m

Första bilderna på eldrivna Porsche Macan
Kommer 2023

Porsche håller som alla andra på med en rejäl omställning till eldrivet, men man kämpar även för att behålla den klassiska bensinmotorn genom att forska på nya drivmedel. Det uppskattar vi. Vi har fått se en hög med varianter av Taycan än så länge och försäljningen av bensinversionen Panamera verkar ha dalat duktigt. Att Macan ska bli eldriven har inte varit någon hemlighet, men tyvärr verkar det dröja. Bilen är en av de första på nya plattformen PPE och det verkar ta lite tid, för 2023 kommer bilen. Men nu får vi i alla fall se lite väl maskerade bilder. Om Panamera kommer att leva kvar så länge återstår och se, men Porsche ser en framtid för fossildrivna Macan. Den kommer nämligen att få sig en facelift under nästa år. Anledningen är att SUV-segmentet är alldeles för viktigt för att hoppa över de som vill ha bensin så den får helt enkelt leva kvar sida vid sida med elvarianten. Som ni ser på bilderna så får nya Macan samma typ av lyktor som de i dag har på Taycan. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Audi A6 e-tron blir inte första bilen på nya PPE-plattformen
Q6 e-tron kommer först från Audi

Häromdagen skrev vi om nya Audi A6 e-tron concept och ni blev lyriska. Vi fattade det som att A6:an skulle bli första bilen ut på nya plattformen, men så blir det inte. J1-plattformen är den som Porsche har tagit fram, i samarbete med Audi, och som vi har fått se Porsche Taycan och Audi e-tron GT på. PPE-plattformen är framtagen av Audi, i samarbete med Porsche, och den kommer vi att få se betydligt fler bilar på den närmsta tiden. Men det dröjer. Från Audis håll så kommer nya Q6 e-tron att bli den första bilen på plattformen och den kommer att presenteras under andra halvan av 2022 så vi får ge oss till tåls en smula där. Först 2023 kommer A6 e-tron. Men det trevliga är att Audi lovar att den färdiga A6:an kommer att vara väldigt lik konceptet. Plattformen delas som sagt med Porsche och först ut från dem är troligen en elektrisk version av Macan, men en större elektrisk SUV kommer troligen också som då ersätter Cayenne. Dessa två är storsäljare för Porsche och för att få ihop utsläppssiffrorna och kunna ha kvar 911 och 718 som fossil behöver de två SUVarna att komma relativt snart. Panamera säljer typ ingenting längre tack vare Taycan. Personligen så hoppas jag att Porsche utnyttjar plattformen och också levererar en personvagn i stil med A6 e-tron. Varför inte liksom? PPE-plattformen är skapad för bilar i B, C och D-segmentet så en A4 e-tron lär komma också. Även mindre premiumbilar kan komma, men hur prioriteringen ser ut där är ännu inte klart. Gemensamma nämnaren för plattformen är inte så mycket storlek utan premium, plattformen har en del saker som MEB-plattformen inte har som riktigt snabb laddning och 800 V. Efter 2024 är tanken att man inte längre ska ha två olika plattformar utan då ska alla bilar som släpps rulla på den nya SSP-plattformen. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Audi bekräftar att Q6 e-tron kommer nästa år
Är släkting med kommande eldrivna Porsche Macan

Som väntat är det fler elbilar från Audi på väg. Nu bekräftar tillverkaren att nästa år kommer Q6 e-tron att lanseras, och det är en systermodell till den helt eldrivna versionen av kommande Porsche Macan. Båda dessa bilar kommer att byggas på den nya plattformen PPE som fortfarande är under utveckling. PPE ska ha stöd för systemspänning på 800 volt och ska kunna palla laddning med upp till 350 kW. Räckvidden kommer att ligga på runt 50 mil. Q6 e-tron kommer storleksmässigt typ att bli som dagens Q5. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Maserati visar bilder på maskerad Grecale
Presenteras senare i år

