premiär på Los Angeles Auto Show. Under huven på denna sitter en turbomatad rak sexa på 3,0 liter som ska ge 387 hästar och ett vrid på 500 newtonmeter. Till den kopplas en åttastegad automatlåda och det kommer inte att erbjudas något manuellt alternativ. 0-100 km/h ska gå på 4,2 sekunder för xDrive-versionen och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Precis som för 330i har man kapat 55 kilos vikt jämfört med föregående version samtidigt som att karossens vridstyvhet ökat med 25 procent totalt. M340i får även adaptiv M-fjädring, M-Sport-bromsar och en M-Sport-diff på bakaxeln. Frambromsarna mäter 348 millimeter och de greppas av fyrkolvsok. Bak sitter det skivor på 345 millimeter med enkolvsok. Som väntat får bilen även ett aggressivare kjolpaket runt om, fetare fälgar och en tydligare markerad grill med ett speciellt mönster i sig. Lanseringen drar igång nästa sommar och priser borde dyka upp när väl mässan är igång. Tumnagel
38.8°
0

Under det här skynket står nya BMW 3-serie
Ser arg ut

På mässan i Paris kommer BMW troligtvis att visa upp helt nya 3-serien och nu får vi se hur den ser ut - under ett skynke. Det man kan skönja är de nya DRL-ljusen, den stora grillen och den allmänt kaxiga uppsynen bilen avger. Det här sägs vara versionen man kallar för M340i - sportversionen som kommer att vara värst innan en ny M3 dyker upp. Effekten tros ligga på mellan 360-370 hästar. Tumnagel
40.2°
0
Nästa sida