Maseratis kommande SUV heter Grecale och nu får vi oss en liten smygtitt på denna. Modellen baseras på Alfa Romeo Stelvio och det ultimata målet för Maserati är väl att sno kunder från Porsche Macan med denna. Vad den kommer att få under huven återstår att se men det lär bli samma maskiner som finns i Stelvio. Grecale kommer att presenteras innan året är slut. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0
2020

Audi Q5 e-Tron och eldriven Porsche Macan kommer 2022
Och ID.BUZZ i produktionsutförande

Den här bilden visar Volkswagenkoncernens framtidsplan och här ser vi att det kommer rullas ut ett gäng nya elbilar 2022. En helt eldriven version av Audi Q5 kommer och den får då tilläggsnamnet e-tron. Sen kommer även den helt eldrivna versionen av Porsche Macan vi skrivit om tidigare, och produktionsversionen av den nya folkabussen ID.BUZZ. Innan dess ska dock Audi Q4 e-tron och Q4 e-tron Sportback dyka upp, tillsammans med helt eldrivna Seat el-Born. Antagligen kommer Q5 e-tron att baseras på MEB-plattformen. Eldrivna Macan kommer dock att baseras på PPE-plattformen. Mer information om de olika bilarna lär dyka upp så småningom. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Fler fräsiga koncept från Porsche
Vilka bilar!

Igår skrev vi om ett gäng koncept Porsche varit tysta om men som de nu gladeligen visade upp. Totalt handlar det om 15 stycken som tillverkades mellan 2005 och 2019. Igår visade vi fyra av dem, här är ytterligare åtta stycken. Först ut är 960 Turismo och det är konceptet som slutligen blev Taycan. Frågar ni mig så är det så här jag hade velat att den färdiga produkten såg ut. Sen har vi Le Mans Living Legend som är en Cayman-liknande skapelse där man stoppat ner en V8:a bakom sittbrunnen. Med den här ville man hylla coupé-versionen av racerbilen 550. 2013 byggde man 904 Living Legend som är en hyllning till 904 / Carrera GTS från 60-talet. Egentligen är det här en Volkswagen XL1 med annan kaross och som motor sitter där faktiskt en V2:a. Japp, där satt faktiskt en vinkeltvåa som man hade hämtat från Ducati 1199 Superleggera. Den är på 1,2 liter, ger 200 hästar och varvar upp till 12.000 varv. 911 Safari Concept och Macan Safari var två stycken skogsmulle-versioner som tillverkades 2012 respektive 2013. Båda fick högre markfrigång, plast runt hjulhusen och saker som extraljus på taket. Vision 918 RS var ett koncept man tog fram två år efter att produktionen av 918 Spyder lades ned 2015. Det här var en vidareutveckling av bilen där man tog den ännu mer in i framtiden. Något som skulle kunna fungera både på bana och på gata. Togs fram av Porsches Weissach-team men blev aldrig verklighet. Sist men inte minst har vi Vision 916 och 906 Living Legend som båda två är racerbilar för framtiden. Dessa togs fram 2016 respektive 2005. 906 Living Legend hämtar sin inspiration från 906 som man började tävla med 1966. Med Vision 916 ville man skapa en modern version av klassikern 914, fast med eldrivna navmotorer och mycket mer effekt. 916 var en 914 fast med boxersexa istället för boxerfyra, endast elva stycken exemplar tillverkades. Konceptet ritades av en praktikant på designavdelningen. Vilket eller vilka av alla koncept som Porsche nyligen visat gillar du bäst? Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Maseratis nya lilla suv kommer heta Grecale
Baseras på samma plattform som Alfa Romeo Stelvio

Maserati har en ny SUV som är mindre än Levante på gång och nu får vi reda på att denna kommer att heta Grecale. Namnet kommer från en våldsam nordöstlig vind som sveper över Medelhavet. Modellerna Mistral, Ghibli, Bora, Merak, Khamsin och Levante är också döpta efter kända vindstyrkor. Den nya modellen baseras på plattformen Giorgio som även Alfa Romeo Stelvio vilar på och är tänkt som en utmanare till bland annat Porsche Macan. Om allt går vägen visas bilen upp någon gång nästa år. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Vill du provköra Porsches alla modeller på bana?
Vi har fem biljetter till Feber-läsarna!

Porsche Center Stockholm och Porsche Center Danderyd kommer att hålla ett event på Arlanda Test Track och vi har fem golden tickets till eventet. Det finns egentligen bara ett stort krav: Du ska aldrig ha ägt en Porsche. Sen måste du vara myndig och ha körkort så klart. Under eventet kommer du att få tillfälle att köra Porsches alla modeller, med andra ord 718, 911, Macan, Cayenne, Panamera och sist men inte minst Taycan. Eftersom du som får följa med inte ska vara van med att köra Porsche kommer det att finnas instruktörer på plats. Eventet är gratis men du måste ta dig dit själv, bor du inte i Stockholm måste du alltså själv ta dig till Arlanda Test Track. Biljetten har inget värde, är personlig och går inte att överlåta eller sälja. Eventet är 28 maj. Så här gör du för att få en golden ticket! Kommentera på den här artikeln vad du kör för bil i dag och varför du borde få köra Porsches alla modeller. Din motivering måste vara postad här innan 22:a maj. De som får en biljett kommer att meddelas i denna artikel. Om vinnarna! Hej alla som undrat. Vinnarna har meddelats här bland kommentarerna. Tumnagel
54.7°
+
Roger Åberg
0

Tillverkningen av Porsche Macan med eldrift drar igång 2022
Ny platta utvecklad med Audi på gång

För lite mer än ett år sedan skrev vi att Porsche skulle göra en eldriven version av modellen Macan. Nu får vi reda på att tillverkningen av denna ska dra igång i slutet av 2022. Bilen kommer att bygga på en helt ny plattform som man ska ta fram tillsammans med Audi. Målet är att Macan endast ska erbjudas med eldrift efter 2024. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Så här tillverkas en Porsche Macan
Lång dokumentär från fabriken

Biltillverkning är fascinerande, speciellt tillverkning av bilar som har många val. Tesla har verkligen gjort helt rätt när de (och ett gäng andra tillverkare) försöker dra ner på antalet alternativ som kan väljas i bilarna eftersom det gör tillverkningsprocessen betydligt enklare. Här får vi följa med till Porsches fabrik i Leipzig där man tillverkar Macan. Porsche är väl tvärtemot Tesla och har mängder med alternativ för kunderna, alternativ som kostar rejält med pengar. I den här dokumentären förstår vi varför, kombinationen av många alternativ, hög kvalitet och massproduktion är inte lätt att få till. Varning för lite dramatisk berättarröst och Porsche-propaganda, men hur som helst intressant. Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0
2019

Porsche uppdaterar Macan GTS
Mer kraft och förfinad växellåda

Förra året uppdaterade Porsche modellen Macan och nu kommer samma behandling till versionen man kallar för GTS. Den här placerar sig mellan Macan S och Macan Turbo och under huven sitter en V6:a på 2,9 liter med dubbla turbo. Den har fått 15 hästar och 19 newtonmeter i vrid extra och levererar nu 380 hästar och 519 newtonmeter. Förutom den lilla effektökningen har dubbelkopplingslådan PDK uppdaterats. Bilen ska klara 0-100 km/h på 4,6 sekunder om man har lagt till Sport Chrono-paketet. Toppfarten anges till 261 km/h. Vidare får versionen adaptiv luftfjädring och 20-tumsfälgar i RS Spyder-design. Bromsarna är av stål och mäter 360 millimeter fram, 330 bak. Man kan även få en uppsättning skivor på 390 millimeter fram och 356 millimeter bak som ger mindre bromsdamm. Om du på riktigt ska pressa bilen finns det även keramiska skivor och de mäter 396 millimeter fram, 370 bak. GTS har Sport Design-paketet standard vilket innebär lite sportigare front och sidokjolar. Standard är även mörkare strålkastare och baklampor, röda bromsok och sportavgassystem. Bilen går att beställa nu och kostar från 800.000 kronor. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Porsche uppdaterar Macan Turbo
Ny motor och 40 hästar extra

Förra sommaren uppdaterade Porsche modellen Macan med en facelift och lite annat. Nu har samma behandling kommit till Turbo-versionen och här är den. Effekten har ökats från 400 till 440 hästar och man använder sig av en ny dubbelturbomatad V6:a på 2,9 liter istället för 3,6 som den förra hade. Har man tillvalet Sport Chrono går 0-100 km/h på 4,3 sekunder. Toppfarten ligger på 274 km/h. Till motorn kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda. Utseendemässigt skiljer sig Turbo-versionen med en annan främre spoiler och en vinge på bakluckan, nya 20-tummare, andra sidokjolar och ett sportavgassystem med silvriga ändrör. Bilen får Porsche Surface Coated Brake (PSCB) som standard. Det innebär att bromsskivorna har ett volframkarbidskikt på sig vilket ger snabbare respons, mindre slitage och upp till 90 procent mindre bromsdamm. Att bilen har dessa ser man på de vitlackerade oken. Vill man istället ha keramiska bromsar finns detta som tillval. Nya Macan Turbo går att beställa nu och den kostar från 910.000 kronor. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

En komplett köpguide till Porsches alla modeller
Har du koll?

När man tänker på Porsche tänker man på 911, men det var länge sedan man enkelt kunde förstå hela Porsche-sortimentet. I dag finns 718, 911, Panamera, Macan och Cayenne och så långt är det väl lugnt. Men sen blir det lite klurigare eftersom det (just i detta nu) finns åtta varianter av 718, tio av 911, tolv av Panamera, två av Macan och sju av Cayenne. Och då är vi mitt i generationsbyte så det saknas en hel hög. Och så kommer snart Taycan. Gear Patrol har gjort en rätt bra guide om du går i köptankar. Eller bara vill ha koll på Porsche. Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Porsche Boxster och Cayman kommer med ren eldrift
Och som hybrider

På Frankfurt-mässan i september har Porsches första eldrivna modell Taycan premiär, men inte helt oväntat är det fler på gång. 2022 kommer nämligen även modellerna 718 Boxster och 718 Cayman att dyka upp som rena elbilar. Vill man ändå ha lite förbränning i bilen kan vi meddela att modellerna även kommer som hybrider. De rena elversionerna ska baseras på elbilsplattformen PPE – Premium Platform Electric och prototyper är just nu ute på vägarna och testas. Räckvidden väntas bli omkring 30 mil. Vid sidan kommer man testa både hybrid och laddhybridprototyper för att se vilket koncept som passar modellen bäst. Förutom dessa modeller kommer även suven Macan att erbjudas som ren elbil i framtiden. Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0

Kör tre olika Porschar under tre veckor
Lyxigt extraknäck!

Porsche öppnar snart i Danderyd och det firar man genom att söka tre personer till vad man kallar för världens snabbaste jobb. Man söker tre personer som vill köra tre olika Porschar under tre veckor - en 911, en Macan och en Panamera. Det kan man ju leva med! Man får dock fortsätta knega för matpengarna på dagarna, men att få ratta Porsche är ju trevligt som tusan. Ansöker gör man på länken nedan. Jag har paxat en plats! Tumnagel
39.4°
+
Roger Åberg
0

Macan blir Porsches första "vanliga" helt eldrivna modell
Ja tack!

Porsche är ju på gång med elbil i form av Taycan, men resten av sortimentet kommer just ni som mest i hybridform. Nu har Porsche gått ut med att den modell i nuvarande modellfloran som kommer som ren elbil är Macan, vilket kanske inte är så oväntat. Porsches styrelseordförande Oliver Blume säger att hälften av alla sålda Porsches kommer att vara eldrivna på något sätt 2025, och eftersom Macan är den bäst sålda modellen är det ett självklart val. Macan i elversion kommer att vara byggt på samma plattform som deras första eldrivna modell Taycan. Om det betyder att nästa Macan bara kommer i elversion är inte riktigt bekräftat men det är klart möjligt att det blir så! Jag hade inte sagt nej till det, Macan är en extremt trevlig bil som bara gynnas av eldrift. Eldrivna Macan kommer tidigt nästa decennie. Tumnagel
46.8°
+
Roger Åberg
0
2018

Uppdaterade Macan nu även i S-utförande
Får ny motor som drar mindre

I somras rullade Porsche ut en uppdatering på modellen Macan. Förutom lite nytt utseende hade bilen även en ny motor under huven. Fram tills nu har det bara varit den som har erbjudits till bilen men nu adderar man även en sportigare version som då heter Macan S. Den här får också en helt ny motor och det handlar om en singelturbomatad V6:a på 3,0 liter som ger 354 hästar och 480 newtonmeter. Jämfört med föregångaren är det en ökning med 10 hästar och 20 newtonmeter. Väljer man till Sport Chrono-paketet går 0-100 km/h på 5,1 sekunder och toppfarten anges till 254 km/h. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen. Enligt NEDC II ligger förbrukningen på 0,89 liter per mil. Chassit har sportats till och har bland annat fintrimmade krängningshämmare och fjäderbenen fram är nu i aluminium istället för stål. På tillvalslistan finns Porsche Active Stability Management (PASM) som innebär aktiva stötdämpare och luftfjädring som går att justera i höjd. Bromsskivorna fram är tio millimeter större på Macan S och mäter här 360 millimeter. Om man vill kan man få den med keramiska skivor. Andra tillval är GT-ratten som även finns i 911. Bilen går att beställa nu och kostar från 660.000 kronor. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Porsche har visat upp en lätt uppdaterad Macan
Kommer först till Kina

Porsche Macan är faktiskt en lysande bil, lagom stor, lagom rolig, lagom snygg och lagom skrytig. Modellen har blivit en succé för Porsche som har sålt 350.000 bilar sedan premiären 2014. Nu har man uppdaterat modellen en smula och eftersom 100.000 av de bilar man har sålt har sålts i Kina passade man på att ha premiären för den ansiktslyfta versionen i Shanghai. På utsidan har det inte hänt överdrivet mycket saker, största förändringarna är lite annorlunda bak- och framlampor som alla numera är av LED-typ. På insidan har det hänt mer saker. Det går att få en GT-ratt som liknar den ratt som finns i 911. Lite mer känsla av sport med andra ord. Skärmen i mitten har vuxit rejält och är nu på 11 tum istället för 7 tum. Alla modeller kommer nu även att vara uppkopplade. Porsche har optimerat chassit och och lovar att bilen ska kännas som en sportbil, trots att det är en SUV. Man har även tagit fram nya däck och fälgar som finns i 20 och 21 tums storlek. Den nya modellen kommer i första hand bara att säljas i Kina. Vi andra får snällt vänta tills senare i år. Tumnagel
38.6°
+
Roger Åberg
0

Porsche teasar uppdaterade Macan
Facelift på gång

Det är snart dags för den andra generationen av Porsches mellan-SUV Macan att presenteras. Inför detta har tillverkaren skickat ut en teaservideo där vi får se bilen genomgå ett par tester. 350.000 stycken exemplar av modellen har sålts under de fyra åren bilen har levt. Uppdaterade Macan kommer att visas upp i Kina senare den här månaden. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Laddhybrid-version av Lamborghini Urus kommer nästa år
Och man kommer inte att släppa en mindre SUV

Lamborghini berättar nu att modellen Urus kommer att elektrifieras om ungefär 18 månader och då släppas som laddhybrid. Förutom att då kunna smyga runt på el några mil ska även effekten hoppa upp från 650 till omkring 680 hästar. Samma specar som hos Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid alltså, varifrån man hämtar grejerna. Samma prylar kommer även att sitta i Cayenne Turbo S E-Hybrid som väntas presenteras i slutet av året. Andra nyheter kring modellen är att man inte kommer att släppa en mindre version av den, det kommer alltså inte komma en Urus i Macan-format. Härnäst ska Lamborghini ta ut Urus på Ringen och försöka att sätta ett nytt varvrekord som kan putta ned Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio från tronen. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Porsche Macan GTS nu som Playmobil
Komplett hästtransport

Playmobil och Porsche släpper ytterligare ett samarbete och denna gången handlar det om modellen Macan GTS. Plastversionen ser ut som originalet och har fungerande strålkastare. Med bilen kommer även en hästtransport och utrustning för att se efter hästen. Kitet kostar 753 kronor. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Slut med diesel hos Porsche
Känns väl ändå rimligt?

När Porsche frös helvetet och började bygga SUVar kunde man ju lika gärna fortsätta att göra konstiga saker, så efter ett tag kom det diesel-alternativ till Cayenne. Det samma hände så småningom även med Panamera och Macan. Men nu är det slut med det! Anledningen är att man förra året upptäckte fel i mjukvaran (känner vi igen det där?) på deras diesel V6:a och var tvungna att återkalla en massa bilar. Samtidigt så verkar köparna tokdissa diesel just nu, så Porsche verkar helt enkelt inte tycka att det är värt att utveckla en ny motor. Eller så har man försökt men misslyckats. När Cayenne släpptes i uppdaterad version förra året så fanns ingen diesel med bland motoralternativen. Nu försvinner alltså dieseln som alternativ både på Macan och Panamera. Dessa går inte längre att beställa på den svenska hemsidan. Så från och med nu är det bensin som gäller, i kombination med el för de som vill vara en knutna miljövänligare. Tumnagel
52.6°
+
Roger Åberg
0

De här bilarna sålde bäst förra året
Volvo och VW tar de sju översta platserna

Svenskarna gillar bilmärken som börjar på V. När 2017 nu sammanfattas regerar nämligen Volvo och Volkswagen stort - de två har de sju översta placeringarna. Volvo XC60 är etta med 24.090 sålda, upp från 16.266 förra året. Det är en kombination av nya och gamla modellen. Tvåa ligger S/V90 med 22.593 sålda, upp från 4197 förra året. Det här är ju en ny modell och V70 sålde 17.124 bilar förra året så totalen är inte så annorlunda. På tredje plats kommer VW Golf med 20.055 sålda, ner från 22.084. Volvo S/V60 rasade från 16755 till 15116 sålda men lyckades trots det hålla undan från VW Passat som rasade från 15716 till 15057. Sedan hittar vi Volvo V40, VW Tiguan, BMW 5-serie, Toyota Auris och Skoda Octavia. Året som helhet blev ett rekordår, totalt 379.255 stycken bilar såldes. Några andra noteringar: - VW hann sälja hela 447 Arteon - Det såldes fler BMW i8 (30 st) än Audi A8 (29 st) - Volvo sålde 3171 XC90 vilket är rejält mycket, Audi sålde 773 Q7. - Porsche sålde fler Macan (539 st) och Panamera (346 st) än 911 (330 st) Tumnagel
39.0°
+
Roger Åberg
0
2017

Prenumerera på Porschar för 2 000 dollar i månaden
Välj mellan 8 stycken modeller

Porsche har precis lanserat något man kallar för Porsche Passport i USA. Det är en prenumerationstjänst där du för 2 000 dollar i månaden får tillgång till åtta stycken olika modeller att köra med. Det hela sköts via en app i din smarta telefon och det finns två stycken olika medlemskap att välja mellan. Det första ger dig tillgång till modellerna Cayenne, 718 Boxster, 718 Cayman S och Macan S. För 1 000 dollar till i månaden får du även köra 911 Carrera S, Panamera 4S, Cayenne S E-Hybrid, och Macan GTS. Det verkar alltså som om du inte kan fräsa omkring i en ny GT2 RS eller 918 Spyder, men det kanske även var väntat. Man kan byta bil när man vill och det finns ingen milbegränsning. Leverans av bilen till där du är ingår, precis som försäkring, underhåll, service, skatter och avgifter. Att registrera sig kostar även 500 dollar i en engångssumma. Ett pilotprogram kring den nya tjänsten kommer att testas i Atlanta, Georgia med start i november. Om det hela blir lyckat kan det hända att tjänsten kommer att erbjudas på fler ställen. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Teknikens Värld har provkört Range Rover Velar
Snygg, men är den också praktisk?

Sittandes i Velar First Edition med en treliters V6-diesel på 300 hästkrafter, 700 Nm, 1600 W i 23 högtalare och 22 tums fälgar som också skulle klä en Scania inser jag att enkelhet kan definieras på olika sätt. Men visst är den elegant. Range Rover har ett sparsmakat exteriört formspråk utan mycket utsmyckning. Med relativt låga 166 centimeter i höjd följer man Evoque i spåren, och slutresultatet tycker jag är en fullträff i suvsegmentet. Enligt Range Rovers marknadsförare fyller Velar ut tomrummet mellan Evoque och Range Rover Sport. Men i själva verket intar den prismässigt en position som ligger kannibalistiskt nära Range Rover Sport. Velar är 4,8 meter lång och kostar med dieselfyran på 240 hästkrafter 668?900 kronor. Det betyder att den är blott sju centimeter kortare än Range Rover Sport med samma motor och faktiskt kostar 1?900 kronor mer! På suv-marknaden landar den i ett tomrum. Större än Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC och Porsche Macan. Mindre än Q7, X5, GLE och Cayenne. Kanske har Range Rover hittat ett segment för kunder som vill ha en mindre uttalad suvkaraktär, utan att glida över till det infantila suv-coupé-formatet. Med två meter i bredd och 4,8 meter i längd blir det hyfsat med utrymme, men ändå överraskande litet. Paketeringen är mer elegant än effektiv. Baksätet har halvrisigt ben­utrymme och kardantunneln stjäl mycket plats. Bagageutrymmet är bättre, 673 liter ger plats åt mycket, men man får lyfta högt. Körmässigt bjuder Velar inte på några överraskningar, på gott och ont. Det räcker med att titta på databladet för att förstå att den här bilen rör på sig. V6-dieseln har 300 hästkrafter och 700 Nm, bensin-sexan på tre liter ger 380 hästkrafter. Båda är tysta och dragstarka, och tvekar inte det minsta när jag lägger mig i omkörningsfilen. Men det kostar förstås. När jag kör lugnt på norska landsvägar drar dieselmotorn strax under litern och bensinmotorn runt 1,25 liter per mil. Att hybriddrivlinor helt saknas på programmet förvånar. Under vinjetten "Teknikens Värld provkör..." delar vi med oss av vår systertidnings material. Klicka vidare på länken för att läsa hela testet och se fler bilder! Tumnagel
41.4°
+
Roger Åberg
0

Nvidias Pascal-generation blir kompatibel med Mac
Titan Xp är först ut

Macanvändare kommer snart att kunna använda sig av Nvidias grafikkortsserie Pascal. Först ut är nyligen lanserade flaggskeppet Titan Xp. Stöd för resterande kort i serien kommer att anlända senare i april. Nvidias kort kan exempelvis adderas externt via Razer Core till nyare MacBooks via Thunderbolt 3. Tumnagel
43.5°
+
Emmy Zettergren
0

Mercedes har tryckt ner V8:a i GLC
Stöddigt

Sommaren 2015 presenterade Mercedes modellen GLK i ny kostym och med ett nytt namn - GLC. Den lilla mellansuven hade fått ett utseende som passade bättre in med de övriga i familjen och intresset för bilar i den här kategorin har vuxit enormt den senaste tiden så här sparades inte på krutet. Året därefter lanserade man en AMG-version med V6:a och strax därefter dök modellen upp i ännu ett utförande - som coupé. En direkt utmanare till BMW X4. Nu biffar man till bägge versionerna av GLC genom att trycka ner en V8:a under huven. Något som lär kunna skrämma både den kommande M-versionen av BMW X3 och Porsches Macan Turbo. Maskinen är den numera välbeprövade dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter och precis som vanligt kommer den i två smaker - en vanlig och en S-version. Det bästa är att man inte har begränsat effekten trots att det rör sig om en liten SUV, i standardutförande ger motorn nämligen 476 hästar och 650 newtonmeter. Väljer man S-versionen får man hela 510 hästar och 700 newtonmeter att leka med. Oavsett val kopplas motorn till den 9-stegade AMG Speedshift MCT-lådan som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. S får även elektromekanisk koppling och diffspärr. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder för suven och på 4,0 sekunder för coupén, S-versionen kapar tiderna till 3,7 respektive 3,8 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Bland körprogrammen hittar vi Comfort, Sport, Sport+ och Individual. Coupén får även Race. Fjädringen går att ställa in i de tre lägen Comfort, Sport och Sport+, styrningen i Comfort och Sport. Utseendemässigt får bilarna ett bitigare kjolpaket, fyra avgaspipor och "Panamericana"-grillen som AMG GT har. I hjulhusen sitter 19-tummare skodda med 235/55-däck fram, 255/50 bak. S-versionen får dock 20-tummare med 265/45-däck fram och fläskiga 295/40 bak. Insidan sportar lite kolfiberdetaljer, skinn, sportstolar och emblem som avslöjar att det är en AMG du sitter i. Världspremiär blir det i New York nästa vecka, försäljningen drar igång den 16 juni och de första leveranserna kommer att ske i september. Några priser har vi inte fått för tillfället. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Suven som skulle revolutionera men som inte gör det
Jag har kört Alfa Romeo Stelvio

Det var ett tag sedan jag var på presskörningsresa nu men denna inbjudan lockade för mycket för att tacka nej till. Köra Alfa Romeos helt nya modell - suven Stelvio på Stelviopasset. En klassisk italiensk biltillverkare som man nog aldrig hade väntat sig skulle trycka ut en SUV har precis gjort det och körningen kommer att ske på en av världens häftigaste vägsnitt. En sån sak får man ju inte vara med om så ofta så självklart följde jag med. Suven som kommer i samma häftiga QV-utförande som syskonet Giulia lockade mest såklart även om det är en dieselknarr som garanterat kommer att sälja bäst. Men en bil med över 500 hästar och kurviga vägar man oftast bara drömmer om i kombination är svårslaget. Så blev det dock inte riktigt. Väl på plats fick vi inbjudna reda på att QV-versionen inte alls var med på provkörningen. Några timmar senare stod det även klart att det inte skulle bli någon körning på Stelviopasset. Det stängdes nämligen för trafik redan i december och öppnar inte igen förrän till våren. Halvbra start med andra ord, och inte blev det så väldigt mycket bättre sen heller. Alfa har gett sig ut på ett helt nytt territorium, och hävdar stolt att Stelvio är helt revolutionerande och så mycket roligare än alla andra suvar att köra. Efter att ha kört bilen vet jag inte riktigt varför man säger så, eftersom det inte stämmer. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0
2016

Jaguars första SUV kunde lika gärna varit en Range Rover
Jag har kört Jaguar F-Pace

För lite mer än ett år sedan gjorde Jaguar det som "alla" tillverkare måste göra i dag för att överleva - lanserade en SUV. Den bar namnet F-Pace och såg faktiskt ut som man hade kunnat vänta sig en Jaguar i detta format. Nos från modellen XF och bak från modellen F-Type. Jaguar beskriver F-Pace som en sportbil för vardagens alla behov. Det vet man ju innan man har testat den att den inte är, men självklart vill tillverkaren rida på sin sportiga våg även när det kommer till högbyggda terrängmaskiner, eller vad det nu är F-Pace är. Att få till en SUV som skulle kännas som en Jaguar kan ses som en omöjlighet, och efter att ha provat modellen blir det klart att det också är det. Speciellt i kombination med en dieselmaskin. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida